ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" липня 2021 р. Справа № 924/257/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Вибодовського О.Д., при секретарі судового засідання Сорока Д.В., розглянувши матеріали
за позовом Першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства Державного підприємства «Старокостянтинівське лісове господарство», м. Старокостянтинів, Хмельницької області
до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м.Хмельницький
про скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами:
- 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 га, яка розташована на території Пеньківської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824289100:05:001:0096 площею 89,4135 га, яка розташована на території Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га, яка розташована на території Великочернятинської. сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га, яка розташована на території Великочернятинської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га, яка розташована на території Баглаївської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га, яка розташована на території Баглаївської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га, яка розташована на території Вербородинської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га, яка розташована на території Сковородківської сільської ради Старокостянтинівського району.
Представники сторін:
від позивача: Слаба О.М. - за довіреністю від 05.01.2021р.;
від відповідача: Коруняк Л.В. - за довіреністю № 0-22-0.6-6/62-21 від 11.01.2021р.;
від прокуратури: Рибачук О.Г.
В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору:
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства Державного підприємства «Старокостянтинівське лісове господарство», м. Старокостянтинів, Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м.Хмельницький про скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами:
- 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 га, яка розташована на території Пеньківської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824289100:05:00.1:0096 площею 89,4135 га, яка розташована на території Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га, яка розташована на території Великочернятинської. сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га, яка розташована на території Великочернятинської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га, яка розташована на території Баглаївської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га, яка розташована на території Баглаївської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га, яка розташована на території Вербородинської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га, яка розташована на території Сковородківської сільської ради Старокостянтинівського району.
Ухвалою суду від 23.03.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 07.06.2021р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Присутні в засіданні суду представники обласної прокуратури та ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» позовні вимоги підтримали та наполягали на їх задоволенні.
Присутній в засіданні суду представник відповідача у своїх усних поясненнях та у поданому суду 07.04.2021р. відзиві на позов, проти задоволення позовних вимог заперечував, зокрема зазначив, що на підставі Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476, Головним управлінням прийнято наказ від 23.01.2020 року № 22-1322-СГ «Про проведення державної інвентаризації земель», згідно якого на території Хмельницької області у 2020 році підлягають інвентаризації лише несформовані земельні ділянки державної власності та земельні ділянки державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі.
В подальшому, з метою проведення інвентаризації земель 1 червня 2020 року між Головним управлінням та ТОВ «Юнекс Консалтінг» підписаний договір № 92 на виконання робіт з державної інвентаризації земель.
Звертає увагу суду, що у 2009 році Державним підприємством «Хмельницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» розроблено схему консервації малопродуктивних, деградованих і непридатних для сільськогосподарського використання земель державної власності на території Старокостянтинівського району Хмельницької області, відомості з якої були взяті як вихідні дані для проведення інвентаризації земель на території Старокостянтинівського району.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Великочернятинської, Губчанської, Вербородинської, Сковородківської та Баглаївської сільських рад Старокостянтинівського району Хмельницької області, а також електронний документ (обмінний файл) стали підставою для формування земельної ділянки, внесення державним кадастровим реєстратором відділу відомостей до Державного земельного кадастру, а також присвоєння їй кадастрового номера.
Таким чином, на думку відповідача саме сертифікований інженер-землевпорядник, як особа з відповідною землевпорядною освітою, що дозволяє проводити проектування землевпорядної документації, повинен досліджувати та аналізувати наявні документи для розробки проекту землеустрою.
Згідно державних актів на право постійного користування земельною ділянкою (серія ЯЯ № 331756; № 331755; № 331754; №331753; № 331752; №331751) та планшетів за № 2, 3, 5, 6 Сковородківського, Грицівського, Антонінського, Самчиківського лісництв спірні земельні ділянки згідно розпорядження Старокостянтинівської районної державної адміністрації від 31 серпня 2006 року за № 273/2006-р. передані в постійне користування ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» для ведення лісового господарства.
Однак, відомості про земельні ділянки, які передано в постійне користування ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» не були внесені до Державного земельного кадастру, реєстрація прав згідно чинного законодавства України не проводилась, межі земельних ділянок не визначені в натурі (на місцевості), право користування не оформлені та не підтверджені належним чином.
Розглянувши матеріали справи, надані сторонами докази, суд встановив:
Державними актами на право постійного користування земельними ділянками посвідчено право постійного користування Державного підприємства «Старокостянтинівське лісове господарство» на земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення лісового господарства, а саме:
1)серія ЯЯ №331751 від 01.09.2006р. земельна .ділянка на території Великочернятинської сільської ради площею 151, 4 га кадастровий номер 6824281300:04:006:0007;
2)серія ЯЯ №331752 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Губчанської сільської ради площею 76 га кадастровий номер 6824289100:05:001:0001;
3)серія ЯЯ №331753 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Пеньківської сільської ради площею 63, 4 га кадастровий номер 6824286700:07:022:0003;
4)серія ЯЯ №331754 від 01.09.2006р. на території Баглаївської сільської ради площею 34 га кадастровий номер 6824280400:05:032:0001;
5)серія ЯЯ №331755 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Вербородинської сільської ради площею 68,2 га кадастровий номер 6824280900:03:029:0001;
6)серія ЯЯ №331756 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Сковородківської сільської ради площею 57 га кадастровий номер 6824288300:04:001:0001.
В межах вищевказаних земельних ділянок лісового фонду Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області сформовано земельні ділянки з цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення (землі запасу), зокрема земельні ділянки з кадастровими номерами:
- 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га та 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га (сформовані в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824281300:04:006:0007. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331751 від 01.09.2006р.);
- 6824289100:05:001:0096 площею 89,4135 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824289100:05:001:0001. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331752 від 01.09.2006р.);
- 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824286700:07:022:0003. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331753 від 01.09.2006р.);
- 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га та 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га (сформовані в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824280400:05:032:0001. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331754 від 01.09.2006р.);
- 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське- лісове господарство» з кадастровим номером 6824280900:03:029:0001. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331755 від 01.09.2006р.);
- 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове "господарство» з кадастровим номером 6824288300:04:001:0001). Право постійного користування., посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331756 від 01.09.2006р.).
Зазначене підтверджується схемами розташування земельних ділянок, виготовлених ліцензованим інженером землевпорядником ПП «Земпроект» ОСОБА_1 .
Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.12.2020р. №310-22-0.3-6324/2-20 формування зазначених ділянок стало можливим на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів.
Сформування ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області зазначених земельних ділянок без вилучення їх у постійного користувача та зі зміною їх цільового призначення порушує право власності Українського народу та держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, як власника цих земель, права ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» як постійного землекористувача земельних ділянок лісового фонду та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, як територіального органу Держлісагенства, який є уповноваженим державою органом, що реалізує державну політику в сфері лісового господарства.
Внаслідок вчинення вищевказаних дій ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області виключено із лісового фонду 378, 065 га земель, які є об`єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання.
Згідно інформації ДП «Старокостянтинівське лісове господарство», сформовані земельні ділянки перебувають в межах особливо охоронюваних об`єктів, а саме: земельні ділянки з кадастровими номерами: 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га розташована в урочищі «Гнатки» Самчиківського лісництва»; 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га та 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га розташована в урочищі «Хвоса» Самчиківського лісництва; 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га та 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га розташовані в урочищі «Чернятин» Антонінського лісництва; 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га розташована на території урочища «Сковородки» Сковородецького лісництва; 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 гата 6824289100:05:001:0096 площею 89,4135 га розташовані в урочищі «Гостра Брама» Грицівського лісництва.
Хмельницькою обласною прокуратурою 04.12.2020р. надіслано лист ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області №15/1-194 вих-20, яким повідомлено про виявлені порушення, з вимогою їх усунення. До листа долучено копії підтверджуючих документів ДП «Старокостянтинівське лісове господарство».
Зі змісту відповіді ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.12.2020р. №10-20-0.3-6324/2-20 встановлено, що усунути зазначені порушення можливо лише в судовому порядку.
Враховуючи зазначену інформацію, 08.02.2021р. Хмельницькою обласною прокуратурою надіслано лист №15/1-93 вих-21 про виявлені порушення Хмельницькій ОДА, ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» та Хмельницькому обласному управлінню лісового та мисливського господарства.
З отриманих відповідей вбачається, що такі заходи уповноваженими органами не вживалися.
Загальна вартість земельних ділянок площею 378, 065 га складає 19 945 412 грн., що підтверджується інформацією з довідника показників нормативної грошової оцінки земель станом на 01.01.2021р. (вартість багаторічних насаджень по Хмельницькій області - 52 756, 57 грн. на загальну площу земельних ділянок - 378,065 га).
Викладені вище обставини підтверджуються листами ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» від 13.10.2020р. №1155 з додатками, копіями Державних актів на право постійного користування, планшетів з матеріалів лісовпорядкування, копією інформації ТзОВ «Геолабс» від 02.11.2020р. №1191, листом - відповідцю ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.12.2020р. №10-22-0.3-6324/2-20 з додатками (зокрема, витяги з Держземкадастру про земельні ділянки), планами-схемами розташування спірних земельних ділянок ліцензованого інженера землевпорядника, листами обласної прокуратури від 04.12.2020 №15/1-194 вих-20, від 08.02.2021 №15/1-93 вих-21, листом Хмельницької ОДА від 04.03.2021р. №68/24-12-1417/2021, листами ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» від 12.02.2021р. №153, від 05.03.2021 №216, листом Хмельницького ОУ ЛМГ від 10.02.2021 №03-134.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, суд дійшов наступних висновків:
Частиною 1 ст.1 Господарського процесуального кодексу України визначено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб`єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
У відповідності до ст.11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій - це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. При цьому, ст.12 ЦК України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.
Частиною 1 ст.15 ЦК України закріплено право кожної особи на захист свого цивільного права у випадку його порушення, невизнання або оспорювання.
Порушення права пов`язано з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково.
При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликане поведінкою іншої особи.
Отже, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.
Згідно з ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
В пунктах 1-10 ч.2 ст.16 ЦК України наведено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів.
До того ж, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
В силу частини 1 статті 20 ЦК України право на захист особа здійснює на свій розсуд.
При цьому, розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.
Згідно ст.20 Господарського кодексу України, Держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.
Як вбачається із матеріалів справи Державними актами на право постійного користування земельними ділянками посвідчено право постійного користування Державного підприємства «Старокостянтинівське лісове господарство» на земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення лісового господарства, а саме:
1)серія ЯЯ №331751 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Великочернятинської сільської ради площею 151, 4 га кадастровий номер 6824281300:04:006:0007;
2)серія ЯЯ №331752 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Губчанської сільської ради площею 76 га кадастровий номер 6824289100:05:001:0001;
3)серія ЯЯ №331753 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Пеньківської сільської ради площею 63, 4 га кадастровий номер 6824286700:07:022:0003;
4)серія ЯЯ №331754 від 01.09.2006р. на території Баглаївської сільської ради площею 34 га кадастровий номер 6824280400:05:032:0001;
5)серія ЯЯ №331755 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Вербородинської сільської ради площею 68,2 га кадастровий номер 6824280900:03:029:0001;
6)серія ЯЯ №331756 від 01.09.2006р. земельна ділянка на території Сковородківської сільської ради площею 57 га кадастровий номер 6824288300:04:001:0001.
Право постійного користування ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» та приналежність земельних ділянок до лісогосподарського призначення підтверджується матеріалами лісовпорядкування (копіями планшетів з матеріалів лісовпорядкування).
Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів (ст. 48 Лісового кодексу України).
В межах вищевказаних земельних ділянок лісового фонду Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області сформовано земельні ділянки з цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення (землі запасу), зокрема земельні ділянки з кадастровими номерами:
- 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га та 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га (сформовані в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824281300:04:006:0007. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331751 від 01.09.2006р.);
- 6824289100:05:001:0096 площею 89,4135 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824289100:05:001:0001. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331752 від 01.09.2006р.);
- 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824286700:07:022:0003. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331753 від 01.09.2006р.);
- 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га та 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га (сформовані в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» з кадастровим номером 6824280400:05:032:0001. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331754 від 01.09.2006р.);
- 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське- лісове господарство» з кадастровим номером 6824280900:03:029:0001. Право постійного користування посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331755 від 01.09.2006р.);
- 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га (сформована в межах земельної ділянки ДП «Старокостянтинівське лісове "господарство» з кадастровим номером 6824288300:04:001:0001). Право постійного користування., посвідчено Державним актом серія ЯЯ №331756 від 01.09.2006р.).
Зазначене підтверджується схемами розташування земельних ділянок, виготовлених ліцензованим інженером землевпорядником ПП «Земпроект» ОСОБА_1 .
Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.12.2020р. №310-22-0.3-6324/2-20 формування зазначених ділянок стало можливим на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів.
Сформування ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області зазначених земельних ділянок без вилучення їх у постійного користувача та зі зміною їх цільового призначення порушує право власності Українського народу та держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації, як власника цих земель, права ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» як постійного землекористувача земельних ділянок лісового фонду та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, як територіального органу Держлісагенства, який є уповноваженим державою органом, що реалізує державну політику в сфері лісового господарства.
Внаслідок вчинення вищевказаних дій ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області виключено із лісового фонду 378, 065 га земель, які є об`єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання.
Згідно інформації ДП «Старокостянтинівське лісове господарство», сформовані земельні ділянки перебувають в межах особливо охоронюваних об`єктів, а саме: земельні ділянки з кадастровими номерами: 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га розташована в урочищі «Гнатки» Самчиківського лісництва»; 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га та 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га розташована в урочищі «Хвоса» Самчиківського лісництва; 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га та 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га розташовані в урочищі «Чернятин» Антонінського лісництва; 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га розташована на території урочища «Сковородки» Сковородецького лісництва; 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 га та 6824289100:05:001:0096 площею 89,4135 га розташовані в урочищі «Гостра Брама» Грицівського лісництва.
Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина 2 статті 19 Конституції України).
Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцем розташування виконують водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах (частина друга статті 1 Лісового кодексу (далі - ЛК) України).
Земельні відносини, що виникають при використанні, зокрема, лісів регулюються ЗК України, а також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому кодексу (частина друга статті 3 ЗК України).
За основним цільовим призначенням ЗК України передбачає виділення в окрему категорію земель лісогосподарського призначення (пункт «є» частини першої статті 19 ЗК України).
Ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів (стаття 63 ЛК України).
До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства (стаття 5 ЛК України).
Використанню лісогосподарських земель за їх цільовим призначенням законодавство надає пріоритет: складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необгрунтованого їх вилучення для інших потреб (пункт «б» частини першої статті 164 ЗК України).
Відповідно до статей 317 та 319 ЦК України саме власнику належить право розпоряджатися своїм майном за власною волею.
До розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому пункту 12 розділу X «Перехідні положення» ЗК України) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади (абзац перший пункту 12 розділу X «Перехідні положення» ЗК України).
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», пункту 5 частини першої статті 31 ЛК України до повноважень державних адміністрацій у сфері лісових відносин належить, зокрема, передання у власність земельних лісових ділянок площею до 1 га, що перебувають у державній власності, на відповідній території.
Порядок вилучення земельних ділянок визначає стаття 149 ЗК України, за приписами якої земельні ділянки, надані у постійне користування, зокрема, із земель державної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за згодою землекористувачів за рішеннями Кабінету Міністрів України, місцевих державних адміністрацій відповідно до їх повноважень.
Частина шоста статті 149 ЗК України встановлює, що обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою, дев`ятою цієї, статті.
Відповідно до частини п`ятої статті 149 ЗК України районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства, крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті; в) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням, жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті. А згідно з останньою Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, зокрема, ліси площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою-восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 ЗК України.
Згідно з наведеними приписами вилучення для нелісогосподарських потреб спірних земельних ділянок державної власності, що віднесені до земель лісогосподарського призначення та перебувають у постійному користуванні ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» належало до повноважень Хмельницької ОДА.
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження майном (ст. 391 ЦК України).
Особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 Цивільного кодексу України (ст. 396 ЦК України).
Відповідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч.2 ст. 152 Земельного кодексу України).
Згідно із статтею 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки (ст. 16 Закону України «Про державний земельний кадастр»).
Статтею 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Хмельницькою обласною прокуратурою 04.12.2020р. надіслано лист ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області №15/1-194 вих-20, яким повідомлено про виявлені порушення, з вимогою їх усунення. До листа долучено копії підтверджуючих документів ДП «Старокостянтинівське лісове господарство».
Зі змісту відповіді ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.12.2020р. №10-20-0.3-6324/2-20 встановлено, що усунути зазначені порушення можливо лише в судовому порядку.
Враховуючи зазначену інформацію, 08.02.2021р. Хмельницькою обласною прокуратурою надіслано лист №15/1-93 вих-21 про виявлені порушення Хмельницькій ОДА, ДП «Старокостянтинівське лісове господарство» та Хмельницькому обласному управлінню лісового та мисливського господарства.
З отриманих відповідей вбачається, що такі заходи уповноваженими органами не вживалися.
Загальна вартість земельних ділянок площею 378, 065 га складає 19 945 412 грн., що підтверджується інформацією з довідника показників нормативної грошової оцінки земель станом на 01.01.2021р. (вартість багаторічних насаджень по Хмельницькій області - 52 756, 57 грн. на загальну площу земельних ділянок - 378,065 га).
Відповідно ст.13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ст.ст. 76,77,78,79 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позову.
Керуючись ст. ст. 2, 4, 74, 86, 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами:
- 6824286700:07:022:0004 площею 57,0261 га, яка розташована на території Пеньківської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824289100:05:001:0096 площею 89,4135 га, яка розташована на території Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824281300:04:006:0074 площею 58,4717 га, яка розташована на території Великочернятинської. сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824281300:04:006:0075 площею 55,7894 га, яка розташована на території Великочернятинської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280400:05:034:0003 площею 8,5 га, яка розташована на території Баглаївської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280400:05:033:0001 площею 10,4341 га, яка розташована на території Баглаївської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824280900:03:030:0003 площею 53,6334 га, яка розташована на території Вербородинської сільської ради Старокостянтинівського району;
- 6824288300:05:022:0001 площею 44,7968 га, яка розташована на території Сковородківської сільської ради Старокостянтинівського району.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК, з урахуванням п. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.
Повний текст рішення складено 07.07.2021 р.
Суддя О.Д. Вибодовський
Віддрук 6 прим.:
1- до справи
2- позивачу - Хмельницькій обласній прокуратурі, 29000, м.Хмельницький, пров. Військоматський, 3;
3 - Хмельницькій обласній державній адміністрації, 29005, м. Хмельницький, Будинок Рад, Майдан Незалежності;
4 - Хмельницькому обласному управлінню лісового та мисливського господарства, 29000, м.Хмельницький, вул. Кам`янецька, 55;
5 - ДП «Старокостянтинівське лісове господарство», 31100, м. Старокостянтинів, вул. Кріпосний вал, 25;
6 - відповідачу - Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області, 29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 98139886 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Вибодовський О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні