ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
08.07.2021 Справа № 905/396/21
Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.,
при секретарі судового засідання Зеленському Б.О. -
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального провадження матеріали
за позовом: Приватного акціонерного товариства "Краматорський цементний завод - Пушка" (код ЄДРПОУ 00292942, адреса: 84302, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Привокзальна, буд. 2),
до відповідача: Лиманської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 04053275, адреса: 84406, Донецька область, м. Лиман, вул. Незалежності, буд. 46),
за участю третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Донецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022473, адреса: 84306, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Олекси Тихого, буд. 6)
про: припинення права користування земельною ділянкою, -
представники сторін не з`явились, -
СУТЬ СПОРУ:
Приватне акціонерне товариство "Краматорський цементний завод - Пушка" звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до Лиманської міської ради Донецької області про визнання припиненим права користування Приватного акціонерного товариства "Краматорський цементний завод - Пушка" земельною ділянкою за кадастровим номером 1413300000:07:002:0747 загальною площею 4,3297 га для обслуговування дитячого оздоровчого табору "Космічна чайка".
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що після укладення договору купівлі-продажу від 25.11.2015, який посвідчений приватним нотаріусом Краматорського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за №2829, позивач фактично припинив користування земельною ділянкою за кадастровим номером 1413300000:07:002:0747 загальною площею 4,3297 га. Позивач зазначає, що неодноразово звертався до відповідача з проханням розірвати договір оренди земельної ділянки №53-46П від 14.02.2005, проте останньому було рекомендовано звернутися до облдержадміністрації для роз`яснень щодо розгляду даного питання, так як у відповідача відсутні повноваження щодо розпорядження земельними ділянками за межами населених пунктів. На переконання позивача, відповідачем порушено його право щодо припинення користування земельною ділянкою. Також позивач вказує на надмірний формалізм і деструктивну позицію відповідача, відписки щодо вирішення спірного питання та наявність додаткових витрат у вигляді орендної плати за земельну ділянку, яка фактично позивачем не використовується.
На підтвердження вимог надано суду: договір оренди землі від 14.02.2005р. № 53-46П, зареєстрований Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК від 14.02.2005 за № 040515500010, додаткові угоди до цього договору, рішення Краснолиманської міської ради від 20.12.2004 № 4/28-462 Про затвердження технічної документації з землеустрою відносно складення документів, що підтверджують право на земельну ділянку і передачу її у оренду відкритому акціонерному товариству Краматорський цементний завод - Пушка для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка з земель рекреаційного призначення Краснолиманської міської ради , договір купівлі-продажу від 25.11.2015, посвідчений приватним нотаріусом Краматорського міського нотаріального округи Донецької області Басенко К.М. та зареєстрований в реєстрі за №2829, акт приймання-передачі від 25.11.2015 (додаток до договору купівлі-продажу від 25.11.2015р.), листування щодо розірвання договору оренди землі, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.12.2015 № НВ-1401816792015, кадастровий план земельної ділянки 1433300000:07:002:0747, податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік, за 2017 рік, за 2018 рік, за 2019 рік, за 2020 рік, правовстановлюючі (статутні) документи.
Ухвалою від 09.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/396/21. Постановлено справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено сторонам строк для вчинення дій процесуального характеру, визнано явку уповноважених представників сторін не обов`язковою.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву б/н від 25.03.2021 (вх.№6069/21 від 29.03.2021), в якому відповідач зазначає, що Лиманська міська рада не має повноважень щодо розпорядження землями державної власності, а тому не може в силу закону приймати рішення щодо внесення змін до спірного договору оренди, в тому числі й щодо припинення права оренди на земельну ділянку державної форми власності, оскільки таке рішення буде прийнято з перевищенням повноважень, тому просить в задоволенні позовних вимог відмовити.
До вказаного відзиву додано: договір оренди землі від 14.02.2005, зареєстрований Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК від 14.02.2005 за № 040515500010, план (схему) меж земельної ділянки кадастровий номер 1433300000:07:002:0747, додаткові угоди до договору оренди земельної ділянки від 14.02.2015, Інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, розпорядження Голови Донецької обласної державної адміністрації від 13.02.2003 № 68 Про врегулювання земельних відносин у Краснолиманському районі , правовстановлюючі (статутні) документи.
Ухвалою від 01.04.2021 відкладено підготовче засідання на 15.04.2021.
Ухвалою від 15.04.2021 повідомлено позивача та відповідача про перерву у підготовчому засіданні до 06.05.2021
Ухвалою суду від 06.05.2021 продовжено строк підготовчого провадження у справі № 905/396/21 на тридцять днів - до 07.06.2021 включно. Залучено за ініціативою суду до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Донецьку обласну державну адміністрацію. Відкладено підготовче засідання на 27.05.2021, визнано явку уповноважених представників сторін в судове засідання не обов`язковою.
Ухвалою від 27.05.2021 повідомлено позивача, відповідача та третю особу у справі № 905/396/21 про перерву у підготовчому засіданні до 07.06.2021. Визнано явку уповноважених представників сторін у судове засідання необов`язковою. Встановлено сторонам строк для подачі суду у письмовій формі всіх клопотань, заяв, у тому числі по суті, пояснень та документів (доказів) - до 03.06.2021, включаючи докази направлення їх копій з додатками іншим учасникам справи.
Ухвалою від 07.06.2021 на підставі ч.11 ст.176 ГПК України залишено позовну заяву Приватного акціонерного товариства "Краматорський цементний завод - Пушка" без руху. Встановлено позивачу строк на усунення недоліків - три дні з дня отримання цієї ухвали. Встановлено позивачу спосіб усунення недоліків надання до канцелярії суду доказів надсилання/вручення копії позовної заяви з додатками (з описом) на адресу Донецької обласної державної адміністрації.
У зв`язку з усуненням позивачем недоліків, ухвалою від 16.06.2021 повідомлено позивача, відповідача та третю особу без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, що підготовче засідання відбудеться 24.06.2021, визнано явку уповноважених представників сторін у судове засідання не обов`язковою.
Витребувані від третьої особи у цій справі (Донецька обласна державна адміністрація) пояснення щодо позову не надійшли, про причини суд не повідомлено.
Ухвалою від 24.06.2021 закрито підготовче провадження у справі №905/396/21, призначено розгляд справи по суті на 08.07.2021, визнано явку представників сторін у судове засідання не обов`язковою.
У судове засідання 08.07.2021 учасники справи своїх представників не направили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені у встановленому порядку.
Відповідно до частини першої ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (ч.3 ст. 202 ГПК України ).
Відповідно до статті 42 ГПК України , участь в судовому засіданні є правом сторони, яким така сторона розпоряджається на власний розсуд.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для підготовки до судового засідання та подання доказів, сторони повідомлені про час та місце розгляду справи належним чином, явка уповноважених представників сторін у судове засідання обов`язковою не визнавалась, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13 , 14 , 74 Господарського процесуального кодексу України , суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України , висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів, що є підстави для розгляду справи по суті.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням голови Донецької обласної адміністрації від 13.02.2003 №68 Про врегулювання відносин у Краснолиманському районі , зареєстрованим у Донецькому обласному управлінні юстиції від 24.02.2003 №23/1043, Краснолиманській міській раді доручено здійснювати передачу в оренду громадянам та юридичним особам земельних ділянок за межами населених пунктів на території Краснолиманського району у порядку, встановленому Земельним кодексом України . При цьому, пунктом 4 вказаного розпорядження передбачено, що це розпорядження втрачає силу після розмежування земель державної і комунальної власності.
Рішенням Краснолиманської міської ради від 20.12.2004 № 4/28-462 Про затвердження технічної документації з землеустрою відносно складення документів, що підтверджують право на земельну ділянку і передачу її у оренду відкритому акціонерному товариству Краматорський цементний завод - Пушка для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка з земель рекреаційного призначення Краснолиманської міської ради вирішено, серед іншого, передати в оренду строком на 25 (двадцять п`ять) років відкритому акціонерному товариству Краматорський цементний завод - Пушка для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка з земель рекреаційного призначення Краснолиманської міської ради земельну ділянку площею 4,3297 га (кадастровий номер 1433300000:07:002:0747); встановлено орендну плату в розмірі 7078,39 грн. за рік, у тому числі податок на додану вартість 1179,73 грн.; рекомендовано відкритому акціонерному товариству Краматорський цементний завод - Пушка оформити і зареєструвати договір оренди земельної ділянки згідно діючого законодавства, виконувати обов`язки землекористувача згідно ст. 96 Земельного кодексу України.
Між Краснолиманською міською радою як орендодавцем (у подальшому перейменовано у Лиманську міську раду, відповідач) та відкритим акціонерним товариством Краматорський цементний завод - Пушка як орендарем (у подальшому перейменовано у Публічне акціонерне товариство Краматорський цементний завод - Пушка , надалі у Приватне акціонерне товариство Краматорський цементний завод - Пушка , позивач) укладено договір оренди землі від 14.02.2005р., який зареєстрований Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК від 14.02.2005 за № 040515500010.
За умовами цього договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,3297 га, у тому числі під капітальними одноповерховими і більше будівлями - 0,2438 га, під тимчасовою забудовою - 0,0090 га, під проїздами, проходами та площадками - 0,3064 га, інші - 3,7705 га. Земельна ділянка передається в оренду без об`єктів. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню та не має інших особливостей об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини (п.2-п.7).
Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка . Цільове призначення земельної ділянки - землі, які використовуються для відпочинку (п.15, п.16 договору).
Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 договору).
Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря; договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом (п.37 договору).
Згідно з п.38 цього договору, дія договору припиняється шляхом розірвання за взаємною згодою сторін або за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається (п.39 договору).
До даного договору укладено низку додаткових угод про зміну розміру орендної плати.
Як вбачається з матеріалів справи, 25.11.2015 між позивачем як продавцем та громадянином України ОСОБА_1 як покупцем укладено договір купівлі-продажу, предметом якого є передача у власність покупця за плату нежилих будівель та споруд, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , що складається з: їдальня, А, 482,7 кв.м.; складські приміщення, Б, 60,9 кв.м.; льодник з прибудовою, В, 91,8 кв.м.; будівля естради, Г, 90,8 кв.м.; підстанція, Д; вбиральня, Е; альтанка, Ж; будівля ігротеки, З; будинок, И; будинок, К; сторожка, Л; альтанка, М.
Відчужуване майно розташоване на земельній ділянці, яка перебуває у оренді у продавця та є державною власністю, має загальну площу 4,3297 га та кадастровий номер 1433300000:07:002:0747, що підтверджено витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виданого 06.11.2015 міськрайонним управлінням Держгеокадастру у м.Красному Лимані та Краснолиманському районі Донецької області за № НВ-1401745052015 (п.1.1 договору).
Майно, що відчужується, належить продавцю на праві приватної власності на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого 11.10.2004 року виконавчим комітетом Краснолиманської міської ради, зареєстрованого в БТІ м. Слов`янськ 11.10.2004 року за № 7829959 (п.1.2 договору).
Право власності на відчужуване майно переходить до покупця після державної реєстрації цього права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (п.3.1 договору).
Даний договір купівлі-продажу посвідчений приватним нотаріусом Краматорського міського нотаріального округи Донецької області Басенко К.М. та зареєстрований в реєстрі за №2829.
За актом приймання-передачі від 25.11.2015 продавець передав, а покупець прийняв нежилі будівлі та споруди, що знаходяться за адресою: Донецька область, місто Красний Лиман, Космічна чайка дитячий оздоровчий табір, ст. Брусін, що складається з: їдальня, А, 482,7 кв.м.; складські приміщення, Б, 60,9 кв.м.; льодник з прибудовою, В, 91,8 кв.м.; будівля естради, Г, 90,8 кв.м.; підстанція, Д; вбиральня, Е; альтанка, Ж; будівля ігротеки, З; будинок, И; будинок, К; сторожка, Л; альтанка, М.
Позивач звертався до відповідача з листом від 08.12.2015 № 12/КЦЗ-177/15, в якому повідомляв про наявність укладеного договору купівлі-продажу від 25.11.2015 нежитлових будівель та споруд дитячого оздоровчого табору Космічна чайка , у зв`язку з чим, посилаючись на приписи ч.1 ст.31 Закону України Про оренду землі , просив розірвати договір оренди землі від 14.02.2005р, направити відповідну угоду про розірвання договору оренди землі.
У відповідь Краснолиманська міська рада у листі від 05.01.2016 № 1997-02.06 вказала, що з 01.01.2013р. набув чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності згідно з п.7 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення якого землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими, тому з 01.01.2013р. розпорядження голови облдержадміністрації, яким Краснолиманській міській раді було доручено розпоряджатися земельними ділянками за межами населених пунктів на території Краснолиманського району, втратило чинність. Відповідно, Краснолиманська міська рада не має повноважень розпоряджатися земельною ділянкою для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка , тому з даного питання рекомендувала звернутись до Донецької обласної державної адміністрації як власника вказаної земельної ділянки.
Позивач звернувся до Голови Донецької обласної адміністрації з листом від 23.03.2016 № 12/КЦЗ-68/16, в якому серед іншого зазначав, що він звертався до Краснолиманської міської ради з листом про розірвання договору оренди землі від 14.02.2005р. в зв`язку з переходом права власності на нерухоме майно, розташоване на земельній ділянці, що є об`єктом оренди за вказаним договором, та отримано відповідь від 05.01.2016 № 1997-02.06 про неможливість прийняття рішень, мотивоване відсутністю повноважень Краснолиманської міської ради щодо розпорядження земельними ділянками державної форми власності та розташованими поза межами населеного пункту. У зв`язку з цим позивач просив Голову Донецької обласної адміністрації дати згоду на розірвання договору оренди земельної ділянки площею 4,3297 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка , кадастровий номер 1433300000:07:002:0747, укладеного між АТ Краматорський цементний завод - Пушка та Краснолиманською міською радою, а також рекомендувати Краснолиманській міській раді укласти угоду про розірвання договору оренди земельної ділянки.
Не отримавши відповіді на вказаний лист, позивач повторно звернувся до Голови Донецької обласної адміністрації з листом від 05.09.2016 № 12/КЦЗ-98/16, в якому просив дати згоду на розірвання договору оренди земельної ділянки площею 4,3297 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка , кадастровий номер 1433300000:07:002:0747, укладеного між АТ Краматорський цементний завод - Пушка та Краснолиманською міською радою, а також рекомендувати Краснолиманській міській раді укласти угоду про розірвання договору оренди земельної ділянки.
За наслідками розгляду даного листа, Облдержадміністрацією надано відповідь позивачу №1вх1до01-01935-17я/02 від 15.09.2016 про відсутність підстав для вирішення порушеного АТ Краматорський цементний завод - Пушка питання по суті, посилаючись на те, що Облдержадміністрація не є стороною по договору оренди земельної ділянки і відповідно до ст. 35 Закону України Про місцеві державні адміністрації не має права втручатися у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень.
У листі від 22.09.2016 № 2549-02-4 Лиманська міська рада повідомила позивача, що питання про розірвання договору оренди земельної ділянки буде розглянуто на черговому засіданні постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи, про результати розгляду якого буде повідомлено додатково.
У листі від 31.01.2017 № 0262-02-19 Виконавчий комітет Лиманської міської ради Донецької області, посилаючись на рішення постійної комісії з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи Лиманської міської ради, оформлене протоколом № 14 від 28.09.2016, рекомендував позивачу звернутись до Облдержадміністрації для надання роз`яснень щодо розгляду відповідного питання про розірвання договору оренди земельної ділянки з огляду на відсутність у міської ради повноважень щодо розпорядження земельними ділянками за межами населених пунктів.
З матеріалів справи вбачається, що АТ Краматорський цементний завод - Пушка сплачено до місцевого бюджету орендну плату за земельну ділянку з кадастровим номером 1433300000:07:002:0747 площею 4,3297 га за 2016 рік у розмірі 25926,24 грн., за 2017 рік сплачено 27484,94 грн., за 2018 рік сплачено 27484,94 грн., за 2019 рік сплачено 27484,94 грн., за 2020 рік сплачено 27484,94 грн., про що свідчать відповідні податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності).
Предметом розгляду у цій справі є вимоги позивача до Лиманської міської ради Донецької області про визнання припиненим права користування Приватного акціонерного товариства "Краматорський цементний завод - Пушка" земельною ділянкою за кадастровим номером 1413300000:07:002:0747 загальною площею 4,3297 га для обслуговування дитячого оздоровчого табору "Космічна чайка", що є об`єктом оренди за договором від 14.02.2005, укладеним між Краснолиманською (на даний час Лиманською) міською радою Донецької області (орендодавець) та ВАТ Краматорський цементний завод - Пушка (орендар, правонаступником якого є позивач).
Розглянувши матеріали справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, з огляду на таке.
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України , цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Суд враховує, що пунктами 3, 7 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набув чинності 01.01.2013р., встановлено, що землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу, що відносяться до земель державної власності. З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
Відповідно до підпункту "г" пункту 4 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" у державній власності залишаються: усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.
За приписами ч.ч. 2, 4 ст. 4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 1413300000:07:002:0747, загальною площею 4.3297 га, цільове призначення: 07.01 для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, вид використання: для обслуговування дитячого оздоровчого табору Космічна чайка , суб`єктом права власності на земельну ділянку є Держава в особі Донецької обласної державної адміністрації.
Тобто, враховуючи чинність розпорядження голови Донецької облдержадміністрації від 13.02.2003 № 68 Про врегулювання відносин у Краснолиманському районі на момент укладання та реєстрації договору оренди спірної земельної ділянки, Краснолиманська (на даний час Лиманська) міська рада мала повноваження щодо розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів. Проте, з дня набрання чинності Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (з 01.01.2013р.) землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими, а отже з даної дати припинено чинність розпорядження голови Донецької облдержадміністрації від 13.02.2003 № 68 Про врегулювання відносин у Краснолиманському районі . У державній власності залишена земельна ділянка з кадастровим номером 1413300000:07:002:0747 (предмет оренди за договором від 14.02.2005р., зареєстрованим Краснолиманським районним відділом Донецької регіональної філії Центру ДЗК від 14.02.2005 за № 040515500010), орендодавцем якої, в силу прямої норми закону (ст. 4 Закону України Про оренду землі) є Держава в особі Донецької обласної державної адміністрації.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позивачем невірно визначено відповідача у справі.
Крім того, відповідно до частин 2, 6 статті 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти, крім об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації.
У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).
Абзацом восьмим частини першої статті 31 Закону України Про оренду землі встановлено, що договір оренди землі припиняється в разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.
Отже, новий власник нежитлових будівель та споруд дитячого оздоровчого табору Космічна чайка після набуття права власності на об`єкти нерухомого майна за договором купівлі-продажу від 25.11.2015р. набув право на оформлення відповідного права користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти.
Враховуючи, що перехід права на будівлю і споруду є однією із законних підстав виникнення прав на землю в набувача об`єкта нерухомості, то можливість реалізації ним таких прав не може залежати від того, чи додержав попередній землекористувач процедур й порядку припинення землекористування, подавши заяву про відмову від користування, позаяк юридичними підставами для такого переходу виступають закон, договір, рішення суду, інші обставини, що мають юридичне значення.
У постанові від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 (провадження № 12-143гс18) Велика палата Верховного Суду дійшла висновку, що за змістом статей 120 , 140 та 141 ЗК України законодавець встановив імперативний припис щодо переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду та передбачив відповідну підставу для припинення права користування земельною ділянкою у випадку набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці. Перехід права на земельну ділянку до нового набувача жилого будинку, будівлі або споруди відбувається в силу прямого припису закону, незалежно від волі органу, який уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою. Чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах статті 120 ЗК України , статті 377 ЦК України , інших положеннях законодавства (пункти 7.40, 7.42, 8.5).
За висновками, викладеними у пунктах 51, 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 921/158/18, згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, у статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України ) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття.
Отже, відповідно до зазначених правових норм власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована. У пункті 49 цієї ж постанови зазначено, що ніхто інший, окрім власника цього об`єкта, не може претендувати на вказану земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.
Таким чином, в даному випадку припинення права користування земельною ділянкою АТ Краматорський цементний завод - Пушка відбувається автоматично, в силу прямої норми закону (стаття 120 , пункт "е" частини 1 статті 141 Земельного кодексу України ) і не потребує прийняття судового рішення.
Згідно з пунктами 1, 6 частини 1 статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Матеріали справи не містять доказів того, що відповідач не визнає або оспорює припинення права власності позивача на об`єкти нерухомості, що були відчужені ним за договором купівлі-продажу від 25.11.2015р. іншій особі та право позивача на припинення користування земельною ділянкою під об`єктами нерухомості, що вибули з власності позивача, що також свідчить про безпідставність заявлених вимог.
З огляду на викладене та встановлені обставини, порушення Лиманською міською радою Донецької області прав позивача є не доведеним, відповідно, позовні вимоги про визнання припиненим права користування Приватного акціонерного товариства "Краматорський цементний завод - Пушка" земельною ділянкою за кадастровим номером 1413300000:07:002:0747 загальною площею 4,3297 га для обслуговування дитячого оздоровчого табору "Космічна чайка" задоволенню не підлягають.
Судовий збір у відповідності до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на позивача.
Керуючись ст.ст. 73-86, 91, 123, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити.
Судові витрати, пов`язані з розглядом справи, віднести на позивача.
Рішення набирає законної сили через двадцять днів з дня його підписання та може бути оскаржене в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду, згідно з Розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення підписано 08.07.2021р.
Суддя Н.В. Величко
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2021 |
Оприлюднено | 09.07.2021 |
Номер документу | 98168942 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Величко Наталія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні