ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 липня 2021 року м. ТернопільСправа № 921/40/20
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Стадник М.С.
при секретарі судового засідання Десятник О.С.
розглянув матеріали справи
за позовом Обслуговуючого кооперативу "Сади ветеранів АТО", 46000, м. Тернопіль, вул. Грушевського, буд. 8 (поштова адреса: 46003, м. Тернопіль, пров. За Рудкою, буд. 6)
за участі третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:
1/ Тернопільська обласна державна адміністрація, 46021, м. Тернопіль, вул. М. Грушевського, 8
2/ Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації, 46021, м. Тернопіль, вул. Грушевського, 8
до відповідача Тернопільської міської ради, 46001, м. Тернопіль, вул. Листопадова, буд. 5
про визнання незаконним та скасування рішення Тернопільської міської ради від 20.12.2019р. №7/42/72 "Про надання дозволу на поділ земельної ділянки за адресою автошлях М09 Тернопіль - Львів - Рава-Руська (в напрямку Львівської автомобільної дороги)".
За участі представників:
позивач - адвокат Башуцький Ігор Ярославович, ордер серія ВО №1002465 від 14.01.2020р. та договір про надання правової допомоги від 02.01.2020р.;
представник третьої особи: Вербіцький Андрій Ярославович дов.б/н 19.01.2021 Тернопільська обласна державна адміністрація.
представник третьої особи: Максимів Ігор Ігорович дов. від 06.06.2021 Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації;
відповідач - Гулкевич Світлана Богданівна, посвідчення №829, розпорядження міського голови №151-К від 25.02.2011р.
В порядку ст. 8 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України), здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Акорд".
Ухвалою суду від 20.01.2020р. позовну заяву №б/н від 14.01.2020р. (вх. №45 від 15.01.2020р.) залишено без руху, а ухвалою суду від 30.01.2020р.: прийнято позовну заяву до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 28.02.2020р. та зобов`язано сторін подати заяви по суті справи та заяви з процесуальних питань. Сторони належним чином повідомлені про дату і час судового засідання.
У судовому засіданні 28.02.2020р., за участі представників позивача та відповідача, постановлено ухвалу про залучення до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Тернопільську обласну державну адміністрацію та оголошено перерву у судовому засіданні на 24.03.2020р., яку занесено у протокол судового засідання, з викликом третьої особи ухвалою суду. Учасники справи належним чином повідомлені про дату і час підготовчого засідання.
Ухвалою суду від 19.03.2020р. відкладено розгляд справи на невизначений термін, з метою вжиття заходів з мінімізації ризиків розповсюдження гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, забезпечення безпеки працівників і відвідувачів судів та органів системи правосуддя, на підставі постанови Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020р. "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19", рекомендацій Ради суддів України №9рс-186/20 від 16.03.2020р. та розпорядження Господарського суду Тернопільської області №7-р від 16.03.2020р. "Про встановлення режиму роботи Господарського суду Тернопільської області в умовах карантину", про що сторони та третя особа повідомлені, відповідно до рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень.
Ухвалою суду від 13.05.2020р. призначено підготовче засідання на 26.05.2020р. та зобов`язано учасників судового процесу подати: позивача - докази надіслання позовної заяви та доданих до неї матеріалів Тернопільській обласній державній адміністрації; -заяви по суті. Учасники справи належним чином повідомлені про дату і час судового засідання.
У судовому засіданні 26.05.2020р. постановлено ухвалу про залучення до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Управління містобудування та архітектури Тернопільської обласної державної адміністрації та оголошено перерву до 16.06.2020р.,зобов`язано учасників подати додаткові докази .Учасники справи належним чином повідомлені про дату і час розгляду справи.
У судовому засіданні 16.06.2020р. постановлено ухвалу про заміну третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління містобудування та архітектури Тернопільської обласної державної адміністрації на Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації, продовження строку підготовчого провадження та оголошено перерву до 28.07.2020р., яку занесено в протокол судового засідання. Зобов`язано подати : позивача - докази надсилання позовної заяви та доданих до неї матеріалів третій особі, учасникам додаткові докази, пояснення по суті. Учасники справи належним чином повідомлені про дату і час розгляду справи.
У судовому засіданні 28.07.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 06.08.2020р., а у судовому засіданні 06.08.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 04.09.2020р.,у зв`яжу з необхідністю витребування доказів у Держгеокадастру, учасники повідомлені про дату і час судових засідань.
У судових засіданнях, за клопотаннями представників та для надання можливості подати докази, оголошувалися протокольні перерви : 06.08.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 04.09.2020р., у судовому засіданні 04.09.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 29.09.2020р., у судовому засіданні 29.09.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 20.10.2020р., а судовому засіданні 20.10.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 17.11.2020р., у судовому засіданні 17.11.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 14.12.2020р., у судовому засіданні 14.12.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 29.12.2020р., у судовому засіданні 29.12.2020р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 26.01.2021р., у судовому засіданні 26.01.2021р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 09.02.2021р., у судовому засіданні 09.02.2021р. постановлено ухвалу про оголошення перерви до 16.02.2021р., ухвалою суду від 16.02.2021р. оголошено протокольну перерву у підготовчому засіданні на 26.02.2021р., учасники повідомлені про дату і час судового засідання.
У судових засіданнях 26.02.2021р. оголошено протокольну ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 26.03.2021р., та за клопотаннями представників оголошувалися перерви : у судовому засіданні 26.03.2021р. на 16.04.2021р., у судовому засіданні 16.04.2021р. оголошено перерву на 27.04.2021р., ухвалою суду від 27.04.2021р на 18.05.2021р., у судовому засіданні 18.05.2021р. постановлено ухвалу про оголошення перерви на 08.06.2021р., у судовому засіданні 08.06.2021р. оголошено перерву у судовому засіданні на 15.06.2021р., які занесено у протоколи судових засідань Учасники справи повідомлені про дату та час судового засідання.
У судовому засіданні 15.06.2021р. постановлено ухвалу про відкладення розгляду справи на 29.06.2021р., у судовому засіданні 29.06.2021р.постановлено ухвалу про оголошення перерви на 07.07.2021р., у судовому засіданні 07.07.2021р. постановлено ухвалу про оголошення перерви у судовому засіданні на 12.07.2021р. ,у судовому засіданні 12.07.2021р., постановлено ухвалу про оголошення перерви на 23.07.2021р., а у судовому засіданні 23.07.2021р., постановлено ухвалу про оголошення перерви на 28.07.2021р., які занесено у протокол судового засідання. Учасники справи належним чином повідомлені про дату і час судового засідання.
Позивач, його представник в обґрунтування позовних вимог посилається на наступне:
- учасникам бойових дій, інвалідам війни та сім`ям загиблих, з 20.12.2016 року по 30.03. 2017року, на земельному масиві, який розташований за межами міста Тернополя на території Тернопільської міської ради (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н-О2), надано 832 земельні ділянки для індивідуального садівництва, які на підставі Закону України Про кооперацію створили та зареєстрували Обслуговуючий кооператив Сади ветеранів АТО ;
- розпорядженням голови Тернопільської обласної державної адміністрації Барни С.С. від 22.08.2018 №636-од затверджено Детальний план території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами міста Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н-02) загальною площею 84,3 га з майбутньою реконструкцією під поселення садибної забудови, до складу якої входить земельна ділянка (кадастровий номер 6110100000:17:002:0200, площею 14,3549 га) , на якій , за визначеним у Детальному плані територій призначенням, заплановано побудувати водонапірну вежу, школу, дитячий садочок, стадіон, тощо, та в подальшому користуватись ними.
- станом на день звернення до суду ОК "Сади ветеранів АТО" встановлено три потужні трансформаторні підстанції, прокладено 16 кілометрів ліній електропередач, пробурено два водозабори (свердловини), встановлено водонапірну вежу, прокладено 17,6 кілометрів вуличного водопроводу із заведенням на ділянки, нарізано та розпочато будівництво доріг;
- на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 15.11.2019р. №19-5375/14-19-сг "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" , рішенням Тернопільської міської ради №7/41/160 від 06.12.2019р. погоджено прийняти у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 659,2149 га , серед яких земельна ділянка площею 14,3549 га з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 ;
- згідно з проектом рішення Тернопільської міської ради від 19.12.2019р., пропонувалося на розгляд сесії дати дозвіл на поділ земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 площею 14,349 га на 3 окремі земельні ділянки, а 20.12.2019р. Тернопільською міською радою прийнято рішення №7/42/72 про надання дозволу на поділ даної земельної ділянки на 8 окремих земельних ділянок та зобов`язано виконавчий комітет в місячний термін провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень на вказані 8 земельних ділянок;
Вважає, що рішення міської ради №7/42/72 не відповідає вимогам законодавства України та суперечить Детальному плану території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення,оскільки спірна ділянка визначена як цілісний неподільний об`єкт, із відповідним цільовим призначенням,і будь - який поділ на окремі земельні ділянки планом не передбачені. Рішення порушує права та інтереси власників земельних ділянок садівницького поселення - членів кооперативу, використовувати дану ділянку за визначеним Детальним планом території призначенням, а саме будувати на ній водонапірну вежу, школу, дитячий садочок, стадіон, тощо, та в подальшому користуватись ними . Просить позовні вимоги задовольнити.
Тернопільська обласна державна адміністрація, її представник, пояснив, що відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації від 21.02.2018р. №100-0д та в межах повноважень надано дозвіл на розроблення Детального плану території земельних ділянок, що розташовані за межами міста Тернополя (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н - 02) загальною площею 84,3 га., замовником розроблення Детального плану території визначено Управління містобудування та архітектури облдержадміністрації (перейменовано у Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації). Детальний план території затверджений розпорядженням Голови Тернопільської обласної державної адміністрації №636-од від 22.08.2018р. ,а оскільки Управління відповідає за відповідність розробленого плану законодавству, тому покладається на думку суду щодо вирішення спору.
Департамент архітектури, містобудування, житлово-комунального господарства та енергозбереження Тернопільської обласної державної адміністрації, його представник, позовні вимоги підтримав, пояснив, що перед затвердженням Детального плану територій проводилися громадські слухання, в результаті яких пропозицій від громадськості, в тому числі Тернопільської міської ради,яка відмовилася організувати громадські слухання, не надходили, у зв`язку з чим не було необхідності створювати погоджувальну комісію та відповідно оформляти протокол її засідання. Звертає увагу суду, що при розробленні Детального плану території індивідуальних земельних ділянок садівничого поселення, що розташовані за межами м. Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н - 02) загальною площею 84,3 га з майбутньою реконструкцією під поселення майбутньої садибної забудови проектні рішення вказаного Детального плату території взаємоузгоджувалися з Генеральним планом та планом зонування м. Тернополя, та такий розроблено відповідно до норм чинного законодавства.
Відповідач, його представник , проти позову заперечує посилаючись на наступне:
- Тернопільська міська рада є власником земельної ділянки (кадастровий номер 6110100000:002:0200) , яку набула у власність на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 15.11.2019р. №19-5375/14-19-сг Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність та рішення Тернопільської міської ради від 06.12.2019р. №7/41/160 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок розміщених на території Тернопільської міської територіальної громади , право власності зареєстровано за Тернопільською громадою, підтвердженням чого є витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 193268142 від 16.12.2019р.;
- приймаючи спірне рішення від 20.12.2019 № 7/42/72 Про надання дозволу на поділ земельної ділянки за адресою автошлях М09 Тернопіль-Львів-Рава-Руська (в напрямку Львівської автомобільної дороги) , міська рада розпорядилася цією земельною ділянкою,як власник, у спосіб та в межах повноважень визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні";
- звертає увагу суду, що в експлікації будівель та споруд в Детальному плані на земельній ділянці (кадастровий номер 6110100000:002:0200),який вважає розробленим без проведення громадських слухань, будівлі та споруди визначені як перспективні, а не проектовані та такі, що відповідають діючому Генеральному плану та плану зонування м. Тернополя, що зазначено у п.4.1.1 Пояснювальної записки до детального плану;
- передумовами та матеріальними підставами для захисту самого права власності або права користування земельною ділянкою чи захисту інших прав власника чи користувача земельної ділянки у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами права особи щодо земельної ділянки, а також підтвердженого належними доказами факту порушення (невизнання або оспорення) цього права на земельну ділянку (правова позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду зазначена у постанові від 17.04.2018р. у справі №914/1521/17);
- позивач не надав доказів порушення прав чи законних інтересів ОК "Сади ветеранів АТО" прийнятим рішенням, оскільки не являється власником чи землекористувачем такої , так як право на земельну ділянку виникає після прийняття компетентним органом рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її у власність чи користування ;
- просить не приймати до уваги посилання позивача на проект рішення Про надання дозволу на поділ земельної ділянки та складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою автошлях М09 Тернопіль-Львів-Рава-Руська (в напрямку Львівської траси) у власність шляхом продажу на земельних торгах у формі аукціону , оскільки таке не приймалося міською радою .
Отже, у позивача відсутні підстави стверджувати про порушення його права на забудову земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:17:002:0200, що в свою чергу вказує на безпідставність позовної вимоги. У правовідносинах, які склалися між сторонами, позивач просить захистити право, якого в нього ще не виникло.
Просить в позові відмовити.
Суд вважає за необхідне зазначити, що розгляд даної справи здійснювався із врахуванням строків карантину, запровадженого в Україні через спалах гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020р. № 211 Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (з подальшими змінами і доповненнями) з 12.03.2020р. по 22.05.2020р. на всій території України встановлено карантин, який в подальшому постановами Кабінету Міністрів України від 20.05.2020р. №392, від 22.07.2020 р. № 641, від 13.10.2020 р. №956, від 09.12.2020р. № 1236, від 17.02. 2021 р. № 104, від 21.04.2021р. №405 та від 16.06.2021р. №611 продовжено до 31 серпня 2021року .
Враховуючи продовжені п.4 Прикінцевих положень Господарського процесуального кодексу України процесуальні строки розгляду судових справ під час дії карантину, права учасників справи, подавати заяви/клопотання про продовження процесуальних строків на подання ними своїх пояснень, заперечень, доказів, тощо, на час дії карантину, судом надано таке право сторонам під час розгляду справи.
Згідно з приписами ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши в процесі розгляду справи пояснення учасників справи, встановив:
- рішенням установчих зборів засновників від 07.09.2017р., 632 власників земельних ділянок на земельному масиві, який розташований за межами м. Тернополя (автодорога Львів - Тернопіль Н02, кадастровий номер 6110100000:17:002:0006), на якому надані земельні ділянки учасникам бойових дій, інвалідам війни та сім`ям загиблих для індивідуального садівництва, створено Обслуговуючий кооператив "Сади ветеранів АТО" (п.1.2 Статуту ОК "Сади ветеранів АТО", затвердженого загальними зборами засновників відповідно до протоколу №1 від 05.09.2017р. із змінами, затвердженими загальними зборами членів відповідно до протоколу №2 від 03.02.2018р.).
Відповідно до наказів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (далі - Управління Держгеокадастру), за затвердженими проектами землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність фізичним особам для індивідуального садівництва за межами населеного пункту на території Тернопільської міської ради Тернопільської області (автодорога Н02 Львів - Тернопіль), у власність надані земельні ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної форми власності (землі запасу - рілля) із зміною цільового призначення для індивідуального садівництва, право власності на які виникло з моменту державної реєстрації цього права у порядку Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Між Промбудпроект (Підрядник), Управління містобудування та архітектури Тернопільської обласної державної адміністрації (Замовник) та Обслуговуючим кооперативом Сади ветеранів АТО (Інвестор) укладено 17.04.2018 р. Договір № Т 1321-18, відповідно до п.1.1 якого Замовник доручає, а Підрядник приймає виконання проектно - кошторисних робіт: Детальний план території індивідуальних земельних ділянок садівницького поселення, що розташовані за межами м.Тернополя на території міської ради (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н-02) загальною площею 84,3 га, з майбутньою реконструкцією під поселення присадибної забудови (далі Детальний план території). Відповідно до Додатку №1 до Договору ціна договору складає 33 668,00грн. без ПДВ.
Проектно - кошторисні роботи по Договору, а саме Детальний план території переданий по акту здачі - приймання від 31.05.2018р., який підписаний сторонами Договору без заперечень.
Розпорядженням Голови Тернопільської обласної державної адміністрації №636-од від 22.08.2018р. затверджено Детальний план території.
Відповідно до пояснювальної записки до Детального плану територій, мета проекту полягає у розробці архітектурно - планувальних рішень Генерального плану зонування та зміні цільового призначення земельної ділянки згідно плану зонування за межами м.Тернополя (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н-02) загальною площею 84,3 га). Після затвердження, Детальний план території набуває статусу основного документу, яким визначаються, зокрема, розроблення проектів земельних відводів окремих земельних ділянок.
Детальний план території охоплює спірну земельну ділянку з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 площею 14,3549 га., на якій заплановано: під № 4 - водонапірні вежі; № 12 - школа І-ІІ ступенів; №13 дитячий садок; №14 - спортивне ядро , прокладення інженерних мереж та облаштування транспортного і пішохідного руху.
Управління Держгеокадастру (лист від 12.10.2018р. №32-19-0.52-5936/2-18, на звернення позивача, про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 площею 14,3549 га в постійне користування для обслуговування кооперативу, за межами м. Тернополя (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н-02), яка згідно даних земельного кадастру відноситься до земель державної власності сільськогосподарського призначення, цільове призначення для передового досвіду ведення сільського господарства , відмовило у видачі дозволу з посиланням на приписи ч.3 ст.123, ч.3 ст.83 Земельного кодексу України, відповідно до яких місце розташування земельної ділянки та її цільове призначення повинно відповідати Генеральному плану м. Тернополя або іншій містобудівній документації, а враховуючи майбутнє цільове призначення даного масиву такі землі відносяться до земель загального користування. Звернуло увагу, що земельні ділянки державної власності, які передбачається використовувати під об`єкти, призначені для обслуговування потреб територіальної громади, а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачаються включити у межі населених пунктів, за рішенням органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.
Управління Держгеокадастру (лист від 11.01.2019р. №О -6981/0-56/017-1932-19-0.52-5936/2-18), на звернення позивача, про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою із зміною цільового призначення щодо відведення земельних ділянок для використання, обслуговування та потреб власників сільськогосподарських земельних ділянок , наданих їм для індивідуального садівництва, загальною орієнтовною площею 33,3800га, зокрема, за межами м. Тернополя (автодорога Краковець - Львів - Тернопіль - Умань Н-02), відмовила у видачі дозволу з посиланням на приписи ч.3 ст.83 Земельного кодексу України та заперечення Тернопільської міської ради (лист від 28.12.2018р. №8984/08-10), так як масив, в якому знаходяться зазначені ділянки, відповідно до Генерального плану забудови м. Тернополя призначений для будівництва об`єктів житлового та громадського призначення, та згідно Детального плану території даний масив також планується реконструювати під поселення садибної забудови. При цьому, запропоновано скористатися правом оренди на земельні ділянки.
Наказом Управління Держгеокадастру від 19.02.2019р. № 19-378/14-19-СГ, із земель, що входять у масив охоплений Детальним планом території надано дозвіл ОК Сади ветеранів АТО на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 16,0900га. (до складу якої не входить спірна земельна ділянка), із зміною цільового призначення, в оренду для будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства - землі загального користування, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу), розташованої за межами населеного пункту м. Тернополя (Н02 автодорога Львів - Тернопіль). При цьому у наказі міститься застереження, що відповідно до вимог розпорядження КМ України від 31.01.2018р. №60-р, передача земельної ділянки у власність буде здійснена за наявності погодження Тернопільської міської ради шляхом ухвалення рішення.
Відповідно до розпорядження КМ України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 15.11.2019р. №19-5375/14-19-сг "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" , рішенням Тернопільської міської ради №7/41/160 від 06.12.2019р. "Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок, розміщених на території Тернопільської міської територіальної громади", погоджено прийняти в комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 659,2149 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Кобзарівської, Курівецької, Малашовецької та Чернихівської сільських рад Зборівського району Тернопільської області, серед яких земельна ділянка площею 14,3549 га з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 з цільовим призначенням для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства з обмеженням у використанні - 5,9385 га охоронної зони навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи.
Відповідно до даних витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №193268142 від 16.12.2019р. земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 площею 14,3549 га є комунальною власністю Тернопільської міської ради.
На звернення ОК Сади ветеранів АТО від 10.12.2019р. №503 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 15.11.2019р. №19-5375/14-19-сг в частині передачі земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 державної власності у комунальну власність Тернопільській ОТГ, отримала відповідь (від 27.12.2019р. №28-28-0.13-8414/2-19), що на спірну земельну ділянку оформлено право власності , а тому кожен має право звернутися до суду за захистом свого особистого права та інтересу.
Тернопільською міською радою 20.12.2019р. прийнято рішення №7/42/72 Про надання дозволу на поділ земельної ділянки за адресою автошлях М09 Тернопіль - Львів - Рава - Руська (в напрямку Львівської автомобільної дороги), яким вирішено: Дати дозвіл на поділ земельної ділянки (кад. номер 6110100000:17:002:0200) площею 14,3549 га визначеної для ведення пропаганди передового досліду сільського господарства за адресою автошлях М 09 Тернопіль-Львів - Рава - Руська (у напрямку Львівської автомобільної дороги) на 8 (вісім) окремих ділянок без зміни їх цільового призначення: -Земельна ділянка № 1- 0,2370га; - Земельна ділянка №2 - 0,9342 га; - Земельна ділянка №3 - 0,8363 га; - Земельна ділянка №4 - 0,9656 га;- Земельна ділянка № 5 - 0,1739га; - Земельна ділянка №6 - 5,6268га; - Земельна ділянка №7 - 5,2332 га;- Земельна ділянка №8 - 0,3579га. Виконавчому комітету в місячний термін провести державну реєстрацію прав та їх обтяжень на земельні ділянки .
Відповідно до даних витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності , зазначені земельні ділянки (8) з відповідними кадастровими номерами, загальною площею 14,3549 га зареєстровані як окремі об`єкти комунальної власності Тернопільської міської ради.
Позивач, вважає, що рішення Тернопільської міської ради від 20.12.2019р. №7/42/72, є незаконним, необґрунтованим та порушує права та інтереси власників земельних ділянок садівницького поселення ( членів ОК Сади ветеранів АТО ), зокрема використовувати дану земельну ділянку за визначеним у Детальному плані території призначенням, що стало підставою для звернення з позовом до суду .
Суд, на підставі ст.ст. 86, 237 ГПК України, давши оцінку поданим доказам та наведеним учасниками справи доводам в обґрунтування заявлених вимог та заперечень, прийшов до висновку, що позов не підлягає до задоволення.
При цьому, суд виходив із наступного.
Згідно ст. 19 Конституції України, ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Одними із принципів місцевого самоврядування є принцип законності та гласності (ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
В рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 р. N 7-рп/2009 (у справі щодо офіційного тлумачення положень частини 2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Також, в наведеному рішенні Конституційного Суду України зазначається, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність. Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами. Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Згідно із ч.1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна, визнається судом незаконним та скасовується.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч.2ст. статті 152 Земельного кодексу України).
Згідно із п."г" ч. 3 ст.152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч.10 ст.59 Закону Про місцеве самоврядування в Україні ).
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом цивільних прав та інтересів у спосіб визначений ст.16 ЦК України, ст.20 ГК України, одним з яких є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України №18-рп/2004 від 01.12.2004 поняття "охоронюваний законом інтерес" що вживається в законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
З огляду на приписи ст. ст.15, 16 ЦК України та ст.20 ГК України , кожна особа має право на захист, в тому числі судовий, свого цивільного права, а також цивільного інтересу, що загалом може розумітися як передумова для виникнення або обов`язковий елемент конкретного суб`єктивного права, як можливість задовольнити свої вимоги за допомогою суб`єктивного права та може виражатися в тому, що особа має обґрунтовану юридичну заінтересованість щодо наявності/відсутності цивільних прав в інших осіб (правова позиція Верховного Суду України, викладена у постанові від 25.05.2016 р. у справі № 6-605цс16; від 11.06.2020р. у справі №904/1145/19; від 07.07.2021р. у справі 906/217/20).
Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.2 ст.4 ГПК України).
Аналіз наведених норм Закону дає підстави вважати, що підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які б підтверджували наявність порушеного права особи, за захистом якого вона звернулася, чи охоронюваного законом інтересу, є підставою для відмови у задоволенні такого позову (правова позиція Верховного Суду викладена у постановах від 21.10.2015р. у справі №3-649гс15, від 20.11.2018р. у справі № 922/1111/18, від 17.04.2018р..у справі № 914/1521/17, від 02.04.2020р. у справі № 910/7160/19; позиція Великої Палати Верховного Суду від 04.06.2019р. у справі №916/3156/17).
Вирішуючи спори про визнання актів органів місцевого самоврядування недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких актів недійсними на момент їх вчинення і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний акт.
Якщо порушення своїх прав особа вбачає в наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів характер, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Отже, необхідною передумовою для задоволення позову про визнання недійсним та скасування акту (рішення) органу місцевого самоврядування є встановлення факту порушення таким актом прав та інтересів позивача. При цьому, передусім суду слід з`ясувати та перевірити правові підстави, відповідно до яких у позивача виникло та існує речове право на майно.
За змістом ст.ст.317, 319 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Відповідно до ч.1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (ст.172 ЦК України).
Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (абз. 15 ст.1 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні").
Згідно зі ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам.
Згідно ч.ч.2,3 ст.83 ЗК України у комунальній власності територіальних громад, зокрема, перебувають: - землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону; - земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об`єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об`єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до п.34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Право власності на нерухоме майно підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон про реєстрацію прав та їх обтяжень ).
За змістом п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону про реєстрацію речових прав та їх обтяжень, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до висновків Великої Палати Верховного Суду відомості державного реєстру прав на нерухомість презюмуються правильними, доки не доведено протилежне, тобто державна реєстрація права за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права, але створює спростовувану презумпцію права такої особи (пункт 6.30 постанови Великої Палати Верховного Суду від 2 липня 2019 року у справі № 48/340 (провадження № 12-14звг19), пункт 4.17 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12 березня 2019 року у справі № 911/3594/17 (провадження № 12-234гс18).
Матеріалами справи підтверджено:
- Тернопільська територіальна громада набула у власність спірну земельну ділянку площею 14,3549 га з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 з цільовим призначенням для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства та яка входить до складу масиву площею 84.3 кв.м.,на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 15.11.2019 №19-5375/14-19-сг "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" прийнятого відповідно до розпорядження КМ України від 31.01.2018 №60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад", який є чинними на дату прийняття рішення суду ;
- право власності на земельну ділянку набуто на підставі рішення Тернопільської міської ради №7/41/160 від 06.12.2019р. "Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок, розміщених на території Тернопільської міської територіальної громади" ,яким погоджено прийняти в комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 659,2149 га, зокрема, земельна ділянка площею 14,3549 га з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 з цільовим призначенням для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства,яке є чинним на дату прийняття рішення суду; .
- право комунальної власності на 8 земельних ділянок з кадастровими номерами загальною площею 14,3549 га зареєстровано за Тернопільською міською радою згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності , ті записи є чинними на дату прийняття рішення;
- Тернопільська міська рада, як власник земельної ділянки, розпорядилася належним йому правом та прийняла рішення від 20.12.2019р. №7/42/72 про надання дозволу на поділ земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:17:002:0200 площею 14,3549 га визначеної для ведення пропаганди передового досвіду сільського господарства за адресою автошлях М09 Тернопіль - Львів - Рава - Руська (в напрямку Львівської автомобільної дороги) на 8 окремих ділянок, без зміни їх цільового призначення.
При таких обставинах, Тернопільська міська рада набула право власності на земельну ділянку кадастровий номер 6110100000:17:002:0200 на підставах визначених чинним законодавством, а приймаючи спірне рішення від 20.12.2019р. № 7/42/72 розпорядилася цією земельною ділянкою у спосіб та в межах повноважень визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Станом на дату прийняття рішення судом іншого не здобуто.
Позивач, на підтвердження порушення спірним рішенням прав та інтересів членів кооперативу, не надав жодних належних та допустимих доказів, а навпаки , надані докази підтверджують протилежне.
Підтвердженням даного висновку суду є наступне :
- кооператив створений відповідно Закону України Про кооперацію , згідно ст.22 якого земля кооперативу складається із земельних ділянок, наданих йому в оренду або придбаних ним у власність. Землі загального користування дачного кооперативу безоплатно передаються йому у власність із земель державної або комунальної власності відповідно до закону. Метою діяльності Кооперативу є задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів Кооперативу - ветеранів війни: учасників бойових дій, інвалідів війни, учасників війни та сімей загиблих на основі поєднання їх особистих та колективних інтересів, поділу між ними ризиків, витрат і доходів, розвитку їх самоорганізації, самоуправління та самоконтролю. Соціальний та правовий захист членів Кооперативу - ветеранів війни: учасників бойових дій, інвалідів війни, учасників війни та волонтерів АТО, як однієї із умов успішного господарювання (п.п. 2.1, 2.2 Статуту).
- позивач не надав доказів належності ОК Сади ветеранів АТО на праві оренди чи власності земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:17:002:0200 площею14,3549 га ;
- наказом Управління Держгеокадастру від 19.02.2019 р. № 19-378/14-19-СГ, із земель, що входять у масив охоплений Детальним планом території позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою тільки щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 16,0900га., до складу якої спірна земельна ділянка не належить;
- позивачу відмовлено про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення, зокрема, земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:17:002:0200 площею 14,3549 га,як у постійне користування для обслуговування кооперативу ( лист Управління Держгеокадастру від 12.10.2018р. №32-19-0.52-5936/2-18) , так і для використання,обслуговування та потреб власників сільськогосподарських земельних ділянок, наданих їм для індивідуального садівництва (лист від 11.01.2019р. №О -6981/0-56/017-1932-19-0.52-5936/2-18). Тобто така відмова отримана до передачі земельної ділянки із державної власності у комунальну, і позивач не звертався за захистом прав та інтересів кооперативу, не оскаржувався ним і Наказ Управління Держгеокадастру щодо передачі земельної ділянки, а тому не набуте ним право на земельну ділянку не може бути порушеним.
Суд звертає увагу, що сам факт включення земельної ділянки кадастровий номер 6110100000:17:002:0200, разом із земельними ділянками, якими на правах приватної власності володіють члени ОК Сади ветеранів АТО у Детальний план території, не є доказом наявності прав позивача на забудову цієї земельної ділянки у відповідності до плану, оскільки реалізація права забудови потребує дотримання особою певного порядку, який встановлений Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , згідно ч.4 ст.26 якого право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Отже, позивач не довів належність йому права на спірну земельну ділянку, а тому у задоволенні позову відмовляється, як безпідставно заявленому.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97 від 1 липня 2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті (рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland), N 49684/99 від 27 вересня 2001 року).
Судовий збір згідно ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 73-79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили протягом 20 днів з дня виготовлення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду або через Господарський суд Тернопільської області.
Повне рішення складено "02" серпня 2021р.
Суддя М.С. Стадник
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2021 |
Оприлюднено | 05.08.2021 |
Номер документу | 98759877 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Стадник М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні