Рішення
від 23.06.2021 по справі 280/2036/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 червня 2021 року Справа № 280/2036/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, ЄДРПОУ - 38625593) до Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області (72410, Запорізька область, приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, 1, код ЄДРПОУ 35528123), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Нововасилівська селищна рада (72420, Запорізька область, Приазовський район, смт. Нововасилівка, вул. Кооперативна, 78, код ЄДРПОУ 24911634) про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі - позивач) до Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Нововасилівська селищна рада про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень.

Ухвалою суду від 30 березня 2020 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін, а судове засідання призначене 28 квітня 2020 року.

Ухвалою суду від 14 травня 2020 року адміністративну справу №280/2036/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області про застосування заходів реагування призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 22 червня 2020 року.

Ухвалою суду від 22 червня 2020 року відкладено підготовче засідання на 26 серпня 2020 року.

Ухвалою суду від 26 серпня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22 вересня 2020 року.

Ухвалою суду від 22 вересня 2020 року зупинено провадження у справі до 30 листопада 2020 року.

Ухвалою суду від 30 листопада 2020 року поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 30 листопада 2020 року зупинено провадження у справі до 22 лютого 2021 року.

Ухвалою суду від 22 лютого 2021 року поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 22 лютого 2021 року зупинено провадження у справі до 13 квітня 2021 року.

Ухвалою суду від 13 квітня 2021 року поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 13 квітня 2021 року залучено до участі у справі №280/2036/20 у якості третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Нововасилівську селищну раду (72420, Запорізька область, Приазовський район, смт. Нововасилівка, вул. Кооперативна, 78, код ЄДРПОУ 24911634, електронна адреса: novovasilevkapossovet@gmail.com).

Ухвалою суду від 13 квітня 2021 року відкладено судове засідання на 12 травня 2021 року.

Ухвалою суду від 12 травня 2021 року зупинено провадження у справі до 15 червня 2021 року.

Ухвалою суду від 15 червня 2021 року поновлено провадження у справі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Приазовський районним сектором Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 24 грудня 2019 року по 26 грудня 2019 року проведено позапланову перевірку Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області, що розташований за адресою: 72410, Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, буд. 1. В ході перевірки позивачем встановлено, об`єкт відповідача експлуатується з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. Позивач зазначає, що всі перелічені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки зазначені в Акті перевірки №236 від 26 грудня 2019 року, що вказані у позові, створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на об`єкті, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі. У зв`язку з наведеним, просить задовольнити позовні вимоги.

Від відповідача відзив на позовну заяву не надходив.

Відповідно до частини другої статті 175 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Від третьої особи письмові пояснення не надходили.

Разом з тим, 22 квітня 2020 року до суду від Розівської сільської ради надійшов лист (вх.№18836), в якому зазначено, що Розівський комунальний ДНЗ Веселка підпорядкований Розівській сільській раді. Будівля дитячого садка двоповерхова, має типовий проект. Рік побудови - 1989. Дитячий садок при будівництві був розрахований на 4 групи . Останні 15 років в дитячому садку працює одна змішана група для дітей віком від 3 до 6 років, яка розрахована на 24 дитини. Наданий час садочок відвідують 18 дітей, працюючий персонал - 8 чоловік. З початку карантину (з 12 березня 2020 року) дитячий садок не приймає дітей (розпорядження голови сільської ради №23 від 12 березня 2020 року та №29 від 03 квітня 2020 року). Також зазначено про здійснення заходів для усунення виявлених порушень.

05 червня 2020 року від Розівської сільської ради надійшов лист (вх.№26260), в якому зазначає про актуальний стан здійснення заходів для усунення виявлених порушень.

Крім того, 10 вересня 2020 року до суду від Розівської сільської ради надійшов лист (вх.№42062), в якому повідомлено про стан усунення виявлених недоліків.

15 червня 2021 року представником позивача подано до суду клопотання (вх.№34048), відповідно до якого просить долучити до матеріалів справи копію Акту від 02 червня 2021 року №56. У акті зазначено, що в період з 01 червня 2021 року по 02 червня 2021 року було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та виявлено п`ять порушень, що несуть загрозу для життя та здоров`я людей. Також просив розглянути справу за своєї відсутності в порядку письмового провадження.

Представник відповідача та третьої особи, належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання, до суду не прибули. Причини неявки суду не повідомили.

Частиною четвертою статті 229 далі - КАС України передбачено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи клопотання представника позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження, неявку представників відповідача та третьої особи, суд вважає за можливе завершити розгляд справи в порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

В період з 24 грудня 2019 року по 26 грудня 2019 року Приазовським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки - Розівським комунальним дошкільним навчальним закладом (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 35528123), який розташований за адресою: 72410, Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, буд. 1.

За результатами перевірки складено Акт перевірки від 26 грудня 2019 року №236, відповідно до якого встановлено наступні порушення:

1. Будівля ДНЗ не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку) на фасаді будівлі або на іншому видному місці та освітлювальним у темний час доби.

2. Всі шляхи евакуації будівлі не забезпечено евакуаційним освітленням.

3. У будівлі ДНЗ дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності.

4. Не виконано захист будівлі від прямого попадання блискавки і вторинних її проявів.

5. В приміщенні кухні ДНЗ з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

6. Будівля не забезпечена необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівлі відповідно до вимог ДБН В.2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі .

7. Будівлю не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5 - 56:2014 Системи протипожежного захисту .

8. Територія та приміщення дошкільного навчального закладу не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до розрахунку.

9. Відповідальним за пожежну безпеку не об`єкті не визначено необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння окремо для кожного поверху та приміщення.

10. Технічне обслуговування наявних на об`єкті вогнегасників не здійснюється..

11. Інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії не розміщено.

12. Відсутня інструкція щодо дії персоналу суб`єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій.

13. Не проведено ідентифікацію об`єкту щодо визначення потенційної небезпеки.

Акт перевірки складено та підписано в присутності Завідувача Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області, якаій 26 грудня 2019 року вручено один примірник.

02 червня 2021 року залишаються неусунутими 5 порушень. Так, 02 червня 2021 року складено Акт перевірки №56 за результатами проведеного в період з 01 червня 2021 року по 02 червня 2021 року позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідача, що отриманий Завідувачем Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області 02 червня 2021 року.

В ході перевірки встановлено наступні порушення:

1. Не обладнано будівлю системою пожежної сигналізації та системою керування евакуюванням людей всупереч вимогам додатку А (обов`язковий) додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

2. Не забезпечено об`єкт зовнішнім протипожежним водопостачанням, всупереч вимогам пункту 6.2.1 та 12.16 ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування .

3. Всі шляхи евакуації об`єкту не забезпечено евакуаційним освітленням.

4. Не оброблено у будинку дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності.

5. Територія та приміщення дошкільного навчального закладу не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до розрахунку.

У зв`язку з виявленими порушеннями відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, позивач на підставі Кодексу цивільного захисту України, звернувся до адміністративного суду із вимогою про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі та приміщень Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області, розташованого за адресою: 72410, Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, буд. 1, шляхом зобов`язання Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівлі та приміщень за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI.

Відповідно до статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до статей 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління ДСНС України у Запорізькій області. При цьому, відповідачем порядок призначення та проведення перевірки не оскаржується, а тому судом не перевіряється.

Згідно із пунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною другою цієї статті Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень видно, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно із підпунктами 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04 лютого 2013 року №3, Головне управління, відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (https://zp.dsns.gov.ua/ua/Polozhennya.html).

Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

На підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду (частина 7 статті 7 Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).

Суд зазначає, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Виходячи із системного аналізу положень Кодексу цивільного захисту України та Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органи ДСНС мають право звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. У разі якщо такі порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей, орган ДСНС зобов`язаний скласти припис за допомогою якого зобов`язати підконтрольний об`єкт усунути виявлені порушення та застосувати штрафні санкції у разі невиконання у встановлені строки припису, що не потребує зупинення виробництва та відповідно звернення до адміністративного суду.

Відповідно до пункту 1 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417 (далі - Правила №1417), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт).

Згідно із пунктом 4 розділу 1 Правил №1417 пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

У постанові Верховного Суду від 18 вересня 2018 року по справі №826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Відповідно до пунктів 35-36 постанови Верховного Суду від 28 лютого 2019 року у справі №810/2400/18 недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Судом встановлено, що за результатами позапланової перевірки (акт №56 від 02 червня 2021 року) підтверджено усунення ряду порушень, проте залишились невиконаними наступні порушення вказані у адміністративному позові, а саме:

1. Не обладнано будівлю системою пожежної сигналізації та системою керування евакуюванням людей всупереч вимогам додатку А (обов`язковий) додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , чим порушено пункт 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні.

2. Не забезпечено об`єкт зовнішнім протипожежним водопостачанням, всупереч вимогам пункту 6.2.1 та 12.16 ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування , чим порушено частину першу статті 20 Кодексу цивільного захисту України.

3. Всі шляхи евакуації об`єкту не забезпечено евакуаційним освітленням, чим порушено пункт 2.31 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні.

4. Не оброблено у будинку дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності, чим порушено пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні.

5. Територія та приміщення дошкільного навчального закладу не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до розрахунку, чим порушено пункт 3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні.

Суд зазначає, що факт існування з боку відповідача виявлених та зафіксованих контролюючим органом в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки відповідачем не заперечується, у зв`язку з чим не спростовується необхідність їх усунення. Відповідачем не наведено будь-яких аргументів на спростування зазначених в акті порушень, не надано доказів на підтвердження таких аргументів та в матеріалах справи такі докази відсутні.

Наявність вказаних в акті перевірки № 56 порушень пожежної безпеки в закладі дає підстави вірогідності надзвичайної події, та за наявності порушень визначених в акті перевірки створює загрозу життю та здоров`ю людей та не потребує будь-яких додаткових доказів.

Наявні порушення не є формальними, а стосуються наявності у відповідача порушень, які можуть призвести до займання і відсутності необхідної системи заходів для уникнення пожежі, забезпечення своєчасного її виявлення та гасіння, попередження людей про небезпеку.

Системний аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право заборони експлуатації будівлі виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд погоджується із доводами позивача про те, що існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, є самостійною підставою для застосування заходів реагування.

Відповідачем не надано доказів повного усунення виявлених порушень у сфері пожежної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки №56 від 02 червня 2021 року, та створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Посилання відповідача на відсутність фінансування не може бути достатньою підставою для допущення експлуатації будівель та приміщень з порушенням правил техногенної та пожежної безпеки. Відсутність бюджетних коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду від 23 квітня 2020 року № 812/1262/18.

Суд вважає за необхідне наголосити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

За статтями 51, 55 Кодексу цивільного захисту забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на їх власників та/або керівників.

При цьому, поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Тобто заходи реагування мають тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень та зникнення загрози життю та здоров`ю людей, що має бути встановлено.

Однак приходячи до такого висновку, суд зазначає про те, що позовна заява підлягає частковому задоволенню, оскільки відповідно до Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Таким чином, суд приходить до висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог, а саме застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі та приміщень Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області розташованого за адресою: 72410, Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, буд. 1, до повного усунення порушень вимог законодавства визначених у Акті позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки №56 від 02 червня 2021 року.

Застосування до відповідача заходу реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення суб`єктом господарювання виконання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки на об`єкті підвищеної небезпеки.

Суд враховує, що з огляду на кількість виявлених порушень та їх специфіку, повне усунення відповідачем таких порушень (або їх не усунення) може бути встановлено тільки під час проведення позивачем позапланового заходу контролю.

Однак, на час розгляду справи у суді відсутні відомості, що такий захід контролю проведений.

При цьому, відповідач не був позбавлений можливості усунути виявлені порушення і під час судового розгляду справи, проте цього ним зроблено не було.

Отже, обставини, які стали підставою для звернення позивача до суду з даним позовом, не перестали існувати та в повному обсязі не усунуті відповідачем, у зв`язку із чим позовні вимоги є частково доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як встановлено частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність необхідної сукупності підстав для частково задоволення адміністративного позову.

Оскільки відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.

Враховуючи вищезазначене, та керуючись статтями 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241-243, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, ЄДРПОУ - 38625593) до Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області (72410, Запорізька область, приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, 1, код ЄДРПОУ 35528123), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Нововасилівська селищна рада (72420, Запорізька область, Приазовський район, смт. Нововасилівка, вул. Кооперативна, 78, код ЄДРПОУ 24911634) про застосування заходів реагування, - задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі та приміщень Розівського комунального дошкільного навчального закладу (дитячий садок) загального типу Веселка Розівської сільської ради Приазовського району Запорізької області розташованого за адресою: 72410, Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Дубова, буд. 1, до повного усунення порушень вимог законодавства визначених у Акті позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки №56 від 02 червня 2021 року.

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуваннями доповнень пункту 3 розділу VІ Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Рішення виготовлено та підписано 23 червня 2021 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2021
Оприлюднено25.06.2021
Номер документу97833710
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2036/20

Постанова від 19.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Рішення від 23.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні