Ухвала
від 27.07.2021 по справі 280/6280/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ПРО ВІДМОВУ У ВІДКРИТТІ ПРОВАДЖЕННЯ В АДМІНІСТРАТИВНІЙ СПРАВІ

27 липня 2021 рокуСправа № 280/6280/21 м. Запоріжжя

Суддя Запорізького окружного адміністративного суду Конишева О.В., перевіривши матеріали позовної заяви

за позовною заявою Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП44118663)

до Департаменту Державної архітектурно- будівельної інспекції у Запорізькій області (69006, м. Запоріжжя, пр. Металургів, буд. 8А)

Державного реєстратора Бердянської районної державної адміністрації Світлани Красницької (71112, Запорізька область, м. Бердянськ, пр. Перемоги, буд. 3)

про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Запорізькій області (надалі - позивач) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Департаменту Державної архітектурно- будівельної інспекції у Запорізькій області (надалі - відповідач 1), Державного реєстратора Бердянської районної державної адміністрації Світлани Красницької (надалі - відповідач 2), в якому позивач просить суд :

визнати недійсним декларацію про готовність об`єкта до експлуатації (серія та номер: ЗП141201770598, видана 25.06.2020 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області);

зобов`язати орган державного архітектурно-будівельного контролю скасувати реєстрацію декларації про готовність об`єкта до експлуатації (серія та номер: ЗП141201770598. видана 25.06.2020 Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області);

зобов`язати державного реєстратора Бердянської районної державної адміністрації скасувати державну реєстрацію та оформлення права власності на нежитлову будівлю (реєстраційний номер об`єкта 2196241623104) за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, бул. Тінистий, 14-6 у складі: основна будівля літ. "Е", загальною площею 133,0 кв.м., два ґанки до "Е"; основна будівля літ. "Ж", загальною площею 116,2 кв.м., ґанок до "Ж"; тераса літ "З", загальною площею 63,9 кв.м.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.

Дослідивши матеріали позовної заяви суд дійшов висновку, що позовна заява не підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства виходячи із наступного.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п.1 ч.1 ст.4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

За визначенням відповідно до п.2 ч.1 ст.4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому:

хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або

хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або

хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, та просити про їх захист.

Згідно з п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

При цьому, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Публічно-правовий спір має свою особливість суб`єктного складу - участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для класифікації спору як публічно-правового. Однак сам по собі цей факт не дає підстав ототожнювати з публічно-правовим та відносити до справи адміністративної юрисдикції будь-який спір за участю суб`єкта владних повноважень.

Отже, до адміністративного суду можуть бути оскаржені виключно рішення, дії та бездіяльність суб`єкта владних повноважень, що виникають у зв`язку зі здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності встановлено інший порядок судового провадження.

При визначенні предметної юрисдикції справ суд повинен виходити з суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи спору.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач посилається на те, що під час виконання зазначених функцій встановлено, що на території прибережної зони Азовського моря за адресою: Запорізька область, м. Бердянськ, бул. Тінистий, 14-6 знаходиться земельна ділянка (кадастровий номер 2310400000:07:005:0048), на якій знаходиться будівельний майданчик незавершеного будівництва (будматеріали у складі двох об`єктів незавершеного будівництва) у занедбаному стані.

У зв`язку з цим, у 2019 році позивачем здійснено опис виявленого вищезазначеного майна та постановку його на облік в органі ДПС за ознаками безхазяйного майна з метою подальшої реалізації в дохід держави на підставі Акту опису і попередньої оцінки безхазяйного майна від 12.07.2019 №2.

30.09.2019 визначено уповноваженого брокера - TOB Атлант Сек`юріті Груп для реалізації безхазяйного майна та передано брокеру для подальшого розпорядження відповідно до договору про реалізацію безхазяйного майна від 01.10.2019 №9/51.

Проте, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було встановлено, що 30.09.2020 державним реєстратором Бердянської районної державної адміністрації Красницькою С.С. здійснено державну реєстрацію та оформлено право власності на нежитлову будівлю за адресою: АДРЕСА_1 у складі: основна будівля літ. "Е", загальною площею 133,0 кв.м., два ганки до "Е"; основна будівля літ. "Ж", загальною площею 116,2 кв.м., ґанок до "Ж"; тераса літ "З", загальною площею 63,9 кв.м.

Підставою для державної реєстрації є: технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 20.01.2020р., видавник: ФОП ОСОБА_1 ; декларація про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер: ЗП141201770598, виданий 25.06.2020р., видавник: Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, Документ отримано з ЄРД: заява співвласників про розподіл часток у спільній власності, серія та номер: б/н, виданий 29.09.2020р., видавник: Приватне підприємство Гліфада та ОСОБА_2 .

Власниками нежитлової будівлі є: ПП ГЛІФАДА (код з ЄДРПОУ 32972968), розмір частки: 1/2, спільна часткова; гр. ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 ) розмір частки: 1/2, спільна часткова.

Позивач зазначає, що листом Виконавчого комітету Бердянської міської ради від 22.12.2018, ГУ ДПС у Запорізькій області повідомлено, що договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 2310400000:07:05:0048) був укладений з ПП Гліфада припинив свою дію 01.05.2017 року. Листом Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області від 31.05.2019 ГУ ДПС у Запорізькій області повідомлено, що договір оренди на земельну ділянку (кадастровий номер 2310400000:07:05:0048), який був укладений між Бердянською міською радою та ПП Глифада , діяв з 15.10.2007 по 01.05.2017.

Отже, спірні відносини в даному випадку склалися не з приводу невиконання публічно- владних управлінських функцій, а по суті позивач не погоджується з тим, що державним реєстратором Бердянської районної державної адміністрації Красницькою С.С. здійснено державну реєстрацію та оформлено право власності на нежитлову будівлю за адресою: АДРЕСА_1 .

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Як установлено судом, позовні вимоги свідчать про те, що предметом спору є майнові правовідносини, які підлягають розгляду в порядку господарського судочинства.

Отже, в даному випадку, дії відповідача не спричиняє виникнення публічно-правового спору, пов`язаного зі здійсненням ним владних управлінських функцій, що підпадає під юрисдикцію адміністративних судів. Спір в даній справі стосується права власності на об`єкт нерухомості і відповідач у відповідних правовідносинах діє не як суб`єкт владних повноважень, а як орган, що реалізує права держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, тобто існує спір про право. Оскільки в основі спору, що розглядається, лежать організаційні та майнові відносини, що склалися між відповідними суб`єктами управління щодо певного об`єкта права власності, то спір в цій справі не є публічно-правовим, а отже, й не належить до юрисдикції адміністративних судів.

Аналогічна позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.05.2018 у справі №925/378/17 . Схожу правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 02 вересня 2020 року по справа № 280/1861/19

Господарський процесуальний кодекс України встановлює, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці; справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій, та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем; й інші справи у спорах між суб`єктами господарювання (пункти 1, 10, 15 частини першої статті 20 цього Кодексу).

Таким чином, за суб`єктним складом сторін та характером спірних відносин ця справа підлягає розгляду в порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Враховуючи наведене, суд проходить до висновку про те, що у відкритті провадження в даній адміністративній справі належить відмовити.

Згідно з ч.6 ст.170 КАС України у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.

За даними положеннями суд роз`яснює позивачу його право на звернення з позовом до суду в порядку господарського судочинства.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1 статті 143 КАС України).

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 7 ЗУ Про судовий збір сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.

На підставі викладеного, керуючись ст.19, п.1 ч.1 ст.170, 241, 243, 248 КАС України, суддя -

УХВАЛИВ:

Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП44118663) до Департаменту Державної архітектурно- будівельної інспекції у Запорізькій області (69006, м. Запоріжжя, пр. Металургів, буд. 8А), Державного реєстратора Бердянської районної державної адміністрації Світлани Красницької (71112, Запорізька область, м. Бердянськ, пр. Перемоги, буд. 3).

Роз`яснити позивачу, що данні правовідносини повинні розглядатися в порядку господарського судочинства.

Повернути з Державного бюджету України Головному управлінню ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ ВП44118663) судовий збір у розмірі 6810,00 грн. сплачений на підставі платіжного доручення №870 від 15.07.2021.

Копію ухвали про відмову у відкритті провадження надіслати позивачу, разом із позовною заявою й усіма доданими до неї матеріалами.

Роз`яснити позивачу, що відповідно до ч.5 ст.170 КАС України повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Ухвала набирає законної сили з моменту підписання.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі протягом 15 днів з дня її підписання.

Суддя О.В.Конишева

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2021
Оприлюднено02.08.2021
Номер документу98674592
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/6280/21

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні