Рішення
від 01.07.2021 по справі 200/2741/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 липня 2021 р. Справа№200/2741/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мозгової Н.А.

при секретарі Мурашко Д.О.

за участю:

представника позивача не з`явився

представника відповідача не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області про застосування заходів реагування,-

В С Т А Н О В И В:

11 березня 2020 року позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вулиця Митрополитська, 175), звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 30378218, місцезнаходження: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 30378218, місцезнаходження: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

Позивач обґрунтував свої вимоги тим, що Актом перевірки суб`єкту господарювання - Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області від 11.01.2020 року № 23 встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.20 14 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 05.03.2015 року за № 252/26697, а саме:

- не приведено у працездатний стан систему протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014, що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;

- сигнал від пожежних приймально-контрольних приладів системи протипожежного захисту не виведено на пульт пожежного спостереження відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014, що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;

- не виконано обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;

- не проведено замір опору ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, внаслідок чого унеможливлюється визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- територія об`єкта, а також будинок та споруди не забезпечені відповідними знаками безпеки, що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;

- не забезпечено планами евакуації на випадок пожежі, згідно з вимогами ДСТУ 7313:2013 Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не демонтоване покриття підлоги, покритої лінолеумом на шляхах евакуації у коридорах першого та другого поверхах, не надані документи підтверджуючі його пожежну небезпеку, яка повинна бути не вища ніж: РП2-локально поширювати полум`я поверхнею (або РП1- не поширювати); Д2-з помірною димоутворювальною здатністю; Т2-помірнонебезпечна за токсичністю продуктів горіння, що може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння - надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі;

- пожежний резервуар утримується не в справному стані та використовується не за призначенням, що призводить до унеможливлення оперативного використання протипожежного водопостачання, гасіння пожежі, допускає збільшення часу розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі;

- в усіх розподільчих коробках з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- експлуатація вогнегасників не здійснюється відповідно до вимог Наказу МВС № 25 від 15.01.2018 року Про затвердження експлуатації та типових норм належності вогнегасників (Не ведеться журнал обліку вогнегасників; Посадовою особою, відповідальною за пожежну безпеку не проводиться огляд вогнегасників, не рідше одного разу на місяць та не зареєстровані результати огляду у журнал обліку вогнегасників; Не присвоєні вогнегасникам облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації), внаслідок чого вони можуть бути несправними, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не забезпечено евакуаційний вихід на правому крилі 1-го поверху вільним виходом на зовні, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не доукомплектовано спеціальний пожежний щит (стенд) засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасниками - 2 шт. протипожежне покривало - 1 шт., сокири 2 шт., лопати - 2 шт., що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не демонтовано суцільні грати на вікні першого поверху (кабінет директора), не виконано таким чином, щоб вони могли розкриватись, розсуватись або зніматись, що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- будівлю не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді або іншому видному місці, освітлювальним у темний час доби, в зв`язку з чим збільшиться час прибуття пожежних підрозділів, та в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину;

- керівний склад, працівники не пройшли навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки, що може призвести до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації;

- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2 % від загальної кількості працюючого персоналу, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу та може збільшити кількість летальних випадків.

Зазначає, що вищезазначені порушення, встановлені актом перевірки від 28.12.2019 року №199 створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії), ускладнюють гасіння пожежі.

Ухвалою суду від 16.03.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі №200/2741/20-а та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні.

Ухвалою суду від 14.04.2020 року відкладено підготовче засідання на 13.05.2020 року.

Ухвалою суду від 13.05.2020 року відкладено підготовче засідання на 25.05.2020 року.

Ухвалою суду від 25.05.2020 року відкладено підготовче засідання на 07.07.2020 року.

Ухвалою суду від 07.07.2020 року відкладено підготовче засідання на 04.08.2020 року.

Ухвалою суду від 04.08.2020 року продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі №200/2741/20-а, відкладено підготовче засідання на 02.09.2020 року.

Ухвалою суду від 02.09.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 16.09.2020 року.

Ухвалою суду від 16.09.2020 року клопотання представників сторін про надання часу для примирення - задоволено. Надано час для примирення сторін до 31.12.2020 року. Зупинено провадження у справі №200/2741/20-а до 31.12.2020 року.

Ухвалою суду від 19.01.2021 року поновлено провадження у справі. Призначено судове засідання на 22.01.2021 року.

Ухвалою суду від 22.01.2021 року клопотання представників сторін про надання часу для примирення - задоволено. Надано час для примирення сторін до 01.07.2021 року. Зупинено провадження у справі №200/2741/20-а до 01.07.2021 року. Призначено судове засідання на 01.07.2021 року о 13 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 01.07.2021 року поновлено провадження у справі.

Представники сторін у судове засідання не з`явились, 01.07.2021 року надали клопотання про розгляд справи без участі представників сторін.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Згідно пунктів 39-48 глави 4 положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідач - Черкаська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 30378218), розташована за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6.

Наказом 6-ДПРЗ №315 від 11.12.2019 року затверджено графік проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної, пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно - технічних та вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, у тому числі торгівельно - розважальних закладів, віднесених до СС2 та СС3 класів наслідків будівель та споруд. У даному графіку є відомості про проведення перевірки Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області 10.01.2020 року (а.с.38-57).

Актом перевірки суб`єкту господарювання - Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області від 11.01.2020 року №23 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:

- не приведено у працездатний стан систему протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;

- сигнал від пожежних приймально-контрольних приладів системи протипожежного захисту не виведено на пульт пожежного спостереження відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- не виконано обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не проведено замір опору ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- територія об`єкта, а також будинок та споруди не забезпечені відповідними знаками безпеки;

- не забезпечено планами евакуації на випадок пожежі, згідно з вимогами ДСТУ 7313:2013 Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання ;

- не демонтоване покриття підлоги, покритої лінолеумом на шляхах евакуації у коридорах першого та другого поверхах, не надані документи підтверджуючі його пожежну небезпеку, яка повинна бути не вища ніж: РП2-локально поширювати полум`я поверхнею (або РП1- не поширювати); Д2-з помірною димоутворювальною здатністю; Т2-помірнонебезпечна за токсичністю продуктів горіння;

- пожежний резервуар утримується не в справному стані та використовується не за призначенням;

- в усіх розподільчих коробках з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- експлуатація вогнегасників не здійснюється відповідно до вимог Наказу МВС № 25 від 15.01.2018 року Про затвердження експлуатації та типових норм належності вогнегасників (Не ведеться журнал обліку вогнегасників; Посадовою особою, відповідальною за пожежну безпеку не проводиться огляд вогнегасників, не рідше одного разу на місяць та не зареєстровані результати огляду у журнал обліку вогнегасників; Не присвоєні вогнегасникам облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації);

- не забезпечено евакуаційний вихід на правому крилі 1-го поверху вільним виходом на зовні;

- не доукомплектовано спеціальний пожежний щит (стенд) засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасниками - 2 шт. протипожежне покривало - 1 шт., сокири 2 шт., лопати - 2 шт.;

- не демонтовано суцільні грати на вікні першого поверху (кабінет директора), не виконано таким чином, щоб вони могли розкриватись, розсуватись або зніматись;

- будівлю не забезпечено адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленим на фасаді або іншому видному місці, освітлювальним у темний час доби;

- керівний склад, працівники не пройшли навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;

- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2 % від загальної кількості працюючого персоналу (а.с.11-34).

Порушення, встановлені актом перевірки №23 від 11.01.2020 року року створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 1 Кодексу Цивільного захисту України встановлено, що Кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Згідно ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877)державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 ст. 4 Закону № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзацом 7 ч. 1 ст. 6 Закону України №877 підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України №877 на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.

Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ч.ч. 1,2 та 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Отже, державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів.

Разом з цим, суд звертає увагу на наступне.

Представником позивача надано акт обстеження від 28.08.2020 року №1.

За результатами проведення обстеження будівель та приміщень Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області залишились невиконаними наступні порушення:

- сигнал від пожежних приймально - контрольних приладів системи протипожежного захисту не виведено на пульт пожежного спостереження відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- не виконано обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- пожежний резервуар утримується не в справному стані та використовується не за призначенням;

- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2% від загальної кількості працюючого персоналу.

Частково залишились невиконаними наступні порушення: будівлю обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 (не укладено договір на обслуговування системи протипожежного захисту).

Таким чином, на час розгляду справи відсутні докази усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що свідчить про обґрунтованість необхідності застосування заходу реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 30378218, розташованої за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті який складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.01.2020 року №23.

Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером неусунених на час розгляду цієї справи відповідачем порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.

Позиція суду узгоджується із позицією, викладеною в постановах Верховного суду у складі Касаційного адміністративного суду по справах: №520/6694/19 від 26 березня 2020 року, №814/2356/17 від 27 червня 2019 року, №812/1262/18 від 23 квітня 2019 року, №806/77/18 від 03 квітня 2020 року, №805/4256/17 від 08 лютого 2019 року.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачем доведено правомірність пред`явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вулиця Митрополитська, 175) до Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 30378218, місцезнаходження: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області (код ЄДРПОУ: 30378218, місцезнаходження: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Черкаської селищної ради Слов`янського району Донецької області, розташованої за адресою: Донецька область, Слов`янський район, смт. Черкаське, вулиця Паркова, 6, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.

У судовому засіданні 01.07.2021 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний 07.07.2021 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційної скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя Н.А. Мозговая

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2021
Оприлюднено09.07.2021
Номер документу98141059
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2741/20-а

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 20.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 01.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Рішення від 01.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 01.07.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні