РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
04 серпня 2021 р. Справа № 120/3312/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів" (код ЄДРПОУ - 43141775, вул. Писарєва, 8, кв. 44, м. Вінниця, 21036) до: Подільської митниці Держмитслужби (код ЄДРПОУ - 43350542, вул. Лебединського, 17, м. Вінниця, 21034) про: визнання неправомірною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулася Громадська організація Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів (код ЄДРПОУ - 43141775) до Подільської митниці Держмитслужби про визнання неправомірною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії.
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з метою митного оформлення автомобіля FORD ECOLINE E450 як гуманітарного вантажу Позивачем до митного органу було подано МД №UA401020/2021/013488.
Відповідно до картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA401020/2021/00602, позивачу відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів з підстав того, що порушено положеня п.9 ч. 8 ст. 257 та п. 5 ч. 3 ст. 335 Митного кодексу України, і вимоги Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Мінфіну від 30.05.2012 року №651 в частині правильності заповнення графи 44 митної декларації.
Додатково у відповідь на запит позивача, відповідач листом від 09.04.2021 року №7.12-1/17/13/2546 надав роз`яснення щодо порядку оформлення автомобіля, визнавши факт того, що він не є комерційним вантажем. Однак зазначив про те, що відповідно до положень Митного кодексу України, Закону України №2793-ІУ Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів зазначений автомобіль повинен мати рівень ЄВРО-5 .
З позицією відповідача позивач не погоджується, вважає його дії неправомірними, виходячи з того, що здійснюючи розмитнення автомобіля відповідач повинен був керуватись ч. 3 ст.8 Закону України Про гуманітарну допомогу за приписами якої у разі виникнення спору рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур.
Ухвалою суду від 19.04.2021 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Установлено строк для подання заяв по суті.
13.05.2021 стороною відповідача подано до суду відзив щодо заявлених позовних вимог, з якого слідує, що останній заперечує проти задоволення позову. Зазначено, що 22.03.2021 позивачем до митного контролю та митного оформлення було подано митну декларацію №UA401020/2021/013488 на транспортний засіб FORD ECOLINE E450, що надійшов на адресу ГО Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів як гуманітарна допомога.
За результатами здійснення митного контролю та митному оформленні транспортного засобу було надано картку відмови від 22.03.2021 за №UA401020/2021/00602. Причиною відмови стало те, що в процесі виконання митних формальностей, а саме перевірки дотримання встановлених до задекларованих товарів заходів нетарифного регулювання (відсутність визначених законодавством заборон щодо переміщення або поміщення у відповідний митний режим задекларованих товарів: наявність відповідних документів, наявність в МД відомостей про відповідні документи або відомостей про відмітки у товаросупровідних документах), було встановлено, що у графі 44 ВМД відсутні відомості про документи, які підтверджують відповідність товару екологічним нормам не нижче рівня "ЄВРО-5" відповідно до норм Закону України від 6 липня 2005 року N 2739-1V "Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів".
Враховуючи вищенаведене, вказує відповідач, що декларантом порушено вимоги пункту 9 ч. 8 статті 257 та пункту 5 ч. 3 статті 335 Митного кодексу України і вимоги Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Мінфіну від 30.05.2011 № 651 в частині правильності заповнення графи 44 митної декларації. Відмова в митному оформлені надана на підставі частини першої статті 256 Митного кодексу України .
Крім того відповідач звертає увагу, що митне оформлення автомобіля можливе за умови подання до митного оформлення документу, який засвідчує його відповідність вимогам технічних регламентів та національних стандартів, а саме, сертифікату або іншого документу, виданого згідно із законодавством України, що вказує на відповідність ТЗ рівню екологічних норм "Євро-5", що є прямою вимогою ч. 2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів".
Надаючи картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, посадовою особою митного органу було надано декларанту роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, а саме здійснити декларування товару шляхом подання нової митної декларації із врахуванням, зокрема вимог заходів нетарифного регулювання, тобто, як зазначено вище, подання до митного оформлення документу, який засвідчує відповідність ТЗ рівню екологічних норм "Євро-5".
Отже, митниця діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
02.06.2021 на адресу суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач спростовує доводи відповідача та наводить мотиви їх відхилення. Так, позивач вказує, що відповідно до Наказу Міністерства соціальної політики України №696 від 09.10.2020 року Про визнання вантажів гуманітарною допомогою з додатками, транспортний засіб FORD ECOLINE E450, що надійшов на адресу ГО Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів визнано гуманітарною допомогою.
Відповідач у своєму листі від 09.04.2021 року №7.12-1/17/13/2546, надаючи роз`яснення щодо порядку оформлення автомобіля, визнає, що автомобіль є некомерційним вантажем та гуманітарною допомогою.
Позивач наголошує, що відповідно до положень ст.1 Закону України Про гуманітарну допомогу , гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації".
Положеннями абз. 4 ч. 2 ст. 6 вищезазначеного Закону України визначено, що, не відносяться до гуманітарної допомоги підакцизні товари, крім: транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров`я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт".
Відтак позивач вважає, що Відповідачем при розгляді звернення Позивача повинна була бути застосована ст. 8 Закону України Про гуманітарну допомогу , а її недотримання є фактично відмовою від виконання прямого припису закону.
З врахуванням зазначеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Враховуючи, що інших заяв і документів не надходило, а визначений строк для їх подання закінчився, клопотань щодо продовження процесуального строку не надходило, відтак суд розглядає справу в письмовому провадженні за наявними в ній доказами.
Дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, суд встановив наступне.
Громадська організація Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів (код ЄДРПОУ - 43141775), відповідно до свого Статуту, є неприбутковою (ознака неприбутковості 0032) та основною своєю метою діяльності ставить захист інтересів учасників бойових дій, ветеранів та інвалідів війни, їх реабілітацію та адаптацію до цивільного життя, сприяння подальшому їх особистому розвитку.
В 2020 році відповідно до положень договору поставки від 25.03.2020 року №25/20 на адресу компанії ТОВ КОМПАНІЯ РАПІД-ПРЕС від канадської компанії NOMA TRAIDE INC (далі за текстом - Нома Трейд ІНК), було поставлено автомобіль FORD ECOLINE Е450, номер кузова НОМЕР_1 (а. с. 20-22).
В подальшому, відповідно до угоди про розірвання договору поставки №25/20 від 25.09.2020 року договір між ТОВ КОМПАНІЯ РАПІД-ПРЕС та Нома Трейд ІНК було розірвано.
Листом від 25.09.2020 року ТОВ КОМПАНІЯ РАПІД-ПРЕС звернулась до Подільської митниці Держмитслужби з листом про відмову в отриманні вантажу: FORD ECOLINE Е450, на користь Позивача.
Також, до Відповідача з листом звернулась компанія Нома Трейд ІНК в якому просила здійснити митне оформлення на користь Позивача вищезазначеного автомобіля в якості гуманітарної допомоги, визнаного наказом Мінсоцполітики України від 09.10.2020 року №696, п.17 додатку.
Позивачем, було проведено експертизу автомобіля, та відповідно до Експертної довідки №01/0315, визначено рівень класу екологічної безпеки Не нижче СВРО 2 (а.с. 51).
22.03.2021 позивачем до митного контролю та митного оформлення було подано митну декларацію №UA401020/2021/013488 на транспортний засіб FORD ECOLINE E450, що надійшов на адресу ГО Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів як гуманітарна допомога.
За результатами здійснення митного контролю та митному оформленні транспортного засобу було надано картку відмови від 22.03.2021 за №UA401020/2021/00602. Причиною відмови стало те, що в процесі виконання митних формальностей, а саме перевірки дотримання встановлених до задекларованих товарів заходів нетарифного регулювання (відсутність визначених законодавством заборон щодо переміщення або поміщення у відповідний митний режим задекларованих товарів: наявність відповідних документів, наявність в МД відомостей про відповідні документи або відомостей про відмітки у товаросупровідних документах), було встановлено, що у графі 44 ВМД відсутні відомості про документи, які підтверджують відповідність товару екологічним нормам не нижче рівня "ЄВРО-5" відповідно до норм Закону України від 6 липня 2005 року N 2739-1V "Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів".
У відзиві відповідач вказує, що декларантом порушено вимоги пункту 9 ч. 8 статті 257 та пункту 5 ч. 3 статті 335 Митного кодексу України і вимоги Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Мінфіну від 30.05.2011 № 651 в частині правильності заповнення графи 44 митної декларації. Відмова в митному оформлені надана на підставі частини першої статті 256 Митного кодексу України .
Позивач не погоджується з такою відмовою, звернувся до суду з позовом у якому просить:
Визнати неправомірними дії та скасувати відмову від 22.03.2021 року №UА401020/2021/00602 в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення виданого Подільською митницею при розмитненні автомобіля FORD ECOLINE E450, за декларацією №UA401020/2021/013488.
Зобов`язати Подільську митницю Держмитслужби провести декларування автомобіля FORD ECOLINE E450, за декларацією №UA401020/2021/013488, як гуманітарного вантажу.
Вирішити питання судових витрат.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень у спосіб, що передбачений, як Конституцією, так і Законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги та сприяє гласності і прозорості цього процесу, визначає Закон України "Про гуманітарну допомогу" (далі - Закон №1192-XIV).
Відповідно до положень ст.1 Закону №1192-XIV, гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації".
Положеннями абз. 4 ч. 2 ст. 6 вищезазначеного Закону України визначено, що, не відносяться до гуманітарної допомоги підакцизні товари, крім: транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров`я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт".
Положеннями ст. 8 Закону України Про гуманітарну допомогу визначено митне оформлення вантажів з гуманітарною допомогою.
Митне оформлення вантажів (товарів) без справляння плати за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, встановленим для митних органів, здійснюється митними органами за наявності рішення відповідних спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги про визнання таких вантажів (товарів) гуманітарною допомогою.
Випуск у вільний обіг на митній території України вантажів, визнаних гуманітарною допомогою, здійснюється митними органами на підставі відповідного рішення, отриманого від спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги з використанням механізму "єдиного вікна" відповідно до Митного кодексу України.
У разі виникнення спору рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур.
Товари (предмети), що ввозяться (пересилаються) як гуманітарна допомога, підлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню митним органам відповідними установами та організаціями незалежно від форми власності, з обов`язковим проставленням у товаросупровідних документах, вантажних митних деклараціях клейма "Гуманітарна допомога. Продаж заборонено", завіреного печаткою митника. Установи та організації незалежно від форми власності, що здійснюють декларування митним органам, у разі відмови декларування вантажів гуманітарної допомоги позбавляються права на декларування митних вантажів. Інструкція про першочергове безкоштовне спрощене декларування гуманітарної допомоги затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Строк перебування вантажів гуманітарної допомоги під митним контролем без митного оформлення встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Митне оформлення гуманітарної допомоги, визнаної такою рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, здійснюється на території адміністративно-територіальної одиниці органу, який прийняв таке рішення, а митне оформлення гуманітарної допомоги, визнаної такою рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, - за місцем, визначеним відповідно до Митного кодексу України.
У спірному випадку відмова в митному оформлені надана на підставі частини першої статті 256 Митного кодексу України .
Так, відповідно до ст. 256 МК, відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом.
У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
Надаючи відмову в прийнятті митної декларації, митний орган посилається на положення п. 9 ч. 8 ст. 257 за приписами якої митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів, відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу.
Пункт 5 ч. 3 ст. 335 Митного кодексу України зазначає, що разом з митною декларацією митному органу подаються рахунок або інший документ, який визначає вартість товару, та, у випадках, встановлених цим Кодексом, декларація митної вартості. У встановленому цим Кодексом порядку в митній декларації декларантом або уповноваженою ним особою зазначаються відомості про, зокрема у разі необхідності - документи, що підтверджують дотримання заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Нетарифне регулювання - це комплекс заходів заборонно-обмежувального характеру, що прямо або опосередковано обмежують імпорт іноземних товарів (послуг) на внутрішній ринок країни чи взагалі його забороняють.
Стаття 16 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність визначає основними заходами нетарифного регулювання - ліцензування і квотування зовнішньоекономічних операцій.
Ліцензування і квотування експорту та імпорту запроваджуються Україною самостійно в особі її державних органів у таких випадках:
у разі різкого погіршення розрахункового балансу України, якщо негативне сальдо його перевищує на відповідну дату 25 відсотків від загальної суми валютних вимог України;
у разі досягнення встановленого Верховною Радою України рівня зовнішньої заборгованості;
у разі значного порушення рівноваги по певних товарах на внутрішньому ринку України, особливо по сільськогосподарській продукції, рибальства, харчової промисловості та промислових товарах народного споживання першої потреби;
при необхідності забезпечити певні пропорції між імпортною та вітчизняною сировиною у виробництві;
при необхідності здійснення заходів у відповідь на дискримінаційні дії інших держав;
у разі порушення суб`єктом зовнішньоекономічної діяльності правових норм цієї діяльності, встановлених Законом Про зовнішньоекономічну діяльність (запроваджується як санкція режим ліцензування);
відповідно до міжнародних товарних угод, які укладає або до яких приєднується Україна (запроваджується режим квотування).
За матеріалами справи, автомобіль FORD ECOLINE Е450, відповідно до п.17 Додатку Наказу Міністерства соціальної політики України №696 від 09.10.2020 року Про визнання вантажів гуманітарною допомогою визнано гуманітарною допомогою, що не заперечується відповідачем, а відтак митне оформлення гуманітарної допомоги, визнаною такою рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення здійснюється за місцем, визначеним відповідно до Митного кодексу України.
Покликання відповідача, що позивачем порушено вимоги пункту 9 ч. 8 статті 257 та пункту 5 ч. 3 статті 335 Митного кодексу України і вимоги Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Мінфіну від 30.05.2011 № 651 в частині правильності заповнення графи 44 митної декларації, судом відхиляються з огляду на таке.
Так, дана норма статті 257 МК регулює питання митного оформлення транспортних засобів комерційного призначення. Натомість даний автомобіль як гуманітарна допомога, митне оформлення якого просять здійснити на користь громадської організації, обладнаний для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, про що було вказано у митній декларації про ТЗ.
Щодо правил заповнення граф митних декларацій (далі - МД) на бланках єдиного адміністративного документа форми МД-2 (далі - ЄАД), додаткових аркушів до нього форми МД-3 (далі - додаткові аркуші), специфікації форми МД-8 (далі - специфікація), порядок унесення відомостей до доповнення форми МД-6 (далі - доповнення), випадки застосування специфікації, а також порядок оформлення, розподілу та використання аркушів МД форм МД-2, МД-3, МД-6, МД-8, то вони затверджені наказом Мінфіну від 30.05.2011 № 651.
Відповідно до Порядку №651, Графа 44 "Додаткова інформація / Подані документи / Сертифікати і дозволи", у якій зазначаються відомості про необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Тобто дана графа вказує як додаткова інформація про подані документи, сертифікати і дозволи.
Відповідно до МД №UA401020/2021/013488, позивачем у графі 44 вказано на додаткову інформацію, а саме на угоду про розірвання договору поставки, лист про відмову від вантажу на користь позивача, наказ Мінсоцполітики, яким транспортний засіб визнаний гуманітарною допомогою.
З приводу доводів того, що митне оформлення автомобіля можливе за умови подання до митного оформлення документу, який засвідчує його відповідність вимогам технічних регламентів та національних стандартів, а саме, сертифікату або іншого документу, виданого згідно із законодавством України, що вказує на відповідність ТЗ рівню екологічних норм "Євро-5", що є прямою вимогою ст. 2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів", то суд вказує на таке.
Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів", митне оформлення з метою вільного обігу та першу державну реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, а нових транспортних засобів за кодом товарної позиції 8703 згідно з УКТ ЗЕД, як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам: не нижче рівня "ЄВРО-5" - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно.
Поряд з цим, як зазначено вище, згідно із ст. 8 Закону України "Про гуманітарну допомогу", митне оформлення вантажів (товарів) без справляння плати за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, встановленим для митних органів, здійснюється митними органами за наявності рішення відповідних спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги про визнання таких вантажів (товарів) гуманітарною допомогою.
Випуск у вільний обіг на митній території України вантажів, визнаних гуманітарною допомогою, здійснюється митними органами на підставі відповідного рішення, отриманого від спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги з використанням механізму "єдиного вікна" відповідно до Митного кодексу України.
У разі виникнення спору рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур.
За визначеннями п.п. 59, 60 ст. 4 МК, транспортні засоби комерційного призначення - будь-яке судно (у тому числі самохідні та несамохідні ліхтери та баржі, а також судна на підводних крилах), судно на повітряній подушці, повітряне судно, автотранспортний засіб (моторні транспортні засоби, причепи, напівпричепи) чи рухомий склад залізниці, що використовуються в міжнародних перевезеннях для платного транспортування осіб або для платного чи безоплатного промислового чи комерційного транспортування товарів разом з їхніми звичайними запасними частинами, приладдям та устаткуванням, а також мастилами та паливом, що містяться в їхніх звичайних баках упродовж їхнього транспортування разом із транспортними засобами комерційного призначення;
транспортні засоби особистого користування - наземні транспортні засоби товарних позицій 8702, 8703, 8704 (загальною масою до 3,5 тонни), 8711 згідно з УКТ ЗЕД та причепи до них товарної позиції 8716 згідно з УКТ ЗЕД, плавучі засоби та повітряні судна, що зареєстровані на території відповідної країни, перебувають у власності або тимчасовому користуванні відповідного громадянина та ввозяться або вивозяться цим громадянином у кількості не більше однієї одиниці на кожну товарну позицію виключно для особистого користування, а не для промислового або комерційного транспортування товарів чи пасажирів за плату або безоплатно.
У спірному випадку ТЗ є гуманітарною допомогою, митне оформлення якого передбачено спеціальним Законом України "Про гуманітарну допомогу".
З аналізу положень законодавства можна дійти висновку, що існує його колізія між положеннями Митного кодексу України та положеннями Закону України "Про гуманітарну допомогу", на чому наполягає позивач.
Так, неузгодженість між чинними нормативно-правовими актами, їхнє протиріччя з одного й того самого предмета регулювання, а також суперечність між двома або більше формально чинними нормами права, прийнятими з одного і того ж питання, в теорії права відомі як колізія норм права.
Колізія норм права вирішується шляхом вибору того нормативного акта, який має бути застосований до конкретного випадку (юридичного факту).
Отже, митне оформлення транспортного засобу як гуманітарної допомоги здійснюється митними органами на підставі рішення органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, про визнання вантажів (товарів) гуманітарною допомогою, яке є остаточним для митного оформлення та виконання відповідних митних процедур відповідно з урахуванням положень Закону України "Про гуманітарну допомогу" та підлягають першочерговому безкоштовному спрощеному декларуванню митним органам.
З огляду на вказане вище, картка відмови від 22.03.2021 року №UА401020/2021/00602 в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, виданої Подільською митницею при розмитненні автомобіля FORD ECOLINE E450, за декларацією №UA401020/2021/013488, є протиправною та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги позивача про визнання протиправними дій відповідача, слід зазначити, що результатом оскаржуваних позивачем дій стало прийняття відповідачем рішення у формі картки відмови, яка за визначенням ст. 256 МК є письмовим вмотивованим рішенням митного органу.
В силу положень ст. 25 Митного кодексу України рішення може бути оскарженим у митному органі вищого рівня або до суду.
При оскарженні такого рішення, суд перевіряє правомірність дій щодо його винесення (прийняття) і у випадку встановлення протиправності в таких діях, скасовує відповідне рішення. Вказане свідчить про те, що визнання протиправним та скасування рішення охоплює в собі й визнання неправомірними дій при його прийнятті, а тому питання неправомірності дій, у даному випадку, окремого окреслення судовим рішенням не потребує.
З приводу позовної вимоги зобов`язати Подільську митницю провести декларування автомобіля FORD ECOLINE E450, за декларацією №UA401020/2021/013488, як гуманітарного вантажу, то така вимога підлягає задоволенню як похідна вимога в силу того, що задоволення похідної вимоги залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги), що передбачено (п.23 ст. 1 КАС України).
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення даного позову частково.
Відповідно до ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1515 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів" - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати картку відмови Подільської митниці Держмитслужби в прийнятті митної декларації, митному оформлені випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA401020/2021/00602 від 22.03.2021, якою відмовлено у митному оформленні (випуску) товарів при розмитнені автомобіля FORD ECOLINE E450 за декларацією №UA401020/2021/013488.
Зобов`язати Подільську митницю Держмитслужби провести декларування автомобіля FORD ECOLINE E450, за декларацією №UA401020/2021/013488, як гуманітарного вантажу.
В частині вимог про протиправність дій - відмовити.
Стягнути на користь Громадської організації "Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів" за рахунок бюджетних асигнувань Подільської митниці Держмитслужби судовий збір у розмірі 1515 грн. (одна тисяча п`ятсот п`ятнадцять гривень).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Реквізити: Громадська організація "Всеукраїнське об`єднання учасників бойових дій, волонтерів, ветеранів, інвалідів" (код ЄДРПОУ - 43141775, вул. Писарєва, 8, кв. 44, м. Вінниця, 21036); Подільська митниця Держмитслужби (код ЄДРПОУ - 43350542, вул. Лебединського, 17, м. Вінниця, 21034)
Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2021 |
Оприлюднено | 06.08.2021 |
Номер документу | 98789324 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні