Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
08 липня 2021 року Справа № 520/6199/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сагайдака В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю " НЬЮ СИСТЕМС АМ" (вул. Ромашкіна, буд. 1,м. Харків, 61031, до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків,61145, код ЄДРПОУ 39792822), третя особа Харківська міська рада про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю " НЬЮ СИСТЕМС АМ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3,0 при формуванні витягу №2741/176-20 від 03.04.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 16310136900:09:001:0053;
- скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2741/176-20 від 03.04.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 16310136900:09:001:0053;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати ТОВ "НЬЮ СИСТЕМС АМ" новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 16310136900:09:001:0053, із зазначенням цільового призначення земельної ділянки та застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 1.
Відповідач надав до суду відзив, згідно змісту якого у задоволенні вимог просив суд відмовити.
Представник третьої особи надав до суду пояснення, в яких просив суд відмовити в задоволенні позову.
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Судом встановлено, що Харківською міською радою 06.11.2008 року укладено з ТОВ НЬЮ СИСТЕМС AM договір оренди землі, який зареєстровано у Харківській регіональній філії ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам 10.11.2008 за №440867100092.
Об`єктом Договору є земельна ділянка за кадастровим номером 6310136900:09:001:0053. загальною площею 14.1561 га. що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
18.12.2019 року рішенням Харківської міської ради № 1908/19 затверджено порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 року та встановлено, що плата за землю на підставі оновленої нормативної грошової оцінки вводиться в дію з 01.01.2020 року, що є підставою для внесення змін до договорів оренди землі.
Для розрахунку орендної плати третьою особою отримано спірний витяг відповідача з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . кадастровий номер 16310136900:09:001:0053.
Судом встановлено, що у спірному витязі у графі "Цільове призначення земельної ділянки" зазначено, що у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель. Це стало підставою для застосування під час розрахунку суми нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3.0.
Однак з матеріалів справи вбачається, що у 2014 році позивач отримував витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку цією земельною ділянкою, і у них у графі "Цільове призначення" були наявні відповідні відомості згідно Українського класифікатора цільового використання землі (затвердженого листом Держкомзему України від 24.04.1998 № 14-1-7/1205) та застосовано коефіцієнт Кф із значенням 1.
Позивач також отримував витяги про нормативну грошову оцінку інших земельних ділянок і у цих витягах містились відомості щодо цільового призначення ділянок, на які вони видавались. Цільове призначення було визначено у відповідності до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548: "12.05. для розміщення та експлуатації будівель і споруд авіаційного транспорту".
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0004383122020 від 14.01.2020 року, у графі Цільове призначення зазначено код - 1.14.6.. тобто в останньому міститься інформація про цільове призначення землі.
Не погоджуючись з вказаним позивач звернувся з даним позовом до суду.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, шо передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель врегульовано Земельним кодексом України.
Відповідно до ст.206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно зіст.201 ЗК України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
З наведеного вбачається, що оцінка землі є складовою ефективного використання земельних ресурсів держави, яка забезпечує встановлення платежів за землю.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України Про оцінку земель .
Частиною 1 ст.1 Закону України Про оцінку земель визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами: рентний дохід (земельна рента) - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.
Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема, земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з ч.ч. 1 -2 ст. 15 Закону України Про оцінку земель підставою для проведення оцінки земель (бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Статтею 18 Закону України Про оцінку земель встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років: розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Статтею 20 Закону України Про оцінку земель визначено, що за результатами бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Розробники технічної документації з бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов`язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою. Користування матеріалами Державного фонду документації із землеустрою здійснюється в порядку, встановленому законодавством України.
Відповідно до ч.ч. 3. 4 ст.23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Рішення рад. зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.
Пунктом 271.2 ст.271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, шо передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, шо настає за плановим періодом.
Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначена Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489.
Згідно з розд. І Порядку №489 цей Порядок визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (із змінами). Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .
Відповідно до п.п. 1-3 розд. II Порядку№489 в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту' в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно- ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою Цн= В х Нп/'Нк х Кф х Км. де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях): В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях): Нп - норма прибутку (6%): Нк - норма капіталізації (3%): Кф- коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки: Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки. Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України.
При цьому, згідно із Порядком № 489 у Секції .1. розділі 11 Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення відсутній коефіцієнт 3 для будь-якого підрозділу категорії земель.
Згідно із примітки, яка міститься у кінці таблиці Коефіцієнтів (Кф), коефіцієнт 3 може застосовуватися лише для ділянок, які не внесені до відомостей Державного земельного кадастру або до земель, щодо яких у Державному земельному кадастрі відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки.
У зв`язку із тим, що відомості про земельну ділянку містяться у Державному земельному кадастрі, що підтверджується самим фактом реєстрації Договору оренди у Державному реєстрі земель, щодо цієї земельної ділянки наявні відомості про категорію земель та цільове призначення земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, що підтверджується самими витягами та відомостями з Публічної кадастрової карти України, суд приходить до висновку, що зазначена вище примітка застосуванню не підлягає.
У відповідності до ст.1 Закону України Про землеустрій цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п. б частини другої ст. 21 Закону номер 3613 Про Державний земельний кадастр відомості про цільове призначення земельних ділянок вноситься до Державного земельного кадастру, зокрема, щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок. - щодо земельних ділянок, які формуються: на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким передбачено зміна її цільового призначення.
Пунктом 1 розд. III Порядку №489 визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно з п.2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року №213. дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, шо не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Отже, вимоги до проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та допустимі значення застосовуваних коефіцієнтів визначаються на державному рівні.
У спірному витязі неправомірно завищено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за рахунок збільшення розміру коду класифікації видів цільового призначення земель, а зазначення максимального коду класифікації (Кф) здійснено за рахунок безпідставного не зазначення цільового призначення земельної ділянки.
Суд зазначає, що при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідачем протиправно не враховано цільове призначення земельної ділянки, шо призводить до подальшого суттєвого завищення розміру орендної плати.
Враховуючи вищевикладене позовні вимоги підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю " НЬЮ СИСТЕМС АМ" (вул. Ромашкіна, буд. 1, м. Харків, 61031, до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ39792822), третя особа Харківська міська рада про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) із значенням 3,0 при формуванні витягу №2741/176-20 від 03.04.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 16310136900:09:001:0053.
Скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №2741/176-20 від 03.04.2020 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 16310136900:09:001:0053.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати ТОВ "НЬЮ СИСТЕМС АМ" новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 16310136900:09:001:0053, із зазначенням цільового призначення земельної ділянки та застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 1.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю " НЬЮ СИСТЕМС АМ" (вул. Ромашкіна, буд. 1,м. Харків,61031) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов.,м. Харків,61145, код ЄДРПОУ39792822) суму сплаченого судового збору у розмірі 2270,00 грн.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 08 липня 2021 року.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2021 |
Оприлюднено | 12.07.2021 |
Номер документу | 98182140 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні