Рішення
від 14.07.2021 по справі 400/3669/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 липня 2021 р. № 400/3669/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідача:Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034,

про:визнання дій протиправними; скасування наказу від 09.10.2020 № 11885-СГ; надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області про визнання протиправними дії щодо порушення строків розгляду заяви та виготовлення наказу № 11885-СГ від 09.10.2020, скасування наказу № 11885-СГ від 09.10.2020, надання дозволу про розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки, розташованої в межах території Казанківської селищної ради села весела Балка Баштанського району Миколаївської області за кадастровим номером № 4823681100:05:000:0070 орієнтованим розміром земельної ділянки площею 2 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що відповідач в порушення вимог ст.ст.118,123 ЗК України на протязі більше 10 місяців розглядав заяву позивача про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки площею 2 га. Відповідач виніс спірний наказ формально, без перевірки наданих позивачем документів.

Відповідач надав суду відзив, в якому позов не визнає, оскільки відсутність у місячний строк дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивованої відмови у його наданні не має наслідком порушення прав особи, зацікавленої в отриманні земельної ділянки у власність, а навпаки породжує право замовити розроблення документації із землеустрою. Також в зв`язку з прийняттям змін до Земельного кодексу, які набрали чинності 27.05.2021, передбачено, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах територіальних громад. З дня набрання чинності п.24 розділу Х Перехідних положень ЗК України до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Справа слухається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив докази, суд дійшов висновку:

7 липня 2020 позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту, яка знаходиться на території Веселобалківської сільської ради Казанківського району Миколаївської області.

12.05.2021 відповідач надіслав позивачу разом з супроводжувальним листом наказ № 11885-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою , яким ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з таких підстав: необхідно уточнити назву адміністративно-територіальної одиниці, де розташована бажана земельна ділянка.

Відповідно до ч. 1 ст.122 Земельного Кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч. 6, 7 ст. 118 Земельного Кодексу України передбачено, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Земельним кодексом України передбачено, що єдиною підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації.

У частині сьомій статті 118 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: прийняти рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу (якщо для цього є передбачені законом підстави).

Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл.

Відповідно до ч. 7 ст. 118 ЗК України заява про надання дозволу розглядається протягом місячного строку. Відповідач, всупереч цієї статті не прийняв будь-якого наказу у місячний строк, чим допустив протиправну бездіяльність, тому суд вважає за необхідне позовну вимогу про визнання протиправними дії щодо порушення строків розгляду заяви та виготовлення наказу № 11885-СГ від 09.10.2020 задовольнити їх в іншій редакції шляхом визнання протиправної бездільності щодо нерозгляду заяви від 07.07.2020 у місячний строк.

Посилання відповідача на те, що в разі неотримання дозволу або відмову про надання дозволу у місячний строк позивач не був позбавлений права замовити розроблення документації із землеустрою не приймається судом до уваги, оскільки це право позивача не звільняє суб`єкта владних повноважень-відповідача у справі діяти відповідно до вимог чинного законодавства та прийняти рішення в місячний строк до 07.08.2020, а не десять місяців, оскільки лист з наказом позивач отримав 17.05.2021.

Спірний наказ № 11885-СГ від 09.10.2020 є протиправним та його належить скасувати, оскільки зазначені в ньому підстави для відмови у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою не узгоджуються з правовими підставами передбаченими ст.118 ЗК України.

Щодо позовної вимоги про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки, розташованої в межах території Казанківської селищної ради села весела Балка Баштанського району Миколаївської області за кадастровим номером № 4823681100:05:000:0070 орієнтованим розміром земельної ділянки площею 2 га, із цільовим призначенням- для ведення особистого селянського господарства суд зазначає наступне:

П.24 розділу Х Перехідних положень Земельного Кодексу України, які внесені на підставі Закону України № 1423 від 28.04.2021 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, який набрав чинності 27.05.2021 передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Таким чином, з 27.05.2021 у відповідача відсутні вже повноваження щодо розпорядження землями державної власності та наданні дозволу, оскільки з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад та повноваження щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою належить сільським радам, тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За таких обставин позов належить задовольнити частково.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст.139 КАС України пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 39825404) задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 39825404) щодо порушення строків розгляду заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) та виготовлення наказу № 11885-СГ від 09.10.2020 року.

3. Скасувати наказ № 11885-СГ від 09.10.2020 року.

4. В решті позову відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 39825404) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 454,00 грн. (чотириста п`ятдесят чотири гривні), сплачений квитанцією № 0.0.2128505376.1 від 18.05.2021 року.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України і п. 15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.07.2021
Оприлюднено16.07.2021
Номер документу98333667
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/3669/21

Рішення від 14.07.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні