ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" липня 2021 р. Справа № 924/528/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В., при секретарі судового засідання Шевчук І.А., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, смт. Антоніни, Хмельницького району, Хмельницької області
до фермерського господарства "Агроздобуток" с Щиборівка, Хмельницького району, Хмельницької області
про внесення змін до договору оренди земельних ділянок
За участю представників сторін:
від позивача - не з`явився;
від відповідача - не з`явився.
від прокуратури - Веселовська О.П. прокурор відділу Хмельницької обласної прокуратури
Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури м. Красилів в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Антонінська селищна рада смт. Антоніни, Хмельницького району, Хмельницької області звернувся з позовною заявою до фермерського господарства "Агроздобуток" с. Щиборівка, Хмельницького району, Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Агроздобуток") в наступній редакції: "п.2.2.2 договору: кадастровий номер земельної ділянки - 6822755200:09:001:0076", "п. 2.2.3 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 становить 710228,13 грн.", "п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 710228,13 грн.". "п. 9 договору виклавши в наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 21306,84 грн. в рік (орендна плата за місяць становить 1775,57 грн.), що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на невідповідність чинному законодавству України розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, визначених у договорі оренди земельних ділянок загальною площею 17,3839 га, (наданих ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства) розташованих на території Антонівської селищної ради Красилівського району Хмельницької області, яка орендується відповідачем.
Мотивуючи підстави звернення з даним позовом до суду в особі позивача, прокурор зазначає, що Антонінською селищною радою (Красилівського) Хмельницького району Хмельницької області, як уповноваженим суб`єктом владних повноважень, заходи щодо приведення розміру орендної плати за орендовані відповідачем земельні ділянки у відповідність до норм законодавства в судовому порядку протягом тривалого часу не вживалися.
Ухвалою суду від 28.05.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 29.06.2021р.
Ухвалою суду від 29.06.2021р. в підготовчому засіданні оголошено перерву до 26.07.2021р.
Відповідач на адресу суду надіслав на адресу суду клопотання в якому просить розглядати справу без участі представника відповідача за наявними в матеріалах справи документами. Крім того, надіслав заяву про визнання позову, де останній зазначив, що повністю визнає позовні вимоги заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. і не заперечує проти ухвалення судом рішення про задоволення позову та внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012 року, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , виклавши пункти Договору в редакції запропонованій прокурором.
Прокурор в підготовчому засіданні суду 26.07.2021р. підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне.
Розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області №488/2012-р від 03.10.2012 із земель державної власності на території Антонівської селищної ради - Красилівського району Хмельницької області надано в оренду ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 17,3839 га для ведення фермерського господарства.
На підставі даного розпорядження, 31.10.2012р. між Красилівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар) укладено договір оренди земельних ділянок відповідно до пункту 1 договору якого орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки для ведення фермерського господарства (землі резерву та запасу), які знаходяться за межами населених пунктів Антонівської селищної ради Красилівського району Хмельницької області.
Згідно п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 17,3839 га у тому числі рілля: 17,3839 га.
Земельні ділянки виділені в натурі на місцевості. (п. 2.1. договору).
Загальна площа - земельної ділянки №1 - 17,3839 га, кадастровий номер - 6822795200:09:001:0076, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 404970,74 грн. (п. 2.2.3.).
Згідно з п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 404970,74 гривень/га.
Пунктом 8 договору сторони погодили, що договір укладено на 49 років.
Відповідно до пунктів 9-11 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 12149,12 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься у такі строки щомісячно.
Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної, ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).
Відповідно до пункту 15 договору, земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарства.
Пунктом 36 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв`язується у судовому порядку. У разі прийняття нових та внесення змін до діючих законодавчих і нормативних актів, в договір вносяться зміни та доповнення, згідно законодавчих і нормативних актів.
Відповідно до п. 44 договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації.
Договір підписаний сторонами та скріплений печаткою відповідача.
Вказаний договір оренди зареєстрований в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.11.2012р. за №682270004006469.
З позовної заяви вбачається, що 12.11.2012р. ОСОБА_1 створено фермерське господарство "Агроздобуток" (код ЄДРПОУ 38418121).
06.06.2018 наказом ГУ Держгеокадастру, у Хмельницькій області №22-3354-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передано Антонінській селищній раді Антонінської селищної об`єднаної територіальної громади Красилівського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1500,7344 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Антонінської селищної об`єднаної територіальної громади Красилівського району Хмельницької області, у тому числі вищезазначені земельні ділянки.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 23.04.2021р. №254152395 у користуванні ОСОБА_1 на умовах оренди перебуває земельна ділянка площею 17,3839 га, кадастровий номер 6822755200:09:001:0076.
Із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 17,3839 га вбачається, що станом на 31.03.2021р. загальна нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 710228,13 грн.
З метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за земельну ділянку Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 27.03.2020р., 03.08.2020р., 07.12.2020р. - направлено листи до Антонінської селищної ради Красилівського району.
На виконання листів місцевої прокуратури Антонінською селищною радою Красилівського району 03.06.2020р., 10.09.2020р. та 29.12.2020р. - письмово повідомлено ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.
В підтвердження отримання ОСОБА_1 листів з пропозицією внесення відповідних змін до Договору оренди є надані селищною радою копії рекомендованих повідомлень провручення поштових відправлень.
Однак, станом на 23.04.2021р. у добровільному порядку ОСОБА_1 зміни до зазначеного договору оренди земельної ділянки не внесено, додаткову угоду не укладено.
Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 07.12.2020р. - направлено на адресу Антонінської селищної ради лист про те, чи вживались Антонінською селищною радою додаткові заходи до ОСОБА_1 щодо приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог законодавства у тому числі в судовому порядку та чи вживатимуться такі заходи у подальшому.
Згідно відповіді від 29.12.2020 №01-04/893 селищною радою спрямовано ОСОБА_1 попередження, що в разі добровільної відмови від укладення додаткової угоди до договору оренди буде вжито заходів у судовому порядку.
05.05.2021р. Хмельницькою окружною прокуратурою направлено на адресу Антонінської селищної ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді з даного питання.
У зв`язку із тим, що позивач та відповідач всупереч умовам Договору від 31.10.2012р. протягом тривалого часу не внесли зміни до Договору, прокурор звернувся до суду із відповідним позовом.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, невизнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).
З метою приведення у відповідність вимогам чинного законодавства розміру орендної плати за орендовану земельну ділянку згідно договору від 31.10.2012р. Старокостянтинівською місцевою прокуратурою 27.03.2020р., 03.08.2020р., 07.12.2020 - направлено листи до Антонінської селищної ради Красилівського району.
На виконання листів місцевої прокуратури Антонінська селищна рада Красилівського району повідомила, що 03.06.2020р. та 10.09.2020р. на адресу ОСОБА_1 направлено листи про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.
Згідно відповіді від 29.12.2020 №01-04/893 селищною радою спрямовано ОСОБА_1 попередження, що в разі добровільної відмови від укладення додаткової угоди до договору оренди буде вжито заходів у судовому порядку.
Однак, оскільки уповноваженим органом не було поданого відповідної позовної заяви та не укладено додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 31.10.2012р., 05.05.2021р. Хмельницькою окружною прокуратурою направлено на адресу Антонінської селищної ради повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво їх інтересів в суді з даного питання.
За таких обставин, суд дійшов висновку щодо дотримання прокурором порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", для звернення до суду з відповідним позовом та наявності законних підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі Антонінської селищної ради Хмельницького району.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Згідно ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до письмових Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 23.04.2021р., яка знаходиться в матеріалах справи, 27.02.2019р. здійснено реєстрацію права оренди земельної ділянки державної форми власності кадастровий номер 6822755200:09:001:0076 площею 17,3839 га розташованих на території Антонівської селищної ради Красилівського району Хмельницької області, призначених для ведення фермерського господарства за ОСОБА_1 , про що у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено записи №36473956.
Згідно з цією ж Інформацією, на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-3354-СГ від 06.06.2018р. вказану земельну ділянку з кадастровими номерами 6822755200:09:001:0076 площею 17,3839 га, передано до комунальної власності Антонінської селищної ради Красилівського району Хмельницької області, та 27.02.2019р. органом місцевого самоврядування зареєстровано право власності на вказані земельні ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що зроблено записи №36473727.
Зважаючи на вказане, відбулась зміна власника земельної ділянки і розпорядником землі та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. є Антонінська селищна рада Красилівського району Хмельницької області.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У відповідності до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом абз. 4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 31.10.2012р., Красилівська районна державна адміністрація передала фізичній особі ОСОБА_1 (який є засновником Фермерського господарства "Агроздобуток") земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення фермерського господарства з кадастровими номерами 6822755200:09:001:0076, яка розташована на території Антонівської селищної ради Красилівського району Хмельницької області.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який знаходиться в матеріалах справи, 12.12.2012р. проведено державну реєстрацію Фермерського господарства "Агроздобуток" с. Щиборівка Красилівського району Хмельницької області (код ЄДРПОУ 38418121), керівником якого є ОСОБА_1 .
Щодо відповідача у справі - Фермерського господарства "Агроздобуток" судом враховується, що відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, на час виникнення спірних правовідносин, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України "Про фермерське господарство" є спеціальним нормативно-правовим актом.
Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України "Про фермерське господарство").
Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 згаданого Закону).
Тобто, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.
Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020р. у справі №922/989/18, від 13.03.2018р. у справі №348/992/16-ц.
Отже у правовідносинах користування спірною земельною ділянкою відбулася фактична заміна користувача і обов`язки землекористувача земельної ділянки перейшли до фермерського господарства.
В подальшому, на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018р. "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", відбулась зміна власника земельної ділянки і розпорядником землі та орендодавцем за договором оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. є Антонінська селищна рада Красилівського району Хмельницької області.
Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).
Згідно з пунктом 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 17,3839 га у тому числі рілля: 17,3839 га.
Земельні ділянки виділені в натурі на місцевості.
Загальна площа - земельної ділянки №1 - 17,3839 га, кадастровий номер - 6822795200:09:001:0076, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 404970,74 грн. (п. 2.2.3.).
Згідно з п. 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 404970,74 гривень/га.
Пунктом 8 договору сторони погодили, що договір укладено на 49 років.
Відповідно до пунктів 9-11 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 12149,12 грн. в рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься у такі строки щомісячно.
Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, погіршення стану орендованої земельної, ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).
Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.
Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.
Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.
За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.
Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).
Згідно п. 2 Порядку, під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.
Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).
У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.
Із Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 17,3839 га вбачається, що станом на 31.03.2021р. загальна нормативно грошова оцінка земельних ділянок становить 710228,13 грн.
Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 651 ЦК України визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно з п. 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати, суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до пунктів 2.2.2, 2.2.3., 5 Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р.
Згідно з ч.ч. 2, 4 ст. 188 Господарського кодексу України сторона, договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Правила, передбачені ч.ч. 2, 4 ст. 188 Господарського кодексу України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні ч. 3 ст. 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів п. 6 ч. 5 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.
Як судом вбачається з матеріалів справи, Антонінською селищною радою Хмельницького (Красилівського) району 11.05.2020р., 05.06.2020р. та 29.12.2020р. - письмово повідомлено Мизернюка О.В. про необхідність підписання додаткової угоди та внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.
Також суд враховує, що відповідач не був позбавлений можливості підписати угоду про внесення змін до договору оренди землі протягом усього часу розгляду справи, однак, зазначених дій не вчинив. Докази на спростування вказаного в матеріалах справи відсутні.
З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 9 Договору оренди земельної ділянки від 31.12.2012р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в пункт 9 Договору оренди земельної ділянки від 31.12.2012р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор у позовній заяві посилається на дані Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 31.03.2021р., згідно якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок із кадастровим номером 6822755200:09:001:0076 становить 710228,13 грн.
Суд зазначає, що зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у договорі оренди земельної ділянки від 31.10.2012р.
Пунктом 13 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, з моменту укладення договору оренди землі від 31.10.2012р. відбулась зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та відсоткової ставки земельного податку, що є підставою зміни розміру орендної плати, який є істотною умовою договору.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 16.04.2018р. по справі №910/7905/17, від 07.06.2018р. у справі №922/518/14.
Відповідно до ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання, договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зі зміною нормативної грошової оцінки землі з 404970,74 грн. на 710228,13 грн., розмір орендної плати, який є істотною умовою договору, підлягає зміні з 12149,12 грн. на 21306,84 грн. (710228,13 грн. * 3% = 21306,84 грн.) на рік, орендна плата за місяць становить 1775,57 грн.
Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
При цьому, судом враховується, що відповідач визнав позовні вимоги в повному обсязі.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).
Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги прокурора щодо внесення змін до пунктів 2.2.2, 2.2.3, 5, 9 Договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача.
Положеннями ст. 130 ГПК України передбачено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідному рішенні в порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50% судового збору, сплаченого при поданні позову. Аналогічні положення закріплено у ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".
Враховуючи вищевикладене, судовий збір в розмірі 1135,00 грн. (50%) підлягають поверненню Хмельницькій обласній прокуратурі з державного бюджету України, а 1135,00 грн. (50%) судових витрат покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.2, 13, 73, 74, 76, 77-79, 86, 129, 130, 185, 210, 220, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Прийняти визнання позову Фермерським господарством "Агроздобуток" до початку розгляду справи по суті, викладене в заяві №18/05/21 від 18.05.2021р.
Позов заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Антонінської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, смт. Антоніни, Хмельницького району, Хмельницької області до фермерського господарства "Агроздобуток" с Щиборівка, Хмельницького району, Хмельницької області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р. задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 31.10.2012р., укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , виклавши пункти договору у наступній редакції:
-п. .2.2.2 договору: кадастровий номер земельної ділянки - 6822755200:09:001:0076";
-п. 2.2.3 договору: нормативна грошова оцінка земельної ділянки №1 становить 710228,13 грн.";
-"п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 710228,13 грн.";
-п. 9 договору виклавши в наступній редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" в розмірі 21306,84 грн. в рік (орендна плата за місяць становить 1775,57 грн.), що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".
Стягнути з фермерського господарства "Агроздобуток" (31070, Хмельницька область, Хмельницький (Красилівський) район, с. Щиборівка, вул. Кірова, 12, код ЄДРПОУ 38418121) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, буд. 3, код ЄДРПОУ 02911102) 1135,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ Перехідні положення ГПК України.
Рішення підписано 27.07.2021р.
Суддя С.В. Гладій
Відрук. 4 прим.:
1 - до справи
2 - позивачу (31022, смт. Антоніни, Хмельницького р-ну, Хмельницької обл., площа Графського,6) (реком. з повід.)
3 - відповідачу (31070, с. Щиборівка, Хмельницького р-ну, Хмельницької обл., вул. Кірова,12) (реком. з повід.)
4 - прокуратуру (м. Красилів, Хмельницького р-ну, Хмельницької обл., вул. Театральна,4)(реком. з повід.)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 98584466 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладій С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні