ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
17.11.2020р. м. Харків Справа № 905/2241/19
Господарський суд Донецької області у складі судді Ніколаєвої Л.В.,
при секретарі судового засідання Гулевич В.В.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження справу №905/2241/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕСИ
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю КОНУС
про стягнення 275 881,22 грн.,
за участю представників:
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
Суть спору: ТОВ ВЕСИ звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з ТОВ КОНУС 275 881,22 грн. з яких: 222 719,15 грн. - основна заборгованість, 48 213,83 грн. - пеня, 4 948,24 грн. - 3% річних.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем зобов`язань за договором оренди нежитлових приміщень №81/12 від 01.11.2016р. в частині внесення орендної плати за користування нежитловим приміщенням та компенсації комунальних послуг.
У письмових поясненнях за вх. № 4477/20 від 02.03.2020р. позивач зазначив, що заборгованість відповідача у розмірі 222 719,15 грн. складається з: 28 167,32 грн. - заборгованість з орендної плати за березень 2019р., 28 167,32 грн. - заборгованість з орендної плати за квітень 2019р., 28 167,32 грн. - заборгованість з орендної плати за травень 2019р. та 13 173,48 грн. - заборгованість з компенсації за комунальні послуги за січень 2019р., 58 617,27 грн. - заборгованість з компенсації за комунальні послуги за лютий 2019р., 44 186,80 грн. - заборгованість за комунальні послуги за березень 2019р., 16 991,38 грн. - заборгованість з компенсації за комунальні послуги за квітень 2019р., 5 248,26 грн. - заборгованість з компенсації за комунальні послуги за травень 2019р.
Позивач про дату, час та місце судового засідання щодо розгляду справи по суті, яке призначене на 17.11.2020р., повідомлявся належним чином шляхом направлення копій ухвали суду від 28.10.2020р. на його юридичну адресу та адресу для листування, які зазначені у позові та в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Копії цієї ухвали суду одержані позивачем за юридичною адресою та за адресою для листування, про що свідчать повідомлення про вручення поштового відправлення 6102253584792, 6102253584776.
Відповідач відзив на позов не надав, про дату, час та місце судового засідання щодо розгляду справи по суті, яке призначене на 17.11.2020р., повідомлявся належним чином шляхом направлення копії ухвали суду від 28.10.2020р. на його юридичну адресу, яка зазначена у позові та в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Копія цієї ухвали суду повернута до суду з довідкою пошти адресат відсутній за вказаною адресою .
Крім того, з метою повідомлення відповідача про дату, час та місце судового засідання щодо розгляду справи по суті судом здійснено спробу щодо передання відповідної телефонограми, але встановити зв`язок з ним не вдалося.
Одночасно, ухвала суду від 28.10.2020р. розміщена у ЄДРСР, який є відкритим для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.
Отже, враховуючи, те що господарським судом вжито всі залежні від нього заходи для повідомлення сторін про дату, час і місце розгляду судової справи та забезпечення реалізації ними своїх прав на судовий захист, з огляду на встановлений законом строк вирішення спору, справа вирішена за наявними матеріалами за відсутності їх представників.
17.11.2020р. судом складено та підписано вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд встановив:
01.11.2016р. між ТОВ ВЕСИ (позивач, орендодавець) та ТОВ КОНУС (відповідач, орендар) укладено договір оренди нежитлових приміщень №81/12, за умовами п. 1.1. якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування нежитлове приміщення на другому поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 132, загальною площею 1 600 кв.м. (згідно технічному паспорту - літ. А-2 ) (далі - об`єкт оренди), у відповідності з цим договором за актом приймання-передачі об`єкта оренди (далі - акт №1).
Об`єкт оренди може використовуватись орендарем виключно за таким призначенням: більярдний зал, кафе, кав`ярня, бар, магазин більярдних аксесуарів (п. 1.3 договору).
Відновна вартість об`єкта оренди визначається за балансовою вартістю орендодавця на 01.11.2016р. і становить 248 780,26 грн. (п. 1.5. договору).
Орендодавець зобов`язаний передати в користування орендареві об`єкт оренди за актом № 1 в установлений цим договором строк, разом з об`єктом оренди, зазначеним а акті № 1, забезпечити наявність на об`єкті оренди комунікацій (енергопостачання, опалення, система кондиціювання і вентиляції, водопостачання та водовідведення у місяцях загального користування), організувати доступ співробітників орендаря до місць загального користування (санузлів, туалетів). Орендодавець має право отримувати від орендаря щомісячну орендну плату та інші платежі згідно з умовами цього договору (пп. 2.1.1, 2.1.2 п. 2.1, 2.2.2 п. 2.2 договору).
Орендар зобов`язаний у строки, передбачені цим договором прийняти від орендодавця об`єкт оренди в орендне користування і не ухилятися від підписання актів прийому - передачі, своєчасно та в повному обсязі вносити на поточний рахунок орендодавця орендну плату і компенсувати витрати орендодавця згідно з цим договором (пп. 2.3.1, 2.3.4 п. 2.3 договору).
Даний договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до закінчення терміну оренди. Термін оренди: з 01.11.2016р. по 31.10.2019р. включно (п.п. 3.1, 3.2 договору).
Об`єкт оренди передається орендарю 01 листопада на підставі акта прийому-передачі в орендне користування (акт №1). Орендар передає орендодавцю об`єкт оренди у день закінчення строку дії цього договору. Передача об`єкта оренди оформляється актом приймання - передачі об`єкта оренди (акт № 2), який складається у двох примірниках і підписується сторонами (їх уповноваженими представниками). Орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві об`єкт оренди після закінчення терміну оренди у стані, не гіршому, ніж те, в якому об`єкт оренди був переданий орендарю за актом № 1. Сторони прийшли до угоди, що орендодавець має право розірвати цей договір оренди в односторонньому порядку шляхом повідомлення орендаря - за 1 календарний місяць до дати такого розірвання (п.п. 4.1 - 4.4 договору).
Розмір щомісячної орендної плати впродовж першого календарного року оренди визначається як сума в гривнях, розрахована по наступній формулі: орендна плата = площа об`єкта оренди * орендна ставка, де площа об`єкта оренди - згідно п. 1.1. договору (1 600 кв.м.), орендна ставка за один метр квадратний на дату укладання цього договору становить 15 грн. в т.ч. ПДВ. Сума орендної плати, виходячи з площі об`єкта оренди на дату укладання цього договору, становить 24 000 грн., в т.ч. ПДВ.
Щорічно, починаючи з другого календарного року оренди, обчислення розміру щомісячної орендної плати здійснюється з урахуванням індексації по наступній формулі: орендна плата = орендна плата за останній місяць попереднього року оренди * індекс k (%), де індекс k (%) - річний індекс інфляції, офіційно оприлюднений на дату виставлення рахунку. У випадку, коли індекс k (%) буде менше 100%, то він при розрахунку не застосовується.
В період з 01 червня по 31 серпня включно кожного року орендна плата складає 50% від орендної плати, розрахованої по наведеній вище формулі. Орендар сплачує після дати підписання цього договору Авансовий платіж . До складу авансового платежу входить орендна плата за перший і останній місяць терміну оренди, а саме: орендна плата за перший календарний місяць строку оренди 24 000 грн., в т.ч. ПДВ.; орендна плата за останній календарний місяць строку оренди становить 24 000 грн., в т.ч. ПДВ. Орендна плата за останній календарний місяць строку оренди утримується орендодавцем в якості авансу з орендної плати за останній місяць оренди за цим договором. Авансовий платіж у розмірі орендної плати за перший та останній календарні місяці терміну оренди сплачується орендарем не пізніше 20.11.2016р. (п. 5.1 договору).
Орендна плата сплачується орендарем щомісячно, не пізніше 10-го числа кожного місяця за кожний поточний місяць (п. 5.3 договору).
Орендна плата сформована з урахуванням зобов`язань орендодавця, передбачених п. 2.1.1 цього договору, за винятком витрат орендодавця на електроенергію, водопостачання та водовідведення, газ для опалення та обслуговування газопроводу і котельні, за технічне обслуговування КТП, вивіз ТПВ, за обслуговування пожежної сигналізації.
Розрахунок компенсації витрат орендодавця за активну електроенергію здійснюється орендарем на підставі виставлених орендодавцем рахунків згідно з показаннями приладів обліку, а саме: №401048, №427140, №0016213, встановлених і перевірених у відповідності з встановленими нормами чинного законодавства. Акт про зняття показань з приладів обліку складається та підписується уповноваженими представниками орендодавця та орендаря не пізніше 15-го числа кожного місяця наступного за звітним. Компенсація витрат орендодавця за реактивну електроенергію і генерацію провадиться пропорційно спожитої орендарем активної електроенергії до загального споживання у відповідно з формулою: Х Рее*(Х ее А/ Х ее З), де: Х Рее - загальна кількість спожитої реактивної електроенергії за ТЦ; Х ее А - кількість активної електроенергії, спожитої орендарем; Х ее З - загальна кількість спожитої активної електроенергії за ТЦ. Витрати орендодавця на електроенергію орендар зобов`язаний компенсувати орендодавцю на підставі виставленого рахунку протягом 3-х банківських днів з дня отримання такого рахунку.
Компенсація за водопостачання та водовідведення здійснюється орендарем на підставі виставлених орендодавцем рахунків згідно з показаннями приладів обліку, а саме: №0129574, №0189480, №0029600, №0225023, №1096925, встановлених і перевірених у відповідності з встановленими нормами чинного законодавства. Акт про зняття показань з приладів обліку складається та підписується уповноваженими представниками орендодавця та орендаря не пізніше 15-го числа кожного місяця наступного за звітним. Витрати орендодавця на водопостачання та водовідведення орендар зобов`язаний компенсувати орендодавцю на підставі виставленого рахунку протягом 3-х банківських днів з дня отримання такого рахунку.
Компенсація витрат орендодавця на вивіз ТПВ здійснюється орендарем на підставі виставлених орендодавцем рахунків, виходячи з фактично вивезеного обсягу сміття, протягом 3-х банківських днів з дня отримання такого рахунку орендарем.
Компенсація витрат орендодавця за технічне обслуговування (ТО) газопроводу, ТО газової котельні здійснюється орендарем на підставі виставлених орендодавцем рахунків пропорційно займаній площі. Повноважний представник орендодавця надає орендарю розрахунки компенсації, що підтверджують фактично понесені витрати.
Компенсація витрат орендодавця за опалення здійснюється орендарем на підставі виставлених орендодавцем рахунків пропорційно займаній опалювальній площі, на підставі виставлених орендодавцем рахунків згідно з показаннями приладів обліку газу, а саме: РГ-К-40 №9910. Повноважний представник орендодавця надає орендарю, крім рахунка, розрахунок суми, що підлягає сплаті орендарем.
Акт про зняття показань з приладів обліку складається та підписується повноважними представниками орендодавця та орендаря не пізніше 15-го числа кожного місяця, наступного за звітним.
Витрати орендодавця на технічне обслуговування (ТО) газопроводу, ТО газової котельні, на опалення орендар зобов`язаний компенсувати орендодавцю на підставі виставленого рахунку протягом 3-х банківських днів з дня отримання такого рахунку орендарем.
Компенсація орендарем витрат на технічне обслуговування КТП здійснюється на підставі виставлених орендодавцем рахунків, виходячи з частки орендованої площі до загальної площі будинку не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним. Повноважний представник орендодавця може надавати орендарю, крім рахунка, розрахунок суми, шо підлягає сплаті.
Компенсація витрат орендодавця за технічне обслуговування установок системи пожежної сигналізації здійснюється щомісяця, не пізніше 15-го числа місяця, наступного за звітним, на підставі виставлених орендодавцем рахунків, виходячи з частки орендованої площі до загальної площі будівлі.
За бажанням сторін, задля розрахунку компенсації витрат орендодавця за п. 5.4. договору, належних до сплати орендарем, може складатися один акт про зняття показань з приладів обліку, де відображаються всі показання приладів обліку, що використовуються для обчислення компенсації. Також представник орендодавця може надавати на вимогу орендаря копії розрахунків, що підтверджують обсяг фактично спожитих послуг орендодавцем та їх вартість, для розрахунку компенсації, яка підлягає сплаті орендарем (пп. 5.4.1 - 5.4.7 п. 5.4 договору в редакції додаткової угоди №1 від 01.07.2017р.).
Орендодавець щомісячно у рамках ведення бухгалтерського та податкового обліку передає на підписання орендарю у двох примірниках акт виконаних робіт (зроблених послуг). Орендар зобов`язується не пізніше 5 календарних днів з дати отримання акта, вказаного у п. 5.6. цього договору, підписати та передати один примірник такого акту орендодавцю. У випадку не підписання та надання орендарем своїх письмових зауважень відносно показників цього акту впродовж вказаного строку, сума, вказана у акті, вважається взаємно узгодженою (п. п. 5.6, 5.7 договору).
Сторони дійшли згоди, що у разі прострочення оплати орендарем орендної плати або інших платежів за договором більше, ніж 5 календарних днів сторонами договір визнається розірваним з ініціативи орендодавця з урахуванням того, що сторони погодили вважати датою розірвання цього договору дату, наступну за закінченням десятиденного строку з дати направлення відповідного повідомлення про розірвання договору на адресу орендаря (п. 6.1 договору).
За невиконання (неналежне виконання) зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність, передбачену нормами чинного законодавства України та цим договором. У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати орендної плати та інших платежів згідно договору, орендар сплачує орендодавцю пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми прострочених платежів за кожний день прострочення (п.п. 7.1, 7.3 договору).
Додатком № 1 до договору є План розміщення об`єкта оренди (адреса: Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Будівельників, б. 132, площа об`єкта оренди: 1 600 кв.м. на 2-му поверсі). Додатком № 2 до договору є План прилеглої території.
01.11.2016р. сторонами складено та підписано акт прийому - передачі об`єкта оренди до договору оренди №81/12, згідно з яким позивач передав, а відповідач прийняв у тимчасове платне користування об`єкт оренди загальною площею 1 600 кв.м., розташований за адресою: Україна, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 132.
01.10.2018р. між сторонами укладено додаткову угоду № 3 до договору, згідно з якою:
-п. 1.1 договору викладено у наступній редакції: Орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування нежитлові приміщення на другому поверсі будівлі, розташованої за адресою: Україна, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 132, загальною площею 1 338,20 кв.м. (згідно технічному паспорту - літ. А-2 ), іменовані надалі за текстом об`єкт оренди , у відповідності з цим договором та додатком № 1 від 01.10.2018р. до договору оренди нежитлових приміщень № 81/12 від 01.11.2016р. .
-п. 1.5 договору викладено у наступній редакції: Відновна вартість об`єкта оренди визначається за балансовою вартістю орендодавця на 01.10.2018р. і становить 170 975,21 грн. Сторони прийшли згоди, що при індексації вартості об`єкта оренди буде використано коефіцієнт, який дорівнює одиниці .
-п. 5.1 договору викладено у наступній редакції: Розмір щомісячної орендної плати визначається як сума в гривнях, розрахована по наступній формулі: орендна плата = площа об`єкта оренди * орендна ставка, де площа об`єкта оренди - згідно п. 1.1. договору (1 338,20 кв.м.), орендна ставка за один метр квадратний з урахуванням річного індексу інфляції становить 19,17 грн. в т.ч. ПДВ. Сума орендної плати, виходячи с площі об`єкта оренди, становить 25 653,29 грн., в т.ч. ПДВ.
Щорічно, починаючи з другого календарного року оренди, обчислення розміру щомісячної орендної плати здійснюється з урахуванням індексації по наступній формулі: орендна плата = орендна плата за останній місяць попереднього року оренди * індекс k (%), де індекс k (%) - річний індекс інфляції, офіційно оприлюднений на дату виставлення рахунку. У випадку, коли індекс k (%) буде менше 100%, то він при розрахунку не застосовується.
В період з 01 червня по 31 серпня включно кожного року орендна плата складає 50% від орендної плати, розрахованої по наведеній вище формулі. .
Також судом встановлено, що за період січень - вересень 2017р. у відповідача утворилась заборгованість з орендної плати та компенсації вартості комунальних послуг за договором оренди №81/12 від 01.11.2016р. у загальному розмірі 114 895,06 грн., про що свідчить акт звірки взаєморозрахунків станом на 31.10.2017р., який підписаний директорами обох підприємств та засвідчений їх печатками.
05.12.2018р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 04.12.2018р. № 2/12-18 разом з актами щодо оренди нежитлового приміщення № 194 від 31.10.2017р. за жовтень 2017р. на суму 26 976 грн., № 217 від 30.11.2017р. за листопад 2017р. на суму 26 976 грн., № 13 від 31.01.2018р. за січень 2018р. на суму 30 672 грн., № 33 від 28.02.2018р. за лютий 2018р. на суму 30 672 грн., № 173 від 31.07.2018р. за липень 2018р. на суму 15 336 грн., № 15 від 30.09.2018р. за вересень 2018р. на суму 30 672 грн., № 35 від 31.10.2018р. за жовтень 2018р. на суму 25 653,29 грн., а також щодо компенсації комунальних послуг № 208 від 31.10.2017р. за жовтень 2017р. на суму 16 617,64 грн., № 233 від 30.11.2017р. за листопад 2017р. на суму 20 049,04 грн., № 19 від 31.01.2018р. за січень 2019р. на суму 45 664,18 грн., № 47 від 28.02.2018р. за лютий 2018р. на суму 50 915,27 грн., № 162 від 31.07.2018р. за липень 2018р. на суму 23 532,43 грн., № 16 від 30.09.2018р. за вересень 2018р. на суму 16 341,72 грн., № 41 від 31.10.2018р. за жовтень 2018р. на суму 13 791,42 грн., які ним отримано 11.12.2018р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0303710288553, але підписані примірники не повернуто.
Акти щодо оренди нежитлового приміщення № 242 від 31.12.2017р. за грудень 2017р. на суму 26 976 грн., № 60 від 31.03.2018р. за березень 2018р. на суму 30 672 грн., № 87 від 30.04.2018р. за квітень 2018р. на суму 30 672 грн., № 109 від 31.05.2018р. за травень 2018р. на суму 30 672 грн., № 136 від 30.06.2018р. за червень 2018р. на суму 15 336 грн., № 188 від 31.08.2018р. за серпень 2018р. на суму 15 336 грн., та щодо компенсації комунальних послуг № 259 від 31.12.2017р. за грудень 2017р. на суму 46 658,06 грн., № 75 від 31.03.2018р. за березень 2018р. на суму 40 813,66 грн., № 99 від 30.04.2018р. за квітень 2018р. на суму 45 415,98 грн., № 126 від 31.05.2018р. за травень 2018р. на суму 14 627,03 грн., № 152 від 30.06.2018р. за червень 2018р. на суму 12 288,38 грн., № 203 від 31.08.2018р. за серпень 2018р. на суму 18 418,69 грн. підписані обома сторонами та засвідчені печатками підприємств.
10.12.2018р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 07.12.2018р. № 3/12-18 разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 61 від 30.11.2018р. за листопад 2018р. на суму 25 653,29 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 69 від 30.11.2018р. та актом щодо компенсації комунальних послуг №67 від 30.11.2018р. за листопад 2018р. на суму 38 831,28 грн., рахунком на оплату оренди нежитлового приміщення № 63 від 30.11.2018р. за грудень 2018р. на суму 25 653,29 грн., які ним отримано 15.12.2018р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0303710286941, але підписані примірники актів не повернуто.
11.01.2019р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 10.01.2019р. разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 87 від 30.12.2018р. за грудень 2018р. на суму 25 653,29 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 94 від 31.12.2018р. та актом щодо компенсації комунальних послуг № 92 від 31.12.2018р. за грудень 2018р. на суму 64 247,09 грн., рахунком на оплату оренди нежитлового приміщення № 89 від 31.12.2018р. за січень 2019р. на суму 28 167,32 грн., які ним отримано 23.01.2019р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0102110990321, але підписані примірники актів не повернуто.
12.02.2019р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 11.02.2019р. № 4/02-19 разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 11 від 31.01.2019р. за січень 2019р. на суму 28 167,32 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 16 від 31.01.2019р. та актом щодо компенсації комунальних послуг № 16 від 31.01.2019р. за січень 2019р. на суму 90 483,59 грн., рахунком на оплату оренди нежитлового приміщення № 11 від 31.01.2019р. за лютий 2019р. на суму 28 167,32 грн., які ним отримано 19.02.2019р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0311008522702, але підписані примірники актів не повернуто.
07.03.2019р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 06.03.2019р. № 2/03-19 разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 36 від 28.02.2019р. за лютий 2019р. на суму 28 167,32 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 41 від 28.02.2019р. та актом щодо компенсації комунальних послуг № 41 від 28.02.2019р. за лютий 2019р. на суму 58 617,27 грн., рахунком на оплату оренди нежитлового приміщення № 36 від 28.02.2019р. за березень 2019р. на суму 28 167,32 грн., які ним отримано 14.03.2019р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0303505534550, але підписані примірники актів не повернуто.
09.04.2019р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 09.04.2019р. № 1/04-19 разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 61 від 31.03.2019р. за березень 2019р. на суму 28 167,32 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 68 від 31.03.2019р. та актом щодо компенсації комунальних послуг № 66 від 31.03.2019р. за березень 2019р. на суму 44 186,80 грн., рахунком на оплату оренди нежитлового приміщення № 63 від 31.03.2019р. за квітень 2019р. на суму 28 167,32 грн., які ним отримано 22.04.2019р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0303511684539, але підписані примірники актів не повернуто.
08.05.2019р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 08.05.2019р. № 2/05-19 разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 87 від 30.04.2019р. за квітень 2019р. на суму 28 167,32 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 93 від 30.04.2019р. та актом щодо компенсації комунальних послуг № 90 від 30.04.2019р. за квітень 2019р. на суму 16 991,38 грн., рахунком на оплату оренди нежитлового приміщення № 90 від 30.04.2019р. за травень 2019р. на суму 28 167,32 грн., які 15.05.2019р. не вручено під час доставки та 25.05.2019р. повернуто поштою за зворотною адресою, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, поштовою накладною, роздруківкою із сайту Укрпошти.
07.06.2019р. позивачем надіслано на адресу відповідача супровідний лист від 06.06.2019р. № 1/06-20 разом з актом щодо оренди нежитлового приміщення № 111 від 31.05.2019р. за травень 2019р. на суму 28 167,32 грн., рахунком на оплату компенсації комунальних послуг № 117 від 31.05.2019р. та актом щодо компенсації комунальних послуг № 114 від 31.05.2019р. за травень 2019р. на суму 5 248,26 грн., які ним отримано 25.06.2019р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення 0311008909208, але підписані примірники актів не повернуто.
Одночасно, за період жовтень - грудень 2017р., лютий, березень, липень, вересень - грудень 2018р., січень - травень 2019р. позивачем складено акти зняття показань з приладів обліку (відповідно до пп. 5.4.7 п. 5.4 договору), на підставі даних яких позивачем обчислено компенсацію витрат, належних до сплати відповідачем. Акти за період жовтень - грудень 2017р., лютий, березень, липень, вересень, листопад 2018р. підписано відповідачем без зауважень, а від підписання актів за період жовтень 2018р., грудень 2018р. - травень 2019р. відповідач відмовився.
Протягом січня - квітня 2019р. між сторонами велося листування, за змістом якого відповідач не погоджувався з нарахуваннями, що зазначені в актах зняття показань з приладів обліку, з посиланням на відсутність доступу до його приладу обліку №401048, який знаходиться на першому поверсі, та неможливість контролю несанкціонованого підключення до нього, необхідність перенесення вказаного приладу обліку на другий поверх задля такого контролю, неправомірність обліку освітлення ґанку та автостоянки, які перебувають у колективному користуванні декількох орендарів, лише приладом обліку відповідача, не зазначення у договорі положень щодо розрахунку витрат на електропостачання котельної, щодо розміру загальної опалювальної площі всієї будівлі та опалювальної площі, що орендує відповідач, та не врахування договором зміненої опалювальної площі.
Також відповідач зазначав про необхідність перегляду прилеглої території з огляду на зайняття частини площі працівниками та клієнтами іншого орендаря (спортивного клубу), висував претензії щодо якості послуг водопостачання, опалення, щодо блокування евакуаційного проходу, щодо не відновлення вентиляційної системи другого поверху.
У свою чергу, позивач надав пояснення відповідачу щодо спірних питань, згідно з якими за Правилами улаштування електроустановок ПУЕ - 7 прилад обліку повинен знаходитись в ВРУ, тобто в електрощитовій на лінії розмежування балансової належності між орендарем та орендодавцем, яка у даному випадку знаходиться у відповідному приміщенні на першому поверсі. При будівництві та прокладанні електричної частини будівлі була використана нестандартна схема розводки (окремо освітлення, окремо силова частина) та на кожний поверх заведено окремий кабель. Початково відповідачем був орендований весь другий поверх і кабель з електрощитової заведено на поверховий розподільчий щит, тому і було прийнято рішення встановити прилад обліку в щитовій першого поверху.
З грудня 2018р. у приміщенні № 3, у зв`язку з тим, що приміщення №№3,5 здані в оренду іншому орендарю, встановлено лічильник №8742379, який відраховує електроенергію від лічильника відповідача №401048, що відображається в актах зняття показів з приладів обліку. З листопада 2018р., у зв`язку із припиненням користування другою половиною коридору, електроенергія, яка споживається розміщеними у цій частині світильниками, знімається з відповідача. Безоблікове споживання електроенергії у березні 2019р. у приміщенні № 6 також враховано у кількості знятої електроенергії, а з 08.04.2019р. у вказаному приміщенні встановлено лічильник, який живиться від електрощитової першого поверху, та відключено всю проводку від лічильника відповідача. 15.11.2018р. в електрощитовій першого поверху встановлено лічильник, від якого здійснюється живлення електроенергією приміщення № 2.
Позивач зазначав, що доступ до приміщення електрощитової має лише представник позивача (завідуючий господарством), зняття показань здійснюється завжди у присутності представника відповідача і фіксується у двосторонньому акті, а також неодноразово пропонував відповідачу, у разі наявності у нього сумнівів, скласти спільний акт перевірки правильності нарахування спожитої ним електроенергії.
Крім того, позивач пояснив, що електропостачання котельної підключено від загальної щитової і лічильника немає, нарахування відповідних витрат здійснюється з урахуванням даних електрообладнання та часу їх роботи згідно коефіцієнту опалення, а також вказував на можливість зазначення відповідних положень у договорі.
Позивач повідомив відповідачу про те, що будівля оздоблена опалювальною системою (радіатори, регістри), яка працює від власної газової котельні. Початково опалення було проведено в ті приміщення, які призначалися для знаходження людей, відповідно, при визначенні загальної опалювальної площі приймались до уваги ці приміщення. У випадку, якщо приміщення, до яких проведено опалення, не здані в оренду, тобто пустують, то за наявності замикаючих вентилів, радіатори або регістри перекриваються, для того, щоб не витрачати газ в котельні. У випадку, якщо не має можливості їх перекрити, то витрати на опалення покладаються на позивача.
На даний час загальна опалювальна площа складається з площ приміщень, які опалюються, тобто через які проходить система опалення. Цокольний поверх будівлі, за винятком двох кімнат, в яких є система опалення, відключений. По першому і другому поверхах беруться в розрахунок тільки ті приміщення, які підключені до опалення (де проходить система опалення). За паспортом БТІ вибираються ці площі і підсумовуються. У підписку, загальна площа опалення будівлі становить 2 575,60 кв. м, надалі опалювальна площа може мінятися, внаслідок здачі в оренду приміщень, де є опалення. Коефіцієнт розраховується з урахуванням орендованої відповідачем опалювальної площі 1 185 кв. м до загальної опалювальної площі.
Одночасно, зміна опалювальної площі враховується у додатковій угоді № 1 від 01.07.2017р. та відображається в актах зняття показів з приладів обліку шляхом зміни коефіцієнта.
При цьому, позивач пояснив те, що ним замовляється мінімальний об`єм природного газу на опалювальний сезон у зв`язку з високими цінами на природний газ, та згідно правил користування природним газом цей об`єм має бути використано. У протилежному випадку за недобір природного газу, як і за його перебір, на позивача покладається штраф.
Позивач також зазначав, що у договорі вказана лише площа прилеглої території (а не її оренда) для цілей постановки автотранспорту та утримання її у чистоті. Разом з цим, у зв`язку з активним використанням всієї прилеглої до будівлі території, позивачем прийнято рішення про перегляд закріплених у 1 кварталі 2019р. площ, про що відповідача буде повідомлено у вигляді нового додатку № 2 до договору. При цьому, позивач зауважив на тому, що відповідач має можливість самостійно зробити зауваження особі, яка не є його клієнтом, але поставила свій автотранспорт на закріпленій за ним території, або розмістити відповідні огороджувальні таблички, а також вказав, що в освітлювальних стовпах горить одна лампа та навпроти неї ставиться автотранспорт виключно клієнтів відповідача.
Позивач звернув увагу відповідача на те, що наявність в акті № 1 ґанку, який дійсно використовується всіма орендарями, не створює для відповідача жодних зобов`язань і на те, що прибирання ґанку вже ним не здійснюється.
Крім того, позивач вказував і на те, що зобов`язання щодо забезпечення приміщення водопостачанням та водовідведенням ним виконуються, а скачки тиску можуть бути пов`язані з загальною міською подачею води до будівлі, на що позивач вплинути не може.
За період листопад 2017р. - травень 2019р. відповідачем проведена часткова оплата наданих послуг з оренди нежитлового приміщення та компенсації витрат на комунальні послуги у розмірі 841 679,55 грн., що підтверджується виписками по рахунку позивача за період з 01.11.2017р. по 02.05.2019р., внаслідок чого у відповідача утворилась заборгованість з орендної плати за зобов`язаннями березня - травня 2019р. у розмірі 84 501,96 грн. та з компенсації витрат на комунальні послуги за зобов`язаннями січня - травня 2019р. у розмірі 138 217,19 грн. При цьому, зарахування здійснених відповідачем платежів здійснювалось позивачем відповідно до ст. 534 ЦК України в рахунок погашення заборгованості попередніх періодів в хронологічній послідовності починаючи з тієї заборгованості, що виникла у найдавніший період.
22.05.2019р. позивачем надіслано відповідачу лист № 4/05-19, в якому на підставі п. 6.1 договору, у зв`язку із наявністю заборгованості відповідача з орендної плати та компенсації витрат на комунальні послуги, повідомлено про розірвання договору з 31.05.2019р. та про необхідність повернення об`єкта оренди.
31.05.2019р. сторони підписали акт прийому - передачі (повернення) об`єкта оренди. Цей акт підписано позивачем із зауваженнями щодо наявності заборгованості відповідача у розмірі 222 719,15 грн. на момент повернення об`єкта оренди.
Неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором оренди №81/12 від 01.11.2016р. щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів та компенсації витрат на комунальні послуги стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про стягнення з відповідача, крім суми основного боргу у розмірі 222 719,15 грн., також і 48 213,83 грн. пені та 4 948,24 грн. 3% річних.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, виходячи з наступного:
Відповідно до вимог ч.1 ст.509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитор) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, платити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ч.1 ст.759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Аналогічні за змістом приписи місить ч.1 ст.283 ГК України.
Згідно з ч. ч. 1, 5 ст.762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.
Як вище встановлено господарським судом, протягом листопада 2018р. - травня 2019р. відповідачем здійснювалось користування нежитловим приміщенням загальною площею 1 338,20 кв.м за адресою Україна, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Будівельників, буд. 132 (другий поверх будівлі) на підставі укладеного між сторонами договору оренди нежитлових приміщень №81/12 від 01.11.2016р. (з урахуванням додаткових угод № 1 від 01.07.2017р., № 3 від 01.10.2018р. до нього), в якому встановлено зобов`язання відповідача щодо внесення орендної плати не пізніше 10-го числа кожного місяця за кожний поточний місяць, а також щодо компенсації позивачу витрат на комунальні послуги протягом 3-х банківських днів з дня отримання відповідного рахунку.
Також судом встановлено, що у грудні 2018р. - червні 2019р. позивачем надіслано відповідачу рахунки на оплату орендної плати та відповідні акти за період грудень 2018р. - травень 2019р. на загальну суму 166 489,89 грн., а також рахунки на оплату компенсації витрат на комунальні послуги та відповідні акти за період листопад 2018р. - травень 2019р. на загальну суму 318 605,67 грн.
При цьому, розмір орендної плати за період грудень 2018р. - травень 2019р. сформований в порядку п. 5.1 договору у редакції додаткової угоди № 3 від 01.10.2018р. з урахуванням встановленого у договорі розміру орендного платежу 25 653,29 грн. та щорічної індексації.
Обчислення витрат на комунальні послуги за період листопад 2018р. - травень 2019р., належних до компенсації відповідачем, здійснювалось позивачем в порядку п. 5.4 договору у редакції додаткової угоди № 1 від 01.07.2017р. на підставі показань приладів обліку електроенергії (починаючи з січня 2019р. з урахуванням показань приладу обліку № 8742379, який є відраховуючим), води, газу (із застосуванням коефіцієнту опалення), обсягу фактично вивезених ТПВ, вартості послуг обслуговуючих організацій щодо технічного обслуговування газопроводу (із застосуванням коефіцієнту опалення), приладів обліку газу (із застосуванням коефіцієнту опалення), КТП (з урахуванням частки орендованої площі), пожежної сигналізації (з урахуванням частки орендованої площі), щодо водовідведення стоків (атмосферних опадів) (з урахуванням частки орендованої площі), що відображено в актах зняття показів з приладів обліку від 30.11.2018р., який підписаний відповідачем без зауважень, та від 31.12.2018р., від 31.01.2019р., від 28.02.2019р., від 31.03.2019р., від 30.04.2019р., від 31.05.2019р., від підписання яких відповідач відмовився.
В актах зняття показів з приладів обліку від 30.11.2018р., від 31.12.2018р., від 31.01.2019р., від 28.02.2019р., від 31.03.2019р., від 30.04.2019р. також відображено витрати на електроенергію котельної, нарахування яких здійснювалось на підставі даних електрообладнання та часу його роботи згідно коефіцієнту опалення та які зараховано позивачем у складі витрат на електроенергію (що вбачається з актів щодо компенсації витрат на комунальні послуги за відповідні періоди).
Акти зняття показів з приладів обліку містять відомості щодо застосованих позивачем коефіцієнтів, зокрема, коефіцієнту опалення 0,4589, який визначено з урахуванням загальної опалювальної площі будівлі та орендованої відповідачем опалювальної площі приміщень, коефіцієнту площі 0,2528, який визначено з урахуванням частки орендованої площі до загальної площі будівлі.
В той же час, обсяг та вартість (тарифи) комунальних послуг, з яких обчислювались витрати, належні до компенсації безпосередньо відповідачем (тобто з урахуванням коефіцієнту опалення, частки орендованої площі, фактично вивезеного обсягу ТПВ), підтверджуються актами приймання - передавання товарної продукції (електроенергії)/наданих послуг з компенсації перетікань реактивної електроенергії за грудень 2018р. - травень 2019р., актами надання послуг з обслуговування електроустаткування замовника за грудень 2018р. - травень 2019р., актами надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення № 2604-219 за квітень, травень 2019р., актами здачі - прийняття робіт (надання послуг) з технічного обслуговування засобів автоматичної пожежної сигналізації, дистанційного нагляду діючої автоматичної пожежної сигналізації за грудень 2018р. - травень 2019р., актами прийому - передачі природного газу за грудень 2018р. - квітень 2019р., актами наданих послуг з розподілу природного газу ГРМ за грудень 2018р. - квітень 2019р., актами наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами за грудень 2018р. - квітень 2019р., актами приймання виконаних робіт з технічного обслуговування системи газопостачання за грудень 2018р. - травень 2019р., актами приймання наданих послуг з технічного обслуговування приладів обліку газу за грудень 2018р., березень - травень 2019р., актами виконаних робіт (надання послуг) з технічного обслуговування газового обладнання за лютий 2019р., актами надання послуг з вивезення ТПВ за грудень 2018р., за 1 квартал 2019р., за квітень, травень 2019р., рахунками за централізоване водопостачання та водовідведення за грудень 2018р. - березень 2019р., рахунком № 2604-216/11/АО від 16.01.2019р. на стоки (атмосферні опади) за липень - грудень 2018р., які складені на виконання укладених між обслуговуючими організаціями та позивачем договорів щодо забезпечення об`єкта оренди такими послугами.
Під час розгляду справи ним не заперечено обставини споживання ним комунальних послуг, не спростовано обставини щодо їх споживання в обсязі та кількості, визначених у рахунках та актах та правильності їх обчислення позивачем.
Отже, фактичне споживання відповідачем комунальних послуг за період листопад 2018р. - травень 2019р., їх обсяг та вартість, які визначені позивачем у рахунках та актах, є підтвердженими в порядку ГПК України, і саме лише не підписання ним актів щодо компенсації комунальних послуг та зняття показів з приладів обліку не спростовує такі обставини.
Посилання відповідача, викладені у листах, зокрема, щодо несанкціонованого підключення до лічильника електроенергії, який належить відповідачу, є такими, що не підтверджені жодними доказами, в т.ч. і спільним актом перевірки правильності нарахувань, який неодноразово пропонував скласти позивач.
Так само непідтвердженими є посилання відповідача щодо неналежної якості послуг водопостачання, опалення, щодо блокування евакуаційного проходу, щодо не відновлення вентиляційної системи другого поверху, які також викладені у його листах, більш того ці обставини жодним чином не впливають на грошові зобов`язання відповідача, вони могли бути предметом переговорів між сторонами, а за неможливості вирішення відповідних питань - підставою для заявлення про дострокове припинення договору, право відповідача щодо чого передбачено п. 6.4 договору (яким останній не скористався).
Посилання відповідача щодо не зазначення у договорі положень щодо розрахунку витрат на електропостачання котельної, які вкладені у листах не спростовують правильність розрахунку цих витрат, який відображено позивачем у кожному акті зняття показів з приладів обліку та щодо чого ним надані відповідні роз`яснення. Окрім того, нарахування витрат на електроенергію котельної здійснювалось позивачем і за минулі періоди, ці витрати включалися до вартості комунальних послуг (у складі витрат на електроенергію), про що свідчать підписані відповідачем без зауважень акти зняття показів з приладів обліку від 31.12.2017р., від 28.02.2018р., від 31.03.2018р., акти щодо компенсації комунальних послуг від 31.12.2017р., від 31.03.2018р., та оплачувалися ним.
Посилання відповідача щодо не врахування у договорі зміненої опалювальної площі, які також викладені у його листах, за висновками суду, є помилковими, оскільки з умов додаткової угоди № 1 від 01.07.2017р. вбачається, що витрати на опалення обчислюються пропорційно займаній опалювальній площі, тобто із застосуванням відповідного коефіцієнту опалення, який розраховується з урахуванням орендованої відповідачем опалювальної площі до загальної опалювальної площі будівлі.
З огляду на положення ст. 530 ЦК України, а також погоджений сторонами у розд. 5 договору порядок розрахунків, зобов`язання із внесення орендної плати мали бути виконані відповідачем: за грудень 2018р. - 10.12.2019р., за січень 2019р. - 10.01.2019р., за лютий 2019р. - 10.02.2019р., за березень 2019р. - 10.03.2019р., за квітень 2019р. - 10.04.2019р., за травень 2019р. - 10.05.2019р.; зобов`язання із компенсації витрат на комунальні послуги мали бути виконані відповідачем (з урахуванням дат отримання рахунків): за листопад 2018р. - 19.12.2018р., за грудень 2018р. - 28.01.2019р., за січень 2019р. - 22.02.2019р., за лютий 2019р. - 19.03.2019р., за березень 2019р. - 25.04.2019р., за квітень 2019р. - 20.05.2019р., за травень 2019р. - 01.07.2019р.
При цьому, датою отримання відповідачем відповідного рахунку за квітень 2019р. суд вважає дату проставлення поштою відмітки про невручення поштового відправлення під час доставки - 15.05.2019р. Слід зазначити, що надіслання поштового відправлення (у даному випадку, рахунку за квітень 2019р.) за належною адресою відповідача свідчить про добросовісне виконання позивачем умов договору щодо надання відповідачу рахунку для оплати, а не отримання останнім такого поштового відправлення зумовлено виключно його суб`єктивною поведінкою.
Відповідно до вимог ч.1 ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч.1 ст.525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 ГК України.
Між тим, встановлені обставини справи свідчать, що відповідачем здійснювалось внесення орендної плати за період грудень 2018р. - травень 2019р. та компенсація витрат на комунальні послуги за період листопад 2018р. - травень 2019р. несвоєчасно та не в повному обсязі, внаслідок чого у відповідача виникла заборгованість з орендної плати за зобов`язаннями березня - травня 2019р. у розмірі 84 501,96 грн. та з компенсації витрат на комунальні послуги за зобов`язаннями січня - травня 2019р. у розмірі 138 217,19 грн.
Згідно з ч.2 ст.625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
За приписами ч.2 ст. 551 ЦК України якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.
В силу положень ст. ст. 1, 3 ЗУ Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Частиною 6 ст. 232 ГК України визначено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Умовами п. 7.3 договору передбачено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати орендної плати та інших платежів згідно договору, відповідач сплачує орендодавцю пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми прострочених платежів за кожний день прострочення.
Виходячи із встановленого сторонами строку виконання зобов`язань із внесення орендної плати та компенсації витрат на комунальні послуги, їх прострочення почалось: щодо внесення орендної плати: за зобов`язаннями грудня 2018р. - 11.12.2019р., січня 2019р. - 11.01.2019р., лютого 2019р. - 11.02.2019р., березня 2019р. - 11.03.2019р., квітня 2019р. - 11.04.2019р., травня 2019р. - 11.05.2019р.; щодо компенсації витрат на комунальні послуги: за зобов`язаннями листопада 2018р. - 20.12.2018р., грудня 2018р. - 29.01.2019р., січня 2019р. - 23.02.2019р., лютого 2019р. - 20.03.2019р., березня 2019р. - 26.04.2019р., квітня 2019р. - 21.05.2019р., травня 2019р. - 02.07.2019р.
Розрахунок пені, який здійснений позивачем, та згідно з яким загальний розмір нарахованої відповідачу пені за загальний період з 11.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із внесення орендної плати за грудень 2018р. - травень 2019р. та за загальний період 20.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із компенсації витрат на комунальні послуги за листопад 2018р. - травень 2019р. становить 48 213,83 грн., перевірений господарським судом та встановлено, що позивачем допущено арифметичні помилки.
Тому, господарським судом самостійно, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого мало місце невиконання зобов`язання, здійснено розрахунок пені та встановлено, що розмір пені за загальний період з 11.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із внесення орендної плати за грудень 2018р. - травень 2019р. та за загальний період 20.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із компенсації витрат на комунальні послуги за листопад 2018р. - травень 2019р. становить 47 964,71 грн.
Розрахунок 3% річних, який здійснений позивачем, та згідно з яким загальний розмір нарахованих відповідачу 3% річних за загальний період з 11.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із внесення орендної плати за грудень 2018р. - травень 2019р. та за загальний період 20.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із компенсації витрат на комунальні послуги за листопад 2018р. - травень 2019р. становить 4 948,24 грн., перевірений господарським судом та встановлено, що позивачем допущено арифметичні помилки.
Тому, господарським судом самостійно, не виходячи при цьому за межі визначеного позивачем періоду часу, протягом якого мало місце невиконання зобов`язання, здійснено розрахунок 3% річних та встановлено, що розмір 3% річних за загальний період з 11.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із внесення орендної плати за грудень 2018р. - травень 2019р. та за загальний період 20.12.2018р. по 22.11.2019р. за зобов`язаннями із компенсації витрат на комунальні послуги за листопад 2018р. - травень 2019р. становить 4 950,85 грн. (тобто є більшим, ніж заявлено позивачем до стягнення).
За таких обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність позовних вимог про стягнення з відповідача основного боргу з орендної плати у розмірі 84 501,96 грн. та з компенсації витрат на комунальні послуги у розмірі 138 217,19 грн., пені у розмірі 47 964,71 грн., 3% річних у розмірі 4 948,24 грн. (в межах заявленого розміру 3% річних), а отже і про їх задоволення в цих частинах.
Відповідно до ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.
Згідно з попереднім (орієнтовним) розрахунком судових витрат, наведеним позивачем у позові, їх розмір складає 24 138,22 грн., з яких: 4 138,22 грн. - судовий збір, 20 000 грн. - витрати на професійну правничу допомогу. Вартість правової допомоги включає в себе: правовий аналіз наданих позивачем документів (вивчення документів, консультація) - 4 000 грн., складання позовної заяви та розрахунку штрафних санкцій, подання позовної заяви до суду, за необхідності - складання та подання інших заяв по суті справи (відповідь на відзив) - 10 000 грн., участь у судових засідання у суді першої інстанції - 6 000 грн.
Статтею 126 ГПК України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
За змістом ст. 129 ГПК України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись. Розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Позивачем надано до суду договір про надання правничої допомоги № 0811/19-1 від 08.11.2019р., додаток № 1 від 08.11.2019р. до договору, платіжне доручення № 429 від 25.11.2019р.
За умовами п. п. 1.1, 1.2 договору про надання правничої допомоги № 0811/19-1 від 08.11.2019р., який укладений між ТОВ ВЕСИ (клієнт) та Адвокатським об`єднанням Чорної Оксани , АО надає клієнту правничу допомогу, пов`язану із здійсненням захисту та представництвом інтересів клієнта, наданням йому правової інформації, консультацій та роз`яснень з правових питань, спрямованих на забезпечення реалізації прав, законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також сприяння їх відновленню в разі порушення. Конкретні види правничої допомоги, їх розцінки і об`єм фіксуються сторонами в додатках та/або додаткових угодах до договору. Розмір гонорару (винагороди) АО визначається відповідно до п. п. 3.1.2, 3.1.3 даного договору.
У розд. 3 договору визначено, що надання правничої допомоги АБ здійснюється на підставі усного або письмового доручення (завдання) клієнта При поданні доручення (завдання) клієнт надає АБ опис ситуації, що склалася, перелік документів для вивчення й опрацювання, а також викладає суть своїх вимог. При цьому, клієнт зазначає: мету, яку вважає за необхідне досягти у зв`язку з ситуацією, що склалася; завдання, яке встановлено для виконання АБ; перелік документів, що надано АБ для вивчення та аналізу; строки, в які необхідно виконати це завдання. Загальний розмір гонорару (винагороди за правничу допомогу), що надається згідно з цим договором, розраховується на підставі погоджених сторонами розцінок і фактично наданої правничої допомоги. Конкретні види правничої допомоги, їх розцінки і об`єм фіксуються сторонами в додатках та/або додаткових угодах до договору. Клієнт зобов`язується оплачувати правничу допомогу шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок адвокатського бюро. Клієнт зобов`язується у з-денний строк підписати АБ акт приймання - передавання наданих послуг або надати мотивовану відмову від його підписання. У випадку не надання мотивованої відмови та не підписання акту приймання - передавання наданих послуг у терміни, передбачені даним пунктом договору, послуги вважаються сторонами виконаними у відповідності до умов договору.
У додатку № 1 до договору сторони погодили наступні види правничої допомоги: надання правової інформації, консультацій, складання процесуальних документів та представництво інтересів клієнта у суді першої інстанції (господарський суд Донецької області) у справі за позовом клієнта до ТОВ КОНУС про стягнення заборгованості.
Розмір гонорару (винагороди) АБ Чорної Оксани за надання послуг, передбачених п. 1 даного додатку, складає 20 000 грн. без ПДВ, та включає такі види правничої допомоги за такими розцінками:
-правовий аналіз наданих позивачем документів (вивчення документів, консультація) - 4 000 грн.,
-складання позовної заяви та розрахунку штрафних санкцій, подання позовної заяви до суду, за необхідності - складання та подання інших заяв по суті справи (відповідь на відзив) - 10 000 грн.,
-участь у судових засідання у суді першої інстанції - 6 000 грн.
Гонорар (винагорода), що визначений п. 1 даного додатку, сплачується на підставі рахунку - фактури протягом п`ятнадцяти банківських днів з моменту підписання сторонами даного додатку.
Розмір гонорару (винагороди), що п. 1 даного додатку, включає у себе участь адвоката не більше, ніж у двох судових засіданнях. За участь у подальших судових засіданнях розмір гонорару (винагороди) складає 3 500 грн. без ПДВ за участь в одному судовому засіданні, який сплачується не пізніше дня відповідного судового засідання.
За платіжним дорученням № 429 від 25.11.2019р. на підставі рахунку № 4/ГС від 08.11.2019р. позивачем сплачено на користь АБ Чорної Оксани 20 000 грн.
ОСОБА_1 , якою складено та подано до суду позовну заяву з додатками в т.ч. з розрахунком заборгованості, письмові пояснення по справі за вх. № 4477/20 від 02.03.2020р. з розрахунком заборгованості, клопотання про долучення доказів у справі за вх. № 5076/20 від 10.03.2020р. та яка приймала участь у підготовчих засіданнях 12.02.2020р., 03.03.2020р., має право на зайняття адвокатською діяльністю на підставі свідоцтва про заняття адвокатською діяльністю від 18.07.2019р., здійснює адвокатську діяльність у формі АБ Чорної Оксани згідно Єдиного реєстру адвокатів України та діяла у суді на підставі ордеру серії КС № 674409 від 11.11.2019р.
Отже, надання адвокатом Чорною О.В. позивачу правничої допомоги за видами та обсягом, обумовленими у договорі та додатку до нього, вартість такої правничої допомоги та фактичне понесення позивачем відповідних витрат є підтвердженим.
Водночас, виходячи з того, що позовні вимоги задоволені господарським судом частково, на підставі п.3 ч.4 ст.129 ГПК України витрати на правничу допомогу покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а саме: на відповідача - 19 981,94 грн., на позивача - 18,06 грн.
Також, на підставі п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір, який сплачений позивачем за платіжним дорученням № 428 від 25.11.2019р. у розмірі 4 138,22 грн., покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а саме: на відповідача - 4 134,48 грн., на позивача - 3,74 грн.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд-
В И Р I Ш И В:
1.Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕСИ задовольнити частково.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю КОНУС (87506, Донецька обл., м. Маріуполь, Жовтневий р-н, вул. Гранітна, буд.63, ідент. код ЄДР 32939056) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕСИ (03037, м. Київ, Солом`янський р-н, пр-т Валерія Лобановського, буд.50, ідент. код ЄДР 20358287) основний борг у розмірі 222 719 (двісті двадцять дві тисячі сімсот дев`ятнадцять) грн. 15 коп., пеню у розмірі 47 964 (сорок сім тисяч дев`ятсот шістдесят чотири) грн. 71 коп., 3% річних у розмірі 4 948 (чотири тисячі дев`ятсот сорок вісім) грн. 24 коп., судовий збір у розмірі 4 134 (чотири тисячі сто тридцять чотири) грн. 48 коп., витрати на правничу допомогу у розмірі 19 981 (дев`ятнадцять тисяч дев`ятсот вісімдесят одна) грн. 94 коп.
3. В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складене 27.11.2020р.
Суддя Л.В. Ніколаєва
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2020 |
Оприлюднено | 16.07.2021 |
Номер документу | 98359875 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ніколаєва Лариса Вікторівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ніколаєва Лариса Вікторівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ніколаєва Лариса Вікторівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ніколаєва Лариса Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні