Рішення
від 03.08.2021 по справі 912/1119/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2021 рокуСправа № 912/1119/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.

при секретарі судового засідання Пастуховій А.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №912/1119/21 від 12.04.2021

за позовом: Акціонерного товариства "Українська залізниця", код ЄДР 40075815, вул. Тверська, 5а, м. Київ, 03680, в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", код ЄДР 40081200, вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, 65012 (адреса для листування: Виробничий підрозділ "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" Філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця", вул. М. Грушевського, 10, м. Знам`янка, Кіровоградська обл., 27400)

до відповідача: Управління соціального захисту населення Добровеличківської районної державної адміністрації, код ЄДР 03197701, вул. Поповича, 26, смт. Добровеличківка, Кіровоградська обл., 27000

про стягнення 922 346,45 грн

ПРЕДСТАВНИКИ:

від позивача - участі не брав;

від відповідача - участі не брав.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного Товариства "Українська залізниця", яка містить вимоги до Управління соціального захисту населення Добровеличківської районної державної адміністрації про стягнення 922 346,45 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за період 2019 рік, з покладенням на відповідача судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконує свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду громадян за 2019 рік та не проведенням розрахунків за пільгові перевезення окремих категорій громадян.

Ухвалою від 12.04.2021 господарський суд (суддя Вавренюк Л.С.) відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 29.04.2021; встановив сторонам строки для подання заяв по суті.

28.04.2021 на адресу господарського суду надійшло клопотання №325/01-10 від 26.04.2021 Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної державної адміністрації про заміну сторони, за змістом якого останній просить суд здійснити заміну Управління соціального захисту населення Добровеличківської районної державної адміністрації на Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної державної адміністрації, а також поновити провадження у справі та надати відповідачеві час на ознайомлення з матеріалами справи та підготовки відзиву на позовну заяву.

Ухвалою від 29.04.2021 господарський суд клопотання Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної державної адміністрації про заміну сторони №325/01-10 від 26.04.2021 у справі №912/1119/21 залишив без задоволення.

Ухвалою від 29.04.2021 господарський суд відклав підготовче засідання до 15.06.2021 - 12:00.

За розпорядженням керівника апарату господарського суду №64 від 11.06.2021 "Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судових справ" у зв`язку з тим, що суддю Вавренюк Л.С., в провадженні якої перебуває справа №912/1119/21, рішенням Вищої ради правосуддя від 10.06.2021 звільнено з посади судді у зв`язку з поданням заяви про відставку, здійснено повторний автоматизований розподіл справи №912/1119/21.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.06.2020 справу №912/1119/21 передано судді Коваленко Н.М.

Ухвалою від 14.06.2021 суддя Коваленко Н.М. прийняла справу до свого провадження.

Ухвалою від 14.06.2021 господарський суд підготовче засідання у справі №912/1119/21 призначив на 11:00 - 05.07.2021.

Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення відповідач отримав ухвалу суду від 14.06.2021 - 05.07.2021, як наслідок, строк на подання відзиву на позов сплив 30.04.2021.

Ухвалою від 05.07.2021 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив справу №912/1119/21 до судового розгляду по суті на 03.08.2021 - 11:30 год.

07.07.2021 на адресу суду надійшло клопотання №НЮК-3/53 від 06.07.2021 від представника Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного Товариства "Українська залізниця", в якому останній просить:

- розглянути справу за наявними матеріалами які знаходяться у справі без участі представника позивача;

- про результати розгляду справи просить повідомити відповідача на адресу яка зазначена у позовній заяві;

- витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) - у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши всі матеріали справи, господарський суд встановив такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин сторін.

01.04.2019 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі начальника виробничого підрозділу "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" Регіональної філії "Одеська залізниця" (далі - Перевізник) та Управлінням соціального захисту населення Добровеличківської районної державної адміністрації (далі - Замовник) укладено договір на здійснення компенсаційних виплат за послуги по перевезенню громадян пільгових категорій залізничним транспортом у приміському сполученні за рахунок коштів районного бюджету № 1 (далі - Договір від 01.04.2019, а.с. 29-30).

Предметом цього договору є взаємовідносини Перевізника та Замовника по відшкодуванню витрат за перевезення в залізничному приміському, пасажирському сполученні осіб, які мають таке право згідно із законодавством України (п. 1.1. Договору від 01.04.2019).

Згідно положень п. 1.2. Договору від 01.04.2019 Перевізник здійснює перевезення пільгових категорій пасажирів відповідно до вимог чинного законодавства щодо пасажирських перевезень, а Замовник відповідно до ст. 91 Бюджетного Кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.03 р. № 117 зі змінами, здійснює відшкодування витрат за перевезення пільгових категорій населення, відповідно до обсягів асигнувань, передбачених в районному бюджеті, на підставі поданих підприємством-перевізником розрахунків.

Сума цього договору складає 190 000,00 грн (п. 1.3. Договору від 01.04.2019).

Відповідно до п. 2.1.1., 2.1.3. Договору від 01.04.2019 Управління зобов`язується приймати надану підприємством-перевізником відомість обліку сум втрат доходів від перевезення пільгового контингенту населення району залізничним транспортом у приміському сполученні у минулому місяці, згідно із затвердженою формою. Щомісяця готувати реєстри про фактично нараховані суми і складати перевізником акти звіряння за формою, затвердженою Міністерством праці та соціальної політики України від 28.03.2003 року № 83 "Про затвердження форми № 3-пільга", у визначені законодавством строки надавати їх до фінансового управління райдержадміністрації та організовувати здійснення відповідних розрахунків у п`ятиденний термін після отримання коштів, передбачених у районному бюджеті на зазначені цілі, в межах виділених асигнувань.

Розділом 3 Договору від 01.04.2019 передбачено порядок відшкодування збитків від перевезень пільгових категорій пасажирів.

Так, відшкодування вартості проїзду залізничним транспортом окремих категорій громадян здійснюється на підставі: наданої Замовником разом із супровідним листом на паперових носіях відповідної звітності (відомостей обліку сум витрат доходів від перевезення пільгового контингенту населення району приміським громадським транспортом загального користування), підписаної та скріпленої печаткою перевізника, враховуючи передбачені кошторисом суми асигнувань на ці цілі та складених актів звіряння розрахунків витрат пов`язаних з відшкодуванням витрат за перевезення пільгових категорій населення Добровеличківського району. На підставі складеного акту звіряння розрахунків замовник здійснює перерахування коштів на відшкодування вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці за рахунок коштів, передбачених у районному бюджеті.

В п. 7.1. Договору від 01.04.2019 визначено, що цей договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2018.

Договір від 01.04.2019 підписано сторонами та скріплено їх печатками.

Відповідно до облікових форм про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Добровеличківського району Кіровоградської області у приміському, внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за період з січня по грудень 2019, позивачем за власний рахунок здійснено перевезення пільгової категорії населення громадян на загальну суму 1 182 997,45 грн, а саме:

у січні 2019: 2 934,03 грн (далеке сполучення) та 76 311,64 грн (приміське сполучення);

у лютому 2019: 3 495,72 грн (далеке сполучення) та 80 162,50 грн (приміське сполучення);

у березні 2019: 4 891,06 грн (далеке сполучення) та 95 292,48 грн (приміське сполучення);

у квітні 2019: 2 587,95 грн (далеке сполучення) та 89 990,02 грн (приміське сполучення);

у травні 2019: 2 209,33 грн (далеке сполучення) та 101 971,03 грн (приміське сполучення);

у червні 2019: 493,46 грн (далеке сполучення) та 89 085,77 грн (приміське сполучення);

у липні 2019: 366,24 грн (далеке сполучення) та 111 016,27 грн (приміське сполучення);

у серпні 2019: 1 447,22 грн (далеке сполучення) та 115 074,77 грн (приміське сполучення);

у вересні 2019: 1 773,50 грн (далеке сполучення) та 101 369,64 грн (приміське сполучення);

у жовтні 2019: 4 187,27 грн (далеке сполучення) та 100 919,02 грн (приміське сполучення);

у листопаді 2019: 3 398,21 грн (далеке сполучення) та 97 145,58 грн (приміське сполучення);

у грудні 2019: 3 301,44 грн (далеке сполучення) та 93 573,30 грн (приміське сполучення).

У матеріалах справи міститься розрахунок компенсацій збитків за 2019 рік по безкоштовному проїзду пільгових категорій пасажирів у приміському та далекому сполученнях по Добровеличківському району. (а.с. 28)

Згідно з таким розрахунком за період з січня по грудень 2019 року:

- у приміському сполученні фактично нараховано 1 151 912,02 грн збитків, з них фактично профінансовано на суму 260 651,00 грн, тому заборгованість складає 891 261,02 грн;

- у далекому сполученні нараховано 31 085,43 грн збитків (будь-яка сплата відсутня).

Отже, розмір збитків всього становить 891 261,02 грн + 31 085,43 грн = 922 346,45 грн.

Під час розгляду справи, господарський суд враховує такі положення законодавства.

За змістом п. 1, 6 ст. 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".

Статтею 19 вказаного Закону передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України. Так, соціальні пільги на пасажирські перевезення для ряду категорій громадян встановлено, зокрема, Міжурядовою Угодою про взаємне визнання прав на пільговий проїзд для інвалідів та учасників Великої Вітчизняної війни, а також осіб, прирівняних до них від 12.03.1993, законами України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про охорону дитинства", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".

Частиною 6 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" встановлено, що для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі, визначено Порядком розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 №1359 (далі - Порядок №1359).

В пункті 2 Порядку №1359 передбачено, що до пільгових перевезень залізничним транспортом (далі - пільгові перевезення) належать безоплатні перевезення або перевезення окремих категорій громадян зі знижкою, встановленою законодавством.

Відповідно до п. 3, 4 Порядку №1359 облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки). Сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.

Пунктом 5 Порядку №1359 визначено, що інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.

Сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира (п. 7 Порядку №1359).

Згідно з п. 9, 10 Порядку №1359, на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом.

Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми.

Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці (п. 11 Порядку №1359).

Системний аналіз наведених правових положень свідчить про те, що із виконанням позивачем обов`язку перевезення усіх пільгових категорій громадян кореспондується обов`язок відповідача компенсувати витрати, понесені у зв`язку з таким перевезенням.

У свою чергу, чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги пільговим категоріям громадян, оскільки зобов`язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із закону і не залежать від їх волевиявлення.

Поряд з цим, такий договір укладено між сторонами (а.с. 29-30).

В силу вимог ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права і обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства, а також на підставі договорів та інших правочинів.

Як вже зазначалось, виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності. (ст. 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії")

Відповідно до п. 6 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1997 року №252 (далі - Порядок №252), суб`єкти господарювання, які займаються перевезенням та обслуговуванням пасажирів, повинні забезпечити, серед іншого, надання пільг особам, які мають на це право згідно із законодавством України.

Норми вказаних нормативно-правових актів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, Залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.

Звертаючись до суду із цим позовом, позивач посилається на те, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконує свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду та не провів розрахунки за пільгові перевезення окремих категорій громадян за період з січня по грудень 2019 року.

Предметом доказування у даній справі є невиконання відповідачем умов діючого законодавства та Договору від 01.04.2019.

Як випливає з матеріалів справи, відповідно до облікових форм, поданих відповідно до Порядку №1359, сума за фактичну кількість перевезених пільговиків за період з січня по грудень 2019 року складає 1 182 997,45 грн. (а.с. 16-27)

Згідно з розрахунком компенсацій збитків за 2019 рік по безкоштовному проїзду пільгових категорій пасажирів у приміському та далекому сполученнях по Добровеличківському району (а.с. 28):

- у приміському сполученні фактично нараховано 1 151 912,02 грн збитків, з них фактично профінансовано на суму 260 651,00 грн, тому заборгованість складає 891 261,02 грн;

- у далекому сполученні нараховано 31 085,43 грн збитків (будь-яка сплата відсутня).

Отже, розмір збитків всього становить 891 261,02 грн + 31 085,43 грн = 922 346,45 грн.

Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, установлено, що Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують відповідно до законодавства України надання пільг окремим категоріям громадян шляхом запровадження соціальних карток та проведення видатків відповідно до цього Кодексу виключно із застосуванням Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Згідно з п. 1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою КМУ №117 від 29.01.2003 (далі - Положення №117), Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України, отримують пільги, передбачені для педагогічних, медичних, фармацевтичних працівників, працівників бібліотек, музеїв, спеціалістів із захисту рослин та працівників культури в сільській місцевості і селищах міського типу (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей. Реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.

Пунктами 10-11 Положення №117 (станом на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 25 числа подають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".

Уповноважений орган щомісяця:

1) звіряє інформацію, що міститься в Реєстрі, з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги, і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не провадить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації;

2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складає:

реєстр погашення заборгованості перед підприємствами та організаціями, що надають послуги, згідно з формою "5-пільга" та реєстр розрахунків згідно з формою "7-пільга";

акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3-пільга";

3) до 15 числа подає:

фінансовим органам районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад акти звіряння розрахунків згідно з формою "3-пільга";

Міністерству соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій звіти згідно з формами "4-пільга" та "6-пільга".

Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що Бюджетний кодекс України, Закон України "Про залізничний транспорт", Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, Порядок розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян покладають на відповідача обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані позивачем кошти за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі, незалежно від місця проживання (навчання) такого пасажира.

Поданні позивачем облікові форми відповідають Порядку №1359, а тому такі облікові форми повинні бути прийняті відповідачем та оплачені.

Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. (ст. 509 ЦК України)

В силу вимог ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України (далі - ГК України) суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до приписів статей 525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

У відносинах щодо розрахунку із Залізницею за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, головні розпорядники державних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних господарських правовідносинах (Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.03.2020 у справі № 904/94/19).

Перевезення пасажирів на пільгових умовах АТ "Українська залізниця" виконано не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач, у силу закону та договору має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені позивачем витрати.

Господарський суд також зазначає, що положеннями ч. 2 ст. 218 ГК України та ст. 617 ЦК України прямо передбачено, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.

Нормами діючого законодавства не передбачена залежність відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян, від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Закон України "Про залізничний транспорт" та Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №1196 27.12.2006) не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.

Крім того, відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), а саме, у справі "Кечко проти України", ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення Суду). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

З огляду на викладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача збитків за пільгове перевезення пасажирів в 2019 році є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки факт надання послуг з перевезення позивачем і заборгованість відповідача в розмірі 922 346,45 грн підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, такі збитки останнім не відшкодовано, в результаті чого у відповідача утворилась заборгованість.

Таким чином, позовні вимоги про стягнення 922 346,45 грн підлягають задоволенню.

Судовий збір відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України покладається на відповідача.

Керуючись ст. 73-74, 76-77, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Добровеличківської районної державної адміністрації (код ЄДР 03197701, вул. Поповича, 26, смт. Добровеличківка, Кіровоградська обл., 27000) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДР 40075815, вул. Тверська, 5а, м. Київ, 03680), в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДР 40081200, вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, 65012; адреса для листування: Виробничий підрозділ "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" Філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця", вул. М. Грушевського, 10, м. Знам`янка, Кіровоградська обл., 27400) 922 346,45 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2019 р. та 13 835,20 грн витрат по сплаті судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити сторонам.

Повне рішення складено 04.08.2021.

Суддя Н.М. Коваленко

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення03.08.2021
Оприлюднено05.08.2021
Номер документу98759590
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/1119/21

Ухвала від 29.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Рішення від 03.08.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 05.07.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 14.06.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 14.06.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 29.04.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 29.04.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

Ухвала від 27.04.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Вавренюк Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні