ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
27.07.2021Справа № 917/1403/20 За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава"
до Полтавської обласної державної адміністрації
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Служба автомобільних доріг у Полтавській області
про визнання незаконними та скасування розпорядження.
Суддя Борисенко І.І.
Секретар судового засідання Холодна Н.С.
Представники сторін: відповідно до протоколу судового засідання.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Позивач звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовом до відповідача про визнання незаконним та скасування розпорядження тимчасово виконувача обов`язків голови Полтавської обласної державної адміністрації Пругло О. від 30.10.2019 "Про розірвання договору оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" та розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації Синєгубова О. № 75 від 07.02.2020 "Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 30.10.2019 №819".
Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 28.08.2020 позовні матеріали передано до Господарського суду міста Києва.
Позовні вимоги мотивовані тим, що вищевказані розпорядження, на думку позивача, прийняті з порушенням Закону України "Про оренду землі", оскільки орендована ним земельна ділянка використовувалася за цільовим призначенням та з дотриманням вимог чинного законодавства та умов договору оренди землі від 08.07.2010.
Ухвалою суду від 28.09.2020 позов залишено без руху. Надано строк на усунення недоліків позовної заяви десяти днів з дня вручення цієї ухвали.
28.09.2020 позивачем подано заяви про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 26.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати у порядку загального позовного провадження.
30.11.2020 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечував, посилаючись на те, що оскаржувані розпорядження були прийняті відповідно до вимог чинного законодавства, оскільки позивач в порушення умов п. 39 договору оренди землі від 08.07.2010 використовував надану йому в оренду земельну ділянку не за цільовим призначенням.
19.01.2021 відповідач подав клопотання про залучення Служби автомобільних доріг у Полтавській області до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
Ухвалою суду від 19.01.2021 залучено Службу автомобільних доріг у Полтавській області до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
19.01.2021 відповідач подав клопотання про залучення Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
Ухвалою суду від 19.01.2021 у задоволенні клопотання відповідно до вимог ст. 50 ГПК України судом відмовлено.
19.02.2021 позивач подав відповідь на відзив, в якому проти викладених відповідачем у відзиві обставинах заперечував.
01.03.2021 відповідач подав суду заперечення на відповідь на відзив.
02.04.2021 третя особа подала суду пояснення, в яких заперечувала проти поданого позову.
26.04.2021 відповідач подав суду додаткові пояснення.
24.05.2021 позивач подав суду відповідь на додаткові пояснення.
05.07.2021 відповідач подав суду додаткові пояснення та додаткові докази, які були прийняті судом до матеріалів справи.
Заслухавши пояснення представника відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти позову, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,
ВСТАНОВИВ:
08.07.2010 між Полтавською районною державною адміністрацією Полтавської області як Орендодавцем (відповідач), на виконання розпорядження голови Полтавської районної державної адміністрації Полтавської області від 22.06.2010 р. № 792, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" як Орендарем (позивач) укладено Договір оренди землі.
Відповідно до Договору Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, загальною площею 0,48 га, кадастровий номер 5324085200:00:023:0030.
Земельна ділянка передається в оренду під будівництво виставково-торгівельного комплексу сільськогосподарської техніки та вантажного транспорту з станцією технічного обслуговування, цільове призначення земельної ділянки - для іншого призначення (код УКЦВЗ 3,4).
Договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років до 07.07.2059 року.
30.10.2019 Полтавською облдержадміністрацією видано розпорядження № 819 "Про розірвання договору оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" , відповідно до якого розірвано в односторонньому порядку договір оренди землі, укладений 08.07.2010 року між Полтавською районною державною адміністрацією та ТОВ "Техноторг-Полтава", що зареєстрований у Полтавському районному реєстраційному відділі Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 08.07.2010 р. за № 041054000263, на земельну ділянку державної власності площею 0,48 га, (кадастровий номер 5324085200:00:023:0030), що розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, для комерційного використання, під будівництво виставково-торгівельного комплексу сільськогосподарської техніки та вантажного транспорту з станцією технічного обслуговування, у зв`язку з нецільовим використання земельної ділянки.
07.02.2020 розпорядженням Полтавської облдержадміністрації № 75 внесено зміни до розпорядження облдержадміністрації від 30.10.2019 р, № 819 згідно з яким останнє доповнено пунктом 5 такого змісту: "Розпорядження набирає чинності з моменту оформлення Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" земельної ділянки з кадастровим номером 5324085200:00:023:0030".
У зв`язку з тим, що позивач вважає вищезазначені розпорядження прийняті без дотримання чинного законодавства, останній звернувся до суду з позовом про визнання їх незаконними та скасування.
Відповідно до статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Згідно частин третьої та четвертої статті 31 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.
Згідно з частиною 1 статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачене законом або договором.
Враховуючи вищевказані норми законодавства допускається можливість розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку у разі, якщо це передбачено умовами такого договору.
Згідно п. 39 Договору оренди землі від 08.07.2010 р. однією з підстав розірвання договору в односторонньому порядку є використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Розпорядженням Полтавської облдержадміністрації від 10.10.2019 року № 768 створено тимчасову комісію з метою обстеження земельної ділянки площею 0,4800 га (кадастровий номер 5324085200:00:023:0030), що розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, якій доручено провести обстеження земельної ділянки та підготувати відповідні документи до 31.10.2019 року.
17.10.2019 року вищезазначеною Тимчасовою комісією було проведено обстеження вказаної земельної ділянки та складено відповідний Акт обстеження.
Згідно з цим Актом обстеження земельної ділянки площею 0,4800 га (кадастровий номер 5324085200:00:023:0030), що розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 17 жовтня 2019 року встановлено, що земельна ділянка відповідно до пункту 15 договору оренди землі від 08.07.2010 року укладеного між Полтавською районною державною адміністрацією та ТОВ "Техноторг-Полтава" передана орендарю під будівництво виставково-торгівельного комплексу сільськогосподарської техніки та вантажного транспорту з станцією технічного обслуговування.
Тимчасовою комісією встановлено, що зазначена земельна ділянка забур`янена (зафіксовано фотографічними знімками), на ній відсутні ознаки ведення будівельних робіт та будь-якої господарської діяльності, тобто орендар не почав використовувати земельну ділянку відповідно до умов укладеного договору не зважаючи на те, що схемою планування Полтавської області зазначена земельна ділянка відноситься до території переважного містобудівного освоєння (зона урбанізації), що може відповідати намірам забудови. План зонування або детальний план територій, як вимагає Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" не виготовлялися.
В акті також зазначено, що має місце необґрунтованість вилучення землі зі сфери сільськогосподарського виробництва для потреб іншої галузі.
Пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).
Відповідно до п. "а" ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.
Пунктом 9 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).
Отже, вбачається використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, що свідчить про порушення істотних умов договору оренди землі, що призвело до порушення режиму використання земельної ділянки її забур`янення.
Всупереч ст. 74 ГПК України доказів спростування виявлених порушень під час використання земельної ділянки суду не надано.
Згідно вимог ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки.
Приписами статті 24 Закону України визначено, що орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди.
Відповідно до вимог ч.ч. 1, 3 ст. 168 ЗК України ґрунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони. При здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.
08.01.2020 року на виконання Наказу Головного управлінням Держгеокадастру у Полтавській області від 19.12.2019 № 1232-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" було здійснено державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, шляхом обстеження земельної ділянки площею 0,4800 га (землі, які використовуються в комерційних цілях) з кадастровим номером 5324085200:00:023:0030 на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
В ході проведення вищезазначеного державного нагляду за дотриманням земельного законодавства складено Акт обстеження вищезазначеної земельної ділянки № 1232-ДК/0005/АП/09/01/-20 від 08.01.2020 p., яким зафіксовано використання зазначеної земельної ділянки з порушенням вимог п. а ст. 96 та ст. 168 Земельного кодексу України.
Зокрема, в акті зазначено, що земельна ділянка житлової та громадської забудови державної власності площею 0,4800 га з кадастровим номером 532408200:00:023:0030, яка розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, використовується з порушення вимог пункту а) статті 96 Земельного Кодексу України та статті 168 Земельного кодексу України.
Відповідно до підпунктів 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ України від 14 січня 2015 року № 15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель всіх категорій і форм власності, у тому числі за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Частиною 1 пункту "а" статті 6 Закону України "про державний контроль за використанням та охороною земель" до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить здійснення державного контролю за використання та охороною земель у частині виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Тобто, уповноваженим органом - Головним управлінням Держгеокадастру в Полтавській області (державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) була проведена відповідна перевірка.
Тому посилання позивача на проведення вказаної перевірки не уповноваженим органом суперечить вищенаведеним приписам чинного законодавства та є необґрунтованими.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає Акт обстеження земельної ділянки площею 0,4800 га (кадастровий номер 5324085200:00:023:0030), що розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 17 жовтня 2019 року та акт обстеження земельної ділянки № 1232-ДК/0005/АП/09/01/-20 від 08.01.2020 p. належними доказами використання зазначеної земельної ділянки з порушенням вимог п. а ст. 96 та ст. 168 Земельного кодексу України.
Доказів спростування встановлених у цих актах обставин з приводу порушення режиму використання земельної ділянки суду не надано.
Крім того, факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням житлової та громадської забудови державної власності площею 0,4800 га з кадастровим номером 532408200:00:023:0030, яка розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області з порушення вимог пункту "а" статті 96 Земельного Кодексу України та статті 168 Земельного кодексу України також підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській від 18.05.2020 №ПІ-102/0-129/0/63-20.
З урахуванням висновків за наслідками проведеного вищезазначеного державного нагляду суду доведено, що відповідач правомірно прийняв розпорядження від 07.02.2020 № 75, яким внесено зміни до розпорядження від 30.10.2019 № 819, відповідно до яких розпорядження від 30.10.2019 р. № 819 "Про розірвання договору оренди землі з ТОВ "Техноторг-Полтава" набирає чинності з моменту оформлення Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" земельної ділянки з кадастровим номером 5324085200:00:023:0030.
На підставі оскаржуваних розпоряджень було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно інформацію, що право оренди земельної ділянки припинено (дата реєстрації 11.02.2020 р.).
Посилання позивача на лист Головного управління Держгеокадастру у Полтавській від 20.07.2020 р за №ПІ-102/0-129/0/63-20 у якому зазначено, що порушення вимог земельного законодавства ТОВ "Техноторг-Полтава" при використанні вищезазначеної земельної ділянки не встановлено, суд оцінює критично.
У тексті цього листа зазначено, що на момент перевірки проводилося будівництво першої черги обходу м. Полтава автомобільної дороги М-03 Київ - Харків - Довжанський. Вказане будівництво об`єкту транспортної інфраструктури здійснюється у межах міжнародного контракту, укладеного 04.10.2016 року між Укравтодором та підрядною будівельною компанією "ОНУР ТААХХУТ ТАШИМАДЖИЛИК ІНШААТ ТІДЖАРЕТ ВЕ САНАЇ АНОНІМ ШИРКЕТІ".
Оскільки право позивача оренди земельної ділянки припинено 11.02.2020 р., то на момент складання цього листа позивач не був користувачем земельної ділянки.
Частинами 1, 2 ст. 84 Земельного кодексу України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Таким чином, невиконання Позивачем вимог щодо використання спірної земельної ділянки за цільовим призначенням, завдає шкоду державній власності, розпорядником якої є Полтавська обласна державна адміністрація та свідчить про порушення інтересів держави.
Крім того, судом встановлено, що розпорядженням голови Полтавської районної державної адміністрації від 10.02.2009 № 80 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельно ділянки ТОВ "Техноторг-Полтава".
Пунктом 1 цього розпорядження затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для комерційного використання (код УКЦВЗ 3.4 - іншого призначення) Товариству з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" під будівництво виставково-торгівельного комплексу з станцією технічного обслуговування за рахунок земель запасу, не наданих у власність і користування на 334+385 км. автодороги Київ-Харків-Довжанський за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
Пунктом 2 розпорядження позивача зобов`язано сплатити втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 32 736 грн.
Згідно листа Полтавської райдержадміністрації від 11.01.2021 № 01-23/53 та листа Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області 27.01.2021 №13-16-0.332-810/2-21 втрати сільськогосподарського виробництва ТОВ "Техноторг-Полтава" сплачені не були.
Доказів сплати вказаних втрат суду не надано.
Посилання позивача на оплату згідно платіжних доручень №№ 2353, 2354, 2355 від 15.04.2009 суд оцінює критично, оскільки вказані платіжні доручення не засвідчені належним чином, також неможливо установити яких саме земельних ділянок стосується оплата.
Також встановлено, що розпорядженням голови Полтавської облдержадміністрації № 441 від 10.08.2020 року надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки державної власності іншого призначення у постійне користування зі зміною її цільового призначення, площею 0,4800 га (кадастровий номер 5324085200:00:023:0030) для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для реконструкції (будівництва) автомобільної дороги державного значення загального користування М-03 Київ - Харків - Довжанський на ділянці Лубни - Полтава, Полтавська область), що розташована за межами населених пунктів на території Супрунівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.
На замовлення Служби автомобільних доріг у Полтавській області розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (код згідно КВЦПЗ - 12.04) площею 0,4800 га (кадастровий номер 5324085200:00:023:0030), яка розташована за межами населених пунктів на території Полтавської міської територіальної громади Полтавського району Полтавської області (колишня Супрунівська сільська рада Полтавського району Полтавської області), для реконструкції (будівництва) автомобільної дороги загального користування державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава.
Розпорядженням Голови Полтавської обласної державної адміністрації "Про затвердження Службі автомобільних доріг у Полтавській області проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки в постійне користування" від 17.03.2021 № 189 затверджено вищевказаний проект (копія розпорядження додається).
Ця земельна ділянка використовується Службою автомобільних доріг у Полтавській області за цільовим призначенням. Роботи з реконструкції (будівництва) автомобільної дороги загального користування державного значення М-03 Київ-Харків-Довжанський перебувають на завершальній стадії. (Проект "Реконструкція автомобільної дороги державного значення М-03 Київ- Харків-Довжанський на ділянці Лубни - Полтава Полтавської області, км 210 + 000 - км 300 + 550, км 323 + 000 - км 329 + 050, Полтавська область", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 серпня 2013 р. № 562-р.).
Згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку цільове призначення спірної земельної ділянки - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, для реконструкції (будівництва) автомобільної дороги державного значення загального користування М-ОЗ Київ-Харків-Довжанський на ділянці Лубни-Полтава (інформація Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку додана до матеріалів справи).
Враховуючи викладене, за умови визнання незаконними і скасування спірних розпоряджень права позивача не відновляться та це не призведе до реального й ефективного захисту його інтересів, оскільки земельну ділянку передано Службі автомобільних доріг у Полтавській області у постійне користування, на якій на завершальному етапі відбуваються роботи з реконструкції (будівництва) автомобільної дороги загального користування державного значення М-03, а отже земельна ділянка використовуватися для суспільних потреб.
Згідно вимог ч. 10 ст. 122 ЗК України земельні ділянки, що вилучаються, викуповуються або примусово відчужуються для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, надаються у користування для таких потреб органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, які прийняли рішення про їх вилучення, викуп або примусове відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Тобто, позивачем, у даному випадку, обрано невірний та неефективний спосіб захисту своїх порушених прав.
За змістом пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання.
У зв`язку з прийняттям суб`єктом владних повноважень ненормативного акта виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, зокрема, у сфері земельних правовідносин, а відповідний ненормативний акт слугує підставою виникнення, зміни або припинення конкретних прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб приватного права.
Отже, розпорядження від 30.10.2019 № 819 та розпорядження від 07.02.2020 № 75, є ненормативними актами органу державної влади, які вичерпали свою дію внаслідок їх виконання, оскільки були реалізовані. Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно право оренди земельної ділянки припинено (дата реєстрації - 11.02.2020 р.).
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України у справі за № 3-514гс16 від 06.07.2016 та в Постановах Великої Палати Верховного Суду від 03 та 18 квітня у справах 761/33504/14 та 802/905/17 відповідно.
Доводи відповідача щодо належності розгляду даного спору до юрисдикції адміністративного суду необгрутовані, оскільки з моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами, та виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору. Такі ознаки не притаманні адміністративним правовідносинам, натомість - притаманні цивільним правовідносинам, які з урахуванням суб`єктного складу можуть бути предметом судового розгляду у відповідному суді загальної юрисдикції або господарському суді.
Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 27.01.2020 у справі № 802/1582/15-а.
Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).
За таких обставин, інші доводи та заперечення сторін судом розглянуті та відхилені як такі, що на результат вирішення спору впливу не мають.
Враховуючи все вищевикладене, суду не надано доказів порушення відповідачем вимог чинного законодавства при винесенні оскаржуваних розпоряджень.
Аналізуючи зазначене, суд дійшов до висновку про те, що підстави для визнання незаконним та скасування розпорядження тимчасово виконувача обов`язків голови Полтавської обласної державної адміністрації Пругло О. від 30.10.2019 "Про розірвання договору оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" та розпорядження голови Полтавської обласної державної адміністрації Синєгубова О. № 75 від 07.02.2020 "Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 30.10.2019 № 819" відсутні.
За таких обставин позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Витрати по сплаті судового збору, відповідно до приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 13, 74, 129, 232, 236-241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва -
ВИРІШИВ:
У позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Полтава" до Полтавської обласної державної адміністрації про визнання незаконними та скасування розпорядження відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 02.08.2021
Суддя І.І. Борисенко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2021 |
Оприлюднено | 05.08.2021 |
Номер документу | 98749550 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Борисенко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні