ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" червня 2021 р. Справа № 924/393/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Вибодовського О.Д., при секретарі судового засідання Сорока Д.В., розглянувши матеріали
за позовом В.о. заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Антонінська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області, смт. Антоніни, Хмельницького району, Хмельницької області
до Фермерського господарства Щедра нива - 2012 , с.Росолівці, Красилівського району, Хмельницької області
про внесення змін до договору оренди земельних ділянок
Представники сторін:
Від позивача: не з`явився;
Від відповідача: не з"явився;
Від прокуратури: Веселовська О.П.
В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору:
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява в.о. заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Антонінська селищна рада Хмельницького району Хмельницької області, смт. Антоніни, Хмельницького району, Хмельницької області до Фермерського господарства Щедра нива - 2012 , с.Росолівці, Красилівського району, Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельних ділянок.
Ухвалою суду від 15.04.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 09.06.2021р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
На адресу суду 28.04.2021р. від відповідача надійшла заява, в якій заявлені позовні вимоги визнає в повному обсязі та не заперечує, щодо їх задоволення.
Також, 17.06.2021р. від відповідача надійшло клопотання про здійснення розгляду даної справи без його участі.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, наполягав на їх задоволенні, обгрунтовуючи наявними в матеріалах справи доказами.
Згідно ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін; кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Стаття 43 Господарського процесуального кодексу України зобов`язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
В силу ч. 1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ч.1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Судом встановлено, що сторонам, згідно вимог Господарського процесуального кодексу України, надавалась в повному обсязі можливість щодо обґрунтування їх правової позиції по суті справи та подання доказів, чим забезпечено принцип змагальності.
Відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 р. про те, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку, що кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення Європейського суду з прав людини від 07 липня 1989 р. у справі Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням п. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 р. у справі Смірнова проти України). Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.
З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи Федіна проти України від 02 вересня 2010 р., Смірнова проти України від 08 листопада 2005 р., Матіка проти Румунії від 02 листопада 2006 р., Літоселітіс проти Греції від 05 лютого 2004 р. та інші).
Враховуючи обставини справи, належне повідомлення сторін про наявність судового спору та надання можливості забезпечити в повному обсязі право на захист, обов`язок дотримання принципу розумних строків вирішення спору, суд, керуючись з ч. 9 ст. 165 ГПК України, ч. 2 ст. 178 ГПК України, вирішує спір за наявними матеріалами справи.
Розглянувши матеріали справи, надані сторонами докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:
Розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області №400/2012-р від 20.08.2012р. із земель державної власності на території Терешківської сільської ради Красилівського району Хмельницької області надано в оренду ОСОБА_1 земельні ділянки загальною площею 327,9172 га для ведення фермерського господарства.
На підставі вищевказаного розпорядження 05.09.2012р. між Красилівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (далі - орендодавець) та ОСОБА_1 (далі - орендар) укладено договір оренди земельних ділянок загальною площею 327,9172 га, розташованих на території Терешківської сільської ради Красилівського району Хмельницької області для ведення фермерського господарства (далі - Договір) строком на 49 років.
Вказаний договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.09.2012р. за №682270004005031.
02.10.2012р. ОСОБА_1 створено фермерське господарство Щедра нива-2012 (код ЄДРПОУ 38418006).
Відповідно до укладеного Договору земельні ділянки передані у оренду на наступних умовах.
Згідно з пунктами 1-5 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки (землі резерву та запасу) для ведення фермерського господарства загальною площею 327,9172 га за межами населених пунктів на території Терешківської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.
Земельні ділянки виділені в натурі на місцевості.
Загальна площа земельної ділянки №1 - 45,4803 га, кадастровий номер -68227888:06:003:0053, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 445877,62 грн.;
Загальна площа земельної ділянки №2 - 31,7658 га, кадастровий номер -68227888:05:002:0001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 270731,22 грн.;
Загальна площа земельної ділянки №3 - 104,4835га, кадастровий номер - 6822788800:06:007:1001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1305573,32 грн.;
Загальна площа земельної ділянки №4 - 8,4242 га, кадастровий номер - 6822788800:05:008:0032, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87435,49 грн.
Загальна площа земельної ділянки №5 - 58,0094 га, кадастровий номер -6822788800:06:005:0001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 692097,72 грн.
Загальна площа земельної ділянки №6 - 47,1616 га, кадастровий номер -6822788800:05:007:1001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 482586,35 грн.
Загальна площа земельної ділянки №7 - 32,2924 га, кадастровий номер -6822788800:05:003:0030, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 406903,41 грн.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 3691204,13 гривень за гектар.
Згідно з пунктами 9-13 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 110736,12 грн. в рік.
06.06.2018р. наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-3354-ЄГ Про передачу земельних ділянок державної власності комунальну власність передано Антонінській селищній раді Антонінської, селищної об`єднаної територіальної громади Красилівського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1500,7344 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Антонінської селищної об`єднаноитериторіальної громади Красилівського району Хмельницької області, у тому числі вищезазначені земельні ділянки.
Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.02.2021р. №244302591, №244302588, №244302582, №244302580, №244302576, №244302565, №244302558 у користуванні ОСОБА_1 на умовах оренди перебувають наступні земельні ділянки: площею 4,0727 га (кадастровий номер 6822788800:05:003:0030), площею 47,1616 га (к.н; 6822788800:05:007:1001), площею 58,0094 га (к.н. 6822788800:06:005:0001), площею 8,4242 га (к.н. 6822788800:05:008:0032), площею 104,7835 та (к.н. 6822788800:06:007:1001), площею 31,7658 га (к.н. 6822788800:05:002:0019), площею 61,3181 га (к.н. 6822788800:06:003:0053).
З даних порталу загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та відомостей витягів із технічної, документації про нормативну грошову оцінку вищезгаданих земельних ділянок встановлено, що нормативна грошова оцінка вищевказаних, земельних ділянок становить:
- площею 4,0727 га (кадастровий номер 6822788800:05:003:0030) становить 132103.20 грн.;
- площею 47,1616 га (к.н. 6822788800:05:007:1001) становить 1438819,14 грн.;
- площею 58,0094 га (к.н. 6822788800:06:005:0001) становить 1881610,01 грн.;
- площею 8,4242 га (к.н, 6822788800:05:008:0032) становить 273249,63 грн.;
- площею 104,7835 га (к.н. 6822788800:06:007:1001) становить 3398790,40 грн.;
- площею 31,7658 га (к.н. 6822788800:05:002:0019) становить 1030364,07 грн.;
- площею 61,3181 га (к.н. 6822788800:06:003:0053) становить 1989403,98 грн.
З огляду на викладене, нормативна грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 327,9172 га станом на 15.02.2021р. становить 10144340,43 гривень.
Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст. 289 ПК України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у договорі оренди від 05.09.2012р. на нормативну грошову оцінку землі в розмірі 3 691 204,13 грн. суперечить дійсному розміру нормативної грошової оцінки.
Зі зміною нормативної грошової оцінки землі з 3691204,13 грн. (виходячи із зазначеного нормативна грошова оцінка земельних ділянок площею 327,9172 га становить 3691204,13 грн.) на 10 144 340,43 грн. розмір орендної плати, який є істотною умовою договору, змінюється з 110 736,12 грн. на 304 330,21 гривень.
З метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за вказані земельні ділянки Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 27.03.2020р., 03.08.2020р., 07.12.2020р. направлено листи до Антонінськоїселищноьради Красилівського району.
На виконання листів місцевої прокуратури Антонінською селищною радою Красилівського району 10.04.2020р.; 14.06.2020р. письмово повідомлено ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.
Доказом отримання ОСОБА_1 листів з пропозицією внесення відповідних змін до Договору оренди надані селищною радою копії рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень від 10.04.2020р. та 14.06.2020р..
Однак, станом на 30.03.2021р. у добровільному порядку ОСОБА_1 зміни до зазначеного договору оренди земельних ділянок не внесено, додаткову угоду не укладено.
З огляду на викладене до місцевого бюджету не надходить орендна плата в розмірі 304 330,21 грн. в рік., тобто 3% від 10 144 340,43 грн., а фактична сплата орендарем за використання земелйних ділянок становить 110736,12 грн. в рік за всю площу.
Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 07.12.2020р. направлено на адресу Антонінської селищної ради лист про те, чи вживались Антонінською селищною радою додаткові заходи до, ОСОБА_1 щодо приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог законодавства, у тому числі в судовому порядку, та чи вживатимуться такі заходи у подальшому.
Згідно відповіді від 29.12.2020р. №01-04/893 селищною радою спрямовано ОСОБА_2 попередження, що у разі добровільної відмови від укладення додаткової угоди до договору оренди буде вжито заходів у судовому порядку.
30.03.2021р. Старокостянтинівською місцевою прокуратурою направлено на адресу Антонінської селищної ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді.
У зв"язку із невиконанням відповідачем вимог позивача, прокурор в інтересах Антонінської селищної ради звернувся з даним позовом до суду.
Дослідивши в відкритому судовому засіданні матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:
Відповідно до частини 1, 2 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.
Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним.
Матеріалами справи стверджується, що розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області №400/2012-р від 20.08.2012р. із земель державної власності на території Терешківської сільської ради Красилівського району Хмельницької області надано в оренду ОСОБА_1 земельні ділянки загальною площею 327,9172 га для ведення фермерського господарства.
На підставі вищевказаного розпорядження 05.09.2012р. між Красилівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (далі - орендодавець) та ОСОБА_1 (далі - орендар) укладено договір оренди земельних ділянок загальною площею 327,9172 га, розташованих на території Терешківської сільської ради Красилівського району Хмельницької області для ведення фермерського господарства (далі - Договір) строком на 49 років.
Вказаний договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 14.09.2012р. за №682270004005031.
02.10.2012р. ОСОБА_1 створено фермерське господарство Щедра нива-2012 (код ЄДРПОУ 38418006).
Відповідно до укладеного Договору земельні ділянки передані у оренду на наступних умовах.
Згідно з пунктами 1-5 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки (землі резерву та запасу) для ведення фермерського господарства загальною площею 327,9172 га за межами населених пунктів на території Терешківської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.
Земельні ділянки виділені в натурі на місцевості.
Загальна площа земельної ділянки №1 - 45,4803 га, кадастровий номер -68227888:06:003:0053, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 445877,62 грн.;
Загальна площа земельної ділянки №2 - 31,7658 га, кадастровий номер -68227888:05:002:0001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 270731,22 грн.;
Загальна площа земельної ділянки №3 - 104,4835га, кадастровий номер - 6822788800:06:007:1001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1305573,32 грн.;
Загальна площа земельної ділянки №4 - 8,4242 га, кадастровий номер - 6822788800:05:008:0032, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 87435,49 грн.
Загальна площа земельної ділянки №5 - 58,0094 га, кадастровий номер -6822788800:06:005:0001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 692097,72 грн.
Загальна площа земельної ділянки №6 - 47,1616 га, кадастровий номер -6822788800:05:007:1001, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 482586,35 грн.
Загальна площа земельної ділянки №7 - 32,2924 га, кадастровий номер -6822788800:05:003:0030, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 406903,41 грн.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 3691204,13 гривень за гектар.
Згідно з пунктами 9-13 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 110736,12 грн. в рік.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. '
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно.
Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
- зміни умов господарювання передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі і внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках передбачених законом.
06.06.2018р. наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-3354-ЄГ Про передачу земельних ділянок державної власності комунальну власність передано Антонінській селищній раді Антонінської, селищної об`єднаної територіальної громади Красилівського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1500,7344 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Антонінської селищної об`єднаноитериторіальної громади Красилівського району Хмельницької області, у тому числі вищезазначені земельні ділянки.
Згідно з вимогами ч.1 ст.13 та ч. 1 ст.14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним, багатством, що знаходиться під особливою охороною держави:
Відповідно до ст. 78 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками.
Згідно зі ст. 206, ЗК України використання землі в Україні є, платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі (далі - Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.13 Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ст. 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є:
- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);
- дата укладення та строк дії договору оренди;
- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Згідно з ст. 79 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок
Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.02.2021р. №244302591, №244302588, №244302582, №244302580, №244302576, №244302565, №244302558 у користуванні ОСОБА_1 на умовах оренди перебувають наступні земельні ділянки: площею 4,0727 га (кадастровий номер 6822788800:05:003:0030), площею 47,1616 га (к.н; 6822788800:05:007:1001), площею 58,0094 га (к.н. 6822788800:06:005:0001), площею 8,4242 га (к.н. 6822788800:05:008:0032), площею 104,7835 та (к.н. 6822788800:06:007:1001), площею 31,7658 га (к.н. 6822788800:05:002:0019), площею 61,3181 га (к.н. 6822788800:06:003:0053).
За змістом частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, передбачених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
В силу ч. 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Підстави для зміни або розірвання договору визначені статтею 651 ЦК України і за загальним правилом, викладеним в частині першій цієї статті, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Про зміну або розірвання договору в порядку частини першої статті 651 ЦК України сторони вправі домовитися в будь-який час на свій розсуд (крім випадків, обумовлених законодавчо).
Разом з тим, законодавець передбачає випадки, коли розгляд питання про внесення змін до договору чи про його розірвання передається на вирішення суду за ініціативою однієї із сторін.
Відповідно до частини 2 статті 632 цього Кодексу зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
У статті 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зважаючи на положення статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору, у тому числі стосовно розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, установлених умовами договору або в силу закону.
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 -7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").
У частинах 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Як зазначалося вище, розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Аналогічно у ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі. Аналогічний висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 року у справі №924/187/17, від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18 та у постановах Верховного Суду України від 03.12.2013 № 3-34гс13, від 07.10.2015 № 3-481гс15.
З даних порталу загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та відомостей витягів із технічної, документації про нормативну грошову оцінку вищезгаданих земельних ділянок встановлено, що нормативна грошова оцінка вищевказаних, земельних ділянок становить:
- площею 4,0727 га (кадастровий номер 6822788800:05:003:0030) становить 132103.20 грн.;
- площею 47,1616 га (к.н. 6822788800:05:007:1001) становить 1438819,14 грн.;
- площею 58,0094 га (к.н. 6822788800:06:005:0001) становить 1881610,01 грн.;
- площею 8,4242 га (к.н, 6822788800:05:008:0032) становить 273249,63 грн.;
- площею 104,7835 га (к.н. 6822788800:06:007:1001) становить 3398790,40 грн.;
- площею 31,7658 га (к.н. 6822788800:05:002:0019) становить 1030364,07 грн.;
- площею 61,3181 га (к.н. 6822788800:06:003:0053) становить 1989403,98 грн.
З огляду на викладене, нормативна грошова оцінка земельних ділянок загальною площею 327,9172 га станом на 15.02.2021р. становить 10144340,43 гривень.
Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст. 289 ПК України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у договорі оренди від 05.09.2012р. на нормативну грошову оцінку землі в розмірі 3 691 204,13 грн. суперечить дійсному розміру нормативної грошової оцінки.
Зі зміною нормативної грошової оцінки землі з 3691204,13 грн. (виходячи із зазначеного нормативна грошова оцінка земельних ділянок площею 327,9172 га становить 3691204,13 грн.) на 10 144 340,43 грн. розмір орендної плати, який є істотною умовою договору, змінюється з 110 736,12 грн. на 304 330,21 гривень.
За положеннями ст.188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
У даному випадку обставинами, які стали винятковими для внесення змін в умови спірного договору, є зміна нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, від якої розраховується розмір орендної плати за землю.
З метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за вказані земельні ділянки Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 27.03.2020р., 03.08.2020р., 07.12.2020р. направлено листи до Антонінськоїселищноьради Красилівського району.
На виконання листів місцевої прокуратури Антонінською селищною радою Красилівського району 10.04.2020р.; 14.06.2020р. письмово повідомлено ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.
Доказом отримання ОСОБА_1 листів з пропозицією внесення відповідних змін до Договору оренди надані селищною радою копії рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень від 10.04.2020р. та 14.06.2020р..
Однак, станом на 30.03.2021р. у добровільному порядку ОСОБА_1 зміни до зазначеного договору оренди земельних ділянок не внесено, додаткову угоду не укладено.
З огляду на викладене до місцевого бюджету не надходить орендна плата в розмірі 304 330,21 грн. в рік., тобто 3% від 10 144 340,43 грн., а фактична сплата орендарем за використання земелйних ділянок становить 110736,12 грн. в рік за всю площу.
Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 07.12.2020р. направлено на адресу Антонінської селищної ради лист про те, чи вживались Антонінською селищною радою додаткові заходи до, ОСОБА_1 щодо приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог законодавства, у тому числі в судовому порядку, та чи вживатимуться такі заходи у подальшому.
Згідно відповіді від 29.12.2020р. №01-04/893 селищною радою спрямовано ОСОБА_2 попередження, що у разі добровільної відмови від укладення додаткової угоди до договору оренди буде вжито заходів у судовому порядку.
30.03.2021р. Старокостянтинівською місцевою прокуратурою направлено на адресу Антонінської селищної ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді.
У зв"язку із невиконанням відповідачем вимог позивача, прокурор в інтересах Антонінської селищної ради звернувся з даним позовом до суду.
З врахуванням того, що позивач звертався до відповідача із вимогою про внесення змін у договір оренди землі для приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства по причині зміни розміру нормативно грошової оцінки, проте, відповідні зміни не внесені, суд зазначає про наявність правових підстав для внесення таких змін в судовому порядку та, відповідно, задоволення позовних вимог.
При цьому суд виходить з того, що на момент розгляду справи сторонами не вирішено питання щодо внесення змін у договір шляхом укладення додаткової угоди та її реєстрації.
Враховуючи вище викладене, та той факт, що до місцевого бюджету не надходить орендна плата в розмірі 304 330,21 грн. в рік, тобто 3% від 10 144 340,43 грн., а фактична сплата орендарем за використання земельних ділянок становить 110 736,12 грн. в рік за всю площу, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
1.Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.09.2012р., укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 :
1.2.Виклавши у наступній редакції:
- п. 2.2.1. Договору: загальна площа земельної ділянки №1 - 61,3181 га;
- п. 2.2.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки №1 6822788800:06:003:0053;
- п. 2.2.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 становить 1 989 403,98 - грн.;
- п. 2.3.1. Договору: загальна площа земельної ділянки №2 - 31,7658 га;
- п. 2.3.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки №2 - 6822788800:05:602:0019;
- п. 2.3.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №2
становить 1 030 364,07 грн.;
- п. 2.4.1. Договору: загальна площа земельної ділянки №3 - 104,7835 га;
- п. 2.4.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки №3 - 6822788800:06:007:1001;
- п. 2.4.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №3 становить 3 398 790, 40 грн.;
- п. 2.5.1. Договору: загальна-площа земельної ділянки №4 - 8,4242 га;
- п. 2.5.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки. №4 - 6822788800:05:008:0032;
- п. 2.5.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №4 становить 273 249,63 грн.;
- п. 2.6.1. Договору: загальна площа земельної ділянки №5 - 58,0094 га;
- п. 2.6.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки №5 - 6822788800:06:005:0001;
- п. 2.6.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №5 становить 1 881 610,01 грн.;
- п. 2.7.1. Договору: загальна площа земельної ділянки №6 - 47,1616 га;
- п. 2.7.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки №6 - 6822788800:05:007:1001;
- п. 2.7.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №6 становить 1 438 819,14грн.;
- п. 2.8.1. Договору: загальна площа земельної ділянки №7 - 4,0727 га;
- п. 2.8.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки №7 - 6822788800:05:003:0030;
- п. 2.8.3. Договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №7 становить 132 103,20 грн.
1.3.Виклавши п. 5. Договору у наступній редакції: нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 10 144 340,43 грн. .
1.4.Виклавши п. 9. Договору у наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 304 330,21 грн. в рік (орендна плата за місяць становить 25 360,85 грн.), що становить 3% (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Стягнути з Фермерського господарства "Щедра нива - 2012" (31043, вул. Лагодинецька, 12, с.Росолівці, Красилівського району, Хмельницької області, код: 38418006) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок UA188201720343120002000002814, код класифікації видатків бюджету 2800) - 2 270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень, 00 коп.) - витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
Повне судове рішення складено та підписано 24.06.2021 року
Суддя О.Д. Вибодовський
Віддрук 4 прим.:
1- до справи
2- позивачу - Хмельницькій окружній прокуратурі Хмельницької області, 29001, м.Хмельницький, вул. Уляни Громової, 10;
3 - Антонінській селищній раді, 31033, смт. Антоніни, Хмельницький район, проща Графська, 6;
4 - відповідачу - ФГ Щедра нива - 2012 , 31043, вул. Лагодинецька, 12, с. Росолівці, Красилівський район, Хмельницька область.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2021 |
Оприлюднено | 25.06.2021 |
Номер документу | 97868417 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Вибодовський О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні