Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 липня 2021 р. Справа№200/2231/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Шинкарьова І.В., при секретарі судового засідання Заїченко Я.В., розглянувши в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В :
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 (корпус №1, майстерня-слюсарня, майстерня кухня-лабораторія, котельня); м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125 (корпус № , гуртожиток, майстерня) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначених об`єктів.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у період з 21 грудня 2019 по 23 грудня 2019 року на підставі наказу ДПРЗ-6 ГУ ДСНС України у Донецькій області від 11 грудня 2019 року № 315 проведено позапланову перевірку приміщень та території Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса, розташованого за адресами: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 (корпус № 1, майстерня-слюсарня, майстерня кухня-лабораторія, котельня); м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125 (корпус № 2, гуртожиток, майстерня).
Вказує, що за результатом позапланової перевірки відповідача було складено акт, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України. Зауважень чи заперечень щодо проведення позапланового заходу та акту відповідач не давав. Так як подальша експлуатація будівель Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей, що створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей, звернувся до суду з цим позовом.
Відповідач до суду надав відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що частина з виявлених порушень вже усунута. Інші порушення, які відповідач може ліквідувати своїми зусиллями поступово усуваються, проте усунення інших порушень потребує значних грошових коштів та часу. Вважає, що виявлені перевіркою порушення, які залишаються не усунутими, не впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки не впливають на забезпечення безпеки експлуатації. На підставі наведеного, просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 03 березня 2020 року відкрито провадження у справі № 200/2231/20-а та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04 травня 2020 року вирішено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження; замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.
01 вересня 2020 року судом в підготовчому засіданні: остаточно визначено предмет спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; визначено обставини справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; визначено порядок розгляду справи та винесено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 07 вересня 2020 року.
Ухвалою суду від 22 жовтня 2020 року клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області та Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса про надання часу для примирення задоволено, зупинено провадження у справі № 200/2231/20-а до 01 грудня 2020 року та призначено судове засідання на 01 грудня 2020 року о 11:00 год.
Ухвалою суду від 01 грудня 2020 року клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області та Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса про надання часу для примирення задоволено, зупинено провадження у справі № 200/2231/20-а до 01 грудня 2020 року та призначено судове засідання на 02 лютого 2021 року о 11:00 год.
Ухвалою суду від 02 лютого 2021 року клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області та Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса про надання часу для примирення задоволено, зупинено провадження у справі № 200/2231/20-а до 01 липня 2021 року та призначено судове засідання на 01 липня 2021 року о 13:30 год.
Представників сторін у судове засідання призначена на 01 липня 2021 року з`явились.
Ухвалою суду від 01 липня 2021 року поновлено провадження в адміністративній справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса про застосування заходів реагування.
В судовому засіданні 01 липня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом, керуючись ст. 223 КАС України, була оголошена перерва до 20 липня 2021 року на 16:00 год., про що повідомлені особи, які беруть участь у справі.
20 липня 2021 року від представника позивача надійшло пояснення щодо того, що деякі порушення встановленні в акті позапланової перевірки залишись не усунуті та створюють загрозу життя.
Від представника відповідача надійшло клопотання про перенесення розгляду справи у зв`язку директор Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса знаходиться у відпустці та не може з`явитись до судового засідання.
З цього приводу суд зазначає, що відповідачем до клопотання не додано докази його надіслання (надання) іншим учасникам справи (провадження).
А тому суд відповідно до вимог статті частини 2 статті 167 КАС України залишає клопотання відповідача про перенесення розгляду справи без розгляду.
Сторони про проведення судового засідання 20 липня 2021 року у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Суд, розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.
У період з 21.12.2019 по 23.12.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , листа Першого заступника Голови ДСНС України Мельчуцького О.Г. від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, наказу ДПРЗ-6 ГУ ДСНС України у Донецькій області копія наказу від 11.12.2019 № 315 Про проведення позапланових перевірок на виконання доручення Прем`єр-міністра України проведено позапланову перевірку приміщень та території Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса, розташованого за адресами: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 (корпус № 1, майстерня-слюсарня, майстерня кухня-лабораторія, котельня); м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125 (корпус № 2, гуртожиток, майстерня).
Актом перевірки суб`єкту господарювання - Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса, щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 23.12.2019 № 178 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:
Корпус № 1, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5:
Приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не забезпечено сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Не здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (в розподільчих коробках), що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Заступником директора та працівниками, робота яких пов`язана з підвищеною пожежною небезпекою (електрики, зварювальники та ін.) не пройдено навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму, внаслідок чого працівники не будуть знати, як діяти під час виникнення пожежі, як користуватись первинними засобами пожежогасіння, а також посадові особи не будуть в змозі проводити інструктажі на протипожежну тематику з працюючим персоналом установи.
Директором не пройдено навчання з питань пожежної безпеки, внаслідок чого працівники не будуть знати, як діяти під час виникнення пожежі, як користуватись первинними засобами пожежогасіння, а також посадові особи не будуть в змозі проводити інструктажі на протипожежну тематику з працюючим персоналом установи.
Не відкориговано плани евакуації на випадок пожежі, згідно з вимогами ДСТУ 7313:2013 Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не забезпечено будівлю адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасаді будівлі або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби, в зв`язку з чим збільшиться час прибуття пожежних підрозділів, та в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину.
Допускається покриття підлоги лінолеумом. Не надано документи щодо токсичності продуктів горіння, помірну димоутворювальну здатність та групам поширення полум`я РП1, РП2 (у коридорі на 2-4 поверхах), що може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння - надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі.
В приміщенні, в яких можливе перебування 50 та більше осіб, допускається опорядження (облицювання) стін та стелі з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж: Г2, В2, Д2, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування до 1500 осіб; Г1, В1, Д1, Т2 - для приміщень, у яких можливе перебування 1500 та більше осіб, що може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння -надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі.
Не виконано замір опору ізоляції та перевірка спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.
Не заповнено отвір протипожежній перешкоді, яка відокремлює приміщення щитової, (не встановлено сертифіковані двері), внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не забезпечено справність світлових покажчиків Вихід (актова зала), що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Допускаються грати на вікнах, та не зроблено такими, щоб вони розкривалися, розсувалися або знімалися (на 1-му поверсі), що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
На території об`єкта освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд не забезпечено, що не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
II корпус, м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125:
Приміщення не обладнано системою системою протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не забезпечено сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Не забезпечено будівлю адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасаді будівлі або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби, в зв`язку з чим збільшиться час прибуття пожежних підрозділів, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину.
Не відкориговано плани евакуації на випадок пожежі, згідно з вимогами ДСТУ 7313:2013 Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Допускаються грати на вікнах, та не зроблено такими, щоб вони розкривалися, розсувалися або знімалися (на 1-му поверсі), що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не забезпечено справність світлових покажчиків Вихід (актова зала), що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Допускається знімання дверей (сходові клітки), що створює загрозу розповсюдження пожежі із однієї частини будівлі в іншу, унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
На території об`єкта освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд не забезпечено, що не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Біля місць розташування пожежних гідрантів не встановлено покажчики з нанесенням на них: літерного індексу ПГ, цифровим зазначенням відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева), що призводить до унеможливлення оперативного використання протипожежного водопостачання, гасіння пожежі, допускає збільшення часу розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання не захищено від замерзання води, що може призвести до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Майстерня-слюсарна, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5:
Приміщення не обладнано системою протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не виконано замір опору ізоляції та перевірка спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.
Приміщення не забезпечено в повному обсязі відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ 180 6309: 2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (180 6309: 1987, ГОТ) та ТОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння.
Майстерня кухня-лабораторія, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5:
Приміщення не обладнано системою протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не виконано замір опору ізоляції та перевірка спрацювання приладів захисту електромереж та електроустановок від короткого замикання, що унеможливлює визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі.
Котельня, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5:
Допускається до роботи особа яка не пройшла навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримала відповідне кваліфікаційне посвідчення, що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення пожежі або вибуху.
Приміщення не забезпечено в повному обсязі відповідними знаками безпеки, що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння.
Гуртожиток, м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125:
Приміщення не обладнано системою протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не забезпечено сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Пожежні кран комплекти не пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. В шафах передбачити місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцятах шаф, в яких знаходяться вогнегасники, не нанесені відповідні покажчики за ДСТУ 180 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (180 6309:1987, ЮТ) та ГОСТ 12.4.026.
Не відкориговано плани евакуації на випадок пожежі, згідно з вимогами ДСТУ 7313:2013 Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , що може призвести до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Допускається покриття підлоги лінолеумом у коридорі. Надати документи щодо токсичності продуктів горіння, помірну димоутворювальну здатність та групам поширення полум`я РП1, РП2.( на 5 поверсі), що може призвести до легкого займання, швидкого горіння, з високою димоутворювальною здатністю та за токсичністю продуктів горіння - надзвичайно небезпечними, що в свою чергу перешкоджає евакуації людей, сприяє затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей в будівлі.
Допускається улаштування на шляхах евакуації труби, яка перешкоджає вільній евакуації людей, може призвести затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
На території об`єкта освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд не забезпечено, що не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Майстерня, м. Слов`янськ вул. Волжська, 125:
Приміщення не обладнано системою протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не забезпечено сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння.
Не відкориговано плани евакуації на випадок пожежі, згідно з вимогами ДСТУ 7313:2013 Системи евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , що може призвести до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не заповнений отвір протипожежній перешкоді, яка відокремлює приміщення щитової, (не встановлено сертифіковані двері), внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (в розподільчих коробках), що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
З питань цивільного захисту:
Не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючого населення, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.
Позивач вказує, що вищезазначені порушення, встановлені актом перевірки від 23.12.2019 № 178 створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі. Подальша експлуатація Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
05 липня 2021 року головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Краматорського районного управління ГУ ДСНС України у Донецькій області у складі комісії було проведено комісійне обстеження Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса, розташованого за адресами: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 (корпус № 1, майстерня-слюсарня, майстерня кухня-лабораторія, котельня); м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125 (корпус № 2, гуртожиток, майстерня). За результатами обстеження встановлено, що залишились не усунуті порушення:
1. у майстерні слюсарні, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 - приміщення не обладнані системою протипожежного захисту відповідно до ДБН 2.5-56:2014;
2. у майстерні кухні-лабораторії, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 - приміщення не обладнані системою протипожежного захисту відповідно до ДБН 2.5-56:2014;
3. працівників не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до ч.2 ст.12 Закону №877-V у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.
Відповідно до п.п.29, 33 та 43 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Відповідно до пп.32-33 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України, пожежа - неконтрольований процес знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Отже, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі або підвищують ризик розвитку пожеж.
Згідно до п.21 ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.
Відповідно до ч.1 ст.64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених відповідних заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
У постанові Верховного Суду від 18.09.2018 по справі №826/12258/14 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При цьому, згідно з п.35-36 постанови Верховного Суду від 28.02.2019 по справі №810/2400/18, недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.
Відповідно до п.41 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі №2040/6351/18, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
У п.48 постанови Верховного Суду від 04.06.2019 по справі №809/443/16 та п.45 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі №2040/6351/18 зазначено, що посилання позивача на те, що ним усунуто частину виявлених порушень не свідчить про минування загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.
Верховний Суд у п.55 постанови від 03.04.2020 по справі №806/77/18 зазначив, що необладнання приміщень закладу системою протипожежного захисту, незабезпечення приміщення системою оповіщення людей про пожежу за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.
Відповідна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.06.2019 в справі № 814/2356/17, від 07.08.2019 в справі № 810/1820/18.
Верховний Суд у п.33 постанови від 31.03.2020 у справі №160/998/19 ствердив: "Оскільки порушення пожежної безпеки не були усунуті в повному обсязі, а ті, які залишились, можуть створювати загрозу життю або здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування.".
Отже, наявність в сукупності порушень, які залишились, і на думку суду, є суттєвими, зокрема необладнання приміщення будівель системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» вказує на необхідність застосування такого заходу реагування, як повної зупинки експлуатації майстерні слюсарні, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 та майстерні кухні-лабораторії, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 відповідача.
Суд наголошує на тому, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення діяльності відповідача судом має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Надаючи оцінку виявленим під час контролюючого заходу та відображеним у акті перевірки порушенням, суд дійшов висновку про те, що у сукупності порушення відповідача у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту повинні кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, оскільки можуть призвести до займання та розповсюдження вогню в приміщеннях вказаного закладу.
Проте, як встановлено приміщення, які створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей є саме майстерня слюсарні, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5, та майстерня кухні-лабораторії, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 - приміщення, які не обладнані системою протипожежного захисту відповідно до ДБН 2.5-56:2014.
Тому суд вважає за належне дотриматись принципу пропорційності під час застосування такого заходу, як повне зупинення експлуатації об`єкту, та задовольнити позовній вимоги в частині застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) приміщень, які створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, а саме приміщення майстерні слюсарні, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5, та майстерні кухні-лабораторії, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 до повного усунення порушень зазначених в акті перевірки від 23.12.2019 № 178, шляхом заборони експлуатації вищезазначених об`єктів.
Виходячи із викладеного, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Частиною 2 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; 87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Митрополитська, 175) до Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса (ЄДРПОУ 02542225; 84109, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Слов`янського багатопрофільного регіонального центру професійної освіти імені П.Ф. Кривоноса, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 (корпус №1, майстерня-слюсарня, майстерня кухня-лабораторія, котельня); м. Слов`янськ, вул. Волжська, 125 (корпус № , гуртожиток, майстерня) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначених об`єктів - частково задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) приміщень, які створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, а саме приміщення майстерні слюсарні, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5, та майстерні кухні-лабораторії, розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 5 до повного усунення порушень зазначених в акті перевірки від 23.12.2019 № 178, шляхом заборони експлуатації вищезазначених об`єктів.
В інший частині позовних вимог - відмовити.
Повний текст рішення виготовлено 30 липня 2021 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя І.В. Шинкарьова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2021 |
Оприлюднено | 02.08.2021 |
Номер документу | 98674096 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Шинкарьова І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні