Рішення
від 03.06.2021 по справі 460/9110/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 червня 2021 року м. Рівне №460/9110/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Головатчик А.А. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: ОСОБА_1 , представник Гуменюк М.В., відповідачів: представники не прибули, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 доКостопільської районної державної адміністрації, Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та відшкодування шкоди, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , яка діє в інтересах неповнолітнього сина, ОСОБА_2 , звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Костопільської районної державної адміністрації, Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації, в якому просить суд:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача 2 щодо не забезпечення ОСОБА_2 лікарським засобом НОМЕР_1 у флаконі, протягом десяти місяців 2019 року (січень, лютий, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2019 року);

2) визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 щодо не здійснення відшкодування аптечним закладам, з якими було укладено договори у 2019 році, коштів для безоплатного відпуску позивачу лікарського засобу КРЕОН 25000 № 100 у флаконі згідно з рецептами, виписаними лікарем Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медичної допомоги Костопільської районної ради Рівненської області, протягом десяти місяців 2019 року (січень, лютий, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2019 року);

3) стягнути з відповідачів солідарно на користь позивача в якості відшкодування шкоди, заподіяної бездіяльністю, кошти в сумі 79300 грн.

За змістом позовної заяви вимоги позивача ґрунтуються на тому, що вона є матір`ю та, відповідно, законним представником неповнолітнього ОСОБА_2 , який хворіє на рідкісне (орфанне) захворювання муковісцидоз ( ОСОБА_3 ). З огляду на вказане, син позивача щоденно потребує дороговартісних лікарських засобів та спеціального харчування, в тому числі ферментотерапії панкреатином у формі мікросфер/ мікрогранул/ міні-мікротаблеток у кишковорозчинній оболонці. Таким лікарським засобом є КРЕОН. ОСОБА_2 призначений КРЕОН 25000 №100 у флаконі, виробник Абботт Лабораторіз ГмбХ, Німеччина, реєстраційне посвідчення: UA/9842/01/02. Добова потреба ОСОБА_2 в лікарському засобі КРЕОН - 20 капсул, на місяць - 600-620 капсул (6 флаконів/6 флаконів + 20 кап.), на рік - 7300 капсул (73 флакони). При цьому, позивач вказує, що даний препарат заміні не підлягає. На підставі наказу УОЗ Рівненської ОДА від 14 березня 2019 року №122 для сина позивача було розподілено 12 упаковок препарату КРЕОН, що закуплений за кошти Державного бюджету України в межах виконання бюджетної програми Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру КПКВК 2301400. Позивач звертає увагу на те, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року №1303 вона мала безоплатно отримувати лікарський засіб КРЕОН за рецептами, виписаними лікарем КНП Центр ПМД Костопільської районної ради Рівненської області. Однак, протягом десяти місяців 2019 року позивач отримати безоплатно лікарський засіб КРЕОН не змогла, через відсутність бюджетних асигнувань. Позивач зазначає, що вона неодноразово зверталася до відповідачів з приводу забезпечення безперебійного безоплатного отримання лікарського засобу КРЕОН для сина. Підставою для таких звернень позивача слугувало те, що у відповідності до Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року №160, громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання. В свою чергу, статтею 15 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я встановлено, що реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації. Таким чином, позивач стверджує, організація безпосереднього забезпечення необхідними лікарськими засобами громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання та проживають на території Рівненської області, покладається саме на відповідача 2. З цією метою розпорядженням Рівненської обласної державної адміністрації від 30 вересня 2016 року № 599 затверджено Програму ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2016 - 2020 роки, на підставі якої Костопільською районною державною адміністрацію розроблена та затверджена Районна програма Діти Рівненщини на 2016- 2020 роки. Заходами вказаної вище Районної програми Діти Рівненщини було передбачено відшкодування Костопільською районною державною адміністрацією витрат за відпущені лікарські засоби відповідно до рецептів, виписаних лікарями закладів охорони здоров`я Костопільського району дітям, хворим на рідкісні (орфанні) захворювання, шляхом укладення відповідних договорів. Разом з тим, позивач стверджує, що відшкодування аптечним закладам за лікарський засіб КРЕОН Костопільською районною державною адміністрацією не здійснювались. Таким чином, покликаючись на вказані вище обставини, позивач вказує на допущення відповідачами протиправної бездіяльності в частині безперебійно та безоплатно забезпечення її сина лікарським засобом КРЕОН, а тому у відповідності до положень статті 56 Конституції України останні мають солідарно відшкодувати їй шкоду в розмірі 79300грн, понесену у зв`язку з придбанням вказаного лікарського засобу за власний рахунок протягом січня, лютого, травня - грудня 2019 року. З огляду на вказане, позивач просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідачі правом на подання до суду відзивів на позовну заяву не скористалися.

Заяви, клопотання учасників справи, процесуальні дії у справі:

10 грудня 2020 року позовна заява надійшла до суду.

15 грудня 2020 року ухвалою суду позовна заява залишалася без руху та позивачу встановлювався строк для усунення її недоліків.

15 січня 2021 року до суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків позову.

20 січня 2021 року ухвалою судді Жуковської Л.А. поновлено позивачу строк звернення до суду, позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглянути справу за правилами загального позовного провадження. Також вказаною ухвалою у справі призначене підготовче засідання на 16 лютого 2021 року.

16 лютого 2021 року ухвалою суду підготовче засідання у справі відкладене на 18 березня 2021 року.

18 березня 2021 року ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15 квітня 2021 року.

15 квітня 2021 року судове засідання у справі не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючого суді у відпустці.

11 травня 2021 року ухвалою суду в справі призначене судове засідання на 03 червня 2021 року.

27 травня 2021 року до суду від Рівненської районної державної адміністрації надійшло клопотання про допущення процесуального правонаступництва у справі, а саме заміну відповідача 1 на правонаступника - Рівненську районну державну адміністрацію.

31 травня 2021 року на підставі розпорядження керівника апарату Рівненського окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року № 76 проведений повторний автоматизований розподіл судової справи № 460/9110/20 між суддями у зв`язку з перебуванням головуючого судді Жуковської Л.А. у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. За наслідками розподілу справу передано для розгляду судді Друзенко Н.В.

02 червня 2021 року ухвалою суду справу № 460/9110/20 прийнято до провадження судді Друзенко Н.В. та вирішено провести судове засідання для вирішення справи по суті 03 червня 2021 року.

03 червня 2021 року ухвалою суду, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, відмовлено в задоволенні клопотання Рівненської районної державної адміністрації про допущення процесуального правонаступництва.

В судовому засіданні 03 червня 2021 року позивач та його представник заявлені позовні вимоги підтримали повністю та просили задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві.

Того ж дня, в судовому засіданні судом проголошене скорочене рішення суду.

Заслухавши думку позивача та її представника, дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з наступного.

Обставини справи, встановлені судом:

ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), що стверджується копією свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 (а.с.17).

Згідно з посвідченням серії НОМЕР_3 , з 01 січня 2006 року позивач отримує державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства до 18 років, на сина - ОСОБА_2 (а.с.18).

Відповідно до Консультативного висновку з медичної карти амбулаторного хворого від 28 січня 2020 року, виданого Комунальним підприємством Рівненський обласний спеціалізований диспансер радіаційного захисту населення Рівненської обласної ради, ОСОБА_2 хворіє ОСОБА_4 ( ОСОБА_3 ) з панкреатичною недостатністю (а.с.19).

Згідно з вказаним висновком, сину позивача як базовий основний препарат для щоденного прийому призначений лікарський засіб Креон 25000 № 100 у флаконі. Добова потреба ОСОБА_2 в лікарському засобі КРЕОН - 20 капсул, на місяць - 600-620 капсул (6 флаконів/6 флаконів + 20 кап.), рік - 7300 капсул (73 флакони).

В матеріалах справи містять копії рецептів, виписаних лікарем комунального некомерційного підприємства Центр первинної медичної допомоги Костопільської районної ради Рівненської області Захарченко І.В., на безоплатне отримання ОСОБА_2 лікарського засобу Креон 25000 № 100 у січні, лютому, березні, травні - грудні 2019 року, а саме: від 23 січня 2019 року № 162; від 11 лютого 2019 року № 169; від 11 березня 2019 року № 52; від 06 травня 2019 року № 136; від 03 червня 2019 року № 193; від 10 липня 2019 року № 195; від 01 серпня 2021 року № 284; 05 вересня 2019 року № 298; від 03 жовтня 2019 року № 372; від 04 листопада 2019 року № 405; від 02 грудня 2019 року № 419 (а.с.23-28).

Як слідує із змісту листа управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації від 15 липня 2019 року № 03-23/675/М, на підставі наказу управління охорони здоров`я облдержадміністрації від 14 березня 2019 року № 122 для сина позивача були розподілені 12 упаковок препарату КРЕОН, що закуплений за кошти Державного бюджету' України в межах виконання бюджетної програми Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру КПКВК 2301400 у частині Закупівля медикаментів для дітей, хворих на муковісцидоз . Вказане не заперечується позивачем за змістом позову та підтверджується Таблицею помісячного надходження препаратів дітям хворим на муковісцидоз, долученою до листа комунального некомерційного підприємства Центр первинної медичної допомоги Костопільської районної ради Рівненської області від 29 жовтня 2019 року № 814 (а.с.20-22).

04 листопада 2019 року позивач звернулася до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини із заявою, у якій, покликаючись на бездіяльність Костопільської районної державної адміністрації щодо виконання постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року № 1303 в частині виділення коштів для безоплатного забезпечення лікарськими засобами населення за певними групами захворювань, просила посприяти у виділенні вказаною районною державною адміністрацією коштів для забезпечення ОСОБА_2 лікарським засобом препарату КРЕОН 25000 № 100 (а.с.32-33).

12 грудня 2019 року представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини А. Філіпішина листом за № 27048.4/М-16049.3/19/32.1 повідомив позивачу, що Уповноважений з прав людини не наділений повноваженнями для безпосереднього вирішення питання, порушеного нею у заяві від 04 листопада 2019 року. Разом з тим, на підставі статей 17, 22 Закону України Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини , до Рівненської обласної державної адміністрації направлено запит з проханням перевірити наведені позивачем факти у зверненні та вжити відповідних заходів реагування, спрямованих на дотримання права дитини позивача на належне медичне забезпечення (а.с.34).

Як слідує із змісту листа представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини А. Філіпішиної від 22 січня 2020 року за № 1757/4/М-16049.3/19/32.1, на запит Уповноваженого Рівненською обласною державною адміністрацією поінформовано про забезпечення дитини заявниці упродовж 2019 року аптечною мережею ТзОВ Подорожник Рівне медичними препаратами на суму 387091,16 за кошти районного бюджету. Разом з тим, у відповіді облдержадміністрації не зазначено щодо стану забезпечення ОСОБА_2 лікарським засобом КРЕОН 25000 № 100. З огляду на вказане, Уповноважений просив повернутися до розгляду питання, порушеного ОСОБА_1 у зверненні, та поінформувати про стан забезпечення дитини заявниці вказаним лікарським засобом, а також про забезпечення дитини необхідними ліками на 2020 рік (а.с.35-36).

03 лютого 2020 року адвокат позивача ОСОБА_5 звернулася до відповідача 1 із адвокатським запитом за № 01-02/21, в якому просила надати: 1) інформацію про те, яка кількість препарату КРЕОН 25000 № 100 була закуплена за бюджетні кошти та видана в подальшому для лікування ОСОБА_2 в період з січня по грудень 2019 року; 2) інформацію про те, скільки коштів було відшкодовано ОСОБА_1 за отриманий препарат КРЕОН 25000 № 100 для лікування ОСОБА_2 в період з січня по грудень 2019 року (а.с.37).

Того ж дня адвокат позивача ОСОБА_5 звернулася до відповідача 1 з вимогою за № 01-02/22 про відшкодування ОСОБА_1 вартості препарату КРЕОН 25000 № 100, придбаного за власні кошти для лікування сина ОСОБА_2 на загальну суму 70200грн (а.с.8).

На запит адвокат позивача ОСОБА_5 від 03 лютого 2020 року за № 01-02/21, Костопільська РДА листом від 12 лютого 2020 року за № 02-555/07/20 повідомила, що фінансування хворих на рідкісні (орфанні) захворювання здійснюється за рахунок вільних коштів районного бюджету. Також у листі вказано, що райдержадміністрація не здійснює закупівлю лікарських засобів. Натомість, заходами районної програми ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2016-2020 роки, затвердженої рішенням голови райдержадміністрації від 28 жовтня 2016 року № 252 (зі змінами), передбачено відшкодування витрат аптечним закладам за відпущені лікарські засоби відповідно до рецептів, виписаних лікарями закладів охорони здоров`я Костопільського району дітям, хворим на рідкісні (орфанні) захворювання, за рахунок вільних коштів районного бюджету. Вказано, що за період з січня по грудень 2019 року було відшкодовано ТзОВ Подорожник Рівне кошти в сумі 387091,16грн за відпущені лікарські засоби на лікування ОСОБА_2 , серед яких КРЕОН 25000 № 100 не зазначений (а.с.38-39).

За наслідками розгляду вимоги про відшкодування коштів від 03 лютого 2020 року № 01-02/22, Костопільська РДА листом від 05 березня 2020 року за № 02-827/07/20 повідомила адвокату Воронюк К.Ю., що на адресу Костопільської районної ради надісланий лист від 17 лютого 2020 року № 02-601/07/20 щодо виділення з районного бюджету запитуваної суми коштів для покриття витрат ОСОБА_1 за придбаний препарат. Також повідомлено, що можливість виділення коштів буде розглядатися на засіданні постійної комісії з питань бюджету, фінансів та податків при підготовці пленарного засідання чергової сесії Костопільської районної ради, про що буде повідомлено додатково (а.с.9).

22 жовтня 2020 року адвокат позивача ОСОБА_5 звернулася до відповідача 1 із адвокатським запитом № 01-02/261, в якому просила надати: 1) інформацію та документи, що її підтверджують, з якими аптечними закладами Костопільська РДА уклала договір про відшкодування вартості лікарських засобів, відпущення яких відбувається згідно з виписаних лікарями закладів охорони здоров`я Костопільського району дітям, хворим на рідкісні (орфанні) захворювання; 2) інформацію та документи, що її підтверджують, щодо причин неможливості отримання в аптеках безоплатно згідно з рецептами, виписаними ОСОБА_1 лікарем КНП ЦПМД Костопільської районної ради Рівненської області, лікарського засобу КРЕОН 25000 № 100 з квітня по грудень 2019 року (а.с.40).

Того ж дня адвокат позивача ОСОБА_5 звернулася до Костопільської районної ради з адвокатським запитом за № 01-02/263, у якому просила: 1) надати інформацію та документи, що її підтверджують, про результати розгляду на засіданні постійної комісії з питань бюджету, фінансів та податків Костопільської районної ради питання виділення коштів ОСОБА_1 для покриття витрат за придбаний лікарський засіб КРЕОН 25000 № 100 у сумі 70200грн за період грудень-квітень 2019 року включно; 2) надати інформацію та документи, що її підтверджують, про результати розгляду на пленарному засіданні чергової сесії Костопільської районної ради питання виділення коштів ОСОБА_1 для покриття витрат за придбаний лікарський засіб КРЕОН 25000 № 100 у сумі 70200грн за період грудень-квітень 2019 року включно; 3) у разі невнесення вище зазначеного питання до розгляду на пленарному засіданні чергової сесії Костопільської районної ради, надати інформацію та документи, що її підтверджують, щодо причин такого невнесення (а.с.10).

29 жовтня 2020 року Костопільська РДА листом за № 02-3692/07/20 повідомила, що в 2019 році були укладені договори про відшкодування вартості лікарських засобів та продуктів харчування, відпущення яких відбувається згідно з рецептами, виписаними лікарями закладів охорони здоров`я Костопільського району, хворим на рідкісні (орфанні) захворювання між Костопільською РДА та двома аптечними закладами, - ТзОВ Рівнефармація , ТзОВ Подорожник Рівне . Також у листі зазначено, що Костопільська РДА здійснює тільки відшкодування вартості медичних препаратів та продуктів харчування відповідно до звітів про відпущені наявних в аптечних установах лікарських засобів. Крім того, до листа долучені копії відповідних договорів (а.с.41-49).

Листом від 02 листопада 2020 року за № 276/01-11 Костопільська районна рада повідомила адвокату ОСОБА_5 про те, що спільним рішенням президії та постійної комісії районної ради з питань бюджету, фінансів та податків від 11 грудня 2019 року рекомендовано голові районної ради внести на розгляд пленарного засідання позачергової тридцять восьмої сесії питання Про внесення змін до районної програми матеріальної підтримки найбільш незахищених верств населення на 2019-2020 роки, затвердженої рішенням районної ради від 29 листопада 2018 року № 491, зі змінами . Рішенням районної ради від 11 грудня 2019 року № 624 до вказаної вище Програми внесені зміни, які передбачають надання матеріальної допомоги ОСОБА_1 на лікування сина - 50 тис. грн на 2019 рік та 50 тис. грн на 2020 рік.

Разом з тим позивач матеріальну допомогу так і не отримала.

За поданням районної державної адміністрації рішенням районної ради від 11 грудня 2019 року № 631 затверджений районний бюджет на 2020 рік, до якого упродовж року вносилися відповідні зміни, в яких видатки на фінансування вищезазначеної Програми не передбачалися. Також повідомлено, що серед видатків районного бюджету здійснювалося фінансування заходів на виконання районної програми ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2016-2020 роки, яка передбачає вжиття заходів щодо закупівлі, відповідно до потреби, медпрепаратів та медикаментозного забезпечення для дітей з первинним (вродженим) імунодефіцитом, гемофілією, муковісцидозом та з іншими захворюваннями. Виконавцями цих заходів є Костопільська центральна районна лікарня та Костопільський центр первинної медичної допомоги (а.с.11).

03 листопада 2020 року адвокат позивача ОСОБА_5 звернулася з адвокатськими запитами № 01-02/280 та № 01-02/281 до ТзОВ Подорожник Рівне та ТзОВ Рівнефармація відповідно, у яких просила надати інформацію та документи, що її підтверджують, яку кількість лікарського засобу КРЕОН 25000 № 100 було видано ОСОБА_1 для лікування ОСОБА_2 , згідно з рецептами на безоплатне отримання вказаного препарату, виписаними лікарем КНП Центр ПМД Костопільської районної ради Рівненської області протягом 2019 року (а.с.50, 52).

Листом від 06 листопада 2020 року за № 4/1500 ТзОВ Рівнефармація повідомило адвокату ОСОБА_5 про те, що закупівля та поставка лікарського засобу КРЕОН 25000 № 100 у 2019 році в мережу Товариства не проводились (а.с.51).

В свою чергу, ТзОВ Подорожник Рівне листом за № 54 (без зазначення дати) повідомило адвокату Воронюк К.Ю. про те, що лікарський засіб КРЕОН 25000 № 100 жодного разу не був відпущений ОСОБА_1 через відсутність вказаного препарату в мережі Товариства та відмову офіційного дистриб`ютора здійснити його поставку (а.с.53).

Позивач, не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів щодо безперебійно та безкоштовного забезпечення її сина лікарським засобом КРЕОН та вважаючи її протиправною, звернулася до суду з вказаним позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 49 Конституції України, охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.

Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, умови регулювання суспільних відносин у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості визначає Закон України Основи законодавства України про охорону здоров`я від 19 листопада 1992 року № 2801-XII (далі - Закон № 2801).

Як встановлено судом, син позивача, ОСОБА_2 , страждає на рідкісне (орфанне) захворювання, - муковісцидос ( ОСОБА_3 ) з панкреатичною недостатністю.

Відповідно до Протоколу лікування муковісцидозу у дітей, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 26 травня 2010 року № 438, муковісцидоз - спадкове мультисистемне захворювання, що розвивається на фоні продукції екзокриними залозами життєвоважливих органів секрету підвищеної в`язкості з розвитком вторинних змін переважно в органах дихання і травлення.

Лікування муковісцидозу має патогенетичний характер, здійснюється протягом усього життя із застосуванням замісної ферментотерапії панкреатином у формі мікросфер/ мікрогранул/міні-мікротаблеток у кишковорозчинній оболонці, щоденними заходами з розрідження густого мокротиння та очищення від нього бронхіального дерева пацієнта, з антибактеріальною терапією інфекційних уражень дихальних шляхів (абзац двадцять перший розділу ІІ Загальна частина Уніфікованого клінічного протоколу первинної, вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги Муковісцидоз , затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 15 липня 2016 року № 723).

Статтею 53-1 Закону №2801 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) було визначено, що держава забезпечує заходи з профілактики рідкісних (орфанних) захворювань та організацію надання громадянам, які страждають на такі захворювання, відповідної медичної допомоги. З цією метою центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я:

визначає та затверджує перелік рідкісних (орфанних) захворювань та забезпечує офіційну публікацію цього переліку;

в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, забезпечує створення та ведення державного реєстру громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання;

визначає заходи, необхідні для забезпечення профілактики рідкісних (орфанних) захворювань, та встановлює порядок надання медичної допомоги громадянам, які страждають на ці захворювання.

Громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, безперебійно та безоплатно забезпечуються необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до їх переліку та обсягів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 року №1303 Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань (далі - Постанова № 1303) установлено, що безоплатний або пільговий відпуск лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування провадиться групам населення та за категоріями захворювань згідно з додатками 1 і 2.

Згідно з Додатком 2 до вказаної Постанови Кабінету Міністрів України, муковісцидоз включений до Перелік категорій захворювань, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби відпускаються безоплатно.

Також пунктами 2 та 3 Постанови № 1303 визначено, що відпуск лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування осіб провадиться аптеками за рецептами, виписаними лікарями лікувально-профілактичних закладів за місцем проживання цих осіб.

Витрати, пов`язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров`я.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 160 затверджений Порядок забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання (далі - Порядок № 160).

Згідно з пунктом 1 Порядку № 160, цей Порядок визначає механізм безперебійного і безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, що закуповуються за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 160, громадяни, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, забезпечуються лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання (далі - лікарські засоби та харчові продукти) відповідно до медичних показань.

Також пунктом 3 Порядку № 160 передбачено, що прийняття рішення щодо необхідності у забезпеченні, продовженні або припиненні забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, що закуповуються за рахунок коштів:

державного бюджету, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, здійснюється утвореною МОЗ комісією;

місцевих бюджетів а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги - комісіями, утвореними обласними та Київською міською держадміністраціями.

Забезпечення, продовження або припинення забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється на підставі відповідного рішення однієї із зазначених у пункті 3 цього Порядку комісії після інформування нею громадянина про таке рішення та отримання його письмової згоди, а для дітей до 14 років та осіб, які в установленому порядку визнані судом недієздатними, - згоди їх законних представників (пункт 4 Порядку № 160).

Відповідно до пункту 5 Порядку № 160, забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється закладами охорони здоров`я відповідного профілю за місцем проживання або лікування таких громадян.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 160, безперебійне і безоплатне забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами, закупленими за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, здійснюється в межах бюджетних призначень.

Крім того, пунктами 7 та Порядку № 160 встановлено, що контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та харчовими продуктами здійснюється МОЗ.

Структурні підрозділи з питань охорони здоров`я обласних та Київської міської держадміністрацій ведуть облік лікарських засобів та харчових продуктів і щокварталу подають МОЗ звітну інформацію із зазначенням найменувань та кількості виданих лікарських засобів та харчових продуктів згідно з реєстром громадян. які страждають па рідкісні (орфанні) захворювання, у визначеному Міністерством порядку.

Аналіз наведених вище норм законодавства дозволяє прийти до висновку про те, що держава взяла на себе обов`язок щодо безперебійного та безоплатного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами.

Відповідно до частини другої статті 15 Закону № 2801, реалізацію державної політики у сфері охорони здоров`я в адміністративно-територіальних одиницях України здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації.

Таким чином, враховуючи, що у відповідності до пункту 7 Порядку №160 Міністерство охорони здоров`я здійснює лише контроль за забезпеченням громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, необхідними лікарськими засобами, то організація безпосереднього забезпечення таких громадян, що проживають на території Рівненської області, лікарськими засобами згідно з частиною другою 15 Закону № 2801 та пункту 8 Порядку № 160 покладається на Рівненську обласну державну адміністрації, а саме Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації як структурний підрозділ державної адміністрації, що здійснює забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони здоров`я в області (підпункт 1 пункту 4 Положення про управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації; доступне для перегляду в мережі Інтернет за посиланням: https://www.rv.gov.ua/polozhennya-pro-upravlinnya-ohoroni-zdorovya-oda?v=5d8dcdb5e6ed7).

В контексті зазначено вище суд вважає за необхідне звернути увагу на приписи статті 13 Закону №2801, згідно з якими основу державної політики охорони здоров`я формує Верховна Рада України шляхом закріплення конституційних і законодавчих засад охорони здоров`я, визначення її мети, головних завдань, напрямів, принципів і пріоритетів, встановлення нормативів і обсягів бюджетного фінансування, створення системи відповідних кредитно-фінансових, податкових, митних та інших регуляторів, затвердження загальнодержавних програм охорони здоров`я.

Складовою частиною державної політики охорони здоров`я в Україні є політика охорони здоров`я в Автономній Республіці Крим, місцеві і регіональні комплексні та цільові програми, що формуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та відображають специфічні потреби охорони здоров`я населення, яке проживає на відповідних територіях.

Реалізація державної політики охорони здоров`я покладається на органи виконавчої влади (частина перша статті 14 Закону № 2801).

Абзацом другим частини третьої статті 5 Закон України Про охорону дитинства від 26 квітня 2001 року № 2402-III встановлено, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері.

Також пунктом шостим статті 22 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року № 586-XIV регламентовано, що місцева державна адміністрація організовує роботу медичних закладів по поданню допомоги населенню, надає у межах повноважень встановлені пільги і допомогу, пов`язані з охороною материнства і дитинства, поліпшенням умов життя багатодітних сімей.

З метою підвищення якості надання медичної допомоги дітям, 30 вересня 2016 року Рівненською обласною державною адміністрацією прийняте розпорядження № 599, пунктами 1 та 2 якої схвалено програму ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2016 - 2020 роки та доручено Управлінню охорони здоров`я облдержадміністрації подати вказану Програму на затвердження обласній раді в установленому порядку відповідно. Також пунктом 4 вказаного Розпорядження доручено районним державним адміністраціям, виконавчим комітетам рад міст обласного значення: 1) розробити відповідні програми та забезпечити їх затвердження в установленому порядку; 2) під час формування відповідних бюджетів передбачати кошти на реалізацію зазначених програм. (Розпорядження доступне для перегляду в мережі Інтернет за посиланням: ІНФОРМАЦІЯ_3

В подальшому, 04 листопада 2016 року Рівненською обласною радою прийняте рішення № 321, згідно з пунктом 1 якого вирішено затвердити Програму Діти Рівненщини на 2016-2020 роки (далі - Обласна програма ІНФОРМАЦІЯ_1 ), схвалену розпорядженням голови облдержадміністрації від 30 вересня 2016 року № 599. Також пунктом 4 вказаного Рішення доручено обласній державній адміністрації: забезпечити організацію та виконання заходів Програми; щорічно передбачати кошти на реалізацію Програми в межах наявних фінансових ресурсів; щорічно до 10 січня інформувати обласну раду про хід виконання Програми (Рішення доступне для перегляду в мережі Інтернет за посиланням: https://ror.gov.ua/rishennya-oblasnoyi-radi-7-sklikannya/321-pro-programu-diti-rivnenshini-na-2016-2020-roki).

У пункті 11 розділу IV Додатку 1 до Обласної програми Діти Рівненщини передбачено вжиття заходів щодо закупівлі відповідно до потреби медичних препаратів для медикаментозного забезпечення дітей з: первинним (вродженим) імунодефіцитом, гемофілією, синдромом ОСОБА_6 , муковісцидозом, епілепсією, дитячим церебральним паралічем, гіпофізарним нанізмом, гіпофізарним гігантизмом, нецукровим діабетом, справжнім передчасним статевим дозріванням, адреногенітальним синдромом, хронічним вірусним гепатитом, фенілкетонурією, хворобою ОСОБА_7 , розсіяним склерозом, аутизмом. Забезпечення виконання таких заходів покладається на Управління охорони здоров`я облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення, сільських та міських рад об`єднаних територіальних громад протягом 2016 - 2020 років.

Крім того, судом встановлено, що на виконання пункту 4 розпорядження Рівненської ОДА від 30 вересня 2016 року № 599, розроблена та затверджена розпорядженням голови Костопільської РДА від 28 жовтня 2016 року № 252 районна програма ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2016- 2020 роки (далі - Районна програма Діти Рівненщини ).

Заходами Районної програми Діти Рівненщини передбачено відшкодування Костопількою РДА витрат аптечним закладам за відпущені лікарські засоби відповідно до рецептів, виписаних лікарями закладів охорони здоров`я Костопільського району дітям, хворим на рідкісні (орфанні) захворювання за рахунок вільних коштів районного бюджету. На виконання вищезазначеного документу укладаються договори з аптечними закладами про відшкодування вартості лікарських засобів та відповідних продуктів харчування у розмірах, передбачених в кошторисних призначеннях згідно сесій районної ради.

Як вказано вище по тексту рішення, на підставі Постанови №1303 муковісцидоз віднесений до Переліку захворювань, у разі амбулаторного лікування яких лікарські засоби відпускаються безоплатно, тому позивач має право на безоплатний відпуск лікарських засобів для лікування сина ОСОБА_2 , зокрема КРЕОНУ 25000 № 100, за рецептами лікарів.

При цьому, суд наголошує, що безоплатний відпуск лікарських засобів на підставі Постанови № 1303 є правом позивача та не впливає на обов`язок, взятий на себе державою, щодо безоплатного та безперебійного забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, в тому числі сина позивача ОСОБА_2 , необхідними для лікування цих захворювань лікарськими засобами.

Однак, в ході судового розгляду встановлено, що навіть цим правом позивач не змогла скористатися, оскільки відшкодування за лікарський засіб КРЕОН Костопільською РДА не здійснювалося.

З вище викладеного слідує, що відповідачі як органи виконавчої влади не здійснили жодних заходів для того, щоб син позивача ОСОБА_2 щоденно та безперебійно був забезпечений лікарським засобом КРЕОН, без якого його життя є неможливим.

Відповідно до статті 6 Закону України Про охорону дитинства від 26 квітня 2001 року № 2402-III, держава гарантує дитині право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.

Статтею 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, нікого не може бути піддано катуванню або нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.

Відповідно до статті 2 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року; ратифіковано постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ) (далі - Конвенція), держави-учасниці поважають і забезпечують всі права, передбачені цією Конвенцією, за кожною дитиною, яка перебуває в межах їх юрисдикції, без будь-якої дискримінації незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров`я і народження дитини, її батьків чи законних опікунів або яких-небудь інших обставин.

Статтями 6, 23 Конвенції визначено, що держави-учасниці визнають, що кожна дитина має невід`ємне право на життя та забезпечують у максимально можливій мірі виживання і здоровий розвиток дитини. Держави-учасниці визнають, що неповноцінна в розумовому або фізичному відношенні дитина має вести повноцінне і достойне життя в умовах, які забезпечують її гідність, сприяють почуттю впевненості в собі і полегшують її активну участь у житті суспільства.

Держави-учасниці визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров`я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров`я. Держави-учасниці намагаються забезпечити, щоб жодна дитина не була позбавлена свого права на доступ до подібних послуг системи охорони здоров`я (стаття 24 Конвенції).

Обмежене фінансування, відсутність коштів для закупівлі лікарського засобу жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у сина Позивача права на забезпечення лікарським засобом, оскільки забезпечення людей, які хворіють на рідкісні (орфанні) захворювання безперебійно та безоплатно лікарськими засобами є одним із способів забезпечення державних соціальних стандартів і нормативів, тому держава не може односторонньо відмовитись від узятих на себе зобов`язань шляхом невиділення на такі цілі бюджетних асигнувань без внесення відповідних змін до чинного законодавства щодо зміни соціальних стандартів і нормативів.

Таким чином суд приходить до висновку, що відповідачами була допущена протиправна бездіяльність, яка полягає в незабезпечені ОСОБА_2 лікарським засобом НОМЕР_1 у флаконі протягом десяти місяців 2019 року (січень, лютий, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2019 року) на умовах, визначених Постановою №1303, Порядком №160, Обласною програмою Діти Рівненщини та Районною програмою діти ОСОБА_8 .

Відтак, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання такої бездіяльності протиправною.

За змістом статті 56 Конституції України, кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Відповідно до частини першої статті 1166 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею 1173 ЦК України передбачено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

З пункту 5 постанови пленуму Верховного Суду України Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди № 6 від 27 березня 1992 року слідує, що шкода, заподіяна особі і майну громадянина або заподіяна майну юридичної особи, підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв`язок та є вина зазначеної особи, а коли це було наслідком дії джерела підвищеної небезпеки, незалежно від наявності вини.

У даному випадку бездіяльність відповідачів стала причиною понесення позивачем витрат, які, за умови належних дій відповідачів, остання нести не мала. Внаслідок такої протиправної бездіяльності позивач була вимушена за власний рахунок забезпечувати свого сина лікарським засобом КРЕОН.

Згідно з Реєстром оптово-відпускних цін на лікарські засоби, станом на 24 квітня 2019 року задекларована оптово-відпускна ціна на лікарський засіб КРЕОН 25000 № 100 у флаконі, виробник Абботт Лабораторії ГмбХ, Німеччина, реєстраційне посвідчення: UA/9842/01/02, становила 1335,69грн (Додаток І до наказу Міністерства охорони здоров`я України Про декларування зміни оптово- відпускних цін на лікарські засоби станом на 24 квітня 2019 року та внесення їх до реєстру та внесення змін до реєстру оптово-відпускних цін на лікарські засоби від 06 травня 2019 року № 1009; наказ доступний для перегляду в мережі Інтернет за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1009282-19#Text).

Місячна потреба ОСОБА_2 препарату КРЕОН становить 600-620 капсул (6 флаконів/6 флаконів + 20 капсул). Тобто, кожного місяця позивач для того щоб забезпечити свого сина ОСОБА_9 позивач витрачала 7800грн.

З огляду на те, що згідно з Консультативним висновком Комунального підприємства Рівненський обласний спеціалізований диспансер радіаційного захисту населення Рівненської обласної, ради річна потреба КРЕОНУ сипа позивача ОСОБА_2 становить 7300 капсул (73 флакони), а 1200 капсул (12 флаконів), які закуплені за кошти державного бюджету були видані позивачу, то кількість лікарського засобу КРЕОН, яким сина позивача ОСОБА_2 не забезпечено становить 6100 капсул (61 флакон) (73000 капсули - 1200 капсул).

Таким чином, загальна сума витрат позивача за придбаний лікарський засіб КРЕОН за десять місяців 2019 року склала 79300 грн (61 флакон х 1300грн).

Оскільки судом встановлений факт протиправної бездіяльності відповідачів, яка призвела до необхідності самостійного придбання позивачем лікарського засобу КРЕОН для лікування сина на суму 79300 грн, тобто між шкодою та протиправною бездіяльністю існує причинно-наслідковий зв`язок, тому суд приходить до висновку про задоволення похідних вимоги позивача щодо відшкодування шкоди заподіяної такою бездіяльністю шляхом стягнення з відповідачів солідарно коштів в сумі 79300 грн.

Тотожна за змістом правова позиція щодо стягнення з відповідального органу виконавчої влади витрат, понесених громадянином на придбання лікарського засобу, забезпечення яким мало здійснюватися безоплатно на підставі Порядку № 160, висловлена Верховним Судом у постанові від 28 квітня 2020 року в справі №761/38702/15-а (адміністративне провадження №К/9901/48182/18).

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі як суб`єкти владних повноважень в ході розгляду справи не довели правомірність своєї поведінки в спірних правовідносинах.

Натомість, доводи та аргументи позивача, якими остання обґрунтовувала позовні вимоги, знайшли повне підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому позовну заяву належить задовольнити повністю.

Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, оскільки на підставі пункту 7 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивач звільнена від сплати судового збору, а доказів понесення інших судових витрат учасниками справи суду не надано.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) до Костопільської районної державної адміністрації (вул. Незалежності, 7, м.Костопіль, Рівненська область, 35000, ЄДРПОУ 04057698), Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (вул. 16 Липня, буд.38, м. Рівне, 33028, ЄДРПОУ 02013136) задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації щодо не забезпечення ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , лікарським засобом НОМЕР_1 у флаконі, протягом десяти місяців 2019 року (січень, лютий, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2019).

Визнати протиправною бездіяльність Костопільської районної державної адміністрації, щодо не здійснення відшкодування аптечним закладам, з якими було укладено договори у 2019 році, коштів для безоплатного відпуску позивачу лікарського засобу КРЕОН 25000 №100 у флаконі, згідно виписаних рецептів лікарем КНП "Центр ПМД" Костопільської районної ради Рівненської області протягом десяти місяців 2019 року (січень, лютий, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2019).

Стягнути з Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації та Костопільської районної державної адміністрації солідарно на користь ОСОБА_1 в якості відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної бездіяльністю, кошти в сумі 79300,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 14 червня 2021 року

Суддя Н.В. Друзенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2021
Оприлюднено02.07.2021
Номер документу98003605
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/9110/20

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 04.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 03.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Рішення від 03.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 02.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 11.05.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Л.А. Жуковська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні