Рішення
від 29.06.2021 по справі 600/623/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 червня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/623/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

17.02.2021 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (позивач) до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області (відповідач) з такими позовними вимогами:

визнати протиправним та скасувати рішення II сесії VIII скликання Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області №24.2.2-8/20 від 30.12.2020 року про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за кадастровим номером 7322055100:01:001:0201 площею 0,1023 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) із земель запасу Кельменецької селищної ради за адресою АДРЕСА_1 ;

зобов`язати Кельменецьку селищну раду Дністровського району Чернівецької області затвердити погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель запасу Кельменецької селищної ради з (подальшою передачею у власність ОСОБА_1 земельної ділянки за кадастровим номером 7322055100:01:001:0201, площею 0,1023 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) на території Кельменецької селищної ради, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23.09.2020 року ним було подано заяву до Кельменецької селищної ради Кельменецького району Чернівецької області про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її у власність площею 0.1023 га, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

23.09.2020 року рішенням XXXIII сесії V скликання Кельменецької селищної ради Кельменецького району Чернівецької області позивачу було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її у власність площею 0.1023 га, цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

На підставі вищевказаного рішення позивач звернувся до землевпорядної організації приватного підприємства "Земтехсервіс" з заявою для виготовлення проекту землеустрою. ПП "Земтехсервіс" виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Готовий проект було подано на погодження відділу містобудування, архітектури, інфраструктури, житлово-комунального господарства, регіонального розвитку та природних ресурсів Кельменецької районної державної адміністрації.

25.09.2020 року Висновком №01-16/393 в.о. начальника відділу містобудування, архітектури, інфраструктури, житлово-комунального господарства, регіонального розвитку та природних ресурсів Кельменецької районної державної адміністрації було погоджено проект землеустрою.

15.10.2020 року Висновком про розгляд документації із землеустрою №14065/82-20 експертом державної експертизи було погоджено проект землеустрою. У п. 8 Висновку експерт зазначив, що проект землеустрою відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. У п. 9 зазначено, що зауваження та пропозиції до проекту землеустрою відсутні.

Таким чином даний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність був погоджений згідно статті 186-1 Земельного кодексу України без жодних зауважень.

Після погодження проекту землеустрою земельну ділянку було зареєстровано у Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 7322055100:01:001:0201. Вказане підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0710538442020 від 16.10.2020 року.

18.11.2020 року позивачем було подано заяву до Кельменецької селищної ради, Кельменецького району, Чернівецької області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, Господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована АДРЕСА_1 , площею - 0.1023 га. До заяви додано: копію проекту землеустрою, копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

30.12.2020 року рішенням II сесії VIII скликання Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області №24.2.2-8/20 у затвердженні проекту землеустрою позивачу було відмовлено в зв`язку невиконанням ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Позивач зауважив, що у судовій практиці сформувалася усталена позиція у даного виду правовідносинах згідно якої єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 ЗК України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Позивач вважає незаконним рішення II сесії VIII скликання Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області №24.2.2-8/20 від 30.12.2020 року про відмову у затвердженні проекту землеустрою.

Відповідач, не погоджуючись з позовним вимогами, подав до суду відзив на позовну в якому зазначив, що оскільки земельна ділянка 7322055100:01:001:0201, площею 0,1023 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель i споруд по АДРЕСА_1 на даний час не забудована та попередньо не була надана ОСОБА_1 у користування, посилаючись на ч. 3 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", відповідно рішення Кельменецької селищної ради від 30.12.2020 року №24.2.2-8/20 "Про затвердження проектів землеустрою", в частині відмови ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідає вимогам чинного земельного законодавства України.

Ухвалою суду від 22.02.2021 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про інше, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі, виходячи з наступного.

Судом встановлені такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 виданий 08.10.1996 року Кельменецьким РВУ МВС України в Чернівецькій області (а.с. 22-23).

23.09.2020 року позивач звернувся до Кельменецької селищної ради Кельменецького району Чернівецької області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її у власність площею 0.1023 га, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 15).

На підставі вищевказаного рішення позивач звернувся до землевпорядної організації приватного підприємства "Земтехсервіс" з заявою для виготовлення проекту землеустрою. ПП "Земтехсервіс" виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 24-60).

Рішенням XXXIII сесії V скликання Кельменецької селищної ради Кельменецького району Чернівецької області №544-33/20 від 23.09.2020 року "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі їх у власність громадянам селища", вирішено: надати дозвіл гр. ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі її у власність площею 0.1023 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 14).

Висновком в.о. начальника відділу містобудування, архітектури, інфраструктури, житлово-комунального господарства, регіонального розвитку та природних ресурсів Кельменецької районної державної адміністрації №01-16/393 від 25.09.2020 року погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0.1023 га відділу містобудування, архітектури, інфраструктури, житлово-комунального господарства, регіонального розвитку та природних ресурсів райдержадміністрації (а.с. 21).

Висновком про розгляд документації із землеустрою №14065/82-20 від 15.10.2020 року експертом державної експертизи було погоджено проект землеустрою. Вказано, що проект землеустрою відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. Зауваження та пропозиції до проекту землеустрою відсутні (а.с.19).

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0710538442020 від 16.10.2020 року, після погодження проекту землеустрою земельну ділянку 16.10.2020 року було зареєстровано Відділом у Турійському районі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та присвоєно кадастровий номер 7322055100:01:001:0201 (а.с.16-18).

18.11.2020 року позивач звернувся до Кельменецької селищної ради Кельменецького району Чернівецької області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, Господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка розташована АДРЕСА_1 , площею - 0.1023 га. До поданої заяви було додано: копію проекту землеустрою, копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с. 13).

Рішенням II сесії VIII скликання Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області №24.2.2-8/20 від 30.12.2020 року "Про затвердження проектів землеустрою" вирішено: відмовити в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за кадастровим номером 7322055100:01:001:0201 площею 0,1023 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) із земель запасу селищної ради за адресою АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_1 в зв`язку з невиконанням ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (а.с. 12).

Вважаючи протиправним рішення II сесії VIII скликання Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області №24.2.2-8/20 від 30.12.2020 року позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вирішуючи спір по суті, суд ураховує, що завданням адміністративного судочинства України відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 року № 2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

За змістом статті 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Відповідно до частини восьмої статті 118, частини четвертої статті 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки як у власність, так і в користування, погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу.

За змістом частини першої статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Згідно частини другої цієї статті проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.

Відповідно до частин п`ятої, шостої статті 186-1 ЗК України органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Частиною сьомою статті 186-1 ЗК України передбачено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.

Згідно частини дев`ятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Аналіз викладених норм дає підстави для висновку, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні проекту землеустрою та, відповідно, у передачі земельної ділянки у власність може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, керуючись частиною 3 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та враховуючи відсутність затвердженого плану зонування або детального плану території, відповідач прийняв рішення №24.2.2-8/20 від 30.12.2020 року про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за кадастровим номером 7322055100:01:001:0201 площею 0,1023 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) із земель запасу Кельменецької селищної ради за адресою АДРЕСА_1 .

Згідно частини 3 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється, крім випадків:

1) розташування на земельній ділянці будівлі (споруди), що перебуває у власності фізичної або юридичної особи;

2) приватизації громадянином земельної ділянки, наданої йому в користування відповідно до закону;

3) надання земельної ділянки, розташованої на території зони відчуження чи зони безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

4) надання земельної ділянки для розміщення лінійних об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, ліній електропередачі, зв`язку);

5) буріння, влаштування та підключення нафтових і газових свердловин за межами населених пунктів;

6) будівництва, експлуатації військових та інших оборонних об`єктів.

Таким чином, вказаними нормами чинного законодавства встановлена пряма заборона передачі (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам при відсутності плану зонування або детального плану території.

При цьому, суд звертає увагу на те, що позивачем не надано жодних доказів на підтвердження існування обставин, вказаних у ч. 3 ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" за яких допускається передача земельних ділянок у власність за відсутності плану зонування або детального плану території.

Як вбачається з матеріалів справи, території на якій розташована бажана позивачем земельна ділянка, наразі не розроблені та не затверджені у встановленому законом порядку план зонування та детальний план території.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку щодо правомірності оскаржуваного рішення відповідача про відмову у передачі позивачу у власність земельної ділянки з огляду на пряму заборону, встановлену частиною третьою статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладений у постанові Верховного Суду від 11 червня 2020 року у справі № 826/15114/17, який, в силу положень ч. 5 ст. 242 КАС України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому відсутні підстави для задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю, суд не вирішує питання про розподіл судових витрат в частині стягнення з суб`єкта владних повноважень, а саме на професійну правничу допомогу та судового збору.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, - відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_2 );

Відповідач - Кельменецька селищна рада (код ЄДРПОУ 04418771, Центральна площа, 4, смт. Кельменці, Чернівецька область, 60100).

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.06.2021
Оприлюднено30.06.2021
Номер документу97929351
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/623/21-а

Рішення від 29.06.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні