Рішення
від 24.06.2021 по справі 520/5830/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 червня 2021 р. № 520/5830/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Волошина Д.А.,

за участю секретаря судового засідання - Суховарової О.А.,

представника позивача - Тімонова А.І.,

представника відповідача - Лютянського М.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, про скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ МОТОРЗ" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення №00000980501 від 27.11.2019 про донарахування Товариству з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ МОТОРЗ" орендної плати з юридичних осіб на загальну суму 9 058 866,99 грн. (7 247 093,59 грн. податкового зобов`язання та 1 811 773,40 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що посадовими особами ДПС у Харківській області з 18.10.2019 по 31.10.2019 була проведена документальна планова виїзна перевірка ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ . За результатами перевірки складено акт № 663/20-40-05-01-08/32677625 від 07.11.2019 в якому зазначено, що позивачем порушено вимоги п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено орендну плату за землю з юридичних осіб на загальну суму 7 247 093,44 грн. На підставі вищезазначеного акту відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення №00000980501 від 27.11.2019 про донарахування орендної плати з юридичних осіб на загальну суму 9 058 866,99 грн (7 247 093,59 грн. податкового зобов`язання та 1 811 773,4 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями). Позивач не погоджується з висновками перевірки та винесеним податковим повідомленням-рішенням та вважає, що відповідачем під час його складення було порушено норми чинного податкового законодавства України, вказані дії та індивідуальні акти не відповідають вимогам пп. 1-3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України про обґрунтованість та правомірність прийняття таких рішень, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.06.2020 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 21.07.2020 о 12:00 год.

Представник відповідача 03.07.2020 подав до суду відзив на позов, в якому зазначив, що ГУ ДПС у Харківській області відповідно до пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20, ст.75, ст.77, ст.82 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI, зі змінами та доповненнями, плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб`єктів господарювання на 2019 рік, на підставі наказів ГУ ДФС у Харківській області від 14.06.2019 №4139, від 05.07.2019 №4708 та наказу ГУ ДПС у Харківській області від 17.10.2019 №1270 Про внесення змін до наказу ГУ ДФС у Харківській області від 14.06.2019 №4139 , проведена документальна планова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю РОЯЛ МОТОРЗ з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2019, валютного законодавства за період 01.01.2016 по 30.09.2019, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2019, іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2019, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки (додаток №1 до примірника акта перевірки, що залишається в контролюючому органі). Перевіркою встановлено порушення ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ п.288.5 ст.288 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VI із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено орендну плати за землю з юридичних осіб на загальну суму 7 247 093,44 грн., в т.ч. за 2017 р. у сумі 2 670 272,87 грн., за 2018р. у сумі 2 670 272,87 грн., за січень - вересень 2019 р. у сумі 1 906 547,70 гривень. ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ за період з 2017 року по вересень 2019 року при нарахуванні орендної плати за землю, нормативну грошову оцінку земель населених пунктів індексувало на коефіцієнт, який складається з коефіцієнтів індексації за 2016 рік - 1,433, 2017 рік - 1,06, 2018р. - 1. Відповідно листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 06.09.2017 № 19-20-0.23,08-1824/116-17 Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання № 1209/13 від 03.07.2013 була затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, яка застосовується з 1 січня 2014 року. Базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова становить 291,18 грн. Згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2017 №22-28-0.22-443/2-17 нормативну грошову оцінку земель міста Харкова станом на 01.01.2017 необхідно індексувати на коефіцієнт 1,89720602, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 2014р.-1,249, 2015р.-1,433, 2016р. -1,06, 2017р. -1, 2018р. -1.

Представником позивача 26.08.2020 подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначено, що Законом України Про оренду землі передбачено внесення змін у розмір орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності. Разом із тим, ст. 30 Закону України Про оренду землі встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. При цьому статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту. Позивач вважає, що відповідач, відповідно до ПК України, має повноваження зі здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів податків і зборів, а також неподаткових доходів, установлених законодавством, проте ініціативою вносити зміни в договори оренди землі відповідно до вимог Закону України Про оренду землі наділена одна зі сторін цих договорів, якою у справі, що розглядається, є міська рада - орган місцевого самоврядування, через яку відповідною Територіальною громадою реалізовано право власності на передані в оренду земельні ділянки, що знаходяться у комунальній власності. Суб`єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір, пов`язаний зі сплатою податків і, на думку суб`єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок. Таким чином, позивач вважає, що хоча зміна розміру земельного податку є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, зазначене не тягне автоматичної зміни орендної палати та, відповідно, донарахування відповідачем суми податкового зобов`язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковим повідомленням-рішенням.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" про призначення судово-економічної експертизи по адміністративній справі №520/5830/2020 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення - задоволено.

Призначено по справі №520/5830/2020 судово-економічну експертизу, проведення якої доручено Харківському науково-дослідному інституту судових експертиз імені заслуженого професора М.С. Бокаріуса.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 05.04.2021 поновлено провадження у справі №520/5830/2020 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, оскільки 13.01.2021 на адресу суду та ТОВ Роял Моторз направлено рахунок на оплату проведення судової експертизи. Станом на 04.03.2021 оплата за проведення експертизи згідно рахунку №2196 від 19.11.2020 до ННЦ ІСЕ ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса не надійшла.

Протокольною ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.04.2021 замінено відповідача Головне управління ДПС у Харківській області на його правонаступника - Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.

Протокольною ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 25.05.2021 закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті на 22.06.2021 о 10:45 год.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити, з посиланням на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та просив в їх задоволенні відмовити.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, встановив наступне.

Судом встановлено, що ТОВ "РОЯЛ МОТОРЗ" пройшло передбачену законом процедуру державної реєстрації та набуло статусу юридичної особи з ідентифікаційним кодом 32677625.

Основними видами діяльності позивача, в тому числі, є 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); 46.19 діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.52 роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах.

ГУ ДПС у Харківській області відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, ст. 77, ст. 82 Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI зі змінами та доповненнями, плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб`єктів господарювання на 2019 рік, на підставі наказів ГУ ДФС у Харківській області від 14.06.2019 №4139, від 05.07.2019 №4708 та наказу ГУ ДПС у Харківській області від 17.10.2019 №1270 Про внесення змін до наказу ГУ ДФС у Харківській області від 14.06.2019 №4139 , проведена документальна планова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю РОЯЛ МОТОРЗ з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2019, валютного законодавства за період 01.01.2016 по 30.09.2019, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 30.09.2019, іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 30.09.2019, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.

Результати перевірки викладені в акті №663/20-40-05-01-08/32677625 від 07.11.2019, яким зафіксовано порушення ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VІ з урахуванням змін та доповненнями (в редакціях, які були чинні у відповідні періоди), порушено терміни реєстрації податкових накладних на загальну суму 154,01 грн; п. 288.5 ст. 288 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено орендну плати за землю з юридичних осіб на загальну суму 7 247 093,44 грн, в т.ч. за 2017р. у сумі 2 670 272,87 грн., за 2018р. у сумі 2 670 272,87 грн, за січень - вересень 2019р. у сумі 1 906 547,70 грн; ст. 176 , абз. 1 п. 119.2 ст. 119 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755 та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року №4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 р. за №111/26556 - встановлено, що податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податку, і сум утриманого з них податку за ф. 1-ДФ за I-IV квартали 2016 року, I-IV квартали 2017 року, I-IV квартали 2018 року, I-III квартал 2019 року не відображена повернута фінансова допомога керівнику підприємства ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) з ознакою доходу 153 .

Актом перевірки встановлені порушення, які і стали підставою для винесення податкового повідомлення-рішення №00000980501 від 27.11.2019 за формою Р , яким збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 7 247 093,59 грн за податковими зобов`язаннями та 1 811 773,40 грн за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).

Позивач, не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням, звернувся до суду з даним позовом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України встановлено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Пунктом 77.1 статті 77 ПК України встановлено, що документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.

План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Матеріалами справи встановлено, що підставою для збільшення позивачу суми грошового зобов`язання в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні вказано, що актом перевірки встановлено порушення пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України у зв`язку із заниженням орендної плати за землю з юридичних осіб, оскільки за період з 2017 по вересень 2019 при нарахуванні орендної плати за землю, позивач нормативну грошову оцінку земель населених пунктів індексував на коефіцієнт, який складається з коефіцієнтів індексації за 2016 рік - 1,433; 2017 рік - 1,06; 2018р. - 1.

За період з 01.01.2017 по 30.09.2019 ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ задекларовано орендної плати за землю з юридичних осіб у сумі 3 254 594,72 грн.

Перевіркою повноти визначення орендної плати за землю з юридичних осіб за період 01.01.2017 по 30.09.2019 контролюючим органом встановлено його заниження на загальну суму 7 247 093,44 грн., в т.ч. за 2017 р. у сумі 2 670 272,87 грн., за 2018р. у сумі 2 670 272,87 грн., за січень - вересень 2019р. у сумі 1 906 547,70 грн.

Щодо правомірності прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення, суд зазначає наступне.

Відповідно до Земельного кодексу України та Закону України Про оренду землі користування землею в Україні є платним.

Згідно зі статтею 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до пп. 16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом.

Згідно з пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності

Відповідно до пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України, податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п.285.1 ст.285 Податкового кодексу України). Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців) (п.285.2 ст.285 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п.288.2 ст.288 Податкового кодексу України). Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п.288.3 ст.288 Податкового кодексу України).

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.288.4 ст.288 Податкового кодексу України).

Пунктом 286.2 ст.286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п. 287.3 ст.287 Податкового кодексу України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Згідно з п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель ).

Відповідно до п.286.2 ст.286 Податкового кодексу України, при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею платником подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Отже, розмір орендної плати за землю, має обчислюватись платником податків на підставі умов договору оренди і з дотриманням вимог ПК України, який передбачає визначення орендної плати, виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, і величину цього коефіцієнту щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за певною формулою. При цьому, з моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки.

Як встановлено в акті контролюючого органу, перевірка відображеного податкового зобов`язання по орендної плати за землю з юридичних осіб за період з 01.01.2016 по 30.09.2019 проведена на підставі договорів оренди землі, а саме:

- договір оренди землі від 10.04.2006 №б/н з Харківською міською радою, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 10.04.2006 №440667100031 строком дії до 30.12.2030, на земельну ділянку по пр-т. Льва Ландау, (район "Автограду"), площею 3,0798 га для будівництва та експлуатації торговельного комплексу (1т., а.с.152-156);

- договір оренди землі від 29.01.2008 №б/н з Харківською міською радою, який зареєстровано у Харківській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 03.03.2008 №440867100012 строком дії до 31.03.2032, на земельну ділянку по пр-т. Льва Ландау, буд. 2/2 , площею 0, 4119 га для експлуатації та обслуговування торговельного комплексу з автостоянкою (1т., а.с.157-161);

- угода про розірвання договору оренди землі на земельну ділянку Льва Ландау, буд. 2/2 , площею 0,4119 га від 22.04.2019. Орендар повертає, а Орендодавець приймає земельну ділянку, несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, кадастровий №6310136900:09:001:0049, номер запису про інші речові права від 12.10.2016 №17176186(2т., а.с. 4).

Контролюючим органом зазначено, що перевірка відображеного податкового зобов`язання по орендній платі за землю з юридичних осіб за період з 01.01.2016 по 30.09.2019 проведена на підставі договорів оренди землі, відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, рішень суду: рішення по справі №922/516/14 Господарського суду Харківської області від 16.04.2014, Харківського апеляційного Господарського суду від 19.06.2014, Вищого господарського суд України від 21.08.2014, рішення по справі №922/529/14 Господарського суду Харківської області від 02.04.2014, Харківського апеляційного Господарського суду від 16.06.2014, Вищого господарського суд України від 01.10.2014, розрахунків суми орендної плати за землю з юридичних осіб на 2017, 2018, січень - вересень 2019 року.

В ході перевірки встановлено, що ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ застосовувало для нарахування орендної плати за землю дані з договорів оренди землі, відповідно яких визначено площі земельних ділянок та розмір орендної плати за земельні ділянки, а саме:

- земельна ділянка по пр-т. Льва Ландау (50-річчя СРСР), (район "Автограду") , площею 3,0798 га для будівництва та експлуатації торговельного комплексу, відповідно п.5 договору оренди землі від 10.04.2006 року №б/н, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з довідкою №1792/06 від 27.03.2006 року становить 1702399 грн., на період експлуатації згідно з довідкою №1793/06 від 27.03.2006 року становить 8511995грн. Також, відповідно п.9 договору, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: - на період будівництва 2006рік - 4804,6грн., з 2007 року - 9065,27грн.; на період експлуатації з 31.12.2007 року 27451,18грн. на місяць;

- земельна ділянка по пр-т. Льва Ландау (50-річчя СРСР), буд. 2/2 , площею 0, 4119 га для експлуатації та обслуговування торговельного комплексу з автостоянкою, відповідно п.5 договору оренди землі від 29.01.2008 року №б/н, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1153185 грн. Також, відповідно п.9 договору, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку на рік становить : 4,1% - від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 47280,59грн., розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить 3940,05 грн.

ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ за період з 2017 по вересень 2019 при нарахуванні орендної плати за землю, нормативну грошову оцінку земель населених пунктів індексувало на коефіцієнт, який складається з коефіцієнтів індексації за 2016 рік - 1,433; 2017 рік - 1,06; 2018р. - 1.

Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання № 1209/13 від 03.07.2013 була затверджена Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, яка застосовується з 1 січня 2014 року. Базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова становить 291,18 грн.

Згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2017 № 22-28-0.22-443/2-17 нормативну грошову оцінку земель міста Харкова станом на 01.01.2017 необхідно індексувати на коефіцієнт 1,89720602, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 2014 р.- 1,249; 2015р.- 1,433; 2016р. - 1,06; 2017р. - 1; 2018р. -1.

Крім того, фахівцями, що здійснюють перевірку, було отримано інформацію (службова записка відділу податків і зборів з юридичних осіб Східного управління ГУ ДФС у Харківській області від 02.05.2019 №1182/20-40-58-05-25) щодо неподання підприємством ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ уточнюючих розрахунків з орендної плати за землю з юридичних осіб відповідно змін, внесених до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, із наданням відповідних копій документів.

Позивач доказів протилежного до суду не надав.

Реєстрація іншого речового права підтверджується:

- інформаційною довідкою №60052161 від 27.05.2016 номер запису про право власності №13641451 дата реєстрації 09.03.201. Підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 10.04.2006, видавник: Харківська міська рада Харківської області; цей договір зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 10.04.2006, за № 440667100031; Акт встановлення меж земельної ділянки на місцевості, серія та номер: 515/06, виданий 27.06.2006, видавник: Харківське міське управління земельних ресурсів Харківською міської ради Харківської області; постанова, серія та номер: справа № 922/529/14, виданий 16.06.2014, видавник: Харківський апеляційний господарський суд; постанова, серія та номер: справа № 922/529/14, виданий 01.10.2014, видавник: ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ; рішення суду, серія та номер: справа №922/529/14, виданий 02.04.2014, видавник: Господарський суд Харківської області. Додаткові відомості про інші речові права: нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №-718 від 24.09.2013 становить 29571316 грн. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 266/14 від 17.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 1655993,70 грн., або в місяць - 337999,48 грн. Опис об`єкта іншого речового права: в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,0798 га.(1т., а.с.147-150);

- Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу №132422437, сформовано 27.07.2018, номер запису про інше речове право №17176168 дата реєстрації 26.10.2016. Підстава виникнення іншого речового права: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 29.01.2008, видавник: Харківська міська рада Харківської області; цей договір зареєстровано у Харківській регіональній філії ДГІ "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 03.03.2008 за 342440867100012; акт встановлення меж земельної ділянки на місцевості, серія та номер: 1577/07, виданий 29.12.2007, видавник: Управління земельних ресурсів у м. Харків; додаткова угода до договору оренди землі від 29.01.2008, що визнана укладеною постановою Харківського апеляційного господарського суду, серія та номер: №922/516/14, виданий 19.06.2014, видавник: Харківський апеляційний господарський суд. Додаткові відомості про інші речові права: нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №927 від 24.09.2013 становить: 3969480 грн; розмір орендної плати за земельну ділянку на рік згідно з розрахунком №252/14 від 17.10.2013 становить: 5,6% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 222290,88 грн; розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить: 18524,24 грн. Опис об`єкта іншого речового права: в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4119 га, у тому числі інших угідь 0,4119 га (1т., а.с. 145-146);

- Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу №165878303, сформовано 08.05.2019, номер запису про інше речове право №17176168, дата реєстрації відповідно змін внесених 04.05.2019; підстава: угода про розірвання договору оренди землі на земельну ділянку Льва Ландау, буд. 2/2, площею 0,4119 га від 22.04.2019, власник: Харківська міська рада Харківської області (2т., а.с. 101-102).

Частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України визначено, що у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Судом встановлено, що постановою Харківського апеляційного Господарського суду від 16.06.2014 по справі №922/529/14, на підставі якої внесено зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, рішення Господарського суду Харківської області від 02 квітня 2014 року у справі №922/529/14 скасовано в частині відмови в задоволенні первісного позову та прийнято в цій частині нове рішення, яким позов задоволено частково.

Внесено зміни до договору оренди землі від 10 квітня 2006 року № 440667100031 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до нього в наступній редакції: - розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №266/14 від 17.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 1655993,70 грн. (один мільйон шістсот п`ятдесят п`ять тисяч дев`ятсот дев`яносто три гривні 70 копійок), або в місяць - 137999,48 гри. (сто тридцять сім тисяч дев`ятсот дев`яносто дев`ять гривень 48 копійок.". Також, Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "10" квітня 2006 року за №440667100031 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

Постановою Харківського апеляційного Господарського суду від 19.06.2014 по справі №922/516/14, на підставі якої внесено зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, рішення Господарського суду Харківської області від 16.04.2014 у справі №922/516/14 за первісним позовом скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено частково.

Визнано укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 29.01.2008 шляхом внесення змін в пункти 1, 2, 5, 9 в наступній редакції: - розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 252/14 від 17.10.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 222290,88 грн. (двісті двадцять дві тисячі двісті дев`яносто гривень 88 копійок), або в місяць - 18524,24 грн. (вісімнадцять тисяч п`ятсот двадцять чотири гривні 24 копійки).

Згідно ч. 4 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, як визначено ст. 288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI із змінами та доповненнями, є договір оренди такої земельної ділянки.

Підприємству Головним управлінням ДФС у Харківській області надіслано лист від 05.11.2018 №45897/10/20-40-12-15-26 з проханням забезпечити проведення розрахунків з бюджетом зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою згідно договору оренди з Харківською міською радою від 03.03.2008 №440867100012 у зв`язку з початком строку виконання зобов`язання сторін, 09.03.2016 - день державної реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (1т., а.с 229-230).

Листом від 12.12.2018 №51618/10 позивачем надано відповідь щодо вжиття заходів з укладання додаткової угоди до договору оренди землі (1т., а.с 231).

Позивачу Головним управлінням ДФС у Харківській області надіслано лист від 05.03.2019 №10902/10/20-40-58-05-21 з проханням забезпечити проведення розрахунків з бюджетом зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою згідно договору оренди з Харківською міською радою від 10.04.2006 року № 440667100031 у зв`язку з початком строку виконання зобов`язання сторін, 26.10.2016 - день державної реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (1т., а.с 226-227).

Листом від 27.03.2019 №7 позивачем надано відповідь щодо вжиття заходів з укладання додаткової угоди до договору оренди землі (1т., а.с 228).

Проте, на час розгляду справи позивачем розрахунків з бюджетом зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою згідно договору оренди з Харківською міською радою від 10.04.2006 року № 440667100031 та земельною ділянкою згідно договору оренди з Харківською міською радою від 03.03.2008 №440867100012 не проведено.

Як слідує з наведених вище приписів п.п.271.1.1 п.271.1 ст.271 та п.286.1 ст.286 ПК України, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, а підставою для нарахування земельного податку є дані Державного земельного кадастру, при цьому, центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Отже, визначення орендної плати за землю проводиться на підставі даних Державного земельного кадастру та з використанням нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, визначеної у встановленому порядку.

Відповідно до п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Отже, оскільки Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 була затверджена Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання № 1209/13 від 03.07.2013 та застосовується з 1 січня 2014 року, то нормативну грошову оцінку земель міста Харкова станом на 01.01.2017 необхідно індексувати на коефіцієнт 1,89720602, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 2014 р. - 1,249; 2015 р. - 1,433; 2016р. - 1,06; 2017 р. - 1.

За наведених обставин, суд погоджується з доводами відповідача відносно того, що ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ за період з 2017 року по вересень 2019 року при нарахуванні орендної плати за землю протиправно індексувало на коефіцієнт, який складається з коефіцієнтів індексації за 2016 рік - 1,433; 2017 рік -1,06; 2018р. -1, замість вірного 1,89720602 , який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 2014 р.-1,249; 2015 р.-1,433; 2016р. -1,06; 2017р. -1; 2018р. - 1, у зв`язку із чим позивачем за період з 01.01.2017 по 30.09.2019 було занижено нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки на 7 247 093,44 грн., в т.ч. за 2017р. у сумі 2 670 272,87 грн., за 2018р. у сумі 2 670 272,87 грн., за січень - вересень 2019р. у сумі 1 906 547,70 грн.

Водночас, відповідачем, враховуючи наведені вище положення законодавства та встановлені судом обставини справи, для розрахунку річної суми орендної плати позивача за 2017 рік - вересень 2019 року, правильно було розраховано нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Таким чином, сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ відповідно до вимог чинного законодавства України за період з 01.01.2017 по 30.09.2019, складає: 9 659 027,92 грн., у т. ч. за 2017 рік - 3 563 492,79 грн, за 2018 рік - 3 563 492,79 грн, та з 01 січня 2019 року по 30 вересня 2019 року - 2 532 042,46 грн.

Натомість, ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ нарахована річна сума орендної плати за період з 01.01.2017 по 31.12.2017 у загальному розмірі 893 218,86 грн, за 01.01.2018 по 31.12.2018 - 893 218,86 грн, за 01.01.2019 по 30.09.2019 - 625 494,76 грн, у зв`язку із чим позивачем за вищевказаний період в порушення приписів п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.п.288.1 п.288 ст.288, п.289.1 ст.289 ПК України занижено суму орендної плати за земельні ділянки за період з 01.01.2017 по 30.09.2019 на загальну суму 7 247 093,44 грн., в т.ч. за 2017 р. у сумі 2 670 272,87 грн, за 2018 р. у сумі 2 670 272,87 грн, за січень - вересень 2019 р. у сумі 1 906 547,79 грн.

Щодо посилань позивача на висновок експерта Харківського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 26.05.2021 №СЕ-19/121-21/10575-ЕК, в якому зазначено, що висновки акту перевірки №663/20-40-05-01-08/32677625 від 07.11.2019 документально не підтверджуються в частині визначення податкового зобов`язання на загальну суму 4 479 550,19 грн через невірне проведення обрахунку суми орендної плати за землю перевіряючими контролюючого органу, суд зазначає наступне.

У висновку експерта Харківського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 26.05.2021 №СЕ-19/121-21/10575-ЕК зазначено, що розрахунок заниження суми орендної плати, що підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету за період з 01.01.2017 по 30.09.2019 згідно договору оренди землі реєстраційний №440667100031 від 10.04.2006 проведено відповідно до вимог пункту 10 даного договору, яким передбачено обчислення розміру орендної плати за землю з урахуванням індексу інфляції, тобто експертом застосовані індекси інфляції за 2017, 2018, 2019 роки із значенням 100%, а по договору оренди землі реєстраційний №440867100012 від 03.03.2008 проведено відповідно до вимог пункту 10 даного договору, яким передбачено обчислення розміру орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, тобто експертом застосований коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель - 1,216, що розрахований кумулятивно та за період з 2015 по 2018 роки (1.15*1.06*1.00*1.00).

У експертному висновку від 26.05.2021 №СЕ-19/121-21/10575-ЕК за договором оренди землі реєстраційний №440867100012 враховувався індекс інфляції розрахунку нормативної грошової оцінки тільки з 2015 року по 2018 рік, а за договором оренди землі реєстраційний №440667100031 - взагалі не враховувався. Тобто, такий обрахунок коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель здійснювався без врахування п. 289.2 ст. 289 Податкового кодексу України, який повинен обраховуватись з 2014 року, оскільки нормативна грошова оцінка земель міста Харкова була затверджена з 2014 року.

Також, суд зазначає, що позивачем було заявлено клопотання про призначення судово-економічної експертизи по адміністративній справі №520/5830/2020 та яке було задоволено судом, однак експертиза проведена не була у зв`язку із несплатою послуг з її проведення позивачем.

Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку, що податковим повідомленням-рішенням відповідача №00000980501 від 27.11.2019 правомірно та обґрунтовано збільшено суму грошових зобов`язань позивача за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 9 058 866,99 грн, з яких за основним платежем 7 247 093,59 грн та за штрафними санкціями 1 811 773,40 грн, а отже, це податкове повідомлення-рішення є законним та скасуванню не підлягає.

За вказаних обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ТОВ РОЯЛ МОТОРЗ .

Зважаючи на відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, судові витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем при зверненні до суду з цим позовом, відповідно до ст.139 КАС України не відшкодовуються.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Роял Моторз" (вул. Аграрна, буд. 25, м. Харків, 61045, ЄДРПОУ 32677625) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ ВП 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складено 05.07.2021.

Суддя Д.А. Волошин

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2021
Оприлюднено08.07.2021
Номер документу98115823
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/5830/2020

Постанова від 19.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Постанова від 19.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 21.09.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Ухвала від 30.07.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Рєзнікова С.С.

Рішення від 24.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Рішення від 24.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні