ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2021 року справа №200/2319/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Компанієць І.Д., Гайдара А.В., розглянувши у в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державного навчального закладу "Мирноградський професійний гірничий ліцей" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року у справі № 200/2319/20-а (головуючий І інстанції Христофоров А.Б.) за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Державного навчального закладу "Мирноградський професійний гірничий ліцей" про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
В лютому 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі-позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей (далі-відповідач), в якому позивач просив застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей , розташованого за адресою: Донецька область, м. Мирноргад, вул. Центральна, 73, - до повного усунення порушень шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта.
В обґрунтування позову зазначено, що в ході проведення уповноваженими посадовими особами позивача, у період з 08.01.2020 року по 09.01.2020 року, позапланової перевірки Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей , розташованого за адресою: Донецька область, м. Мирноргад, вул. Центральна, 73, на предмет дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, були виявлені численні порушення законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що були зафіксовані в Акті перевірки № 3 від 09.01.2020 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року позов задоволено, застосовано заходи реагування у виді повного зупинення експлуатації (роботи) Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей (ЄДРПОУ: 02542840), місцезнаходження: Донецька область, м. Мирноргад, вул. Центральна, 73, - шляхом заборони його експлуатації, до повного усунення порушень визначених в Акті № 3 від 09 січня 2020 року складеному Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Судом першої інстанції не було враховано, що не усунуті порушення знаходяться в стані поступового виконання, що пояснюється специфічною процедурою закупівлі товарів та робіт за бюджетні кошти. Крім того, заклад перебуває у державній власності.
Сторони в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Відповідно до приписів статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , з метою виконання Доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19, на підставі Наказу 9 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 184 від 11.12.2019 року Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) об`єктів з масовим перебуванням людей , у період з 08.01.2020 року по 09.01.2020 року, 9 Державним пожежно-рятувальним загоном Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ДПРЗ - 9 ГУ ДСНС України у Донецькій області), була проведена позапланова перевірка суб`єкта господарювання з високим ступенем ризику, - Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей (ЄДРПОУ: 02542840), розташованого за адресою: Донецька область, м. Мирноргад, вул. Центральна, 73, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в ході якої були виявлені порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що було зафіксовано в Акті перевірки № 3 від 09.01.2020 року, а саме:
1) Керівником не встановлений відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим;
2) Не проведено навчання та перевірку знань посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
Учбовий корпус:
3) Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту;
4) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей. Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вимикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;
5) Будівлю не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), який необхідно встановити на фасаді будівлі або інших видимих місцях і який повинен бути освітлюваним у темний час доби, встановленим на фасаді або іншому видному місці, освітлювальними у темний час доби;
6) Допускається встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, грат, які не розкриваються, розсуваються або знімаються. Під час перебування у цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті);
7) Пожежний кран-комплект №3 розміщений у вбудованій або навісній шафці, яка не має отворів для провітрювання і не пристосована для опломбування та візуального огляду їх без розкривання;
8) Пожежний кран-комплект №3 не укомплектований стволом;
9) Ящик для піску, розташований поблизу пожежного щита, не укомплектований совковою лопатою;
10) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (Загальна щитова на 1-му поверсі);
11) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (2 поверх праве крило);
12) Допускається утримання дверей евакуаційного виходу №2 зачиненим на внутрішні запори, які не відчиняються з середини без ключа за наявності людей у приміщенні;
13) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у щитовій не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
14) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення електророзетки не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кабінеті №12;
15) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення вимикача не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кабінеті №12;
16) Переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування за допомогою кронштейнів на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для їх повного відчинення;
17) Не надано акти проведення прихованих робіт за підвісною стелею та облицюванням стін, які підтверджують ізолювання проводів (кабелів) від горючих основ (конструкцій) суцільним шаром негорючого матеріалу в приміщенні умивальник;
18) Пожежний кран-комплект №1 не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
19) Пожежний кран-комплект №2 не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
20) Пожежний кран-комплект №4 не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
21) Пожежний кран-комплект № 5 не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
22) Пожежний кран-комплект №6 не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
23) На дверях горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів не вказано місце зберігання ключів.
24) Допускається користування пошкодженою розеткою у кабінеті №15;
25) Допускається користування пошкодженою розеткою у кабінеті №17;
26) Допускається користування пошкодженим вимикачем у кабінеті № 10;
27) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №14);
28) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №14), що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу;
29) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №21);
30) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №15);
31) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №14);
32) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №21);
Майстерні:
33) Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту;
34) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;
35) Переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування за допомогою кронштейнів на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для їх повного відчинення;
36) Ящик для піску, розташований поблизу пожежного щита, не укомплектований совковою лопатою.
37) Допускається встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, грат, які не розкриваються, розсуваються або знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті);
38) Допускається використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) (Підсобне приміщення заду гірничих машин);
39) Допускається утримання дверей евакуаційного виходу №2 зачиненим на внутрішні запори, які не відчиняються без ключа за наявності людей у приміщенні;
40) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (коридор 1 поверху);
41) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (підвал);
42) Допускається розміщення технологічного експозиційного та іншого обладнання у приміщеннях, яке захаращує евакуаційні виходи до сходових кліток та інших шляхів евакуації;
43) Пожежний кран-комплект на 2-му поверсі не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
44) Допускається користування пошкодженим вимикачем на запасному виході з 2-го поверху;
45) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Слюсарна майстерня №1);
46) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Підвал);
Котельня:
47) До роботи у котельні допускаються особи, що не пройшли спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум);
48) На об`єкті не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НГ1АОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні.
49) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення автомата не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті персоналу;
50) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
Електрозварювальна майстерня:
51) Допускається встановлення розеток на горючу основу (конструкцію) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
52) Допускається встановлення вимикачів на горючу основу (конструкцію) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
Гуртожиток м. Мирноград, м-н. Західний 31-Б:
53) Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту;
54) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей; що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
55) Будівлю не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці,номер будинку), який необхідно встановити на фасаді будівлі або інших видимих місцях і який повинен бути освітлюваним у темний час доби;
56) Допускається улаштування на шляхах евакуації порогів, виступів які перешкоджають вільній евакуації людей у технологічній лабораторії;
57) Допускається улаштування на шляхах евакуації порогів, виступів які перешкоджають вільній евакуації людей у кабінеті-магазині;
58) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (Медпункт);
59) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у складі 1-го поверху;
60) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення учбового тренажера не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кабінеті №3;
61) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті №8;
62) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті № 10;
63) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті №16;
64) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті №18;
65) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті №19;
66) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення тревожної сирени на 3 поверсі не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
67) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет інформатики);
68) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (2 поверх актова зала);
69) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №10);
70) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №8);
71) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №10);
72) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №16);
73) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №18);
74) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната№19);
75) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №22);
76) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №25);
77) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (їдальня);
78) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Коридор 5 поверху);
79) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кухня);
80) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Коридор 2 поверху);
81) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (ліве крило 5 поверху);
82) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (праве крило 5 поверху);
83) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №18);
84) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №19);
85) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Коридор 5 поверху);
86) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (їдальня);
87) Допускається встановлення автомата на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кухня);
88) Пожежний кран-комплект №1 розміщений у вбудованій або навісній шафці, яка не має отворів для провітрювання і не пристосована для опломбування та візуального огляду їх без розкривання;
89) Пожежний кран-комплект №2 розміщений у вбудованій або навісній шафці, яка не має отворів для провітрювання і не пристосована для опломбування та візуального огляду їх без розкривання.
90) Пожежний кран-комплект №3 розміщений у вбудованій або навісній шафці, яка не має отворів для провітрювання і не пристосована для опломбування та візуального огляду їх без розкривання.
91) Пожежний кран-комплект №4 розміщений у вбудованій або навісній шафці, яка не має отворів для провітрювання і не пристосована для опломбування та візуального огляду їх без розкривання.
92) Пожежний кран-комплект №5 розміщений у вбудованій або навісній шафці, яка не має отворів для провітрювання і не пристосована для опломбування та візуального огляду їх без розкривання.
93) Пожежний кран-комплект на 4-му поверсі не укомплектований важелем для полегшення відкривання вентиля;
94) Пожежний кран-комплект на 5-му поверсі не укомплектований важелем для полегшення відкривання вентиля;
95) Допускається користування пошкодженою розеткою у кімнаті майстрів;
96) Допускається користування пошкодженою розеткою у кімнаті №23;
97) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (коридор 3 поверху);
98) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (коридор 4 поверху);
99) На дверях горищ, технічних поверхів, вентиляційних камер, електрощитових, підвалів не вказано місце зберігання ключів.
Техногенна безпека:
100) Працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;
101) Не проведено навчання керівного складу підприємства і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області;
Зазначений Акт підписаний в.о. директора суб`єкта господарювання ДНЗ Мирноградський професійний гірничий ліцей Дубинець О.С. без пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки (а.с. 26-49).
Виявлені порушення були частково усунені, що підтверджується актом від 20.07.2020 року, складеного за результатами проведення перевірки усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей , за результатами якого встановлено, що залишилися не виконаними:
2) Не проведено навчання та перевірку знань посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
Учбовий корпус:
3) Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту;
4) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей. Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вимикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;
6) Допускається встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, грат, які не розкриваються, розсуваються або знімаються. Під час перебування у цих приміщеннях людей грати мають бути відчинені (зняті);
24) Допускається користування пошкодженою розеткою у кабінеті №15;
Майстерні:
33) Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту;
34) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей;
41) Електрощити, групові електрощитки не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (підвал);
42) Допускається розміщення технологічного експозиційного та іншого обладнання у приміщеннях, яке захаращує евакуаційні виходи до сходових кліток та інших шляхів евакуації;
50) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
Гуртожиток м. Мирноград, м-н. Західний 31-Б:
53) Приміщення не обладнані системами протипожежного захисту;
54) Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення не влаштовані такими, що вмикаються з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей; що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
61) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті №8;
63) З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів живлення світильника не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у кімнаті №16;
67) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет інформатики);
68) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (2 поверх актова зала);
69) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кабінет №10);
71) Допускається встановлення розетки на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кімната №10);
86) Допускається встановлення вимикача на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (їдальня);
87) Допускається встановлення автомата на горючу основу (конструкцію) без підкладання під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Кухня);
96) Допускається користування пошкодженою розеткою у кімнаті №23;
Техногенна безпека:
100) Працюючий персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів;
101) Не проведено навчання керівного складу підприємства і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області;
Зазначений Акт підписаний усіма членами комісії без жодних пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу та складеного акта.
Станом на дату розгляду справи відповідачем не надано суду доказів про усунення в повному обсязі порушень, що виявленні під час перевірки.
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість доводів контролюючого органу щодо існування підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) Державного навчального закладу Мирноградський професійний гірничий ліцей (ЄДРПОУ: 02542840), місцезнаходження: Донецька область, м. Мирноргад, вул. Центральна, 73, - шляхом заборони його експлуатації, до повного усунення порушень визначених в Акті № 3 від 09 січня 2020 року складеному Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Суд апеляційної інстанції погоджується із такими висновками на підставі наступного.
Відповідно до ч.1 ст. 47 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Згідно ч.ч. 1-2 ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
У відповідності до ч. 2 ст. 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 1, 2 пункту 3 Положення).
В силу приписів пункту 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з п. 1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (далі - ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
За приписами частини третьої статті 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 КЦЗ України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Частиною другою статті 68 КЦЗ України зазначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 КЦЗ України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку про те, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Колегія суддів вважає, що вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Згідно ч. 3 ст. 3 Конвенції про права дитини, держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.
Наявними в матеріалах справи документами підтверджено допущення закладом відповідача порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Доказів усунення встановлених порушень сторонами не надано.
Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про те, що існуючі порушення у сфері пожежної і техногенної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки, можуть кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, а тому правомірно задоволено позов.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги, суд зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції під час розгляду та ухвалення рішення, їм була надана відповідна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанцій норм матеріального права, у апеляційній скарзі не наведено.
У контексті оцінки доводів касаційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах Проніна проти України (пункт 23) та Серявін та інші проти України (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державного навчального закладу "Мирноградський професійний гірничий ліцей" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року у справі № 200/2319/20-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2020 року у справі № 200/2319/20-а - залишити без змін.
Повний текст постанови складений та підписаний 29 червня 2021 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення окрім випадків визначених статтєю 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.В. Гайдар
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2021 |
Оприлюднено | 02.07.2021 |
Номер документу | 97973682 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні