СЕМЕНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Шевченка, 41-а, смт Семенівка, Полтавська область, 38200
тел. (05341) 9-17-39, факс (05341) 9-17-39, 9-15-37
Справа №547/525/19
Провадження №2/547/118/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2021 року смт Семенівка, Полтавська область
Семенівський районний суд Полтавської області в складі:
головуючого судді В.Ф.Харченка,
за участі секретаря судових засідань С.А.Сінельник,
прокурори В.І.Гнідаш, Я.М.Курченко,
представник ОСОБА_1 - адвокат О.М.Пироженко,
керівник ФГ "Греблянське" - О.М.Пироженко,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань № 1 Семенівського районного суду Полтавської області за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом прокурора - першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Оболонської сільської ради до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, ОСОБА_2 , треті особи, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне сільськогосподарське підприємство "Оболонь", Фермерське господарство "Греблянське", про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсним договору оренди землі, скасування рішення про державну реєстрацію речового права (права оренди землі) з одночасним припиненням такого права, зобов`язання повернути земельну ділянку,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2019 року позивач звернувся до суду із позовом про: визнання незаконним та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Полтавській області № 1834-СГ від 24.07.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" і № 1347-СГ від 16.04.2015 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду"; визнання недійсним і припинення на майбутнє договору оренди землі від 06.05.2015, що укладений між ОСОБА_1 і ГУ Держземагенства у Полтавській області щодо земельної ділянки площею 161,00 га, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005; зобов`язати ОСОБА_1 повернути Оболонській сільській раді вказану земельну ділянку шляхом підписання акту приймання-передачі.
В обґрунтування позову вказано, що відповідно до вимог ст.ст. 7, 12 Закону України "Про фермерське господарство", ст.ст. 116, 118, 121, 123, 134 Земельного кодексу України, громадянин має право лише один раз право на отримання поза конкурсом земельної ділянки для ведення фермерського господарства. Повторно таке право може набуватися лише на конкурентних засадах через участь у торгах. На час прийняття ГУ Держземагенства у Полтавській області наказу №1834-СГ від 24.07.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", згідно якого ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 161 га із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, розташованої в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, та наказу №1347-СГ від 16.04.2015, на підставі якого ГУ Держземагенства у Полтавській області 06.05.2015 було укладено договір оренди землі з ОСОБА_2 щодо земельної ділянки для ведення фермерського господарства загальною площею 161 га терміном на 21 рік, відповідач ОСОБА_1 вже реалізував своє право на пільгове отримання землі для ведення фермерського господарства, оскільки 17.01.2014 ним було отримано в оренду для ведення фермерського господарства поза конкурсом дві земельні ділянки загальною площею 83,0940 га ріллі на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області. Вказане свідчить про набуття відповідачем ОСОБА_1 права оренди земельної ділянки площею 161 га з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005 з порушенням встановленого законом порядку, у т.ч. поза конкурсом.
В обґрунтування підстав представництва прокурором інтересів у справі вказано, що Оболонська сільська рада як особа, яка набула у власність спірну земельну ділянку після передачі із державної власності у комунальну, не вживає заходів щодо її повернення як такої, що незаконно передана в оренду попереднім власником - розпорядником ГУ Держземагенства у Полтавській області.
11.03.2021 прокурором подано заяву про збільшення позовних вимог, яку прийнято судом 17.03.2021. Пункт 4 резолютивної частини позовної заяви вважати викладеним у такій редакції: "Визнати недійсним та припинити на майбутнє договір оренди землі, укладений 06.05.2015 Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області з ОСОБА_2 , дані щодо укладення якого внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 30.07.2015 номер запису 10610000, яким передано у оренду земельну ділянку (кадастровий номер 5324585100:00:003:3005) для ведення фермерського господарства, що знаходиться за межами населених пунктів на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, загальною площею 161 га, у тому числі ріллі - 161 га, терміном на 21 рік; скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди ОСОБА_2 на нерухоме майно - земельну ділянку загальною площею 161 га, з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005, для ведення фермерського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 691802953245 та одночасно припинити право оренди ОСОБА_2 на нерухоме майно - земельну ділянку загальною площею 161 га, з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005, номер запису про інше речове право у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10610000 від 30.07.2015".
24.06.2019 ухвалою судді Семенівського районного суду Полтавської області С.Ю.Атамановою позовна заява залишена без руху у зв`язку з неповною сплатою судового збору і надання не засвідчених належним чином копій додатків до позовної заяви.
15.07.2019 ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, підготовче судове засідання призначено на 14.08.2019.
31.07.2019 представником відповідача ОСОБА_1 подано апеляційну скаргу на ухвалу Семенівського районного суду Полтавської області від 15.07.2019 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі.
Постановою Полтавського апеляційного суду від 09.09.2019 апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката О.М.Пироженка залишено без задоволення, а ухвалу суду від 15.07.2019 без змін.
01.11.2019 у підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 28.11.2019.
28.11.2019 зупинено провадження у справі до закінчення перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у подібних правовідносинах - у справі № 912/2385/18 щодо підстав представництва прокурором інтересів держави.
Повторний авторозподіл справи став можливим 28.12.2019 у зв`язку із припиненням 13.12.2019 тимчасового відрядження попереднього головуючого судді С.Ю.Атаманової до Семенівського районного суду Полтавської області для здійснення правосуддя, а також припинення відпустки іншого судді. Головуючим суддею визначено В.Ф.Харченка. Ухвалою від 28.01.2020 прийнято зупинену цивільну справу до його провадження.
03.09.2020 поновлено провадження у справ та призначено підготовче судове засідання на 30.09.2020.
Ухвалою Семенівського районного суду Полтавської області від 30.09.2020 закрито провадження у справі оскільки справа не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства. Вказано на її розгляд у порядку господарського судочинства.
Постановою Полтавського апеляційного суду від 17.12.2020 ухвалу Семенівського районного суду Полтавської області від 30.09.2020 скасовано. Матеріали позовної заяви повернуто для продовження розгляду до суду першої інстанції. Вказано, що справа підлягає розгляду у порядку цивільного, а не господарського судочинства, оскільки ОСОБА_1 отримував земельну ділянку як фізична особа.
Ухвалою суду від 14.01.2021 продовжено розгляд справи, підготовче судове засідання призначено у підготовчому відкритому судовому засіданні 02.02.2021.
02.02.2021 підготовче судове засідання відкладено через залучення до участі у справі третьої особи ФГ "Греблянське".
17.03.2021 прийнято збільшені позовні вимоги прокурора.
17.03.2021 підготовче судове засідання відкладено за заявою прокурора.
13.04.2021 закрито підготовче судове засідання, призначено судовий розгляд на 12.05.2021.
12.05.2021 справу знято з розгляду.
01.06.2021 судове засідання відкладено за заявою відповідача ОСОБА_1 , у зв`язку із хворобою його представника - адвоката О.М.Пироженка. У судове засідання 01.06.2021 з`явився лише прокурор.
Відповідач ГУ Держгеокадастру у Полтавській області у відзиві заперечував проти позову повністю. У нього не було підстав для відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки відмовити можна лише з підстав невідповідності місця розташування об`єкта вимогам законів, генпланів, схем землеустрою тощо. Надані ОСОБА_1 документи повністю відповідали вимогам законодавства. Земельна ділянка наразі використовується для фермерства, тобто за цільовим призначенням. Істотні умови договору оренди землі сторонами узгоджено. Також вказано, що позивач не є стороною договорів укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та ОСОБА_1 , а отже не може вимагати їх розірвання. З огляду на відсутність підстав для звернення прокурора до суду в інтересах держави, поданий ним позов є таким, що поданий особою, яка не має процесуальної дієздатності, відтак, підлягає залишенню без розгляду (т. 2 а.с. 11-23).
Позивач відповіддю на відзив ГУ Держгеокадастру у Полтавській області вказав, що на час прийняття ГУ Держземагенства у Полтавській області наказів № 1834-СГ від 24.07.2014 та № 1347-СГ від 16.04.2015 ОСОБА_1 вже реалізував своє право на пільгове отримання землі для ведення фермерського господарства, оскільки ним 10.09.2011 отримано в оренду для ведення фермерського господарства поза конкурсом 2 земельні ділянки загальною площею 83,0940 га ріллі на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області. Додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство може отримувати лише на конкурентних засадах через участь у торгах. На час прийняття наказів ГУ Держземагенства у Полтавській області ФГ Греблянське , засновником якого є ОСОБА_1 , вже набуло статусу юридичної особи, а отже отримання у подальшому ще земельних ділянок сільськогосподарського призначення в оренду в т.ч. земельної ділянки площею 161 га суперечить вимогам закону, оскільки мало відбуватися за процедурою проведення земельних торгів. Тому, оскільки укладення спірного договору було здійснено без дотримання порядку, встановленого ст. 134 Земельного кодексу України, з порушенням вимого законодавства, це є підставою для визнання укладеного 06.05.2015 договору оренди землі площею 161 га недійсним.
Пред`являючи позов прокурор виходить з необхідності вирішення проблем суспільного (публічного) значення, а саме дотримання вимог закону під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення в оренду, яке проведене з порушенням вимого чинного законодавства. Незаконне надання в користування спірної земельної ділянки безпосереднім чином зачіпає економічні, соціальні права територіальної громади, оскільки порушує законний порядок надання територіальної громади, оскільки порушує законний порядок надання в користування землі. Прокурор захищає в якості державних інтересів право територіальної громади. Компетентним суб`єктом, який відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України має здійснювати захист вказаних інтересів держави є Оболонська сільська рада, яка відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області № 1350-СГ від 26.02.2018 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність набула у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2936,4587 га, у т.ч. спірну ділянку площею 161 га. Земельна ділянка знаходилась в державній власності за межами населених пунктів Оболонської сільської ради, розпорядження якою на час укладення договору оренди від 06.05.2015 належало до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області. 25.04.2019 Оболонську сільську раду повідомлено про факт порушення вимог земельного законодавства ОСОБА_1 під час набуття права на земельну ділянку загальною площею 161 га з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005, для ведення фермерського господарства, однак жодних заходів на усунення виявлених порушень органом місцевого самоврядування не вжито, відомості за даним фактом внесено до ЄРДР за № 42019171240000098 за ч. 1 ст. 367 КК України (т.1 а.с.168-173).
Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат О.М.Пироженко у відзиві заперечував проти позову повністю. Вказав, що ОСОБА_1 надав до ГУ Держземагенства клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності площею 161 га, яка розташована за межами населеного пункту на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, яке було задоволено та видано наказ № 1834-СГ від 24.07.2021 Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою . В подальшому на підставі наказу від 16.04.2015 № 1347-СГ було укладено договір, яким передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 5324585100:00:003:3005) для ведення фермерського господарства площею 161 га терміном на 21 рік.
Кількість фермерських господарств, які може створити одна фізична особа, законом не обмежена, ОСОБА_1 є засновником ФГ Греблянське , тому звинувачення щодо ухилення від проведення аукціону є безпідставними, так як ОСОБА_1 міг створити інше фермерське господарство, після отримання спірної земельної ділянки. Тому рішення щодо надання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства прийнято у відповідності та на підставах згідно вимог чинного законодавства, зокрема ст. ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство . Оболонська сільська рада починаючи з моменту підписання акту приймання - передачі земель 26.02.2018 мала достатньо часу, щоб розглянути питання зміни видатків місцевого бюджету, а також володіючи ситуацією на місцевості мала можливість самостійно визначити обсяг відповідних змін до видаткової частини кошторису, з метою забезпечення ефективного і цільового використання коштів на цю мету. Крім того, твердження про відсутність коштів у Оболонської сільської ради є спотворенням дійсності, зокрема через те, що ФГ Греблянським кожного місяця сплачується орендна плата за спірну земельну ділянку .
Зроблено заяву про відмову у позові через сплив строку позовної давності, який закінчується 30.07.2018, тобто через 3 роки після державної реєстрації права оренди на спірну земельну ділянку (т. 2 а.с. 46-57).
Позивач відповіддю на згаданий відзив вказав, що розпорядження голови Семенівської РДА Полтавської області № 305 від 16.06.2010 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 83,0940 га ріллі (що складається з двох земельних ділянок площами 75,1076 га і 7,9864 га) для ведення фермерського господарства із земель запасу на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області. 22.06.2011 ОСОБА_1 створено фермерське господарство Греблянське .
В подальшому 10.09.2011 Семенівською РДА укладено 2 договори оренди землі із ОСОБА_1 , які зареєстровано у відділі Держкомзему у Семенівському районі 22.12.2011. Договори оренди поновлювалися. Востаннє 17.01.2014 ГУ Держземагенства у Полтавській області укладено 2 договори оренди землі з ОСОБА_3 ОСОБА_2 , якими передано у оренду 2 вказаних земельних ділянки терміном до 16.01.2035.
Крім того, 29.05.2014 ОСОБА_2 (як фізична особа) звернувся з клопотанням до ГУ Держземагенства у Полтавській області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності, площею 161 га з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005, для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області. До клопотання ОСОБА_2 було додано: 1) графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки; 2) документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві; 3) копію паспорту та ідентифікаційного коду.
Відповідно до наказу Головного управління Держземагенства у Полтавській області № 1834-СГ від 24.07.2014 Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою , ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 161 га із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, розташованої в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області.
На підставі цього ж наказу укладено договір оренди між ГУ Держземагенством та ОСОБА_1 терміном на 21 рік номер запису в реєстрі 10610000 від 30.07.2015. Грошова оцінка на вказаній земельній ділянці становить 1917117,75 грн., орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 172540,60 грн в рік, що становить 9% від грошової оцінки земельної ділянки.
В подальшому ОСОБА_1 фермерське господарство створене не було.
Таким чином, з урахуванням вимог ст. 7, 12, Закону України Про фермерське господарство , ст. 116, 118, 121, 123, 134 ЗК України гр. ОСОБА_2 на час прийняття ГУ Держземагенства у Полтавській області наказів № 1834-СГ від 24.07.2014 та № 1347-СГ від 16.04.2015, вже реалізував своє право на пільгове отримання землі для ведення фермерського господарства, оскільки 10.09.2011 ним отримано в оренду для ведення фермерського господарства поза конкурсом 2 земельні ділянки загальною площею 83,0940 га ріллі на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області, а додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство може отримувати на конкурентних засадах через участь у торгах. Також на момент прийняття вище визначених наказів ГУ Держземагенством у Полтавській області, ФГ Греблянське , засновником якого є ОСОБА_2 , вже набуло статусу юридичної особи, а отже отримання у подальшому ще земельних ділянок сільськогосподарського призначення в оренду в т.ч. земельної ділянки площею 161 га суперечить вимогам закону, оскільки мало відбуватися за процедурою проведення земельних торгів. Отже, у ФГ Греблянське відсутні встановлені законом підстави для використання земельної ділянки площею 161 га з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005, оскільки із заявою про надання спірних земельних длянок саме фермерське господарство не зверталось, вони останньому не виділялись та в установленому порядку не передавались. Дана позовна заява подана з метою захисту порушених інтересів держави в особі Оболонської сільської ради об`єднаної територіальної громади Семенівського району Полтавської області, яка виступає уповноваженим органом щодо даного спору, однак заходів щодо усунення порушень при розпорядженні землями комунальної власності належним чином не здійснює. Щодо твердження відповідача про сплив позовної давності, неможливо погодитися, оскільки відповідно до ст. 256 ЦК України визначено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки ст. 257 ЦК України. Тобто, коли орган в інтересах якого звертається прокурор, довідався або міг довідатися про порушення своїх прав, тобто з дати реєстрації земельної ділянки за Оболонською сільською радою об`єднаної територіальної громади Семенівського району Полтавської області, а саме - з 26.07.2018 (т. 2 а.с. 99-109).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Фермерське господарство Греблянське , у своїх поясненнях просила відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, оскільки спірна земельна на даний час перебуває у користуванні ФГ Греблянське , докази користування подані ОСОБА_1 разом з відзивом на позовну заяву від 09.10.2019 (т. 3 а.с. 210-213).
Третя особа ПСП "Оболонь" пояснень щодо позову не складала, представника у судове засідання не направляла.
Оболонська сільська рада письмової заяви по суті справи не подавала, представника у судове засідання не направляла хоча суд визнавав явку її представника обов`язковою, у т.ч. з огляду на відповідне клопотання ОСОБА_4 .
Повторна неявка у судове засідання 24.06.2021 з розгляду справи по суті відповідачів (перша відбулася 01.06.2021), їх представників, представників третіх осіб, складення відзивів відповідачами і пояснень третьою особою ФГ "Греблянське", участю у підготовчих судових засіданнях О.М.Пироженка, відповідно до ст. 223 ЦПК України не перешкоджають розгляду справи по суті.
У судовому засіданні з розгляду справи по суті прокурор Я.М.Курченко позов підтримала повністю. Наголосила, що відповідач ОСОБА_1 повторно у 2015 році набув право на спірну земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яке мало б відбутися на конкурентних засадах. Вперше і в єдино можливий спосіб він набув землю на поза конкурентних засадах у 2011 році для ведення фермерського господарства. Ініціюючи отримання спірних 161 га він вже отримав землю для створення фермерського господарства і створив його. Усі 3 договори оренди землі діють. Оболонська сільська рада повідомила письмово прокурора що не має можливості ініціювати відповідний позов про повернення 161 га землі. Позов подано після початку кримінального провадження щодо бездіяльності посадових осіб Оболонської сільської ради.
У підготовчому судовому засіданні представник ОСОБА_1 , який водночас є керівником ФГ "Греблянське", проти позову заперечував. Наголосив, що особа має право створити кілька фермерських господарств. Заборони закон на повторне звернення для отримання землі для фермерського господарства не містить. Спірною землею користується ФГ "Греблянське", воно сплачує за нього орендну плату. 25.04.2019 прокурор повідомив Оболонську сільську раду про порушення. Прокурор не довів підстави представництва. Відсутність коштів для сплати судового збору не є підставою для представництва. Юрисдикція спору господарська.
Вислухавши пояснення осіб, які брали участь у судових засіданнях, вивчивши письмові заяви учасників справи, матеріали справи і надані до суду докази, судом встановлено такі обставини та визначені відповідно до них правовідносини.
За загальним правилом, розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з`ясовувати, з-поміж іншого, питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.
Так, 25.05.2010 ОСОБА_1 звернувся до Семенівської районної державної адміністрації Полтавської області (далі Семенівська РДА) із заявою про виділення земельної ділянки на території Товстівської сільської ради, за межами села Греблі, розміром 79,17 га для створення фермерського господарства і ведення сільськогосподарського товарного виробництва (т. 1 а.с. 97). Протоколом № 2 засідання районної конкурсної комісії по відбору бажаючих створити фермерське господарство від 04.06.2010 року ОСОБА_1 рекомендовано надати в оренду земельну ділянку 79,14 га ріллі за межами с. Греблі Товстівської сільської ради ( т. 1 а.с. 98).
Відповідно до розпорядження Семенівської РДА № 305 від 16.06.2010 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 надано дозвіл на землевпорядній організації, яка має відповідний дозвіл (ліцензію) на виконання даного виду робіт, на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 79,17 га ріллі за межами села Греблі на території Товстівської сільської ради для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 (т. 1 а.с. 99).
Також відповідно до розпорядження Семенівської РДА № 328 від 23.05.2011 Про затвердження проекту землеустрою ОСОБА_2 , ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 83,0940 гектарів ріллі для ведення фермерського господарства із земель запасу на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області, розроблений ДП Полтавський науково дослідний та проектний інститут землеустрою та надано в оренду ОСОБА_1 терміном на 1 рік земельну ділянку загальною площею 83,0940 гектарів ріллі із земель запасу Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області для ведення фермерського господарства, встановивши орендну плату в розмірі 411,00 грн. за 1 гектра землі на рік ( т. 1 а.с 100).
Згідно договору оренди землі № 1 від 10.09.2011 укладеного між Семенівською РДА та ОСОБА_1 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 75,1076 га ріллі, строк дії договору 1 рік з визначеною орендною платою 411,00 грн за гектар. Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Семенівському районі 22.12.2011 за № 532450004001149 (т. 1 а.с. 101-103).
Додатковою угодою про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 22.12.2011 № 532450004001149 та внесення змін до нього б/н від 12.11.2012 укладеною між Семенівською РДА та ОСОБА_1 поновлено термін дії договору оренди земельної ділянки, зокрема, на строк 1 рік. Угоду зареєстровано у відділі Держземагенства у Семенівському районі 25.12.2012 за № 532450004003797 (т. 1 а.с. 107-108).
Згідно договору оренди землі б/н від 17.01.2014 укладеного між ГУ Держземагенства у Полтавській області та ОСОБА_1 орендодавець згідно наказу від 09.01.2014 № ПЛ/5324587600:00:001/00000909 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області загальною площею 75,1076 га у тому числі ріллі 75,1076 га, кадастровий номер 5324587600:00:001:0078. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2014 становить 1716455,76 грн. Терміном на 21 рік з 17.01.2014 по 16.01.2035. Орендна плата вноситься у формі та розмірі у грошовій формі в розмірі 68658,23 грн в рік в розмірі 4% від нормативно грошової оцінки землі по області (т. 1 а.с. 111-113).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 5324587600:00:001:0078 площею 75,1076 га для ведення фермерського господарства, для ведення селянського (фермерського) господарства розташована на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області власником якої є Орган місцевого самоврядування Семенівська селищна рада, інше речове право зареєстровано за № 4776365 від 25.02.2014, договір оренди б/н від 17.01.2014 строк дії 16.01.2035 рік орендар ОСОБА_2 (т. 1 а.с. 119).
Згідно договору оренди землі № 2 від 10.09.2011 укладеного між Семенівською РДА та ОСОБА_1 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 7,9864 га ріллі, строк дії договору на 1 рік з визначеною орендною платою 411,00 грн за гектар. Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у Семенівському районі 22.12.2011 за № 532450004001150 (т. 1 а.с. 104-106).
Додатковою угодою про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 22.12.2011 № 532450004001150 та внесення змін до нього б/н від 12.11.2012 укладеною між Семенівською РДА та ОСОБА_1 поновлено термін дії договору оренди земельної ділянки. Угода зареєстрована у відділі Держземагенства у Семенівському районі 25.12.2012 за № 532450004003797 (т. 1 а.с 109-110).
Згідно договору оренди землі б/н від 17.01.2014 укладеного між ГУ Держземагенства у Полтавській області та ОСОБА_1 орендодавець згідно наказу від 09.01.2014 № ПЛ/5324587600:00:001/00000908 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області загальною площею 7,9864 га у тому числі ріллі 7,9864 га, кадастровий номер 5324587600:00:001:0079. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2014 становить 182515,52 грн. Терміном на 21 рік з 17.01.2014 по 16.01.2035. Орендна плата вноситься у формі та розмірі у грошовій формі в розмірі 7300,62 в рік в розмірі 4% від нормативно грошової оцінки землі по області (т. 1 а.с.114-117).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна земельна ділянка кадастровий номер 5324587600:00:001:0079 площею 7,9864 га для ведення фермерського господарства, для ведення селянського (фермерського) господарства розташована на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області власником якої є Орган місцевого самоврядування Семенівська селищна рада, інше речове право зареєстровано за № 4777397 25.02.2014, договір оренди б/н від 17.01.2014 строк дії 16.01.2035 рік орендар ОСОБА_2 (т. 1 а.с. 118).
Відповідно до листа-інформації ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 03.06.2019 № 0-16-0.62-3278/2-19 після реєстрації права користування на земельні ділянки, договори оренди не повернуті орендарем. Наказом Головного управління від 04.06.2018 № 3969-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Семенівській селищній об`єднаній територіальній громаді у комунальну власність земельні ділянки для сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 4061,0913 га. До складу даних земель входять зокрема земельні ділянки площею 7,9864 га кадастровий номер 5324587600:00:001:0079 та площею 75,1076 га кадастровий номер 5324587600:00:001:0078 (т. 2 а.с.145).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Фермерське господарство Греблянське як юридичну особу створено 22.06.2011, його засновником є ОСОБА_1 , а керівником є ОСОБА_4 (т. 1 а.с. 120-124).
29.05.2014 ОСОБА_1 подано клопотання начальнику ГУ Держземагенства у Полтавській області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки земель сільськогосподарського призначення державної власності, площею 161 га, для ведення фермерського господарства, за межами населеного пункту на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005. Як додаток наданого графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, документи що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, копія паспорта та ідентифікаційного коду (т. 1 а.с. 125).
Наказом ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1834-СГ від 24.07.2014 Про надання дозволу на розроблення документації землеустрою надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 161,00 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, розташованої в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області (т. 1 а.с. 126).
Наказом ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1347-СГ від 16.04.2015 Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду" затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки АДРЕСА_1 для ведення фермерського господарства в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області; надано ОСОБА_1 земельну ділянку с/г призначення державної власності кадастровий номер 5324585100:00:003:3005, площею 161,00 га ріллі для ведення фермерського господарства в оренду терміном на 21 рік (т. 2 а.с. 147).
На виконання наказу № 1347-СГ від 16.04.2015 укладено договір оренди землі б/н від 06.05.2015 між ГУ Держземагенства у Полтавській області та ОСОБА_2 про отримання останнім в строкове платне користування земельної ділянки кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області загальною площею 161,0000 га, нормативна грошова оцінка становить 1917117,75 грн. Договір укладено на 21 рік, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 172540,60 грн в рік, що становить 9 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2015 (т. 1 а.с.127-129).
Згідно акту прийомки - передачі межових знаків на збереження, ОСОБА_1 12.05.2014 передано на збереження межові знаки земельної ділянки яка розташована в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області, площею 161,000 га наданої для ведення фермерського господарства (т. 1 а.с. 130).
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру прав на нерухоме майно № 158085005 від 04.03.2019 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 площею 161 га, інше речове право номер запису 10610000 зареєстроване 30.07.2015 відповідно до договору оренди землі б/н виданого 06.05.2015 видавник: Головне управління Держземагенства у Полтавській області та ОСОБА_2 ; рішення державного реєстратора реєстраційної служби Семенівського районного управління юстиції Полтавської області Данилейко Алли Іванівни, індексний номер 23269417 від 30.07.2015 про проведену державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки) ОСОБА_2 , номер запису 10610000 (т. 1 а.с. 131).
Отже відповідач ОСОБА_1 набув право оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства площею 161,00 га, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005, після того, як вже реалізував раніше (у 2011 році) право на отримання двох земельних ділянок для створення фермерського господарства, яке й створив 22.06.2011.
Постановою Полтавського апеляційного суду від 17.12.2020 у цій справі встановлено, зокрема, що для визначення юрисдикції суду у даній справі слід врахувати те, що матеріалами справи установлено, що 24 липня 2014 року ГУ Держземагентства у Полтавській області видано наказ за №1834-СГ Про надання дозволу на розроблення документації землеустрою , яким надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 161,0га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства , розташованої в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського район Полтавської області (т.1, а.с.126).
В подальшому, наказом ГУ Держземагентства у Полтавській області від 16 квітня 2015 року за №1347-сг Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду було затверджено розроблений проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства земельної ділянки в адміністративних межах Оболонської сільської ради Семенівського район Полтавської області, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005, площею 161,0га земель запасу в довгострокову оренду терміном на 21 рік. Наказано укласти договір оренди землі від імені ГУ Держземагентства у Полтавській області (т.2, а.с.146).
06 травня 2015 року між ГУ Держземагентства у Полтавській області та ОСОБА_2 було укладено договір оренди земельної ділянки згідно Наказу від 16.04.2015 року №1347/СГ, згідно з яким ОСОБА_2 в оренду, строком на 21 рік, передано земельну ділянку площею 161,0 га (кадастровий номер 5324585100:00:003:3005), розташовану за межами населених пунктів на території Оболонської сільської ради Семенівського район Полтавської області (т.1, а.с.48-50).
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №158085005 від 01.03.2019 року, вказаний договір оренди земельної ділянки від 06 травня 2015 року пройшов державну реєстрацію (т.1, а.с.52).
Однак, на момент прийняття ГУ Держземагентства у Полтавській області зазначених наказів від 24 липня 2014 року та від 16 квітня 2015 року і укладення вказаного договору оренди земельної ділянки від 06 травня 2015 року, ОСОБА_2 , вже було засноване ФГ Греблянське , державна реєстрація якого відбулася 22.06.2011 року (т.1, а.с.41-45).
З метою реалізації права на створення фермерського господарства ОСОБА_2 , у 2011 році було отримано поза конкурсом та укладено з Семенівською районною державною адміністрацією Полтавської області договори оренди землі на дві земельні ділянки загальною площею 83,0940 га ріллі на території Товстівської сільської ради (т.1, а.с.23-32).
Згідно з положенням оскаржуваного договору оренди земельної ділянки площею 161,0 га (кадастровий номер 5324585100:00:003:3005), вона передана ОСОБА_2 як фізичній особі для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Але, отримавши зазначену земельну ділянку в оренду, ОСОБА_2 фактично передав їх у користування ФГ Греблянське згідно Акту приймання передачі від 30.07.2015 року (т. 2 а.с. 85), та саме останнім вказана ділянка і використовується (т. 1 а.с. 202-203, т. 2 а.с. 58-84).
Зазначене, у свою чергу, свідчить про спробу ОСОБА_2 отримати спірну земельну ділянку для розширення площ земельних ділянок, які використовуються ФГ Греблянське , уникнувши при цьому процедури земельних торгів.
Із заявою про надання спірних земельних ділянок ФГ Греблянське на земельних торгах не зверталось, йому вони не виділялись та в установленому порядку не передавались.
Враховуючи викладене вбачається, що спірна земельна ділянка була надана в оренду ОСОБА_2 як громадянину України на підставі договору оренди землі від 06 травня 2015 року, укладеного між ГУ Держземагентства у Полтавській області та ОСОБА_2 .
Стосовно доводів відповідача ОСОБА_2 , наданих в обґрунтування клопотання про закриття провадження у даній справі, з приводу того, що спірні земельні ділянки використовувалися не ним як фізичною особою, а саме ФГ Греблянське в процесі його господарської діяльності, відтак, фактично даний спір є спором між юридичними особами, апеляційний суд зазначає наступне.
Так, ОСОБА_2 оспорювану земельну ділянку отримав із земель сільськогосподарського призначення державної власності в оренду для створення фермерського господарства та за встановлених обставин справи право користування зазначеними земельними ділянками не могло перейти до раніше створеного ОСОБА_2 фермерського господарства.
Відтак, ФГ Греблянське не могло набути прав користування та володіння спірною земельною ділянкою від ОСОБА_2 як члена (засновника) та керівника цього фермерського господарства.
Згідно податкової декларації з плати за землю (земельний податок та або/орендна плата) за земельні ділянки державної або комунальної власності) ФГ Греблянське за 2015 рік щодо земельної ділянки площею 161 га ріллі, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 сплачено у липні 927,64 грн, серпні 14378,38 грн, вересні 14378,38 грн, жовтні 14378,38 грн, листопаді 14378,38 грн, грудні 14378,38 грн (т. 2, а.с.58-63).
Згідно податкової декларації з плати за землю (земельний податок та або/орендна плата) за земельні ділянки державної або комунальної власності) ФГ Греблянське за 2016 рік щодо земельної ділянки площею 161 га ріллі, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 сплачено у січні 17254,05 грн, лютому 17254,05 грн, березні 17254,05 грн, квітні 17254,05 грн, травні 17254,05 грн, червні 17254,05 грн, липні 17254,05 грн, серпні 17254,05 грн, вересні 17254,05 грн, жовтні 17254,05 грн, листопаді 17254,05 грн, грудні 17254,07 грн (т. 2, а.с. 64-68).
Згідно податкової декларації з плати за землю (земельний податок та або/орендна плата) за земельні ділянки державної або комунальної власності) ФГ Греблянське за 2017 рік щодо земельної ділянки площею 161 га ріллі, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 сплачено у січні 17254,05 грн, лютому 17254,05 грн, березні 17254,05 грн, квітні 17254,05 грн , травні 17254,05 грн, червні 17254,05 грн, липні 17254,05 грн, серпні 17254,05 грн, вересні 17254,05 грн, жовтні 17254,05 грн, листопаді 17254,05 грн, грудні 17254,07 грн грн (т. 2, а.с. 69-74).
Згідно податкової декларації з плати за землю (земельний податок та або/орендна плата) за земельні ділянки державної або комунальної власності) ФГ Греблянське за 2018 рік щодо земельної ділянки площею 161 га ріллі, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 сплачено у січні 17254,05 грн, лютому 17254,05 грн, березні 17254,05 грн, квітні 17254,05 грн, травні 17254,05 грн, червні 17254,05 грн, липні 17254,05 грн, серпні 17254,05 грн, вересні 17254,05 грн, жовтні 17254,05 грн, листопаді 17254,05 грн, грудні 17254,07 грн (т. 2, а.с. 75-79).
Згідно податкової декларації з плати за землю (земельний податок та або/орендна плата) за земельні ділянки державної або комунальної власності) ФГ Греблянське за 2019 рік щодо земельної ділянки площею 161 га ріллі, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 сплачено у січні 17254,05 грн, лютому 17254,05 грн, березні 17254,05 грн, квітні 17254,05 грн , травні 17254,05 грн, червні 17254,05 грн, липні 17254,05 грн, серпні 17254,05 грн, вересні 17254,05 грн, жовтні 17254,05 грн, листопаді 17254,05 грн, грудні 17254,07 грн (т. 2, а.с. 80-84).
Згідно акту прийому - передачі земельної ділянки від 30.07.2015 року ОСОБА_1 , засновник ФГ Греблянське в особі голови Пироженка О.М. склали акт прийому - передачі земельної ділянки про таке: ОСОБА_2 передав в користування, а ФГ Греблянське прийняло земельну ділянку загальною площею 161,0000 га ріллі кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області ( т. 2 а.с.85).
Отже вказаною спірною земельною ділянкою користується ФГ "Греблянське".
Суд наголошує, що постанова Полтавського апеляційного суду від 17.12.2020 встановила, що ОСОБА_2 оспорювану земельну ділянку отримав із земель сільськогосподарського призначення державної власності в оренду для створення фермерського господарства та за встановлених обставин справи право користування зазначеними земельними ділянками не могло перейти до раніше створеного ОСОБА_2 фермерського господарства.
Відтак, ФГ Греблянське не могло набути прав користування та володіння спірною земельною ділянкою від ОСОБА_2 як члена (засновника) та керівника цього фермерського господарства.
Згідно державного акту серія ІІ-ПЛ № 001698 від 17.01.1996 на право постійного користування землею виданий КСП Оболонське надано у постійне користування 787,5 га землі в межах згідно з планом землекористування для ведення колективного сільського господарства відповідно до рішення Оболонської сільської ради народних депутатів від 27.12.1995 № 6. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 1 (т. 2 а.с. 187-190).
Розпорядженням голови Семенівської районної державної адміністрації Полтавської області від 11.04.2000 № 125 Про внесення доповнення до Статутів ПСП Оболонь та ПОП імені Чапаєва внесено зміні у загальні положення, ПСП Оболонь є правонаступником КСП "Оболонське", ПОП імені Чапаєва є правонаступником КСП імені Чапаєва (т. 2 а.с.192).
Полтавська обласна державна адміністрація листом від 14.12.2019 № 9089/01-37 повідомило ПСП Оболонь , щодо надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості), що перебуває в постійному користуванні, згідно державного акту на право постійного користування землею серія ІІ-ПЛ № 001698 від 17.01.1996 загальною площею 787,5 перебуває у постійному користуванні з цільовим призначенням для ведення колективного сільського господарства, що відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення. За інформацією ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 12.07.2017 № 13-16-0.3-5189/2-17 дані земельні ділянки, включені в державний акт, а саме: земельна ділянка площею 10,6 га з них - 10,6 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 27,3 га з них - 17,5 га пасовища (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення) та 9,8 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 162,3 га з них - 162,3 рілля (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі резервного фонду) ; земельна ділянка площею 17,8 га з них 2,9 га пасовища (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення) та 14,9 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 6,4 га з них - 6,4 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 3,3 га з них - 3,3 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 6,2 га з них - 6,2 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 66,5 га з них - 35,7 га пасовища (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення) та 30,8 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 16,3 га з них - 8,6 га сіножаті (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення) та 7,7 га землі водного фонду; земельна ділянка площею 36,9 га з них - 36,9 га сіножаті (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення); земельна ділянка площею 433,9 га з них - 12,6 га пасовища (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення) - 114,9 га пасовища (згідно картографічного матеріалу до Проекту роздержавлення і приватизації КСП Оболонське визначені як землі природоохоронного призначення) - 1,5 га господарські будівлі та споруди, - 4,5 га проекти і шляхи та прогони, - 200,4 га землі водного фонду. За інформацією Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації (від 14.09.2017 № 2243/03-03-05) та наявними матеріалами із земельних ділянок, що вказані в Державному акті, розташованих за межами населених пунктів на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавської області. Дві площею 36,9 га та 433,9 га входять до складу заказника ІНФОРМАЦІЯ_1 , оголошеного постановою Ради Міністрів УРСР від 12.12.1983 № 495 загальною площею 500 га. З того часу і о теперішній час зміни меж та площі Заказника не проводилися відповідно до законодавства. Отже, земельні ділянки згідно з Державним актом сформовані у 1996 році і не зважаючи на вгіддя із яких вони складаються мають основну категорію - землі сільськогосподарського призначення надані за видлм використання для ведення колективного сільського господарства, з обмеженнями визначеними в Положенні про Заказник (т.2 а.с.194-195).
Відділ у Семенівському районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області листом від 06.03.2019 № 141/115-19 повідомив, що у відділі відсутня інформація щодо реєстрації договорів оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 5324587600:00:001:0079 та 5324587600:00:001:0078 (орендар - ОСОБА_2 ) (т. 4 а.с. 36).
Відділ у Семенівському районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області листом від 21.02.2019 № 123/115-19 повідомив, що інформація щодо передачі земельних ділянок в постійне користування для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 у відділі відсутня (т. 4 а.с. 38).
Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК) земельні відносини регулюються Конституцією України , цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до приписів ст. 124 ЗК передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу . Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Так, статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюється Земельним кодексом України та Законом України Про фермерське господарство в редакціях, що діяли на час виникнення спірних правовідносин.
З огляду на положення статей 22, 31, 93, 124 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), земельні ділянки комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Стаття 123 ЗК врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім ЗК України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України. У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
За змістом ч.1 статті 8 Закону Про фермерське господарство після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до вимог статей 89, 91, 92 Цивільного кодексу України та статті 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 15.05.2003 державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.
Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 Закону України Про фермерське господарство ).
Аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин з метою створення фермерського господарства.
У зв`язку із викладеним, враховуючи вимоги статей 7, 12 Закону Про фермерське господарство , статей 116, 118, 121, 123, 134 Земельного кодексу України, громадянин право на отримання земельної ділянки державної власності може використати один раз, додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримувати на конкурентних засадах через участь у торгах.
Наведене підтверджується правовою позицією Верховного Суду України, яку висловлено у постановах від 18.05.2016 у справі № 6-248цс14, від 31.05.2016 у справі № 21-445а16, від 24.04.2019 у справі № 525/1225/15-ц.
Підстав для відступу від вказаної позиції наразі немає.
Верховний Суд у постанові від 07.03.2018, справа № 911/436/17, зазначив, що згідно зі статтею 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України , цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до приписів статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу . Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Згідно з частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної або комунальної власності або права на них, зокрема у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Статтею 7 Закону України "Про фермерське господарство" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
Крім того, за змістом частини 1 статті 8 Закону України "Про фермерське господарство" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до вимог статей 89 , 91 , 92 Цивільного кодексу України та статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація юридичних осіб - це засвідчення факту створення юридичної особи, після чого виникає цивільна правоздатність юридичної особи.
Статтею 31 Земельного кодексу України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися, у тому числі, із земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі.
Таким чином, аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що фермерське господарство після державної реєстрації має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, а не як громадянин із метою створення фермерського господарства.
Оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення Петрівської сільської рад Таращанського району Київської області № 15-04-VІI від 10.12.2015р., фермерське господарство вже набуло статусу юридичної особи, то отримання у подальшому земельних ділянок в оренду, яке відбулося без проведення земельних торгів, суперечить вимогам статті 124 , 134 Земельного кодексу України .
Тобто, Верховний Суд вважає за необхідне зазначити наступне . Частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено винятки із загального правила отримання земель державної та комунальної власності в оренду або власність шляхом проведення земельних торгів. Одним із таких винятків є надання земельних ділянок державної або комунальної власності громадянам для створення фермерського господарства. Згідно положень Закону України "Про фермерське господарство" громадянин, як фізична особа, звертається з відповідним клопотанням про одержання земельної ділянки у власність або користування та після одержання державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації, фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа.
Системний аналіз Земельного кодексу України та Закону України Про фермерське господарство в аспекті даного спору свідчить про наступне: (1) земельна ділянка для ведення фермерського господарства набувається саме фізичною особою; (2) після створення (державної реєстрації) фермерського господарства, останнє набуває земельні ділянки державної або комунальної власності у користування або власність виключно на підставі земельних торгів відповідно до положень частини 1 статті 134 Земельного кодексу України .
Тому невірним є тлумачення відповідних норм Земельного кодексу та Закону України "Про фермерське господарство" судами попередніх інстанцій, оскільки отримання саме фермерським господарством землі в користування поза процедурою земельних торгів є порушенням закону, а ототожнення фізичної особи та фермерського господарства в контексті даних правовідносин є невірним .
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 04.11.2014 (справа №3-157гс14) та від 24.05.2016 (справа №21551а16).
Відтак суд робить висновок, що на час прийняття Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області двох спірних наказів № 1834-СГ від 24.07.2014 і № 1347-СГ 16.04.2015 стосовно ОСОБА_1 , останній вже мав реалізоване у 2011 році право на пільгове отримання землі для ведення фермерського господарства, яке створив 22.06.2011 як ФГ "Греблянське", оскільки отримав в оренду для ведення фермерського господарства поза конкурсом 2 земельні ділянки загальною площею 83,0940 га ріллі на території Товстівської сільської ради Семенівського району Полтавської області, а додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство може отримувати на конкурентних засадах через участь у торгах.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 16 ЦК передбачено, зокрема, такі способи захисту цивільних прав як визнання правочину недійсним, відновлення становища, яке існувало до порушення; припинення правовідношення; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу . Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства.
Статтями 203, 228 ЦК передбачено, що правочини не можуть суперечити цивільно-правовому законодавству, не повинні бути спрямовані на порушення інтересів і пошкодження майна держави, територіальної громади, незаконним заволодінням ним.
Статтею 393 ЦК передбачено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.
Відповідно до ст.ст. 210, 211 ЗК наслідком укладання угод з порушенням встановленого законом порядку (земельного законодавства) є визнання таких угод судом недійсними.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 152 ЗК власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Статтею 216 ЦК передбачено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відтак у справі існують достатні правові підстави для визнання незаконними та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Полтавській області № 1834-СГ від 24.07.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" та № 1347-СГ від 16.04.2015 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду", оскільки на час їх видання ОСОБА_1 вже використав право на отримання земельних ділянок для ведення фермерського господарства поза конкурсними процедурами.
Також через незаконність набуття ОСОБА_1 права оренди земельної ділянки за договором оренди землі б/н, що укладений 06.05.2015 між Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області і ОСОБА_1 , стосовно земельної ділянки кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 площею 161,00 га, який укладено внаслідок незаконності вказаних наказів Головного управління Держземагенства у Полтавській області, суд також визнає недійсним вказаний договір оренди землі.
Ст. 16 ЦК України і ст. 152 ЗК України не передбачають такого способу захисту цивільних прав як визнання договору оренди землі недійсним і його припинення на майбутнє. Визнання правочину недійсним є самостійним способом захисту цивільних прав.
Визнаючи недійним договір оренди землі суд також застосовує до спірних правовідносин правило щодо повернення в натурі одержаного за недійсним правочином, тобто задовольняє позов щодо повернення спірної земельної ділянки її власнику.
За змістом п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Відтак, визнаючи незаконними і скасовуючи спірні накази Головного управління Держземагенства у Полтавській області, визнаючи недійсним спірний договір оренди землі, суд також скасовує відповідне рішення державного реєстратора про реєстрацію права оренди землі за ОСОБА_1 і одночасно припиняє відповідне право оренди .
Відповідно до ст. 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Відповідно до наказу № 1350-СГ від 26.02.2018 Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Оболонській сільській об`єднаній територіальній громаді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2936,4587 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Оболонської сільської об`єднаної територіальної громади Семенівського району Полтавської області, згідно акту приймання-передачі (т. 1 а.с. 132).
Актом приймання - передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність та додатку до нього від 27.02.2018 ГУ Держгеокадастру у Полтавській області відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 26.02.2018 № 1350-СГ передало із державної власності, а Оболонська сільська об`єднана територіальна громада прийняла у комунальну власність 83 земельні ділянки загальною площею 2936,4587 га згідно з додатком (т. 1 а.с. 132-135).
Спірна земельна ділянка входить у вказані площі і включена до акту від 27.02.2018 за порядковим номером 27.
Відтак контроль і здійснення захисту прав і законних інтересів щодо спірної земельної ділянки площею 161 га покладено законом на Оболонську сільську раду з моменту набуття нею права власності на цю земельну ділянку.
Виконавчий комітет Оболонської сільської ради листом від 15.05.2019 № 292 повідомив прокурора, що не володіє інформацією, щодо передачі в оренду ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення фермерського господарства загальною площею 161 га, кадастровий номер 5324585100:00:003:3005, оскільки дана земельна ділянка на момент передачі в оренду знаходилась у державній власності за межами населених пунктів Оболонської сільської ради, розпорядження якою на момент укладення договору оренди землі від 06.05.2015 належало до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області. Заходи щодо визнання недійним вказаного договору оренди землі та повернення земельної ділянки Оболонської сільською радою не вживались та їх вжиття в подальшому не планується у зв`язку з відсутністю грошових коштів (т. 1 а.с. 136).
Слід зауважити, що акт приймання землі прямо вказує, що спірна земельна ділянка площею 161 га перебуває в оренді, тому позиція Оболонської сільської ради про відсутність відомостей про перебування в оренді земельної ділянки Оболонської територіальної громади, наявність відкритих відомостей про реєстрацію права оренди землі за ОСОБА_1 є, щонайменше, непослідовною та нелогічною .
Відповідно до витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань кримінальне провадження 42019171240000098 зареєстровано 23.05.2019 за правовою кваліфікацією ч. 1 ст. 367 КК України з фабулою: 25.04.2019 Оболонську ОТГ було повідомлено про факт порушень вимог земельного законодавства ОСОБА_2 під час набуття права на земельну ділянку кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Оболонської сільської ради Семенівського району Полтавсько області, загальною площею 161 га, у тому числі ріллі - 161 га, однак жодних заходів на усунення виявлених порушень органом місцевого самоврядування не вжито (т. 1 а.с. 137).
Перший заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області листом від 18.06.2019 № 33-581вих19 повідомив голову Оболонської сільської ради, що прокуратурою подано позов у цій справі (т. 1 а.с. 138).
Відтак прокурор дотримався вимог ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо наявності підстав для представництва у суді інтересів держави. Прокурор ініціював перед Оболонською сільською радою звернення з відповідним позовом до суду, вніс відомості до ЄРДР щодо бездіяльності посадових осіб Оболонської сільської ради з окресленого питання.
Статтею 256 Цивільного кодексу України визначено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 Цивільного кодексу України). Відповідно до частини 1 статті 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Відтак суд погоджується з доводами позову, що строк на звернення прокурора з позовом до суду не пропущено, оскільки Оболонська сільська рада отримала спірну земельну ділянку у власність за актом від 27.02.2018, а прокурор із позовом звернувся до суду у червні 2019 року. Цьому передувало листування між прокурором і Оболонською сільською радою. Також було відповідне кримінальне провадження.
Також слід наголосити, що порушення земельного законодавства, тобто незаконне використання земельної ділянки на підставі договору оренди землі, є триваючим.
З огляду на те, що спір виник внаслідок неправильних дій (рішень) ГУ Держземагенства у Полтавській області, правонаступником якого є ГУ Держгеокадастру у Полтавській області (публічно-владне правонаступництво), яке первинно ухвалило два спірних накази за якими ОСОБА_1 набув право оренди на земельну ділянку площею 161 га, суд відповідно до ч. 9 ст. 141 ЦПК України покладає на ГУ Держгеокадастру у Полтавській області усі понесені прокурором судові витрати у справі 35294,61 грн (7684,00 + 23238,61 + 2102,00 + 2270) (т. 1 а.с. 1, 71, т. 3 а.с. 69, т. 4 а.с. 57).
Керуючись ст.ст. 1-5, 11-13, 56, 76-81, 89, 141, 258, 259, 264, 265, 273, 351, 352, 354, 355 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задоволити повністю.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Полтавській області № 1834-СГ від 24.07.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою".
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Полтавській області № 1347-СГ від 16.04.2015 "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду".
Визнати недійсним договір оренди землі б/н, що укладений 06.05.2015 між Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області і ОСОБА_2 , стосовно земельної ділянки кадастровий номер 5324585100:00:003:3005 площею 161,00 га.
Скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Семенівського районного управління юстиції Полтавської області Данилейко Алли Іванівни, індексний номер 23269417 від 30.07.2015 про проведену державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки) ОСОБА_2 , номер запису 10610000, з одночасним припиненням права оренди ОСОБА_2 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5324585100:00:003:3005.
Зобов`язати ОСОБА_2 повернути територіальній громаді в особі Оболонської сільської ради (органу місцевого самоврядування) земельну ділянку кадастровий номер 5324585100:00:003:3005, загальною площею 161 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Оболонської сільської ради.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області на користь Полтавської обласної прокуратури (м. Полтава, вул. 1100 річчя Полтави, 7; ідентифікаційний код 02910060) 35294,61 грн судових витрат.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку учасниками справи до Полтавського апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом 30 днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач - перший заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області (Полтавська обл., м. Лубни, вул. Старо-Троїцька, 13) в інтересах Оболонської сільської ради (орган місцевого самоврядування; Полтавська обл., Кременчуцький (раніше Семенівський) р-н, с. Оболонь; ідентифікаційний код 22543563).
Відповідач - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (Полтавська обл., м. Полтава, вул. Уютна, 23; код ідентифікаційний код 39767930).
Третя особа - Приватне сільськогосподарське підприємство "Оболонь" (Полтавська обл., Кременчуцький р-н, Оболонська СТГ, с. Оболонь, вул. Позена, 42, код ЄДРПОУ 03770129)
Третя особа - Фермерське господарство "Греблянське" (Полтавська обл., Кременчуцький р-н, смт Семенівка, вул. Воїнів-Інтернаціоналістів, 69; ідентифікаційний код 37685300).
Повне судове рішення складене 01.07.2021.
Суддя В.Ф.Харченко
Суд | Семенівський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2021 |
Оприлюднено | 01.07.2021 |
Номер документу | 97988036 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Семенівський районний суд Полтавської області
Харченко В. Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні