ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2021 року справа №380/2416/20
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І. розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна,6; код ЄДРПОУ 38627339) до Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (81114, Львівська область, Пустомитівський район, с. Скнилів, вул. Шевченка,38; ідентифікаційний код 22374089) з вимогою: зупинити роботу будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області за адресою: 81114, Львівська область, Пустомитівський район, с. Скнилів, вул. Шевченка,38, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерела живлення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 16 по 27 грудня 2019 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю), щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області за адресою: 81114, Львівська область, Пустомитівський район, село Скнилів, вул. Шевченка, 38. У вказаній будівлі було виявлено ряд порушень. Продовження роботи будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівель.
Ухвалою суду від 26.03.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
21.04.2020 за вх. №20564 від позивача надійшло клопотання про долучення додаткових доказів.
25.05.2020 за вх. №26061 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача, позовні вимоги заперечив. Зазначив, що Зимноводівською сільською радою 18.07.2019 прийнято рішення №341 Про виготовлення проектно-кошторисної документації по проекту Будівництво Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області . На підставі даної проектно-кошторисної документації буде усунуто порушення, передбачені пунктами 2,4,8,9,11,13 зазначених у позовній заяві. Крім цього, вказує, що протягом січня-березня 2020 відповідачем усунуто ряд порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки. Зазначає також, що з метою підтвердження факту вжиття заходів щодо усунення порушень виявлених у ході здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю), відповідачем направлено листа до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області для здійснення позапланової перевірки. За результатами здійснення позапланової перевірки, було встановлено факт вжиття заходів щодо усунення порушень. З огляду на наведене просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
28.05.2020 за вх.№26834 представником позивача подано клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 01.06.2020 ухвалено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін до розгляду адміністративної справи № 380/2416/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
В засіданні суду 23.07.2020 представником відповідача долучено робочий проєкт реконструкції даху Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області.
23.07.2020 за вх. №36631 представником відповідача подано письмові пояснення, долучено копію договору щодо виготовлення проектно-кошторисної документації.
27.10.2020 представником відповідача заявлено клопотання про зупинення провадження у справі.
Ухвалою суду від 10.11.2020 провадження у справі зупинено.
18.05.2021 за вх. №35029 від представника відповідача надійшли письмові пояснення. Зазначив, що рішенням сільської ради від 23.03.2021 №295 було затверджено проектно-кошторисну документацію Реконструкція даху Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького в с. Скнилів Пустомитівського району Львівської області. Коригування , якою передбачено, улаштування евакуаційного виходу з другого поверху будівлі гімназії; улаштування дверей з ущільненням в притворах та з пристроями самозачинення для відокремлення сходових кліток від суміжних приміщень; забезпечення сходових кліток евакуаційним освітленням; оброблення елементів горищних покриттів школи (кроквів, латів) засобами вогнезахисту; обладнання пристроями від прямих попадань блискавки та її вторинних проявів; приміщення котельні буде обладнано системою пожежної сигналізації. Вважає, що на даний час відсутні підстави для зупинення роботи Скнилівської гімназії шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Ухвалою суду від 18.05.2021 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 18.05.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В засіданні суду 29.06.2021 представниками сторін долучено акт від 23.06.2021 складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки; договір на виконання робіт №М2306 від 23.06.2021, договір підряду №89 від 03.06.2021;акт №132/71 перевірки відповідності вогнезахисту від 01.10.2020; акт визначення вологості деревини від 01.10.2020 №71;копію робочого проекту Реконструкції даху Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького в с. Скнилів Пустомитівського району Львівської області.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав з підстав викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити та продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.
Представник відповідача в судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву, просив в задоволенні позову відмовити. Проти продовження розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечив.
В засідання суду 29.06.2021 суд ухвалив здійснювати розгляд справи в порядку письмового провадження за клопотанням сторін. Судом оголошено, що повний текст рішення буде виготовлено протягом 10 днів.
Суд з`ясував зміст позовних вимог, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:
На підставі Наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області від 11.12.2019 №337 Про проведення позапланової перевірки та графіку проведення позапланових перевірок об`єктів суб`єктів господарювання у період з 16 грудня по 27 грудня 2019 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області в особі провідного інспектора Пустомитівського РВ ГУ ДСНС України у Львівській області майора служби цивільного захисту Бутрея М.М., у присутності в.о. директора Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Костюшко З.П., було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області за адресою: 81114, Львівська область, Пустомитівський район, село Скнилів, вул. Шевченка, будинок 38.
Під час проведення позапланового заходу на об`єкті відповідача було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні № 1417), Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки (далі - ПТБ) та низки інших нормативних актів.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області було складено Акт від 27.12.2019 №435 перевіркою виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, а саме:
- Пожежна безпека не забезпечується шляхом проведення технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, а саме: об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» .
- Пожежна безпека не забезпечується шляхом проведення технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, а саме: другий евакуаційні вихід з другого поверху будівлі не улаштований у відповідності до нормативних документів.
- Сходові клітки не відокремлені від суміжних приміщень дверима з ущілненням в притворах та з пристроями для самозачинення.
- Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
- Допускається улаштування у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (підсобне приміщення.
- У коридорах на першому поверсі та на сходовій клітці дозволяється опорядження (облицювання) стін з матеріалів з нижчою пожежною небезпекою, ніж: Г2, В2, Д2, Т2.
- На вікнах в окремих приміщеннях, де перебувають люди, ґрати не розкриваються, не розсуваються та не знімаються.
- Дерев`яні елементи горищних покриттів школи (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
- Будівлю гімназії не обладнано пристроями від прямих попадань блискавки та її вторинних проявів у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .
- Не проведено перевірку наявних пристроїв від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів згідно ДСТУ Б В.2.5.-З8:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .
- Приміщення котельні не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації).
- Не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.
- Під час експлуатації об`єкта допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: горище не відокремлено від коридору протипожежними дверима із відповідною межею вогнестійкості.
- В підсобному приміщені під сходовою кліткою дозволяється експлуатація ламп розжарювання зі знятими ковпаками.
- На коридорі першого поверху перемикачі та інші подібні апарати встановлені на горючі основи (конструкції).
- Дозволяється складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами в дошкільній групі.
- В приміщені їдальні та в дошкільній групі підлога з горючих матеріалів не захищена під топковими дверцятами (топковим отвором) металевим листом розміром 0,7x0,5 м, що розташовується своїм довгим боком уздовж печі.
- В приміщені їдальні та в дошкільній групі відстань від печей до шаф та іншого обладнання менше 0,7 м, а від топкових отворів - менше 1,25 м.
- На території об`єкта відсутній пожежний щит (стенд), на якому розміщуються засоби пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.
- Приміщення не дозабезпечені первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності.
- Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .
- Приміщення та територію школи не до забезпечено знаками безпеки у відповідності до ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір .
- На доповнення до схематичного плану евакуації не розроблена та не затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей (дітей).
24.12.2019 року щодо в.о. директора Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Костюшко 3. П., було складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП серія ЛВ № 012783/251. В.о. директора Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської областіКостюшко 3. П., з протоколом ознайомлена.
Окрім цього 27.12.2019 року була винесена постанова серія ЛВ № 012172 про накладення на в.о. директора Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Костюшко 3. П. адміністративного стягнення.
Відповідачем сплачено штраф у добровільному порядку, згідно копій квитанцій (а.с. 22).
У період з 18.06.2021 по 23.06.2021 Пустомитівським районним відділом ГУ ДСНС України у Львівській області Державної служби України з надзвичайних ситуацій проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, складено акт №130 від 23.06.2021.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області перевіркою було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, а саме:
- Пожежна безпека не забезпечується шляхом проведення технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, а саме: об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» .
- Пожежна безпека не забезпечується шляхом проведення технічних засобів, спрямованих на забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, а саме: другий евакуаційні вихід з другого поверху будівлі не улаштований у відповідності до нормативних документів.
- Сходові клітки не відокремлені від суміжних приміщень дверима з ущілненням в притворах та з пристроями для самозачинення.
- Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.
- Будівлю гімназії не обладнано пристроями від прямих попадань блискавки та її вторинних проявів у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .
- Приміщення котельні не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації).
Оскільки, при експлуатації будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області грубі та численні недотримання вимог пожежної та техногенної безпеки, позивач звернувся з даним позовом до суду та просить зупинити експлуатацію будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області за адресою: 81114, Львівська область, Путомитівський район, с. Скнилів, вул. Шевченка, буд. 38, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
01.07.2013 набрав чинності Кодекс цивільного захисту України, який регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до п.п. 57 п.4 Указу Президента України №20/2013 від 16.01.2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» Державна служба з надзвичайних ситуацій України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з п.п.63 п.4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з п.п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч.2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Вказані Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.
На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
З аналізу зазначених правових норм вбачається, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Враховуючи наведене суд вважає необґрунтованими покликання відповідача на те, що навчальний заклад не є самостійним суб`єктом господарювання і зазначає, що дотримання правил пожежної та техногенної безпеки безпосередньо на місцях є обов`язком керівника чи уповноваженої особи та передбачене вимогами законодавства.
На зауваження відповідача на те, що частково порушення усунені, суд зазначає, що відповідачем не надано суду беззаперечних доказів усунення у повному обсязі жодного порушення, оскільки суду не надано будь-яких інших доказів про безпосереднє виконання зазначених заходів (договорів про технічне обслуговування, актів прийому-передачі виконаних робіт, тощо).
Суд зазначає, що зі змісту вищевказаних норм законодавства вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей.
Також суд погоджується з твердженнями представника позивача про те, що перевірити заявлені позивачем твердження щодо усунення частини порушень, ГУ ДСНС України у Львівській області може лише шляхом проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду, який здійснюється на підставі заяви суб`єкта господарювання, що передбачено ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Отже, відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених ДСНС України у Львівській області, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливості звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення із повідомленням відновлення господарської діяльності.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 04.06.2019 у справі №809/443/16 (адміністративне провадження №К/9901/36946/18).
При цьому, слід звернути увагу, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття загрози життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якою, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Аналогічний висновок щодо застосування норм права висловлений Верховним Судом, зокрема, у постанові від 31.01.2020 року у справі № 640/4506/19.
Таким чином, судом встановлено, що недотримання відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і цивільного захисту та небезпечність зазначених в акті перевірки порушень, свідчать про високий ризик виникнення надзвичайних ситуацій у приміщенні Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області та створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд також зазначає, що у частині третій статті 3 Конвенції ООН про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 №789-XII, визначено, що держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я.
Як вже зазначалося судом, статтею 3 Конституції України регламентовано, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Статтею 4 Закону України Про охорону дитинства встановлено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.
В контексті наведених норм, суд зауважує, що об`єктом перевірки є навчальний заклад, в якому, у відповідності до його цільового призначення, перебувають діти, що, виходячи з наведених норм Конвенції ООН, а також національного законодавства, зумовлює більш прискіпливе ставлення до дотримання вимог безпеки приміщень, в яких вони перебувають.
При цьому, суд наголошує на тому, що на Україну, як державу-учасницю вказаної Конвенції ООН, покладається безумовний обов`язок забезпечити відповідність навчальних закладів нормативним вимогам у галузі безпеки й охорони здоров`я.
Суд приходить до переконання, що неможливо буде усунути порушення вимог законодавства при умові здійснення зупинення роботи шляхом опечатування (опломбовування) та відімкнення від джерел енергії. З огляду на це приходить до висновку про те, що необхідно зупинити роботу гімназії до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім відімкнення від джерел живлення для надання можливості усувати недоліки вказані в акті перевірки.
Аналогічна правова позиція в аналогічних правовідносинах висловлена у Постанові Верховного суду від 04 червня 2019 року у справі № 809/443/16.
Згідно з вимогами ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, стосовно заявлених вимог, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки доказів понесення позивачем таких витрат не надано, вони розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6; код ЄДРПОУ 38627339) до Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області (81114, Львівська область, Пустомитівський район, с. Скнилів, вул. Шевченка,38; ідентифікаційний код 22374089) про застосування заходів реагування,- задоволити.
Зупинити експлуатацію будівлі Скнилівської гімназії імені Праведного Андрея Шептицького Зимноводівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області за адресою: 81114, Львівська область, Пустомитівський район, с. Скнилів, вул. Шевченка,38, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 02.07.2021.
Суддя Сподарик Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2021 |
Оприлюднено | 05.07.2021 |
Номер документу | 98044725 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні