Ухвала
від 24.06.2021 по справі 300/3300/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про заміну сторони у справі

24 червня 2021 рокуЛьвівСправа № 300/3300/20 пров. № А/857/9689/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача -Шевчук С. М. суддів -Кухтея Р. В. Шинкар Т. І. розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Бурштинської міської ради Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року (рішення ухвалене в м. Івано-Франківськ за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, судом під головуванням судді Скільського І.І., дату складання повного тексту судового рішення - не зазначено) у справі № 300/3300/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Озерянської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, суд-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року визнано протиправними дії Озерянської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області щодо не включення в генеральний план села Слобода Галицького району Івано-Франківської області дороги (проїзду) до земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , яка належить ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , по наявному під`їзному шляху з вул. Івана Франка, с. Слобода, Галицький район, Івано-Франківська область.

Зобов`язано Озерянську сільську раду Галицького району Івано-Франківської області на черговій сесії внести зміни до генерального плану села Слобода позначивши (вказавши) дорогу (під`їзний шлях) до земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , яка належить ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , по наявному під`їзному шляху з вул. Івана Франка, с.Слобода, Галицький район, Івано-Франківська область.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Бурштинська міська рада Івано-Франківської області звернулася з апеляційною скаргою, в якій з покликанням на п.6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вказує, що Озерянська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області увійшла до складу Бурштинської міської ради Івано-Франківської області. З оголошення підсумків виборів Бурштинської міської ради Івано-Франківської області Озерянська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області втратила повноваження, як представницький орган, а Бурштинська міська рада Івано-Франківської області відповідно таких повноважень набула.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, у якому вказує про наявність обставин щодо публічного правонаступництва органів державної влади відповідно до якого здійснюється перехід в установленому законом випадку прав та обов`язків від одного суб`єкта права до іншого. При цьому, обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Вказує, що у даній справі має місце правонаступництво яке слід допустити.

Згідно із статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Питання правонаступництва в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) було предметом розгляду Верховним Судом, який у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду ухвалив постанову від 11.10.2019 року у справі № 812/1408/16, фактичні обставини у якій хоча і не є подібними, проте, безпосередній підхід до розуміння спірного у цій справі питання колегія суддів вважає застосовним до цієї справи.

Так, Верховний Суд у цій постанові здійснив системне тлумачення норм Закону України від 02.06.2016 №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон № 1404-VIII) у взаємозв`язку зі статтями 52 і 379 КАС України і сформулював висновок, відповідно до якого публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа.

При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.

У разі ж відсутності правонаступників суд повинен залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач суд залучає іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача. Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.

Законом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» від 05.02.2015 № 157-VIII врегульовані відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад.

За однією із основних умов добровільного об`єднання територіальних громад у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування (п.1 ч.1 ст.4 цього Закону).

Статтею 8 вказаного Закону № 157-VIII встановлений порядок утворення об`єднаної територіальної громади та реорганізація органів місцевого самоврядування.

Об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону (ч.1 ст.8 Закону № 157-VIII).

Відповідно до ч.2 ст.8 Закону № 157-VIII повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Відповідно до ч.3 ст.8 Закону №157-VIII об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування» передбачено, що у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади).

Відповідно до розпорядження КМ України від 12.06.2020 року №714-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Івано - Франківської області Озерянська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області (в тому числі і с. Слобода) увійшла до складу Бурштинської міської ради Івано-Франківської області.

Відповідно до рішення Бурштинської міської ради Івано-Франківської області №01/1-20 від 20.11.2020 року про підсумки виборів депутатів Бурштинської міської ради та голови представницьким колегіальним органом є Бурштинська міська рада Івано-Франківської області.

Отож, на момент звернення позивача до суду з позовною заявою 13.11.2020 року належним відповідачем була Озерянська сільська рада Галицького району Івано-Франківської області, яка за підсумками виборів депутатів Бурштинської міської ради увійшла до складу вказаної міської ради, яка 20.11.2020 року набула статусу представницького органу та відповідно статусу правонаступника у спірних правовідносинах.

Як наслідок, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для заміни відповідача - Озерянської сільської ради Галицького району Івано-Франківської області на її правонаступника Бурштинську міську раду Івано-Франківської області.

Керуючись ст. 52, 248, 294, 325, 328 КАС України, суд:

УХВАЛИВ:

Замінити відповідача - Озерянську сільську раду Галицького району Івано-Франківської області на правонаступника Бурштинську міську раду Івано-Франківської області.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та підлягає касаційному оскарженню в порядку та строки визначені ст. 328 та 329 КАС України.

Суддя-доповідач С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей Т. І. Шинкар

Повний текст ухвали складено 24 червня 2021 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2021
Оприлюднено25.06.2021
Номер документу97880752
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/3300/20

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Постанова від 14.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 11.03.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні