Рішення
від 30.07.2021 по справі 160/7688/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2021 року Справа № 160/7688/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислове та суспільне будівництво" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

13.05.2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Промислове та суспільне будівництво" (далі - ТОВ "Промислове та суспільне будівництво", позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач-2), в якому позивач просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №1496104/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №1 від 01.03.2020р. на суму 1389,22грн., в т.ч. ПДВ 231,54грн.; №1496105/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №2 від 01.03.2020р. на суму 1651260,62грн., в т.ч. ПДВ 275210,10грн.; №1496106/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №3 від 01.03.2020р. на суму 43218,90грн., в т.ч. ПДВ 7203,16грн.; №1496107/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №4 від 01.03.2020р.на суму 54611,12грн., в т.ч. ПДВ 9181,95грн.; №1496108/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №5 від 01.03.2020р. на суму 47063,76грн., в т.ч. ПДВ 7843,96грн.; №1496109/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №6 від 01.03.2020р. на суму 261520,61грн., в т.ч. ПДВ 43586,77грн.; №1496110/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №7 від 01.03.2020р. на суму 134872,97грн., в т.ч. ПДВ 22478,83грн.; №1496112/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020р. на суму 423000,00грн., в т.ч. ПДВ 70500,00грн.; №1496114/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №9 від 02.03.2020р. на суму 493500,00грн., в т.ч. ПДВ 82250,00грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 01.03.2020р. на суму 1389,22грн., в т.ч. ПДВ 231,54грн.; №2 від 01.03.2020р. на суму 1651260,62грн., в т.ч. ПДВ 275210,10грн.; №3 від 01.03.2020р. на суму 43218,90грн., в т.ч. ПДВ 7203,16грн.; №4 від 01.03.2020р.на суму 54611,12грн., в т.ч. ПДВ 9181,95грн.; №5 від 01.03.2020р. на суму 47063,76грн., в т.ч. ПДВ 7843,96грн.; №6 від 01.03.2020р. на суму 261520,61грн., в т.ч. ПДВ 43586,77грн.; №7 від 01.03.2020р. на суму 134872,97грн., в т.ч. ПДВ 22478,83грн.; №8 від 01.03.2020р. на суму 423000,00грн., в т.ч. ПДВ 70500,00грн.; №9 від 02.03.2020р. на суму 493500,00грн., в т.ч. ПДВ 82250,00грн. з податку на додану вартість, направлені на реєстрацію в ЄРПН датами їх фактичного надходження.

Ухвалою суду від 14.05.2021 року роз`єднано позовні вимоги у справі №160/7603/21 за позовом ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

В провадження №160/7688/21 виділено позовні вимоги ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, ДПС України про:

- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №1496112/43215181 від 23.03.2020р. про відмову реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020р. на суму 423000,00грн., в т.ч. ПДВ 70500,00грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №8 від 01.03.2020р. на суму 423000,00грн., в т.ч. ПДВ 70500,00грн. з податку на додану вартість, направлені на реєстрацію в ЄРПН датами їх фактичного надходження.

Позовну заяву ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" на підставі ухвали суду від 18.05.2021 року залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

Позивачем усунуто недоліки позовної заяви та ухвалою суду від 31.05.2021 року прийнято позовну заяву, відкрито провадження та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

В обґрунтування позову зазначено, що одним із контрагентів-покупців позивача є ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД , яке у 2020 році проводило капітальний ремонт Парку ім. Писаржевського в м.Дніпрі. Між ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД , як підрядником, та КП Міська інфораструктура Дніпровської міської ради, як замовником, був укладений договір №27-08-01 від 27.08.2019 року. На виконання умов цього договору КП Міська інфраструктура Дніпровської міської ради передано ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД робочий проект Капітальний ремонт Парку ім. Писаржевського у м.Дніпрі , архітектурні рішення, генеральний план з відповідною проектно-кошторисною документацією. Саме на здійснення окремих ремонтних робіт Парку ім. Писаржевського та з урахуванням приписів проектно-кошторисної документації капітального ремонту Парку між ТОВ "Промислове та суспільне будівництво", як постачальником товарів та послуг, та ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД , як покупцем, були укладені договори купівлі-продажу та надання послуг. В ЄРПН були зареєстровані деякі податкові накладні, виписані позивачем на користь ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД : №3 від 23.01.2020 року на суму 225000 грн., в т.ч. ПДВ; №3 від 25.02.2020 року на суму 225000 грн., в т.ч. ПДВ. На підставі договору купівлі-продажу №0120/1 від 01.01.2020 року позивачем були здійснені поставки ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД алюмінієвих опор в комплекті. За видатковою накладною №200301 від 01.03.2020 року та ТТН ТОВ "Промислове та суспільне будівництво", як постачальник, відвантажило ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД , як покупцю, алюмінієві опори в кількості 6 штук на суму 423000 грн., в т.ч. ПДВ 70500 грн. 18.03.2020 року позивачем направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №8 від 01.03.2020 року, проте контролюючим органом зупинено реєстрацію податкової накладної у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 8 «Критеріїв ризиковості платника податку» та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, документи та пояснення не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість відповідачем-1 зазначено підставу для відмови у реєстрації податкової накладної: «ненадання платником податку копій документів. Позивач вважає, що ним було виконано всі вимоги законодавства, необхідні для реєстрації податкової накладної, а тому відмова в реєстрації податкової накладної є протиправною, а податкова накладна має бути зареєстрована.

23.06.2021 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано клопотання про заміну відповідача-1 на ГУ ДПС у Дніпропетровській області як відокремлений територіальний підрозділ на правах філії.

Судом встановлено, що наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 року №529 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком. Можливість з 01.01.2021 року забезпечення здійснення новоствореними територіальними органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються, була передбачена відповідним наказом від 24.12.2020 року № 755.

Кожен територіальний орган ДПС, утворений як її відокремлений підрозділ, є правонаступником майна, прав та обов`язків відповідного територіального органу ДПС, що ліквідується, згідно із наказом від 12.11.2020 року № 643 Про затвердження положень про територіальні органи ДПС .

З 01.01.2021 року відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво та територіальний орган ДПС як юридична особа публічного права втратив адміністративну процесуальну правоздатність органу, який згідно із законом виконує функції, зокрема у сфері реалізації державної податкової політики.

Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України, процесуальне правонаступництво у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне клопотання задовольнити та замінити відповідача-1 по справі Головне управління ДПС у Дніпропетровській області на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (далі - ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач-1).

23.06.2021 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначив, що відповідно до умов договору купівлі-продажу від 01.01.2020 року№0120/1 суб`єкт господарювання зобов`язаний поставити товар на умовах 100% передоплати. Суб`єктом господарювання надані лише видаткові накладні на поставку товару (алюмінієвої опори). Жодних документів щодо наявності основних засобів, договорів оренди (власності) спеціальної будівельної техніки (інструментів), дозвільні документи на виконання робіт, залучення підрядних організацій на виконання робіт (послуг), придбання товарів (алюмінієвої опори), матеріалів або необхідного обладнання, транспортування, місць зберігання, банківських платіжних документів, декларації виробника або сертифікати відповідності найму робочої працівників та інше, суб`єктом господарювання не надані. Підприємство не подавало скарги до Комісії ДПС України. Також відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" включено до переліку ризикових платників податку, як такого, по якому податкова інформація свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій, про що прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.03.2020 року №9056. ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" не надано до податкового органів копії первинних документів з метою виключення із переліку ризикових суб`єктів. Таким чином, визначена підстава в рішенні комісії для відмови в реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020 року є правомірною, рішення є таким, що прийняте відповідно до норм діючого законодавства та в установленому порядку, а вимоги позивача є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

23.06.2021 року ДПС України надано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначив, що позовні вимоги ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними. Крім того, відповідачем-2 зазначено, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України.

25.06.2021 року представник позивача надав до суду відповідь на відзив, в якій підтримав доводи, викладені в позовній заяві.

Виходячи з положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд адміністративної справи здійснено у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом встановлено та матеріалам справи підтверджено, що ТОВ "Промислове та суспільне будівництво", зареєстровано 06.09.2019 року як юридична особа та перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Дніпропетровській області, є платником ПДВ.

Основним видом діяльності підприємства за КВЕД є: 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи.

01.01.2020 року між ТОВ ЄВРОСЕРВІС ІНІЕСТ (Постачальник) та ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" (Замовник) укладено договір, на підставі якого Постачальник зобов`язується протягом дії договору поставляти Замовнику Товар, а Замовник зобов`язується приймати Товар та оплачувати його на встановлених Договором умовах.

Згідно з видатковою накладною №25/02 від 25.02.2020 року та товарно-транспортною накладною №25/02 від 25.02.2020 року Замовник отримав алюмінієві опори в комплекті SAL DS-8 у кількості 15 штук на суму 1050000,00 грн.

Оплата за товар здійснена Замовником 05.03.2020 року та 06.03.2020 року на підставі платіжних доручень №47, 49, 50, 51, 52.

01.01.2020 року між ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" (Продавець) та ТОВ «Аурум ЛТД» (Покупець) укладено договір купівлі-продажу №0120/1.

Згідно з пунктом 1.1. вказаного Договору, Продавець зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим договором передати у власність Покупця Товар, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, прийняти та оплатити його.

Пунктом 1.2. Договору зазначено, що характер та детальний опис Товару міститься у рахунках-фактури, видаткових накладних.

Відповідно до пункту 2.1. Договору розрахунки між сторонами здійснюються в безготівковій формі, в національній валюті України - гривні, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Продавця.

Пунктом 1.2. Договору зазначено, що загальна вартість Договору складається із суми усіх видаткових накладних, які складені на підставі цього Договору, їх переліку та ціни.

Пунктом 1.3. Договору встановлено, що термін оплати: 100% розрахунок протягом 14-ти робочих днів з моменту передачі Товару.

Згідно з пунктом 3.2. Договору місце поставки Товару: м.Дніпро, Парк ім. Писаржевського.

Позивачем 27.02.2020 року виставлено рахунок-фактури №СФ-27/02 щодо поставки алюмінієвих опор в комплекті SAL DS-8 у кількості 13 штук на суму 916 500,00грн., в т.ч. ПДВ 152750,00грн.

За видатковою накладною №200301 від 01.03.2020 року ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" відвантажило ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД алюмінієві опори в комплекті в кількості 6 (шість) штук на суму 423 000,00грн., в т.ч. ПДВ 70 500,00 грн.

06.03.2020 року ТОВ ТПК АУРУМ ЛТД здійснило оплату вартості опор згідно рахунку-фактури №СФ-27/02 від 27.02.2020 року, що підтверджується платіжними дорученнями №319, 320, 321.

На виконання приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, позивачем складено податкову накладну №8 від 01.03.2020 року на суму 423 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 70 500,00 грн.

10.03.2020 року від автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла квитанція, з якої вбачається, що документ №9045762620 прийнято, реєстрація зупинена.

Підставою зупинення реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020 року вказано наступне: ПН/РК відповідає вимогам п. 8 «Критеріїв ризиковості платника податків» . Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

18.03.2020 року "Промислове та суспільне будівництво" засобами електронного зв`язку направлено до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Правобережне управління, Центральна ДПІ (Центральний р-н м.Дніпра), повідомлення №3 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена із відповідними поясненнями. До вказаного повідомлення долучено відповідні копії документів на підтвердження здійснення господарської операції. Квитанцією №2 підтверджено прийняття контролюючим органом повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій.

Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення від 23.03.2020 року №1496112/43215181 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020 року з підстав: «ненадання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити)» . Додаткова інформація: «Без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні пояснення, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження і розвантаження продукції, складські документи, розрахункові документи» .

Вважаючи рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020 року протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як встановлено під час розгляду справи, реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з підстав відповідності вимогам пункту 8 «Критеріїв ризиковості платника податків» . У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та здійснення операцій, платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній / розрахунку коригування.

Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної мотиви контролюючого органу, суд з урахуванням положень норм чинного законодавства зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі підпунктів пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Наказом міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, далі Порядок №520 (далі - Порядок №520).

У пункті 4 Порядку №520 зазначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 9-11 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Зазначена комісія приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Підставами для прийняття комісією контролюючого органу рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020 року в оскаржуваному рішенні комісією відповідача-1 зазначено: «ненадання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити)» . Додаткова інформація: «Без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні пояснення, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження і розвантаження продукції, складські документи, розрахункові документи» .

При цьому, в оскаржуваному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної на підставі копій первинних документів, що підтверджують здійснення господарської операції, які були надані позивачем для проведення реєстрації податкової накладної.

Таким чином, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення .

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У пункті 110 рішення від 23.07.2002 у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління .

Як зазначив Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Отже, відповідачем-1, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не наведено обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваного рішення, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо.

Таким чином, оскаржуване рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 23.03.2020 року №1496112/43215181 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 01.03.2020 року є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних суд виходить з такого.

Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.

Суд зазначає, що дискреційні функції ДПС України як суб`єкта владних повноважень під час прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних чітко визначені законом, оскільки чинним законодавством України визначений вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оскільки під час розгляду справи у суді позивачем доведено протиправність винесення ГУ ДПС у Дніпропетровській області оскаржуваного рішення, суд вважає, що у даному випадку, у відповідача-2 відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію податкової накладної №8 від 01.03.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням вищевикладеного, ГУ ДПС у Дніпропетровській області не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області №1496112/43215181 від 23.03.2020 року є протиправним та підлягає скасуванню, а порушене право позивача підлягає відновленню шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №8 від 01.03.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, позовні вимоги ТОВ "Промислове та суспільне будівництво" підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

У відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2 270 грн., що підтверджується квитанцією №0.0.2137898347.1 від 24.05.2021 року.

З Положення про Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України випливає, що відповідач-1 має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, є розпорядником бюджетних коштів.

Таким чином, позивачу має бути відшкодовано судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області, оскільки саме комісією регіонального рівня порушені права позивача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислове та суспільне будівництво" (адреса: 49000, м. Дніпро, вул. М. Руденка, буд. 53 ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43215181) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17А; ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658), Державної податкової служби України (адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №1496112/43215181 від 23.03.2020 року про відмову реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислове та суспільне будівництво" №8 від 01.03.2020 року на суму 423000,00 грн., в т.ч. ПДВ 70500,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислове та суспільне будівництво" №8 від 01.03.2020 року на суму 423000,00 грн., в т.ч. ПДВ 70500,00 грн. датою її фактичного надходження.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислове та суспільне будівництво" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Бондар

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.07.2021
Оприлюднено02.08.2021
Номер документу98673757
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/7688/21

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 11.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 17.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 17.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 22.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 30.07.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бондар Марина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні