КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 червня 2021 року
справа № 377/169/20
провадження № 22-ц/824/7985/2021
Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
судді-доповідача: Музичко С.Г.,
суддів: Болотова Є.В., Олійника В.І.,
при секретарі: Русинчук І.І.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1
відповідач - Славутицька міська рада Вишгородського району Київської області
треті особи: Відділ охорони здоров`я Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, Комунальне некомерційне підприємство Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради, Міністерство охорони здоров`я України
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 11 лютого 2021 року, ухваленого під головуванням судді Петришина Н.М., у справі за позовом ОСОБА_1 до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, треті особи: Відділ охорони здоров`я Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, Комунальне некомерційне підприємство Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради, Міністерство охорони здоров`я України, про зобов`язання вчинити дії та стягнення коштів,
В С Т А Н О В И В :
У березні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду із вищевказаним позовом.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з 1991 року ОСОБА_1 обіймав посаду керівника Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина №5 Міністерства охорони здоров`я України . Його посадові обов`язки, трудові права та гарантії закріплені контрактом № 876, укладеним 24.10.2016 року між ним та Міністерством охорони здоров`я України, термін дії якого закінчується 25.10.2019 року. Розпорядженням кабінету Міністрів України №196-р від 28.03.2018 року Про передачу цілісного майнового комплексу державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України у власність територіальної громади м. Славутича , заклад був переданий до комунальної власності міської громади. 27.07.2018 року Славутицькою міською радою Київської області прийнято рішення Про прийняття у комунальну власність територіальної громади м. Славутича цілісного комплексу державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина №5 Міністерства охорони здоров`я України . Після зміни підпорядкування закладу позивач продовжував працювати на займаній посаді начальника закладу та отримувати заробітну плату включно по листопад 2018 року. Рішенням Славутицької міської ради Київської області від 03.10.2018 року №1184-48VII припинено діяльність ДЗ СМСЧ №5 МОЗ України у зв`язку із реорганізацією шляхом приєднання до КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області. У жовтні та грудні 2018 року Славутицьким міським головою направлено на адресу позивача листи про звільнення ОСОБА_1 з посади начальника ДЗ СМСЧ № 5 МОЗ України з 16.11.2018 року та з 10.12.2018 року відповідно, а також запропоновано посаду лікаря-терапевта у КНП Славутицька міська лікарня . Згоди на переведення у новостворену лікарню на посаду лікаря-терапевта позивач не надавав. Наказ про звільнення позивача з роботи, трудова книжка позивачеві не видавалась і розрахунок при звільненні не проводився, також позивача не призначено на жодну з посад у КНП Славутицька міська лікарня . Листом Славутицького міського голови від 29.01.2019 року № 05-02/59 позивачеві запропоновано звернутись до МОЗ України з приводу подальшої дії його контракту. При цьому, у трудовий контракт жодні зміни не вносилися, питання щодо його дострокового розірвання органом управління майном не ставилося, останній був чинним до дати його закінчення, тобто до 25 жовтня 2019 року. Однак, будь-якого наказу про звільнення позивача унаслідок закінчення терміну дії контракту, останній не отримував, як і не отримував ні трудової книжки, ні розрахунку за час роботи.
Позивач просив зобов`язати Славутицьку міську раду Київської області звільнити його із посади начальника Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я , у зв`язку із закінченням строку дії контракту №876 від 24 жовтня з 26 жовтня 2019 року та провести розрахунок при звільненні відповідно до вимог ст. ст. 47, 116 КЗпП України; стягнути із відповідача на свою користь середній заробіток за весь час затримки розрахунку при звільненні за період з 26 жовтня 2019 рік по день видачі трудової книжки.
Також, протиправні дії та бездіяльність відповідача призвели до того, що позивач не отримував заробітну плату із 20 грудня 2018 року по 25 жовтня 2019 рік, хоча трудовий контракт був чинним та жодні зміни до нього не вносилися. Тому, позивач просить стягнути із відповідача на свою користь збитки у вигляді упущеної вигоди у розмірі недоотриманої заробітної плати, що становить 204 444,60 грн. Крім цього, у зв`язку із протиправними діями та бездіяльністю відповідача позивачу завдано моральну шкоду, яка полягає у моральних стражданнях, втраті нормальних життєвих зв`язків, необхідності докладання додаткових зусиль для організації свого життя. Розмір даної шкоди ОСОБА_1 оцінює у 150 000 грн., які також просить стягнути із відповідача на свою користь.
Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 11 лютого 2021 року у задоволенні позову ОСОБА_1 до Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, треті особи: Відділ охорони здоров`я Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області, Комунальне некомерційне підприємство Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради, Міністерство охорони здоров`я України, про зобов`язання вчинити дії та стягнення коштів відмовлено.
В поданій апеляційній скарзі ОСОБА_1 просить рішення суду скасувати, постановити нове рішення, яким позов задовольнити.
В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що термін дії контракту, який укладено 24.10.2016 року між позивачем та Міністерством охорони здоров`я, закінчився 25.10.2019 року. Відповідачем не винесено наказ про звільнення позивача у зв`язку із закінченням дії контракту. Вважає висновок суду про безпідставність позовних вимог, оскільки позивач не звертався із заявами про звільнення його із посади у зв`язку із закінченням строку дії контракту, помилковим. Зазначає, що трудові відносини із відповідачем фактично припинились, позивач не забезпечений робочим місцем, не виконує трудові обов`язки та не отримує заробітну плату. Зазначає, що позивач позбавлений можливості працевлаштуватись, оскільки трудова книжка зберігається у відповідача.
Посилається на те, що суд першої інстанції при постановленні рішення обмежився виключно неправильним обранням відповідача у справі, що на думку апелянта є необґрунтованим.
У відзиві на апеляційну скаргу представник Славутицької міської ради Вишгородського району Київської області просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції залишити без змін.
В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав, просив її задовольнити.
В судовому засіданні представник відповідача проти задоволення апеляційної скарги заперечував, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.
В судовому засіданні представник відділу охорони здоров`я Славутицької міської ради проти задоволення апеляційної скарги заперечувала, просила рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Від КНП Славутицька міська лікарня надійшла заява про розгляд справи без його участі.
Перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив із відсутності порушеного права позивача, яке б підлягало захисту в судовому порядку та неналежного відповідача у справі.
Колегія суддів погоджується із висновком суду про те, що позов заявлено до неналежного відповідача.
Судом встановлено, що 24 жовтня 2016 року між Міністерством охорони здоров`я України, як органом управління майном, в особі в.о. Міністра охорони здоров`я України Уляни Супрун та ОСОБА_1 укладено Контракт № 876, відповідно до якого ОСОБА_1 призначений на посаду начальника Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України , строк дії якого становить з 25 жовтня 2016 року по 25 жовтня 2019 року (а.с.15- 18 т.1).
Наказом в.о. Міністра охорони здоров`я від 24 жовтня 2016 року № 111-о у зв`язку із закінченням терміну дії контракту між Міністерством охорони здоров`я України та ОСОБА_1 від 15.10.2013 року № 732 продовжено дію трудового договору з ОСОБА_1 на посаді начальника Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України на умовах нового контракту ( а.с.19 т.1).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 року № 196-р Про передачу цілісного майнового комплексу державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров я України у власність територіальної громади м. Славутича передано цілісний майновий комплекс Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України , що розміщений на земельних ділянках площею 8,5604 та 1,3454 гектара (кадастрові номери 3211500000:00:016:0004 і 3211500000:00:001:0005), у власність територіальної громади м. Славутича (Київська область).
Рішенням Славутицької міської ради Київської області від 27.07.2018 року № 1121 -46-VII Про прийняття у комунальну власність територіальної громади м. Славутича цілісного майнового комплексу державного закладу Спеціалізована медико- санітарна частина №5 Міністерства охорони здоров`я України прийнято у комунальну власність територіальної громади м. Славутича цілісний майновий комплекс Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України , відповідно до акту приймання-передачі та затверджено статут Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України в новій редакції, відповідно до якого уповноваженим органом управління закладу є Славутицька міська рада Київської області (а.с. 20-21).
Згідно рішення Славутицької міської ради Київської області від 10.09.2018 року № 1147-47-VI1 Про реорганізацію Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України шляхом приєднання до Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради припинено діяльність Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання до Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради та встановлено, що Комунальне некомерційне підприємство Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради є правонаступником майна, прав та обов`язків реорганізованого шляхом приєднання Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України (а.с. 45-46 т.1).
13 вересня 2018 року на адресу ОСОБА_1 направлено повідомлення № 01-16/1865, підписане міським головою Славутицької міської ради Київської області, в якому ОСОБА_1 попереджено про звільнення із займаної посади з 16.11.2018 р. на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП. Також, у вказаному повідомленні позивачу запропоновано переведення на вакантну посаду лікаря терапевта цього підприємства (а.с. 12 т.1).
Згідно повідомлення міського голови від 05 жовтня 2018 року № 01-16/2017, адресованого начальнику ДЗ СМСЧ № 5 МОЗ України ОСОБА_1 , останнього попереджено про наступне звільнення з посади 10.12.2018 року на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП, а також відповідно до штатного розпису Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області, запропоновано переведення на вакантну посаду лікаря терапевта цього підприємства (а.с. 13 т. 1).
Згідно повідомлення міського голови № 05-03/2370 від 26.11.2018 року, адресованого начальнику ДЗ СМСЧ № 5 МОЗ України ОСОБА_1 , останнього повідомлено про звільнення з посади 10.12.2018 року на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України та запропоновано переведення на вакантну посаду лікаря-терапевта КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області. Крім того, запропоновано взяти участь у конкурсі на посаду головного лікаря підприємства, відповідно до чинного законодавства (а.с. 14 т.1).
Матеріалами справи встановлено, що 19 листопада 2018 року виконавчим комітетом Славутицької міської ради Київської області прийнято рішення № 694 Про створення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади керівника КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області.
15 листопада 2018 року виконавчим комітетом Славутицької міської ради Київської області було прийнято рішення № 677 про проведення конкурсу на зайняття посади головного лікаря КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області та створення конкурсної комісії.
11 грудня 2018 року між начальником відділу охорони здоров`я Славутицької міської ради Київської області Шуригіною Н.М. та ОСОБА_2 укладено контракт про призначення останнього на посаду головного лікаря КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області, який 11.12.2018 року погоджено Славутицьким міським головою.
Відповідно до наказу відділу охорони здоров`я Славутицької міської ради Київської області від 11.12.2018 року № 03-01/8, ОСОБА_2 призначено за контрактом на посаду головного лікаря КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області.
21 січня 2019 року позивачем направлено лист, адресований головному лікарю КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області ОСОБА_2 та міському голові Фомічеву Ю.К. , в якому позивач просив роз`яснити чи перебуває він у трудових відносинах з КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області.
Відповідно до листа Славутицького міського голови Фомічева Ю.К. від 29.01.2019 року № 05-02/59 позивачеві роз`яснено, що згідно ст. ст. 36, 40, 49-2 КЗпП України, ч. 1 ст. 104, ст. 105 ЦК України та рішення Славутицької міської ради Київської області від 03.10.2018 року № 1184-48-У1І, працівники ДЗ СМСЧ № 5 МОЗ України зараховані до облікового складу працівників КНП Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області із збереженням посади, умов та фонду оплати праці з 18.12.2018 року. Оригінал одного з примірників контракту начальника ДЗ СМСЧ № 5 МОЗ України ОСОБА_1 від 24.10.2016 року № 876, термін дії якого до 25.10.2019 року, знаходиться у Міністерстві охорони здоров`я України. Для з`ясування подальшої дії контракту та його фінансового забезпечення запропоновано звернутися до Міністерства охорони здоров`я України (а.с. 71-72 т.1).
Із матеріалів справи вбачається, що у березні 2019 року позивач звертався до Славутицького міського суду Київської області із позовом до Славутицької міської ради Київської області, Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області, Відділу охорони здоров`я Славутицької міської ради Київської області, третя особа Міністерство охорони здоров`я України, про поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Рішенням Славутицького міського суду Київської області від 20 травня 2019 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено. Свою відмову у задоволенні позову суд мотивував тим, що у матеріалах справи відсутні накази про звільнення позивача із роботи та про його переведення на іншу посаду, а отже, обставин про незаконне звільнення чи незаконне переведення судом не встановлено, тому відсутні підстави для поновлення позивача на посаді головного лікаря Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради Київської області. Дане рішення набрало законної сили. (а.с. 217-232 т.1)
Звертаючись із даним позовом ОСОБА_1 посилається на те, що термін дії контракту, який укладений 24 жовтня 2016 року між ним та Міністерством охорони здоров`я України, закінчився 25 жовтня 2019 року. При цьому, відповідачем не винесено наказ про звільнення позивача у зв`язку із закінченням терміну дії такого контракту.
Встановлено, що 24 жовтня 2016 року між ОСОБА_1 та Міністерством охорони здоров`я України укладено контракт № 876 про призначення позивача на посаду начальника Державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України . Строк дії контракту становить з 25 жовтня 2016 року по 25 жовтня 2019 року .
Вимоги ОСОБА_1 пред`являє до Славутицької міської ради Київської області, посилаючись на те, що міська рада є уповноваженим органом управління Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня .
Рішенням від 27 липня 2018 рокуСлавутицька міська рада Київської області прийняла у комунальну власність територіальної громади м. Славутича цілісний майновий комплекс державного закладу Спеціалізована медико-санітарна частина № 5 Міністерства охорони здоров`я України , діяльність якого на підставі рішення Славутицької міської ради від 03 жовтня 2018 року припинено у зв`язку реорганізацією шляхом приєднання до Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради.
Рішенням Славутицької міської ради Київської області від 07.12.2018 № 1239-51-VII затверджено статут Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради (а.с. 30-44 у 1-му томі).
Так, згідно п. 7.1. вказаного Статуту управління підприємством здійснює Відділ охорони здоров`я Славутицької міської ради ,який виконує функції органу управління господарською діяльністю в межах та обсягах, визначених Законом України Про місцеві самоврядування в Україні .
Пункт 7.2. Поточне керівництво (оперативне управління) Підприємством здійснює керівник Підприємства - головний лікар, який призначається на посаду і звільняється з неї за рішенням міського голови відповідно до порядку, визначеного чинним законодавством та відповідним рішенням Славутицької міської ради, та який відповідає кваліфікаційним вимогам МОЗ. Строк найму, права, обов`язки і відповідальність головного лікаря, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом (п. 7.2. Статуту).
Відповідно до п. 7.6. Статуту міський голова погоджує контракт з головним лікарем підприємства.
Разом з тим, п. 7.7.4. Статутувизначає, що відділ охорони здоров`я укладає та розриває контракт з головним лікарем Підприємства та здійснює контроль його виконання.
Як видно з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Відділ охорони здоров`я Славутицької міської ради Київської області є окремою юридичною особою.
Рішенням Славутицької міської ради від 09.07.2020№1926-70-VII затверджено нову редакцію статуту Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради (а.с. 6-17 т.2), де у пункт 7.2. внесено зміни та визначено, що поточне керівництво (оперативне управління) Підприємством здійснює керівник Підприємства - генеральний директор, який призначається на посаду і звільняється з неї у порядку, визначеному чинним законодавством України, та який відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. Строк найму, права, обов`язки і відповідальність головного лікаря, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом (п. 7.2. Статуту).
Пункти 7.1. та 7.7.4. Статуту залишились незмінними.
Пункт 7.8.10 Статуту визначає, що Генеральний директор Підприємства приймає рішення про прийняття на роботу, звільнення з роботи працівників підприємства, а також інші, передбачені законодавством про працю рішення в сфері трудових відносин, укладає трудові договори з працівниками.
Колегія суддів погоджується із висновком суду, що відповідно до змісту Статуту, який є чинним на час розгляду справи, повноваження, щодо укладення та розірвання контракту із генеральним директором Комунального некомерційного підприємства Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради належать Відділу охорони здоров`я Славутицької міської ради, а прийняття та звільнення з роботи інших працівників підприємства є компетенцією генерального директора підприємства. При цьому, як на час закінчення контракту із позивачем ( 26 жовтня 2019 року) так і на час розгляду справи, до компетенції Славутицької міської ради Вишгородського району Київської не входить вирішення кадрових питань в Комунальному некомерційному підприємстві Славутицька міська лікарня Славутицької міської ради , в тому числі, відповідач не має ніяких повноважень щодо звільнення працівників підприємства, виплати їм заробітної плати, виплати середнього заробітку за час розрахунку при звільненні та інших виплат.
Доводи апеляційної скарги про те, що судом залишено поза увагою п. 7.2 Статуту КПН Славутицька міська лікарня , яким передбачено, що поточне керівництво Підприємством здійснює керівник підприємства - головний лікар, який призначається на посаду та звільняється з неї за рішенням міського голови відповідно до порядку, визначеного чинним законодавством та відповідним рішенням Славутицької міської ради колегією суддів відхиляється, оскільки пунктом 7.7.4 Статуту встановлено, що відділ охорони здоров`я укладає та розриває контракт з головним лікарем Підприємства.
Посилання на те, що порядок призначення та звільнення очільника закладу є безпосередньою компетенцією відповідача спростовується вищенаведеним.
Разом із тим, відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку про відсутність порушеного права позивача, яке б підлягало захисту в судовому порядку, оскільки позивач не ставив вимогу (до відповідача, підприємства чи органу управління підприємством) про припинення трудового договору, так як за умови вірного обрання способу захисту порушене право підлягає захисту.
Згідно ст. 376 ЦПК підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є, зокрема, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; недоведеність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Керуючись ст.ст. 367, 374, 376, 381, 382 ЦПК України, суд , -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 11 лютого 2021 року змінити, виклавши мотивувальну частину рішення у редакції цієї постанови.
Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Суддя-доповідач
Судді
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2021 |
Оприлюднено | 05.07.2021 |
Номер документу | 98050624 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Краснощоков Євгеній Віталійович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Краснощоков Євгеній Віталійович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Краснощоков Євгеній Віталійович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Краснощоков Євгеній Віталійович
Цивільне
Київський апеляційний суд
Музичко Світлана Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні