Справа № 675/1565/19
Провадження № 2/675/57/2021
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"20" травня 2021 р. м.Ізяслав
Ізяславський районний суд Хмельницької області в складі: головуючого -
судді Демчука П.В.
з участю секретаря судового засідання Григор`євої О.С.,
представника позивача - адвоката Кривінчук О. В.,
представника відповідача - адвоката Каруна В.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження у залі суду в м. Ізяслав цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного реєстратора комунального підприємства Бюро нерухомості Поділля Кметь Володимира Леонідовича, ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю Поділлятрансагро про визнання незаконною бездіяльності, визнання незаконним наказу, скасування державної реєстрації права власності, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та скасування державної реєстрації речового права,
в с т а н о в и в :
У липня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного реєстратора Комунального підприємства Бюро нерухомості Поділля Кметь В.Л., ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю Поділлятрансагро про визнання незаконною бездіяльності, визнання незаконним наказу, скасування державної реєстрації права власності, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та скасування державної реєстрації речового права. В обгрунтування поданої заяви зазначила, що з метою створення фермерського господарства у 2014 році вона звернулася до Держземагенства (на даний час - Держгеокадастр) у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу щодо відведення земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства за межами Сахновецької сільської ради Ізяславського району.
Наказом № 22-3749/14-14-СГ від 03.09.2014 року їй надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами Сахновецької сільської ради Ізяславського району з кадастровим номером 6822186600:05:018:0001 площею 80,1019 га з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства. Позивачкою було виготовлено документацію та сформовано земельну ділянку і 15.02.2015 року проведена реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. 09 липня 2015 року позивачка подала заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з усіма необхідними документами, однак листом відповідача від 27 жовтня 2015 року їй повідомлено про відмову у затвердженні проектів землеустрою. Не погоджуючись із діями ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, позивачка звернулася до Хмельницького окружного адміністративного суду, який своїм рішенням від 17.02.2016 року визнав протиправною бездіяльність Держгеокадастру у Хмельницькій області щодо нерозгляду у встановлені законодавством України строки розгляду заяв про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 80,108 га за межами населених пунктів Ізяславського району. Однак зазначене судове рішення не виконане.
01.03.2016 р. позивачка знову звернулася із заявою до відповідача 1, однак ним дана відповідь, в якій було зазначено, що прокуратурою Хмельницької області оскаржуються накази про надання дозволу на розроблення проектів із землеустрою на оспорювану земельну ділянку. Рішенням апеляційного суду Хмельницької області від 11.09.2017 року по справі № 675/1476/16-ц відмовлено у задоволенні позову заступника прокурора Хмельницької області у визаннні недійсним наказу Держгеокадастру у Хмельницькій області від 03.09.2014 року № 22-3649/14-14-СГ.
На чергову заяву позивачки від 18.09.2017 року щодо погодження проекту землеустрою Головним управлінням Держгеокадастру в Хмельницькій області надана відповідь від 28.09.2017 року, в якій відповідач мотивує свою відмову тим, що термін дії висновку про погодження документації із землеустрою минув.
ОСОБА_1 вказує, що нею було дотримано всі необхідні вимоги про щодо порядку набуття земельної ділянки в оренду, зволікання із передачею земельної ділянки в оренду мало місце не з її вини, а з вини Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Не передавши спірну земельну ділянку для позивачки, відповідач 11.12.2017 року видав наказ № 22-23189-СГ, яким затвердив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із зміною виду цільового призначення та передав у власність для ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер 6822186600:05:018:0812 для ведення особистого селянського господарства, виділивши її з кадастрового номера 6822186600:05:018:001 з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства.
На підставі даного наказу державний реєстратор комунального підприємства Бюро нерухомості Поділля Кметь В.Л. рішенням про державну реєстрацію прав та обтяжень за індексним номером 38914624 від 22.17.2017 року, реєстраційним номером 144699568221 провів державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822186600:05:018:0818 за ОСОБА_2 .
Крім того, ОСОБА_2 передав дану земельну ділянку в оренду для ТОВ Поділлятрнсагро та в Державному реєстрі речових прав зареєстроване відповідне право оренди.
З урахуванням наведеного позивачка просить суд: - визнати незаконною бездіяльність Головного управління Держгеокадатру у Хмельницькій області щодо неприйняття ним рішення стосовно поданої заяви про затвердження проекту землеустрою та передачі позивачці у користування земельної ділянки площею 80 га;
-визнати незаконним накази Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-23189-СГ від 11.12.2017 року;
-скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер 6822186600:05:018:0812;
-визнати недійсним договір оренди земельної ділянки та скасувати державну реєстрацію речових прав за договором оренди № 3 від 22.11.2018 року, укладеним між ТОВ Поділлятрансагро та ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер 6822186600:05:018:0812.
Ухвалою судді Ізяславського районного суду Хмельницької області від 19 серпня 2019 року прийнято позовну заяву ОСОБА_1 до розгляду, відкрито провадження та призначено підготовче судове засідання на 26 вересня 2019 року, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 27 липня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено дану справу до судового розгляду по суті на 22 січня 2020 року.
19 жовтня 2020 року представником позивачки - адвокатом Кривінчук О.В. подана уточнена позовна заява, а також клопотання про проведення судової почеркознавчої експертизи, однак ухвалою суду від 21 жовтня 2020 року у поновлення процесуального стоку відмовлено та заява про уточнення позовних вимог залишена без розгляду.
Від представника ТОВ Поділлятрансагро надійшов відзив на позов, в якому він вважає позовні вимоги необгрунтованими та безпідставними, дії відповідачів правомірними, позивачка вже використала своє право на отримання земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства, нею також обраний невірний спосіб захисту, а тому у задоволення позовних вимог просить відмовити.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у поданому відзиві проти позову заперечило з тих підстав, що позивач не надав суду доказів про те, що в момент прийняття наказу № 22-23189-СГ від 11.12.2017 року на земельну ділянку з кадастровим номером 6822186600:05:018:0812 були зареєстровані речові права позивача. Також позивач не надав доказів щодо реєстрації будь-яких обтяжень на земельну ділянку в реєстрі речових прав, позивач не набув прав орендаря, внаслідок чого відповідачем не було порушено його право. Посилаючись на приписи ст. 134 Земельного кодексу України, відповідач вказує на те, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах). Відповідач зазначив, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо земельної ділянки в оренду чи його відсутність не має жодного правового значення для надання такого дозволу іншій особі щодо тієї ж земельної ділянки. Крім того, позивачем невірно обраний спосіб захисту, оскільки наказ управління № 22-23189-СГ від 11.12.2017 року не порушує прав відповідача. Зважаючи на викладене, просить відмовити позивачу у заявленому позові.
В судове засідання позивач ОСОБА_1 до суду не з`явилася та подала заяву, в якій просить розгляд справи проводити у її відсутність, позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача - ТОВ Поділлятрансагро - адвокат Карун В.П. проти позовних вимог заперечив.
Заслухавши представника відповідача, дослідивши письмові матеріали цивільної справи, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що у 2014 році ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держемагентства у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу щодо відведення земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства за межами Сахновецької сільської ради Ізяславського району.
Наказом № 22-3749/14-14-СГ від 03.09.2014 року їй надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами Сахновецької сільської ради Ізяславського району з кадастровим номером 6822186600:05:018:0001 площею 80,1019 га з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства.
09 липня 2015 року позивачка подала заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з усіма необхідними документами, однак листом відповідача від 27 жовтня 2015 року їй повідомлено про відмову у затвердженні даного проекту.
В подальшому такі дії Головного управління Деоржгеокадастру у Хмельницькій області були предметом розгляду Хмельницького окружного адміністративного суду, який 17 лютого 2016 року визнав протиправною бездіяльність відповідача, що виразилася у нерозгляді у встановлені законодавством строки розгляду заяв про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та визнано протиправними дії відповідача щодо відмови у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення, в т.ч. площею 80,1018 га.
18.09.2017 року ОСОБА_1 знову звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її в оренду.
28.09.2017 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за номером К-25997/0-13063/6-17 надало для ОСОБА_1 відповідь, з якої вбачається, що відсутні підстави для задоволення її заяви через сплив терміну дії висновку № 0186 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
11 грудня 2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області видано наказ № 22-23189-СГ, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із зміною виду цільового призначення та передано у власність для ОСОБА_2 земельну ділянку площею 2,00 га, кадастровий номер 6822186600:05:018:0812 для ведення особистого селянського господарства, виділивши її з кадастрового номера 6822186600:05:018:001 з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства.
19 грудня 2017 року реєєстратор комунального підприємства Бюро нерухомості Поділля Кметь В.Л. провів державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 6822186600:05:018:0812, про що свідчить Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
ОСОБА_2 передав дану земельну ділянку в оренду на 15 років для ТОВ Поділлятрнсагро та в Державному реєстрі речових прав 31.01.2018 року зареєстроване відповідне право оренди, про що зроблений запис за № 24655154.
Частиною першою статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України, частини першої статті 4 ЦПК кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.
Відповідно до статті 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Підставами для визнання недійсним акта (рішення) є його невідповідність вимогам законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Відповідно до частини першої статті 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
ОСОБА_1 обґрунтовувала позовні вимоги тим, що вона виконала усі необхідні вимоги, визначені статтею 123 Земельного кодексу України, при зверненні до органу державної влади із заявою про отримання користування вільної земельної ділянки. 03 вересня 2001 року їй був надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами Сахновецької сільської ради Ізяславського району, Управлінням Держземагенства в Ізяславському районі було сформовано зазначену земельну ділянку та присвоєно їй кадастровий номер 6822186600:05:018:0001.
Згідно з частинами першою-четвертою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Частинами першою, другою статті 50 Закону України Про землеустрій передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому ЗК України.
Згідно зі статтею 1 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі (частини перша, друга статті 16 Закону України Про державний земельний кадастр ).
Згідно з частинами першою, третьою статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Частинами першою, третьою статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частин 2,3,6 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Так, 18 вересня 2017 року ОСОБА_1 подала до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 80,1019 га та надання її у користування на сорок дев`ять років для ведення фермерського господарства.
28.09.2017 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області за номером К-25997/0-13063/6-17 надало для ОСОБА_1 повідомлення про те, що її заява про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 80,1019 га в оренду розглянута. За результатами розгляду повідомлено, що відповідно до висновку за № 0186 від 11.12.2014 р. про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а саме, пункту 16, термін дії якого становить 1 рік, враховуючи зазначене, задовольнити заяву немає можливості.
Надавши таку письмову відповідь для ОСОБА_1 , яка фактично свідчить про відмову у задоволенні заяви позивачки, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області стверджено про розгляд її заяви, тому суд не вбачає підстав для задоволення позовної вимоги ОСОБА_1 в частині визнання незаконною бездіяльності щодо неприйняття рішення стосовно поданої заяв від 18.09.2017 року. Сам факт надання такого повідомлення, а не надіслання позивачу рішення у формі наказу, дає суду підстави зробити висновок про відсутність бездіяльності відповідача у розгляді заяви ОСОБА_1 .
Із наданої сторонами інформації вбачається, що згідно з наказами ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області Про затвердження документації із землеустрою та передачі земельних ділянок у власність від 11.12.2017 №22- 23188-СГ ( ОСОБА_3 ), 22-23213-СГ ( ОСОБА_4 ), 22-23196-СГ ( ОСОБА_5 ), 22-23211-СГ ( ОСОБА_6 ), 22-23189- СГ ( ОСОБА_7 ), 22-23226-СГ ( ОСОБА_8 ), 22-23224-СГ ( ОСОБА_9 ), 22-23219-СГ ( ОСОБА_10 ), 22-23193-СГ ( ОСОБА_11 ), 22-23207-СГ ( ОСОБА_12 ), 22-23210-СГ ( ОСОБА_13 ), 22-23194-СГ ( ОСОБА_14 ), 22-23222-СГ ( ОСОБА_15 ), 22-23195-СГ ( ОСОБА_16 ), 22-23215-СГ ( ОСОБА_17 ), 22-23187-СГ ( ОСОБА_18 ), 22-23225-СГ ( ОСОБА_19 ), 22-23192-СГ ( ОСОБА_20 ), 22-23216-СГ ( ОСОБА_21 ), 22-23217-СГ ( ОСОБА_22 ), 22-23185-СГ ( ОСОБА_23 ), 22-23218-СГ ( ОСОБА_24 ), 22-23227-СГ ( ОСОБА_25 ), 22-23186-СГ ( ОСОБА_26 ), 22-23223-СГ ( ОСОБА_27 ), 22-23214-СГ ( ОСОБА_28 ), 22-23220-СГ ( ОСОБА_29 ), 22-23229-СГ ( ОСОБА_30 ), № 22-23221-СГ ( ОСОБА_31 ) та № 22-23208-СГ ( ОСОБА_32 ) масив земель загальною площею 80,1019 га, який розташований за межами населеного пункту с. Влашанівка на території Сахновецької сільської ради Ізяславського району, на який ОСОБА_1 розроблявся проект землеустрою, у встановленому законом порядку був поділений на окремі земельні ділянки площею по 2,0 га і переданий у власність для ведення особистого селянського господарства 30 фізичним особам-учасникам АТО. Серед числа зазначених наказів є наказ ГУ Держгеокадастру від 11.12.2017 № 22-23189-СГ, яким передано у власність ОСОБА_2 спірну земельну ділянку площею 2,0 га з кадастровим номером 6822186600:05:018:0812. Оформивши право власності на земельну ділянку шляхом реєстрації відповідного права в подальшому у встановленому законом порядку, ОСОБА_2 передав її на підставі договору оренди землі в користування ТОВ Поділлятрансагро строком на 15 років, про що державним реєстратором КП Бюро нерухомості Поділля Кметем В.Л. здійснено відповідний запис про інше речове право (вказане рішення є нескасованим). Аналогічним чином іншими 29 згаданими власниками суміжних земельних ділянок було набуто у власність та передано в користування для ТОВ Поділлятрансагро належні їм земельні ділянки.
Таким чином, зазначені обставини свідчать про фактичне припинення існування первинної земельної ділянки площею 80,1019 га, яка знаходилась на території Сахновецької сільської ради Ізяславського району, право оренди на яку хоче оформити ОСОБА_1 , після прийняття рішення уповноваженим органом про зміну виду цільового призначення земельної ділянки для ведення фермерського господарства на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства .
Отже, навіть у разі скасуванням наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 11.12.2017 №22-23189-СГ про передачу у власність ОСОБА_2 і похідних від нього права власності та оренди без подальшого прийняття відповідного рішення Головним управлінням Дергеокадастру не призведе до автоматичного відновлення у Державному земельному кадастрі раніше сформованої та на даний час не існуючої земельної ділянки площею 80,1019 га, затвердження відповідного проекту землеустрою та передачу в оренду для ОСОБА_1 спірної землі. А тому, обраний Позивачем спосіб захисту права щодо визнання незаконною бездіяльності ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області з відповідними похідними вимогами не захистить та не відновить порушеного, на її думку, права на отримання в оренду землі усього масиву, яке так і не виникало.
Суд також зауважує, що Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області прийнято ряд наказів про затвердження ОСОБА_1 документації із землеустрою та передачі їй в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства, зокрема:
-наказом від 13.06.2018 року № 22-3548-СГ передано у користування земельну ділянку площею 32,8459 га;
-наказом від 13.06.2018 року № 22-3549-СГ передано у користування земельну ділянку площею 39,0828 га;
-наказом від 13.06.2018 року № 22-3550-СГ передано у користування земельну ділянку площею 14,3610 га;
-наказом від 13.06.2018 року № 22-3551-СГ передано у користування земельну ділянку площею 5,0710 га;
-наказом від 07.08.2018 року № 22-4963-СГ передано у користування земельну ділянку площею 37,9195 га.
На підставі вказаних наказі між ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області були укладені договори оренди земельних ділянок.
Крім того, ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено, що 01 квітня 2014 року мід ним і фермерським господарством Віста-К укладено договори оренди земельних ділянок для створення фермерського господарства площею 10,3128 га; 12,8939 га; 45,8853 га; 6,6697 га; 8,7155 га; 11,7911 га; 4,3668 га; 6,3514 га ; 136,6502 га; 25,1350 га.
Відповідно до інформації Витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 03.09.2019 року за № 1005705334, сформованого представником відповідача, єдиним засновником і керівником фермерського господарства Віста-К є ОСОБА_1 .
Статтею 31 Земельного кодексу передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із:
а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;
б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;
в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Згідно ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Приписами ст. 124 ЗК України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
З урахуванням вимог статей 7, 12 Закону України Про фермерське господарство , ст.ст. 116, 118, 121, 121, 123, 134 Змельного кодексу України право на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз. Додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримати на конкурентних засадах через участь у торгах.
Суд погоджується із позицією представника ТОВ Поділлятрансагро стосовно того, що ОСОБА_1 є засновником ФГ Віста-К , засновник набув земельну ділянку, необхідну для створення фермерського господарства до державної реєстрації фермерського господарства у 2013 році, та позивач раніше отримала земельні ділянки для цих цілей у 2018-2019 роках, подальше її звернення до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області суперечить вказаним вище правовим нормам. Згідно із ст. 134 ЗК України отримання земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачає проведення земельних торгів.
При вирішенні даного спору суд керується загальними засадами цивільного законодавства, до яких відносяться справедливість, добросовісність та розумність (п. 6 ч. 1 ст. 3 Цивільного кодексу України), а також основними принципами цивільного судочинства, серед яких важливу роль відіграє принцип пропорційності.
Дотримання принципу пропорційності суд при вирішення даного спору суд вбачає у забезпеченні розумного балансу між приватними та публічними інтересами.
Публічний інтерес у даній справі полягає в тому що держава в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області забезпечила безоплатно земельними ділянками для ведення особистого селянського господарства учасників бойових дій, право на першочергове відведення земельних ділянок закріплене у Законі України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
Кабінетом Міністрів України 19 серпня 2015 року було прийнято розпорядження № 898-Р Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками . Відповідно до даного нормативного акта з метою забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками зобов`язано Д ержавну службі з питань геодезії, картографії та кадастру, обласні та Київську міську державну адміністраціям забезпечити: - розгляд у першочерговому порядку звернень учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції щодо відведення їм земельних ділянок; - надання в десятиденний строк після подання учасниками антитерористичної операції або членами сімей загиблих учасників антитерористичної операції заяв про надання їм земельних ділянок відповідної інформації Державній службі у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції.
Громадяни України, які були призвані до лав Збройних сил і брали участь в АТО, мали справедливі очікування на те, що держава забезпечить соціальний захист їх та членів їх сімей відповідно до чинного законодавства, у даному випадку надавши безоплатно у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га.
В оренді у ОСОБА_1 перебуває близько 250 га землі сільськогосподарського призначення, а тому забезпечення земельною ділянкою 2 га учасника бойових дій ОСОБА_2 , а разом з ним і забезпечення земельними ділянками інших учасників антитерористичної операції превуалює на приватним інтересом ОСОБА_1 .
Саме тому, об`єктивно оцінивши встановлені обставини справи, керуючись загальними засадами та принципами цивільного судочинства, суд дійшов висновку про правомірність дій Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в частині видання наказу № 22-23189-СГ від 11.12.2017 року, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:018:0812 та надання її у власність ОСОБА_2 і відсутність підстав для його скасування. Оскільки оспорюваний наказ є дійсним, то не підлягає задоволенню вимога ОСОБА_1 про скасування державної реєстації права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 6822186600:05:018:0812, проведену державним реєстратором комунального підприємства "Бюро нерухомості "Поділля" Кметь В.Л. Із врахуванням того, що суд дійшов висновку про правомірність набуття ОСОБА_2 права власності на спірну земельну діялнку із кадастровим номером 6822186600:05:018:0812, то власник земельної ділянки вільний у розпорядженні нею, як то продавати, іншим чином відчужувати, передавати в оренду, заставу, спадщину, господарювати на ній. У такому випадку не може бути задоволеною вимога ОСОБА_1 про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 22.03.2018 року, укладеного між ОСОБА_2 та ТОВ "Поділлятрансагро", а також похідна вимога про скасування державної реєстрації речових прав за договором оренди.
На підставі ст.ст. 3, 15, 16 Цивільного кодексу України, ст.ст. 90, 93, 116, 118, 121, 121, 123, 134 Земельного кодексу України, ст.ст. 7, 12 Закону України Про фермерське господарство , ст.ст. 1, 24 Закону України Про державний земельний кадастр , ст. 50 Закону України Про землеустрій керуючись ст.ст. 4, 11, 263-265 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В :
Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, державного реєстратора комунального підприємства Бюро нерухомості Поділля Кметь Володимира Леонідовича, ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю Поділлятрансагро про визнання незаконною бездіяльності, визнання незаконним наказу, скасування державної реєстрації права власності, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та скасування державної реєстрації речового прав.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Хмельницького апеляційного суду через Ізяславський районний суд Хмельницької області протягом тридцяти днів з дня його складення. Учасник справи, якому рішення не були вручені у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому рішення суду.
Повне рішення суду складено 28 травня 2021 року.
Суддя П.В.Демчук
Суд | Ізяславський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2021 |
Оприлюднено | 23.07.2021 |
Номер документу | 98494350 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ізяславський районний суд Хмельницької області
Демчук П. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні