Рішення
від 30.07.2021 по справі 640/18228/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 липня 2021 року м. Київ № 640/18228/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Пащенка К.С., за участю секретаря судового засідання Чемериса М.С. (за дорученням судді), розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку доТовариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім простягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (адреса: 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корпус 30, ідентифікаційний код 37956207) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім (адреса: 03110, м. Київ, вул. Миколи Амосова, буд. 4, оф. 1, ідентифікаційний код 35057553), в якому просить суд:

стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім (код за ЄДРПОУ 35057553) штраф у розмірі 5 100,00 грн. (п`ять тисяч сто гривень) до Державного бюджету України на рахунок, відкритий в управлінні Державної казначейської служби України для зарахування надходжень до загального фонду державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 Адміністративні штрафи та інші санкції .

В якості підстав позову позивачем зазначено, що відповідачем вчинено порушення на ринку фінансових послуг у результаті чого Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку застосовано санкцію у вигляді накладення штрафу, сума якого Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім у встановлений строк самостійно не сплачена, що є підставою для стягнення відповідної суми у судовому порядку.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.08.2020 (суддя Пащенко К.С.) відкрито провадження у адміністративній справі № 640/18228/20, постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні без виклику учасників справи та проведення судового засідання.

Лист з копією ухвали суду від 12.08.2020 повернуто з відміткою про відсутність адресата, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 01051 0541694 2.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Актом про порушення, вчинені Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім на ринку фінансових послуг, від 11.01.2020 № 19/14-2/13 встановлено факт ненадання до Нацкомфінпослуг щомісячної звітності за листопад 2019 року до 26.12.2019.

На підставі акту від 11.01.2020 № 19/14-2/13 Нацкомфінпослуг прийнято постанову № 38/19/14/2-13-П від 05.02.2020 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, якою на підставі ч. 1 ст. 39, п. 3 ч. 1 ст. 40, п. 2 ч. 1 ст. 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг застосовано до Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім штрафну санкцію у розмірі 3 400,00 грн.

Актом про порушення, вчинені Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім на ринку фінансових послуг, від 05.02.2020 № 146/14-2/13 встановлено факт ненадання до Нацкомфінпослуг щомісячної звітності за грудень 2019 року до 27.01.2020.

На підставі акту від 05.02.2020 № 146/14-2/13 Нацкомфінпослуг прийнято постанову № 88/146/14-2/13-П від 21.02.2020 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, якою на підставі ч. 1 ст. 39, п. 3 ч. 1 ст. 40, п. 2 ч. 1 ст. 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг застосовано до Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім штрафну санкцію у розмірі 1 700,00 грн.

У зв`язку з несплатою відповідачем штрафу у загальній сумі 5 100,00 грн. в добровільному порядку, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначено Законом України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні (далі - Закон).

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні державне регулювання ринку цінних паперів - здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері.

Згідно частини першої статті 5 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

Відповідно до пункту 14 статті 8 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні до повноважень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку належить накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.

Пунктами 6 та 7 частини 1 статті 11 Закону України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні передбачено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції, зокрема, за неподання, подання не в повному обсязі інформації та/або подання недостовірної інформації до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку у розмірі до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та за нерозміщення, розміщення не в повному обсязі інформації та/або розміщення недостовірної інформації у загальнодоступній інформаційній базі даних Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про ринок цінних паперів - у розмірі до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ст. 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.

Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг визначено Законом України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг від12.07.2001 №2664-III (далі по тексту - Закон №2664-III).

Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 21 Закону № 2664-III, державне регулювання щодо інших ринків фінансових послуг здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

Частиною 1 ст. 28 Закону № 2664-III встановлено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення (пункт 10); звертається до суду та господарського суду з позовами (заявами) у зв`язку з порушенням законодавства України про фінансові послуги (пункт 11).

Згідно ч. 1 ст. 39 Закону № 2664-III, у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.

Пунктом 3 ч. 1 ст. 40 Закону № 2664-III встановлено, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу: накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.

За приписом п. 3 ч. 1 ст. 41 Закону № 2664-III, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 41 Закону № 2664-III рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді.

Штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.

Судом встановлено, що за неподання товариством до Нацкомфінпослуг щомісячної звітності за листопад та грудень 2019 року складено акти від 11.01.2020 № 19/14-2/13 та від 05.02.2020 № 146/14-2/13, та у подальшому прийнято постанови № 38/19/14/2-13-П від 05.02.2020 та № 88/146/14-2/13-П від 21.02.2020 про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, якими застосовано до відповідача штраф у розмірі 3 400,00 грн. та 1 700,00 грн.

При цьому, вказаними постановами повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім , що про виконання або про відмову від добровільного виконання постанов необхідно письмово повідомити Нацкомфінпослуг у термін до 21.02.2020 та 20.03.2020 відповідно з одночасним наданням у разі сплати штрафу документів, що підтверджують його сплату (оригінал квитанції або іншого платіжного документу).

Порядок застосування Нацкомфінпослуг заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги затверджено розпорядженням Національноїкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 20.11.2012 №2319 Про затвердження Положення про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України ,зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за №2112/22424 (далі по тексту - Положення №2319).

Відповідно до п.п. 3 п. 2.1. Положення № 2319, Нацкомфінпослуг може накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .

Розділом ІV Провадження у справі про правопорушення Положення №2319 встановлено, зокрема, що провадження у справі про правопорушення є обов`язковою передумовою застосування заходів впливу, передбачених підпунктами 1-9 пункту 2.1 розділу ІІ цього Положення (пункт 4.1).

Виявлені посадовими особами Нацкомфінпослуг факти порушення законодавства про фінансові послуги викладаються в акті про правопорушення із зазначенням доказів (документів, даних та інформації), що підтверджують факт вчинення порушення законодавства про фінансові послуги, та з посиланням на відповідну норму закону та/або іншого нормативно-правового акта.

Згідно з пунктом 4.2. Положення № 2319, акт про правопорушення, складений посадовою особою Нацкомфінпослуг, повинен містити документи, дані та інформацію, які підтверджують факт вчинення порушення законодавства про фінансові послуги. Такі документи, дані та інформація долучаються до акта про правопорушення.

Відповідно до п. 4.8. Положення № 2319, примірник акта про правопорушення надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис не пізніше п`яти днів з дати його складання з повідомленням про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.

Пунктом 4.17 Положення № 2319, рішення про застосування заходу впливу або закриття справи про правопорушення оприлюднюється на сайті Нацкомфінпослуг та надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення, або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем у порядку, встановленому законодавством, або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис протягом 5 робочих днів з дати його прийняття.

Системний аналіз зазначених норм Положення № 2319 дає підстави для висновку, що обов`язковою передумовою для прийняття Нацкомфінпослуг рішення про застосування заходу впливу у вигляді накладення штрафу є здійснення провадження у справі про правопорушення, яке передбачає складання посадовою особою Нацкомфінпослуг акта про правопорушення; надіслання або вручення примірника акта про правопорушення особі, відносно якої здійснюється провадження; надання особі можливості подати пояснення по суті правопорушення та взяти участь у розгляді справи про правопорушення; перевірку уповноваженою особою Нацкомфінпослуг при підготовці справи про правопорушення, за яке передбачено накладення штрафу, своєчасності повідомлення особи про дату, час та місце розгляду справи про правопорушення.

Аналогічна позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 28.02.2018 у справі № 826/10418/16 (адміністративне провадження №К/9901/3297/17). Верховний Суд зазначив: … аналіз наведених вище положень дає підстави для висновку, що законодавством регламентовано чітку і послідовну процедуру притягнення особи до … відповідальності, зокрема, за вказане правопорушення, обов`язковими етапами якої є надсилання їй відповідного акта про правопорушення та повідомлення про дату, час та місце розгляду справи, а також надання права особі на подачу та розгляд її заперечень на акт перевірки … недотримання зазначених процесуальних вимог нівелює право особи яка притягається до відповідальності, на захист її прав та інтересів в адміністративному досудовому порядку та зумовлює незаконність рішення контролюючого органу, прийнятого за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення … як видно з матеріалів справи, примірник акта про неподання інформації Позивачем … на підставі висновків якого останнього притягнуто до адміністративної відповідальності, Позивачу не надсилався, про дату, час, місце розгляду прави про адміністративне правопорушення у порядку, визначеному Положенням № 2319, Позивача не повідомлено, а отже, фактично позивач був позбавлений можливості реалізувати своє право на захист … відповідачем не було дотримано законодавчо визначеної процедури притягнення до … відповідальності, що обумовлює протиправність її наслідків, а саме постанови … про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг … .

Окрім того, прийняте Нацкомфінпослуг рішення про застосування заходу впливу у вигляді накладення штрафу надсилається особі рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в електронній формі за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем у порядку, встановленому законодавством, або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі під підпис протягом 5 робочих днів з дати його прийняття.

Суд наголошує, що позивачем не надано доказів направлення та отримання Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний ДІм копії актів від 11.01.2020 № 19/14-2/13 та від 05.02.2020 № 146/14-2/13 у відповідності до вимог п. 4.8. Положення № 2319.

Більше того, позивачем не надано доказів направлення та отримання Товариством з обмеженою відповідальністю Фінансова компанія Власний Дім копії постанов № 38/19/14/2-13-П від 05.02.2020 та № 88/146/14-2/13-П від 21.02.2020, якими застосовано штраф до відповідача, що у сукупності вказує на порушення порядку розгляду справи про порушення законодавства про фінансові послуги та на відсутність правових підстав для стягнення штрафу судовому порядку.

Суд зауважує, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати всі обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Прийняте суб`єктом владних повноважень рішення у спосіб, що визначений Конституцією та законами України свідчить про те, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Таким чином, з урахуванням недоведеності Нацкомфінпослуг правомірності процедури застосування заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, суд приходить до висновку про безпідставність заявлених позовних вимог щодо стягнення штрафу.

Згідно із ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У відповідності до ч.ч. 1, 2, 4 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, виходячи з наведених висновків в цілому, проаналізувавши всі обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено обґрунтованість своїх вимог та не підтверджено їх належними доказами, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Нацкомфінпослуг не підлягає задоволенню.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено і позивач є суб`єктом владних повноважень, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг - відмовити повністю.

Рішення, відповідно до ст. 255 КАС України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного ухвали.

Відповідно до пп. 15.5 п. 1 Розділу Перехідні положення КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Окружний адміністративний суд міста Києва.

Суддя К.С. Пащенко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення30.07.2021
Оприлюднено04.08.2021
Номер документу98709316
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/18228/20

Постанова від 16.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Постанова від 16.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 30.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пащенко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні