Справа № 369/9460/21
Провадження №1-кс/369/1900/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.07.2021 року м. Київ
Слідчий суддя Києво-Святошинського районного суду Київської області ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , за участю прокурора Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві клопотання прокурора Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_4 , про арешт майна у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 12021111050000630 від 21.04.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України, -
В С Т А Н О В И В:
Слідчим відділом Бучанського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області розслідується кримінальне провадження № 12021111050000630 внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань 21.04.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Міністерство оборони України згідно з Положенням про Міністерство оборони України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 671 здійснюються заходи щодо повернення до сфери управління оборонного відомства незаконно відчуженого нерухомого майна і земель, зокрема, земельної ділянки площею 4,745 га Національного університету оборони України імені Івана Черняховського на території Гореницької сільської ради Києво-Святошинського району Київської області (далі Горенецька СР).
Так, Управлінням нормативно-методичного забезпечення та моніторингу володіння, використання та розпорядження нерухомим майном і земель під час виконання доручення заступника Міністра оборони України №10601/з11-2020 від 31.03.2021 щодо незаконного вилучення у НУОУ вищевказаної земельної ділянки та передачу її фізичним особам встановлено наступні факти.
Для створення навчального центру Сухопутних військ ( АДРЕСА_1 ) згідно рішення Ради Міністрів СРСР № 2903-рс від 07 лютого 1953 року було відведено земельну ділянку площею 470,8 га.
Відповідно до Державного акту на право користування землею Київському вищому танковому інженерному училищу (на даний час правонаступник НУОУ) закріплено у безстрокове користування 470,8 га землі в межах згідно з планом користування (серія Б № 085468, 1981 рік).
Таким чином, з часу передачі вказаної земельної ділянки у користування військового відомства вона набула статусу державної.
В період з 1995 року по теперішній час за погодженням з МО України зі складу земельної ділянки площею 470,8 га вилучено земельні ділянки загальною площею 345,7 га.
Згідно Відомості наявності та використання земельних ділянок Міністерства оборони України (форма 405) станом на 01.01.2021 у користуванні НУОУ перебуває земельна ділянка площею 125,1 га військового містечка № б/н (с. Гореничі), що розташоване за адресою: Київська обл., с. Гореничі, 22 км Житомирського шосе.
Разом з тим, відповідно до відомостей Держгеокадастру за ІНФОРМАЦІЯ_1 ), що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , обліковується 9,6 га.
Вказана розбіжність виникла внаслідок незаконного розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 06 листопада 2009 року:
№ 1561 земельну ділянку площею 0,9490 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0208) передано у власність громадянину ОСОБА_5 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ № 581801;
№ 1562 земельну ділянку площею 0,9488 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0209) передано у власність громадянину ОСОБА_6 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ № 581892;
№ 1563 земельну ділянку площею 0,9489 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0210) передано у власність громадянину ОСОБА_7 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ № 581893;
№ 1560 земельну ділянку площею 0,9490 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0211) передано у власність громадянці ОСОБА_8 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ № 581894;
№ 1564 земельну ділянку площею 0,9490 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0212) передано у власність громадянину ОСОБА_9 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ № 581895.
За позовами військової прокуратури Центрального регіону України в інтересах держави в особі, зокрема, Університету, тривають / тривали судові справи стосовно повернення до оборонного відомства 5 земельних ділянок загальною площею 4,745 га.
Так, рішеннями Господарського суду Київської області від 21.03.2013 у справі № 26/136-12 та від 31.03.2013 у справі № 5011-38/14966-2012-26/163-12 задоволені позовні вимоги прокурора та визнано недійсним і скасовано розпорядження щодо передачу у власність громадянам земельних ділянок з кадастровими номерами 3222482000:12:003:0211 та 3222482000:12:003:0212, загальною площею 1,898 га (по 0,949 га кожна) разом із відповідними державними актами.
Розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 06 листопада 2009 року №№ 1560, 1561, 1562, 1563, 1564 щодо передачу у власність громадянам земельних ділянок є порушенням частини другої статті 6 Закону України Про правовий режим майна у Збройних Силах України, згідно якого рішення про відчуження військового нерухомого майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України, та п.п. 45, 50 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженого наказом Міністра оборони України від 22.12.1997 № 483, відповідно до якого передача земель місцевим органам влади проводиться за згодою Міністра оборони України або за його дорученням начальником розквартирування військ та капітального будівництва ЗС України.
Згідно з актом приймання (передачі) будинків, споруд і території військового містечка від 21.01.2003р. навчальний центр Гореничі переданий від Військового інституту керівного інженерного складу Національної академії оборони України.
При проведені звірки обліку земель між Міністерством оборони України та Управлінням земельних ресурсів у Києво-Святошинському районі у 2007 році було виявлено, що 115,0га із земель військового містечка ІНФОРМАЦІЯ_1 було вилучено рішенням Гореницької сільської ради від 20 квітня 2006 року № 3.
Зазначене рішення прийнято з посиланням на таке: В зв`язку з реформуванням Збройних сил України та реформуванням навчального центру Міністерства оборони України в АДРЕСА_1 , невикористання за цільовим призначенням земельної ділянки, яка належала Національній академії оборони України, а також несплатою земельного податку, у відповідності до Земельного кодексу України.
Рішенням Господарського суду Київської області від 18.12.2009 у справі №17/128-09, яке набрало законної сили, рішення Гореницької сільської ради Києво-Святошинського району Київської області №3 від 20.07.2006р. Про вилучення земельних ділянок визнано недійсним.
На підставі акту інвентаризації земель Київського інституту сухопутних військ Міністерства оборони України на території Гореницької сільської ради народних депутатів АДРЕСА_2 (згідно розпорядження від 12.02.1993 року № 125), проведено інвентаризацію земель, яка знаходилась у постійному користуванні Київського інституту сухопутних військ 470,8га з яких:
- Використовується за цільовим призначенням - 450,7 га;
- Не використовується для потреб оборони (під дорогами , прогонами, просіками) 1,6га;
- Використовується не за цільовим призначенням (колективне садівництво) 8,5га;
- Тимчасово не використовувалось 10га.
Запропоновано для передачі в народне господарство терміном на 1 рік 20,1га на земельній ділянці І а,б та ІІ, а також у тимчасове користування для випасання худоби 52,0 га земельна ділянка Ів.
Частина земельної ділянки площею 34,7га була передана в народне господарство, акт затверджено 29 вересня 1995 року, в наслідок чого до Національної академії оборони України згідно з актом від 21 січня 2003 року було передано 436,1га земель для навчального центру Гореничі.
В ході скорочення та реформування Збройних Сил України у продовж 1996-2006 років із земель військового містечка Гореничі було вилучено:
під індивідуальне житлове будівництво та під розміщення балістичного центру (рішення Міністра оборони України від 13 червня 1996 року та рішення Гореницької сільської ради № 15 та № 16 від 1996 року) - 191,0га;
під індивідуальне житлове будівництво (рішення Міністра оборони України від 23 грудня 1997 року та рішення Гореницької сільради № 6/17 від 1998 року) - 20,0га;
під індивідуальну забудову (рішення Міністра оборони України від 16 жовтня 2000 року та рішення Гореницької сільської ради 2000 року №35/1)-60,0га.
Крім того, відповідно до пункту 2 протокольного рішення Кабінету Міністрів України від 16 травня 2011 року (протокол № 32), Міністерство оборони України надало згоду на припинення права постійного користування земельної ділянки, що належить до земель оборони площею 10,0га у військовому містечку № НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ) з подальшою передачею до земель запасу в адміністративних межах Гореницької сільської ради.
Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 25 травня 2011 року № 1293, Міністерству оборони України припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 10,0га.
У 2012 році на підставі протоколу засідання Кабінету міністрів України від 17 травня 2012 року № 37, Міністерству оборони України надало добровільну відмову від права постійного користування земельної ділянки площею 30,0га у військовому містечку № НОМЕР_1 ( АДРЕСА_1 ).
Розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 18 вересня 2012 року № 2187, Міністерству оборони України припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 30,0га.).
В наслідок змін, що сталися, станом на 01 січня 2016 року на обліку Київського КЕУ у відомостях наявності та використання земельних ділянок Міністерства оборони України (форма № 405) рахується площа 125,1га.
В період з 1995 року по теперішній час за погодженням з МО України зі складу земельної ділянки площею 470,8 га вилучено земельні ділянки загальною площею 345,7 га.
Згідно Відомості наявності та використання земельних ділянок Міністерства оборони України (форма 405) станом на 01.01.2021 у користуванні НУОУ перебуває земельна ділянка площею 125,1 га військового містечка № б/н (с. Гореничі), що розташоване за адресою: Київська обл., с. Гореничі, 22 км Житомирського шосе.
Разом з тим, відповідно до відомостей Держгеокадастру за МО України в межах військового містечка № б/н ( АДРЕСА_1 ), що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , обліковується 9,6 га.
Вказана розбіжність виникла внаслідок незаконного розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 06 листопада 2009 року:
№ 1561 земельну ділянку площею 0,9490 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0208) передано у власність громадянину ОСОБА_5 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ №581801;
Згідно відомостей реєстраційної справи з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку з кадастровим номером 3222482000:12:003:0208:
- ОСОБА_5 , ІНН НОМЕР_2 , паспорт НОМЕР_3 , виданий Миронівським РВ ГУ МВС України в Київській області 01.03.2010 року, що проживає за адресою АДРЕСА_3 , в особі представника ОСОБА_10 , ІНН НОМЕР_4 , паспорт НОМЕР_5 , виданий Миронівським РВ ГУ МВС України в Київській області 28.01.2002 року, що проживає за адресою АДРЕСА_3 , на підставі договору купівлі-продажу 01.09.2010 продав ОСОБА_11 , ІНН НОМЕР_6 , паспорт НОМЕР_7 , виданий Радянським РУ ГУ МВС України в м. Києві 01.03.2001 року, що зареєстрована за адресою АДРЕСА_4 , земельну ділянку 3222482000:12:003:0208, площею 0,9490га вартістю станом на 27.04.2010 року 152 030 гривень.
- ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в особі ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНН НОМЕР_8 , проживаюча АДРЕСА_5 , на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, продала 13.01.2014 ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІНН НОМЕР_9 , проживаючому в АДРЕСА_6 , вище вказану земельну ділянку за 142 350 гривень.
- ОСОБА_13 , на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, продав 17.03.2020 ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_7 , вище вказану земельну ділянку за 711 750 гривень.
Рішенням Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 25.09.2019 у справі № 369/9994/16-ц, провадження №61-27647св18 витребувано у ОСОБА_5 земельну ділянку площею 0,9490га кадастровий номер 3222482000:12:003:0208, у межах Гореницької сільської ради Києво-Святошинського району Київської області на користь держави в особі Національного університету оборони України імені Івана Черняховського.
№ 1562 земельну ділянку площею 0,9488 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0209) передано у власність громадянину ОСОБА_6 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ №581892;
Згідно відомостей реєстраційної справи з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на земельну ділянку з кадастровим номером 3222482000:12:003:0209:
- ОСОБА_6 , ІНН НОМЕР_10 , паспорт НОМЕР_11 , виданий Вишнівським МВМ ГУ МВС України в Київській області 24.10.1997 року, що проживає за адресою АДРЕСА_8 , в особі представника ОСОБА_10 , ІНН НОМЕР_4 , паспорт НОМЕР_5 , виданий Миронівським РВ ГУ МВС України в Київській області 28.01.2002 року, що проживає за адресою АДРЕСА_3 , на підставі договору купівлі-продажу 01.09.2010 продала ОСОБА_11 , ІНН НОМЕР_6 , паспорт НОМЕР_7 , виданий Радянським РУ ГУ МВС України в м. Києві 01.03.2001 року, що зареєстрована за адресою АДРЕСА_4 , земельну ділянку 3222482000:12:003:0208, площею 0,9490га вартістю станом на 27.04.2010 року 151 998 гривень.
- ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в особі ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНН НОМЕР_8 , проживаюча АДРЕСА_5 , на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, продала 13.01.2014 ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ІНН НОМЕР_12 , проживаючій в АДРЕСА_9 , вище вказану земельну ділянку за 142 320 гривень.
- ОСОБА_15 , на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, продала 17.03.2020 ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_7 , вище вказану земельну ділянку за 711 600 гривень.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, індексний номер 16063001 у ОСОБА_11 , РНОКПП НОМЕР_6 , домоволодіння за адресою АДРЕСА_2 , реєстраційний номер майна 32938217 у приватній спільній частковій власності з ОСОБА_16 на підставі договору дарування, Р№350, 10.03.2011, приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу ОСОБА_17 ..
Рішенням Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 02.12.2020 у справі № 369/9993/16-ц, провадження №61-5619св19 витребувано у ОСОБА_6 земельну ділянку площею 0,9488га кадастровий номер 3222482000:12:003:0209, у межах Гореницької сільської ради Києво-Святошинського району Київської області на користь держави в особі Національного університету оборони України імені Івана Черняховського.
№ 1563 земельну ділянку площею 0,9489 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0210) передано у власність громадянину ОСОБА_7 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ №581893;
03.06.2020 року ухвалою Києво-Святошинського районного суду Київської області у справі № 369/9992/16-ц накладено арешт.
№ 1560 земельну ділянку площею 0,9490 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0211) передано у власність громадянці ОСОБА_8 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ №581894;
№ 1564 земельну ділянку площею 0,9490 га (кадастровий номер 3222482000:12:003:0212) передано у власність громадянину ОСОБА_9 , для ведення особистого селянського господарства, державний акт ЯЛ №581895.
Рішеннями Господарського суду Київської області від 21.03.2013 року у справі № 26/136-12 та від 31.03.2013 року у справі № 5011-38/14966-2012-26/163-12 задоволені позовні вимоги прокурора та визнано недійсним і скасовано розпорядження щодо передачу у власність громадянам земельних ділянок з кадастровими номерами 3222482000:12:003:0211 та 3222482000:12:003:0212, по 0,949 га кожна разом із відповідними державними актами.
Враховуючи вищевикладене, в діях посадових осіб Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області, які діючи в інтересах третіх осіб, в 2009 році вчинили дії по незаконному вилученню земельної ділянки площею 4,745 га, яка знаходилась в межах військового містечка № б/н (с. Гореничі), що розташоване за адресою: Київська обл., с. Гореничі, 22 км Житомирського шосе та у володінні МО України, без відповідної згоди та незаконної передачі у власність та користування фізичним особам, чим заподіяно шкоду державі в великих розмірах на суму близько 450 тис. грн. (відповідно до рішення від 25.06.2015 № 1 XІV сесії VІ скликання середня (базову) вартість одного квадратного метра земель по Гореницькій СР станом на 01 січня 2015 року становить 94,79 гривень).
Відповідно до абз. 2 п. 3 Постанови Верховної Ради Української Радянської Соціалістичної Республіки Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української PCP від 18.12.1990 № 562-ХІІ (далі Порядок) до земельних правовідносин, що виникнуть до 15 березня 1991 року, Земельний кодекс Української PCP застосовується до тих прав і обов`язків, які виникнуть після введення Кодексу в дію.
Міністерство оборони України не направляло жодних подань, а Кабінет Міністрів України не приймав жодних рішень за поданням Міністерства оборони України стосовно відчуження земельної ділянки площею 4,745 га в межах військового містечка № б/н (с. Гореничі), що розташоване за адресою: Київська обл., с. Гореничі, 22 км Житомирського шосе, що належить до земель оборони.
Порушення вищевказаних вимог є підставою вважати, що земельна ділянка площею 4,745 га в межах військового містечка № б/н ( АДРЕСА_1 ), вибула з державної власності незаконно, поза волею її власника.
Держава є власником земель оборони за законом, при цьому наявність чи відсутність у землекористувача документів на користування земельною ділянкою не змінює її правового статусу, оскільки його вже визначено законом. Відповідний висновок викладено Верховним судом України в постанові від 16.09.2015 у справі №926/1017/14.
Таким чином, в ході досудового розслідування у кримінальному провадженні №12021111050000630 від 21.04.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст.358 КК України з метою забезпечення кримінального провадження, запобігання можливості приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження нерухомого майна є необхідність накладення арешту на земельну ділянку площею 0,9490га кадастровий номер 3222482000:12:003:0208, реєстраційний номер 265698232224; та земельну ділянку площею 0,9488га кадастровий номер 3222482000:12:003:0209, реєстраційний номер 265638032224, які розташовані у межах Гореницької сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та в межах військового містечка № б/н (с. Гореничі), що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , та які належать ОСОБА_14 , РНОКПП: НОМЕР_13 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_7 .
17.06.2021 року слідчим винесено постанову про визнання речовими доказами у даному кримінальному провадженні матеріальні об`єкти, документи, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення та предмети, що були об`єктом кримінально-протиправних дій, до яких віднесено: земельну ділянку площею 0,9490га кадастровий номер 3222482000:12:003:0208, реєстраційний номер 265698232224; та земельну ділянку площею 0,9488га кадастровий номер 3222482000:12:003:0209, реєстраційний номер 265638032224, які розташовані у межах Гореницької сільської ради Києво-Святошинського району Київської області та в межах військового містечка № б/н (с. Гореничі), що розташоване за адресою: Київська обл., с. Гореничі, 22 км Житомирського шосе, та які належать ОСОБА_14 , РНОКПП: НОМЕР_13 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_7 .
У судовому засіданні прокурор Києво-Святошинської окружної прокуратури ОСОБА_3 клопотання підтримала та просила задовольнити.
Відповідно до ч. 2. ст. 172 КПК України клопотання слідчого, прокурора, цивільного позивача про арешт майна, яке не було тимчасово вилучене, може розглядатися без повідомлення підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, їх захисника, представника чи законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо це є необхідним з метою забезпечення арешту майна.
Слідчий суддя вислухавши думку прокурора, дослідивши матеріали клопотанні та додані до нього документи дійшов наступного висновку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Вирішуючи питання про арешт майна та враховуючи правову підставу для арешту майна, можливість використання майна, як доказу у кримінальному провадженні, наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння що підпадає під ознаки діяння передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 цього Кодексу розмір шкоди завданої кримінальним правопорушенням неправомірної вигоди яка отримана юридичною особою розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження наслідки арешту майна для підозрюваного обвинуваченого засудженого третіх осіб.
Відповідно до вимог ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» № 3477-IV, в редакції від 02.12.2012 року передбачено, що при розгляді справ суди застосовують Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Відповідно до ч . 2 ст. 170 КПК України передбачено, що арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до ч. 3 ст. 170 КПК України, у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження у відповідності до вимог КПК України, судовою процедурою гарантується дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, а також умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.
Так, при вирішенні питання про арешт майна з метою прийняття законного та обґрунтованого рішення, згідно зі ст.ст. 94, 132, 173 КПК України, необхідно враховувати: існування обґрунтованої підозри щодо вчинення злочину та достатність доказів, що вказують на вчинення злочину; правову підставу для арешту майна; можливий розмір шкоди, завданої злочином; наслідки арешту майна для третіх осіб; розумність і співмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження.
Згідно зі ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав та основоположних свобод, будь-яке обмеження права власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження, повинен обґрунтувати свою ініціативу з посиланням на норми закону.
Однак, зазначених вимог закону прокурор, у клопотанні про арешт майна, не дотримався.
У рішеннях ЄСПЛ у справах «Амюр проти Франції», «Колишній король Греції та інші проти Греції», «Малама проти Греції», «Україна-Тюмень проти України», «Спорронг та Льонрот проти Швеції» констатовано, що перша та найважливіша вимога ст. 1 Першого протоколу до Європейської конвенції з прав людини полягає в тому, що будь-яке втручання публічної влади в право на мирне володіння майном має бути законним: друге речення першого пункту дозволяє позбавлення власності лише «на умовах, передбачених законом», а другий пункт визнає, що держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном через введення в дію «законів». Крім того, верховенство права, один із фундаментальних принципів демократичного суспільства, є наскрізним принципом усіх статей Конвенції. Також суд нагадує, що втручання в право на мирне володіння майном повинно бути здійснено з дотриманням «справедливого балансу» між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи. Зокрема, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, якої прагнуть досягти через вжиття будь-якого заходу для позбавлення особи її власності.
Статтею 98 КПК України визначено що речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення зберегли на собі його сліди або містять інші відомості які можуть бути використані як доказ факту чи обставин ще встановлюються під час кримінального провадження в тому числі предмети що були об`єктом кримінально протиправних дій гроші цінності та інші речі набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Слідчий суддя вважає, що жодних об`єктивних даних, які б підтверджували, що нерухоме майно, а саме зазначені в клопотанні про арешт майна земельні ділянки зберегли на собі сліди вчинення кримінального правопорушення або містять інші відомості, які можуть бути використані, як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій отримані внаслідок вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 190 КК України з наданих матеріалів не вбачається.
Таким чином, прокурором не доведено, що в застосуванні такого заходу забезпечення кримінального провадження, як накладення арешту на земельні ділянки зазначені в клопотанні, є необхідним, і що потреби досудового розслідування у даному кримінальному провадженні, виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи осіб.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 98, 170-173, 175, 309 КПК України, слідчий суддя,-
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні клопотання прокурора Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_4 , про арешт майна у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 12021111050000630 від 21.04.2021 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 358 КК України, відмовити.
Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом 5 (п`яти) днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Києво-Святошинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2021 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 98252864 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Янченко А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні