Ухвала
від 18.05.2021 по справі 201/4850/21
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 201/4850/21

Провадження № 1-кс/201/1552/2021

УХВАЛА

Іменем України

18 травня 2021 року м. Дніпро

Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора першого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання публічного обвинувачення Управління нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю ОСОБА_3 , розглянувши клопотання прокурора ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення обшуку, за матеріалами досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12021041030000043 від 04.03.2021 року, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 220-2 КК України, -

ВСТАНОВИВ:

До суду подане вищевказане клопотання, в якому прокурор вказав наступне.

У провадженні СВ відділення поліції №1 Дніпровського районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області перебуває кримінальне провадження №12021041030000043 від 04.03.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 220-2 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» фінансова установа це юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг. Відповідно до ст.. 4 вказаного закону України, фінансовими послугами вважаються в тому числі послуги з торгівлі валютними цінностями.

Відповідно до ст. 7 вказаного закону України, юридична особа, яка має намір надавати фінансові послуги, зобов`язана звернутися до відповідного органу, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, протягом тридцяти календарних днів з дати державної

реєстрації для включення їїдо державногореєструфінансовихустанов. У разі якщо відповідно до закону надання певних фінансових послуг потребує ліцензування, фінансова установа має право на здійснення таких послуг лише після отримання відповідних ліцензій. Фінансова установа може розпочати надання фінансових послуг, лише якщо:

1) облікова і реєструюча система відповідає вимогам, встановленим нормативно-правовими актами;

2) внутрішні правила фінансової установи відповідають вимогам законів України та нормативно-правових актів органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг.

Відповідно до ст. 34 закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» Національний банк України в межах компетенції у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг видає небанківським фінансовим установам та особам, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг, передбаченихпунктами 3-9,11частини першоїстатті 4цього Закону. Провадженнядіяльності,зазначеної участині другійцієї статті,дозволяється лишепісля отриманнявідповідної ліцензії.Особи,які здійснюютьдіяльність безвідповідної ліцензії,несуть відповідальністьзгідно іззаконом. Ліцензія, яка надається для провадження діяльності з надання фінансових послуг, не може передаватися третім особам.

Відповідно до ст. 38-1 вказаного закону, Національний банк України має право прийняти рішення про анулювання ліцензії, виданої небанківській фінансовій установі або особі, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, в тому числі з таких підстав:

- невиконання небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, розпорядження, рішення Національного банку України про усунення виявлених порушень ліцензійних умов;

- виявлення недостовірних даних у документах, поданих небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, разом із заявою про отримання ліцензії;

- виявлення факту (фактів) здійснення небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, ризикової діяльності, що загрожує інтересам вкладників та/або інших кредиторів такої установи (особи).

- систематичне порушення небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;

- невідповідність ділової репутації небанківської фінансової установи або особи, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, її керівників та/або власників істотної участі вимогам законодавства України;

Відповідно до Розділу 3 Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 № 2, небанківська установа, пункт обміну валюти банку, небанківської установи зобов`язані здійснювати валютно-обмінні операції з оформленням документа, який створений в паперовій та/або електронній формі реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій та застосовується для обліку і реєстрації валютно-обмінних операцій. При цьому, небанківська установа, пункт обміну валюти банку, небанківської установи зобов`язані забезпечити зберігання розрахункових документів РРО у вигляді паперового або електронного документа в документах дня. Касир каси банку, небанківської установи, пункту обміну валюти надає квитанцію/розрахунковий документ РРО одночасно з прийняттям/видачею фізичній особі коштів/банківських металів. Квитанція/розрахунковий документ РРО надається не пізніше завершення операції.

Так, органом досудового розслідування встановлено, що на території м. Дніпра здійснює діяльність з надання фінансових послуг установа під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». Вказана установа надає наступні фінансові послуги: торгівля валютними цінностями, торгівля крипто валютами, проведення оплат банківських рахунків в Китаї, купівля пошкоджених валютних цінностей. Вказані послуги установа під назвою «NaMomente» надає через 19 наземних відділень, розташованих в місті Дніпро, за адресами:

АДРЕСА_1 ;

АДРЕСА_2 ;

АДРЕСА_3 ;

АДРЕСА_4 ;

АДРЕСА_5 ;

АДРЕСА_6 ;

АДРЕСА_7 ;

АДРЕСА_8 ;

АДРЕСА_9 ;

АДРЕСА_6 ;

АДРЕСА_10 ;

АДРЕСА_11 ;

АДРЕСА_12 ;

АДРЕСА_13 ;

АДРЕСА_4 ;

АДРЕСА_14 ;

АДРЕСА_15 ;

АДРЕСА_8 ;

АДРЕСА_8 .

При цьому встановлено, що вказана установа для надання своїх послуг використовує дозвільні документи та ліцензії фінансової установи ТОВ "Фінансова компанія "Октава Фінанс". Крім того, відповідно до Постанови Національного банку України, №962 від 29.12.2015, Національний банк веде реєстр приміщень, в яких здійснюється діяльність з обмінну валют або надання інших фінансових послуг, які передбачають використання готівки в національній та іноземній валютах.

Метою вказаного державного регулювання ринків фінансових послуг в Україні є:

1) проведення єдиної та ефективної державної політики у сфері фінансових послуг;

2) захист прав та інтересів споживачів фінансових послуг;

3) створення сприятливих умов для розвитку та функціонування ринків фінансових послуг;

4) створення умов для ефективної мобілізації і розміщення фінансових ресурсів учасниками ринків фінансових послуг з урахуванням інтересів суспільства;

5) забезпечення рівних можливостей для доступу до ринків фінансових послуг та захисту прав їх учасників;

6) додержання учасниками ринків фінансових послуг вимог законодавства;

7) запобігання монополізації та створення умов розвитку добросовісної конкуренції на ринках фінансових послуг;

8) контроль за прозорістю та відкритістю ринків фінансових послуг;

9) сприяння інтеграції в європейський та світовий ринки фінансових послуг.

Так, відповідно до вказаного реєстру приміщень, у яких здійснюються валютні операції, що передбачають використання готівки в національній та іноземній валютах Національного Банку України встановлено, що більшість відділень установи під назвою «NaMomente», що використовує дозвільні документи та ліцензії фінансової установи ТОВ "Фінансова компанія "Октава Фінанс", не значаться у вказаному реєстрі НБ України.

Також, під час проведення досудового розслідування допитано свідків, які користувалися послугами установи під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». У своїх допитах останні повідомили, що при проведенні операції з обміну іноземної валюти їм не було надано будь-якої бухгалтерської та супровідної документації щодо проведення операції з торгівлі валютних цінностей, також деякі пункти не мають інформації щодо суб`єкта господарської діяльності, який має відповідну дозвільну документацію на проведення обміну валюти.

Також проведено огляди місць розташування пунктів обміну валют за вищевказаними адресами та огляди офіційних інтернет ресурсів, для виявлення незаконних пунктів обміну іноземної валюти.

Крім того встановлено, що гр. ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІПН НОМЕР_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_8 , організував пункт обміну іноземної валюти, що розташований за адресою: АДРЕСА_16 , з використанням дозвільних документів та ліцензій фінансової установи ТОВ "Фінансова компанія "Октава Фінанс".

Встановлено, що в пункті обміну іноземної валюти за адресою: АДРЕСА_16 , здійснюється незаконна фінансова діяльність без дотримання Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Національного банку України від 29 грудня 2017 року N148 щодо ліміту залишку готівки в касі, а саме граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час або забезпечити роботу на початку наступного робочого дня із значним перевищенням ліміту.

Відповідно до показання свідка останній перебуваючи за адресою: АДРЕСА_17 у приміщенні вхід до якого здійснюється зі сторони вул. Старокозацька здійснив придбання іноземної валюти, а саме: доларів США у кількості 9000 (дев`ять тисяч) номіналом по 100 доларів США без відповідних квитанцій про проведення обміну.

Враховуючи вищевикладене встановлено, що для ведення вказаної діяльності небанківська установа повинна на підставі Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні зобов`язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства, у якому максимально врахувати особливості роботи як установи/підприємства, так і його відокремлених підрозділів [внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку]. Розроблений порядок повинен відповідати вимогам цього Положення та не суперечити законодавству України.

Також небанківська установа відповідно до вимог Положення зобов`язане визначити та затвердити внутрішнім документом місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у електронній формі, формат їх зберігання, який має забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а також відповідальну за зберігання цих чеків особу.

У свою чергу вищевказані пункти обміну валюти проводять понадлімітні суму на протязі робочого дня, без будь-якого документального підтвердження чим порушують Постанову Національного банку України, №962 від29.12.2015, Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999, Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 №2, в частині внесення у звітність фінансової установи завідомо неповних або недостовірних відомостей, та наданні такої недостовірної інформації Національному банку України, з метою приховати підстави для відкликання (анулювання) у фінансової установи ліцензії.

Виходячи з викладеного вбачається, що за адресою: м.Дніпро, вул. Донецьке шосе, буд. 2а, (на першому поверсі ТОВ «Фрунзенський ринок») здійснює свою діяльність незаконний пункт торгівлі валютних цінностей, та за вказаним місцем можуть зберігатись знаряддя вчинення кримінального правопорушення, предмети вчинення правопорушення, речі і документи щодо фінансово-господарської діяльності, документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо), магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, банківських карток, чорнові записи, печатки, штампи, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютних цінностей, грошові кошти, здобуті злочинним шляхом, комп`ютерна та інша техніка, якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів, та інших предметів і документів, які мають значення для досудового розслідування.

При цьому, доступ до вищезазначених речей та документів, які містяться за вказаною адресою неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування або за допомогою інших слідчих дій, так як існує ризик знищення або спотворення речових доказів, речей та документів, які мають суттєве значення для кримінального провадження та для виконання завдань, передбачених ст. 2 КПК України.

Згідно інформації, отриманої з Єдиного реєстру речових прав на нерухоме майно, за адресою м.Дніпро, вул. Донецьке шосе, буд. 2а, (на першому поверсі), на праві власності належить ТОВ «Фрунзенський ринок», код ЄДРПОУ 41885415.

З метою забезпечення можливості виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або речей та документів які становлять велике значення для кримінального провадження прокурор просив надати дозвіл на проведення обшуку за вищевказаною адресою, що є місцем здійснення своєї діяльності незаконного пункту торгівлі валютними цінностями, оскільки там, на думку прокурора, можуть зберігатися знаряддя вчинення кримінального правопорушення, предмети вчинення правопорушення, речі і документи щодо фінансово-господарської діяльності, документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо), магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, чорнові записи, печатки, штампи, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютних цінностей, грошові кошти, здобуті злочинним шляхом, комп`ютерна та інша техніка, якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів, та інших предметів і документів, які мають значення для досудового розслідування.

Прокурор в судовому засіданні вимоги клопотання підтримав і просив його задовольнити.

Відповідно до ст. 107 КПК України здійснювалося повне фіксування кримінального провадження за допомогою технічного засобу.

Слідчий суддя, розглянувши клопотання та додані до нього документи, приходить до наступних висновків.

Встановлено, що у провадженні СВ відділення поліції №1 Дніпровського районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області перебуває кримінальне провадження №12021041030000043 від 04.03.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 220-2 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до ст. 1 закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» фінансова установа це юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг. Відповідно до ст.. 4 вказаного закону України, фінансовими послугами вважаються в тому числі послуги з торгівлі валютними цінностями.

Відповідно до ст. 7 вказаного закону України, юридична особа, яка має намір надавати фінансові послуги, зобов`язана звернутися до відповідного органу, який здійснює державне регулювання ринків фінансових послуг, протягом тридцяти календарних днів з дати державної

реєстрації для включення їїдо державногореєструфінансовихустанов. У разі якщо відповідно до закону надання певних фінансових послуг потребує ліцензування, фінансова установа має право на здійснення таких послуг лише після отримання відповідних ліцензій. Фінансова установа може розпочати надання фінансових послуг, лише якщо:

1) облікова і реєструюча система відповідає вимогам, встановленим нормативно-правовими актами;

2) внутрішні правила фінансової установи відповідають вимогам законів України та нормативно-правових актів органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг.

Відповідно до ст. 34 закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» Національний банк України в межах компетенції у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг видає небанківським фінансовим установам та особам, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг, передбаченихпунктами 3-9,11частини першої статті 4 цього Закону. Провадження діяльності, зазначеної у частині другій цієї статті, дозволяється лише після отримання відповідної ліцензії. Особи, які здійснюють діяльність без відповідної ліцензії, несуть відповідальність згідно із законом. Ліцензія, яка надається для провадження діяльності з надання фінансових послуг, не може передаватися третім особам.

Відповідно до ст. 38-1 вказаного закону, Національний банк України має право прийняти рішення про анулювання ліцензії, виданої небанківській фінансовій установі або особі, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, в тому числі з таких підстав:

- невиконання небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, розпорядження, рішення Національного банку України про усунення виявлених порушень ліцензійних умов;

- виявлення недостовірних даних у документах, поданих небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, разом із заявою про отримання ліцензії;

- виявлення факту (фактів) здійснення небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, ризикової діяльності, що загрожує інтересам вкладників та/або інших кредиторів такої установи (особи).

- систематичне порушення небанківською фінансовою установою або особою, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;

- невідповідність ділової репутації небанківської фінансової установи або особи, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, її керівників та/або власників істотної участі вимогам законодавства України;

Відповідно до Розділу 3 Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 № 2, небанківська установа, пункт обміну валюти банку, небанківської установи зобов`язані здійснювати валютно-обмінні операції з оформленням документа, який створений в паперовій та/або електронній формі реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій та застосовується для обліку і реєстрації валютно-обмінних операцій. При цьому, небанківська установа, пункт обміну валюти банку, небанківської установи зобов`язані забезпечити зберігання розрахункових документів РРО у вигляді паперового або електронного документа в документах дня. Касир каси банку, небанківської установи, пункту обміну валюти надає квитанцію/розрахунковий документ РРО одночасно з прийняттям/видачею фізичній особі коштів/банківських металів. Квитанція/розрахунковий документ РРО надається не пізніше завершення операції.

Так, органом досудового розслідування встановлено, що на території м. Дніпра здійснює діяльність з надання фінансових послуг установа під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». Вказана установа надає наступні фінансові послуги: торгівля валютними цінностями, торгівля крипто валютами, проведення оплат банківських рахунків в Китаї, купівля пошкоджених валютних цінностей. Вказані послуги установа під назвою «NaMomente» надає через 19 наземних відділень, розташованих в місті Дніпро, за адресами:

АДРЕСА_1 ;

АДРЕСА_2 ;

АДРЕСА_3 ;

АДРЕСА_4 ;

АДРЕСА_5 ;

АДРЕСА_6 ;

АДРЕСА_7 ;

АДРЕСА_8 ;

АДРЕСА_9 ;

АДРЕСА_6 ;

АДРЕСА_10 ;

АДРЕСА_11 ;

АДРЕСА_12 ;

АДРЕСА_13 ;

АДРЕСА_4 ;

АДРЕСА_14 ;

АДРЕСА_15 ;

АДРЕСА_8 ;

АДРЕСА_8 .

При цьому встановлено, що вказана установа для надання своїх послуг використовує дозвільні документи та ліцензії фінансової установи ТОВ "Фінансова компанія "Октава Фінанс". Крім того, відповідно до Постанови Національного банку України, №962 від 29.12.2015, Національний банк веде реєстр приміщень, в яких здійснюється діяльність з обмінну валют або надання інших фінансових послуг, які передбачають використання готівки в національній та іноземній валютах.

Метою вказаного державного регулювання ринків фінансових послуг в Україні є:

1) проведення єдиної та ефективної державної політики у сфері фінансових послуг;

2) захист прав та інтересів споживачів фінансових послуг;

3) створення сприятливих умов для розвитку та функціонування ринків фінансових послуг;

4) створення умов для ефективної мобілізації і розміщення фінансових ресурсів учасниками ринків фінансових послуг з урахуванням інтересів суспільства;

5) забезпечення рівних можливостей для доступу до ринків фінансових послуг та захисту прав їх учасників;

6) додержання учасниками ринків фінансових послуг вимог законодавства;

7) запобігання монополізації та створення умов розвитку добросовісної конкуренції на ринках фінансових послуг;

8) контроль за прозорістю та відкритістю ринків фінансових послуг;

9) сприяння інтеграції в європейський та світовий ринки фінансових послуг.

Так, відповідно до вказаного реєстру приміщень, у яких здійснюються валютні операції, що передбачають використання готівки в національній та іноземній валютах Національного Банку України встановлено, що більшість відділень установи під назвою «NaMomente», що використовує дозвільні документи та ліцензії фінансової установи ТОВ "Фінансова компанія "Октава Фінанс", не значаться у вказаному реєстрі НБ України.

Також, під час проведення досудового розслідування допитано свідків, які користувалися послугами установи під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». У своїх допитах останні повідомили, що при проведенні операції з обміну іноземної валюти їм не було надано будь-якої бухгалтерської та супровідної документації щодо проведення операції з торгівлі валютних цінностей, також деякі пункти не мають інформації щодо суб`єкта господарської діяльності, який має відповідну дозвільну документацію на проведення обміну валюти.

Також проведено огляди місць розташування пунктів обміну валют за вищевказаними адресами та огляди офіційних інтернет ресурсів, для виявлення незаконних пунктів обміну іноземної валюти.

Крім того встановлено, що гр. ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІПН НОМЕР_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_8 , організував пункт обміну іноземної валюти, що розташований за адресою: АДРЕСА_16 , з використанням дозвільних документів та ліцензій фінансової установи ТОВ "Фінансова компанія "Октава Фінанс".

Встановлено, що в пункті обміну іноземної валюти за адресою: АДРЕСА_16 , здійснюється незаконна фінансова діяльність без дотримання Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Національного банку України від 29 грудня 2017 року N148 щодо ліміту залишку готівки в касі, а саме граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час або забезпечити роботу на початку наступного робочого дня із значним перевищенням ліміту.

Відповідно до показання свідка останній перебуваючи за адресою: АДРЕСА_17 у приміщенні вхід до якого здійснюється зі сторони вул. Старокозацька здійснив придбання іноземної валюти, а саме: доларів США у кількості 9000 (дев`ять тисяч) номіналом по 100 доларів США без відповідних квитанцій про проведення обміну.

Враховуючи вищевикладене встановлено, що для ведення вказаної діяльності небанківська установа повинна на підставі Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні зобов`язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства, у якому максимально врахувати особливості роботи як установи/підприємства, так і його відокремлених підрозділів [внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку]. Розроблений порядок повинен відповідати вимогам цього Положення та не суперечити законодавству України.

Також небанківська установа відповідно до вимог Положення зобов`язане визначити та затвердити внутрішнім документом місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у електронній формі, формат їх зберігання, який має забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а також відповідальну за зберігання цих чеків особу.

У свою чергу вищевказані пункти обміну валюти проводять понадлімітні суму на протязі робочого дня, без будь-якого документального підтвердження чим порушують Постанову Національного банку України, №962 від29.12.2015, Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999, Положення про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 02.01.2019 №2, в частині внесення у звітність фінансової установи завідомо неповних або недостовірних відомостей, та наданні такої недостовірної інформації Національному банку України, з метою приховати підстави для відкликання (анулювання) у фінансової установи ліцензії.

Відповідно до рапорту о/у УСР в Дніпропетровській області за адресою: м.Дніпро, вул. Лісопільна, 10 не виявлено офісного приміщення установи під назвою «NaMomente».

Виходячи з поданого клопотання, за адресою: м.Дніпро вул. Донецьке шосе, буд. 2а, (на першому поверсі ТОВ «Фрунзенський ринок») здійснює свою діяльність незаконний пункт торгівлі валютних цінностей, та за вказаним місцем можуть зберігатись знаряддя вчинення кримінального правопорушення, предмети вчинення правопорушення, речі і документи щодо фінансово-господарської діяльності, документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо), магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, банківських карток, чорнові записи, печатки, штампи, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютних цінностей, грошові кошти, здобуті злочинним шляхом, комп`ютерна та інша техніка, якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів, та інших предметів і документів, які мають значення для досудового розслідування.

При цьому, доступ до вищезазначених речей та документів, які містяться за вищевказаною адресою, неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування або за допомогою інших слідчих дій, так як існує ризик знищення або спотворення речових доказів, речей та документів, які мають суттєве значення для кримінального провадження та для виконання завдань, передбачених ст. 2 КПК України.

Згідно інформації, отриманої з Єдиного реєстру речових прав на нерухоме майно, за адресою м.Дніпро, вул. Донецьке шосе, буд. 2а, (на першому поверсі), на праві власності належить ТОВ «Фрунзенський ринок», код ЄДРПОУ 41885415.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 234 КПК України обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб. Обшук проводиться на підставі ухвали слідчого судді місцевого загального суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування, а у кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - на підставі ухвали слідчого судді Вищого антикорупційного суду.

Згідно із ч. 1 ст. 235 КПК України ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи з підстав, зазначених у клопотанні прокурора, слідчого, надає право проникнути до житла чи іншого володіння особи лише один раз.

Пунктом 15 ч.1 ст. 7 КПК України встановлено, що зміст та форма кримінального провадження повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження, до яких, зокрема, відносяться змагальність сторін та свобода в поданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно дост. 30 Конституції Україникожному гарантується недоторканість житла та не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду. Проведення обшуку є суттєвим обмеженням конституційних прав громадян, у зв`язку з чим він має застосовуватися у виняткових випадках при наявності беззаперечних підстав для його проведення в умовах реальної необхідності та за відсутності можливості отримання інформації іншим шляхом.

Відповідно до ст. 8 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950р. кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Прокурор вказує мету проведення обшуку забезпечення можливості виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або речей та документів які становлять велике значення для кримінального провадження.

В судовому засіданні встановлено, що клопотання прокурора про проведення обшуку відповідає вимогам ч. 3 ст. 234 КПК України.

Досудовим слідством встановлено, що за адресою: м.Дніпро, вул. Донецьке шосе, буд. 2а, (на першому поверсі), яке на праві власності належить ТОВ «Фрунзенський ринок», здійснює свою діяльність незаконний пункт торгівлі валютних цінностей, та за вказаним місцем можуть зберігатись знаряддя вчинення кримінального правопорушення, предмети вчинення правопорушення, речі і документи щодо фінансово-господарської діяльності, документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо), магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, банківських карток, чорнові записи, печатки, штампи, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютних цінностей, грошові кошти, здобуті злочинним шляхом, комп`ютерна та інша техніка, якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів, та інших предметів і документів, які мають значення для досудового розслідування.

Доступ до даних речей, документів та відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів, відомостей відповідно до частини другої статті 93 Кримінального процесуального кодексу, або за допомогою інших слідчих дій, оскільки в такому випадку вони можуть бути знищені чи сховані особами у володінні яких вони знаходяться.

За встановлених обставин, на думку слідчого судді, обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, оскільки отримання тимчасового доступу до документів, предметів, речей та засобів може не дати результатів з огляду на специфіку цієї слідчої дії, яка не дозволяє запобігти знищенню документів зацікавленою особою.

Вирішуючи питання пропорційності втручання у володіння, суд враховує що втручання у виді обшуку однозначно є доволі серйозним втручанням, однак тяжкість злочину який розслідується, суспільний інтерес у об`єктивному завершені досудового слідства та інтереси слідства пов`язані з запобіганням знищенню документів, предметів, речей та засобів свідчать про те, що таке втручання буде пропорційним заходом.

Слідчий суддя на даній стадії не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для встановлення вини чи її відсутності у особи за вчинення кримінального правопорушення, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність тієї чи іншої особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї слідчої розшукової дії - проведення обшуку, і потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власника майна з метою ефективної можливості отримання речей і документів, які можуть бути використані для встановлення обставин кримінального провадження під час досудового розслідування та в подальшому в ході судового розгляду.

Всудовому засіданні прокурор довів факт існування кримінального правопорушення, наявність достатніх підстав вважати, що з метою відшукання та вилучення вищезазначених речей і предметів, які самостійно та в сукупності з іншими зібраними по кримінальному провадженні доказами, мають суттєве значення для з`ясування обставин вчинення кримінального правопорушення, встановлення всіх причетних осіб до його вчинення, обшук за встановлених обставин є доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей, а тому є необхідність в наданні дозволу на проведення обшуку у вищевказаному помешканні.

Враховуючи вищевикладене, з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення даного кримінального правопорушення, що дозволять органам досудового розслідування провести подальше розслідування кримінального провадження, враховуючи той факт, що є всі підстави вважати, що за адресою, зазначеної у клопотанні, можуть знаходитись предмети, речі та засоби, які є речовими доказами у кримінальному провадженні, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання про проведення обшуку підлягає задоволенню.

Водночас, в задоволенні клопотання про надання дозволу на відшукання «грошових коштів, здобутих злочинним шляхом» слід відмовити, оскільки вказане прокурором не конкретизоване. Слідчий суддя вважає, що вилученню підлягають лише необліковані грошові кошти. Теж саме стосується і «інших предметів і документів, які мають значення для досудового розслідування».

Слідчий суддя звертає увагу органу досудового слідства, що у клопотанні має бути зазначені індивідуальні або родові ознаки речей та документів, які планується відшукати в ході проведення обшуку.

При цьому слідчий, прокурор не позбавлений можливості при проведенні обшуку самостійно вилучити майно та в подальшому звернутися до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на тимчасово вилучене майно, якщо слідчий суддя встановить, що є достатні підстави вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у ч. 2ст. 167 КПК України.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 07.07.2007 року по справі Смирнов проти Росії вказав, що невизначене формулювання обсягу обшуку дало органу влади на власний розсуд вирішувати, які матеріали підлягають вилученню, що призвело до вилучення окрім документів, що мають відношення до справи, деяких особистих речей. Європейський суд з прав людини визначив, що відсутність вказівки на конкретну мету обшуку є порушеннямст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Аналогічна позиція Європейського суду з прав людини міститься в рішенні від 15.07.2003 року № 33400/96 по справі Ернст та інші проти Бельгії, де вказано, що ордер на проведення обшуку не містив інформації щодо мети проведення обшуку та про предмети, що підлягають вилученню. Таким чином, слідчі були наділені широкими повноваженнями, обшуки не були пропорційними меті розслідування. Європейський суд з прав людини дійшов висновку про порушення пункту 8Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Разом зцим слідзвернути увагуна висновкиКасаційного кримінальногосуду Верховного Суду, викладені ним в постанові від 17 лютого 2021 року по справі № 263/10353/16-к.

Так, приписи ст. 235 КПК України не зобов`язують слідчого суддю в ухвалі зазначати прокурора чи слідчого, який буде проводити обшук, натомість зазначена ухвала має містити відомості про прокурора, слідчого, який подав клопотання про обшук. Тобто, процесуальний закон зобов`язує слідчого суддю встановити, що клопотання надійшло від уповноваженої особи - прокурора, включеного до групи прокурорів, або слідчого, якому доручено здійснювати розслідування, в порядку статей 37, 39, 216 КПК України. Судовий контроль під час розгляду клопотання про проведення обшуку здійснюється з метою забезпечення права на недоторканність житла чи іншого володіння особи. Водночас, зміст норм цього Кодексу не дає підстав для твердження про те, що до повноважень слідчого судді належать, крім здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні (п. 18 ст. 3 КПК України), ще й інші, віднесені до повноважень прокурора та слідчого з організації досудового розслідування.

Із системного тлумачення статей 36, 40, 235, 236 КПК України не вбачається, що до компетенції слідчого судді належить визначення як конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати таку слідчу (розшукову) дію, так й інших осіб, що будуть брати участь у проведенні обшуку (понятих, працівників оперативного підрозділу, спеціалістів та ін.). Питання про дотримання вимог КПК прокурором або слідчим щодо належного використання повноважень здійснювати обшук, залучення понятих, спеціалістів, працівників оперативного підрозділу, підозрюваного, захисника, інших учасників провадження вирішуються на етапі судового провадження (п. 24 ст. 3 КПК України), а не провадження у слідчого судді, і за умови надання суду протоколу обшуку як доказу винуватості у вчиненні злочину.

Таким чином, визначення в ухвалі слідчого судді конкретного слідчого або прокурора, які мають здійснювати обшук, перебуває поза межами повноважень слідчого судді з контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні та обмежується в цій частині перевіркою того, чи є належним суб`єктом учасник кримінального провадження, який звернувся з клопотанням про проведення обшуку.

Виходячи з наведеного, слідчим суддею встановлено, що клопотання про надання дозволу на проведення обшуку подане і погоджено належними суб`єктами кримінального провадження, відомості про яких містяться у витягу з ЄРДР, в постанові про визначення слідчих та в постанові про визначення групи прокурорів, які здійснюватимуть досудове розслідування.

Відповідно до ч. 1 ст. 236 КПК України ухвала про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи може бути виконана слідчим чи прокурором.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 235 КПК України ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи повинна містити відомості про строк дії ухвали, який не може перевищувати одного місяця з дня постановлення ухвали.

Керуючись ст.ст. 110, 233, 234, 236 КПК України,

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання прокурора першого відділу процесуального керівництва при провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання публічного обвинувачення Управління нагляду за додержанням законів Національною поліцією України та органами, які ведуть боротьбу з організованою та транснаціональною злочинністю ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення обшуку, задовольнити частково.

По кримінальному провадженню, внесеному до ЄРДР за № 12021041030000043 від 04.03.2021 року за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 220-2 КК України, надати слідчим групи слідчих, прокурорам групи прокурорів, співробітникам оперативних підрозділів, уповноваженим діяти за дорученням слідчого/прокурора, дозвіл на проведення обшуку за місцем здійснення діяльності незаконного пункту торгівлі валютними цінностями, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Донецьке Шосе, буд. 2а (на першому поверсі ТОВ «Фрунзенський ринок») з метою виявлення та фіксації обставин вчинення кримінального правопорушення, встановлення кола причетних до його вчинення осіб, а також відшукання та вилучення речей і документів, а саме:

- документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями, надання фінансових послуг, господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо);

- магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, чорнові записи, печатки, штампи, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютними цінностями, необліковані грошові кошти, комп`ютерна та інша техніка, якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів.

В задоволенні інших вимог клопотання відмовити.

Строк дії цієї ухвали 1 місяць з дня її постановлення, а саме до 18.06.2021 року.

Ухвала оскарженню не підлягає і заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Повний текст ухвали оголошений 19.05.2021 року о 09-30 год.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення18.05.2021
Оприлюднено31.01.2023
Номер документу98166604
СудочинствоКримінальне
Сутьнадання дозволу на проведення обшуку, за матеріалами досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12021041030000043 від 04.03.2021 року, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 220-2 КК України

Судовий реєстр по справі —201/4850/21

Ухвала від 18.05.2021

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Батуєв О. В.

Ухвала від 18.05.2021

Кримінальне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Батуєв О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні