Рішення
від 26.05.2021 по справі 160/988/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 травня 2021 року Справа № 160/988/21 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Юркова Е.О.,

за участі секретаря судового засідання: Шпоти Я.С.,

за участі сторін:

представника відповідача: Зайцевої А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариство з обмеженою відповідальністю Реал Естейт Днепр-Кричер про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

22 січня 2021 року ОСОБА_1 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій просить

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 1476-5750-0483 від 29.03.2019 року на суму 30 214 гривень 91 копійка;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 28660-5740-0483 від 15.04.2020 року на суму 27 655 гривень 72 копійки.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що податкові повідомлення - рішення податкове повідомлення-рішення № 1476-5750-0483 від 29.03.2019 року та № 28660-5740-0483 від 15.04.2020 року про нарахування податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за період 2019-2020 роки, є безпідставними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки приміщення, що находиться на земельній ділянці, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1211000000:07:061:0133, з 25.06.2016 року перебуває в користуванні ТОВ Реал Естейт Днепр-Кричер . Вказує, що зазначене приміщення було передано у власність (до статутного капіталу) ТОВ Реал Естейт Днепр-Кричер на підставі нотаріально посвідченого акту приймання-передачі нерухомого майна. Також вказує, що чинним законодавством не визначено обов`язковою умовою про те, що перехід прав землекористувача здійснюється виключно з переоформлення договору оренди на нового власника.

Ухвалою суду від 15.02.2021 року відкрито провадження у справі № 160/988/21, призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 24.03.2021 року призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження, та замінити засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням; залучено до участі у справі № 160/988/21 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Товариство з обмеженою відповідальністю Реал Естейт Днепр-Кричер .

Відповідачем 22.03.2021 року було подано відзиви на позовну заяву (вх.. № 22477/21), в якому в задоволенні позову просив відмовити, мотивуючи тим, що позивач є орендарем земельної ділянки, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , згідно договору оренди земельної ділянки № 2016342 від 28.07.2016 року (строк дії договору 13.12.2020 року). Відповідно до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, згідно якої грошова оцінка спірної ділянки складає 3167181,12 грн. Вказує, що передання нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 у власність ТОВ Реал Естейт Днепр-Кричер не є підставою для звільнення позивача від обов`язку зі сплати орендної плати. Отже, оскаржувані рішення є такими, що прийнято з урахуванням вимог чинного законодавства.

31.03.2021 року позивачем подано до суду відповідь на відзив, згідно якої підкреслено, що внаслідок відчуження об`єкту нерухомого майна 25.06.2016 року було внесено відповідний запис за № 15139957 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, за яким власником приміщення є ТОВ Реал Естейт Днепр-Кричер . Також наведено доводи, аналогічні доводам позовної заяви.

09.04.2021 року третьою особою подано до суду письмові пояснення, в яких вказано, що обставини, викладені у позові є достовірними, а також підтверджуються деклараціями з плати за землю ТОВ Реал Естейт Днепр-Кричер за 2018 рік та ТОВ Реал Естейт Хорн за 2018-2020 роки. Зазначено, що у спірний період землекористувачем земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 було ТОВ Реал Естейт Хорн , яке сумлінно сплачує орендну плату за використання земельної ділянки.

Ухвалою суду від 12.05.2021 року закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 160/988/21, та призначено розгляд справи по суті.

У судове засідання 26.05.2021 року з`явився представник відповідача, вимоги позову не визнав, просив у задоволенні позову відмовити; представником позивача 18.03.2021 року подано до суду клопотання про розгляд справи без участі позивача; 20.04.2021 року третьою особою подано до суду клопотання про розгляд справи без участі.

Заслухавши пояснення представника відповідача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області 29.03.2019 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 1476-5750-0483, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у сумі 30214,91 грн.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 15.04.2020 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 28660-5740-0483, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2020 рік у сумі 27655,72 грн.

Вирішуючи заявлений спір, суд виходить з такого.

Згідно статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним.

За підпунктами 14.1.72 і 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів; землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до підпунктів 269.1.1 і 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Аналізуючи викладене, можливо стверджувати, що платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа.

Відповідно до пунктів 286.5 та 286.6 статті 286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Згідно статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Так, між ОСОБА_2 (орендар) та Криворізькою міською радою укладено договір оренди земельної ділянки № 2016342 від 27.07.2016 року, згідно якого орендарем прийнято в строкове платне користування земельну ділянку житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , площею 241,20 кв.м., кадастровий номер 1211000000:07:061:0133. Строк дії договору: до 13.12.2020 р.

Судом встановлено, згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності станом на 29.10.2018 року, що власником нежитлової будівлі площею 241,20 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 є ТОВ Реал Естейт Хорн (ІК в ЄДРПОУ 42340486).

ТОВ Реал Естейт Хорн 14.02.2019 року було подано до Криворізької північної ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області податкову декларацію з плати за землю, якою задекларовано орендну плату за 2019 рік за земельну ділянку за кадастровим номером 1211000000:07:061:0133 площею 0,1201 га у розмірі 100717,18 грн.

ТОВ Реал Естейт Хорн 27.04.2020 року було подано до Криворізької північної ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області уточнюючу податкову декларацію з плати за землю, якою задекларовано орендну плату за 2020 рік за земельну ділянку за кадастровим номером 1211000000:07:061:0133 площею 0,1201 га у розмірі 92324,08 грн.

Також у вказаних деклараціях зазначено документом, який засвідчує/ підтверджено право оренди земельної ділянки (договір оренди) № 2016342 від 28.07.2016 р.

Судом встановлено, згідно витягу з ІКП за платежем оренда плата з юридичних осіб платника ТОВ Реал Естейт Хорн , що останнім протягом 2019-2020 років здійснювалась сплата задекларованої орендної плати.

Згідно частини 1, 2 статті 120 Земельного кодексу України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

За статтями 125 та 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Аналогічні умови переходу права власності на земельну ділянку визначені статтею 377 Цивільного кодексу, а саме: до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

До особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда (частина третя статті 7 Закону України «Про оренду землі» ).

Таким чином, при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) відповідно до статті 120 Земельного кодексу України переходить право на земельну ділянку. При цьому при переході права власності на жилий будинок, будівлю або споруду реєстрації права на нерухомість, про яку йдеться в п. 287.6 Податкового кодексу України, право попереднього власника або користувача припиняється автоматично, в силу закону, без оформлення припинення права будь-якими актами та документами.

Тобто в усіх випадках переходу права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право на земельну ділянку виникає в набувача одночасно із виникненням права на зведені на ній об`єкти. Подальша реєстрація земельної ділянки та права на земельну ділянку (Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ) повинні бути здійснені з метою запобігання спорам та створення можливості для наступного відчуження земельної ділянки за договором.

Як вже судом зазначалось, у розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270, пункту 287.7 статті 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.

Якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або його частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

На підставі викладеного, суд робить висновок, що нараховування позивачу податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , яка фактично перебуває у користуванні ТОВ Реал Естейт Хорн , є безпідставним.

Отже, оскільки при перевірці правомірності винесення податкових повідомлень-рішень № 1476-5750-0483 від 29.03.2019 року та № 28660-5740-0483 від 15.04.2020 року судом встановлено порушення вимог чинного законодавства України, вказані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі викладеного позовна заява ОСОБА_1 підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 908,00 грн., що документально підтверджується квитанцією 0.0.1984989478.1 від 20.01.2021 року.

З огляду на задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 908,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 8, 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Товариство з обмеженою відповідальністю Реал Естейт Днепр-Кричер про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 1476-5750-0483 від 29.03.2019 року про нарахування податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб ОСОБА_1 на суму 30 214,91 грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 28660-5740-0483 від 15.04.2020 року про нарахування податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб ОСОБА_1 на суму 27 655, 72 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) понесені позивачем судові витрати в сумі 908 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 04 червня 2021 року.

Суддя Е.О. Юрков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2021
Оприлюднено30.06.2021
Номер документу97925872
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/988/21

Ухвала від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 25.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 26.05.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні