Рішення
від 13.07.2021 по справі 620/3814/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 липня 2021 року Чернігів Справа № 620/3814/21

Чернігівський окружний адміністративний суду складі:

головуючого судді Заяць О.В.,

за участю секретаря Гарига Л.О.,

представника позивача Чередниченка А.М.,

представника відповідача Шелеста С.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства ''Укрнафта'' в особі Нафтогазовидобувного управління "Чернігівнафтогаз" до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороною земель у Варвинському, Ічнянському, Прилуцькому, Талалаївському районах та в м. Прилуках - державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель на території Чернігівської області ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування припису,

У С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить:

визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 22.03.2021 № 95-ДК/0052 Пр03/01/-21.

Свої вимоги мотивує тим, що вважає висновки державного інспектора, викладені у оскаржуваному приписі необґрунтованими та такими, що суперечать вимогам земельного законодавства, зазначає, що відповідач у приписі безпідставно вказує на порушення позивачем пункту 16 Договору оренди земельної ділянки та приписів статей 96, 97 Земельного кодексу України.

Ухвалою судді від 14.04.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також установлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для надання відзиву на позов.

Ухвалою судді від 11.06.2021 строк підготовчого провадження по справі продовжено на тридцять днів. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження.

Представник відповідача надав до суду відзив на позов, у якому просив відмовити у задоволенні позову та вказав, що орендарем не було проведено біологічну рекультивацію порушених земель, що передбачено індивідуальним робочим проектом на будівництво експлуатаційної свердловини № 55 Ярошівського родовища, а також п. 16 Договору оренди Умови збереження стану об`єкта оренди . На час проведення перевірки земельна ділянка площею 1,71 га, кадастровий номер 7425381000:02:001:0039 не передана до земель державної власності, не приведено у попередній стан для використання за цільовим призначенням, як землі сільськогосподарського призначення.

Від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, у якій заперечував щодо доводів відповідача та просив задовольнити позов у повному обсязі.

Під час судового розгляду справи по суті представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити, представник відповідача заперечував щодо позову та просив відмовити у їх задоовленні.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

25 березня 2020 року на адресу Нафтогазовидобувного управління Чернігівнафтогаз Публічного акціонерного товариства Укрнафта (далі - ПАТ Укрнафта ) надійшов припис № 95-ДК/0052Пр/03/01/-21 (далі - припис), винесений головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Варвинському, Ічнянському, Прилуцькому, Талалаївському районах та м. Прилуках - державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель на території Чернігівської області ОСОБА_1 (далі - державний інспектор).

У приписі зазначено про те, державним інспектором було здійснено заходи державного нагляду(контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах передбачених робочим проектом землеустрою на території Болотницької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області, а саме обстеження земельної ділянки наданої для експлуатації та облаштування свердловини № 55 Ярошівського нафтогазового родовища кадастровий номер 7425381000:02:001:0039 (далі - земельна ділянка).

За результатами зазначеного обстеження, встановлено порушення ПАТ Укрнафта вимог земельного законодавства, а саме пункту 16 Договору оренди земельної ділянки укладеного з Талалаївською районною державною адміністрацією від 17 жовтня 2006 року (далі - Договір оренди земельної ділянки), а також приписи статей 96,97 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).

Вважаючи оскаржуваний припис необґрунтованим, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду для захисту своїх прав та інтересів з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.

Статтею 187 Земельного кодексу України установлено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Відповідно до статті 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до пункту 3 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14 січня 2015 року № 15, основними завданнями Держгеокадастру є: 1) реалізація державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів; 2) надання адміністративних послуг згідно із законом у відповідній сфері; 3) внесення на розгляд Міністра аграрної політики та продовольства пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Закон України від 19.06.2003 № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон №963) визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Так, відповідно до статті 4 Закону №963 об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Частиною першою статті 5 Закону №963 встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно із статтею 6 Закону № 963 до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок (частина четверта статті 9 Закону №963).

Відповідно до статті 10 Закону № 963 державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, у тому числі: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що контроль за використанням та охороною земель є прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів, на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.

Відповідно до ст. 96 землекористувачі зобов`язані: а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; ж) не допускати випалювання сухої рослинності або її залишків з порушенням порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; з) обкошувати (з прибиранням скошеного) та оборювати земельні ділянки, прилеглі до торфовищ, полезахисних лісових смуг, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, у смугах відведення автомобільних доріг і залізниць. Законом можуть бути встановлені інші обов`язки землекористувачів.

У статті 97 ЗК України визначені обов`язки підприємств, установ та організацій, що проводять розвідувальні роботи: підприємства, установи та організації, які здійснюють геологознімальні, пошукові, геодезичні та інші розвідувальні роботи, можуть проводити такі роботи на підставі угоди з власником землі або за погодженням із землекористувачем; строки і місце проведення розвідувальних робіт визначаються угодою сторін; проведення розвідувальних робіт на землях заповідників, національних дендрологічних, ботанічних, меморіальних парків, поховань і археологічних пам`яток дозволяється у виняткових випадках за рішенням Кабінету Міністрів України; підприємства, установи та організації, які проводять розвідувальні роботи, зобов`язані відшкодовувати власникам землі або землекористувачам усі збитки, в тому числі неодержані доходи, а також за свій рахунок приводити займані земельні ділянки у попередній стан; спори, що виникають при проведенні розвідувальних робіт, вирішуються у судовому порядку; при переході із стану дослідно-промислової розробки у промислову розробку підприємствам, установам та організаціям, що проводять розвідувальні роботи, дозволяється використовувати земельну ділянку на підставі угоди на проведення розвідувальних робіт із власником землі або за погодженням із землекористувачем на період оформлення документів, що посвідчують право користування відповідною земельною ділянкою.

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У свою чергу, статтею 2 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень установлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державній реєстрації прав підлягають речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки (пункт 2 частини першої статті 4 Закону).

17 жовтня 2006 року між нафтогазовидобувним управлінням Чернігівнафтогаз ПАТ Укрнафта на підставі розпорядження Талалаївської районної державної адміністрації Чернігівської обласної державної адміністрації № 16 від 18.01.2006 було укладено договір оренди землі. За умовами договору в оренду передавалися земельні ділянки загальною площею 2.59 га, у тому числі в оренду строком на 25 років -0,39 га ріллі; на 2 роки - 1,71 га ріллі; на один рік 0,49 га ріллі ( а. с. 11-17).

Протягом червня-липня 2019 року структурною одиницею Укрнафта Буріння ПАТ Укрнафта - виконавцем робіт було проведено технічну рекультивацію земельної ділянки площею 1,71 га про що 30.07.2019 складено акт про виконання етапу технічної рекультивації земельної ділянки, на якій завершені бурові роботи.

У жовтні 2019 року комісія по прийманню передачі рекультивованих земель у складі голови Талалаївської РДА, начальника відділу Держтеокадастру у Таладаївському районі Чернігівської області, голови Болотницької сільської ради, головного спеціаліста управління контролю за використанням та охороною земель, а також уповноважених осіб виконавця технічної рекультивації та замовника будівництва, склала Акт приймання - передачі рекультивованих земель від 01.10.2019 (Акт приймання - передачі) (а .с. 31-32).

Комісія після огляду в натурі земельної ділянки та вивчення робочого проекту щодо проведення технічної рекультивації земельної ділянки, акту про виконання етапу технічної рекультивації земельної ділянки, прийшла до таких висновків:

роботи по рекультивації земельної ділянки загальною площею 1,71 та, проведені у відповідності з проектом;

рекультивована земельна ділянка придатна для подальшого використання в сільському господарстві (сільськогосподарському виробництві).

Комісією було прийнято рішення про прийняття земель до складу земель резервного фонду Болотницької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області. Зазначений Акт приймання - передачі було, також отримано головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною Кононіченко Ю.М. для передачі Головному управлінню Держгеокадастру у Чернігівській області.

Після оформлення Акту приймання-передачі земельної ділянки до складу земель резервного фонду Болотницької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області було внесено відповідний запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про припинення права користування земельною ділянкою. Даний факт підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 192634678 від 11.12.2019 (а. с. 33).

Таким чином, суд приходить до висновку, що державним інспектором у оскаржуваному приписі протиправно вказано, що земельна ділянка площею 1,71 га не передана до земель державної власності та не приведена у попередній стан для використання за цільовим призначенням (як землі сільськогосподарського призначення). Оскільки, відповідно до Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень після фактичної передачі земельної ділянки до складу земель резервного фонду Болотницької сільської ради Талалаївського району Чернігівської області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про припинення права користування земельною ділянкою кадастровий номер 7425381000:02:001:0039.

Стосовно зазначеного у приписі порушення щодо біологічної рекультивації, то суд зазначає наступне.

Відповідно до змісту статті 166 ЗК України рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель. Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані грунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації. Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.

Згідно з статтею 25 Закону України Про охорону земель від 19 червня 2003 року № 962- IV зі змінами та доповненнями, документацією із землеустрою в галузі охорони земель є схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць та робочі проекти землеустрою. Склад документації із землеустрою в галузі охорони земель та порядок її погодження і затвердження встановлюються Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій". Власники землі та землекористувачі забезпечують виконання заходів з охорони земель та обмежень у використанні земель, передбачених документацією із землеустрою в галузі охорони земель.

Відповідно до частини 2 статті 48 Закону України Про охорону земель від 22 травня 2003 року № 858-IV розміщення і будівництво об`єктів житлово- комунального, промислового, транспортного, іншого призначення здійснюються відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів.

Згідно з частиною 3 статті 54 Закону України Про охорону земель робочі проекти землеустрою щодо рекультивації земель, порушених унаслідок дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу, крім підстав, визначених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть розроблятися на підставі рішення замовника, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою дослідно-промислової розробки родовищ -бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення, нафти і газу.

Порядок проведення технічної та біологічної рекультивації земель передбачено Стандартом державної геологічної служби Охорона довкілля. Рекультивація земель, порушених під час спорудження свердловин на нафту і газ СОУ 73.1-41-11.00.02:2011.

Відповідно до пункту 5.3 СОУ 73.1-41-11.00.02:2011 відносини пов`язані з використанням земельних ділянок для спорудження розвідувальних і експлуатаційних свердловин на нафту і газ регулюються договором оренди землі відповідно до Закону України Про оренду землі . Договір оренди землі укладається на строк, обґрунтований проектною документацією на спорудження свердловини. Надання земельної ділянки в оренду проводять у порядку, встановленому Земельним кодексом України. Для споруджування свердловини виділяють земельну ділянку для короткострокового (на період спорудження свердловини) і довгострокового (на період експлуатації свердловин) користування на умовах оренди. При передачі в оренду сільськогосподарських угідь, які розташовані в межах гірничого відводу, наданого для розробки родовища нафти або газу, строк дії договору оренди земельних ділянок визначають з урахуванням строків початку спорудження свердловини та виробничих споруд, пов`язаних з її експлуатацією, на орендованій земельній ділянці або її частині.

Відповідно до пункту 8.1 розділу 8 СОУ 73.1-41-11.00.02:2011 Рекультивація земель, порушених під час спорудження свердловин на нафту і газ (далі СОУ 73.1-41-11.00.02:2011) біологічний етап рекультивації проводить власник землі (землекористувач) за рахунок коштів, передбачених проектно - кошторисною документацією на спорудження свердловини на нафту і газ. Землекористувачі, які прийняли рекультивовані землі, несуть відповідальність за правильне і своєчасне проведення заходів з біологічної рекультивації земель. За приписами пункту 8.8. СОУ 73.1-41-11.00.02:2011 тривалість біологічної рекультивації визначають у заходах з рекультивації.

Відповідно до пункту 8.8. СОУ 73.1-41-11.00.02:2011 тривалість біологічної рекультивації визначають у заходах з рекультивації і залежить вона від ґрунтово - кліматичних умов, особливостей технічної рекультивації (потужності родючого шару, який наносять), рівня та характеру забруднення ґрунту, ефективності заходів з біологічної рекультивації).

Згідно з пунктом 9.1 СОУ 73.1-41-11.00.02:2011 підприємства установи та організації, які проводять спорудження свердловин на нафту і газ, несуть відповідальність за виконання заходів із збереження та відновлення природних властивостей на відведеній земельній ділянці, передбачених проектом, а саме: зберігання родючого шару ґрунту; виконання в установлений термін планувальних, будівельно-монтажних та інших робіт; якісне і своєчасне знешкодження і захоронення відходів буріння свердловин; виконання технічного етапу рекультивації та своєчасну передачу рекультивованих земель для подальшого їх використання за призначенням; своєчасне перерахування коштів власнику землі на проведення біологічної рекультивації земель.

Відповідно до пункту 9.2. СОУ 73.1-41-11.00.02:2011 землекористувачі, яким передають(повертають) рекультивовані земельні ділянки для подальшого використання в сільському або лісовому господарстві, несуть відповідальність за якісне виконання робіт з відновлення їх родючості (внесення добрив, вапнування, висівання господарських культур тощо) у відповідності до затвердженого проекту, а також за своєчасне їх введення в господарський обіг.

Таким чином, позивачем у Індивідуальному робочому проекті № 55-2015 IF на спорудження експлуатаційної свердловини № 55-Г Ярошівського родовища було передбачено обсяг робіт з біологічної рекультивації та порядок і строки їх проведення (а. с. 35-45).

06.12.2019 на виконання вимог законодавства ПАТ Укрнафта уклало з власником земельної ділянки Болотницькою сільською радою Договір № 218/19-Р на проведення біологічної рекультивації (а. с. 63-67).

Відповідно до пункту 1.1. Договору № 218/19-Р виконавець зобов`язувався виконати власними силами чи силами третіх осіб біологічну рекультивацію земельної ділянки площею 2,1 га ріллі, розташованої на території Болотницької сільської ради Талалаївського району, що надавалась ПАТ „Укрнафта» під будівництво свердловини № 55Г Ярошівського родовища Чернігівської області з урахуванням вимог Індивідуального робочого проекту на споруджування експлуатаційної свердловини № 55Г Ярошівського родовища. Загальна вартість робіт з рекультивації земельної ділянки у відповідності з умовами Договору № 218/19-Р становить 118 649,23 грн без ПДВ (пункт 3.1 Договору № 218/19-Р).

На підтвердження ПАТ Укрнафта до суду надано платіжне доручення від 12 серпня 2020 року № 1168, згідно з яким позивачем перераховано на поточний рахунок власника земельної ділянки 118 649, 23 грн, тобто здійснено 100% оплату витрат на біологічну рекультивацію земельної ділянки.

Пунктом 4.2 Договору № 218/19-Р та вимогами Індивідуального робочого проекту № 55-2015 IF на спорудження експлуатаційної свердловини № 55-Г Ярошівського родовища визначено, що термін виконання робіт з рекультивації земельної ділянки становить 3 роки.

Таким чином, оскільки земельна ділянка була повернута Болотницькій сільській раді Талалаївського району та саме власником було укладено Договір № 218/19-Р, отже на нього і покладено обов`язок проведення біологічної рекультивації земельної ділянки. Також, зазначено, що такий строк, з огляду на роботи які повинні бути виконані спливає лише у грудні 2023 року.

Відповідно до висновку комісії, яка здійснювала приймання земельної ділянки з оренди, про її придатність для використання в сільському господарстві (сільськогосподарському виробництві) зазначено, що після проведення рекультивації земельної ділянки у червні-липні 2019 року рівень її забезпеченості основними поживними речовинами відповідав агрохімічним нормам. Також, сертифікованою лабораторією Науково - дослідного і проектного інституту ПАТ Укрнафта у липні 2019 року проведена оцінка якості ґрунтів та надано паспорт земельної ділянки, у якому зазначені відповідні показники якості родючого шару.

Отже, у оскаржуваному приписі протиправно вказано на порушення пункту 16 Договору оренди земельної ділянки та приписів статей 96,97 Земельного кодексу України.

Згідно з пунктом 19 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийнятий) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк .

Припис - є індивідуально-правовим актом і породжує права та обов`язки для позивача, та має відповідати вимогам, визначеним у статті 2 КАС України, відповідно до яких обґрунтованість є однією з обов`язкових ознак рішення (дії, бездіяльності) суб`єкта владних повноважень.

Оскаржуваний припис не відповідає принципу правової визначеності, який вимагає чіткості та однозначності дій позивача.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 17.09.2019 по справі № 806/1723/18 зазначено, що у приписі про усунення порушень земельного законодавства обов`язково повинно бути зазначено, які саме дії, та на підставі яких положень закону повинен здійснити позивач для усунення встановлених перевіркою порушення вимог законодавства.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про визнання протиправним та скасування припису Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 22.03.2021 № 95-ДК/0052 Пр03/01/-21.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частини першої статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно із частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги необхідно задовольнити повністю.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 22.03.2021 № 95-ДК/0052 Пр03/01/-21.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області на користь публічного акціонерного товариства ''Укрнафта'' судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: Нафтогазовидобувне управління "Чернігівнафтогаз", вул.Вокзальна, 1,м.Прилуки,Прилуцький район, Чернігівська область,17500, РНОКПП: 00136573.

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області, пр.Миру, буд.14,м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ: 39764881.

Повний текст рішення суду виготовлено 16 липня 2021 року.

Суддя О.В. Заяць

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2021
Оприлюднено18.07.2021
Номер документу98365187
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/3814/21

Рішення від 13.07.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Рішення від 13.07.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Ухвала від 11.06.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Ухвала від 14.04.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні