Рішення
від 05.07.2021 по справі 200/1761/21-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2021 р. Справа№200/1761/21-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Бєломєстнова О.Ю.

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський дослідний ливарний завод» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

ВСТАНОВИВ:

17.02.2021 року позивач - Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ: 37536031, місцезнаходження: м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Антрацитівська вугільна компанія» (код ЄДРПОУ: 37523750, місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, вул. Карпинського, 29, офіс 7), Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський дослідний ливарний завод» (код ЄДРПОУ: 37523750, місцезнаходження: Донецька область, м. Краматорськ, вул. Валентина Шеймана, 29, офіс 7) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Ухвалою суду від 22.02.2021 року позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк - 7 днів з моменту отримання копії ухвали для усунення недоліків позовної заяви шляхом:

- надання до суду належним чином оформленої позовної заяви із зазначенням до якого саме відповідача (ТОВ «Антрацитівська вугільна компанія» або ТОВ «Краматорський дослідний ливарний завод» ) звернена позовна вимога;

- надання до суду доказів надіслання рекомендованим листом з повідомленням про вручення адміністративного позову та доданих до нього документів відповідачу - Товариству з обмеженою відповідальністю «Антрацитівська вугільна компанія» ;

- надання доказів, що підтверджують підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3019 від 02.07.2003 року, наданого ТОВ Донрозробка .

01.04.2021 року через відділ документообігу та діловодства суду позивач надав документи на виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху Належним чином оформлену позовну заяву із зазначенням до якого саме відповідача звернена позовна вимога - ТОВ «Краматорський дослідний ливарний завод» , у якій просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5721 від 31.01.2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Краматорський дослідний ливарний завод» .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення ст. 24 Кодексу України про надра та угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин за 2019 рік.

Ухвалою суду від 06.04.2021 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 03.06.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

Відповідач відзив на адміністративний позов у встановлений строк не надав.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) подання заяв по суті справи є правом учасників справи. За таких обставин суд визнав за можливе розглянути справу на підставі наявних матеріалів.

Представники сторін у судове засідання не з`явилися, належним чином були повідомлені про час, дату та місце судового засідання.

Частиною 9 ст. 205 КАС України передбачено, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищезазначене та зважаючи на те, що сторони були належним чином повідомлені про місце, дату та час розгляду справи, їх позиція стосовно предмета спору зрозуміла, в матеріалах справи достатньо документів для розгляду справи по суті, з метою недопущення невиправданого затягування судового процесу, суд доходить висновку про можливість проведення розгляду справи у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

У зв`язку із неявкою сторін у судове засідання розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження в межах строків, визначених КАС України для розгляду справи.

Дослідивши подані позивачем докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Позивач - Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 (далі - Положення №1174), Постанови КМУ від 30.11.2011 р. № 615 Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - Порядок № 615).

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорський дослідний ливарний завод» , зареєстровано за юридичною адресою: 84333, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Валентина Шеймана, будинок 29, офіс 7, код ЄДРПОУ: 37523750.

31 січня 2013 року Державною службою геології та надр України видано Товариству з обмеженою відповідальністю «Антрацитівська вугільна компанія» (код ЄДРПОУ: 37523750), яке було перейменовано у ТОВ «Краматорський дослідний ливарний завод» , спеціальний дозвіл на користування надрами № 5721 на видобування кам`яного вугілля - антрациту, місцезнаходження ділянки надр: Луганська область, Антрацитівський район.

Спеціальним дозволом на користування надрами встановлено обов`язок надання ТОВ «Антрацитівська вугільна компанія» щорічної звітності перед Державним науково виробничим підприємством Державний інформаційний геологічний фонд України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода № 5721 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 17 грудня 2015 року, укладена між позивачем та відповідачем, відповідно до пункту 7.2 розділу 7 якої надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.

30 липня 2020 року Державне науково виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (ДНВП Геоінформ України ) листом № 03/303-1826 від 03.07.2020 року повідомило Державну службу геології та надр України стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами які станом на 03.07.2020 року не направили до ДНВП Геоінформ України щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік, згідно переліку ТОВ «Антрацитівська вугільна компанія» не подало щорічну звітність за формою 5-гр.

Наказом Державної служби геології та надр України від 14.08.2020 року № 346 - зупинено дію спеціального дозволу № 5721 від 31.01.2013 року та відповідачу встановлено 30 календарних днів на встановлених усунення порушень.

На сайті Державної служби геології та надр України розміщено оголошення інформації на виконання наказу Державної служби геології та надр України від 14.08.2020 року № 346.

Як вбачається з листа Державної служби геології та надр України від 21.12.2020 року, направленого на адресу відповідача, надано 15 денний строк для з`ясування позиції (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальними дозволами на користування надрами № 5721 від 31.01.2013 року.

Посилаючись на виявлені порушення відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

При наданні правової оцінки спірним правовідносинам суд врахував наступні обставини справи та норми чинного законодавства.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра 27 липня 1994 року № 132/94-ВР .

Відповідно до ст. 13 Кодексу України про надра, користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.

Згідно з положеннями частини першою статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за №1174 (далі Положення № 1174) .

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Згідно з ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Крім того, відповідно до підпункту 1.8 Порядку обліку робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів від 14.06.2013 р. №262, інформаційно-технічне забезпечення, інформаційно-аналітичне супроводження робіт з обліку результатів завершених робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр та веденням електронної бази, здійснюється ДНВП Геоінформ України . Тобто, ДНВП Геоінформ України є державним підприємством, відповідальним за збір та облік статистичної інформації у сфері спеціального користування надрами, який володіє інформацією щодо подання надрокористувачами відповідних звітів.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу в судовому порядку можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не виконуються зобов`язання, за угодою про умови користування надрами.

Відтак, зважаючи на характер порушення, вчиненого надрокористувачем, яке полягає у недотриманні спеціальних умов дозволу, зокрема, неподанні статистичної звітності, інформація, надана ДНВП Геоінформ України щодо неподання відповідачем статистичної звітності є достатньо для висновку про недодержання відповідачем вимог угоди про умови користування надрами.

Висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах вже висловлював Верховний Суд у постановах від 03.05.2018 у справі №812/1074/17 та від 18.10.2018 у справі №812/1735/17.

Крім того, Верховним Судом у постановах від 03.05.2018 у справі №812/1074/17, від 18.10.2018 у справі №812/1735/17, від 22.01.2019 у справі №810/3865/17, від 12.08.2020 у справі №813/2441/16 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра, яка полягає в тому, що суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках.

Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

З огляду на те, що відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

За таких обставин, приймаючи до уваги те, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування та, оскільки відповідачем не виконуються умови спеціального дозволу, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивач у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, отже відсутні правові підстави для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 139, 193, 242-246, 293, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський дослідний ливарний завод» про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5721 від 31.01.2013 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Краматорський дослідний ливарний завод» .

Повний текст рішення складено та підписано 05 липня 2021 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя Бєломєстнов О.Ю.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2021
Оприлюднено08.07.2021
Номер документу98111368
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/1761/21-а

Рішення від 05.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

Ухвала від 03.06.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні