1Справа № 335/6339/21 1-кс/335/3413/2021
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2021 року м. Запоріжжя
Слідчий суддя Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , слідчого ОСОБА_3 , представника ОСОБА_4 адвоката ОСОБА_5 , представника Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області ОСОБА_6 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду клопотання старшого слідчого в ОВС СУ ГУНП в Запорізькій області майора поліції ОСОБА_3 про арешт майна, подане в кримінальному провадженні, яке внесене до ЄРДР за № 42021080000000019 від 01.03.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Старший слідчий в ОВС СУ ГУНП в Запорізькій області майор поліції ОСОБА_3 , за погодженням з прокурором Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 , звернулась до слідчого судді Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя з клопотання про арешт майна, в якому просила накласти арешт на земельні ділянки за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, які розташовані на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, у формі заборони володільцям та користувачам зазначених земельних ділянок володіти ними, користуватися та розпоряджатися.
В обґрунтування клопотання слідчий посилається на те, що у проваджені СУ ГУНП в Запорізькій області знаходиться кримінальне провадження №42021080000000019 від 01.03.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364КК України, за фактом зловживання службовими особами ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області своїми повноваженнями щодо протиправного відчуження земельних ділянок комунальної форми власності.
Вказані відомості внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань на підставі повідомлення про вчинення кримінального правопорушення УСБУ в Запорізькій області від 23.02.2021 року за №59/31-17нт, згідно з яким отримані дані про те, що 28.01.2021 року посадові особи ГУ Держгеокадастру на позаконкурсній основі передали в оренду приватній особі ОСОБА_4 терміном на 30 років земельні ділянки за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, 2324286800:06:011:0010, 2324286800:09:006:0010, 2324285000:07:016:0010, 2324210100:13:007:0025, 2324210100:13:007:0039, 2324284600:08:014:0002, 2324281900:13:017:0012, 2324281900:11:026:0011, 2324281900:13:026:0001, 2324281200:02:001:0001, 2324281200:03:016:0003, загальною площею 581,2426га для ведення огородництва за рахунок земель Пологівської ОТГ Пологівського району Запорізької області. Підставами для укладання договорів оренди між ОСОБА_4 та ГУ Держгеокадастру стала затверджена технічна документація із землеустрою щодо відведення земельних ділянок ГУ Держгеокадастру, що були видані з порушенням вимог п.п.4 п.1 Постанови КМУ №1113 від 16.11.2020 року, а саме: видані після 15.12.2020 року. Зазначені дії посадових осіб ГУ Держгеокадастру надали можливість для протиправного виводу комунальних земель та набуття права користування вказаними земельними ділянками без проведення відповідних земельних торгів, передбачених ст.134Земельним кодексом України, що спричинило збитки інтересам органів місцевого самоврядування в сфері землекористування на суму близько 15млн.грн.
Під час проведення досудового розслідування встановлено:
Допитана в якості представника потерпілого ОСОБА_6 (начальник відділу з правового забезпечення Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області), котра засвідчила, що розпорядженням КМУ від 31.01.2018 року № 60-р Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру починаючи з 01.02.2018 року було встановлено завдання забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад та здійснити передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставлені на земельні торги, в комунальну власність об`єднаних територіальних громад після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди таких земельних ділянок. До 16.11.2020 року передача земель з державної у комунальну власність Пологівської міської об`єднаної територіальної громади Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області не здійснювалася. Так до 03.02.2021 року земельні ділянки за кадастровими номерами 2324281900:13:017:0012, площа (га): 55,8686, 2324281900:11:026:0011, площа (га): 67,0536, 2324281900:13:026:0001, площа (га): 65,8012, 2324210100:13:007:0025, площа (га): 45,4033, 2324210100:13:007:0039, площа (га): 78.8572, не були сформованими, не передавалися в оренду, не були об`єктом аукціону, не передавалися у розпорядження громади шляхом видачі наказу та укладання акту передачі, як того вимагає стаття 117 Земельного кодексу України, а отже у результаті бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, громада недоотримала кошти (непрямі збитки упущена вигода) від користування зазначеними землями за 2020 рік у розмірі 314999,5835грн. Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 року № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» визначено, що Держгеокадастр повинен забезпечити передачу з 17.11.2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність. Цією ж постановою встановлено, що у разі, якщо триває аукціон, то землі передаються після завершення торгів та укладення договорів оренди. Всі інші землі передаються у розпорядження органів місцевого самоврядування у разі, коли до 15.12.2020 року документацію із землеустрою не подано на затвердження. Відмови у прийнятті земель до комунальної власності Пологівська міська рада не висловлювала. Ці фактори свідчать про те, що здійснене умисне ухилення від проведення аукціону шляхом зміни цільового призначення земельної ділянки у строки, які порушують порядок встановлений Кабінетом Міністрів України.
На думку слідчого, всупереч вимогам розпорядчих актів вищої юридичної сили Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області був прийнятий наказ від 28.01.2021 року № 40-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та від 05.02.2021 року № 65-ОТГ, яким внесені зміни до цього наказу та викладено додаток у новій редакції. Цим розпорядчим актом до комунальної власності були передані земельні ділянки площею 681,4723 цільове призначення 01.07 для городництва, права на які не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах). До цього переліку увійшли землі, розташовані на територіях Пологівської міської ради та приєднаних сільських рад, у тому числі раніше об`єднаних на добровільній основі відповідно до Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78.8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, площею 26,8218га.
Слідчий вважає, що шляхом проведення аукціону, виходячи із порогу у 12 %, передбаченого Податковим кодексом України громада могла б отримати 1466118,27 грн. орендної плати за ці земельні ділянки. Зміна цільового призначення та передача в оренду без проведення аукціону, а також розпорядження цими землями всупереч нормам, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020року №1113 має ознаки протиправних діянь, а саме перевищення повноважень з боку посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області. Фактично діями посадових осіб Головного управління Держгеокадастру в Запорізькій області громаду позбавлено права реалізувати повноваження щодо розпорядження землями та ефективного керування ресурсами.
Окрім того, як вважає слідчий, зміна цільового призначення цих земельних ділянок та ухиляння від проведення аукціону унеможливлює отримання будь-яких економічних вигод для громади. З цих земель 581,2424 га були передані у користування фізичні особі ОСОБА_4 . Орендна плата за земельні ділянки, які були вказаній особі передані в оренду, не вносилися, хоча згідно із пунктом 10 договору оренди землі встановлено, що орендна плата за рік вноситься у п`ятиденний строк після підписання договору оренди. У зв`язку з цим фактом громада вже зазнала збитків у сумі 1099588,69 грн., що становить річну суму орендної плати за рік. У зв`язку із вищезазначеним шляхом порушення порядку передачі в оренду земельних ділянок призвело до прямих збитків, отриманих міською радою у розмірі 1099588,69 грн та упущеної вигоди 1466118,27 грн.
Згідно з листом Пологівської міської ради за №1875/02-1-20 надано для долучення до матеріалів справи лист ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.02.2021 року за №18-23-0.61-381/55-21 про передачу до Пологівської міської ради договорів оренди землі, в тому числі, й сам договір оренди землі, укладений між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та ОСОБА_4 .
Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 31.05.2021 року за №10-8-0,301-2371/2-21 наказом ГУ від 28.01.2021 року за №40-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» запитувані земельні ділянки передано у комунальну власність Пологівській міській територіальній громаді; Акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність підписаний між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та Пологівською міською радою 05.02.2021 року до якого увійшли запитувані земельні ділянки. Запитувані земельні ділянки були передані у комунальну власність з обтяженням речових прав (договір оренди землі від 21.01.2021 року №8/57-21-ДО), укладений з ОСОБА_4 на 30 років, ставка орендної плати 9%. Земельні ділянки з кадастровими номерами 2324286800:06:011:0010, 2324286800:09:006:0010, 2324285000:07:016:0010, 2324281900:13:017:0012, 2324281900:11:026:0011, 2324281900:13:026:0001 до 2018, 2019 років перебували у користуванні третіх осіб з орендною ставкою 3%. До вказаного листа долучені належним чином завірені відповідні вищевказані документи.
Згідно із договором оренди землі від 21.01.2021 року за №8/57-21-ДО, укладеним між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та ОСОБА_4 , встановлено, що останній передаються в оренду земельні ділянки (сільськогосподарські угіддя - рілля) за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, площею 26,8218га, 2324281900:11:019:0010, площею 32,6000га (п.2). Договір укладено на 30 років (п.7). Орендна плата вноситься за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, набуті в оренду без проведення земельних торгів, за перший рік у п`ятиденний строк після підписання договору оренди (п.10). Земельні ділянки передаються в оренду для огородництва (п.14). Право на оренду земельних ділянок може бути відчужене орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу у встановленому законом порядку (п.23). Перехід права власності на орендовані земельні ділянки до другої особи, а також реорганізація юридичної особи орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Право на орендовані земельні ділянки у разі смерті фізичної особи орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують ці земельні ділянки разом з орендарем (п.34).
Відповідно до частини 1 статті 8-1 Закону України «Про оренду землі» (зі змінами та доповненнями станом на 16.10.2020 року), право на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності не може бути відчужено її орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу, крім передбачених частиною другою цієї статті випадків.
Згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.06.2021 року за №260534558 земельна ділянка за кадастровим номером 2324281900:11:019:0010, площею 32,6000га, у користуванні на підставі договору оренду від 07.11.2007 року (дата закінчення дії 01.11.2054 року) у Фермерському господарстві «Тагес Плюс».
09.06.2021 року до матеріалів провадження долучений цивільний позов Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області до ОСОБА_4 , на загальну суму 2090394,28грн.
На підставі зазначеного, орган досудового розслідування приходить до висновку, що службовими особами Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області навмисно, діючи з корисливих мотивів в інтересах третіх осіб, затверджений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, площею 26,8218га, зі зміною цільового призначення на огородництво, з метою у подальшому без проведення торгів на підставі договору оренди землі передати вказані земельні ділянки приватній особі ОСОБА_4 з подальшим відчуженням їх іншим особам, або внесення до статутного капіталу, чи передачі у заставу, про що свідчить укладений між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та ОСОБА_4 договір оренди землі від 21.01.2021 року за №8/57-21-ДО.
На підставі зазначеного, з метою відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), слідчий просила накласти арешт на земельні ділянки за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, які розташовані на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області, у формі заборони володільцям та користувачам зазначених земельних ділянок володіти ними, користуватися та розпоряджатися.
У судовому засіданні слідчий клопотання підтримала та просила його задовольнити з підстав у ньому наведених.
Адвокат ОСОБА_5 яка представляє інтереси ОСОБА_4 , та ОСОБА_8 у судовому засіданні проти клопотання слідчого заперечувала, просила відмовити у задоволенні клопотання.
Представник Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області ОСОБА_6 у судовому засіданні клопотання слідчого підтримала.
Заслухавши осіб, які з`явилися у судове засідання, дослідивши клопотання та додані до нього матеріали, слідчий суддя дійшов наступного висновку.
Відповідно доч. 1ст. 171 КПК України,з клопотанням про арешт майна до слідчого судді, суду має право звернутися прокурор, слідчий за погодженням з прокурором.
Клопотання погоджено прокурором відділу Запорізької обласної прокуратури ОСОБА_7 . Проте, відомості про прокурора, який здійснює повноваження прокурора в даному кримінальному провадженні, в доданому до клопотання витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань відсутні.
Частиною другоюст. 131 Кримінального процесуального кодексу України(далі -КПК України) передбачено, що арешт майна є одним із заходів забезпечення кримінального провадження, який застосовується з метою досягнення його дієвості.
Відповідно до ч. 1ст. 170 КПК України,арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Положенням ч. 2ст. 170 КПК Українивстановлено, що арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Згідно ізст. 173 КПК України, слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про арешт майна, якщо особа, що його подала не доведе необхідність такого арешту, а також наявність ризиків, передбачених абзацом другим частини першоїстатті 170 цього Кодексу.
При вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати правову підставу для арешту майна, можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другоїстатті 170 цього Кодексу), розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
Слідчим суддею встановлено, що СУ ГУНП в Запорізькій області здійснюється досудове розслідування за № 42021080000000019 від 01.03.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, за фактом зловживання службовими особами ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області своїми повноваженнями щодо протиправного відчуження земельних ділянок комунальної форми власності.
У даному кримінальному провадженні, 08.06.2021 року Пологівською міською радою Пологівського району подано позовну заяву до ОСОБА_4 про відшкодування несплаченої орендної плати та грошової суми, яка виникла у зв`язку з порушенням зобов`язання штрафу на загальну суму 2090394,28 грн.
Звертаючись до суду з даним клопотанням, слідчий зазначає, що враховуючи те, що в діях службових осіб ГУ Держгеокадастру в Запорізькій області вбачаються ознаки кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2ст. 364 КК України, з метою відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення, існує обґрунтована необхідність у застосуванні заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді накладення арешту на земельні ділянки, за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, які розташовані на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області.
В той же час, клопотання слідчого про арешт майна не містить належних доказів які вказують на необхідності накладення арешту на вищевказані земельні ділянки.
Згідно вимог п. 4 ч. 2 ст. 170та ч. 6 ст.170 КПК України,можливість арешту майна для забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення, передбачена лише стосовно майна підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, фізичної чи юридичної особи, які в силу закону несуть цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також стосовно майна юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження.
В клопотанні відсутні відомості та докази про те, що земельні ділянки належать особам, зазначеним у ч. 6ст. 170 КПК України.
Згідно наданих матеріалів клопотання, а також витягу із кримінального провадження № 42021080000000019 від 01.03.2021 року, в даному провадженні підозра жодній особі не пред`являлася.
Стороною обвинувачення та іншими державними органами не ставиться під сумнів факт добросовісного набуття громадянкою ОСОБА_4 зазначених у клопотанні земельних ділянок. Питання про позбавлення ОСОБА_4 права власності на це майно не порушується.
Згідно договору оренди землі, укладеним між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та ОСОБА_4 21.01.2021 року за №8/57-21-ДО, орендарю ОСОБА_4 передаються в оренду земельні ділянки (сільськогосподарські угіддя - рілля) за кадастровими номерами 2324281200:03:005:0001, площею 65,008га, 2324286800:06:011:0010, площею 54,9000га, 2324286800:09:006:0010, площею 58,7000га, 2324285000:07:016:0010, площею 18,0000га, 2324210100:13:007:0025, площею 45,4033га, 2324210100:13:007:0039, площею 78,8572га, 2324284600:08:014:0002, площею 25,6183га, 2324281900:13:017:0012, площею 55,8686га, 2324281900:11:026:0011, площею 67,0536га, 2324281900:13:026:0001, площею 65,8012га, 2324281200:02:001:0001, площею 19,2106га, 2324281200:03:016:0003, площею 26,8218га, 2324281900:11:019:0010, площею 32,6000га строком на 30 років.
При цьому, вищезазначений договір оренди землі, в установленому законом порядку не розірвано.
На даний час, згідно пояснень учасників кримінального провадження, вищезазначений договір оренди від 21.01.2021 року є дійсним. Право власності на земельні ділянки, гр. ОСОБА_4 не змінювалося та не порушувалося.
Згідностатті 143 Конституції України,територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворювані ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності, вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно з п. 34 ч. 1ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частина першастатті 169 ЦК Українипередбачає право територіальних громад діяти у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відноси; територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права або обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції встановленої законом.
Слідчий суддя зауважує, що до завдань суду на даному етапі провадження не належить оцінювати, наскільки повно органом досудового розслідування зібрано докази, що стосуються зазначеного кримінального провадження. Його завдання полягає в тому, щоб дослідити ті обставини кримінального провадження, про які органу досудового розслідування відомо на даний час та які дають достатньо обґрунтовані підстави для звернення до суду з відповідним клопотанням про арешт майна.
Згідно з ч. 5 ст.132 КПК України,під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються.
Окрім того, відповідно до ч. 8ст. 170 КПК України,вартість майна, яке належить арештувати з метою забезпечення цивільного позову або стягнення отриманої неправомірної вигоди, повинна бути співмірною розміру шкоди, завданої кримінальним правопорушенням або зазначеної у цивільному позові, розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою.
Разом із тим, у клопотанні слідчого відсутні відомості про вартість майна, яке належить арештувати з метою забезпечення цивільного позову, внаслідок чого слідчий суддя позбавлений можливості визначити її співмірність до розміру шкоди, завданої кримінальним правопорушенням або зазначеної у цивільному позові, і як наслідок, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження.
Крім того, в клопотанні слідчого фактично не з`ясовано і вартість нанесеної шкоди. Згідно п. 6 ч. 2ст. 242 КПК Українислідчий або прокурор зобов`язані звернутися з клопотанням до слідчого судді для проведення експертизи щодо визначення розміру матеріальних збитків, шкоди немайнового характеру, шкоди довкіллю, заподіяної кримінальним правопорушенням.
Вищевказані обставини є істотними та належить враховувати при вирішенні питання про арешт майнав силу вимог ч. 2ст. 173 КПК України.
Щодонаявності правових підстав, передбачених ч. 3ст. 170 КПК України, то арешт може бути накладено лише у випадках, коли майно відповідає критеріямзазначеним вст. 98 КПК України.
Речовими доказами, відповідно дост. 98 КПК Україниє матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом, кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Однак як вбачаєтьсяз наданих до суду матеріалів провадження,жодних доказів, які бпідтверджували відповідність вказаного майна - земельних ділянок, ознакам речового доказуна даний час не має.
Таким чином, суду не надано доказів того, що вказані земельні ділянки є речовим доказом та мають ознаки, визначеніст. 98 КПК України; або що вони можуть бути використані для відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Отже, не надано доказів, які відповідно до вимог ч. 2ст. 170 КПК України, дають підстави для застосування подальшого арешту майна.
Поряд із цим, до клопотання про арешт майна додано копії документів, які належним чином не засвідчені, що позбавляє слідчого суддю можливості пересвідчитися в ідентичності цих документів, в той час, як інформація, що в них міститься, має суттєве значення під час розгляду клопотання цієї категорії та може істотно вплинути на висновки слідчого судді.
Крім того, за змістом ч. 2ст. 64-2 КПК України, із клопотанням про арешт майна, щодо майна третьої особи, звертається до суду прокурор.
Тобто, із клопотанням про накладення арешту на майно, яке належить третій особі, може звернутися до суду прокурор. Однак, як зазначено вище, із вказаним клопотанням про арешт майна звернулася до слідчого судді старший слідчий в ОВС СУ ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_3 .
Враховуючи вищевикладені обставини в їх сукупності слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання про арешт майна, задоволенню не підлягає, оскільки між сторонами існують цивільноправові відносини, тому на даний час відсутні обґрунтовані підстави для арешту на вказане у клопотанні майно.
Керуючись ст.ст.170, 171,172,309, ч. 2 ст. 376, ст.395 КПК України, слідчий суддя,
УХВАЛИВ:
Клопотання старшого слідчого в ОВС СУ ГУНП в Запорізькій області майора поліції ОСОБА_3 про арешт майна земельних ділянок, що перелічені в клопотанні слідчого та які розташовані на території Пологівської міської ради Пологівського району Запорізької області залишити без задоволення.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги протягом п`яти днів з дня її оголошення до Запорізького апеляційного суду.
Вступна та резолютивна частини ухвали постановлені в нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 24.06.2021 року.
Повний текст ухвали виготовлений 29.06.2021 року.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2021 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 97920645 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Макаров В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні