Рішення
від 23.06.2021 по справі 640/16429/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 червня 2021 року м. Київ № 640/16429/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Маруліної Л.О., вирішивши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Айронвілл

до Державної служби геології та надр України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Айронвілл (далі також - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України (далі також - відповідач, ДСГНУ), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами від 29.04.2020 №153 в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Айронвілл (місцезнаходження: 03191, м. Київ, вулиця Дмитра Луценка, будинок 8А, ідентифікаційний код: 42504724) у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків, пісків на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища у Вінницькій області;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України (місцезнаходження: 03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, ідентифікаційний код: 37536031) надати Товариству з обмеженою відповідальністю Айронвілл (місцезнаходження: 03191, м. Київ, вулиця Дмитра Луценка, будинок 8А, ідентифікаційний код: 42504724) без проведення аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами, строком на 20 років, з метою видобування вапняків, пісків на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища в Могилів-Подільському районі Вінницької області, загальною площею 44,7 га, відповідно до поданої Товариством з обмеженою відповідальністю Айронвілл (місцезнаходження: 03191, м. Київ, вулиця Дмитра Луценка, будинок 8А, ідентифікаційний код: 42504724) заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами від 07.02.2020 за вихідним №07/02-1, зареєстрованої у Державній службі геології та надр України (місцезнаходження: 03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, ідентифікаційний код: 37536031) 12.02.2020 року за вхідним №4237/02/11-20, у відповідності до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 в редакції від 21.11.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що відповідач, керуючись законодавством, яке не могло біти застосоване до спірних правовідносин, неправомірно прийняв наказ від 29.04.2020 року №153 про відмову у наданні спецдозволу. Позивач вважає, що оскільки заява на отримання спеціального дозволу від 07.02.2020 року вих. №07/02-1 надійшла до Держгеонадра 12.02.2020 року, а отже, при її розгляді слід було керуватись вимогами Порядку №615, чинного в редакції від 21.11.2019 року.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.07.2020 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Крім того зазначеною ухвалою суду витребувано у Державної служби геології та надр України належним чином засвідченні копії:

- наказу Державної служби геології та надр України Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами від 29.04.2020 №153 з усіма додатками;

- протоколу Робочої групи з питань надрокористування від 22.04.2020 №3-РГ/2020;

- листів від Мінекоенерго (вх. від 20.03.2020 №2261/01/11-20) та органів місцевого самоврядування (вх. від 15.04.2020 №6542/02/11-20, вх. від 28.04.2020 №6854/02/11-20);

- листа Державної служби геології та надр України від 06.05.2020 вих. №6723/01/11-20.

25.08.2020 року через канцелярію Окружного адміністративного суду міста Києва від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач зазначив, що оскаржуваним наказом Держгеонадр правомірно відмовлено позивачу у наданні спеціального дозволу на користування надрами. Крім того зауважено про відсутність бездіяльності зі сторони ДСГНУ, на підтвердження позиції з чого останнім здійснено посилання на постанову Верховного Суду від 16.04.2020 у справі № 826/7696/18. В рамках даної справи Держгеонадра вважає, що рішення про зобов`язання Держгеонадр видати спеціальний дозвіл є таким, що виходить за межі повноважень Суду, а тому просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

У поданій через канцелярію суду 02.09.2020 року відповіді на відзив позивач зауважив, що єдиною підставою, зазначеною у оскаржуваному наказі, є невідповідність документів, поданих позивачем, вимогам пункту 8 Порядку №615, а не аргументи, на які посилається відповідач у відзиві. Також позивачем зазначено, що посилання відповідача на висновок Верховного Суду від 16.04.2020 у справі № 826/7696/18 є незрозумілим, оскільки предмет спору вказаної справи не є ідентичним спору, що виник між позивачем та відповідачем та стосується інших правовідносин.

Позивачем через канцелярію суду 23.02.2021 року та 14.06.2021 року подано клопотання про прискорення розгляду адміністративної справи.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, проаналізувавши положення чинного законодавства, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Айронвілл звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою від 07.02.2020 року №07/02 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (на підставі статті 16 Кодексу України про надра, статті 14 Закону України Про нафту і газ , постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі також - Порядок № 615), пункту 4 статті 9 Закону України Про адміністративні послуги , постанов Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №705, від 03.01.2013 року №13) з метою видобування корисних копалин вапняків та пісків - місцевого значення Ділянки №1 Ізраїлівського родовища, що розташована, що розташована на відстані близько 250 м на південний схід від східної околиці с. Грабарівка Могилів-Подільського району Вінницької області, строком на 20 років.

До поданої заяви позивачем було надано:

- витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- пояснювальну записку;

- копію протоколу № 4749 від 10.04.2019 року Державної комісії України по запасах корисних копалин;

- каталог географічних координат кутових точок ділянки надр із зазначенням їх площі;

- оглядову карту масштабу 1:200 000;

- ситуаційний план масштабу 1:25 000;

- план підрахунку запасів масштабу 1:2000;

- геологічні розрізи по лініях І-І, ІІ-ІІ, ІІІ-ІІІ масштабу 1:2000;

- програму робіт із введення родовища в експлуатацію;

- копію повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля (діяльність з видобування корисних копалин на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища вапняків, Вінницька область);

- копію звіту з оцінки впливу на довкілля Видобування корисних копалин на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища вапняків, Вінницька область ;

- копію звіту про громадське обговорення планової діяльності;

- копію висновку з оцінки впливу на довкілля планової діяльності.

Заява позивача на отримання спеціального дозволу на користування надрами надійшла до Держгеонадра 12.02.2020 року та була зареєстрована за вхідним номером №4237/02/11-20.

Протягом семи днів з моменту реєстрації заяви ДСГНУ не повернула пакет документів заявнику, тому, на думку позивача, підтвердила його відповідність встановленому порядку.

У відповідь на запити Держгеонадра щодо надання спецдозволу позивачу, відповідач отримав лист від Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 20.03.2020 року №26/1.2-17.2.1-7450), яким повідомлено про внесення пропозиції щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Айронвілл , та рішення Могилів-Подільської районної ради Вінницької області від 14.04.2020 року №711, рішення Серебринецької сільської ради від 13.04.2020 року №649 про відмову в наданні погодження ТОВ Айронвілл щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Наказом Держгеонадр від 29.04.2020 року №153, керуючись пунктом 19 Порядку №615, прийнято рішення про відмову в наданні ТОВ Айронвілл спеціального дозволу на користування надрами.

05.05.2020 року адвокат ТОВ Айронвілл направила адвокатський запит до ДСГНУ вих. №37, у якому, серед іншого, просило надати копії будь-яких рішень, які приймались ДСГНУ за результатами розгляду заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами №07/02-1 від 07.02.2020 року, а якщо такі рішення не прийняті, просила вказати про це у відповіді на запит.

02.06.2020 року ТОВ Айронвілл отримано лист відповідь Держгеонадра від 20.05.2020 року вих. №7607/01/11-20 на адвокатський запит від 05.05.2020 року №37, яким позивачу, зокрема, повідомлено, що у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку №615, підпункт 1 якого викладено в новій редакції, позивачу було відмовлено в наданні спеціального дозволу на користування надрами, про що листом від 06.05.2020 року № 6723/01/11-20 було повідомлено позивачу та повернуто заяву з доданими до неї документами

Вважаючи наказ відповідача протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду за захистом своїх прав.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до положень частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Кодексом України про надра, Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності , Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 та іншими нормативно-правовими актами (тут далі також - відповідні нормативно-правові акти наведено в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Нормами статті 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.

Частиною першою статті 16 Кодексу України про надра передбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року № 391/2011 Держгеонадра України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної 1 політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

За приписами підпунктів 9, 11 пункту 4 вказаного Положення Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє на підставі Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року № 1174.

Відповідно до статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності Порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Строк видачі документів дозвільного характеру становить 10 робочих днів, якщо інше не встановлено законом.

У разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу.

Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.

Згідно із частиною першою статті 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.

Частиною шостою статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності передбачено, що у випадку невиконання дозвільним органом свого юридичного обов`язку (в установлений Законом строк видати документ дозвільного характеру або направити повідомлення про відмову у його видачі), тобто через свою бездіяльність, суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 року.

Відповідно до пункту 8 Порядку №615 (тут і далі також - в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) без проведення аукціону дозвіл надається у разі: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Згідно з Переліком документів, що подаються разом із заявою про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (Додаток № 1 до Порядку № 615) для отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин необхідно подати такі документи:

- оригінали або засвідчені копії погоджень, передбачених пунктом 9 Порядку № 615 (зокрема, відповідно до абзаців 4, 5 пункту 9 Порядку № 615 надання надр у користування з метою видобування корисних копалин потребує погодження з Мінприроди України та Держгірпромнаглядом України);

- пояснювальну записку з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства;

- копії протоколів, завірені заявником, Державної комісії по запасах (Української територіальної комісії по запасах корисних копалин, центральної комісії по запасах корисних копалин, науково-технічних/технічних рад) про затвердження (апробацію) запасів у повному обсязі;

- каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі;

- оглядову карту (масштаб не менше як 1:200000);

- ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок (похибка - менш як 1 секунда) у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначення координат;

- план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів, межами земельного та гірничого відводів (за наявності), контуром ліцензійної площі з географічними координатами кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда), а також з лініями геологічних розрізів, структурну карту;

- характерні геологічні розрізи з межами категорій запасів та умовними позначками;

- позитивний висновок про проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Інформація про реєстрацію документів, що надійшли для надання дозволу, протягом трьох робочих днів з дня реєстрації розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.

Крім того, вказаним Порядком № 615 визначено, що документи, які не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Органом з питань надання дозволу надсилається запит правоохоронним органам та суб`єктам фінансового моніторингу, в якому зазначається код згідно з ЄДРПОУ суб`єктів господарювання - резидентів України, для виявлення суб`єктів господарювання, що здійснюють фінансування тероризму в Україні.

У разі ненадання правоохоронними органами та суб`єктами фінансового моніторингу відповіді на запит протягом 30-денного строку вважається, що за результатами його розгляду не виявлено суб`єктів господарювання, що здійснюють фінансування тероризму в Україні.

Крім того, органом з питань надання дозволу надсилається запит органам ДФС щодо перевірки факту наявності у заявника боргу із сплати податків та загальнообов`язкових платежів станом на останній звітний період.

У разі ненадання органами ДФС відповіді на запит протягом 30-денного строку вважається, що факту наявності у заявника боргу із сплати загальнодержавних податків та зборів станом на останній звітний період не виявлено.

Надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 і 16-18 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.

Надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з:

Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Перелік органів місцевого самоврядування та відповідних місцевих держадміністрацій, визначених у статті 21 Кодексу України про надра, яким направляється на погодження надання у користування відповідної ділянки надр, визначається органом з питань надання дозволу відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються органом з питань надання дозволу без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві про отримання дозволу, і документів, зазначених у додатку 1, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу, не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому, четвертому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження надання дозволу відповідно до підпункту 16 пункту 8 цього Порядку не пізніше ніж через 30 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 615 реєстрація документів, що надійшли для надання дозволу, здійснюється у визначеному органом з питань надання дозволу порядку. Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові.

Згідно з пунктом 19 зазначеного Порядку підставами для прийняття рішення про відмову в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесення змін до нього є: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам законодавства.

Аналіз вищезазначених правових норм дає підстави для висновку, що законодавством регламентовано правові підстави для звернення надрокористувача до Державної служби геології та надр України із заявою про отримання спеціального дозволу на користування надрами та чіткий порядок і строки розгляду зазначеним органом такої заяви, за результатами якого він зобов`язаний прийняти відповідне мотивоване рішення про задоволення заяви або про відмову в її задоволенні.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Айронвілл звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою від 07.02.2020 року №07/02 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (на підставі статті 16 Кодексу України про надра, статті 14 Закону України Про нафту і газ , постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі також - Порядок № 615), пункту 4 статті 9 Закону України Про адміністративні послуги , постанов Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №705, від 03.01.2013 року №13) з метою видобування корисних копалин вапняків та пісків - місцевого знаяення Ділянки №1 Ізраїлівського родовища, що розташована, що розташована на відстані близько 250 м на південний схід від східної околиці с. Грабарівка Могилів-Подільського району Вінницької області, строком на 20 років. До заяви було надано весь перелік документів встановлений додатком 1 Порядку № 615.

Протягом семи днів з моменту реєстрації заяви ДСГНУ не повернула пакет документів заявнику, отже підтвердила його відповідність встановленому порядку.

Відповідачем було прийнято зазначену заяву з пакетом документів та здійснено звернення до Міністерства енергетики та захисту довкілля України, Могилів-Подільської районної ради та Серебринецької сільської ради Вінницької області, Міністерст щодо надання погодження щодо отримання Товариством з обмеженою відповідальністю Айронвілл спеціального дозволу на користування надрами та відповідно отримано відповіді зазначених органів.

Проте, у порушення строків встановлених Порядком №615 Держгеонадра не було прийнято рішення про надання спеціального дозволу без проведення аукціону.

У зв`язку з невідповідністю документів, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю Айронвілл вимогам пункту 8 Порядку № 615, підпункт 1 якої викладено в новій редакції Порядку № 615 ( яка набрала чинності 25.02.2020 року), позивачу було відмовлено в наданні спеціального дозволу на користування надрами, про що листом від 06.05.2020 року № 6723/01/11-20 було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю Айронвілл та повернуто заяву з доданими до неї документами.

Слід зазначити, що постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року №124 Порядок № 615 було викладено в новій редакції, відповідно до якої підпункт 1 пункту 8 передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів. Вказана редакція Порядку № 615 набрала чинності 25.02.2020 року.

Таким чином, Держгеонадра всупереч вимогам чинного законодавства та норм Порядку №615, посилаючись на нову редакцію нормативно-правового акту, необґрунтовано та поза межами строку визначеного Порядком № 615 відмовило Товариству з обмеженою відповідальністю Айронвілл у наданні спеціального дозволу на користування надрами.

Суд акцентує, що суб`єкт владних повноважень при прийнятті рішення мав керуватись законодавством чинним на час виникнення спірних правовідносин, а саме на момент звернення позивача з заявою про отримання спеціального дозволу.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.12.2019 року у справі № 826/16535/17.

В свою чергу, положеннями пункту 19 Порядком № 615 та нормами статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Будь-яких належних та допустимих доказів, які б спростовували твердження позивача про недотримання ним процедури визначеної Порядком № 615 та недостатність документів та матеріалів поданих разом з заявою для отримання спеціального дозволу, відповідачем не надано.

Суд не приймає до уваги посилання відповідача на Постанову Верховного Суду від 16.04.2020 року у справі №826/7696/18, оскільки обставини даної справи стосуються фактичного невиконання суб`єктом господарювання - позивачем у вказаній справі, умов, визначених в одній із підстав для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону, мова йшла про відсутність документів, що підтверджують підрахунок запасів корисних копалин та його затвердження в ДКЗ, а не факту наявності/відсутності власне норми закону, що визначає підставу для отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, як це має місце в даній справі.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами від 29.04.2020 №153 в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Айронвілл (місцезнаходження: 03191, м. Київ, вулиця Дмитра Луценка, будинок 8А, ідентифікаційний код: 42504724) у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків, пісків на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища у Вінницькій області.

Разом з тим, суд не погоджується із вимогами про зобов`язання Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю Айронвілл без проведення аукціону спеціальний дозвіл на користування надрами, строком на 20 років, з метою видобування вапняків, пісків на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища в Могилів-Подільському районі Вінницької області, загальною площею 44,7 га, відповідно до поданої Товариством з обмеженою відповідальністю Айронвілл заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами від 07.02.2020 за вихідним №07/02-1, зареєстрованої у Державній службі геології та надр України 12.02.2020 року за вхідним №4237/02/11-20, у відповідності до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 в редакції від 21.11.2019 року, оскільки вказані вимоги є передчасними, з огляду на наступне.

За змістом пункту 8 Порядку №615 в редакції, чинній на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю Айронвілл із заявою від 10.02.2020 року, для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1.

Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається протягом 30 днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку.

Надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.

Відповідно до пункту 9 Порядку №615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з:

- Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;

- відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення;

- Мінприроди - на всі види користування надрами.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Отже, видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Частиною другою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України) суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, в даному випадку для належного захисту порушеного права позивача суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, оскільки лише в цьому випадку відбувається захист прав та інтересів позивача, а повний захист прав позивача неможливий у спосіб, про який просить позивач.

Отже, суд, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, з урахуванням приписів частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне зобов`язати Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Айронвілл подану листом від 07.02.2020 року №07/02-1 щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (на підставі статті 16 Кодексу України про надра, статті 14 Закону України Про нафту і газ , постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 , пункту 4 статті 9 Закону України Про адміністративні послуги , постанов Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №705, від 03.01.2013 року №13) з метою видобування корисних копалин вапняків та пісків - місцевого значення Ділянки №1 Ізраїлівського родовища, що розташована, що розташована на відстані близько 250 м на південний схід від східної околиці с. Грабарівка Могилів-Подільського району Вінницької області, строком на 20 років, з урахуванням висновків суду.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частинами першою та другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

На переконання Окружного адміністративного суду міста Києва, позивачем надано належні та допустимі докази в обґрунтування заявлених ним позовних вимог, в той час як відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, покладений на обов`язок доказування правомірності прийняття оскаржуваних рішень з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, не виконано.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову частково.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відповідно до квитанції від 25.06.2020 року №20 за подання позовної заяви позивачем сплачено 4 204, 00 грн.

З огляду на те, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, судові витрати підлягають стягненню з Державної служби геології та надр України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю, Айронвілл у розмірі 2 102,00 грн, пропорційно до задоволених позовних вимог.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 90, 139, 143, 241-246, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Айронвілл задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами від 29.04.2020 №153 в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Айронвілл (місцезнаходження: 03191, м. Київ, вулиця Дмитра Луценка, будинок 8А, ідентифікаційний код: 42504724) у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування вапняків, пісків на Ділянці №1 Ізраїлівського родовища у Вінницькій області.

3. Зобов`язати Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Айронвілл подану листом від 07.02.2020 року №07/02-1щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (на підставі статті 16 Кодексу України про надра, статті 14 Закону України Про нафту і газ , постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, пункту 4 статті 9 Закону України Про адміністративні послуги , постанов Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 року №705, від 03.01.2013 року №13) з метою видобування корисних копалин вапняків та пісків - місцевого значення Ділянки №1 Ізраїлівського родовища, що розташована, що розташована на відстані близько 250 м на південний схід від східної околиці с. Грабарівка Могилів-Подільського району Вінницької області, строком на 20 років, з урахуванням висновків суду.

4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути судові витрати зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю, Айронвілл у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України. апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Відповідно до пункту 4 частини п`ятої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Товариства з обмеженою відповідальністю Айронвілл (місцезнаходження: 03191, м. Київ, вулиця Дмитра Луценка, будинок 8А, код ЄДРПОУ: 42504724);

Відповідач: Державна служба геології та надр України (03680, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031).

Повне судове рішення складено 23.06.2021 року.

Суддя Л.О. Маруліна

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.06.2021
Оприлюднено29.06.2021
Номер документу97909747
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/16429/20

Постанова від 14.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 08.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 08.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Рішення від 23.06.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні