Постанова
від 02.08.2021 по справі 320/7076/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/7076/20 Головуючий у І інстанції - Дудіна С.О.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2021 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Лічевецького І.О., Оксененка О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Торговий альянс до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 03.07.2020 № 16458 щодо внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до переліку ризикових платників податків;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" з переліку ризикових платників податку;

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629918/42187976, № 1629934/42187976, № 1629921/42187976, № 1629925/42187976, № 1629935/42187976, № 1629926/42187976, № 1629927/42187976, № 1629912/42187976, № 1629932/42187976, № 1629919/42187976, № 1629917/42187976, № 1629931/42187976, № 1629913/42187976, № 1629916/42187976, № 1629911/42187976, № 1629915/42187976, № 1629930/42187976, № 1629923/42187976, № 1629928/42187976, № 1629914/42187976, № 1629922/42187976 та № 1629929/42187976;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні датою їх фактичного надходження: від 04.04.2020 № 1, від 07.04.2020 № 2, від 08.04.2020 № 3, від 09.04.2020 № 4, від 11.04.2020 № 5, від 14.04.2020 № 6, від 16.04.2020 № 7, від 16.04.2020 № 8, від 16.04.2020 № 9, від 17.04.2020 № 10, від 17.04.2020 № 11, від 18.04.2020 № 12, від 18.04.2020 № 13, від 22.04.2020 № 14, від 24.04.2020 № 23, від 24.04.2020 № 24, від 27.04.2020 № 65, від 28.04.2020 № 66, від 29.04.2020 № 67, від 30.04.2020 № 68, від 30.04.2020 № 69 та від 07.05.2020 № 1.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 13.08.2020 вирішено роз`єднати позовні вимоги у справі № 320/6977/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України, виділивши в самостійні провадження позовні вимоги:

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.07.2020 №16458 щодо внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до переліку ризикових платників податків та зобов`язання Головного управління ДПС у Київській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" з переліку ризикових платників податку, залишивши цій справі № 320/6977/20;

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629918/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 04.04.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629934/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 07.04.2020 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629921/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 08.04.2020 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629925/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 09.04.2020 № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629935/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 11.04.2020 № 5 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629926/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 14.04.2020 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629927/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 16.04.2020 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629912/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 16.04.2020 № 8 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629932/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 16.04.2020 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629919/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 17.04.2020 № 10 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629917/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 17.04.2020 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629931/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 18.04.2020 № 12 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629913/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 18.04.2020 № 13 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629916/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 22.04.2020 № 14 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629911/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 24.04.2020 № 23 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629915/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 24.04.2020 № 24 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629930/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 27.04.2020 № 65 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629923/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 28.04.2020 № 66 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629928/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 29.04.2020 № 67 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629914/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 30.04.2020 № 68 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629922/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 30.04.2020 № 69 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи);

- за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629929/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 07.05.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження (з присвоєнням провадженню окремого унікального номеру справи).

За результатом роз`єднання позовних вимог, у цій справі розглядається адміністративна справа за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий альянс" до Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Київській області від 11.06.2020 № 1629928/42187976 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну від 29.04.2020 № 67 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження.

В обґрунтування позовних вимог Позивач посилався на те, що ним було подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 67 від 29.04.2020, однак рішенням від 11.06.2020 № 1629928/42187976 було відмовлено у реєстрації цієї податкової накладної, не зважаючи на її відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами. Зазначив, що після зупинення реєстрації податкової накладної ним було подано до контролюючого органу усі необхідні для реєстрації первинні документи, які не мають жодних дефектів та підтверджують факт здійснення господарської операції, а тому спірне рішення було прийнято необґрунтовано та протиправно.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2020 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДФС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 11.06.2020 № 1629928/42187976 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.04.2020 № 67, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий Альянс".

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 29.04.2020 № 67, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий Альянс" (ідентифікаційний код 42187976), датою її подання на реєстрацію - 26 травня 2020 року.

Не погоджуючись з постановленим рішенням, Головне управління ДПС у Київській області подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Київській області посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Апеляційна скарга мотивована тим, що ані при поданні пояснень до податкового органу, ані у позові до суду, Позивач не посилався на те, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної для нього є незрозумілим і що правова невизначеність створює для нього перешкоди для досягнення мети - реєстрації податкової накладної. Навпаки, на думку Відповідача, фактичні дії Позивача, а саме подання на пропозицію податкового органу пояснень (без будь-яких посилань на безпідставність і не зрозумілість вимог податкового органу та неможливість визначити власну поведінку) та документів на підтвердження здійснення господарської операції (усіх документів, за твердженням самого ж Позивача), що передбачено Порядком № 1165, свідчать про те, що Позивачу було зрозуміло як суть рішення про зупинення реєстрації, так і алгоритм дій для вирішення питання про реєстрацію податкової накладної. Зазначає, що Позивачем не було дотримано вимог Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , щодо надання контролюючому органу платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено.

Відзив на апеляційну скаргу на адресу суду не надходив.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий Альянс" 05.06.2018 було зареєстровано в якості юридичної особи, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.126).

13.04.2020 між Державним підприємством спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий Альянс" (Постачальник) було укладено договір поставки зернових культур № 25-20-04, за умовами якого постачальник зобов`язався в порядку та на умовах визначених договором поставити покупцю протягом строку дії договору зернові культури, включаючи похідні від зернових, продукти їх обробки, субпродукти, тощо, а покупець зобов`язався прийняти та оплатити поставлену продукцію.

Відповідно до пункту 1.2 договору загальна кількість продукції, що є предметом поставки за цим договором, її дольове співвідношення за видами та кількістю визначається додатковими угодами, що укладаються сторонами протягом строку дії цього договору, та які після їх підписання уповноваженими представниками сторін є невід`ємними частинами цього договору.

Згідно з пунктом 2.1 договору ціна на продукцію, що постачається за цим договором встановлюється у додаткових угодах, що укладаються сторонами протягом строку дії цього договору і є його невід`ємними частинами.

Пунктом 3.1 договору визначено, що асортимент (вид) продукції, що є предметом поставки за цим договором, визначається у додаткових угодах, що укладаються сторонами протягом строку дії цього договору і є його невід`ємною частиною.

За умовами пунктів 4.1-4.2 договору постачальник зобов`язується постачати покупцеві продукцію узгодженими партіями та згідно укладених сторонами додаткових угод до цього договору.

Постачання продукції здійснюється транспортом постачальника.

Відповідно до пункту 4.6 договору постачальник зобов`язаний надати покупцю при поставці кожної партії продукції належним чином оформлені документи в оригіналах: товарно-транспорті накладні, видаткові накладні.

Згідно з пунктом 5.1 договору оплата поставленої продукції здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника вказаний у цьому договорі.

Відповідно до пункту 6.1 договору приймання продукції за кількістю та якістю здійснюється уповноваженими представниками обох сторін, згідно вимог чинного законодавства України (а.с.21-24).

Між сторонами були підписані Додаткові угоди № 1 від 13.04.2020, № 2 від 23.04.2020 та № 3 від 29.04.2020, в яких сторони погодили найменування, обсяг та ціну товару, період та адресу поставки (а.с.24-26).

Так, Товариством з обмеженою відповідальністю "Компанія "Торговий Альянс" було передано Державному підприємству спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт" товар (кукурудзу) на загальну суму 183190,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 30532,00 грн.), про що свідчить складена та підписана між представниками сторін видаткова накладна від 29.04.2020 № 52 (а.с.27).

Відповідно до товарно-транспортної накладної від 29.04.2020 № 52 перевезення товару здійснювалось ТОВ "Компанія "Торговий Альянс" (а.с.27-29).

Згідно із виписками по рахунку за період з 01.04.2020 по 15.07.2020 Державне підприємство спиртової та лікеро-горілчаної промисловості "Укрспирт" 29.04.2020 розрахувалось перед позивачем за отриманий товар (а.с.94-100).

ТОВ "Компанія "Торговий Альянс" було складено податкову накладну від 29.04.2020 № 67 на суму 183192,00 грн. (у т.ч. ПДВ - 30532,00 грн.) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.17).

За результатом обробки вказаної податкової накладної її реєстрація була зупинена, про що Позивачеві була направлена квитанція № 1 від 26.05.2020 (а.с.18).

В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної від 29.04.2020 № 67 Відповідачем вказано таке: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 29.04.2020 № 67 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

09.06.2020 Позивачем було направлено до ГУ ДПС у Київській області повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 09.06.2020 № 17, до якого додано документи довільного формату (а.с.19).

За результатом розгляду наданих Позивачем пояснень та документів комісією Головного управління ДФС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято рішення від 11.06.2020 № 1629928/42187976, яким у реєстрації податкової накладної № 67 від 29.04.2020 було відмовлено (а.с.16).

В якості підстави для прийняття вказаного рішення Комісією ГУ ДФС у Київській області зазначено про ненадання платником податку копій документів:

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;

- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Вважаючи вказані дії протиправними, а свої права порушеними, Позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що у спірному рішенні фактично було лише процитоване положення пунктів 5 та 11 Порядку № 520, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку Відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин, за яких надані Позивачем документи не були враховані. Враховуючи наявність у Позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції між ним та його контрагентом, та приймаючи до уваги те, що такі документи були надані Відповідачеві, суд прийшов до висновку про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення комісії Головного управління ДФС у Київській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з підпунктами а , б пункту 185.1. статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1. статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1. статті 188 ПК України).

Пунктом 201.10. статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з пунктом 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

У свою чергу механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Пунктом 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: 8) у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Як вбачається з матеріалів справи, в квитанції від 26.05.2020 про зупинення реєстрації податкової накладної від 29.04.2020 № 67 контролюючим органом не було зазначено яка саме податкова інформація зумовила висновки про відповідність Позивача критеріям ризиковості платника податку.

Так, 18.05.2020 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 18.05.2020 № 12946, у якому вказано, що ТОВ "Компанія "Торговий Альянс" відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, з огляду на податкову інформацію про наявність ризикових операцій (а.с.20).

Згідно п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (п.44 Порядку № 1165).

Відповідно до п. 46 Порядку № 1165 у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

Відповідно до п.10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Однак, матеріали справи не містять доказів щодо наявності у Відповідача податкової інформації, яка б свідчила про відповідність ТОВ "Компанія "Торговий Альянс" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Відповідно до п. 12, 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України № 1246 від 29 грудня 2010 року, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, з наведеного вбачається, що контролюючий орган має право вимагати від платника податку документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях. При цьому рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

З матеріалів справи вбачається, що в спірному рішенні комісії ГУ ДФС у Київській області від 11.06.2020 № 1629928/42187976 в якості підстави для відмови в реєстрації податкової накладної від 29.04.2020 № 67 вказано про ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення Позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 квітня 2020 року у справі № 819/330/18.

Як свідчать матеріали справи, Позивачем подано до контролюючого органу пояснення та відповідні документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій, які в повній мірі повністю розкривають зміст та обсяг господарської операції.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що контролюючим органом не зазначено конкретного переліку документів, які мають бути подані платником податків, а наведено лише загальне найменування з вичерпного переліку без додаткової конкретизації, що позбавляє можливості встановити, які саме документи не надані Позивачем.

Разом з тим, платником податків разом із поясненнями було подано достатню кількість копій документів, з аналізу яких можна зробити висновок про здійснення господарських операцій.

При цьому, оспорюване рішення не містять мотивів відхилення наданих Позивачем пояснень та документів.

Зазначене свідчить про те, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є формальним та об`єктивно не містить чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, а тому не може бути визнано законним та обґрунтованим.

Колегія суддів зазначає, що не зважаючи на наявність у Позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між ним та його контрагентом, комісією Відповідача, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації та Державною податковою службою України протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації.

Аналізуючи зміст рішення, колегія суддів вважає, що комісія ГУ ДПС у Київській області, розглядаючи подані Позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.

Колегія суддів вважає, що Позивачем було надані всі необхідні та достатні документи для обґрунтування і підтвердження господарської операції та розблокування накладної.

Верховний Суд у постанові від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Однак, Відповідач не навів жодного обґрунтування щодо підстав для зупинення реєстрації податкової накладної.

Тому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про протиправність оспорюваного рішення, з чим і погоджується колегія суддів.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну датою її фактичного подання, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС України.

У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Таким чином, нормами Податкового кодексу України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що належним способом захисту порушеного прав Позивача є зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну датою її фактичного надходження.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог, з чим і погоджується колегія суддів.

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

При цьому, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правомірності висновків суду першої інстанції.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Розглянувши доводи Головного управління ДПС у Київській області, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстав для його скасування не вбачається, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 24 грудня 2020 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: І.О. Лічевецький

О.М. Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2021
Оприлюднено04.08.2021
Номер документу98710057
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/7076/20

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 02.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 24.12.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні