Рішення
від 05.07.2021 по справі 914/2859/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.07.2021 справа № 914/2859/20

За позовом: Приватного підприємства Ефективна відгодівля тварин - Захід , м.Львів

до відповідача -1: Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, м.Львів

до відповідача -2: Ходорівської міської ради, м. Ходорів

про: внесення змін до Договору оренди землі

Суддя Синчук М.М.

За участю секретаря судового засідання

Кравчук І.В.

Представники учасників справи:

Позивача: ОСОБА_1 - представник;

Відповідача-1: не з`явився;

Відповідача-2: ОСОБА_2 - представник.

Хід розгляду справи.

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Приватного підприємства Ефективна відгодівля тварин - Захід до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про внесення змін до Договору оренди землі.

Ухвалою суду від 06.11.2020р. позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №914/2859/20, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.12.2020 р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 25.11.2020р. зареєстровано письмові пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача з приводу позовних вимог.

Письмові пояснення долучено до матеріалів справи.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 30.11.2020р. зареєстровано відзив на позовну заяву.

Відзив долучено до матеріалів справи.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 30.11.2020р. зареєстровано клопотання про долучення доказів до матеріалів справи, а саме довіреності на представництво інтересів відповідача у справі.

Доказ долучено до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 07.12.2021р. підготовче засідання у справі відкладено на 21.12.2021р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 16.12.2020р. зареєстровано відповідь на відзив на позовну заяву.

Відповідь на відзив на позовну заяву долучено до матеріалів справи.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 21.12.2020 р. зареєстровано клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи та продовження строку підготовчого провадження. Неможливість прибуття уповноваженого представника відповідача у судове засідання обґрунтована зайнятістю останнього у іншому судовому засіданні.

Ухвалою суду від 21.12.2020 року продовжено строк підготовчого провадження у справі №914/2859/20 на 30 днів з 06.01.2021р., підготовче засідання відкладено на 25.01.2021 р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 04.01.2021 року зареєстровано клопотання представника відповідача про долучення доказів до матеріалів справи.

Клопотання задоволено, відповідні докази долучено до матеріалів справи.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 19.01.2021 року зареєстровано заяву представника Позивача про зміну адреси місцезнаходження Позивача.

У судовому засіданні 25.01.2021р. оголошено перерву до 22.02.2021р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 22.02.2021 р. зареєстровано клопотання представника позивача про залучення співвідповідача у справі №914/2859/20 - Ходорівську міську об`єднану територіальну громаду.

Ухвалою суду від 22.02.2021р. залучено до участі у розгляді справи співвідповідача - Ходорівську міську раду, розгляд справи №914/2859/20 постановлено розпочати спочатку за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 22.03.21 р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 10.03.2021р. зареєстровано відзив на позовну заяву відповідача - 2.

Відзив на позовну заяву долучено до матеріалів справи.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 16.03.2021р. зареєстровано відповідь на відзив на позовну заяву відповідача - 2.

Відповідь на відзив на позовну заяву долучено до матеріалів справи.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 22.03.2021р. зареєстровано клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи у зв`язку з неможливістю забезпечити участь уповноваженого представника позивача у судовому засіданні 22.03.2021р. Неможливість прибуття уповноваженого представника у судове засідання обґрунтована зайнятістю останнього у іншому судовому засіданні.

Ухвалою суду від 22.03.2021р. підготовче засідання відкладено на 19.04.2021 р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 29.03.2021р. зареєстровано заяву про відшкодування судових витрат, подану представником позивача.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 09.04.2021р. зареєстровано клопотання представника відповідача-2 про відкладення розгляду справи у зв`язку з перебуванням уповноваженого представника у щорічній відпустці.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 19.04.2021р. зареєстровано клопотання представника відповідача-1 про відкладення розгляду справи у зв`язку з встановленням на території Львівської міської територіальної громади червоного рівня епідемічної небезпеки поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2і різкого збільшення хворих.

Ухвалою суду від 19.04.2021р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №914/2859/20 на 30 днів з 24.04.2021р., підготовче засідання відкладено на 24.05.2021 р.

На електронну адресу суду 24.05.2021р. надійшло клопотання представника позивача про проведення судового засідання у справі без участі представника позивача у зв`язку з неможливістю забезпечити участь у судовому засіданні 24.05.2021р. повноважного представника.

Ухвалою суду від 24.05.2021р. закрито підготовче провадження у справі №914/2859/20, розгляд справи №914/2859/20 по суті призначено на 07.06.2021 р.

У судовому засіданні 07.06.2021 р. судом заслухано вступне слово представника позивача та відповідача-2 та відкладено розгляд справи по суті на 05.07.2021 р.

Канцелярією Господарського суду Львівської області 01.07.2021р. зареєстровано клопотання відповідача - 2 про долучення до матеріалів справи Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за індексним номером 259103420 від 31.05.2021 року.

Крім того, у поданому клопотанні відповідач -2 просить суд відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Приватного підприємства «Ефективна відгодівля тварин - Захід» викладених у позовній заяві 27.10.2020 року про внесення змін до договору оренди землі від 27.03.2018 року.

Судом долучено до матеріалів справи відповідні докази.

У судове засідання 05.07.2021р. представник позивача з`явився. Позовні вимоги підтримав повністю.

У судове засідання 05.07.2021р. відповідач -1 та/або представник відповідача -1 не з`явились. Про дату, час та місце проведення підготовчого засідання у справі повідомлявся засобами поштового зв`язку на адресу згідно витягу з ЄДРЮОФОПГФ.

У судове засідання 05.07.2021р. представник відповідача - 2 з`явився. Позовні вимоги заперечив.

Відповідно до частини першої ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (ч.3 ст. 202 ГПК України ).

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України, ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини при розгляді справи ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі Смірнова проти України ).

А тому, оскільки сторони були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, суд дійшов до висновку про можливість розгляду справи по суті в судовому засіданні 05.07.2021 р. за відсутності представника відповідача-1.

У судовому засіданні 05.07.2021р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Аргументи позивача.

Позивач звернувся до господарського суду з позовними вимогами: внести до Договору оренди землі від 27 березня 2018 року, укладеного між Приватним підприємством Ефективна відгодівля тварин-Захід та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 25694411 від 12.04.2018 року такі зміни та доповнення: п. 2.6. розділу 2 Об`єкт оренди викласти в наступній редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.03.2015 рік становить 659 989 грн 37 коп без урахування коефіцієнта індексації. Дана нормативно грошова оцінка діє до 31.12.2020 року включно. З 01.01.2021 року нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 18 738 грн 78 коп згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.10.2019 року ; внести до договору оренди землі від 27 березня 2018 року, укладеного між Приватним підприємством Ефективна відгодівля тварин-Захід та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 25694411 від 12.04.2018 року такі зміни та доповнення: п. 4.1. розділу 4 Орендна плата викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 80 200 грн 85 коп в рік. Даний порядок діє до 31.12.2020 року включно. З 01.01.2021 року річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 1 499 грн 10 коп .

В обґрунтування заявлених вимог Позивач зазначає, що останній тривалий час вчиняє усі можливі дії для внесення змін до Договору оренди земельної ділянки та реалізації свого законного права сплачувати орендні платежі згідно чинного законодавства, а Відповідачем здійснюється постійне безпідставне затягування цього процесу.

Необхідність внесення змін до Договору обґрунтована зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, отриманим Позивачем 04.10.2019р.

В ході розгляду справи орендовану земельну ділянку було передано Ходорівській міській раді (Ходорівській територіальній громаді) у комунальну власність, відтак Позивачем заявлено вимоги до відповідача -1 Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (орган виконавчої влади, що реалізує право власності на землю держави, Орендодавець на момент звернення Позивача до суду з позовом у даній справі) та до відповідача -2 Ходорівської міської ради (набув прав власника земельної ділянки, Орендодавця в ході розгляду справи).

Аргументи відповідача - 1.

Відповідач -1 заперечив проти задоволення позовних вимог.

У відзиві на позовну заяву відповідачем -1 вказано, що твердження Позивача про те, що Відповідачем пропущено строки розгляду його звернень не відповідає дійсності, оскільки всі звернення які надходять на адресу Відповідача розглядаються у чітко визначені терміни та із дотриманням вимог чинного законодавства України.

Відповідачем -1 повідослено суд, що відповідно до рішення Ходорівської міської ради XXXVI сесії VIII-го скликання від 16.06.2020 № 4001 Про заперечення щодо внесення змін в договори оренди землі Ходорівська міська рада заперечує щодо внесення змін в Договір оренди землі від 27.03.2018 укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та ПП Ефективна відгодівля тварин - Захід , оскільки, внесення змін до договору в частині зміни орендної плати призведе до недоотримання бюджетом Ходорівської міської ОТГ значної суми орендної плати в рік.

Аргументи відповідача - 2.

Відповідач -2 заперечив проти задоволення позовних вимог.

Відповідач -2, з посиланням на положення частини 2 статті 18 Закону України «Про оцінку земель» , зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Згідно пункту 2.6 розділу 2 Договору оренди земельної ділянки від 27.03.2018 року, «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 15.03.2015 року становить 659 989 грн 37 коп без урахування коефіцієнту індексації. »

Тобто встановлена у Договорі оренди земельної ділянки від 27.03.2018 року, станом на 15.03.2015 року, нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки є чинною та становить 659 989 грн 37 коп і відсутні будь-які підстави її змінювати.

Крім того, внесення змін до вказаного договору призведе до недоотримання бюджетом міської ради значної суми орендної плати в рік, а тому керуючись пунктом 34 частини 1 статті 26 та статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , Ходорівська міська рада прийняла рішення XXXVI сесії УІІІ-го скликання від 16.06.2020 року №4001 «Про заперечення щодо внесення змін в договори оренди землі» , яким заперечує щодо внесення змін в даний договір оренди землі, а саме в частині зміни нормативної грошової оцінки земель та орендної плати за земельну ділянку, щодо земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (для обслуговування нежитлового приміщення) загальною площею 1,1000га (кадастровий номер 4621589100:04:000:1124), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки, внесення змін до Договору в частині зміни орендної плати призведе до недоотримання бюджетом Ходорівської міської ради значної суми орендної плати в рік.

ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Між Приватним підприємством Ефективна відгодівля тварин-Захід (надалі - Орендар, Позивач) та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області (надалі - Орендодавець, Відповідач) укладено Договір оренди від 27 березня 2018 року земельної ділянки (надалі - Договір).

Згідно п. 1.1. Договору, Орендодавець, на підставі наказу Головного управління Держземагенства у Львівській області від 04.02.2015 року №13-869/16-15- СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки та наказу Головного управлінням Держгеокадастру у Львівській області №13-590/16-18- СГ від 07.02.2018 року про внесення змін до наказу Головного управління Головного управління Держземагенства у Львівській області від 04.02.2015 року №13-869/16-15- СГ надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (для обслуговування нежитлового приміщення), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до п. 2.6. Договору, нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.03.2015 рік становить 659 989 грн 37 коп без урахування коефіцієнта індексації.

Договір укладено на строк 25 років (п. 3.1. Договору).

За умовами п. 4.1. Договору, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 80 200 грн 85 коп в рік.

Відповідно до п. 4.2., 4.5. Договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених Договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено висновками або іншими документами компетентних органів державної влади; - в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом підписання додаткової угоди до Договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розглядається у судовому порядку (п. 12.1 Договору).

Кабінетом Міністрів України 07.02.2018 року прийнято Постанову Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України № 105, а 16.11.2018 року - Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 552 від Про затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення .

Позивачем 03.10.2019 року до відділу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у Жидачівському районі надіслано заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер: 4621589100/04/000/1124, площею 1,1 га.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованим 04.10.2019 року за запитом Позивача, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 18 738, 78 гривень.

З огляду на зміну нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, Позивач звертався до Відповідача, Орендодавця з метою внесення змін до Договору в частині розміру орендної плати.

Так, 30.10.2019 року Позивачем надіслано Відповідачу-1 заяву з проханням внести зміни до Договору у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та доручити Відділу у Жидачівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області внести такі зміни.

Відповідачем-1 надано відповідь про розгляд заяви 19-13-0.6-7837/2-19 від 03.12.2019 року, де зазначено базові нормативно-правові положення щодо справляння орендної плати за землю та компетенцію органів, відповідальних за регулювання земельних відносин, а також рекомендацію звернутися до органу місцевого самоврядування - Ходорівської міської об`єднаної територіальної громади з метою погодження зміни нормативно-грошової оцінки землі, оскільки саме до її бюджету надходить орендна плата.

Позивачем, 08.01.2020 року, до Ходорівської міської об`єднаної територіальної громади надіслано заяву з проханням надати згоду на внесення змін до Договору у зв`язку і зміною нормативно-грошової оцінки.

Ходорівською міською радою надано повідомлення № 144 від 07.02.2020 року про те, що земельна ділянка, площею 1,1 га належить до земель державної форми власності та не передана їй у комунальну власність, а також, що Ходорівська міська рада не є стороною Договору, тому не може надати згоду щодо внесення змін до Договору оренди землі від 27.03.2018 року.

Позивачем-1 21.02.2020 року було надіслано заяву до Відповідача - 1 з зазначенням про те, що саме Головне управління Держгеокадастру у Львівській області уповноважено на внесення змін до Договору, так як є стороною Договору - Орендодавцем, а заміни Орендодавця в описаних орендних відносинах не відбувалося.

Відтак, Позивач у вказаній заяві просив Відповідача - 1 внести зміни до Договору у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та доручити Відділу у Жидачівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області внести такі зміни.

Позивачем отримано відповідь Відповідача -1 про розгляд заяви № ЮР-2782/0-46/0/37-20 від 17.03.2020 року про те, що орендна плата за Договором сплачується шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на рахунок Ходорівської міської ради у зв`язку з чим Відповідачем-1 було скеровано лист до Ходорівської міської ради для отримання позиції щодо зміни орендної плати.

Представник Позивача звертався до Відповідача -1 з адвокатським запитом вих. № 22/05/20-1 від 22.05.2020 року з метою витребування інформації про надання відповіді на скерованого листа Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області Ходорівській міській раді.

Позивачем отримано лист Відповідача -1 02.06.2020 року про розгляд адвокатського запиту № 29-13-0.6-3404/2-20 від 02.06.2020 року з інформуванням про відсутність жодних листів від Ходорівської міської ради про висловлення відповідної позиції та про те, що у разі надходження листа про висловлення позиції Позивача буде проінформовано додатково.

Представник Позивача повторно звертався до Відповідача -1 з адвокатським запитом № 05/08/20-1 від 05.08.2020 року для отримання інформації, що раніше витребовувалася.

На повторний адвокатський запит 12.08.2020 року надійшла відповідь Відповідача -1 № 29-13-0.6-5016/2-20 про те, що 16.07.2020 року на адресу Відповідача-1 надійшло рішення Ходорівської міської ради XXXVI сесії VIII- го скликання від 16 червня 2020 року № 4001 Про заперечення щодо внесення змін в договори оренди землі .

Як вбачається з рішення Ходорівської міської ради XXXVI сесії VIII - го скликання від 16 червня 2020 року № 4001 Про заперечення шодо внесення змін в договори оренди землі , Ходорівська міська рада зазначає, що ст. 18 Закону України Про оцінку земель вказує, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років, грошова оцінка земельної ділянки, проведене на момент укладення Договору є чинною на день ухвалення рішення міською радою, а внесення запропонованих змін до Договору призведе до недоотримання бюджетом міської ради значної суми орендної плати в рік.

Позивачем 21.08.2020 року було надіслано заяву до Відповідача - 1 про внесення змін до Договору з долученням до неї проекту додаткового договору до договору оренди від 27.03.2018 року.

Позивачем 12.10.2020 року отримано відповідь від Відповідача-1 № ЮР-9228/0-79/0/37-20 від 25.09.2020 року з відмовою в укладенні такого Додаткового Договору де Відповідачем-1 зазначено, що внесення запропонованих змін до Договору призведе до недоотримання бюджетом міської ради значної суми орендної плати в рік.

В матеріалах справи міститься Наказ Головного управлінням Держгеокадастру у Львівській області №44-ОТГ від 14.12.2020 р. Про передачу земельних ділянок з державної власності у комунальну власність .

Відповідно до вказаного Наказу Ходорівській міській раді (Ходорівській територіальній громаді) передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 172, 4813 га, які розташовані на території Ходорівської міської ради Жидачівського району згідно з актом приймання-передачі.

Право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

В матеріалах справи міститься акт приймання-передачі земельної ділянки від 14.12.2020р.

Як вбачається з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, 25.05.2021р. право власності на земельну ділянку яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано за Ходорівською міською радою на підставі наказу, серія та номер 44 - ОТГ та акту приймання - передачі земельних ділянок.

ПОЗИЦІЯ СУДУ.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 3 ст. 78 ЗК України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно з ст.ст. 80 , 83 ЗК України суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Відповідно до ч. 1-2 ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності . Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату (ст. 96 ЗК України ).

Частиною 1 статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу , чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Так, з матеріалів справи вбачається, що на момент укладення Договору оренди земельної ділянки від 27 березня 2018 року земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 перебувала у державній власності.

Відповідно Головне управління Держгеокадастру у Львівській області є органом виконавчої влади, що реалізує право власності на землю держави і у відповідному Договорі виступає Орендодавцем земельної ділянки.

Так, згідно п.1.1. Договору, Орендодавець, на підставі наказу Головного управління Держземагенства у Львівській області від 04.02.2015 року №13-869/16-15- СГ Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки та наказу Головного управлінням Держгеокадастру у Львівській області №13-590/16-18- СГ від 07.02.2018 року про внесення змін до наказу Головного управління Головного управління Держземагенства у Львівській області від 04.02.2015 року №13-869/16-15- СГ надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (для обслуговування нежитлового приміщення), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до ч. 5 ст. 83 ЗК України територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі, зокрема п. а): передачі їм земель державної власності.

Так, судом встановлено, відповідно до Наказу Головного управлінням Держгеокадастру у Львівській області №44-ОТГ від 14.12.2020 р. Про передачу земельних ділянок з державної власності у комунальну власність Ходорівській міській раді (Ходорівській територіальній громаді) передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 172, 4813 га, які розташовані на території Ходорівської міської ради Жидачівського району згідно з актом приймання-передачі.

Право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

В матеріалах справи міститься актом приймання-передачі земельної ділянки від 14.12.2020р.

Як вбачається з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, 25.05.2021р. право власності на земельну ділянку яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано за Ходорівською міською радою на підставі наказу, серія та номер 44 - ОТГ та акту приймання - передачі земельних ділянок.

Відповідно до положень ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відтак, на момент ухвалення рішення у справі, що розглядається господарським судом, відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, право власності на земельну ділянку яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 належить Ходорівській міській раді.

Відповідно до абз. 4 статті 31 ЗУ Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору , якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Згідно із частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу , інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 Цивільного кодексу України ).

Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. (частини 1, 2 статті 632 Цивільного кодексу України ).

Згідно з частиною другою статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частинами другою, четвертою статті 188 Господарського кодексу України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до частини другої статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема Земельним кодексом України , Законом України Про оренду землі .

Статтею 13 Закону України Про оренду землі визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини перша та друга статті 21 Закону України Про оренду землі ).

Статтею 30 Закону України Про оренду землі визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (ПК України ) передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, з урахуванням положень статті 288 ПК України і статей 15 , 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до статті 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок унормовано статтею 18 Закону України Про оцінку земель . Установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Згідно з статтею 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі. Аналогічний висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 року у справі №924/187/17, від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18 та у постановах Верховного Суду України від 03.12.2013 № 3-34гс13, від 07.10.2015 № 3-481гс15.

За умовами п. 4.1. Договору, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 80 200 грн 85 коп в рік.

Відповідно до п. 2.6. Договору, нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.03.2015 рік становить 659 989 грн 37 коп без урахування коефіцієнта індексації.

Відповідно до п. 4.2., 4.5. Договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: - зміни умов господарювання, передбачених Договором; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено висновками або іншими документами компетентних органів державної влади; - в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом підписання додаткової угоди до Договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розглядається у судовому порядку (п. 12.1 Договору).

Кабінетом Міністрів України 07.02.2018 року прийнято Постанову Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України № 105, а 16.11.2018 року - Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 552 від Про затвердження технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення .

Позивачем 03.10.2019 року до відділу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у Жидачівському районі надіслано заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер: 4621589100/04/000/1124, площею 1,1 га.

Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованим 04.10.2019 року за запитом Позивача, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 18 738, 78 гривень.

За положеннями ст.188 Господарського кодексу України , зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

У даному випадку обставинами, які стали винятковими для внесення змін в умови спірного договору, є зміна нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, від якої розраховується розмір орендної плати за землю.

З врахуванням того, що Позивач неодноразово звертався до Відповідача із вимогою про внесення змін у договір оренди землі для приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства по причині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі, але відповідні зміни не внесені, суд зазначає про наявність правових підстав для внесення таких змін в судовому порядку.

Згідно з ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

За умовами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відтак, суд, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

СУДОВІ ВИТРАТИ.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, судовий збір слід покласти солідарно на відповідачів.

Положеннями статті 126 Господарського процесуального кодексу України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Позивачем заявлено до стягнення з відповідачів 10 000, 00 грн. відшкодування витрат на професійну правничу допомогу.

Відповідно до частини 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує:

1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;

2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;

3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо;

4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

При цьому, на предмет відповідності зазначеним критеріям суд має оцінювати поведінку/дії/бездіяльність обох сторін при вирішенні питання про розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 2 - 5 ст. 126 ГПК України, для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини 4 цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина 5 статті 126 Господарського процесуального кодексу України).

Як зазначила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі № 755/9215/15-ц, при визначенні суми відшкодування суд має виходити із критерію реальності понесення адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. При цьому обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, що підлягають розподілу між сторонами (частина шоста статті 126 Господарського процесуального кодексу України).

У разі недотримання вимог частини четвертої статті 126 Господарського процесуального кодексу України суду надано право зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами, лише за клопотанням іншої сторони (постанова об`єднаної палати Верховного Суду від 03.10.2019 у справі № 922/445/19).

У застосуванні критерію співмірності витрат на оплату послуг адвоката суд користується досить широким розсудом, який тим не менш, повинен ґрунтуватися на більш чітких критеріях, визначених у частині четвертій статті 126 Господарського процесуального кодексу України. Ці критерії суд застосовує за наявності наданих стороною, яка вказує на неспівмірність витрат, доказів та обґрунтування невідповідності цим критеріям заявлених витрат.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Касаційного господарського суду від 16.07.2020 у справі № 909/452/19, 02.11.2020 у справі № 922/3548/19 та 18.11.2020 у справі № 923/1121/17.

Виходячи з аналізу положень статті 30 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту адвокат отримує винагороду у вигляді гонорару, обчислення якого, підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги.

Водночас, розмір гонорару визначається за погодженням адвоката з клієнтом. Адвокат має право у розумних межах визначати розмір гонорару, виходячи із власних міркувань, з урахуванням складності справи, кваліфікації, досвіду і завантаженості адвоката та інших обставин. Погоджений адвокатом з клієнтом та/або особою, яка уклала договір в інтересах клієнта, розмір гонорару може бути змінений лише за взаємною домовленістю. У разі виникнення особливих по складності доручень клієнта або у випадку збільшення затрат часу й обсягу роботи адвоката на фактичне виконання доручення (підготовку до виконання) розмір гонорару може бути збільшено за взаємною домовленістю.

Отже, діяльність адвоката є оплачуваною працею і така оплата у вигляді гонорару здійснюється на підставі укладеного між адвокатом та його клієнтом договору про надання правової допомоги.

На підтвердження розміру понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу позивачем надано такі докази: копія Свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю серія ЛВ №001127 Науменко І.В., ордер серія ВС №1042144 на надання правничої допомоги Приватному підприємству Ефективна відгодівля тварин - Захід у Господарського суді Львівської області адвокатом Науменко І.В., копія Договору від 22.05.2020 р. про надання правничої допомоги, укладений із Адвокатським об`єднанням Пролекс , копія Додатку до Договору від 22.05.2020 р. про надання правничої допомоги, укладений із Адвокатським об`єднанням Пролекс від 02.10.2020 року, детальний опис робіт (надання послуг) ОСОБА_1 у справі №914/2859/20.

Відповідно до положень п.2 Договору про надання правничої допомоги за надання Адвокатом правничої допомоги за цим Договором Клієнт зобов`язаний виплатити Адвокату гонорар (винагороду) та оплатити фактичні витрати, необхідні для виконання Договору, в розмірі та на умовах, визначених у додатку до цього Договору.

У Додатку до Договору від 22.05.2020 р. про надання правничої допомоги Сторони погодили, фіксований розмір гонорару за надання правничої допомоги у сумі 10 000, 00 грн. Оплата гонорару здійснюється на умовах відстрочення платежу, але в будь - якому випадку до дати набрання рішенням законної сили.

З детального опису робіт (надання послуг) ОСОБА_1 у справі №914/2859/20 вбачається, що Адвокатом надано наступні послуги:

1) Попереднє опрацювання договору оренди від 27 березня 2018 року укладеного між Приватним підприємством Ефективна відгодівля тварин-Захід та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, час - 1 год;

2) Вибір тактики ведення справи у Госопдарському суді Львівської області - 1 год;

3) Підготовка та подання позовної заяви про внесення змін до договору оренди землі - 2 год;

4) Підготовка та подання позовної та подання клопотання про залучення співвідповідача у справі №914/2859/20 - 0:30 год;

5) Підготовка та подання позовної та подання відповіді на відзив на позовну заяву у справі №914/2859/20 - 1 год;

6) Підготовка та подання заяви про зміну місцезнаходження Позивача - 0:30 год;

7) Підготовка та подання заяви про відшкодування судових витрат, детального опису робіт (надання послуг) ОСОБА_1 у справі №914/2859/20 - 1, 5 год;

8) Орієнтовна участь у (чотирьох - п`яти) судових засіданнях - 1, 5 - 2 год.

Так, представництво інтересів Позивача у справі, що розглядається господарським судом здійснювалось Адвокатом - Науменко І.В.

Зокрема, представником подано позовну заяву з додатками, відповідь на відзив Відповідача -1 на позовну заяву, відповідь на відзив Відповідача -2 на позовну заяву, заяву про зміну адреси місцезнаходження Позивача, заяву про відшкодування судових витрат, клопотання про залучення співвідповідача у справі №914/2859/20, тощо.

Також представник Позивача був присутній у судових засіданнях 07.12.2020, 21.12.2020, 25.01.2021, 22.02.2021, 07.06.2021, 05.07.2021.

Одним із принципів господарського судочинства, який передбачено положеннями статті 129 ГПК України, є відшкодування судових витрат стороні, на користь якої ухвалене судове рішення. Метою впровадження цього принципу є забезпечення особі можливості ефективно захистити свої права в суді, ефективно захиститись у разі подання до неї необґрунтованого позову, а також стимулювання сторін до досудового вирішення спору.

Виходячи із системного аналізу положень частини восьмої статті 129, частини третьої статті 126 ГПК України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів, які подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. Також, для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

У разі встановлення адвокатом та клієнтом фіксованого розміру гонорару детальний опис робіт, виконаних під час надання правової допомоги не потрібен (ВС/КАС у справі № 640/18402/19 від 28.12.2020)

Верховний Суд у постанові від 20 листопада 2020 року у справі № 910/13071/19 звертає увагу, що втручання суду у договірні відносини між адвокатом та його клієнтом у частині визначення розміру гонорару або зменшення розміру стягнення такого гонорару з відповідної сторони на підставі положень частини четвертої статті 126 ГПК України можливе лише за умови обґрунтованості та наявності доказів на підтвердження невідповідності таких витрат фактично наданим послугам. В іншому випадку, таке втручання суперечитиме принципу свободи договору, закріпленому в положеннях статті 627 ЦК України , принципу pacta sunt servanda та принципу захисту права працівника або іншої особи на оплату та своєчасність оплати за виконану працю, закріпленому у статті 43 Конституції України .

З матеріалів справи вбачається, що Відповідач -1 заперечив проти стягнення витрат на професійну правничу допомогу вказавши, що розмір витрат Позивача на оплату правничої допомоги адвоката, який можливо буде стягнений з відповідача не може бути покладений на них, оскільки є неспівмірним із ціною позову, складністю справи та обсягом виконаних адвокатом робіт, часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт.

Аналізуючи розмір витрат, понесених на правову допомогу відповідачем у даній справі, з урахуванням критеріїв, визначених ч. 5 ст. 129 ГПК України, проаналізованих вище, та у співвідношенні із заактованими клієнтом і адвокатом видами правової допомоги, суд доходить висновку, що заявлені до стягнення позивачем витрати на правову допомогу у розмірі 10 000, 00 грн. є обґрунтованими, реальними, натомість Відповідачами не надано доказів на підтвердження невідповідності таких витрат фактично наданим послугам.

Відтак витрати на правову допомогу у розмірі 10 000, 00 грн. підлягають стягненню з Відповідачів солідарно.

Суд також звертає увагу, що такими висновками не здійснюється втручання в договірні відносини між клієнтом та адвокатським об`єднанням.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 42, 46, 123, 129, 222, 233, 236, 238, 240, 241, 247-250 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Внести до договору оренди землі від 27 березня 2018 року, укладеного між Приватним підприємством Ефективна відгодівля тварин-Захід (код ЄДРПОУ 33420204) та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області (код ЄДРПОУ 39769942), зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 25694411 від 12.04.2018 року такі зміни та доповнення: п. 2.6. розділу 2 Об`єкт оренди викласти в наступній редакції: Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.03.2015 рік становить 659 989 грн 37 коп без урахування коефіцієнта індексації. Дана нормативно грошова оцінка діє до 31.12.2020 року включно.

З 01.01.2021 року нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 18 738 грн 78 коп (вісімнадцять тисяч сімсот тридцять вісім грн 78 коп) згідно Витягу з технічної

документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.10.2019 року .

3. Внести до договору оренди землі від 27 березня 2018 року, укладеного між Приватним підприємством Ефективна відгодівля тварин-Захід (код ЄДРПОУ 33420204) та Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області (код ЄДРПОУ 39769942), зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за номером 25694411 від 12.04.2018 року такі зміни та доповнення: п. 4.1. розділу 4 Орендна плата викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 80 200 грн 85 коп в рік. Даний порядок діє до 31.12.2020 року включно.

З 01.01.2021 року річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 8 % (вісім відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 1 499 грн 10 коп .

4. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, Львівська обл., місто Львів, проспект В`ячеслава Чорновола, будинок 4, ідентифікаційний код 39769942) на користь Приватного підприємства Ефективна відгодівля тварин-Захід (80462, Львівська обл., Кам`янка-Бузький р-н, село Дідилів, вул.Шевченка Т., будинок 32а, ідентифікаційний код 33420204) судовий збір в сумі 2 102,00 грн та 5 000, 00 грн витрат на професійну правничу допомогу.

5. Стягнути з Ходорівської міської ради (81750, Львівська обл., Жидачівський р-н, місто Ходорів, вулиця Грушевського, будинок 38 , ідентифікаційний код 26269449) на користь Приватного підприємства Ефективна відгодівля тварин-Захід (80462, Львівська обл., Кам`янка-Бузький р-н, село Дідилів, вул.Шевченка Т., будинок 32а, ідентифікаційний код 33420204) судовий збір в сумі 2 102,00 грн та 5 000, 00 грн витрат на професійну правничу допомогу.

6. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення виготовлено 08.07.2021р.

Суддя М.М. Синчук

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення05.07.2021
Оприлюднено12.07.2021
Номер документу98202295
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2859/20

Рішення від 05.07.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 07.06.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 21.12.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 06.11.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні