Постанова
від 14.07.2021 по справі 544/1321/18
КАСАЦІЙНИЙ ЦИВІЛЬНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

Постанова

Іменем України

14 липня 2021 року

м. Київ

справа № 544/1321/18

провадження № 61-16118св19

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Воробйової І. А., Коломієць Г. В., Лідовця Р. А., Черняк Ю. В. (суддя-доповідач),

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області,

третя особа - ОСОБА_2 ,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області на рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року у складі судді Сайко О. О. та постанову Полтавського апеляційного суду від 24 липня 2019 року у складі колегії суддів: Кривчун Т. О., Бондаревської С. М., Кузнєцової О. Ю.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У жовтні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області, третя особа - ОСОБА_2 , про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування та зобов`язання вчинити певні дії.

Уточнену позовну заяву мотивовано тим, що 01 серпня 2016 року він звернувся до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області із клопотанням (заявою) про передачу йому безоплатно у власність земельної ділянки, площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства, в селі Велика Круча Пирятинського району Полтавської області. Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 квітня 2017 року № 11 йому надано земельну ділянку, площею 1,0 га, для ведення особистого селянського господарства, в межах с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області та надано йому дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки.

На підставі цього рішення за його заявою Приватним підприємством ЗЕМЛЕУСТРІЙ-2010 (далі - ПП ЗЕМЛЕУСТРІЙ-2010 ) виготовлено проект землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с. Велика Круча на території Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області (далі - проект землеустрою).

Відповідно до проекту землеустрою, який був погоджений у встановленому чинним законодавством України порядку, в тому числі і Великокручанською сільською радою Пирятинського району Полтавської області, йому було виділено земельну ділянку, площею 1,0 га, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства, на території с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

22 травня 2018 року ним був поданий на затвердження до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області проект землеустрою, разом із відповідною заявою.

21 червня 2018 року Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області повідомила його, що у зв`язку з неврахуванням проектною організацією рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 22 березня 2018 року № 9 про затвердження схеми розподілу земельних ділянок на земельному масиві, з якого розподілялися землі зазначеним у заявах громадянам, питання їх затвердження комісією та сесією сільської ради буде розглянуто виключно після подачі на затвердження сесією всіх без винятку проектів відводу земельних ділянок на даному масиві.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,0 га, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області із земель сільськогосподарського призначення. Дозволено провести державну реєстрацію права власності на цю земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за територіальною громадою Великокручанської сільської ради.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11 передано ОСОБА_2 безоплатно в приватну власність земельну ділянку, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

ОСОБА_1 зазначає, що спірна земельна ділянка була виділена Великокручанською сільською радою Пирятинського району Полтавської області йому, а передана в приватну власність ОСОБА_2 .

Ураховуючи викладене, ОСОБА_1 просив:

- визнати незаконними та скасувати рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча та її реєстрацію та рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 в с. Велика Круча для ведення особистого селянського господарства ;

- зобов`язати Великокручанську сільську раду Пирятинського району Полтавської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с. Велика Круча на території Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області, та надати її у власність ОСОБА_1 .

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року позов ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано незаконним та скасовано рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча та її реєстрацію .

Зобов`язано Великокручанську сільську раду Пирятинського району Полтавської області розглянути заяву представника ОСОБА_1 ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 5323881001:01:004:0150) та передачу її у власність від 22 травня 2018 року, та прийняти рішення за даною заявою у відповідності з вимогами чинного законодавства України.

У іншій частині позовних вимог відмовлено.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов, виходив із того, що 28 липня 2018 року Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області, приймаючи рішення № 20, діяла всупереч вимогам статті 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), не здійснивши передачі земельної ділянки у власність фізичній особі, яка подала погоджений проект на затвердження.

Визначаючи зобов`язання відповідача розглянути заяву представника позивача ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства та передачу її у власність від 22 травня 2018 року, та прийняти рішення за цією заявою у відповідності з вимогами чинного законодавства України, суд виходив з того, що це є належним способом захисту порушеного права позивача.

Щодо позовних вимог про скасування рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11, то до суду не надано належних та допустимих доказів порушень з боку відповідача при виділенні земельної ділянки ОСОБА_2 .

Крім того, вимога щодо скасування цього рішення зачіпає права та інтереси власника земельної ділянки ОСОБА_2 , хоча позивачем його процесуальний статус визначений як третьої особи, а не сторони у справі, тому наявні підстави для відмови у задоволенні цієї вимоги.

Однак позивачем не надано суду належних та допустимих доказів щодо порушення відповідачем вимог чинного законодавства України під час прийняття 06 вересня 2018 року Великокручанською сільською радою Пирятинського району Полтавської області рішення № 11.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Полтавського апеляційного суду від 24 липня 2019 року апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 ОСОБА_4 задоволено частково, рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року в частині зобов`язання Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області розглянути заяву представника ОСОБА_1 ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 5323881001:01:004:0150) та передачу її у власність від 22 травня 2018 року, прийняти рішення за даною заявою у відповідності з вимогами чинного законодавства України, а також в частині відмови в інших позовних вимогах скасовано і ухвалено в цій частині нове рішення про задоволення позову.

Визнано незаконним та скасовано рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 в с. Велика Круча для ведення особистого селянського господарства .

Зобов`язано Великокручанську сільську раду Пирятинського району Полтавської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с. Велика Круча на території Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області, та надати її у власність ОСОБА_1 .

У іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції постановив, що відмова Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо земельної ділянки, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, є безпідставною, оскільки проект землеустрою щодо цієї земельної ділянки був виготовлений ПП ЗЕМЛЕУСТРІЙ-2010 на замовлення ОСОБА_1 у 2017 році, а рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області № 9 Про затвердження схеми розподілу земельних ділянок між учасниками АТО прийнято 22 березня 2018 року, тому воно не могло бути враховано ПП ЗЕМЛЕУСТРІЙ-2010 під час виготовлення проекту землеустрою.

Також суд першої інстанції, визнаючи незаконним та скасовуючи рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча та її реєстрацію , як таке, що порушило право позивача на належну йому земельну ділянку, не врахував, що право позивача не може бути відновлено без визнання незаконним та скасування рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 в с. Велика Круча для ведення особистого селянського господарства , оскільки спірна земельна ділянка наразі перебуває у приватній власності ОСОБА_2 , та скасування рішення про визнання на неї права власності за сільською радою, що в подальшому було змінено, є неефективним способом захисту та матиме лише формальний характер без настання жодних юридичних наслідків для позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її доводів

У касаційній скарзі, поданій у серпні 2019 року до Верховного Суду, Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального й процесуального права, просила скасувати рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року та постанову Полтавського апеляційного суду від 24 липня 2019 року і направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Касаційну скаргу мотивовано тим, що суди першої та апеляційної інстанцій не врахували висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 28 лютого 2019 року у справі № 25/1474/16 (провадження № К/9901/19686/18), відповідно до якого у суду відсутнє право втручання в діяльність державних органів при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, та право переймати на себе функції суб`єктів владних повноважень, оскільки чинним законодавством України суди наділені лише компетенцією перевіряти уже застосовані норми права та їх відповідність вищестоящим в ієрархії нормативно-правовим актам. Тому, зобов`язавши державний орган вчинити дії за результатами розгляду ним заяви, суд фактично бере на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого у даному випадку віднесено розгляд заяви у порядку, визначеному законодавством, та право прийняти одне з кількох юридично допустимих рішень.

Також суди першої та апеляційної інстанцій не звернули увагу на те, що у заяві від 01 серпня 2016 року позивачем не було зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, тому Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області, затвердивши схему розподілу земельних ділянок між учасниками антитерористичної операції (далі - АТО) та повідомивши про це позивача, фактично не відмовила позивачу в реалізації його права, а лише скоригувала його в межах чинного законодавства України, не виходячи за межі наданих відповідачу дискреційних повноважень.

Короткий зміст позиції інших учасників справи

Відзиви на касаційну скаргу від інших учасників справи не надходили.

Надходження касаційних скарг до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 04 вересня 2019 року касаційну скаргу Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області на рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року та постанову Полтавського апеляційного суду від 24 липня 2019 року залишено без руху для усунення недоліків.

У вересні 2019 року заявником у встановлений судом строк недоліки касаційної скарги усунуто.

Ухвалою Верховного Суду від 30 вересня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області на рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року та постанову Полтавського апеляційного суду від 24 липня 2019 року і витребувано із Пирятинського районного суду Полтавської області цивільну справу № 544/1321/18.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями 07 лютого 2020 року справу передано судді-доповідачу Черняк Ю. В.

Ухвалою Верховного Суду від 10 червня 2021 року справу призначено до судового розгляду.

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Відповідно до частини другої розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

Положеннями частини другої статті 389 ЦПК України (тут і далі - у редакції, чинній на час подання касаційної скарги) передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до вимог частини першої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що касаційна скарга Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області не підлягає задоволенню.

Фактичні обставини справи

01 серпня 2016 року ОСОБА_1 як учасник бойових дій та учасник антитерористичної операції звернувся до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області із заявою про передачу йому безоплатно у власність земельної ділянки, площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства в селі Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 квітня 2017 року № 11 Про надання земельної ділянки гр. ОСОБА_1 надано ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 1,0 га, для ведення особистого селянського господарства, в межах с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області. Надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,0 га, в с. Велика Круча (навпроти пивоварні з рестораном) для ведення особистого селянського господарства.

На підставі рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 квітня 2017 року № 11 за заявою ОСОБА_1 ПП ЗЕМЛЕУСТРІЙ-2010 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с. Велика Круча на території Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 22 березня 2018 року № 9 Про затвердження схеми розподілу земельних ділянок між учасниками АТО в с. Велика Круча затверджено схему розподілу земельних ділянок між учасниками АТО на раніше зарезервованій земельній ділянці (кадастровий номер 5323881001:01:004:0125) в порядку черговості надходження від них заяв про виділення їм землі та згідно з прийнятим рішенням сільської ради. Зазначено, що ця схема розподілу має бути обов`язково врахована при розробці проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 17 травня 2018 року НВ-5307376822018, відповідно до проекту землеустрою, який був погоджений у встановленому чиним законодавством порядку, ОСОБА_1 була виділена земельна ділянка, площею 1,0 га, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

22 травня 2018 року ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_3 , подав до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області на затвердження погоджений проект землеустрою щодо земельної ділянки, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, та передачу земельної ділянки у власність.

Листом Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 червня 2018 року № 02-13/339 ОСОБА_1 повідомлено, що в зв`язку з неврахуванням проектною організацією рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 22 березня 2018 року № 9 про затвердження схеми розподілу земельних ділянок на земельному масиві, з якого розподілялися землі зазначеним у заявах громадянам, питання їх затвердження комісією та сільською радою буде розглянуто виключно після подачі на затвердження сільської ради всіх без винятку проектів відводу земельних ділянок на даному масиві.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча та її реєстрацію затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,0 га, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства, та проведено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за територіальною громадою Великокручанської сільської ради.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06 серпня 2018 року право власності на земельну ділянку, площею 1,0 га, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства, зареєстровано за Великокручанською сільською радою на підставі рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11 Про передачу у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_2 в с. Велика Круча для ведення особистого селянського господарства передано ОСОБА_2 безоплатно в приватну власність земельну ділянку, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, для ведення особистого селянського господарства в с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, і норми застосованого права

Рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції у частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в с. Велика круча та її реєстрації в апеляційному порядку не оскаржувалось, тому відповідно до частини першої статті 400 ЦПК України не переглядаються в касаційному порядку.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права в межах вимог, заявлених в суді першої інстанції, і доводів касаційної скарги, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції в його нескасовані частині та постанова суду апеляційної інстанції відповідають зазначеним вимогам цивільного процесуального законодавства України.

За змістом статей 15 і 16 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частини другої статті 16 цього Кодексу способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права, визнання правочину недійсним, припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, примусове виконання обов`язку в натурі, зміна правовідношення, припинення правовідношення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відшкодування моральної (немайнової) шкоди, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Для застосування того чи іншого способу захисту необхідно встановити, які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.

Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами передбачений у статті 118 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно із частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Статтею 123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (частина восьма статті 118 ЗК України).

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено та не спростовано матеріалами справи те, що 01 серпня 2016 року ОСОБА_1 як учасник бойових дій та учасник антитерористичної операції відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України звернувся до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області із заявою про передачу йому безоплатно у власність земельної ділянки, площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства в селі Велика Круча Пирятинського району Полтавської області.

Рішенням Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 квітня 2017 року № 11 ОСОБА_1 надано земельну ділянку, площею 1,0 га, для ведення особистого селянського господарства, в межах с. Велика Круча Пирятинського району Полтавської області. Надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,0 га, в с. Велика Круча (навпроти пивоварні з рестораном) для ведення особистого селянського господарства.

На підставі рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 квітня 2017 року № 11 за заявою ОСОБА_1 ПП ЗЕМЛЕУСТРІЙ-2010 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, розташованої в с. Велика Круча на території Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області.

Відповідно до проекту землеустрою, який був погоджений у встановленому чинним законодавством України порядку, ОСОБА_1 була виділена земельна ділянка, площею 1,0 га, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150,

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території села Велика Круча Пирятинського району Полтавської області, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 17 травня 2018 року НВ-5307376822018.

22 травня 2018 року ОСОБА_1 , в особі представника ОСОБА_3 , подав до Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області на затвердження погоджений проект землеустрою щодо земельної ділянки, кадастровий номер 5323881001:01:004:0150, та передачу земельної ділянки у власність.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин дев`ятої, десятої та одинадцятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

З аналізу наведених правових норм убачається, що хоч підстави прийняття рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність не визначені в статті 118 ЗК України, однак правомірність такої відмови є предметом судового контролю.

Листом Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 21 червня 2018 року № 02-13/339 ОСОБА_1 повідомлено, що в зв`язку з неврахуванням проектною організацією рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 22 березня 2018 року № 9 про затвердження схеми розподілу земельних ділянок на земельному масиві, з якого розподілялися землі зазначеним у заявах громадянам, питання їх затвердження комісією та сільською радою буде розглянуто виключно після подачі на затвердження до сільської ради всіх без винятку проектів відводу земельних ділянок на даному масиві.

Однак рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 22 березня 2018 року № 9 не могло бути враховано під час розроблення проекту землеустрою на спірну земельну ділянку, оскільки було прийняте вже після виготовлення проекту.

Таким чином, Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області у строк передбачений чинним законодавством України не розглянула заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою та надання йому у користування земельної ділянки.

Ураховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновком суду апеляційної інстанції про те, що Великокручанська сільська рада Пирятинського району Полтавської області безпідставно відмовила ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки, тому наявні підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства.

Також, оскільки рішенням суду першої інстанції, у неоскаржуваній його частині, було визнано незаконним та скасовано рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 28 липня 2018 року № 20, як таке, що порушило право позивача на належну йому земельну ділянку, то таке право не може бути відновлено без визнання незаконним та скасування рішення Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області від 06 вересня 2018 року № 11 щодо надання спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , для ефективного захисту порушеного права позивача.

Верховний Суд звертає увагу на те, що спірні правовідносини підпадають під врегулювання статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року.

Так, позивач, першим звернувшись до компетентного органу за отриманням у власність земельної ділянки, мав правомірні очікування на реалізацію такого права та законне сподівання на передачу безоплатно у приватну власність спірної земельної ділянки.

Частиною першою статті 2 ЦПК України передбачено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно зі статтею 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року в справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11 вересня 2018 року в справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18), від 30 січня 2019 року в справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18), від 04 червня 2019 року в справі № 916/3156/17 (провадження № 12-304гс18).

Таким чином, суд апеляційної інстанції, розглядаючи спір, який виник між сторонами у справі, правильно визначився із характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, повно та всебічно дослідив наявні у справі докази і надав їм належну оцінку, правильно встановив обставини справи, внаслідок чого ухвалив законне й обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам матеріального та процесуального права.

Колегія суддів не бере до уваги доводи касаційної скарги про те, що судами першої та апеляційної інстанцій під час розгляду справ не враховано висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 28 лютого 2019 року у справі № 25/1474/16 (провадження № К/9901/19686/18), оскільки у справі, що переглядається, інші фактичні обставини.

Інші доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів, що згідно з положеннями статті 400 ЦПК України не належить до повноважень суду касаційної інстанції. Суд касаційної інстанції не наділений повноваженнями втручатися в оцінку доказів (постанова Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 373/2054/16-ц (провадження № 14-446цс18)).

Висновок за результатами розгляду касаційної скарги

Згідно з частиною першою статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що оскаржувані судові рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстави для задоволення касаційної скарги відсутні.

Оскільки касаційна скарга залишається без задоволення, то відповідно до частини тринадцятої статті 141 ЦПК України в такому разі розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись статтями 141, 400, 409, 410, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Великокручанської сільської ради Пирятинського району Полтавської області залишити без задоволення.

Рішення Пирятинського районного суду Полтавської області від 03 квітня 2019 року в його нескасованій частині та постанову Полтавського апеляційного суду від 24 липня 2019 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Д. Д. Луспеник

Судді: І. А. Воробйова

Г. В. Коломієць

Р. А. Лідовець

Ю. В. Черняк

СудКасаційний цивільний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення14.07.2021
Оприлюднено21.07.2021
Номер документу98454236
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —544/1321/18

Постанова від 14.07.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Черняк Юлія Валеріївна

Ухвала від 10.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Черняк Юлія Валеріївна

Ухвала від 30.09.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Кривцова Ганна Василівна

Ухвала від 04.09.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Кривцова Ганна Василівна

Постанова від 24.07.2019

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Кривчун Т. О.

Ухвала від 12.06.2019

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Кривчун Т. О.

Ухвала від 05.06.2019

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Кривчун Т. О.

Ухвала від 16.05.2019

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Кривчун Т. О.

Рішення від 03.04.2019

Цивільне

Пирятинський районний суд Полтавської області

Сайко О. О.

Рішення від 03.04.2019

Цивільне

Пирятинський районний суд Полтавської області

Сайко О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні