Рішення
від 13.07.2021 по справі 480/1316/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 липня 2021 року Справа №480/1316/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Соп`яненка О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (далі - відповідач). Свої вимоги мотивує тим, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 20.05.2020 № 18-19773/16-20-СГ їй було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області. На підставі отриманого наказу, Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" позивачці було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки їй у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами населеного пункту на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області.

Дана земельна ділянка площею 2,00 га зареєстрована в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 5920683900:02:001:0133.

Вищезазначений проект землеустрою неодноразово подавався позивачкою відповідачу, однак останній відмовляв у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у власність п`ять разів.

Вважає, що наказ відповідача №18-37138/16-20-СГ є незаконним та таким, що прийнятий всупереч вимогам діючого законодавства.

Просить визнати протиправним та скасувати наказ відповідача № 18-37138/16-20-сг від 23.12.2020 Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки ; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність позивача земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га., кадастровий номер 5920683900:02:001:0133, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства та надати у власність та надання у власність цієї земельної ділянки.

Відповідач позов не визнав, у наданому суду відзиві на позовну заяву зазначив, що наказ про відмову у затвердженні проекту землеустрою позивачці від 23.12.2020 № 18-37138/16-20-СГ є правомірним, оскільки при розгляді наданих матеріалів встановлено, що відсутні відомості обчислення середньоквадратичної похибки місцезнаходження межових знаків відносно найближчих пунктів державної геодезичної мережі, геодезичних меж згущення, відповідно до пункту 3.10 "Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками", затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №376 від 18.05.2010.

Крім того, позивачка звернулася до суду з вимогою зобов`язати відповідача примусово затвердити проект землеустрою, що є фактичним втручанням в дискреційні повноваження відповідача. Просив у задоволенні позову відмовити.

Вивчивши матеріали справи й оцінивши докази у справі, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області 20.05.2020 № 18-19773/16-20-СГ позивачці було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області (а.с.10).

Державним підприємством "Центр Державного земельного кадастру" було виготовлено та погодженого проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої за межами населеного пункту на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області (а.с.18-44).

Позивачкою подано відповідачу заяву про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність разом з оригіналом такого проекту та копією витягу з Державного земельного кадастру.

Наказами від 04.08.2020 № 18-23125/16-20-СГ, від 14.09.2020, від 15.10.2020 №31683/16-20-СГ, від 13.11.2020 № 18-34866/16-20-СГ та від 23.12.2020 №18-37138/16-20-СГ. відповідач відмовляв у затвердженні проекту землеустрою.

Підставою для відмови позивачці у затвердженні проекту землеустрою в оскаржуваном наказі (від 23.12.2020 №18-37138/16-20-СГ) зазначено, що при розгляді наданих матеріалів встановлено, що відсутні відомості обчислення середньоквадратичної похибки місцезнаходження межових знаків відносно найближчих пунктів державної геодезичної мережі, геодезичних меж згущення, відповідно до пункту 3.10 "Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками", затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №376 від 18.05.2010.

Суд не погоджується з таким рішенням відповідача та вважає відмову Головного управління Держгеокадастру у Сумській області у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки необґрунтованою з огляду на таке.

Відповідно до ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України (далі ЗК України) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Підстав для відмови у затвердженні належним чином погодженого Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність законодавством не передбачено.

Відповідно до ч. 10 ст. 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідач відмовив позивачці у затвердженні Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав, не передбачених законом, тому дане рішення не може відповідати приписам ч. 2 ст. 2 КАС України.

Таким чином, вимоги позивачки про визнання протиправним та скасування наказу відповідача № 18-37138/16-20-сг від 23.12.2020 Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки є обгрунтованими і підлягають задоволенню.

Що стосується вимоги позивачки зобов`язати прийняти рішення про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, суд зазначає наступне.

27.05.2021 набрав чинності Закон України від 28.04.2021 № 1423-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , яким розд. X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено п. 24 такого змісту:

"З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Отже, з 27.05.2021 дня набрання чинності Законом України від 28.04.2022 № 1423-ІХ (відповідно і п. 24 розд. X Перехідні положення Земельного кодексу України) всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, перелік яких наведено п. 24 розд. X Перехідні положення Земельного кодексу України (до вказаного Переліку спірна земельна ділянка не належить) вважаються землями комунальної власності територіальних громад, і з цього часу розгляд відповідних клопотань громадян, що зацікавлені в одержанні безоплатно у власність таких земельних ділянок віднесено до повноважень відповідних сільських, селищних, міських рад (ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).

З огляду на наведене правові підстави для зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Сумській області області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність позивачки земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га., кадастровий номер 5920683900:02:001:0133, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства та надати у власність та надання у власність цієї земельної ділянки відсутні.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України на користь позивачки підлягає стягненню 908 грн. сплаченого судового збору при зверненні до суду.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки від 23.12.2020 № 18-37138/16-20-СГ, яким відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Кальченківської сільської ради Білопільського району Сумської області.

У задоволенні інших вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (40021, м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 25, код ЄДРПОУ 39765885) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати в сумі 908 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2021
Оприлюднено18.07.2021
Номер документу98364380
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/1316/21

Рішення від 13.07.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 19.03.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні