Справа №487/2873/20
Провадження №1-кс/487/3983/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.07.2021 Слідчий суддя Заводського районного суду міста Миколаєва ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засіданні в м. Миколаєві клопотання слідчого другого слідчого відділу (з дислокацією у м. Одесі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Миколаєві ОСОБА_3 у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, про продовження строку досудового розслідування, -
ВСТАНОВИВ:
16.07.2021 року слідчий другого слідчого відділу (з дислокацією у м. Одесі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Миколаєві ОСОБА_3 у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України звернувся із клопотанням про продовження строку досудового розслідування на 6 місяців.
В клопотанні зазначив, що Другим слідчим відділом (з дислокацією у м. Одесі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.
У ході проведення досудового розслідування встановлено, що протягом 2016 2020 років службовими особами Одеської міської ради які обіймають особливо відповідальне становище, посади яких віднесено до першої-третьої категорії, діючи умисно, з метою одержання неправомірної вигоди для себе, використовують службове становище всупереч інтересам служби чим спричиняють тяжкі наслідки бюджету міста Одеси.
Строк досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні закінчується 24.07.2021 року. Закінчити досудове розслідування до зазначеного строку не можливо у зв`язку з тим, що необхідно - залучити в якості спеціалістів працівника (-ів) Південного офісу Держаудитслужби з метою надання органу досудового розслідування консультацій під час здійснення документальної та фактичної перевірки закупівлі проведеної Департаментом економічного розвитку ОМР, за наслідками якої, провести судово-економічну експертизу, встановити та допитати свідків кримінального правопорушення, виконати інші слідчі дії, необхідність в яких виникне під час проведення досудового розслідування.
З урахуванням обсягу вищевказаних слідчих і процесуальних дій органу досудового розслідування необхідний додатковий строк у 6 місяців.
В судове засідання слідчий не з`явився, надав заяву про розгляд справи у його відсутності, клопотання підтримує.
Перевіривши надані матеріали клопотання та дослідивши матеріали кримінального провадження, слідчий суддя вважає, що вказане клопотання підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Так, Другим слідчим відділом (з дислокацією у м. Одесі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Миколаєві, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.
У ході проведення досудового розслідування встановлено, що протягом 2016 2020 років службовими особами Одеської міської ради які обіймають особливо відповідальне становище, посади яких віднесено до першої-третьої категорії, діючи умисно, з метою одержання неправомірної вигоди для себе, використовують службове становище всупереч інтересам служби чим спричиняють тяжкі наслідки бюджету міста Одеси.
Так, на думку органу досудового слідства, вищевказані службові особи, з метою одержання неправомірної вигоди, діючи в інтересах окремих юридичних осіб, під виглядом реалізації Програми підтримки інвестиційної діяльності міста Одеси на 2016 2018 роки та в подальшому Міської цільової програми підтримки інвестиційної діяльності на території міста Одеси на 2019 2021 роки, внесли завідомо недостовірні відомості з питань обґрунтування потреби в бюджетних коштах та обсягів фінансування послуг з доступу до системи електронних інтерактивних підручників учнів загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності територіальної громади міста Одеси.
Реалізуючи злочинний намір, 18.06.2018 службовими особами Департаменту економічного розвитку Одеської міської ради (ЄДРПОУ 37549721) був оголошений та проведений тендер (ДК:021:2015:72260000-5, UA-2018-06-18-000874-с) за результатами якого 17.08.2018 укладено договір №41 (127 підключень для 120 000 користувачів) з ПП «Електроник Солюшнс» (ЄДРПОУ 35930978) та 31.08.2018 року проведено оплату в сумі 13 000 900 грн. на його користь.
Продовжуючи злочинний намір, спрямований на отримання неправомірної вигоди, посадові особи головного розпорядника коштів Департаменту економічного розвитку Одеської міської ради протягом 2019 року повторно внесли завідомо недостовірні відомості щодо ефективності реалізації вказаної програми та в подальшому внесли відповідні зміни до Міської цільової програми підтримки інвестиційної діяльності на території міста Одеси на 2019-2021 роки з питань потреби фінансування вказаних заходів.
30.09.2019 року Департамент економічного розвитку Одеської міської ради оголошено тендер на електронному майданчику SmartTender.biz та проведений тендер (ДК:021:2015:72260000-5, UA-2019-09-30-000427-а) за результатами якого 28.11.2019 року укладено договір №87 з ПП «Електроник Солюшнс» (128 підключень для 120 000 користувачів) на загальну суму 6 910 000 грн.
Переможцем ПП «Електронік Солюшенс» були надані послуги з доступу до ресурсу https://www.pidruchnyk.ua (коди доступу).
Зазначений ресурс належить ПП «Гутенбергз» (код ЄДРПОУ 38915135, м. Одеса) який є єдиним постачальником послуг на адресу ПП «Електронік Солюшенс» та фактичним власником ресурсу Підручник.ua.
Проведеним аналізом вказаного інтернет-ресурсу встановлено, що фактично він надає доступ до аналогічних підручників які є у вільному доступу на сайті Міністерства освіти.
Не дивлячись на те, що ч. 5 ст. 75 Закону України «Про освіту» передбачено створення та функціонування спеціального інформаційного ресурсу в мережі Інтернет, на якому у вільному доступі в повному обсязі розміщуються безкоштовні електронні версії підручників або електронні підручники для здобуття повної загальної середньої освіти, а також те, що Міністерством освіти і науки України (далі МОН України) взято курс на абсолютне безкоштовне онлайн користування учнями повною базою шкільних підручників, рекомендованих МОН України та їх розміщенням у вільному доступі на сайтах- ІНФОРМАЦІЯ_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 pidruchniki рішенням Одеської міської ради внесені відповідні зміни до міських цільових програм підтримки інвестиційної діяльності на території міста Одеси та фінансування вказаних витрат.
В той же час звертає на себе увагу те, що Додатком № 4 до Тендерної документації від Постачальника вимагалося надання у складі пропозиції копії документу про наявність грифу Міністерства освіти і науки України або свідоцтва від Міністерства, яким дозволяється використання предмету закупівлі в закладах освіти України. Але такий документ, відповідно до Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України № 537 від 17.06.2008, може бути видано Міністерством чи його установою (ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти») тільки після експертизи вже розробленого Постачальником програмного забезпечення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 988-р від 14.12.2017 схвалено Концепцію реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, якою передбачено на першому етапі (2018-2019 роки) створити національну освітню електронну платформу для розміщення електронних курсів та підручників, розробити електронні підручники, курси дистанційного навчання за навчальними програмами, систему дистанційного навчання для підвищення кваліфікації вчителів. Рамковими документами концепції були Положення про Національну освітню електронну платформу і про електронний підручник, які описують систему забезпечення здобувачів середньої освіти безкоштовними е-підручниками. Нормативно-правова база на той час розроблялася спільно з громадськими організаціями, іншими державними органами, міжнародними структурами, донорами.
Зокрема, на час оголошення та проведення тендеру тривало громадське обговорення проекту наказу «Про затвердження Положення про електронний підручник», технічні і функціональні вимоги якого пов`язані із технічними і функціональними вимогами до програмного забезпечення. З огляду на викладене, на момент прийняття рішення про проведення тендеру, були відсутні чіткі підстави для визначення в тендерній документації технічних вимог до предмету закупівлі, а зазначена в документації Система електронних інтерактивних підручників не враховувала, яким чином вона буде відповідати нормативно-правових та технічних актів, які ще на той час не були затверджені.
В той же час, тендерним комітетом проведено процедуру відкритих торгів, до яких допущено ПП «Електронік Солюшенс» та ТОВ «Вівере Бене 2». Відповідно до даних Електронного реєстру щодо надання грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України, ТОВ «Гутенбергз» (до 24.10.2017 ПП «Гутенбергз») мало платформу для електронних інтерактивних підручників (без контенту), яка була схвалена Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах (протокол № 3 від 18.04.2017). Таким чином, технічним вимогами, зазначеним в тендерній документації, відповідав лише один виробник продукту ТОВ «Гутенбергз» та його дилер ПП «Електронік Солюшенс».
Наведене, на думку органу досудового розслідування, прямо свідчить про наявність у тендерній документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації інших, окрім ПП «Електронік Солюшенс», учасників. Як наслідок, переможцем вказаних торгів визначено ПП «Електронік Солюшенс» з пропозицією 13 900 000 грн., з яким 17.08.2018 укладено договір № 41 на надання 127-ти підключень (кодів доступу) до системи електронних інтерактивних підручників (з розрахунку 1 підключення 1 загальноосвітній навчальний заклад комунальної власності територіальної громади міста Одеси).
Після проведення громадських обговорень, наказами Міністерства освіти і науки України № 440 від 02.05.2018 та № 523 від 22.05.2018 затверджено Положення про електронний підручник та Положення про Національну освітню електронну платформу, відповідно. Зокрема, Положенням про Національну освітню електронну платформу передбачено функціонування Національної освітньої електронної платформи (далі е-платформа), яка є державною спеціалізованою освітньою інформаційно-телекомунікаційною системою, власником якої та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава в особі Міністерства освіти і науки, адміністратором ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», технічним адміністратором ДП «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки.
Основними цілями створення е-платформи є: технологічне забезпечення реформи середньої освіти «Нова українська школа»; забезпечення учасників освітнього процесу сучасними електронними освітніми ресурсами і сервісами; безоплатне забезпечення електронними підручниками (е-підручники) здобувачів повної загальної середньої освіти та відповідних педагогічних працівників; забезпечення е-підручниками інших здобувачів освіти та педагогічних працівників; створення сприятливого середовища для розвитку національного виробництва електронних освітніх ресурсів, сервісів та е-підручників; розвиток електронного навчання і формування цифрової компетентності учасників освітнього процесу в Україні.
Е-платформа включає в себе спеціальний інформаційний ресурс у мережі Інтернет, на якому у вільному доступі в повному обсязі розміщуються безкоштовні електронні версії підручників або е-підручники для здобуття повної загальної середньої освіти. Е-платформа забезпечує безоплатний і вільний доступ користувачів до інформації, що в ній міститься.
У ході здійснення досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні проведено наступне: на підставі ухвал слідчого судді Заводського районного суду м. Миколаєва про дозвіл на проведення обшуку, проведено 18 обшуків; на вилучені під час обшуків речі та документи оглянуті, ухвалами Заводського районного суду м. Миколаєва на них накладені арешти; вилучені під час обшуків комп`ютерні системи та їх частини направлені на відповідні експертні дослідження, проведено три експертні дослідження за експертною спеціальністю 10.9 «Дослідження комп`ютерної техніки та програмних продуктів»; проведено тимчасові доступи до рахунків ПП «Електронік Солюшенс» та ПП «Гутенбергз»; отримано ухвалу Заводського районного суду м. Миколаєва та проведено тимчасовий доступ до платформи (системи) електронної школи «Pidruchnyk.ua» («Підручник.ua»), під час якого одержано повну копію інтернет-ресурсу за посиланням «https://www.pidruchnyk.ua», який перебуває на сервері хостінгу «Hetzner» (Республіка Німеччина); отримано висновок судової комп`ютерно-технічну експертизу сайту.
Відповідно до ч. 1ст. 219 КПК Українистрок досудового розслідування обчислюється з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.
Строк досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить: шість місяців - у кримінальному провадженні щодо кримінального проступку; дванадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо злочину невеликої або середньої тяжкості; вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину. Досудове розслідування повинно бути закінчено: протягом одного місяця з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального проступку; протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину.
Згідно з п. 2 абзацу 2 ч. 1ст. 219 КПК Українистрок досудового розслідування з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань до дня повідомлення особі про підозру становить вісімнадцять місяців - у кримінальному провадженні щодо тяжкого та особливо тяжкого злочину.
Відповідно до ч. 2ст. 294 КПК України, якщо досудове розслідування злочину або кримінального проступку до моменту повідомлення особі про підозру неможливо закінчити у строк, зазначений в абзаці другому частини першоїстатті 219 цього Кодексу, вказаний строк може бути неодноразово продовжений слідчим суддею за клопотанням прокурора або слідчого, погодженого з прокурором, на строк, встановлений пунктами 1-3 частини другоїстатті 219 цього Кодексу.
Якщо з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину досудове розслідування (досудове слідство) неможливо закінчити у строк, зазначений у пункті 2 абзацу третього частини першоїстатті 219 цього Кодексу, він може бути продовжений в межах строків, встановлених пунктами 2 та 3 частини другоїстатті 219 цього Кодексу: до трьох місяців - керівником місцевої прокуратури, заступником Генерального прокурора; до шести місяців - слідчим суддею за клопотанням слідчого, погодженим з керівником регіональної прокуратури або його першим заступником чи заступником, заступниками Генерального прокурора (п. 1, 2 ч. 3ст. 294 КПК України).
Відповідно до вимог ч.1ст.295-1КПК України у випадках, передбачених статтею 294 цього Кодексу, продовження строку досудового розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за відповідним клопотанням прокурора або слідчого.
Згідно з ч.ч. 4, 5ст. 295-1 КПК України, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування до повідомлення особі про підозру у разі його протиправності та необґрунтованості. Крім підстав, передбачених частиною четвертою цієї статті, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про продовження строку досудового розслідування після повідомлення особі про підозру, якщо слідчий не доведе, що додатковий строк необхідний для отримання доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду, або для проведення чи завершення проведення експертизи, за умови що ці дії не могли бути здійснені чи завершені раніше з об`єктивних причин, а також якщо досліджені під час вирішення цього питання обставини свідчать про відсутність достатніх підстав вважати, що сталася подія кримінального правопорушення, яка дала підстави для повідомлення про підозру, та/або підозрюваний причетний до цієї події кримінального правопорушення.
Вісімнадцятимісячний строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 , закінчується 24.07.2021 .
Закінчити досудове розслідування до зазначеного строку не можливо у зв`язку з тим, що необхідно: - залучити в якості спеціалістів працівника (-ів) Південного офісу Держаудитслужби з метою надання органу досудового розслідування консультацій під час здійснення документальної та фактичної перевірки закупівлі проведеної Департаментом економічного розвитку ОМР, за наслідками якої, провести судово-економічну експертизу, встановити та допитати свідків кримінального правопорушення, виконати інші слідчі дії, необхідність в яких виникне під час проведення досудового розслідування.
Без виконання відповідних слідчих та оперативно-розшукових дій неможливо прийняти у кримінальному провадженні законне кінцеве рішення, оскільки без них досудове розслідування буде неповним.
Таким чином, доведено наявність підстав для продовження строку досудового розслідування на 6 місяців, а саме до 24.01.2022 року, у зв`язку з чим клопотання слідчого є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 219, 294, 295, 295-1 КПК України, слідчий суддя
УХВАЛИВ:
Клопотання слідчого Слідчого відділу (з дислокацією у м. Одесі) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Миколаєві ОСОБА_3 у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, про продовження строку досудового розслідування задовольнити.
Продовжити строк досудового розслідування у кримінальному провадженні № 62020150000000090 від 24.01.2020 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України на 6 місяців, а саме до 24.01.2022 року.
Ухвала оскарженню не підляга є.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Заводський районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2021 |
Оприлюднено | 31.01.2023 |
Номер документу | 98454997 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строку досудового розслідування |
Кримінальне
Заводський районний суд м. Миколаєва
Щербина С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні