СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 червня 2021 року Справа № 480/1628/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді - Шаповал М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1628/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" до Конотопської міської ради Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" звернулося до суду з позовною заявою до Конотопської міської ради Сумської області, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Конотопської міської ради Сумської області щодо не винесення на пленарне засідання сесії міської ради вирішення питання про подовження договору оренди землі ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати Конотопську міську раду Сумської області винести на пленарне засідання сесії міської ради вирішення питання про подовження договору оренди землі ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Позовні вимоги мотивовані тим, товариству на праві приватної власності належить нерухоме майно, яке розташоване за адресою АДРЕСА_1 , а саме: незавершене будівництво спортивно-торгівельного комплексу; житловий будинок з господарсько-побутовими будівлями; тенісний корт.
Вищезазначене майно розташоване на земельній ділянці загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008. Зазначена земельна ділянка перебуває у комунальній власності територіальної громади Конотопської міської ради Сумської області.
Між ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" та Конотопською міською радою 19.02.2015 було укладено договір оренди землі на вищезазначену земельну ділянку. Договір зареєстровано 31.03.2015. Строк дії договору оренди 5 років. Тобто строк дії договору закінчився 31.03.2020.
У зв`язку із запровадженим в Україні карантином з 12 березня 2020 року по 22 травня 2020 року включно товариство не мало змоги звернутися до Конотопської міської ради з письмовим клопотанням про продовження строку дії договору оренди землі, так як на період карантину товариством тимчасово припинено свою діяльність і лише з послабленням карантину з 11 травня 2020 року діяльність товариства була відновлена.
13 травня 2020 року TOB "СТК "Айсберг" засобами поштового зв`язку направлено до Конотопської міської ради заяву про видачу рішення про подовження строку договору оренди землі загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, що розташована за адресою АДРЕСА_1 . Заяву отримано адресатом 15 травня 2020 року та зареєстровано за № 701.
Чергова сесія Конотопської міської ради відбулася 16.06.2020, але питання про укладання договору оренди на розгляд сесії не виносилося.
31 липня 2020 року ТОВ "СТК "Айсберг" на ім`я міського голови м. Конотоп повторно направлено заяву про укладання на новий строк договору оренди землі.
06 серпня 2020 року ТОВ "СТК "Айсберг" отримано від Виконавчого комітету Конотопської міської ради листа від 05.06.2020 № 701, в якому зазначено, що Виконавчий комітет міської ради розглянув звернення ТОВ "СТК "Айсберг" з питання продовження терміну дії договору оренди землі на земельну ділянку по АДРЕСА_1 та було повідомлено позивача про закінчення терміну дії договору оренди землі від 19.02.2015 та відсутність наміру Конотопської міської ради щодо продовження терміну дії вказаного договору оренди землі, а також про необхідність звільнення земельної ділянки від майна, яке на ній розташовується та приведення її в належний стан.
Позивач зазначає, що лист від 10.01.2020 № 01-14/30 на адресу ТОВ "СТК "Айсберг" засобами поштового зв`язку не надходив та не вручався представнику позивача під підпис.
Отже, з моменту звернення ТОВ "СТК "Айсберг" до Конотопської міської ради із заявою про видачу рішення про подовження договору оренди землі (15 травня 2020 року) і на момент звернення до суду із позовом Конотопською міською радою не виносилося на розгляд сесії дане питання, що є протиправною бездіяльністю.
Відповідач у письмовому відзиві проти позову заперечував, зазначивши, що 19.02.2015 між Конотопською міською радою та ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" було укладено договір оренди на земельну ділянку площею 0,9224 га по АДРЕСА_1 терміном на 5 років для добудови незавершеного будівництвом спортивно-торгівельного комплексу. Пунктом 8 вказаного Договору оренди чітко визначено термін дії договору оренди та дата його закінчення - 19.02.2020, а не як зазначено позивачем у позові - 31.03.2020 з дати його державної реєстрації. Також, у вказаному Договорі визначено умови його продовження, а саме: "Після закінчення строку договору, орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію". Керуючись умовами вказаного договору оренди, орендар повинен був звернутися до міської ради до 19.01.2020, чого не було зроблено.
TOB "СТК "Айсберг" неналежно виконував свої обов`язки по договору оренди землі, повідомив міську рада про реалізацію свого переважного права на поновлення договору оренди землі з порушенням строку, визначеним умовами договору та чинним законодавством, звернувшись лише 15.05.2020, а не як потрібно було - до 19.01.2020, до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар не надав проекту договору.
В свою чергу, орендодавець - міська рада повідомила позивача про наявність заперечень щодо поновлення договору, а саме: листом від 10.01.2020 № 01-14/30 міська рада повідомила ТОВ "СТК "Айсберг" про закінчення терміну дії договору оренди землі від 19.02.2015 та відсутність наміру Конотопської міської ради щодо продовження терміну дії вказаного договору оренди землі, запропонувавши звільнити земельну ділянку від майна, яке на ній розташовується та приведення її в належний стан, про що прийнявши рішення міської ради. Отже, міська рада, зі свого боку, виконала вимоги законодавства.
З питання продовження терміну дії договору оренди землі від 19.02.2015 позивач звернувся до міської ради 15.05.2020, у встановлений законом термін отримав письмову відповідь від 05.06.2020 № 701, в якій в черговий раз було повідомлено позивачу про відсутність наміру міської ради продовжувати договір оренди землі. Всупереч інформації позивача про те, що 31.07.2020 надсилалось до міської ради звернення повідомляємо, що 31.07.2020 від TOB "СТК "Айсберг" до міської ради звернення не надходило.
Отже, відповідач вважає, що про бездіяльність міської ради не може йти мова, оскільки позивачу була надана відповідь у встановлений законом термін та інформувалось про наміри міської ради в подальшому не продовжувати договір оренди землі. Виконавчий комітет Конотопської міської ради це створюваний міською радою виконавчий орган, що є підконтрольним і підзвітним міській раді (Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. Таким чином, виконавчий комітет є уповноваженим органом міської ради, від імені якого за підписом міського голови можуть розглядатися та надаватися відповіді на звернення громадян, підприємств, установ, організацій. У задоволенні позовних вимог просить відмовити.
У судове засідання представники сторін не з`явилися.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності відповідно до вимог ст. 90 КАС України, суд визнає, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" на праві власності належить нерухоме майно, яке розташоване на земельній ділянці загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008 за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: незавершене будівництво спортивно-торгівельного комплексу (право власності підтверджується свідоцтвом про право власності, серія та номер: 9702595, видане 20.09.2013 реєстраційною службою Конотопського міськрайонного управління юстиції Сумської області); житловий будинок з господарсько-побутовими будівлями (право власності підтверджується: договором міни ВРВ № 532503 від 01.10.2010; договором міни ВМХ № 102393 від 23.07.2010; договором міни BMP № 759775 від 25.05.2010; договором міни BMP № 759777 BMP № 759780 від 25.05.2010; договором міни ВММ № 730257 від 11.03.2010); тенісний корт (право власності підтверджується свідоцтвом про право власності НОМЕР_1 , що 02.12.2010 видане Виконавчим комітетом Конотопської міської ради Сумської області).
Зазначена земельна ділянка перебуває у комунальній власності територіальної громади Конотопської міської ради Сумської області та за договором від 19.02.2015 передана в оренду ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" строком на п`ять років.
13.05.2020 TOB "СТК "Айсберг" засобами поштового зв`язку направлено до Конотопської міської ради Сумської області заяву про видачу рішення про подовження строку договору оренди землі (з усіма необхідними додатками) загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, що розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Заяву отримано Конотопською міською радо Сумської області 15.05.2020 та зареєстровано за № 701 (а.с. 42). Відповіді на вказану заяву відповідачем надано не було.
31.07.2020 ТОВ "СТК "Айсберг" на ім`я міського голови м. Конотоп повторно направлено заяву про укладання на новий строк договору оренди землі.
06.08.2020 ТОВ "СТК "Айсберг" отримано від Виконавчого комітету Конотопської міської ради листа від 05.06.2020р. № 701, в якому зазначено, що Виконавчий комітет міської ради розглянув звернення ТОВ "СТК "Айсберг" з питання продовження терміну дії договору оренди землі на земельну ділянку по АДРЕСА_1 та повідомлено позивача про те, що Конотопська міська рада листом від 10.01.2020 № 01-14/30 повідомляла ТОВ "СТК "Айсберг" про закінчення терміну дії договору оренди землі від 19.02.2015 та відсутність наміру Конотопської міської ради щодо продовження терміну дії вказаного договору оренди землі, а також про необхідність звільнення земельної ділянки від майна, яке на ній розташовується та приведення її в належний стан.
Вважаючи, що з моменту звернення ТОВ "СТК "Айсберг" до Конотопської міської ради із заявою про видачу рішення про подовження договору оренди землі (15 травня 2020 року) і на момент звернення до суду із позовом Конотопською міською радою не виносилося на розгляд сесії питання про подовження договору оренди землі товариству з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 та вважаючи таку бездіяльність протиправною позивач звернувся до суду за захистом свої прав.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Земельні відносини в Україні, відповідно до статті 3 Земельного кодексу України регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить:
а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад;
б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;
в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;
г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу;
ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;
д) організація землеустрою;
є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;
ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;
з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;
и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;
і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;
ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст;
й) вирішення земельних спорів;
к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать:
1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону;
2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
В ст. 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За приписами ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
В статті 33 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що у разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із ст. 122 ЗК України. За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Статтею 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 126-1 ЗК України визначено, що договором оренди землі, договором про встановлення земельного сервітуту, договорами про надання права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб або для забудови може встановлюватися умова щодо поновлення таких договорів. Якщо договір містить умову про його поновлення після закінчення строку, на який його укладено, цей договір поновлюється на такий самий строк і на таких самих умовах. Поновленням договору вважається поновлення договору без вчинення сторонами договору письмового правочину про його поновлення в разі відсутності заяви однієї із сторін про виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору. Вчинення інших дій сторонами договору для його поновлення не вимагається.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
19.02.2015 між ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" та Конотопською міською радою на підставі рішення Конотопської міськради від 30.10.2013 та від 26.022.2014 було укладено договір оренди землі на вищезазначену земельну ділянку (а.с. 37-39). Договір згідно п. 8 укладено на п`ять років до 19.02.2020, однак в п. 38 зазначено, що договір набирає чинності після його підписання сторонами та його державної реєстрації, яка згідно з копією витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень (а.с. 41) договір зареєстровано 31.03.2015. Тобто строк дії договору слідує вважати таким, що закінчився 31.03.2020, а не 19.02.2020 як вважає Конотопська міська рада.
Постановою КМУ "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" № 211 від 11.03.2020 було вперше встановлено з 12 березня 2020 р. до 22 травня 2020 р. на всій території України карантин та введено відповідні обмеження роботи державних закладів, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання в різних сферах діяльності.
Таким чином, суд визнає строк звернення позивача із заявою до Конотопської міської ради щодо продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки пропущений з поважних причин і не може слугувати причиною не розгляду цього питання відповідно до діючого законодавства міською радою м. Конотопу.
На підставі викладеного, суд визнає, що в цій ситуації виконавчий комітет Конотопської міської ради і Конотопський міський голова не наділені повноваженнями розглядати звернення з питань продовження дії договору оренди землі, а посилання на відсутність наміру Конотопської міської ради щодо продовження терміну дії вказаного договору оренди землі, без розгляду даного питання на пленарному засіданні сесії міської ради та проведення відповідного голосування є повністю безпідставним оскільки не відповідає вимогам чинного законодавства України.
У даному випадку достовірно підтверджений факт порушення прав позивача у вигляді бездіяльності щодо невинесення на розгляд сесії питання про подовження договору оренди землі ТОВ "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно із ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Конотопська міська рада як відповідач належним чином не довела, що вчинила дії щодо винесення на розгляд сесії питання про подовження договору оренди землі товариству з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Враховуючи викладене, суд вважає що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" до Конотопської міської ради Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Конотопської міської ради Сумської області щодо не винесення на пленарне засідання сесії міської ради вирішення питання про подовження договору оренди землі Товариству з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224 га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Конотопську міську раду Сумської області винести на пленарне засідання сесії міської ради вирішення питання про подовження договору оренди землі Товариству з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс Айсберг" щодо земельної ділянки загальною площею 0,9224га, кадастровий номер 5910400000:04:091:0008, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Стягнути з Конотопської міської ради Сумської області (41600, Сумська область, м. Конотоп, проспект Миру, 8, код ЄДРПОУ 24006881) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-торгівельний комплекс "Айсберг" (41600, Сумська область, м. Конотоп, 1-й провулок Рябошапки, 1, код ЄДРПОУ 35969455) судові витрати в сумі 4540 гривень.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2021 |
Оприлюднено | 22.06.2021 |
Номер документу | 97757488 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні