Рішення
від 18.06.2021 по справі 420/6160/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6160/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білостоцького О.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження, визначеного ч.5 ст.262 КАС України, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області, в якому позивач просить суд:

- визнати недійсним та скасувати рішення Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області 6 сесії 8-го скликання № 95-VIII від 21 лютого 2021 року в частині відмови в переведені належного ОСОБА_1 садового будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , в жилий;

- зобов`язати Чорноморську селищну раду Одеського району Одеської області розглянути питання про переведення садового будинку належного ОСОБА_1 , розташованого за адресою: АДРЕСА_1 в жилий відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року №321 Про затвердження Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам у жилі будинки .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він є власником садового будинку АДРЕСА_1 та земельної ділянки (кадастровий номер 5122755900:02:002:0093) площею 0,1200 га, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .

21.12.2020 року позивачем було отримано Звіт про проведення технічного огляду дачного (садового) будинку, згідно якого вищезазначений садовий будинок АДРЕСА_1 відповідає вимогам державних будівельних норм.

З огляду на зазначене 06.01.2021 року ОСОБА_1 звернувся до Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області із заявою щодо переведення належного йому садового будинку в житловий, та додав до заяви всі необхідні документи, передбачені п. 3 Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам у жилі будинки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 року №321.

Водночас рішенням Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області 6 сесії 8-го скликання №95-VIII від 18 лютого 2021 року позивачу було відмовлено у задоволенні його заяви. Разом з тим, вказане рішення не містить жодної підстави для його прийняття та є необґрунтованим.

Ухвалою суду від 19.04.2021 року у справі було відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ч.5 ст. 262 КАС України.

21.05.2021 року від Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області до суду надійшов відзив на адміністративний позов (а.с. 26-30), з якого вбачається, що відповідач позов не визнає та зазначає, що земельна ділянка (кадастровий номер 5122755900:02:002:0093) площею 0,1200 га, на якій знаходиться садовий будинок АДРЕСА_1 має цільове призначення для садівництва . За таких умов переведення садового будинку у житловий, за твердженням відповідача, можливий лише після зміни цільового призначення такої земельної ділянки. Водночас, Чорноморською селищною радою Одеського району Одеської області будь-якого рішення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755900:02:002:0093) площею 0,1200 га не приймалось, з огляду на що відповідач діяв у межах та у спосіб, передбачені чинним законодавством.

Відповідно до ст. 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно частини 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Судом під час розгляду справи встановлено наступне.

11.07.2011 року між ОСОБА_2 (як продавцем) та ОСОБА_1 (як покупцем) були укладені договори купівлі-продажу садового будинку АДРЕСА_1 та земельної ділянки (кадастровий номер 5122755900:02:002:0093) площею 0,1200 га, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до державного акту на право власності на землю серії ЯЛ №339936 від 29.06.2011 року цільове призначення земельної ділянки (кадастровий номер 5122755900:02:002:0093) площею 0,1200 га, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 для ведення садівництва .

21.12.2020 року позивачем було отримано Звіт про проведення технічного огляду дачного (садового) будинку, яким встановлено, що вищезазначений садовий будинок АДРЕСА_1 відповідає вимогам державних будівельних норм.

06.01.2021 року ОСОБА_1 звернувся до Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області із заявою щодо переведення належного йому садового будинку в житловий.

Водночас пунктом 1.3 рішенням Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області 6 сесії 8-го скликання №95-VIII від 18 лютого 2021 року позивачу було відмовлено у задоволенні його заяви від 06.01.2021 року №П-2-8/250 (а.с. 5).

Не погодившись із зазначеним рішенням, вважаючи його протиправним та таким, що не містить жодної законодавчої підстави для його прийняття, ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом у справі №420/6160/21.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Дослідивши адміністративний позов та відзив Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області, інші письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, та судову практику, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до ст. 8-1 Житлового кодексу Української РСР, чинного на час виникнення спірних правовідносин, громадяни відповідно до закону мають право на переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Рішення про переведення дачних і садових будинків у жилі будинки приймається відповідними органами місцевого самоврядування.

На виконання вимог ч. 1 ст. 8-1 Житлового кодексу України Кабінетом Міністрів України постановою від 29 квітня 2015 року №321 було затверджено Порядок переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки № НОМЕР_1 .

Переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки здійснюється безоплатно органами місцевого самоврядування села, селища, міста, з якими відповідні дачні поселення та садівничі товариства пов`язані адміністративно або територіально (п. 2 Порядку №321).

Пунктом 3 Порядку №321 передбачено, що для переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок громадянин, який є його власником, або уповноважена ним особа (далі - власник) подає до виконавчого органу сільської (селищної, міської) ради, а у разі, коли в сільській раді виконавчий орган не утворено, - сільському голові (далі - уповноважений орган) заяву за формою згідно з додатком 1, до якої додаються:

копія документа про право власності на дачний чи садовий будинок, засвідчена в установленому порядку;

письмова згода співвласників (за наявності) на переведення такого будинку в жилий;

звіт про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку з висновком про його відповідність державним будівельним нормам за формою згідно з додатком 2.

Згідно п. 4 Порядку №321 за результатами розгляду заяви та доданих до неї документів уповноважений орган протягом місяця з дня їх надходження приймає рішення про переведення дачного чи садового будинку у жилий будинок або про відмову в такому переведенні.

Прийняття рішення про відмову в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок допускається за наявності хоча б однієї з таких підстав:

неподання документів, зазначених у пункті 3 цього Порядку;

виявлення в поданих документах недостовірних відомостей;

встановлення невідповідності дачного чи садового будинку вимогам державних будівельних норм, що зазначені у розділі I (обов`язковий) результатів технічного огляду звіту про проведення технічного огляду дачного чи садового будинку (додаток 2).

За приписами п. 6 Порядку №321 у разі відмови в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок власник має право повторно подати документи, зазначені у пункті 3 цього Порядку, після усунення причин, що стали підставою для прийняття такого рішення.

Враховуючи наведене, суд звертає увагу, що Порядком №321 передбачено вичерпний перелік підстав для відмови в переведенні дачного чи садового будинку у жилий будинок.

Як встановлено судом під час розгляду справи, оскаржуване позивачем рішення від №95-VIII від 18 лютого 2021 року взагалі не містить викладення конкретних причин та фактичних підстав для його прийняття. При цьому суд зауважує, що таке рішення є актом індивідуальної дії.

Акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.

Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

При цьому у відзиві на адміністративний позов відповідач, в супереч положенням ст.77 КАС України, посилався на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення. Так Чорноморською селищною радою Одеського району Одеської області було зазначено, що підставою для відмови позивачу у задоволенні його заяви слугувало те, що земельна ділянка (кадастровий номер 5122755900:02:002:0093) площею 0,1200 га, на якій знаходиться садовий будинок АДРЕСА_1 має цільове призначення для садівництва . За таких умов переведення садового будинку у житловий, можливий лише після зміни цільового призначення такої земельної ділянки.

З даного приводу суд зазначає, що переведення дачних і садових будинків в жилі є процедурою, яка передбачає надання садовому будинку статусу житлового за умов відповідності даної споруди будівельним стандартам, що висуваються до житлових домоволодінь. При цьому, будь-яких вимог до земельних ділянок, на яких розташовані дані будинки, цей Порядок не містить, також не містить будь-яких умов і Житловий кодекс України, на виконання ч.1 ст. 8-1 якого Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 29.04.2015 року №321.

Аналогічну правову позицію було висловлено Верховним Судом у постанові від 30 березня 2020 року по справі №363/541/16-а.

За таких умов суд доходить висновку, що п.1.3 рішення Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області 6 сесії 8-го скликання №95-VIII від 18 лютого 2021 року в частині відмови ОСОБА_1 в переведені садового будинку АДРЕСА_1 , в жилий є протиправним та таким що підлягає скасуванню.

Задля відновлення прав та охоронюваних законом інтересів позивача суд вважає також за необхідне зобов`язати Чорноморську селищну раду Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.01.2021 року №П-2-8/250 щодо переведення садового будинку АДРЕСА_1 , в жилий відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року №321 Про затвердження Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам у жилі будинки .

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Так, правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору визначено Законом України Про судовий збір .

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону України Про судовий збір судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України. Суд перед відкриттям (порушенням) провадження у справі, прийняттям до розгляду заяв (скарг) перевіряє зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.

Підпунктом 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону №3674-VI встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, встановлюється ставка судового збору 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2021 рік від 15.12.2020 року №1082-IX, з 1 січня 2021 року встановлено прожитковий мінімум працездатних осіб на місяць у розмірі 2270,00 гривень.

Відповідно до правової позиції Колегії Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 14.03.2017 року у справі №21-3944а16 вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (скасувати або визнати не чинним рішення чи окремі його положення, зобов`язати прийняти рішення, вчинити дії або утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дії чи бездіяльності є однією вимогою.

Суд зазначає, що заявлені вимоги позивача про зобов`язання Чорноморську селищну раду Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву позивача є похідною від задоволеної судом вимоги про визнання протиправним та скасування пункту 1.3 рішення Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області 6 сесії 8-го скликання №95-VIII від 18 лютого 2021 року.

За таких умов позивачу необхідно було сплатити судовий збір у розмірі 908,00 грн.

Водночас позивачем до позовної заяви була додана квитанція від 14.04.2021 року про сплату судового збору за подання адміністративного позову у загальному розмірі 1816,00 грн. (а.с. 4).

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , суд вважає за необхідне стягнути на його користь з Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області суму судового збору у розмірі 908,00 грн.

Разом з тим, суд зазначає, що відповідно до частини другої статті 7 Закону України Про судовий збір , у випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми.

Відповідно до пункту 5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03 вересня 2013 року №787, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили.

На підставі вищезазначеного та враховуючи те, що позивачем при поданні адміністративного позову у справі №420/6160/21 було надмірно сплачено судовий збір у розмірі 908,00 грн. суд доходить висновку про необхідність повернення позивачу надміру сплачений судовий збір у зазначеній сумі відповідно до квитанції від 14.04.2021 року.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 12, 77, 90, 241-246, 255, 257, 258, 262, 291, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області (67570, Одеська область, смт. Чорноморське, вул. Гвардійська, 19) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати п. 1.3 рішення Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області 6 сесії 8-го скликання №95-VIII від 18 лютого 2021 року в частині відмови ОСОБА_1 в переведені садового будинку АДРЕСА_1 , в жилий.

Зобов`язати Чорноморську селищну раду Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.01.2021 року №П-2-8/250 щодо переведення садового будинку АДРЕСА_1 , в жилий відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року №321 Про затвердження Порядку переведення дачних і садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам у жилі будинки .

Стягнути з Чорноморської селищної ради Одеського району Одеської області на користь ОСОБА_1 суму сплаченого позивачем судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 908,00 грн.

Повернути ОСОБА_1 надмірно сплачений судовий збір у розмірі 908, 00 грн. згідно квитанції від 14.04.2021 року за подання адміністративного позову у справі №420/6160/21.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII Перехідні положення КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя О.В. Білостоцький

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2021
Оприлюднено22.06.2021
Номер документу97756017
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6160/21

Рішення від 18.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні