ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
20 липня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2226/21
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Ірметової О.В.
за участю:
секретаря судового засідання: Попової Н.І.
представника позивача: Харчука В.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
26 квітня 2021 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 04.06.2020 позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 100 (сто) м.кв. (довжина ділянки 10 м, ширина ділянки 10 м) із земель комунальної власності, з метою подальшої передачі в оренду, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної).
Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020 було вирішено надати дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0100 га із земель комунальної власності, з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) з метою забезпечення теплом об`єктів соціальної сфери міста Рубіжне Луганської області.
На підставі вищевказаного рішення позивачем із державним підприємством Центр державного земельного кадастру Луганська регіональна філія було укладено договір про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № б/н від 01.09.2020.
На виконання умов договору державним підприємством Центр державного земельного кадастру Луганська регіональна філія було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (І 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 .
12.10.2020 відділом у м. Сєвєродонецьку Головного управління Держгеокадастру у Луганській області було зареєстровано у Державному земельному кадастрі та надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:02:005:0102.
19.10.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).
19.10.2020 відповідачем на офіційному веб-сайті було розміщено проект рішення Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло , у якому було зазначено наступне: вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду на 49 (сорок дев`ять) років ТОВ Рубіжтепло земельну ділянку (кадастровий номер 4412500000:02:005:0102) із земель комунальної власності (категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), площею 0,0100 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води). Орендна плата розраховується на підставі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Порядку розрахунку орендної плати за землю на території м. Рубіжне, затвердженого рішенням Рубіжанської міської ради від 24.09.2015 № 55/1, та буде коригуватися щорічно з урахуванням індексу інфляції, визначеного законодавством України. ТОВ Рубіжтепло укласти договір оренди землі з Рубіжанською міською радою та здійснити заходи щодо державної реєстрації права користування земельною ділянкою .
20.01.2021 відповідно до пункту 57 протоколу № 9 засідання постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, містобудування та земельних відносин при розгляді проекту рішення комісія рекомендувала винести його на сесію з відмовою у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу.
27.01.2021 відповідач прийняв рішення № 6/209 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло у якому було зазначено наступне: Відмовити у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 року начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу .
Позивач вважає рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 6/209 від 27.01.2021 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Отже, позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 6/209 від 27.01.2021 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло та зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області повторно розглянути на найближчому пленарному засіданні заяву товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло від 16.10.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).
Ухвалою суду від 29 квітня 2021 року даний позов прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, та запропоновано відповідачу протягом семи днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі надіслати (надати) суду та позивачу відзив на позовну заяву (відзив) і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду) разом з документами, що підтверджують надіслання (надання) позивачу копії відзиву та доданих до нього документів.
Ухвалою суду від 12 травня 2021 року заяву представника відповідача про продовження строку для надання відзиву на позовну заяву у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено. Продовжено строк для подання відзиву на позовну заяву - протягом п`яти робочих днів з дня отримання копії ухвали суду.
14 червня 2021 року відповідачем подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування власних заперечень відповідач посилається на те, що закон встановлює можливість затвердження таких проектів землеустрою: 1) надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; 2) формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
В даному випадку звертає увагу на доктрину суворого тлумачення закону, оскільки в абц. 2 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України зазначається, що рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою, а не проекту, а тому питання щодо 1) надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; 2) формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) не можуть одночасно бути затвердженні один проектом землеустрою.
Аналізуючи рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020, відповідач приходить до висновку що Рубіжанська міська рада Луганської області надала дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0100 га, із земель комунальної власності з метою передачі в оренду, розташованої за адресою АДРЕСА_1 , для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) з метою забезпечення теплом об`єктів соціальної сфери міста Рубіжне Луганської області.
Тобто на момент надання дозволу рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020, земельна ділянка, якій в подальшому присвоєно кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 ще несформована.
Тому повертаючись до статті 123 Земельного кодексу України товариство з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло повинно було отримати дозвіл на формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0100 га, із земель комунальної власності з метою передачі в оренду, розташованої за адресою АДРЕСА_1 .
Однак із рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020 слідує, що земельна ділянка, якій в подальшому присвоєно кадастровий номер 4412500000:02:005:0102 має цільове призначення для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної).
У даному випадку, якщо не було подано заяву на надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення, то цільове призначення земельної ділянки, якій в подальшому присвоєно кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, було погоджено власником, як: для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної).
Відповідно до Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 587 від 28.09.2012, Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 287 від 12.11.2015, Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 261 від 23.05.2017 (надалі - Наказ) зазначається, що землі енергетики (землі, надані в установленому порядку для розміщення, будівництва і експлуатації та обслуговування об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (атомні, теплові, гідро- та гідроакумулюючі електростанції, теплоелектроцентралі, котельні), об`єктів альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії вітру, сонця та інших джерел), об`єктів передачі електричної та теплової енергії (повітряні та кабельні лінії електропередачі, трансформаторні підстанції, розподільні пункти та пристрої, теплові мережі), виробничих об`єктів, необхідних для експлуатації об`єктів енергетики, в тому числі баз та пунктів) відносяться до розділу 14, і можуть мати відповідно цільове призначення 14.01, 14.02, 14.03.
Однак вже в заяві товариство з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло від 16.10.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 просить встановити цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розділення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розділення води), що в свою чергу відповідно Наказу повинно мати цільове призначення земельної ділянки 11.04, тобто для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) .
Відповідно до Витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку (НВ 4404826352020 від 12.10.2020), що доданий Товариством з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло , слідує, що дійсно земельна ділянка загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, має цільове призначення земельної ділянки 11.04, тобто для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) .
А тому Товариством з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло було порушено процедуру отримання земельної ділянки державної або комунальної власності у користування, що передбачена статті 123 Земельного кодексу України, оскільки в рішенні Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,0100 га, із земель комунальної власності з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної), що відносяться до розділу 14, і може мати відповідно цільове призначення 14.01, 14.02, 14.03, а вже в заяві товариство з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло від 16.10.2020 про затвердження проекту землеустрою зазначає цільове призначення земельної ділянки 11.04, тобто для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) .
А тому відповідач вважає, що рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 6/209 від 27.01.2021 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло , яким було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, є законним та не підлягає скасуванню.
Щодо підстав відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ Рубіжтепло згідно рішення міської ради від 27.01.2021 № 6/209 відповідач зазначає наступне.
Форма акту приймання-передачі межових знаків на зберігання від 23.09.2020 (сторінка 28 проекту) не відповідає формі, закріпленій у Додатку 2 до Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, яка затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, а саме:
- в акті не зазначено у присутності яких власників (користувачів) суміжних земельних ділянок був складений акт;
- у п. 1 акту не зазначено кадастрового номеру земельної ділянки та найменування юридичної особи - власника/користувача земельної ділянки;
- у п. З акту не підкреслено, які особи (власники або землекористувачі) не мають претензій до існуючих меж;
- у п. 4 акту не зазначено найменування юридичної особи, якій межові знаки пред`явлені та передані на зберігання, та які ознайомлені про адміністративну відповідальність за знищення межових знаків;
- в акті відсутній п. 5;
- не зазначено кількість аркушів у додатку;
- в акті зазначено, що Рубіжанська міська рада є суміжним землекористувачем, тоді як міська рада є представницьким органом місцевого самоврядування і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси власника землі - територіальної громади міста Рубіжне.
Також відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України Про Державний земельний кадастр на кадастровому плані (сторінка 36 проекту) не відображено кадастровий номер земельної ділянки, який визначений витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Вид використання земельної ділянки не відповідає виду використання земельної ділянки, який визначено у витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки запропоновано цільове призначення земельної ділянки - для експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд технічної інфраструктури (для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту), код згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель - 11.04, який відносить земельну ділянку до земель промисловості.
Інших матеріалів або інформації щодо типу, параметрів котельні, виду палива, тощо ТОВ Рубіжтепло не надало. Поряд з цим, підпунктом 3.6 пункту З ДБН В.2.5-77:2014 Котельні визначено термін котельня (котельна установка) це приміщення, будівля, споруда чи їх комплекс, у яких розміщено сукупність обладнання та пристроїв, призначені для вироблення теплової енергії та передавання її теплоносію (водяна пара або гаряча вода) з метою теплозабезпечення споживачів.
Відповідач звертає увагу на службовий лист начальника відділу архітектури та містобудування управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради Луганської області Євсюкової Т.Ф. від 04.01.2021 № 1, який був наданий до вказаного проекту рішення і міститься в матеріалах 6 сесії міської ради. Так, ОСОБА_1 було встановлено, що земельна ділянка, розташована за адресою АДРЕСА_1 відповідає Плану зонування території м. Рубіжне щодо можливості розміщення об`єктів для забезпечення життєдіяльності населення, але зазначене будівництво не передбачено генеральним планом міста та іншою містобудівною документацією. В той же час, згідно підпункту 5.1.1 пункту 5 ДБН В. 2.5-77:2014 Котельні земельні ділянки, будинки і споруди для будівництва і розташування котельнь вибирають відповідно до схеми теплопостачання, проектів планування та забудови міст, селищ і сільських населених пунктів, генеральних планів підприємств із загальними об`єктами (промислових вузлів).
Виходячи з наведеного, виявлені у проекті землеустрою щодо відведення невідповідності та недоліки надають усі підстави вважати його таким, що не відповідає вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Ухвалою суду від 14 червня 2021 року закрито підготовче провадження у адміністративним справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином (том 2 а.с.103).
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов висновку щодо часткової обгрунтованості позовних вимог з огляду на наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло (том 1 а.с. 7) 04.06.2020 звернулося до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 100 (сто) м.кв. (довжина ділянки 10 м, ширина ділянки 10 м) із земель комунальної власності, з метою подальшої передачі в оренду, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) (том 1 а.с. 14).
За результатами розгляду якої було прийнято рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020, яким було вирішено надати дозвіл Позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0100 га із земель комунальної власності, з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) з метою забезпечення теплом об`єктів соціальної сфери міста Рубіжне Луганської області (том 1 а.с. 8).
Позивачем із державним підприємством Центр державного земельного кадастру Луганська регіональна філія було укладено договір про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № б/н від 01.09.2020 (том 1 а.с. 9).
Державним підприємством Центр державного земельного кадастру Луганська регіональна філія було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 (том 1 а.с. 10-29).
Відповідно до висновку експерту державної експертизи про розгляд документації із землеустрою №11066/82-20 від 29.09.2020 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам та погоджується (том 1 а.с. 29).
Позивач звернувся до Відповідача із заявою від 16.10.2020, у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102 , яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) (том 1 а.с 31).
Відповідачем з огляду на пояснювальну записку Управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради від 19.10.2020 № 462 (том 1 а.с. 34) було складено проект рішення Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло , відповідно до якого вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду на 49 (сорок дев`ять) років ТОВ Рубіжтепло земельну ділянку (кадастровий номер 4412500000:02:005:0102) із земель комунальної власності (категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), площею 0,0100 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води). (том 1 а.с. 33)
Вказаний проект був повторно направлено на погодження до спеціалісті міської ради, після чого повторно спрямовано на розгляд депутатської комісії, за результатами якого спеціалісти юридичного відділу міської ради та відділу архітектури та містобудування знайшли ряд зауважень до проекту рішення, а саме рекомендувала винести його на сесію з відмовою у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу, про що складено протокол № 9 від 20.01.2021 засідання постійної комісії з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, містобудування та земельних відносин (том 1 а.с.39).
Згідно із інформацією, що зазначена в інформаційній записці від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування, приймаючи рішення № 113/40 від 24.06.2020 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло Рубіжанська міська рада визначила вид використання земельної ділянки - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної). Вид використання земельної ділянки - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) визначено також у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тоді як витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (дата формування 12.10.2020, номер НВ-4404826352020) містить загальні відомості про земельну ділянку, в яких визначено вид використання земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) (том 1 а.с.41-42).
В окремій думці начальника юридичного відділу Рубіжанської міської ради від 06.01.2021 № 7 зазначено, що наявна очевидна невідповідність проекту землеустрою розробленого для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту з даними, внесеними до Державного земельного кадастру - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) (том 1 а.с. 43-44)
27 січня 2021 року відповідачем прийнято рішення № 6/209 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло , яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу (том 1 а.с. 40).
Спірним питанням є правомірність рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 6/209 від 27.01.2021 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло .
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Згідно з частинами першою та другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з абзацом першим частини третьої статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Із аналізу вищезазначених положень слідує, що законодавцем передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Разом із тим, як слідує з матеріалів справи, відмова відповідача у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 вмотивована невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 року начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу. Так, відповідач зазначає про невідповідність проекту землеустрою розробленого для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту з даними, внесеними до Державного земельного кадастру - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).
Відтак, посилання відповідача, на думку суду, є необґрунтованими з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 04.06.2020 позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної).
При цьому, рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/40 від 24.06.2020 надати дозвіл Позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) з метою забезпечення теплом об`єктів соціальної сфери міста Рубіжне Луганської області.
У висновку експерту державної експертизи про розгляд документації із землеустрою №11066/82-20 від 29.09.2020 погоджено саме проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради, який відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
Крім того, позивач звернувся до Відповідача із заявою, у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду земельну ділянку, яка буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)
Таким чином, виходячи з комплексного аналізу зазначених документів суд дійшов до висновку, що спірну земельну ділянки відведено для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту, а саме розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної.
Так, відповідачем не доведено невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, що є єдиною підставою відмови у наданні такого дозволу.
Суд зазначає, що відповідно до положень ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно ч. 2 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
В п. 1 ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Таким чином, однією з умов захисту в адміністративному суді прав, свобод, законних інтересів фізичних (юридичних) осіб є наявність факту порушень, вчинених або допущених органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими і службовими особами. При цьому, порушенням суб`єктивного права особи є створення будь-яких перепон у реалізації нею свого суб`єктивного права, що унеможливлюють одержання особою того, на що вона вправі розраховувати в разі належної поведінки зобов`язаної особи.
Відповідно до ч. 3 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
З метою повною захисту прав та інтересів позивача, враховуючи встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про необхідність визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської ради Луганської області від 27.01.2021 № 6/209 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло та зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області повторно розглянути на найближчому пленарному засіданні заяву товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло від 16.10.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки у даній справі позовні вимоги підлягають задоволенню, а згідно з частиною першою статті 139 КАС України судові витрати підлягали оплаті, судовий збір у розмірі 2270,00 грн. належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
Щодо вимоги позивача про відшкодування витрат на правову допомогу.
Право на правову допомогу гарантовано статтями 8, 59 Конституції України, офіційне тлумачення якого надано Конституційним Судом України у рішеннях від 16.11.2000 № 13-рп/2000, від 30.09.2009 № 23-рп/2009 та від 11.07.2013 № 6-рп/2013.
Так, у рішенні Конституційного Суду України від 30.09.2009 № 23-рп/2009 зазначено, що правова допомога є багатоаспектною, різною за змістом, обсягом та формами і може включати консультації, роз`яснення, складення позовів і звернень, довідок, заяв, скарг, здійснення представництва, зокрема, в судах та інших державних органах, захист від обвинувачення тощо.
У свою чергу, ст. 132 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до приписів ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи. У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Частиною 7 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Отже, з аналізу наведених правових норм, убачається, що документально підтверджені судові витрати підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
При цьому, варто зазначити, що склад та розміри витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі.
Також, на підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги, документи, що свідчать про оплату обґрунтованого гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 21.03.2018 у справі № 815/4300/17, від 11.04.2018 у справі № 814/698/16.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, про що, зокрема, відзначено у пункті 95 рішення у справі Баришевський проти України (Заява № 71660/11), пункті 80 рішення у справі Двойних проти України (Заява № 72277/01), пункті 88 рішення у справі Меріт проти України (заява № 66561/01), заявник має право на відшкодування судових та інших витрат лише у разі, якщо доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їх розмір обґрунтованим.
Крім того, у пункті 154 рішення Європейського суду з прав людини у справі Lavents v. Latvia (заява 58442/00) зазначено, що згідно зі статтею 41 Конвенції Суд відшкодовує лише ті витрати, які, як вважається, були фактично і обов`язково понесені та мають розумну суму.
Склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені.
Суд зазначає, що відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.
Як вбачається з матеріалів справи, представник позивача адвокат Корнієнко Максим Ігоревич та позивач ТОВ Рубіжтепло уклали договір про надання правової допомоги від 22.04.2021 б/н (том 1 а.с. 55).
На виконання договору про надання правової допомоги складено акт виконаних робіт від 23.04.2021 та акт приймання передачі від 23.04.2021 (том 1 а.с. 56-57).
Відповідно до п. 4.3 зазначеного договору за надання правової допомоги клієнт сплачує адвокату гонорар у фіксованій сумі протягом 10 робочих днів з моменту набрання законної сили рішенням суду у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, а саме 500 грн. - за консультацію щодо звернення до суду, 5000 грн. - за складання адвокатом позовної заяви.
Крім цього, суд зазначає, що доказів фактичної оплати послуг адвоката на день вирішення спору по суті до суду не надходило та не подано, що позбавляє суд можливості надати правову оцінку співмірності заявлених судових витрат на правову допомогу.
Інших об`єктивних обставин поважності причин, які б перешкоджали стороні позивача подати своєчасно необхідні докази, суду не надано.
Поряд з цим, як зазначено в частині 7 ст. 139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Отже, чинним законодавством передбачено відповідний строк, протягом якого особа може звернутись до суду із заявою щодо стягнення витрат, які вона сплатила у зв`язку із розглядом справи.
У свою чергу суд звертає увагу, що докази, які підтверджують витрати на правову допомогу до закінчення судових дебатів у справі на адресу суду не надано.
Відтак, представником позивача не дотримано вимоги ч. 7 ст. 139 КАС України.
За таких обставин, враховуючи вищенаведене та відсутність поважних причин та відповідних доказів, що підтверджують розмір понесених судових витрат, що є необхідною умовою для прийняття відповідного рішення, - відтак, суд відмовляє в стягненні з відповідача понесених позивачем витрат на правову допомогу.
Керуючись статтями 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 26023286, Луганська область, м. Рубіжне, пл. Володимирська, 2) від 27.01.2021 року № 6/209 Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ Рубіжтепло .
Зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області (код ЄДРПОУ 26023286, Луганська область, м. Рубіжне, пл. Володимирська, 2) повторно розглянути на найближчому пленарному засіданні заяву товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло від 16.10.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0100 га, кадастровий номер 4412500000:02:005:0102, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю Рубіжтепло (код ЄДРПОУ 38534098, Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Заводська, б. 18) за рахунок бюджетних асигнувань Рубіжанської міської ради Луганської області (код ЄДРПОУ 26023286, Луганська область, м. Рубіжне, пл. Володимирська, 2) судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).
В решті позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Повний текст судового рішення складено та підписано 22 липня 2021 року.
Суддя О.В. Ірметова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2021 |
Оприлюднено | 23.07.2021 |
Номер документу | 98487124 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Ірметова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні