Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 червня 2021 р. Справа№200/9886/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А.,
за участю:
секретаря Радченка Д.Д.,
представника позивача Криворучка В.Ж.,
представника відповідачів Кододової А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області про скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України про скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що наявні первинні документи засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань, в результаті чого ТОВ АЗОВБЛОК у встановленому законодавством порядку складено та направлено до контролюючого органу податкову накладну, реєстрація якої необґрунтовано була зупинена та запропоновано надати пояснення та/або копії документів.
Позивач вказав на те, що первинні документи на підтвердження господарської операції були надані, однак відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.07.2020 року № 26, яке позивач вважає необґрунтованим та таким, що не відповідає нормам законодавства України.
З наведених підстав позивач просив визнати протиправними та скасувати рішення Державної податкової служби України від 25.08.2020 року №1864732/33012290 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.07.2020 року № 26 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК , зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 24.07.2020 року № 26 подану Товариством з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК , днем її отримання.
Ухвалою від 02 листопада 2020 року позовну заяву залишено без руху.
Відповідно до ухвали від 09 листопада 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі.
Ухвалою суду від 22 лютого 2021 року розгляд справи здійснюється в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 22 березня 2021 року в якості другого відповідача у справі залучено Головне управління ДПС у Донецькій області, розгляд справи розпочато спочатку.
14 травня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Відповідач-1 - ДПС України у відзиві на позовну заяву (а.с.55) проти позову заперечив, зазначив, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.07.2020 року № 26 приймало Головне управління ДПС у Донецькій області. Оскільки ДПС України не приймало оскарженого рішення просив у задоволенні позовних вимог відмовити.
Відповідач-2 - ГУ ДПС у Донецькій області у поданому до суду відзиві на позовну заяву (а.с.66-68) заперечив проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на законність ухвалених рішень щодо зупинення реєстрації податкової накладної та відмови у її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначив, що згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС України ТОВ АЗОВБЛОК виписано податкову накладну від 24.07.2020 № 26 на загальну суму ПДВ 7216,00 грн. обсягом постачання 36080,00 грн. В подальшому 13.08.2020 року зазначена податкова накладна була відправлена підприємством засобами електронного зв`язку на реєстрацію в ЄРПН.
У відповідності до п.п. 5, 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 11.12.2019 №1165, зазначена податкова накладна ТОВ АЗОВБЛОК після проведення перевірки на відповідність ознакам безумовної реєстрації, була перевірена щодо відповідності відображеної у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій, які зазначено у додатку 3 до Порядку. Після цього, за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної було встановлено, що відображена в них операція відповідає критерію ризиковості здійснення операції № 1, тому реєстрація такої податкової накладної була зупинена на підставі п.7 Порядку.
Згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС) України, на підставі розгляду надісланого позивачем Повідомлення від 20.08.2020 № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зупиненій ПН № 26 та сканкопій доданих документів, комісією ГУ ДПС прийнято рішення від 25.08.2020 року № 1864732/33012290 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, зазначених у пункті 5 Порядку № 520.
Також відповідач-2 зазначив, що під час винесення зазначеного рішення комісією ГУ ДПС розглянуто надані підприємством пояснення разом зі сканокопіями підтверджуючих документів. За результатами розгляду враховано повідомлення ТОВ АЗОВБЛОК від 20.08.2020 № 1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній від 24.07.2020 № 26.
У зв`язку з ненаданням ТОВ АЗОВБЛОК договорів, первинних документів щодо придбання ТОВ АЗОВБЛОК товарів задіяних у виробництві плитки тротуарної , а саме піску, цементу, гранульованого шлаку, інших домішок (у т.ч. акти приймання-передачі, видаткові накладні, рахунки (рахунки-фактури, товарно-транспортні накладні, банківські виписки, платіжні доручення щодо фактичного перерахування коштів за отримані товари у контрагентів-постачальників),
жодного первинного документу щодо зберігання плитки тротуарної та товарів задіяних у її виробництві, а саме піску, цементу, гранульованого шлаку. Інших домішок (у т.ч. документи складського обліку та/або договори щодо одержання послуг оренди складів з первинними документами (актами виконаних робіт (наданих послуг), рахунками виконавця послуг, банківських виписок, платіжних доручень) щодо отримання та оплати таких послуг).
зв`язку з ненаданням ТОВ АЗОВБЛОК зазначених вище документів, визначених пунктом 5 Порядку № 520, комісією ГУ ДПС прийнято рішення про відмову у реєстрації ПН № 26 в Єдиному реєстрі податкових накладних на оформленому протоколом від 25.08.2020 № 139 засіданні Комісії.
З наведених підстав відповідач-2 просив відмовити у задоволенні позову.
У судовому засіданні представник позивача заявлені вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити.
Представник відповідачів у судовому засідання проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Додатково зауважила, що у складі наданих позивачем документів про підтвердження реальності здійснення операцій були надані платіжні доручення, складені його контрагентом - TOB ВТК ФЛЕКС-МАРКЕТ , що викликало сумніви у їх походженні. Вважає прийняте рішення про відмову у реєстрації податкової накладної законним та обґрунтованим, через що просила відмовити у задоволенні позову.
З`ясовуючи, чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, судом встановлено таке.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК (код ЄДРПОУ 33012290) зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис №12741200000000366. Видами діяльності позивача є виготовлення виробів із бетону для будівництва,: код КВЕД 23.61 (а.с.12-13).
Між позивачем та TOB ВТК ФЛЕКС-МАРКЕТ (ЄДРПОУ 43098746) укладено договір № 0107/1 від 01 липня 2020 року, згідно з яким позивач продає товар згідно рахунків-фактур або видаткових накладних, за умови 100 % передоплати (а.с.28-31).
Згідно з рахунком на оплату № 30 від 21 липня 2020 року покупець здійснив передоплату на поставку товару Плитка тротуарна СТАРА ПЛОЩА-1 80 ЧЕРВОНА (9,6 м.кв) та Плитка тротуарна СТАРА ПЛОЩА-1 80 СІРА (9,6м.кв) за кодом УКТЗЕД 6810 на загальну суму 43296,00 грн. у т.ч. ПДВ 7216,00 грн. (а.с.25).
ТОВ АЗОВБЛОК складена податкова накладна №26 від 24.07.2020 року та відправлена 13.08.2020 року на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.14-16). За отриманою квитанцією №1 від 13.08.2020 року податковій накладній був наданий реєстраційний номер № 9198943116, але реєстрацію зупинено.
Підставами зупинення реєстрації податкової накладної вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 6810 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У повідомленні від 20.08.2020 року позивач надав пояснення №7 від 20.08.2020 року, рахунок на оплату № 30 від 21.07.2020 року, договір постачання №0107/1, платіжне доручення № 161 від 24 липня 2020 року на суму 241 024,00 грн. (а.с.19-20, 22-26).
25.08.2020 року комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 1864732/33012290 про відмову в реєстрації податкової накладної № 26 від 24.07.2020 року (а.с.49-50).
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної в оскарженому рішенні вказане надання платником податку копій документів, із зазначенням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування.
З урахуванням встановлених у справі обставин, надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до статті 1 Податкового кодексу України в редакції, що діє на час виникнення спірних відносин (далі - ПК України) Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Податковим обов`язком є обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи (пункт 36.1 статті 36 ПК України).
Порядок адміністрування податку на додану вартість унормований розділом V ПК України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог вказаної статті ПК України 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
У пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних/розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 8 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З наведених норм випливає, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. У разі коли за результатами моніторингу платник податку відповідає критеріям ризиковості, реєстрація такої податкової накладної зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
При цьому на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).
Приписами вказаного Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена у додатку до Порядку № 520.
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Оскарженими рішеннями відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, які на думку комісії не надані позивачем.
Вказані висновки не відповідають обставинам справи, оскільки судом встановлено, що позивачем до комісії регіонального рівня надані пояснення з посиланням додані документи, а саме, договір №7 від 20.08.2020 року,укладений з TOB ВТК ФЛЕКС-МАРКЕТ , рахунок на оплату № 30, договір постачання №0107/1, платіжне доручення № 161 від 24 липня 2020 року.
До того ж суд наголошує, що позивач подав податкові накладні по першій з подій - даті зарахування коштів від покупця на банківський рахунок платника податку як оплата товарів. Тобто, на момент подання на реєстрацію податкових накладних сам факт поставки ще не відбувся, а отже вимога надати первинні документи, які супроводжують таку поставку не могла відповідає суті господарської операції.
Посилання відповідача на те, що позивачем надано платіжне доручення, складене його контрагентом - суд відхиляє, оскільки при виконанні господарського договору його сторони не позбавлені права та можливості обмінюватися документами, на підтвердження виконання відповідних зобов`язань.
Водночас, відповідачами факт перерахування платіжним дорученням № 161 від 24 липня 2020 року з боку TOB ВТК ФЛЕКС-МАРКЕТ на рахунок позивача суми 241024,00 грн. жодним чином не спростований.
Відтак суд вважає, що позивачем надані відповідні документи, які підтверджують факт укладення ним договору з контрагентом, отримання попередньої оплати, та відображають зміст проведених господарських операцій.
Таким чином, в ході розгляду справи судом встановлена відсутність підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з наведеним оскаржене рішення про відмову у реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних суд вважає протиправним, у зв`язку з чим таке рішення підлягає скасуванню.
Враховуючи, що спірне рішення від 25.08.2020 року №1864732/33012290 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.07.2020 року № 26 прийняте комісією Головного управління ДПС у Донецькій області, відповідні позовні вимоги підлягають задоволенню стосовно зазначеного відповідача-2.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні суд вказує, що відповідно до Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тож за правилами Порядку №1246 реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування за відповідним рішенням суду належить до повноважень ДПС України, якою ведеться цей реєстр.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, як, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
Відповідно до п. 20 вказаного Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Тому з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, скасовуючи оскаржене рішення комісії ГУ ДПС у Донецькій області, суд також покладає на ДПС України обов`язок зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
За змістом статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Враховуючи, що у справі приймають участь двоє відповідачів та повне задоволення позовних вимог, сума судових витрат, понесених позивачем 2102 грн. (а.с.1, 35) підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів в рівних частках.
За приписами статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Протягом розгляду справи 20 квітня 2021 року у додаткових поясненнях представником позивача до складу судових витрат заявлено відшкодування витрат, пов`язаних з правничою допомогою адвоката, в сумі 4000,00 грн. з посиланням на договір від 05 жовтня 2020 року та квитанцію від №1 від 08 лютого 2021 року (а.с. 76-79).
Вказані документи до справи стороною позивача не надані, а зі змісту наданих пояснень та опису робіт (послуг) та доданого ордеру випливає, що правнича допомога надавалася адвокатом іншій фізичній особі - Березіну В.В. у зв`язку з оскарженням податкових повідомлень-рішень, що не було предметом спору у цій адміністративній справі.
Отже, надіслані представником позивача 20 квітня 2021 року додаткові пояснення та вказана в них інформація не можуть бути підставою для відшкодування витрат на правничу допомогу у цій справі.
Відповідно до частини 7 статті 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
До матеріалів позову була долучена копія квитанції № 9 від 26 жовтня 2020 року (а.с.27) про прийняття адвокатом Криворучко В.Ж. від ТОВ АЗОВБЛОК суми 6000 грн. на підставі договору про надання правничої допомоги б/н від 22 жовтня 2020 року. Проте, протягом розгляду справи такий договір не був долучений до матеріалів справи.
Всупереч вищенаведеним вимогам статті 134 КАС України стороною позивача не надано в якості доказів понесених витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат детального опису робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, які стосуються розгляду цієї адміністративної справи №200/9886/20-а.
Отже, доказів витрат на правничу допомогу до закінчення судових дебатів у справі стороною позивача не надано, заяв про те, що вказані докази будуть надані протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, з боку позивача до суду не надходило.
За вказаних обставин відсутні прямо передбачені процесуальним законом докази витрат позивача на правничу допомогу, через що відсутні і підстави для їх включення до складу судових витрат у цій адміністративній справі.
На підставі наведеного, керуючись статтями 2, 134, 139, 241-246, 255, 295-297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК (87534, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Бахчиванджи, 53-а, ЄДРПОУ 33012290) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, ЄДРПОУ 44070187) про скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 25.08.2020 року №1864732/33012290 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.07.2020 року № 26 в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК (ЄДРПОУ 33012290).
Зобов`язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 24.07.2020 року № 26, подану Товариством з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК (ЄДРПОУ 33012290), датою її направлення 24.07.2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 59, ЄДРПОУ 44070187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК (87534, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Бахчиванджи, 53-а, ЄДРПОУ 33012290) судовий збір в сумі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЗОВБЛОК (87534, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Бахчиванджи, 53-а, ЄДРПОУ 33012290) судовий збір в сумі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп.
Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена 04 червня 2021 року. Рішення складено у повному обсязі 14 червня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Г.А. Чекменьов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2021 |
Оприлюднено | 24.06.2021 |
Номер документу | 97795513 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чекменьов Г.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні