Рішення
від 09.07.2021 по справі 240/3651/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 липня 2021 року м. Житомир справа № 240/3651/21

категорія 109000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Єфіменко О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ружинська будівельна кераміка" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування припису,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Ружинська будівельна кераміка" (далі - ТОВ "Ружинська будівельна кераміка") із позовом, в якому просить визнати протиправним і скасувати припис державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель у Житомирській області Драчука І.С. №1089-ДК/0478ПР/03/01/-20 від 11.11.2020.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем жодним з наданих документів перевірки не підтверджено факт самовільного використання позивачем зазначеної у приписі земельної ділянки загальної площею 4,5 га. Пояснює, що являється власником цегельного заводу, розташованого на земельній ділянці з вказаною площею та з 2015 року позивач здійснює всі необхідні дії щодо оформлення права користування вказаною земельною ділянкою. Тому позивач вважає, що відповідачем не встановлено всіх обставин, а в матеріалах перевірки відсутні будь-які дані, які б підтверджували вчинення позивачем порушення вимог чинного земельного законодавства.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову та зазначає, що під час перевірки встановлено самовільне використання позивачем земельної ділянки, що відображено в акті перевірки, відтак спірний припис є правомірним.

Ухвалою від 16.03.2021 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання у справі на 15.04.2021.

У підготовчому судовому засіданні призначеному на 15.04.2021 представник позивача просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у підготовче засідання не з`явився, був повідомлений про розгляд справи вчасно і належним чином.

Ухвалою суду, прийнятою без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 15.04.2021, постановлено подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

Ухвалою суду від 17.05.2021 було закрите підготовче провадження у справі та суд перейшов до розгляду справи по суті.

Відповідно до наказу Житомирського окружного адміністративного суду № 01-35-В від 27.05.2021 (у період з 14.06.2021 до 29.06.2021), суддя Єфіменко О.В. перебувала у щорічній відпустці, а тому розгляд справи судом відкладався.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, які беруть участь, суд дійшов наступного висновку.

На підставі наказу Головного управління Держгеокадстру у Житомирській області від 30 жовтня 2020 року № 1089-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" 11.11.2020 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель у Житомирській області Драчуком І.С. проведено перевірку з дотримання вимог земельного законодавства на земельній ділянці за кадастровим номером 1825255100:03:000:0360.

За результатами вказаної перевірки державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки № 1089-ДК/369/АО/10/01/-20 від 11 листопада 2020 (а.с.12) та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки № 1089-ДК/843/АП/09/01/-20 від 11 листопада 2020 року (а.с.13), яким встановлено відсутність державної реєстрації за позивачем права власності або користування на земельну ділянку площею 4, 1746 та, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України та факт самовільного зайняття позивачем земельної ділянки площею 4,1746 та що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель» .

11 листопада 2020 року державним інспектором винесено на ім`я директора ТОВ "Ружинська будівельна кераміка" припис № 1089-ДК/0478ПР/03/01/-20 щодо усунення порушень вимог земельного законодавства, шляхом припинення використання, звільнення або оформлення права власності або користування земельною ділянкою (а.с.11).

23 листопада 2020 року державним інспектором Драчуком І.С. складено повідомлення №1089-ДК/0186ШК/11/01/-20 (а.с.14) про сплату шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, згідно з яким розмір шкоди становить 345598,44 грн, що відповідає доданому розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (а.с.15).

Крім цього, вказаним державним інспектором 23 листопада 2020 року складено протокол про адміністративне правопорушення №1089-ДК/0260П/07/01/-20 однак, в подальшому, винесена постанова про закриття справи № 1028-ДК/0238По/08/01/-20 від 24 листопада 2020 року, оскільки при розгляді справи встановлено, що в діях директора ТОВ "Ружинська будівельна кераміка" ОСОБА_1 вбачаються ознаки кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 197-1 Кримінального кодексу України.

Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із ст. 188 Земельного кодексу України, державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року №963 (далі - Закон №963).

Відповідно до статті 2 вказаного Закону, основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Статтею 4 Закону №963 передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 Закону №963, органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Положеннями ст.6 Закону №963 визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать зокрема здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Статтею 9 Закону №963 встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів серед іншого здійснюються шляхом проведення перевірок та розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Згідно із ст. 10 цього Закону, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Згідно з підпунктом 25-1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 за №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Таким чином, до повноважень Держгеокадастру входить здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 1 Закон №963 самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Як встановлено судом, TOB "Ружинська будівельна кераміка" відповідно до договору купівлі - продажу від 8 лютого 2005 року являється власником цегельного заводу (5 об`єктів), який розташований за адресою: Житомирська область, смт Ружин, провулок Колгоспний 5. Право власності за зазначені вище об`єкти нерухомого майна зареєстровані Державним комунальним підприємством Бердичівське міжміське бюро технічної інвентаризації про що свідчить витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно за № 6806143 (а.с.18-19). У свою чергу цегельний завод (5 об`єктів) розташований на земельній ділянці площею 4,5 га, за кадастровим номером 1825255100:03:000:0360, що підтверджується кадастровим планом земельної ділянки та експлікацією земельних угідь витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за № НВ-180449492017 (а.с. 20-22).

Порядок переходу права на земельну ділянку в разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначено статтею 377 Цивільного кодексу України, приписи якої кореспондуються зі статтею 120 Земельного кодексу України, за змістом яких до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, установлених для попереднього землевласника (землекористувача).

При цьому, відповідно до частини першої, другої статті 120 Земельного кодексу України при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод, а право користування на підставі договору оренди. При відчуженні будівель та споруд, які розташовані на орендованій земельній ділянці, право на земельну ділянку визначається згідно з договором оренди земельної ділянки.

Отже, спірна земельна ділянка не є вільною, оскільки знаходиться під нежитловим приміщенням, що перебуває у власності позивача.

Так, позивач є власником майнового комплексу (цегельного заводу), розташованого на земельній ділянці та зацікавлений в оформленні права користування ділянкою в розмірі 4,5 га, необхідному для обслуговування об`єкта нерухомого майна. Як видно з матеріалів справи 03.02.2015 позивачу Головним управлінням Держземагентства у Житомирській області надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою на відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ружинського району, за межами населених пунктів Ружинської селищної ради, орієнтовний розмір земельної ділянки 4,5 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних, і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (11.01). Також, в матеріалах справи є листи відповідача з відмовою щодо затвердження проекту землеустрою на відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Ружинського району, за межами населених пунктів Ружинської селищної ради, орієнтовний розмір земельної ділянки 4,5 га у зв`язку із недоліками у розробленій проектній документації.

Згідно пункту "б" частини 1 статті 211 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення як, зокрема, самовільне зайняття земельних ділянок.

Верховний Суд у постанові від 19.06.2019 у справі № 910/4055/18 зазначив, що "у вирішенні питання про наявність ознак самовільного зайняття земельної ділянки необхідно враховувати, що саме по собі користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. У вирішенні таких спорів необхідним є встановлення наявності у особи, в силу закону, права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування. Отже, самовільне зайняття земельної ділянки є відмінним від користування земельною ділянкою за відсутності належним чином оформлених документів на неї. При цьому, відсутність у особи правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може кваліфікуватися як самовільне її зайняття, у разі правомірності набуття та оформлення у встановленому законом порядку розташованого на ній майна. У таких випадках положення статті 212 ЗКУ застосуванню не підлягають".

Доказів, які б свідчили про самовільне зайняття позивачем земельної ділянки відповідачем, на якого покладено обов`язок доказування, до суду не надано. В свою чергу позивачем надано до суду документи, які свідчать, що вказана площа земельної ділянки, розміром 4,5 га є землями під будівлями та спорудами промислових підприємств, і ці об`єкти належать позивачу. Відтак, ці докази спростовують висновок відповідача про самовільне заняття позивачем земельної ділянки, що перевірялась відповідачем.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В ході розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не виконано покладеного на нього обов`язку щодо доказування правомірності прийняття оскаржуваного припису.

З урахуванням зазначеного вище, позов належить задовольнити.

Судовий збір розподіляється відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ружинська будівельна кераміка" (пров. Колгоспний, 5, смт. Ружин, Житомирська область, 13600, кодмЄДРПОУ: 32265104) до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45, м. Житомир, 10002, код ЄДРПОУ: 39765513) про визнання протиправним та скасування припису задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати припис державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель у Житомирській області Драчука І.С. №1089-ДК/0478ПР/03/01/-20 від 11.11.2020.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ружинська будівельна кераміка" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області сплачений судовий збір в розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Єфіменко

Рішення суду складено у повному обсязі: 09 липня 2021 року.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2021
Оприлюднено12.07.2021
Номер документу98212813
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/3651/21

Ухвала від 22.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 08.09.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 09.07.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні