КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 червня 2021 року № 320/6959/18
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Лиска І.Г., розглянувши у м. Києві в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Миронівської районної ради Київської області про визнання бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Миронівської районної державної адміністрації Київської області в якому просить суд визнати бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що він звернувся до відповідача із заявою про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються йому в оренду, на територіях Полівської та Коротищенської сільськіх рад (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області. Відповідачем у встановлений законом строк не розглянуто на пленарному засіданні питання затвердження технічної документації, у зв`язку з чим допущено протиправну бездіяльність.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.01.2019 відкрито провадження за правилами загального позовного провадження у справі та призначено підготовче засідання на 05.03.2019.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.03.2019 замінено неналежного відповідача - Миронівську районну державну адміністрацію на належного відповідача - Миронівську районну раду Київської області та зупинено провадження у справі за обґрунтованим клопотанням сторони до 10.04.2019.
10.04.2019 судове засідання відкладено у зв`язку з неявкою позивача та наступне судове засідання призначено на 13.05.2019.
13.05.2019 судове засідання відкладено у зв`язку з клопотанням представника відповідача та наступне судове засідання призначено на 03.06.2019.
Відповідачем надано до суду відзив на позовну заяву, в якому останній просив в задоволенні позову відмовити, оскільки заяви позивача прийнято, опрацьовано, розглянуто та поставлено на голосування на засідання постійної комісії, що свідчить про дотримання відповідачем всіх необхідних та закріплених на законодавчому рівні вимог і дій, та відсутність протиправної бездіяльності відповідача.
03.06.2019 судове засідання відкладено у зв`язку з клопотанням представника позивача та наступне судове засідання призначено на 23.07.2019.
Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 23.07.2019 поновлено провадження у справі та закрито підготовче судове засідання.
Представник відповідача 18.07.2019 подав клопотання в якому просив подальший розгляд справи здійснювати без його участі. Представник позивача 23.07.2019 подав до суду клопотання в якому проти закриття підготовчого засідання не заперечував та просив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
У зв`язку з поданими клопотаннями та на підставі ст.194 КАС України, суд вирішив подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, до Головного управління Держземагенства у Київській області (надалі - ГУ Держземагенства у Київській області) звернувся ОСОБА_1 (надалі - позивач) з клопотаннями про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення в оренду, які розташовані на території Коротищенської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області, для ведення фермерського господарства.
ГУ Держземагенства у Київській області 18.08.2014 винесені накази № 10- 4549/ 15-14-сг, № 10-4547/15-14-сг, № 10-4546/15-14-сг, № 10-4545/15-14-сг, № 10-4544/15-14-сг, № 10-4543/15-14-сг, № 10-4542/15-14-сг, № 10-4548/15-14- сг про надання ОСОБА_2 дозволів на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду орієнтовною площею 5,2004 га, 8,7345 га, 14,5655 га, 4,4682 га, 3,5776 га, 3,4575 га, 1,5400 га, 7,9889 га відповідно. Рекомендовано в установленому законом порядку розробити та затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
На замовлення позивача ліцензованою землевпорядною організацією було розроблено проекти із землеустрою щодо відведення ОСОБА_2 земельних ділянок на території Коротищенської сільської ради в оренду для ведення фермерського господарства, кадастрові номера земельних ділянок: 3222983400:02:009:0003, 3222983400:03:001:0005, 3222983400:02:004:0030, 3222983400:03:003:0011, 3222983400:02:008:0002, 3222983400:03:003:0010, 3222983400:02:004:0031, 3222983400:02:003:0012.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5824/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 7,9889 га (кадастровий номер 3222983400:02:009:0003), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5830/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 1,54 га (кадастровий номер 3222983400:02:004:0030), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5829/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 14,5655 га (кадастровий номер 3222983400:03:001:0005), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5827/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 3,5776 га (кадастровий номер 3222983400:03:003:0011), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5825/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 8,7345 га (кадастровий номер 3222983400:02:008:0002), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5826/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 3,4575 га (кадастровий номер 3222983400:03:003:0010), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5823/15- 14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 5,2004 га (кадастровий номер 3222983400:02:004:0031), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Наказом ГУ Держземагенства у Київській області № 10-5828/15-14-сг від 22.09.2014 вирішено, серед іншого, затвердити Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 на території Коротищенської сільської ради, надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку загальною площею 4,4684 га (кадастровий номер 3222983400:02:003:0012), начальнику відділу Держземагенства у Миронівському районі Київській області при умові затвердження нормативної грошової оцінки відповідно до вимог чинного законодавства укласти договір оренди земельної ділянки від імені ГУ Держземагенства у Київській області та підписати акт прийому передачі земельної ділянки.
Між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю Візир-7 10.10.2014 укладено договір № 24/1010-14 на розробку технічної документації з нормативної грошової оцінки восьми земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 загальною площею 49,5328 га, розташовані на території Коротищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
На виконання укладеного договору ТОВ Візир-7 складено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок загальною площею 49,5328 га, розташовані на території Коротищенської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області.
ГУ Держгеокадастру у Київській області проведено державну експертизу даної землевпорядної документації, про що складено позитивний висновок № 82- 15 НО від 25.08.2015.
23.06.2018 позивач звернувся до Миронівської районної ради із заявою про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки восьми земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 : площею 7,9889 га, кадастровий номер 3222983400:02:009:0003, площею 14,5655 га, кадастровий номер 3222983400:03:001:0005, площею 1,54 га, кадастровий номер 3222983400:02:004:0030, площею 3,5776 га, кадастровий номер 3222983400:03:003:0011, площею 8,7345 га, кадастровий номер 3222983400:02:008:0002, площею 3,4575 га, кадастровий номер 3222983400:03:003:0010, площею 5,2004 га, кадастровий номер 3222983400:02:004:0031, площею 4,4684 га, кадастровий номер 3222983400:02:003:0012.
У відповідь відповідач надіслав лист від 03.08.2018 № 01/30-44, в якому повідомлялось, що за результатами розгляду заяви постійною комісією з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та охорони навколишнього середовища вирішено звернутись до Київського апеляційного адміністративного суду та Окружного апеляційного суду м. Києва та Головного управління Держгеокадастру у Київській області для отримання інформації щодо стану розгляду судового провадження за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 10-7381/15- 14-сг від 15.10.2014 Про скасування наказів . Повторний розгляд заяви постійною комісією відбудеться після надходження відповіді.
Питання затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що надаються в оренду ОСОБА_2 не було включено до порядку денного пленарного засідання вісімнадцятої, дев`ятнадцятої та двадцатої сесій Миронівської районної ради VII скликання, що відбувались 03.08.2018, 20.11.2018 та 21.12.2018.
Таким чином, станом на 21.12.2018 Миронівською районною радою не розглянуто питання затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки восьми земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 , загальною площею 49,5328 га розташовані на території Коротищенської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області.
Також матеріалами справи встановлено, з протоколу №18 засідання постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Миронівської районної ради від 24.07.2018 року вбачається, що за результатами розгляду заяв ОСОБА_3 про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що знаходиться па території Коритищенської та Полівської сільських рад Миронівського району за межами населеного пункту в зв`язку з наявністю судового спору та судовим процесом щодо зазначених земельних ділянок було вирішено направити запити до Окружного адміністративного суду м. Києва, до Апеляційного адміністративного суду м. Києва, до Головного управління Держгеокадастру в Київської області запити щодо отримання відповідної інформації.
02.08.2018 року до Миронівської районної ради надішли листи від Головного управління Держгеокадастру в Київській області, Окружного адміністративного суду міста Києва та Київського апеляційного адміністративного суду надійшли листи, зі змісту яких вбачалось про те, що питання використання земельних ділянок ОСОБА_4 вирішується в судовому порядку , зокрема справа №826/20518/14 перебуває на розгляді в суді.
Крім того, до районної ради звернувся сільський голова Зеленьківської сільської ради з проханням не затверджувати технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ОСОБА_2 аргументуючи тим, що прокуратура Київської області оскаржує наказ Головного управління Держземагенства у Київській області про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення документації із землеустрою па території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської ради. Зеленківська сільська рада, просить звернути увагу на те, що до моменту набуття законної сили рішенням Миронівського районного суду Київської області у цивільній справі №371/1232/15-ц сесія Миронівської районної ради не має законних підстав для розгляду питання про затвердження технічної документації з нормативно - грошової оцінки земельних ділянок, які є предметом спору у цивільній справі №371/1232/15-ц.
Також аналогічне звернення було надіслано головою Коритищенської сільської ради, в якому зазначається, що статтею 19 Конституції України закріплено - орган державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. При прийнятті оскаржуваних наказів, щодо падання дозволів на розроблення га затвердження документації із землеустрою та передачі земель державної власності в оренду Головним управлінням Держземагенства у Київській області не була перевірена інформація, щодо площ земельних ділянок, в якому статусі перебуває дана земля чи не мають інші особи права надані ділянки.
Також до Миронівської районної ради надійшов лист від сільського голови Полівської сільської ради, в якому останні вказують на те, що Миронівською районною державною адміністрацією було винесено розпорядження Про дозвіл на виготовлення технічної документації зі складанням державних актів на право власності на земельні ділянки 19-ми жителям соціальної сфери села для ведення особистого селянського господарства па території Полівської сільської ради, загальною площею близько 36 га. Тому, земельні ділянки, які відповідно до норм чинного законодавства, яке діяло на той час були виділенні громадянам згідно розпорядження Мироніської районної державної адміністрації. Ще в 2006-2011 роках, згідно незаконних дій наказів Головного управління Держземагенства у Київській області можуть бути передані в оренду ОСОБА_1 , що є порушенням прав 19 фізичних осіб працівників соціальної сфери села Польове на отримання безоплатно у власність земельних ділянок. Відповідно до графічних матеріалів вбачається, що земельні ділянки, на які надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та виготовлення державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам-працівникам соціальної сфери для ведення особистого селянського господарства на земельні ділянки, які були передані ОСОБА_1 згідно спірних наказів - співпадають між собою. Таким фізичним особам уже виготовлена технічна документація, щодо відведення їм земель у приватну власність.
26.06.2018 року Миронівською районною радую було отримано колективний лист громадян, в якому зазнається, що внаслідок прийняття ГУ Держгеокадастру у Київській області оскаржуваних неправомірних наказів, фізичні особи ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 позбавлені можливості завершити процедуру отримання земельних ділянок у власність на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області, для ведення товарного сільскогосподарського виробництва на виконання рішень Миронівського районного суду Київської області. В листі, що було надіслане ПАТ Миронівське до Миронівської районної ради повідомляється про те, що затвердження Миронівською районною радою технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що надаються в оренду гр. ОСОБА_2 для ведення фермерського господарств, до набрання судовим рішенням у зазначеній справі законної сили, порушить права та охороннювані законом інтереси позивача та третіх сторін, а також призведе до появи обставин, які ускладнюватимуть відновлення прав позивача, третіх осіб та зумовлять необхідність вчинення додаткових заходів для захисту порушених прав. Ухвалою Миронівського районного суду Київської області від 03.09.2015 року задоволена заява про забезпечення позову третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача СТОВ Коритище , заборонено Головному управлінню Держземагенства у Київській області до набрання судовим рішенням законної сили вчиняти дії щодо передачі в оренду земельних ділянок, щодо яких винесено оскаржувані накази.
ОСОБА_2 було надіслано лист від 03.08.2018 №01/30-411 про результати розгляду відповідних заяв.
Відповідач у відзиві стверджує, що станом на травень 2019 року повторно, заяв ОСОБА_3 про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що знаходиться на території Коритищенської та Полівської сільських рад Миронівського району за межами населеного пункту до районної ради не надходило.
Окрім того, станом на травень 2019 року в провадженні Кагарлицького районного суду Київської області перебуває справа №371/1232/15-ц за позовом прокурора Київської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області із залученням третіх осіб про визнання недійсними та скасування наказів Головного управління Держгеокадастру в Київській області, визнання відсутності права на земельні ділянки. Справа перебуває на розгляді у судах з 2015 року. Зазначена справа стосується саме земельних ділянок щодо яких ОСОБА_1 подавав заяви на затвердження технічних документацій з нормативно грошової оцінки земельних ділянок на території Полівської та Коритишенської сільських рад.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Аналогічне положення містить ч. 2 ст. 16 Закону України Про оренду землі , якою визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 38 Закону України Про землеустрій оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.
Згідно з п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати (за землю) використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ч. 3 ст. 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Правові засади проведення оцінки земель визначає Закон України Про оцінку земель , який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Обов`язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок врегульовано статтею 13 Закону України Про оцінку земель .
Так, частиною 1 вказаної статті передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно з ч. 1 ст. 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Згідно зі ст. 9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є об`єктом обов`язкової державної експертизи.
Статтею 35 цього Закону передбачено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
За положеннями абзацу 3 даної статті якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
За положеннями абзацу 4 даної статті позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Абзацем 8 передбачено, що висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Відповідно до ч. 2, ч. 4 ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.
Згідно з ч. 7 ст. 21 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України. Зокрема, це прийняття рішення відповідним органом виконавчої влади про передачу в оренду земельної ділянки, прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель (укладання договору заінтересованими особами), розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації, внесення відомостей про нормативну грошова оцінку земельної ділянки до Державного земельного кадастру.
При цьому затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, належить до повноважень районних рад.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні .
Згідно зі ст. 4 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах законності.
Частиною 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до п. 21 ч. 1 ст. 43 цього Закону виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання реіулювання земельних відносин.
Частиною 1 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до ст. 47 Закону України Про місцеве самоврядування , постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з ч. 2 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частиною 3 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1,29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.
У відповідності до ч. 5 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Зі змісту наведених конституційних та законодавчих положень вбачається, що розгляд питання про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення має здійснюватися в порядку та строки, встановлені законом. Зволікання у його проведенні за певних умов та обставин може розцінюватися як протиправна бездіяльність.
Як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно- правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Згідно абзаців 3 та 4 ст. 35 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, відкриття робіт з реалізацією заходів, передбачених відповідною документацією.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся до Миронівської районної ради із заявою про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з метою здійснення передбачених законодавством дій, необхідних для укладання договорів оренди земельних ділянок.
Відповідачем у встановлений законом строк не розглянуто на пленарному засіданні питання затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що передаються в оренду ОСОБА_3 .
Суд зазначає, що підставою відкладення включення до порядку денного сесії Миронівської районної ради питання затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що передаються в оренду ОСОБА_3 , є звернення постійної комісії до адміністративних судів для отримання інформації щодо стану розгляду судового провадження за позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Київській області № 10-7381/15- 14-сг від 15.10.2014 Про скасування наказів . Однак копії судових рішень, що вступили в законну силу, прийняті за результатом розгляду даного питання, містяться серед документів технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Таким чином, Миронівська районна рада допустила протиправну бездіяльність, у зв`язку з нездійсненням юридично значимих й обов`язкових дій в інтересах ОСОБА_3 , які на підставі закону віднесені до її компетенції.
Отже, суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Щодо вимоги позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення шляхом подання звіту, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Згідно з частиною другою статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
З наведеного слідує, що повноваження адміністративного суду накладати на суб`єкта владних повноважень зобов`язання подати звіт про виконання рішення суду є правом суду, а не його обов`язком, реалізація якого можлива у випадку доведення позивачем або встановлення судом під час розгляду справи, що за відсутності такого контролю рішення суду залишиться не виконаним, чи для його виконання доведеться докласти значних зусиль.
Будь-яких пояснень на обґрунтування необхідності покладення на відповідача додаткового обов`язку під час виконання судового рішення позивач у позовній заяві не зазначив. У свою чергу судом під час розгляду справи обставин, які б вимагали встановлення судового контролю, не встановлено.
З урахуванням викладеного вимоги позивача про встановлення судового контролю задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час звернення до суду було сплачено судовий збір у розмірі 1409,60 грн., який підлягає стягненню у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань Миронівської районної ради Київської області.
Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 143, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Миронівської районної ради Київської області щодо не розгляду у встановлений законом строк питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки трьох земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 , площею 17,1692 га, кадастровий номер 3222985700:03:004:0003, площею 4,8624 га, кадастровий номер 3222985700:04:011:0006, площею 61,5513 га, кадастровий номер 3222985700:04:007:0002, розташовані на території Полівської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області.
Зобов`язати Миронівську районну раду Київської області у встановлених законом порядку і строк розглянути питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки трьох земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 , площею 17,1692 га, кадастровий номер 3222985700:03:004:0003, площею 4,8624 га, кадастровий номер 3222985700:04:011:0006, площею 61,5513 га, кадастровий номер 3222985700:04:007:0002, розташовані на території Полівської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області.
Визнати протиправною бездіяльність Миронівської районної ради Київської області щодо не розгляду у встановлений законом строк питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки восьми земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 , площею 7,9889 га, кадастровий номер 3222983400:02:009:0003, площею 14,5655 га, кадастровий номер 3222983400:03:001:0005, площею 1,54 га, кадастровий номер 3222983400:02:004:0030, площею 3,5776 га, кадастровий номер 3222983400:03:003:0011, площею 8,7345 га, кадастровий номер 3222983400:02:008:0002, площею 3,4575 га, кадастровий номер 3222983400:03:003:0010, площею 5,2004 га, кадастровий номер 3222983400:02:004:0031, площею 4,4684 га, кадастровий номер 3222983400:02:003:0012, розташовані на території Коротищенської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області.
Зобов`язати Миронівську районну раду Київської області у встановлених законом порядку і строк розглянути питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки восьми земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що надаються в оренду ОСОБА_2 , площею 7,9889 га, кадастровий номер 3222983400:02:009:0003, площею 14,5655 га, кадастровий номер 3222983400:03:001:0005, площею 1,54 га, кадастровий номер 3222983400:02:004:0030, площею 3,5776 га, кадастровий номер 3222983400:03:003:0011, площею 8,7345 га, кадастровий номер 3222983400:02:008:0002, площею 3,4575 га, кадастровий номер 3222983400:03:003:0010, площею 5,2004 га, кадастровий номер 3222983400:02:004:0031, площею 4,4684 га, кадастровий номер 3222983400:02:003:0012, розташовані на території Коротищенської сільської ради (за межами населеного пункту) Миронівського району Київської області.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Миронівської районної ради (ідентифікаційний код 04054814) судові витрати у розмірі 1409 (одна тисяча чотириста дев`ять) грн. 60 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Лиска І.Г.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2021 |
Оприлюднено | 08.07.2021 |
Номер документу | 98112581 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лиска І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні