Рішення
від 16.06.2021 по справі 460/2184/21
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

16 червня 2021 року м. Рівне №460/2184/21

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, за участю секретаря судового засідання А.М. Юрчук, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник ОСОБА_1 ,

відповідача: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної архітектурно-будівельної інспекції України доУправління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання незаконним та скасування наказу, В С Т А Н О В И В:

Виконувач обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури (далі - позивач) звернувся з позовом в інтересах держави в особі Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради (далі - відповідач) про визнання незаконним та скасування наказу від 24.12.2020 №197/М "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкту будівництва".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірний наказ прийнятий з порушенням вимог чинного законодавства, що регламентує містобудівну діяльність та основи містобудування, а тому підлягає до скасування.

Ухвалою суду від 09.04.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено провести розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, призначено підготовче засідання на 06.05.2021.

06.05.2021 (у встановлений судом строк) відповідачем подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є безпідставними, оскільки оскаржуваний наказ, яким повторно надано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Нове будівництво офісного центру із житловими приміщеннями" на АДРЕСА_1 видано на виконання судового рішення у справі №460/2596/20.

Позивачем подано відповідь на відзив, за змістом якої твердження Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради, викладені у відзиві на позовну заяву, не відповідають положенням чинного законодавства та обставинам справи, а тому не заслуговують на увагу.

Підготовче засідання 06.05.2021 відкладено на 20.05.2021 за клопотанням представника позивача.

У підготовчому засіданні 20.05.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 10.06.2021.

У судовому засіданні 10.06.2021 оголошено перерву до 16.06.2021 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів.

У судовому засіданні 16.06.2021 закінчено судовий розгляд ухваленням рішення.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю та суду пояснила, що наказ Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №197/М "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкту будівництва" суперечить вимогам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про основи містобудування", Порядку розроблення містобудівної документації, ДБН Б.1.1-14-2012 "Склад та зміст детального плану території" та ДБН В.2.2-15:2019 "Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення".

Зокрема, зіставленням матеріалів діючого Генерального плану міста Рівне, Плану зонування території міста Рівне з матеріалами містобудівних умов та обмежень для проектування будівництва, затверджених оспорюваним наказом, встановлено невідповідності та перевищення встановлених норм забудови земельної ділянки, що суперечить вимогам законодавства.

Просила позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, подавши клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Враховуючи положення ст.205 КАС України, суд розглянув справу за відсутності представника відповідача.

Заслухавши представника позивача, розглянувши відзив на позовну заяву, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

24.12.2020 Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради видано наказ №197/М "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва", яким затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування "Нове будівництво офісного центру із житловими приміщеннями на АДРЕСА_1 (далі - Містобудівні умови №197/М) (а.с.23).

Зазначений наказ відповідач прийняв, керуючись ст.31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та враховуючи заяву суб`єкта звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛПГ-ПЛЮС" від 18.12.2020 №01-М/356 щодо надання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва.

Згідно із Містобудівними умовами №197/М:

- замовником будівництва є Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛПГ-ПЛЮС" (Хмельницька обл., м.Старокостянтинів, вул.Франка, 35; код ЄДРПОУ 40820247)

- цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:001:0101 (03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови) - відповідають генплану міста Рівного, затвердженому рішенням Рівненської міської ради від 10.12.2003 №569 (коригування генерального плану міста Рівного, затверджене рішенням Рівненської міської ради від 11.04.2008 №1411), плану зонування території м.Рівного, затвердженому рішенням Рівненської міської ради від 22.12.2011 №1421 (зона багатоквартирних житлових будинків з кількістю поверхів від 4 до 9 "Ж-4").

Вважаючи наказ Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №197/М незаконним, керівник Рівненської місцевої прокуратури звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з пп.9 п."а" ч.1 ст.31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР), до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема такі як, надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлено Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до п.8 ч.1 ст.1 Закону №3038-VI, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За приписами ст.19 Закону №3038-VI, містобудівні умови та обмеження визначаються детальним планом території, що уточнює положення генерального плану населеного пункту.

Статтею 1 Закону №3038-VI передбачено, що генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування забудови та іншого використання території населеного пункту.

Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту (ч.1 ст.17 Закону №3038-VI).

Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України "Про основи містобудування" від 16.11.1992 №2780-XII (далі - Закон №2780-XII), до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

За приписами частин 1-4 статті 26 Закону №3038-VI, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Статтею 5 Закону №2780-ХІІ визначено, що при здійсненні містобудівної діяльності, окрім іншого, повинні бути забезпечені розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил, а також розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів. Окрім того, при здійсненні містобудівної діяльності повинно бути забезпечено урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій, а також повинно бути враховано законні інтереси та вимоги власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва.

Відповідно до ст.2 Закону №3038-VI, планування і забудова територій - це діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає прогнозування розвитку територій, обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням, визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів, створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури, а також взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій тощо.

Крім того, діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування при плануванні і забудові територій, згідно із Законом №3038-VI, передбачає також здійснення контролю у сфері містобудування. Інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Містобудівні умови та обмеження, які не відповідають генеральному плану населеного пункту та іншій містобудівній документації на місцевому рівні, не можуть вважатися такими, що враховують при плануванні та забудові територій громадські та приватні інтереси власників будівель, що оточують місце будівництва, а тому порушують основи містобудування, визначені ст.5 Закону №2780-ХІІ та ст.2 Закону №3038-VI.

Такого висновку дійшов Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові від 04.09.2019 у справі №826/13852/17. Верховний Суд підсумував, що у разі відхилення містобудівних умов та обмежень від містобудівної документації постає питання про відповідність таких відхилень громадським чи суспільним інтересам.

Частинами 1 та 4 ст.12 Закону №2780-ХІІ визначено що, до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій; до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону №3038-VI, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.

Згідно зі ст.29 Закону №3038-VI, фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки) з долученням вичерпного переліку документів.

Неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень, виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, а також встановлення невідповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні є підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень.

Порядком ведення реєстру містобудівних умов та обмежень, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.05.2017 №35 (далі - Порядок №35), визначено, що з метою обліку наданих, змінених, скасованих або зупинених містобудівних умов та обмежень, а також забезпечення публічності, відкритості та доступності інформації, що у них міститься, ведеться Реєстр містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва. Крім того, відповідно до Додатку до Порядку ведення реєстру містобудівних умов та обмежень (пункт 3 розділу І), містобудівні умови та обмеження повинні бути підписані уповноваженою особою відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури та затвердженні наказом уповноваженого органу містобудування та архітектури. Відомості про дату та номер наказу про затвердження містобудівних умов та обмежень вносяться до Реєстру містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва

Аналіз наведених правових норм вказує на те, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю. Невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.

Такий висновок суду узгоджується з правовими висновками, викладеними Верховним Судом у постановах від 11.04.2018 у справі №803/1231/17, від 14.08.2018 у справі №823/5265/15, від 20.03.2019 у справі № 810/726/18, від 24.04.2019 у справі № 826/13358/17, від 14.05.2019 у справі № 405/1090/17, від 29.11.2019 у справі № 335/2236/15-а(2-а/335/1/2016).

Таким чином, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації населеного пункту на місцевому рівні. На його основі та відповідно до генерального плану розробляються інші види містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, й містобудівні умови та обмеження. Відповідно, містобудівні умови та обмеження мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізувати положення останнього та не суперечити йому.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 803/1231/17, від 11.07.2019 у справі №369/9003/16-а, від 21.06.2018 у справі № 826/4504/17.

Приписами статті 5 Закону №3038-VI визначено, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил. Вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.

Відповідно до ч.3 ст.8 Закону №3038-VI, рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Як встановлено судом, 10 грудня 2003 року Рівненською міською радою прийнято рішення №569 "Про затвердження генерального плану міста Рівного", яким затверджено генеральний план міста Рівного, розроблений Науково-дослідним інститутом "Діпромісто" (а.а.с.67-84).

11 квітня 2008 року Рівненською міською радою прийнято рішення №1411 "Про затвердження скоригованого генерального плану міста Рівного", яким затверджено скоригований генеральний план міста Рівного, розроблений Українським державним науково-дослідним інститутом "Діпромісто". Установлено, що скоригований генеральний план є невід`ємною частиною генерального плану, затвердженого рішенням Рівненської міської ради від 10.12.2003 №569 (а.с.35).

22 грудня 2011 року Рівненською міською радою прийнято рішення №1421 "Про затвердження Плану зонування території міста Рівного в новій редакції", яким затверджено План зонування території міста Рівного (а.а.с.36-65).

Аналіз матеріалів діючого Генерального плану міста Рівного (далі - Генеральний План), Плану зонування території міста Рівного (далі - План Зонування) та матеріалів містобудівних умов та обмежень для проектування будівництва, затверджених наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №197/м, дає підстави для висновку про невідповідність останнього першим та перевищення встановлених норм забудови земельної ділянки, що суперечить вимогам законодавства.

Зокрема, згідно з Генеральним планом, земельна ділянка за кадастровим номером 5610100000:01:001:0101, щодо якої видано містобудівні умови та обмеження для проектування будівництва, розташована в зоні багатоквартирних житлових будинків з кількістю поверхів від 4 до 9 (зона "Ж-4") на території складів і баз та належить до земель санітарно-захисної зони від промислових підприємств IV, V класів шкідливості, комунальних, складських та транспортних підприємств.

Відповідно до Плану Зонування, територія міста поділяється на функціонально-планувальні зони відповідно до Плану зонування території та Генерального плану міста Рівного. Рішення щодо забудови, землекористування, благоустрою території міста та окремих земельних ділянок приймаються на основі переліку переважних, допустимих та умовно допустимих видів забудови та використання територій, єдиних умов та обмежень, що діють у межах зон, визначених планом зонування, і поширюються однаковою мірою на всі розміщені в одній зоні земельні ділянки, об`єкти нерухомості, незалежно від форм власності

До переважних видів забудови та використання земельних ділянок у межах окремих зон відносяться види забудови та використання, що за умов дотримання будівельних норм та стандартів чи інших обов`язкових вимог не забороняються.

До допустимих видів забудови та використання земельних ділянок відносяться види забудови та використання, що є супутніми видам переважного використання і є щодо останніх допоміжними. За умов відсутності на земельній ділянці переважного використання допустимий вид використання вважається дозволеним.

Поряд з цим, до умовно допустимих видів забудови та використання земельних ділянок у межах окремих зон відносяться види забудови та використання нерухомості, які відповідають державним та регіональним будівельним нормам, але не передбачені містобудівною документацією, і для яких необхідне отримання спеціальних погоджень або дозволів, зокрема шляхом розгляду на архітектурно-містобудівній раді при Управлінні містобудування та архітектури.

Для кожної земельної ділянки дозволяється таке використання, яке відповідає видам забудови та використання, режиму використання територій з відповідними планувальними обмеженнями. Якщо земельна ділянка розміщується в зоні дії кількох планувальних обмежень, до неї застосовуються всі види обмежень та режимів використання територій або найбільш жорсткий із цих режимів.

Згідно з п.2.9.1 глави 5 "Планувальні обмеження та їх використання" Плану Зонування, гранична висота (поверховість) будинків та споруд визначається на підставі умов і обмежень, визначених Планом зонування території, затвердженого детального плану території.

Главою 7 "Перелік переважних і допустимих видів використання земельних ділянок відповідно до функціональних типів територій (територіально-планувальних зон)" Плану Зонування, для зони багатоквартирних житлових будинків з кількістю поверхів від 4 до 9 (зона "Ж-4") гранична висота (поверховість) будинків та споруд встановлена у кількості поверхів до 9 з гранично допустимим відсотком забудови - 50%.

Крім того, переважними видами використання Планом зонування території для зони "Ж-4" визначено: багатоквартирні житлові будинки з кількістю поверхів саме від 4 до 9: гуртожитки, бібліотеки, клубні приміщення багатоцільового та спеціалізованого призначення, приміщення для занять спортом, дитячі дошкільні установи, загальноосвітні школи, поліклініки, центри народної медицини, аптеки, кабінети лікарів, що займаються практикою, виставкові зали, музеї, поштові відділення, телефон, телеграф, торгові комплекси, підприємства громадського харчування, перукарні, приймальні пункти пральні та хімчистки, банківські відділення.

Поряд з цим, рішенням Рівненської міської ради від 25.07.2019 №6314 "Про проведення земельних торгів щодо права оренди земельної ділянки на АДРЕСА_1 " встановлено вимоги щодо користування земельною ділянкою з к.н. 5610100000:01:001:0101, право оренди на яку набувалося на земельних торгах (а.а.с.31-32).

Зокрема, у зазначеному рішенні вказано, що земельну ділянку орендар зобов`язаний використовувати виключно за цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, без права розміщення на ній гральних автоматів та закладів грального бізнесу, площа забудови ділянки визначена у розмірі не більше 25%, гранична допустима висота забудови установлена у розмірі 15 метрів.

За результатами торгів земельна ділянка з к.н. 5610100000:01:001:0101 площею 0,2451га на підставі укладеного з Рівненською міською радою договору оренди від 25.09.2019 (зареєстровано в реєстрі за №3326) передана в користування ТОВ "ЛПГ-Плюс" (а.а.с.27-30).

Пунктом 1 даного договору передбачено, що земельна ділянка згідно з кадастровим планом відноситься до земель для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, в тому числі за земельними угіддями: землі громадського призначення - 0,2451га.

Згідно з пунктами 15-17 договору оренди, земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Умови збереження стану об`єкта оренди - використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.

Відповідно до п.28 договору оренди, орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.

Статтею 20 Земельного Кодексу України визначено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Рішенням Рівненської міської ради від 20.08.2015 №5649 затвердженого проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на конкурентних засадах (аукціон з продажу прав оренди) земельної ділянки на АДРЕСА_1 (біля будинку АДРЕСА_1 ) для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. (а.с.33).

Крім того, згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №183678806, цільове призначення земельної ділянки з к.н. 5610100000:01:001:0101 площею 0,2451га ( АДРЕСА_1 ) - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с.26).

Тобто, власником земельної ділянки, Рівненською міською радою, визначено цільове призначення та вид використання земельної ділянки з к.н. 5610100000:01:001:0101 площею 0,2451 га, а саме: для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

Відповідно до ст.ст.38, 39 Земельного Кодексу України, до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм.

Згідно з п.6.2 Державних будівельних норм Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.04.2019 №104 (далі - ДБН Б.2.2-12:2019), зона громадської забудови призначена для концентрованого розташування закладів і підприємств обслуговування населення населеного пункту та населення, що мешкає за його межами.

Відповідно до Секції В Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, землями громадської забудови є землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування. До земель громадської забудови, зокрема, віднесено наступні види земель:

1) для будівництва та обслуговування будівель органів державної влади та місцевого самоврядування;

2) для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти;

3) для будівництва та обслуговування будівель закладів охорони здоров`я та соціальної допомоги;

4) для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій;

5) для будівництва та обслуговування будівель закладів культурно- просвітницького обслуговування;

6) для будівництва та обслуговування будівель екстериторіальних організацій та органів;

7) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

8) для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування;

9) для будівництва та обслуговування будівель кредитно-фінансових установ;

10) для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку);

11) для будівництва та обслуговування будівель і споруд закладів наук;

12) для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування;

13) для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування;

14) для розміщення та постійної діяльності органів і підрозділів ДСНС;

15) для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови;

16) для цілей підрозділів 03.01-03.15, 03.17 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду;

17) для розміщення та експлуатації закладів з обслуговування відвідувачів об`єктів рекреаційного призначення.

У свою чергу, Додатком А до ДБН В 2.2-9:2018 "Громадські будинки і споруди. Основні положення" (далі ДБН В2.2-9:2018), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 28.09.2018 за №260, визначено детальний перелік основних груп будинків та приміщень громадського призначення, а саме: будинки, споруди та приміщення закладів дошкільної освіти; будинки, споруди та приміщення закладів дошкільної освіти; будинки, споруди та приміщення охорони здоров`я та відпочинку; будинки, споруди та приміщення фізкультурно-оздоровчі та спортивні; будинки, споруди та приміщення культурно-видовищних, дозвіллєвих та культових закладів; будинки, споруди та приміщення підприємств торгівлі; будинки, споруди та приміщення підприємств побутового обслуговування; будинки, споруди та приміщення закладів соціального захисту населення; будинки, споруди та приміщення науково-дослідних установ, проектних і громадських організацій та управління; будинки, споруди та приміщення транспорту, призначені для безпосереднього обслуговування населення; будинки, споруди та приміщення комунального господарства (окрім виробничих, складських та транспортних будинків і споруд), серед яких відсутні житлові будинки та приміщення.

Усупереч наведеному, 24.12.2020 Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради видано оспорюваний наказ №197/М, яким затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування будівництва офісного центру із житловими приміщеннями на АДРЕСА_1 , в яких намір забудови фактично не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки.

Приписами статті 5 Закону №3038-VI визначено, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені розробка містобудівної документації, проектів конкретних об`єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил.

У сукупності викладеного, суд дійшов висновку, що наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №197/М затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва з граничнодопустимою висотністю будинків, будівель та споруд забудови земельної ділянки, що перевищує гранично допустиму висотність забудови земельної ділянки з к.н. 5610100000:01:001:0101, затверджену рішеннями Рівненської міської ради від 25.07.2019 №6314, та в яких намір забудови фактично не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки в зоні "Ж-4", затвердженому рішеннями Рівненської міської ради №1421 від 22.12.2011 "Про затвердження Плану зонування території міста Рівного в новій редакції", №569 від 10.12.2003 "Про затвердження генерального плану міста Рівного" та №1411 від 11.04.2008 "Про затвердження скоригованого генерального плану міста Рівного", ДБН В 2.2-9:2018 "Громадські будинки і споруди. Основні положення" та ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій".

Що стосується посилань відповідача на те, що спірний наказ було видано на виконання судового рішення, суд зазначає наступне.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 14.05.2020 у справі №460/2596/20 (а.а.с.220-228) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛПГ-ПЛЮС" до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання відмови протиправною, зобов`язання вчинення певних дій позовну заяву задоволено повністю:

- визнано протиправною відмову Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради щодо видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва "Офісний центр із житловими приміщеннями" за адресою АДРЕСА_1 ), оформлену листом від 23.03.2020 № 01-м/67;

- зобов`язано Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради надати Товариству з обмеженою відповідальністю "ЛПГ-ПЛЮС" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки площею 0,2451га, розташованої в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5610100000:01:001:0101, для проектування об`єкта будівництва "Офісний центр із житловими приміщеннями".

Наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 09.07.2020 №102/М "Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва" за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛПГ-ПЛЮС" від 26.06.2020 було затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Нове будівництво офісного центру із житловими приміщеннями на АДРЕСА_1 (а.а.с.196-197).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2020 рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14.05.2020 у справі №460/2596/20 першої інстанції залишено без змін.

Тобто, зазначене рішення Рівненського окружного адміністративного суду набрало законної сили 27.11.2020.

Надалі, наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №30/Мз "Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва" скасовано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Нове будівництво офісного центру із житловими приміщеннями на АДРЕСА_1 від 09.07.2020 №102/М (а.с.190).

Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва "Нове будівництво офісного центру із житловими приміщеннями на АДРЕСА_1 " відповідача просило ТОВ "ЛПГ-ПЛЮС" заявою від 24.12.2020 (а.с.192).

Отже, посилання відповідача на те, що наказ Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №197/М видано на виконання рішення суду, є неспроможними.

Крім того, судом встановлено, що наказом Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 07.06.2021 №8/Мз "Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва" скасовано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва "Нове будівництво офісного центру із житловими приміщеннями на АДРЕСА_1 від 24.12.2020 №197/М (а.с.189).

Проте, суд зазначає, що власне спірний наказ від 24.12.2020 №197/М є чинним, а тому підлягає перевірці судом на предмет відповідності чинному законодавству.

За результатом розгляду справи суд дійшов висновку, що затвердження спірним наказом містобудівних умов та обмежень, які не відповідають Генеральному плану та Плану зонування, грубо порушує основні принципи містобудівної діяльності, а також інтереси територіальної громади міста Рівного, перешкоджає формуванню повноцінного життєвого середовища, збереженню природних особливостей і ландшафтів та одночасно позбавляє територіальну громаду міста Рівного території із збереженою історичною планувально-містобудівельною структурою кварталів.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За приписами ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У ході судового розгляду адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування та не підтвердив правомірності своєї поведінки у спірних правовідносинах. Натомість позовні вимоги відповідають обставинам справи, ґрунтуються на вимогах закону та підтверджені належними й допустимими доказами, відтак підлягають задоволенню повністю.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної архітектурно-будівельної інспекції України до Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради про визнання незаконним та скасування наказу задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Управління містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради від 24.12.2020 №197/М "Про затвердження містобудівних умов та обтяжень для проектування об`єкта будівництва".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 29 червня 2021 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2021
Оприлюднено05.07.2021
Номер документу98045362
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/2184/21

Рішення від 16.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 16.06.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 25.03.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні