Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 липня 2021 р. Справа№200/3609/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аляб`єва І.Г., розглянувши за правилами загального позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
в с т а н о в и в:
Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт.Черкаське, вул. Шкільна, 1 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що у період з 08.01.2020 по 09.01.2020 проведено позапланову перевірку приміщень до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт.Черкаське, вул. Шкільна, 1, актом перевірки від 09.01.2020 №18 встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697. У зв`язку з чим просило застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту.
Відповідачем відзиву на позовну заяву не надано.
Ухвалою суду від 06.04.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 04.05.2020.
04.05.2020 розгляд справи відкладено на 01.06.2020.
01.06.2020 розгляд справи відкладено на 30.06.2020 за клопотанням представника відповідача у зв`язку з поширенням COVID-19. /а.с.78/
30.06.2020 розгляд справи відкладено на 27.07.2020 за клопотанням представника відповідача у зв`язку з поширенням COVID-19. /а.с.83/ .
27.07.2020 розгляд справи відкладено на 12.08.2020.
12.08.2020 розгляд справи відкладено на 23.09.2020.
23.09.2020 позивач звернувся до суду з заявою про зупинення провадження для надання часу для примирення сторін строком до 31.12.2020. В обґрунтування заяви зазначено, комісійне обстеження Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області, за результатами якого встановлено, що відповідачем у добровільному порядку вживаються заходи для усунення порушень. З метою для надання часу для добровільного усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей позивач просить зупинити провадження у справі до 31.12.2020.Відповідачем подано аналогічне клопотання про зупинення провадження до 31.12.2020 для примирення.
Ухвалою суду від 23.09.2020 зупинено провадження у справі до 31.12.2020.
Ухвалою суду від 31.12.2020 поновлено провадження у справі, підготовче засідання призначено на 31.12.2020.
23.12.2020 позивач звернувся до суду з заявою про зупинення провадження для надання часу для примирення сторін строком до 01.07.2021. 30.12.2020 представник відповідача надав клопотання про зупинення провадження для надання часу для примирення сторін строком до 01.07.2021.
Ухвалою суду від 31.12.2020 зупинено провадження у справі до 01.07.2021.
Представник позивача та відповідача до судового засідання не з`явилися про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
У відповідності до вимог частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд здійснює розгляд справи у письмовому провадженні.
Дослідивши докази, що містяться у матеріалах справи, суд встановив наступне.
У період з 08.01.2020 по 09.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-З ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17.12.2019 №1118 Про проведення позапланової перевірки проведено позапланову перевірку приміщень та території Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт.Черкаське, вул. Шкільна, 1.
Актом перевірки від 09.01.2020 №18 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ), а саме:
- посадові особи закладу не пройшли навчання з питань пожежної безпеки, внаслідок чого працівники не будуть знати, як діяти під час виникнення пожежі, як користуватись первинними засобами пожежогасіння, а також посадові особи не будуть в змозі проводити інструктажі на протипожежну тематику з працюючим персоналом установи;
- не встановлений відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) проти пожежни й режим;
- територію школи не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді або іншому видному місці, освітлювальними у темний час доби, в зв`язку з чим збільшиться час прибуття пожежних підрозділів, та в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину;
- пожежний резервуар утримується не в справному стані та використовується не за призначенням, що призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу житпо та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі;
- керівником не пройдено функціональне навчання у сфері цивільного захисту, що може призвести до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації;
- не забезпечено персонал справними засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючих, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу та може збільшити кількість летальних випадків;
Будівля школи:
- будівлю не забезпечено системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;
- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу житло та/або здоров`ю людей;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що ). призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її 'технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу житло та/або здоров`ю людей;
- пожежний щит не укомплектовано первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям. їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- в кабінеті фізики електророзетки встановлені на горючій основі, що призведе до аварійної експлуатації електровиробів, нагрівання горючого матеріалу, то може привести до займання та виникнення пожежі з подальшим впливом небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- у коридорі 2-го поверху допускається покриття підлоги (лінолеум). Не надані документи підтверджуючі їх пожежну небезпеку, яка повинна бути не вище,, ніж: В2-помірнозаймисті за займистістю; РП2-локально поширювати полум`я поверхнею (або РПІ-не поширювати); Д2-з помірною димоутворювальною здатністю; Т2-помірнонебезпечна за токсичністю продуктів горіння, що може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння - надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі;
- не демонтовано горюче оздоблення стін в фойє при вході в школу, та не надано матеріали з показниками пожежної небезпеки не нижче: Г2 (помірної горючості); В2 (помірнозаймисті); Д2 (з помірною димоутворювальною здатністю); Т2 (помірнонєбезпечні), що може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння - надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі;
- біля евакуаційного виходу на 1-му поверсі допускається улаштування виступу який перешкоджає вільній евакуації людей, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
Будівля спортивного залу:
- будівлю не забезпечено системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;
- коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
- не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування;
- поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;
- допускається використання будівлі з одним евакуаційним виходом (не забезпечено будівлю другим евакуаційним виходом), що може призвести до перешкоджання евакуації людей, в окремих випадках унеможливить евакуацію, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину, та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
Будівля майстерні:
- будівлю не забезпечено системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту , Будівлю не забезпечено системою протипожежного захисту згідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
- коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
- не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей, з будівлі;
- допускається використання будівлі з одним евакуаційним виходом (не забезпечено будівлю другим евакуаційним виходом), що може призвести до перешкоджання евакуації людей, в окремих випадках унеможливить евакуацію, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережа та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- грати не зроблені такими, щоб вони могли розкриватися, розсуватися або зніматися, що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Актом від 01.09.2020 №02-10/038 про обстеження приміщення Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт.Черкаське, вул. Шкільна, 1 встановлено часткове усунення порушень викладених в акті перевірки від 09.01.2020 №18, а саме:
- посадові особи закладу пройшли навчання з питань пожежної безпеки;
- відповідним наказом встановлено протипожежний режим на об`єкті;
- територію школи забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку) встановленим на видному місці, освітлювальними у темний час доби;
- керівником пройдено функціональне навчання у сфері цивільного захисту.
Будівля школи:
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисте електромереж та електроустановок від короткого замикання;
- з`єднання, відчуження та окінщовання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- пожежний щит укомплектовано первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності;
- в кабінеті фізики електророзетки встановлені на не горючій основі;
- надані документи підтверджуючі пожежну безпеку покриття підлоги (лінолеум) у коридорі 2-го поверху;
- демонтовано горюче оздоблення стін в фойє при вході в школу;
- - виступ встановлений на 1-му поверсі ніколи не перешкоджає вільній евакуації людей.
Будівля спортивного залу;
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисну електромереж та електроустановок від короткого замикання;
- з' єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено щ допомогою опресування, зварювання, гаяння або затискачів.
Будівля майстерні:
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелі - здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- демонтовано глухі грати.
Актом від 16.12.2020 №02-10/053 про обстеження приміщення Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт.Черкаське, вул. Шкільна, 1 встановлено часткове усунення порушень викладених в акті перевірки від 09.01.2020 №18, а саме:
- посадові особи закладу пройшли навчання з питань пожежної безпеки;
- відповідним наказом встановлено протипожежний режим на об`єкті;
- територію школи забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на видному місці, освітлювальними у темний час доби;
- керівником пройдено функціональне навчання у сфері цивільного захисту;
- забезпечено персонал справними засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючих;
Будівля школи:
- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації забезпечено евакуаційним освітленням;
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання;
- з' єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- пожежний щит укомплектовано первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності;
- в кабінеті фізики електророзетки встановлені на не горючій основі;
- надані документи підтверджуючі пожежну безпеку покриття підлоги (лінолеум) у коридорі 2-го поверху;
- демонтовано горюче оздоблення стін в фойє при вході в школу;
- виступ встановлений на 1-му поверсі школи не перешкоджає вільній евакуації людей.
Будівля спортивного залу:
- коридори, проходи та інші шляхи евакуації забезпечено евакуаційним освітленням;
- дерев`яні елементи горищних покриттів ие оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (не вимагається);
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
Будівля майстерні:
- коридори, проходи та інші шляхи евакуації забезпечено евакуаційним освітленням;
- проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
- демонтовано глухі грати.
Отже, встановлені порушення створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.
Здійснивши оцінку обставин справи та надавши їм юридичної кваліфікації, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову, виходячи з такого.
При вирішенні спору суд виходить із того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877).
Відповідно до статті 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Частиною 5 статті 4 Закону № 877 визначено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Отже, застосування заходів реагування включає в себе: зупинення виробництва суб`єкта господарювання, у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об`єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів.
Повне або часткове зупинення виробництва розповсюджується на виготовлення або реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг.
Пунктом 7 статті 7 передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина перша статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частин першої та другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як визначено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Встановлення не усунення відповідачем зазначених вище порушень обумовлює звернення позивача до суду з позовом про застосування заходів державного нагляду (контролю).
При цьому застосування означених заходів можливе у випадку, коли порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Як вже встановлено судом і підтверджено матеріалами справи, посадовими особами позивача проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої складено акт щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки від 09.01.2020 №18. Вказаним актом встановлено ряд порушень, допущених відповідачем у сфері пожежної та техногенної безпеки, а також цивільного захисту.
Судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки позивачем виявлено та зафіксовано в акті перевірки порушення відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом у передбачений Кодексом адміністративного судочинства України строк.
При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 20.06.2018 (справа №826/4267/16), законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання і розповсюдження вогню.
Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно зі статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
в и р і ш и в:
Адміністративний позов керівника Красноармійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Митрополитська, 175, код ЄДРПОУ 38652962) до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (вул.Шкільна, 1, смт.Черкаське, Слов`янський район, Донецька область, 84162, код ЄДРПОУ 30378202) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, а саме: шляхом повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ 30378202) розташованого за адресою: вул.Шкільна, 1, смт.Черкаське, Слов`янський район, Донецька область, 84162 до повного усунення порушень.
В задоволені решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до суду апеляційної інстанції шляхом подання апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складено 05 липня 2021 року.
Суддя І.Г. Аляб`єв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2021 |
Оприлюднено | 08.07.2021 |
Номер документу | 98111447 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аляб'єв І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні