СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 травня 2021 року Справа № 480/9315/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кунець О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Токар Ю.В.,
представника позивача - Солошенко Л.Є.
представника відповідача - Рудік А.А. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/9315/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399), Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ ВП 43995469) про скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020р., за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2019 рік в сумі 73499,95грн.;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №107148-5433-1819 від 21.08.2020 року, за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2020 рік в сумі 73499.95грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що спірні податкові повідомлення-рішення ґрунтуються на помилкових судженнях суб`єкта владних повноважень, що викладені в акті перевірки, а відтак, суперечать ч. 2 ст. 2 КАС України, оскільки за відсутності визначених законом підстав покладають на платника податків додатковий обов`язок по оплаті грошового зобов`язання на користь Державного бюджету України.
Провадження у справі відкрито відповідно до ухвали суду від 14.01.2021р., розгляд справи здійснюється за правилами спрощеного провадження без виклику сторін.
27.01.2021р. до суду позивачем було подано заяву про розгляд справи за правилами спрощеного провадження з викликом сторін (а.с.91-92).
04.02.2021р. від відповідача по справі надійшов письмовий відзив (а.с.99-100) в якому відповідач зазначає, що під час проведення перевірки та складання акту перевірки фахівці відповідного податкового органу діяли згідно до вимог чинного податкового законодавства. За результатами перевірки, в акті були зафіксовані порушення вимог Податкового кодексу України, за що позивачу було донараховано податкові зобов`язання.
21.02.2021р. до суду надійшла заява від ГУ ДПС у Сумській області про заміну сторони відповідача ГУ ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) на правонаступника - ГУ ДПС у Сумській області (43995469).
Відповідно до ухвали суду від 15.02.2021р. до участі у справі було залучено в якості співвідповідача - ГУ ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ 43995469).
16.02.2021р. від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.121) в якій позивач зазначає про те, що обставини викладені відповідачем у відзиві є безпідставними та необґрунтованими.
Так, щодо податкове повідомлення - рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020р., за яким визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2019 рік в сумі 73499,95грн. представник позивача зазначає, що кошти в сумі 73499,95 були сплачені позивачем у повному обсязі і дана обставина не заперечується відповідачем. Позиція відповідача полягає в тому, що не заперечуючи факт сплати позивачем коштів по орендній платі за 2019 рік , відповідач наполягає на тому, що позивач - ОСОБА_2 має звернутись з письмовою заявою до контролюючого органу для проведення звірки. Однак, дані доводи відповідача позивач вважає безпідставними та необґрунтованими, оскільки у позивача відсутній борг зі сплати орендної плати за землю, відповідно оскаржуване податкове повідомлення-рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020р. підлягає скасуванню.
Крім цього, позивач просив суд врахувати, що Інформація з реєстру речових прав не доводить факту наявності боргу позивача по сплаті орендної плати, оскільки, суду разом з позовом були представлені документи, що підтверджують сплату орендної плати в повному обсязі, а саме: Згідно квитанції №13 від 16.04.2019року ОСОБА_1 сплатив орендну плату з фізичних осіб.
Також, представник позивача просив суд врахувати, що згідно ст.125 Земельного кодексу України та ст.7 ЗУ Про оренду землі - право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Як слідує з листа Держгеокадастру від 24.11.2020року - державна реєстрація речового права відбулась 02.05.2019року, тобто, лише з вказаної дати позивач набув право користування вказаною земельною ділянкою на правах оренди та виконав умови щодо сплати орендної плати відповідно до умов укладеного договору та вимог ст.21 ЗУ Про оренду землі .
Щодо податкового повідомлення-рішення №107148-5433-1819 від 21.08.2020 року за податковий період 2020 рік в сумі 73499,95грн.,представник позивача звертає увагу суду на те, що дана сума не відповідає зазначеному платежу в Договорі оренди.
Представник позивача вказує на те, що наданими до матеріалів справи доказами підтверджується , що позивачем була внесена орендна плата повністю за 2019-2020рік по 12.04.2020року включно.
Що стосується періоду який настав після 12.04.2020р. представник позивача просила врахувати , що згідно п.52 ЗУ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID- 19) (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020, № 17, ст.106) - не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 30 квітня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності. Фізичним особам - платникам плати за землю перерахунок здійснюється контролюючим органом.
З викладеного , на переконання представника позивача, слідує, що орендна плата, яка була сплачена позивачем за березень-квітень 2020 року мала бути врахована відповідачем в сплату орендної плати на наступні періоди, тобто, за травень та червень 2020року, де 18.06.2020року - право оренди припинилось в зв`язку з переходом права на вказану земельну ділянку до інших осіб на праві власності.
Але, відповідачем, в порушення вище вказаного пункту Закону, не було здійснено перерахунок платежем за землю та не враховано факту переходу права на земельну ділянку, а тому податкове повідомлення-рішення №107148-5433-1819 від 21.08.2020 року, за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2020 рік в сумі 73499,95грн. підлягає скасуванню.
Відповідно до ухвали суду від 23.03.2021р. було відмовлено у задоволенні клопотання ГУ ДПС у Сумській області про залучення до участі у справі в якості третьої особи - ДПС України. Крім цього, відповідно до даної ухвали судом призначено до розгляду дану справу у порядку спрощеного провадження з викликом сторін.
В судове засідання 21.04.2021р. представником відповідача - ГУ ДПС у Сумській області було надано додаткові пояснення та на вимогу суду було надано докази того, що з урахуванням платежу здійсненого позивачем 16.04.2019р. у позивача з 16.04.2019р. виникла переплата в сумі 72181,51 грн.
24.05.2021р. представником позивача також були надані додаткові обґрунтування своєї позиції у даній справі.
В судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги і доводи заявленого позову, просила суд прийняти рішення про задоволення позову.
Представник Відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував.
Заслухавши пояснення представників позивача, представника відповідача, дослідивши наявні докази по справі, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:
Судом встановлено, що за умовами Договору оренди землі від 12.04.2019 року, який було укладено між ГУ Держгеокадастру у Сумській області (Орендодавець) та ОСОБА_1 ( ОСОБА_3 ) - Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку у сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 12,2455га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186, що розташована за межами населених пунктів на території Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області. Строк дії Договору 7 років.
Згідно п.9 Договору оренди - орендна плата за користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно протоколу №1862 проведення електронних торгів від 12.04.2019року складає 73501.08грн. за перший рік, що становить 22,280344% від визначеної нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, сплачується Орендарем шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на рахунок Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області в сумі 73501 .08 грн.
Згідно протоколу №1862 проведення електронних торгів - переможцем торгів став ОСОБА_1 , який мав сплатити суму за придбаний лот 72181.51грн. та винагороду виконавцю 34000грн. до 17.04.2019року.
Згідно квитанції №13 від 16.04.2019року ОСОБА_1 сплатив орендну плату з фізичних осіб в сумі 72181.51грн.. як було вказано в протоколі торгів (а.с.19), що підтверджується копією квитанції (а.с.20), а також згідно квитанції №12 від 16.04.2019року (а.с.22) сплатив винагороду Виконавцю, яка згідно п.З Акту наданих послуг від 12.04.2019 року (а.с.21) складає 34000.00грн. та 6994,52грн. розмір відшкодування вартості послуг з підготовки лоту до продажу. Згідно п.5 акту - гарантійний внесок в розмірі 1319.57 гри., що входить у вказану вище суму перераховується Виконавцем на рахунок Юнаківської сільської ради та зараховується до купівельної вартості лоту.
У відповідності з п.1.2.3 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-УІ зі змінами та доповненнями (далі ПКУ), підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платниками орендної плати є орендар земельної ділянки, обєктом оподаткування є земельна ділянка надана в оренду.
Згідно п. 102.1 ст.102 ПКУ контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня.
Як вказує відповідач, відповідно до інформації від 01.08.2020 року №8-18-0.63-4306/2-20 та від 02.11.2020 року № 8-18-0.63-6071/2-20 наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області та Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, між фізичною особою ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області в особі завідувача сектору аукціонної діяльності Відділу ринку та оцінки земель, укладено договір оренди земельної ділянки розташованою на території Сумського району Юнаківської сільської ради, площею - 12,2455 га ( кадастровий номер 5924789500:09:007:0186 ), розмір орендної плати складає: 73499,95 грн. ( нормативна грошова оцінка ділянки 329892,04 грн. *22,28% розмір орендної плати).
Головним управлінням ДПС у Сумській області 21.08.2020 року сформовано податкові повідомлення-рішення:
- №107147-5433-1819 від 21.08.2020р., за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2019 рік в сумі 73499,95грн. (а.с.8);
- №107148-5433-1819 від 21.08.2020 року, за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2020 рік в сумі 73499.95грн. (а.с.9).
При цьому, слід зазначити, що відповідач не заперечує, що сплата орендної плати за землю фізичною особою ОСОБА_1 з а 2019 рік проведена в п о в н о м у о б с яз і в сумі 73501,08 грн.
Однак, відповідач вказує на те, що податкові зобов`язання за 2019 рік за платежем орендна плата позивачу - фізичній особі ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) були нараховані правомірно, оскільки відповідно до п.286.5 ст.286 ПКУ, має право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу та надати копії документів про відповідні зміни за місцем знаходження земельної ділянки для проведення звірки даних. До теперішнього часу платник не звертався до контролюючого органу для проведення звірки.
Крім цього, відповідач зазначає, що станом на 24.11.2020 року договір оренди земельної ділянки є діючим, про що свідчить лист Головного управління Держгеокадастру у Сумській області ( № 8-18-0.6-6576/2-20 від 24.11.2020 року).
Слід зазначити, що під час нарахування податкових зобов`язань відповідач керувався лише інформацією яка відображена у листі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області ( № 8-18-0.6-6576/2-20 від 24.11.2020 року).
Під час розгляду справи відповідачем було надано до суду лист Головного управління Держгеокадастру від 3004.2021р. №8-18-0.63-2383/2-21 відповідно до якого вказано, що строк дії Договору оренди, укладеного з позивачем 12.04.2019р. - 7 років. Рішенням про припинення права оренди земельної ділянки площею 12,2455га з вищезазначеним кадастровим номером Головним управлінням Держгеокадастру не приймалось. ОСОБА_4 до Головного управління з відповідними заявами про розірвання вказаного Договору оренди шляхом укладання відповідної додаткової угоди не звертався.
З урахуванням викладеного, відповідач наполягав на тому, що підстави для скасування податкових повідомлень - рішень № 107147-5433-1819 від 21.08.2020 р. та №107148-5433-1819 від 21.08.2020 року відсутні.
Позивач не погоджуючись з вищевказаними податковими повідомленнями-рішеннями звернувся до суду з позовом про їх оскарження, який є предметом розгляду у даній справі.
Дослідивши обставини у даній справі суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:
Щодо податкового повідомлення -рішення №107147-5433-1819 від 21,08.2020р. слід зазначити, що ОСОБА_1 , на підставі електронних торгів від 12.04.2019 року, отримав право оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 12,2455га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186, що розташована за межами населених пунктів на території Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області та на підставі протоколу проведення електронних торгів №1862 від 12.04.2019 року між ним та ГУ Держгеокадастру в Сумській області був укладений Договір оренди землі.
Як свідчить з матеріалів справи, згідно протоколу проведення електронних торгів №1862 від 12.04.2019 року - реєстраційний номер лота 1663, сума сплаченого гарантійного внеску 1319,57 грн., сума, яку необхідно сплатити за придбаний лот складає 72181,51грн., винагорода виконавцю - 34000,00 грн. Вказані суми грошових коштів мають бути сплачені до 17.04.2019року.
16.4.2019 року ОСОБА_1 в повному обсязі згідно квитанції №13 від 16.04.2019року сплачено орендну плату з фізичних осіб в сумі 72181,51грн., як було вказано в протоколі торгів, що підтверджується копією квитанції, а також згідно квитанції №12 від 16.04.2019року сплачено винагороду Виконавцю, яка згідно п.З Акту наданих послуг від 12.04.2019 року складає 34000,00грн. та 6994,52грн. - розмір відшкодування вартості послуг з підготовки лоту до продажу.
Згідно ч. 8 ст.135 Земельного кодексу України - розмір гарантійного внеску за лотом становить 5 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки або 30 відсотків стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису).
Згідно ч.27 ст.137 Земельного кодексу України - гарантійний внесок, сплачений переможцем до початку торгів, зараховується до купівельної ціни.
Гарантійний внесок в сумі 1319,57грн., що складає 5% від стартової ціни продажу земельної ділянки 26391,36грн. зараховано до купівельної ціни та було перераховано Виконавцем на відповідний рахунок ГУ Держгеокадастру та в подальшому на рахунок Юнаківської сільської ради.
З викладеного слідує, що ОСОБА_1 в повному обсязі виконав свої зобов`язання щодо плати за землю за період з 12.04.2019 по 12.04.2020року та сплатив вартість оренди 73501,08 гри. (72181.51 грн.+ 1319.57грн.). Дана обставина не заперечується відповідачем. Так, в Рішенні ДПС України від 09.12.2020 року про відмову в задоволенні скарги зазначено про те, що ОСОБА_1 сплатив орендну плату за 209рік у розмірі 73501,08грн.
Однак, податковий орган вважав за доцільне прийняти податкове повідомлення-рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020р. посилаючись при цьому на положення п.286.5 ст.286 ПКУ, відповідно до яких позивач має право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу та надати копії документів про відповідні зміни за місцем знаходження земельної ділянки для проведення звірки даних. До теперішнього часу платник не звертався до контролюючого органу для проведення звірки.
Дані твердження відповідача суд вважає необґрунтованими, оскільки відповідачем не вказано які саме документи і про які саме зміни позивач мав надати до податкового органу. До того ж будь-яких змін у 2019 році щодо договірних правовідносин у позивача не відбулося. Позивач виконав належним чином свої зобов`язання щодо сплати орендної плати, витяг з ІКП платника (який було надано відповідачем до клопотання від 25.05.2021р.) свідчить про наявність переплати у позивача на суму 72181,51 грн.). Представник відповідача не зміг пояснити суду, яким чином, наявність існуючої переплати у позивача в сумі 72181,51грн. яка виникла у квітні 2019р., була врахована контролюючим органом при нарахуванні податкових зобов`язань позивачу по орендній платі за 2019 рік.
Вищезазначені обставини свідчать про те, що податковим органом було прийнято податкове повідомлення-рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020р. за відсутності існуючої заборгованості у позивача по сплаті орендної плати за 2019 рік. Відповідно, вказане податкове повідомлення-рішення прийнято податковим органом за відсутності відповідних правових підстав.
Відповідач не зміг довести суду правомірність прийняття вказаного податкового повідомлення-рішення, а тому позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування повідомлення-рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020р., за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2019 рік в сумі 73499,95грн. є правомірними , обґрунтованими і, відповідно, підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №107148-5433-1819 від 21.08.2020 року, за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2020 рік в сумі 73499.95грн., слід зазначити наступне:
Як свідчить з умов Договору оренди від від 12.04.2019р. (пункт 11 Договору), орендна плата в сумі 73501,08 має бути сплачена позивачем за п е р ши й р і к не пізніше трьох банківських днів з дня укладання договору оренди (а.с.14)
Як вже було зазначено вище, позивач виконав умови Договору оренди.
Отже, фактично, позивачем було сплачено платіж за оренду землі за перший рік користування земельною ділянкою - тобто з 12.04.2019р. по 12.04.2020р. включно.
Відповідачем не надано жодних обґрунтувань правомірності нарахування позивачу податкових зобов`язань по сплаті орендної плати за період з 01.01.2020р. по 12.04.2020р. включно, за умови фактичної сплати позивачем відповідного платежу ще у 2019 році (факт сплати якого не заперечується відповідачем).
Щодо періоду, який є наступним за датою - 13.04.2020р. суд вважає обґрунтованими (і не спростованими відповідачем) посилання позивача на положення п.52 ЗУ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID- 19) (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020, № 17, ст.106) , відповідно до якого - не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 30 квітня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності. Фізичним особам - платникам плати за землю п е р е р а х у но к здійснюється контролюючим органом.
З викладеного слідує, що орендна плата, що сплачена була позивачем за період з березня по квітень 2020 року мала бути врахована в рахунок сплати орендної плати на наступні періоди, тобто, за травень та червень 2020року.
Відповідачем не надано а ні правових обґрунтувань, а ні відповідних доказів на спростування позиції позивача щодо правомірності здійснених нарахувань (і нездійснення перерахунку ) за період з 13.04.2020р. по травень та червень 2020 року, з урахуванням положень п.52 ЗУ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID- 19) . Отже, відповідачем не дотримано положення ч.2 ст.77 КАС України відповідно до якої правомірність свого рішення в адміністративних справах про протиправність рішень суб`єкта владних повноважень має доводити відповідач з врахуванням вимог ст.ст.73-76 КАС України, тобто належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Щодо періоду - червень 2020 року окремо слід зазначити, що доказами наданими позивачем до матеріалів справи підтверджується, що 18.06.2020року право власності держави на вказану земельну ділянку було п р и п и н е но, оскільки, власниками земельної ділянки, що була розподілена по 2г кожному, стали фізичні особи.
Так, в ході розгляду справи судом встановлено, що 19.11.2019року ОСОБА_1 видав на адресу ГУ Держгеокадастру у Сумській області нотаріально посвідчену заяву, за якою стверджував, що дає згоду на відведення земельної ділянки площею 12,2455а з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186, що розташована за межами населених пунктів на території Краківської сільської ради Сумського району Сумської області громадянам ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 та на підставі такої заяви ГУ Держгеокадастру були прийняті заяви вказаних вище громадян про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, з якими вони звернулись до вказаної установи 21.11.2019року та 18.12.2019 року ГУ Держгеокадастру видало Накази про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Вказана нотаріально посвідчена заява була додатком до заяв громадян та була підставою для прийняття наказів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
На підставі вказаних документів, ТОВ Координат БС було розроблено проект землеустрою та на підставі Наказів ГУ Держгеокадастру від 11,06.2020року проект землеустрою був затверджений та надано громадянам ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 у власність земельні ділянки по 2000,0га, кожній з яких був присвоєний новий кадастровий номер та зареєстровано право власності за кожним 18.06.2020року, тобто право власності держави на вказану земельну ділянку було припинено, оскільки, власниками земельної ділянки, що була розподілена по 2г кожному, стали фізичні особи.
Згідно п. 286.1 ст.286 Податкового кодексу України - підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
З вище вказаної норми Податкового кодексу України слідує, що інформацію про перехід права на земельну ділянку від ОСОБА_1 до інших фізичних осіб ГУ Держгеокадастру у Сумській області було зобов`язано надати контролюючому органу ГУ ДПС у Сумській області не пізніше 10 липня 2020року, оскільки така інформація необхідна для обчислення і справляння плати за землю, яка могла б бути сплачена до початку того місяця, в якому припинилося його право власності (оренди) на зазначену земельну ділянку, тобто до 01.06.2020 року, а новим власником - починаючи з місяця, в якому він набув право власності.
Натомість, обставини у даній справі та докази якими дані обставини підтверджуються свідчать про те, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області подало інформацію, що не відповідає дійсності.
Так, з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухому майно про реєстрацію іншого речового права від 11.03.2021 року слідує, що на підставі заявника Фермерське господарство ОСОБА_16 право оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186 припинено 11.03.2021 року.
Але, як слідує з інформації, що надана Держгеокадастром - відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186 - не знайдено ще станом на 16.09.2020 року та листом ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 29.12.2020р. повідомив, що звернення розглянуто щодо виправлення технічної помилки стосовно земельної ділянки 5924789500:09:007:0186 та земельна ділянка не знайдена. В результаті опрацювання звернення встановлено, що вказана земельна ділянка перенесена до архівного шару у зв`язку з поділом, який здійснено на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, тобто проекту землеустрою, який було розроблено ТОВ Координат БС та затверджено наказами Наказами ГУ Держгеокадастру від 11.06.2020року, за якими громадяни ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 набули у власність земельні ділянки по 2,0 га, кожний і вказаним ділянкам були присвоєні окремі нові кадастрові номери та зареєстровано право власності за кожним 18.06.2020року.
За умовами Договору оренди землі від 12.04.2019 року, що укладений між ОСОБА_1 та ГУ Держгеокадастру у Сумській області, а саме п.34. - дія договору припиняється в інших випадках, передбачених законом.
Згідно ст.141 Земельного кодексу України - підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою, що було підтверджено ОСОБА_1 згідно заяви від 19.11.2019 року.
Відповідно до п.35 Договору оренди землі - дія договору припиняється щляхом його розірвання за взаємною згодою сторін, що цілком узгоджується з приписами ст. 626 ЦК України, якою встановлено, що договором є домовленість сторін, що виражає узгоджену волю сторін, яка спрямована на досягнення конкретної мети, тобто договір це юридичний факт, на підставі якого виникають цивільні права та обов`язки. За загальним правилом, встановленими. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено законом або договором.
Як слідує з викладеного, що ОСОБА_1 підтвердив свою згоду на розірвання договору оренди землі шляхом подання заяви від 19.11.2019 року, а ГУ Держгеокадастру підтвердило таку згоду, видавши накази про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо вказаної земельної ділянки щляхом поділу для шести осіб та в подальшому передало її вказаним громадянам у власність 18.06.2020 року, що цілком узгоджується з ч.4 ст.9 ЗУ Про оренду землі , де встановлено, що не допускається відчуження орендованих земельних ділянок державної або комунальної власності без згоди на це орендаря. Тобто, право власності на земельну ділянку перейшло до фізичних осіб. Виходячи з викладеного слідує, що договір оренди земельної ділянки було припинено за згодою сторін 18.06.2020 року, тобто в час, коли право власності на земельну ділянку від держави перейшло до вказаних осіб.
Пунктом 4.13 ст.791 Земельного кодексу України встановлено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок.
ТОВ Координат БС було розроблено проект землеустрою та ГУ Держгеокадастру в Сумській області видало накази від 11.06.2020року про затвердження проекту землеустрою передачу громадянам ОСОБА_17 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 земельних ділянок по 2000,0га кожному шляхом поділу.
Тобто, 11.06.2020року земельна ділянка з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186 припинила існування як об`єкт цивільних прав в зв`язку з її поділом, про що мали бути внесені дані в Державний земельний кадастр, а як наслідок, і внесені відомості про припинення договору оренди відповідно до ст.сс. 15,36 ЗУ Про Державний земельний кадастр .
Але, ГУ Держгеокадастру в Сумській області не були внесені відомості про припинення земельної ділянки, тобто про скасування її державної реєстрації відповідно до ч.ІЗ ст.791 Земельного кодексу України, якою встановлено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок, 11.06.2020 року відповідно до вище вказаних вимог Закону і, в тому числі інформація про припинення права ГУ Держгеокадастру, як Орендодавця за договором оренди землі від 12.04.2019.
Земельна ділянка з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186 припинила існування як об`єкт цивільних прав в зв`язку з її поділом та в подальшому вказаними громадянами було здійснена продаж вказаних земельних ділянок за договорами від 02.07.2020 року ОСОБА_18 ОСОБА_12 (зем. Ділянка з кадастровим номером 5924789500:09:007:0225); ОСОБА_18 ОСОБА_11 (зем.ділянка з кад.номером 5924789500:09:007:0226); ОСОБА_18 ОСОБА_15 (зем.діл. з кад.номером 5924789500:09:007:0224); ОСОБА_18 ОСОБА_14 (зем.ділянка з кад.номером 5924789500:09:007:0222); ОСОБА_18 ОСОБА_13 (зем.ділянка з кад.номером 5924789500:09:007:0223); ОСОБА_18 ОСОБА_17 (зем.ділянка з кад.номером 5924789500:09:007:0221), що підтверджується копіями договір купівлі-продажу.
Листом від 20.05.2021 року ГУ Держгеокадастру в Сумській області повідомило, що згідно даних державного земельного кадастру та інформації, отриманої в порядку взаємодії інформаційних систем ДЗК та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельних ділянок зареєстровано 26.11.2020 року за ПАТ Іскра , з чого слідує, що ОСОБА_1 не є орендарем вказаних земельних ділянок, а хоча б і був, то мав би сплачувати орендну плату не ГУ Держгеркадастру, а власникам земельних ділянок.
Відповідно до ст.З ЗУ Про оренду землі - об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що орендодавцями землі є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, а орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Згідно ч.І ст.13 ЗУ Про оренду землі - договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Оскільки, відповідно до норм ст.791 Земельного кодексу України - земельна ділянка з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186 припинила існування як об`єкт цивільних прав в зв`язку з її поділом та подальшим переходом права власності на земельні ділянки від держави до
фізичних осіб, то у ГУ Держгеокадастру припинився статус орендодавця, оскільки, останнє не може передати в оренду те, чого нього немає. Вказане цілком узгоджується з приписами ч. 1 статті 148і Земельного кодексу України, якою встановлено, що до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, іцо перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки. Частиною 3 вказаної норми Кдексу встановлено, що особа, яка набула право власності на земельну ділянку, протягом одного місяця з дня набуття права власності на неї зобов`язана повідомити про це її користувачів із зазначенням відповідних даних, визначених вказаною нормою Кодексу. Повідомлення надсилається користувачу земельної ділянки рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому особисто під розписку.
Статтею 21 ЗУ Про оренду землі встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Фактично з 18.06.2020року власником земельних ділянок стали громадяни, тобто в момент переходу права власності на земельну ділянку від держави до фізичних осіб. Існування земельної ділянки з кадастровим припинилася як об`єт цивільних прав. Як слідує з Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 18.06.2020 року право власності на вказану в договорі орди земельну ділянку набули громадяни ОСОБА_12 ОСОБА_11 ОСОБА_15 ОСОБА_13 ОСОБА_14 та ОСОБА_17 . Тобто, з 18.06.2020року ОСОБА_1 не є користувачем, а як наслідок орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 5924789500:09:007:0186. вказаний кадастровий номер видалено з Державного земельного кадастру та земельній ділянці присвоєно нові кадастрові номери, а саме кожній земельній ділянці, що надана у власність громадянам по 2га кожному.
Згідно ч. З ст.24 ЗУ Про оренду землі встановлено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого надавати податковому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний податковий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
З викладеної норми Закону слідує, що ГУ Держгеокадастру в Сумській області 01 лютого наступного року мало повідомити але не повідомив відповідача про відповідні зміни в статусі земельної ділянки.
З викладеного слідує, що орендна плата, що сплачена позивачем за березень-квітень 2020року мала бути врахована в сплату орендної плати на наступні періоди, тобто, за травень та червень 2020року, де 18.06.2020року - право оренди припинилось в зв`язку з переходом права на вказану земельну ділянку до інших осіб на праві власності. Але, відповідачем, в порушення вище вказаного пункту Закону, не було здійснено перерахунок платім за землю та не враховано факту переходу права на земельну ділянку, а тому податкове повідомлення-рішення №107148-5433-1819 від 21.08.2021р. , за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб за податковий період 2020 рік в сумі 73499,95грн. підлягає скасуванню.
Згідно ч. 2ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності прийнятих ним рішень, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно із частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399), Головного управління ДПС у Сумській області (код ЄДРПОУ ВП 43995469) про скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.
Скасувати податкове повідомлення-рішення №107147-5433-1819 від 21.08.2020, за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2019 рік в сумі 73499,95грн.
Скасувати податкове повідомлення-рішення №107148-5433-1819 від 21.08.2020, за яким ГУ ДПС у Сумській області ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем: орендна плата з фізичних осіб 18010900 за податковий період 2020 рік в сумі 73499,95грн.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ ВП 43995469) суму судового збору в розмірі 1681 (одна тисяча шістсот вісімдесят одна) грн. 60 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У зв"язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному, зважаючи на тимчасову непрацездатність, повний текст рішення підписано 17.06.2021р.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2021 |
Оприлюднено | 22.06.2021 |
Номер документу | 97757644 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні