Рішення
від 03.08.2021 по справі 420/8283/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/8283/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2021 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Кравченка М.М.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови від 19.03.2021 року, -

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради, в якій просило: визнати дії Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради зі складення Акту № 2 про вчинення правопорушення від 15 березня 2021 року протиправними; визнати протиправною та скасувати Постанову № 2 від 19.03.2021 року Про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини , якою накладено фінансові санкції на Товариство з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД у розмірі 17000,00 грн.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне. Актом № 2 про вчинення правопорушення від 15 березня 2021 року, який складено начальником відділу інспекційного контролю та використання об`єктів культурної спадщини управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини ОМР Стояновим Федором Федоровичем, зазначено, що об`єкт культурної спадщини, що розташовано за адресою м. Одеса, вул. Князівська, 1-а, та належить Товариству з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД перебуває у пошкодженому, напівзруйнованому стані. Також зазначено, що заходи з утримання пам`ятки в належному стані, своєчасного проведення ремонту, захисту від пошкодження, руйнування або знищення власником пам`ятки не вжиті. Таким чином, внаслідок бездіяльності власника, невиконання ним вимог щодо захисту, збереження, утримання, використання, зазначеній пам`ятці загрожує повне руйнування або знищення. Вказаний Акт складено без участі представників позивача. Постановою № 2 Про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини від 19.03.2021 року вирішено на виконання вимог ст.24, 27, 29, 30, 44, 45 Закону України Про охорону культурної спадщини накласти фінансові санкції на Товариство з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД у розмірі 17000,00 грн. Позивач вважає вказану постанову відповідача протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 04.06.2021 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови від 19.03.2021 року було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.

У відзиві на позовну заяву Виконавчий комітет Одеської міської ради вказує, що ТОВ Одесабуд є власником домоволодіння за наведеною вище адресою, яке є об`єктом культурної спадщини та охороняється і захищається у встановленому законом порядку. З метою забезпечення належного застосування приписів ст.45 Закону України Про охорону культурної спадщини рішенням Одеської міської ради від 03.02.2021 року № 43-VIII Про визначення уповноваженої особи з накладення фінансових санкцій на юридичних осіб за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини уповноваженою особою з накладення фінансових санкцій на юридичних осіб за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини визначено першого заступника Одеського міського голови Кучука М.І. Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради є спеціально уповноваженим органом, який законодавчо наділений повноваженнями щодо забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини в межах, порядок та у спосіб, визначені приписами чинних нормативно-правових актів. Акт про вчинення правопорушення компетентного органу складено у межах повноважень та у спосіб, передбачений законом, що ніяким чином не спростовано ТОВ Одесабуд у своїй позовній заяві. Розглянувши надані уповноваженим органом матеріали, враховуючи утримання ТОВ Одесабуд пам`ятки в неналежному стані, непроведення своєчасного ремонту та невжиття заходів для захисту пам`ятки від пошкодження, руйнування та знищення, керуючись ст.ст.24, 27, 29, 30, 44, 45 Закону України Про охорону культурної спадщини , 19.03.2021 року перший заступник міського голови Кучук М.І. прийняв постанову № 2 про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини щодо власника будинку-пам`ятки за адресою: м. Одеса, вул. Князівська, 1-а. З огляду на викладене вище вбачається, що дії Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради, а також постанова першого заступника міського голови Кучука М.І. вчинені та прийнята відповідно на підставі приписів Закону України Про охорону культурної спадщини , є правомірними, а позовна заява ТОВ Одесабуд безпідставною, необґрунтованою, а тому такою, що не підлягає задоволенню. Наявність охоронного договору не звільняє позивача як власника будівлі-пам`ятки від дотримання вимог Закону України Про охорону культурної спадщини , які направлені на збереження об`єкта культурної спадщини від недобросовісних дій як власника, так і третіх осіб, які не направлені на утримання такого об`єкта з метою його збереження та підтримання у належному стані в інтересах нинішнього та майбутніх поколінь.

У відзиві на позовну заяву Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради вказує, що Законом покладено на Управління низку обов`язків, пов`язаних із охороною та захистом об`єктів культурної спадщини на відповідній території, в тому числі реагуванням на виявлені порушення у сфері охорони культурної спадщини. Враховуючи зазначене вище, Управління є суб`єктом владних повноважень, спеціально уповноваженим органом охорони культурної спадщини, на який покладено функції забезпечення виконання вимог законів України Про охорону культурної спадщини , Про місцеве самоврядування в Україні та інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини та території м. Одеси, чим визначається порядок реалізації Управлінням покладених Законом завдань щодо охорони об`єктів культурної спадщини, в тому числі в частині забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження. ТОВ ОДЕСАБУД вимоги припису Управління у встановлені строки не виконано. Жодних документів, інформації, пояснень чи інших документів від ТОВ ОДЕСАБУД щодо питань, з приводу яких винесено припис, до Управління не надходило. Фактично ТОВ ОДЕСАБУД проігноровано законні вимоги Управління щодо захисту, збереження будівлі-пам`ятці, чим створено перешкоди у реалізації повноважень останнього. Зміст постанови повністю відображає факти встановлені у матеріалах та документах стосовно виявлених порушень Закону з боку ТОВ ОДЕСАБУД а саме в: акті візуального обстеження від 05.02.2021 року № 32/2021; приписі управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради від 17.02.2021 року № 01-15/10 щодо охорони пам`яток місцевого значення; акті про вчинення правопорушення від 15.03.2021 року № 2). Таким чином, Постанова від 19.03.2021 року № 2 Про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини (далі - Постанова № 2) винесена (прийнята) уповноваженою особою з накладення фінансових санкцій на юридичних осіб за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини на виконання вимог ст. 24, 27, 29, 30, 44, 45 Закону. Укладення охоронного договору є додатковим обов`язковим засобом захисту об`єкту культурної спадщини щодо належного утримання пам`ятки відповідно до Закону. А його наявність не виключає необхідності дотримання вимог, встановлених законодавством та притягнення відповідальності за невиконання вимог Закону за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини. Матеріали справи свідчать про наявність в Управління з питань охорони культурної спадщини Одеської міської ради як спеціально уповноваженого органу у сфері охорони культурної спадщини, першого заступника Одеського міського Кучука М.І. повноважень щодо застосування фінансових санкцій, правомірність та обґрунтованість застосування до ТОВ ОДЕСАБУД заходів відповідальності за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини, у зв`язку із чим позовні вимоги підлягають залишенню без задоволення.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити повністю. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Розташована за адресою: м. Одеса, вул. Князівська, 1-а ріг Новосельського (адреса реєстрації - вул. Князівська, 1-а), Будівля Одеського відділення Російського технічного товариства споруджена за проектом архітекторів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 у 1892-1894 роках.

Наказом Міністерства культури і туризму України від 20.06.2008 року № 728/0/16-08 зазначена будівля занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України як пам`ятка історії, архітектури та містобудування місцевого значення (охоронний номер 345/1-Од).

Згідно з Історико-архітектурним опорним планом, проектом зон охорони та визначення меж історичних ареалів м. Одеси, затвердженим наказом Міністерства культури і туризму України від 20.06.2008 року № 728/0/16-08, будівля-пам`ятка за адресою: м. Одеса, вул. Князівська, 1-а ріг Новосельського (адреса реєстрації - вул. Князівська, 1-а) розташована на території комплексної охоронної зони історичного центру та в межах Центрального історичного ареалу м. Одеси.

Товариство з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД є власником нерухомого майна, загальною площею 1133, 9 м. кв., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Князівська, 1а, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, договором купівлі-продажу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ та міст області шляхом продажу на аукціоні, серія та номер 154, виданий 07.02.2018 року.

На виконання умов Договору купівлі - продажу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ та міст області шляхом продажу на аукціоні від 07.02.2018 року між Управлінням культури, національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації та ТОВ ОДЕСАБУД укладено охоронний договір на пам`ятку культурної спадщини від 06.03.2018 року № 04-02/619сп.

05.02.2021 року посадовою особою Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради проведено візуальне обстеження (огляд) будівлі, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Князівська, 1-а ріг Новосельського (адреса реєстрації - вул. Князівська, 1-а) та є пам`яткою культурної спадщини місцевого значення, за результатом чого складено акт візуального обстеження об`єкта культурної спадщини № 32/2021.

В акті зазначено, що навколо пам`ятки встановлено паркан з металевого профнастилу. Центральна частина пам`ятки зазнала суттєвих руйнувань: стіни, дах, міжповерхові перекриття в центральній частині, чільний та південний дворовий фасади майже повністю зруйновані. Руйнування відбулося внаслідок обвалення конструктивних елементів (міжповерхове та горищне перекриття, стіни, дах) над центральною частиною будівлі. В межах огорожі, на прилеглій до пам`ятки території будівельне сміття. Доступ до об`єкту відсутній. Будівля перебуває у пошкодженому, напівзруйнованому стані, лівий та правий об`єми будівлі практично роз`єднанні, конструктивні елементи будівлі відкриті для атмосферних впливів. Ознак проведення ремонту та вжиття заходів захисту пам`ятки від пошкодження, руйнування або знищення не зафіксовано.

Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради видано припис від 17.02.2021 року № 01-15/10 щодо охорони пам`яток культурної спадщини у зв`язку з тим, що за результатами візуального обстеження було зафіксовано факт перебування у пошкодженому, напівзруйнованому стані будівлі-пам`ятки історії, архітектури та містобудування місцевого значення - Будівлі Одеського відділення Російського технічного товариства по вул. Князівській, 1-а ріг Новосельського (адреса реєстрації - вул. Князівська, 1-а) в м. Одесі, спорудженій за проектом арх. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 у 1892-1894 рр., Наказом Міністерства культури і туризму України № 728/0/16-08 від 20.06.2008 р. зазначена будівля занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (охоронний номер: № 345/1-Од), а внаслідок бездіяльності власника, невиконання вимог щодо захисту, збереження, зазначеній пам`ятці загрожує повне руйнування або знищення.

У вказаному приписі Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради вимагало: 1. Протягом трьох робочих днів з дня одержання цього припису надати до управління копії наступних документів: 1) технічного паспорту на будівлю-пам`ятку (домоволодіння загальною площею 1133,9 кв. м); 2) договору купівлі-продажу або іншого правочину щодо пам`ятки (домоволодіння загальною площею 1133,9 кв. м); 3) охоронного договору, укладеного власником будівлі-пам`ятки (домоволодіння загальною площею 1133,9 кв. м) з органом охорони культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації згідно ст.23 Закону України Про охорону культурної спадщини ; 2. У разі відсутності охоронного договору, протягом трьох робочих днів з дня одержання цього припису звернутися до департаменту культури, національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації із заявою та пакетом документів щодо оформлення охоронного договору на будівлю-пам`ятку (домоволодіння загальною площею 1133,9 кв. м); 3. Надати перелік та підтверджуючі документи вжитих заходів з утримання пам`ятки в належному стані, проведення своєчасного ремонту, захисту від пошкодження, руйнування або знищення за період з лютого 2018 р. по лютий 2021 р.; 4. Протягом трьох робочих днів з дня одержання цього припису звернутися до управління щодо узгодження часу та дати можливого обстеження будівлі-пам`ятки (домоволодіння загальною площею 1133,9 кв. м), що перебуває у власності ТОВ ОДЕСАБУД по вул. Князівській, 1-а в м. Одесі та надати фахівцям органів охорони культурної спадщини доступ до прилеглої території та приміщень будівлі-пам`ятки для обстеження в узгоджений час.

З матеріалів справи вбачається, що припис було відправлено ТОВ ОДЕСАБУД 19.02.2021 року рекомендованим листом із повідомленням про вручення за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: 65014, м. Одеса, вул. Канатна, 11, кв. 6, що підтверджується відповідним фіскальним чеком, а також результатами відстеження поштового відправлення із трек-номером 6502614907000, здійсненого на офіційному веб-сайті поштового оператора ПАТ Укрпошта , та отриманий ТОВ ОДЕСАБУД .

Як зазначає відповідач, ТОВ ОДЕСАБУД вимоги припису Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради у встановлені строки не виконано, жодних документів, інформації, пояснень чи інших документів щодо питань, з приводу яких винесено припис, не надходило, фактично було проігноровано законні вимоги щодо захисту, збереження будівлі-пам`ятки, чим створено перешкоди у реалізації повноважень.

15.03.2021 року посадовою особою Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради - начальником відділу інспекційного контролю та використання об`єктів культурної спадщини управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради Стояновим Федором Федоровичем складено акт про вчинення правопорушення № 2, в якому встановлено факт утримання пам`ятки (будівля за адресою: м. Одеса, вул. Князівська, 1-а ріг Новосельського (адреса реєстрації - вул. Князівська, 1-а) - Будівля Одеського відділення Російського технічного товариства ) в неналежному стані, непроведення своєчасного ремонту та невжиття заходів для захисту пам`ятки від пошкодження, руйнування або знищення, що є порушенням ст.24, ч.1 ст.27 Закону України Про охорону культурної спадщини .

З матеріалів справи вбачається, що акт 17.03.2021 року направлений ТОВ ОДЕСАБУД рекомендованим листом із повідомленням про вручення за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: 65014, м. Одеса, вул. Канатна, 11, кв. 6, що підтверджується відповідним фіскальним чеком, а також результатами відстеження поштового відправлення із трек-номером 6502614947974, здійсненого на офіційному веб-сайті поштового оператора ПАТ Укрпошта , та отриманий ТОВ ОДЕСАБУД .

Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради у десятиденний термін з моменту складення Акта про вчинення правопорушення разом з іншими документами, що стосуються справи (акт візуального обстеження від 05.02.2021 року № 32/2021, припис управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради від 17.02.2021 року № 01-15/10 щодо охорони пам`яток місцевого значення, акт про вчинення правопорушення від 15.03.2021 року № 2), надіслано посадовій особі, яка має право накладати фінансові санкції - першому заступнику Одеської міського голови ОСОБА_3 .

Перший заступник Одеської міського голови Кучук М.І., розглянувши отримані матеріали справи, які засвідчують факт правопорушення, відповідно до ст.45 Закону України Про охорону культурної спадщини прийняв постанову від 19.03.2021 року № 2 Про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини , якою вирішив до Товариства з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД застосувати фінансові санкції на суму 17000,00 грн.

Відповідно до постанови утримання пам`ятки в неналежному стані, непроведення своєчасного ремонту та невжиття заходів для захисту пам`ятки від пошкодження, руйнування або знищення є порушенням ст.24 Закону України Про охорону культурної спадщини , а невжиття з боку власника або уповноваженого ним органу заходів з приведення пам`ятки до належного стану, у разі, коли їй загрожує небезпека пошкодження, руйнування чи знищення, є порушенням ч.1 ст. 27 Закону України Про охорону культурної спадщини , за що передбачена відповідальність згідно зі ст.44 Закону України Про охорону культурної спадщини .

З матеріалів справи вбачається, що постанова № 2 від 19.03.2021 року направлена ТОВ ОДЕСАБУД 22.03.2021 року рекомендованим листом із повідомленням про вручення за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань: 65014, м. Одеса, вул. Канатна, буд. 11, кв. 6, що підтверджується відповідним фіскальним чеком, а також результатами відстеження поштового відправлення із трек-номером 6502614973355, здійсненого на офіційному веб-сайті поштового оператора ПАТ Укрпошта , та отримана ТОВ ОДЕСАБУД .

Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України Про охорону культурної спадщини державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Згідно з пп.10 п. б ч.1 ст.32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів міських рад у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту належать делеговані повноваження щодо забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Виконавчим органом Одеської міської ради, який здійснює у м. Одесі функції уповноваженого органу охорони культурної спадщини, є Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради.

До повноважень Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради відповідно до ч.2 ст.6 Закону України Про охорону культурної спадщини відносяться: забезпечення виконання Закону України Про охорону культурної спадщини , інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; видання розпоряджень та приписів щодо охорони пам`яток місцевого значення, припинення робіт на цих пам`ятках, їх територіях та в зонах охорони, якщо ці роботи проводяться за відсутності затверджених або погоджених з відповідним органом охорони культурної спадщини програм та проектів, передбачених Законом України Про охорону культурної спадщини дозволів або з відхиленням від них; застосування фінансових санкцій за порушення Закону України Про охорону культурної спадщини .

До повноважень Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради відповідно до Положення про Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 21.03.2018 року № 3044-VII, відносяться: забезпечення збереження та використання культурного надбання на території міста Одеси; забезпечення в установленому порядку контролю за дотриманням законодавства у сфері охорони культурної спадщини на території м. Одеси; забезпечення виконання вимог законів України Про охорону культурної спадщини , Про місцеве самоврядування в Україні та інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини та території м. Одеса; здійснення відповідно до законодавства України контролю за використанням об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, що є об`єктами культурної спадщини, у тому числі щойно виявлених або об`єктів, що знаходяться в межах комплексної охоронної зони, зон охорони пам`яток, історичних ареалів, а також забезпечення дотримання режиму їх використання, спрямування відповідної інформації для узагальнення до відповідного уповноваженого органу Одеської міської ради; забезпечення заходів із захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження.

З урахуванням зазначеного, суд погоджується з відповідачем, що Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради є суб`єктом владних повноважень, спеціально уповноваженим органом охорони культурної спадщини, на який покладено функції забезпечення виконання вимог законів України Про охорону культурної спадщини , Про місцеве самоврядування в Україні та інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини та території м. Одеси.

Відповідно до п.9 ч.2 ст.6 Закону України Про охорону культурної спадщини та пп.2.2.9 Положення про Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 21.03.2018 року № 3044-VII, до повноважень Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради в тому числі належить видання розпоряджень та приписів щодо охорони пам`яток місцевого значення.

Згідно з ч.6 ст.3 Закону України Про охорону культурної спадщини рішення (розпорядження, дозволи, приписи, постанови) органів охорони культурної спадщини, прийняті в межах їхньої компетенції, є обов`язковими для виконання юридичними і фізичними особами.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.24 Закону України Про охорону культурної спадщини власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору. Використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує якнайменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо. Режими використання пам`яток встановлює: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини щодо пам`яток національного значення; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації щодо пам`яток місцевого значення.

Згідно з ч.4 ст.24 Закону України Про охорону культурної спадщини у разі виникнення загрози для збереженості пам`ятки її власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, зобов`язані негайно повідомити про це орган охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та орган місцевого самоврядування, на території якого розташована пам`ятка.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.27 Закону України Про охорону культурної спадщини у разі, коли пам`ятці загрожує небезпека пошкодження, руйнування чи знищення, власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, зобов`язані привести цю пам`ятку до належного стану (змінити вид або спосіб її використання, провести роботи з її консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту та пристосування). Якщо власник або уповноважений ним орган, особа, яка набула права володіння, користування чи управління, самостійно не здійснюють заходів, передбачених у частині першій цієї статті, то відповідний орган охорони культурної спадщини може зобов`язати їх здійснити ці заходи, видавши відповідне розпорядження.

Згідно з положеннями ст.44 Закону України Про охорону культурної спадщини відповідний орган охорони культурної спадщини накладає на юридичну особу, яка є власником або уповноваженим ним органом чи замовником робіт, такі фінансові санкції: за проведення будь-яких незаконних робіт, що можуть завдати або завдали шкоди пам`ятці, її території, охоронюваній археологічній території, охоронним зонам, історичним ареалам населених місць, - у розмірі від тисячі до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за недодержання вимог щодо захисту, збереження, утримання, використання, реставрації, реабілітації пам`яток, у тому числі тих вимог, що передбачені охоронними договорами, умисне доведення їх до стану руйнації - у розмірі від тисячі до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за вчинення дій, передбачених абзацами другим і третім цієї частини, щодо об`єкта всесвітньої спадщини, його території, буферної зони - у розмірі від п`яти тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за неподання, несвоєчасне подання або подання явно недостовірної інформації про виявлені у процесі земляних, будівельних, шляхових, меліоративних та будь-яких інших робіт об`єкти культурної спадщини - у розмірі від ста до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за ухилення власника пам`ятки або уповноваженого ним органу від підписання охоронного договору або за порушення ним режиму використання пам`ятки - у розмірі від ста до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за невиконання припису органів охорони культурної спадщини - у розмірі від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Рішення органу охорони культурної спадщини про застосування фінансових санкцій може бути оскаржено до суду. Фінансові санкції, накладені органом охорони культурної спадщини, стягуються у встановленому законом порядку.

Відповідно до положень ст.45 Закону України Про охорону культурної спадщини фінансові санкції, передбачені статтею 44 цього Закону, накладаються керівником, заступниками керівника центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, головою чи заступником голови обласної, районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, головою чи заступником голови відповідної місцевої ради після розгляду матеріалів, які засвідчують факт правопорушення. Про вчинення правопорушення, зазначеного у статті 44 цього Закону, особою, уповноваженою органом охорони культурної спадщини, складається акт. Керівник юридичної особи, стосовно якої складено акт, протягом трьох днів з моменту отримання акта може подати письмові пояснення до нього. Акт разом з іншими документами, що стосуються справи, у десятиденний термін з моменту складення акта надсилається посадовій особі, яка має право накладати фінансові санкції. Рішення про накладення фінансових санкцій приймається протягом 10 днів після отримання документів, зазначених у частині другій цієї статті. Рішення про накладення фінансових санкцій оформлюється постановою, що надсилається юридичній особі, на яку накладено фінансові санкції. Кошти, одержані у вигляді стягнень, передбачених у статті 44 цього Закону, зараховуються до спеціального фонду відповідного бюджету.

Під час розгляду справи суд встановив, що з метою забезпечення належного застосування приписів ст.45 Закону України Про охорону культурної спадщини рішенням Одеської міської ради від 03.02.2021 року № 43-VIII Про визначення уповноваженої особи з накладення фінансових санкцій на юридичних осіб за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини уповноваженою особою з накладення фінансових санкцій на юридичних осіб за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини визначено першого заступника Одеського міського голови Кучука М.І.

Суд погоджується з відповідачем, що наявність охоронного договору не звільняє позивача як власника будівлі-пам`ятки від дотримання вимог Закону України Про охорону культурної спадщини , які направлені на збереження об`єкта культурної спадщини від недобросовісних дій як власника, так і третіх осіб, які не направлені на утримання такого об`єкта з метою його збереження та підтримання у належному стані в інтересах нинішнього та майбутніх поколінь.

Згідно з положеннями ст.23 Закону України Про охорону культурної спадщини усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір. При передачі пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини у володіння, користування чи управління іншій особі істотною умовою договору про таку передачу є забезпечення особою, якій передається пам`ятка, щойно виявлений об`єкт культурної спадщини чи її (його) частина, збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини відповідно до вимог цього Закону та умов охоронного договору, укладеного власником або уповноваженим ним органом (особою) з відповідним органом охорони культурної спадщини. Порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України. Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону.

Як зазначає відповідач, документи, які свідчать про незадовільний технічний стан домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , виготовлені після укладення договору купівлі-продажу від 07.02.2018 року, а жодних доказів незадовільного технічного стану будівлі-пам`ятки на момент набуття права власності на неї ТОВ ОДЕСАБУД не надано.

З урахуванням зазначеного, суд прийшов до висновку про наявність в Управління з питань охорони культурної спадщини Одеської міської ради як спеціально уповноваженого органу у сфері охорони культурної спадщини та у першого заступника Одеського міського голови Кучука М.І. повноважень щодо застосування фінансових санкцій, а також про правомірність та обґрунтованість застосування до ТОВ ОДЕСАБУД заходів відповідальності за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини.

Таким чином, дії відповідача в частині складення акту № 2 про вчинення правопорушення від 15.03.2021 року є правомірними, а оскаржувана постанова № 2 від 19.03.2021 року про накладення фінансових санкцій за порушення законодавства України у сфері охорони культурної спадщини прийнята відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, в зв`язку з чим заявлені позивачем позовні вимоги не належать до задоволення.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з положеннями ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Згідно з вимогами ст.139 КАС України розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю ОДЕСАБУД (вул. Канатна, 11, кв. 6, м. Одеса, 65014, ідентифікаційний код 40246416) до Виконавчого комітету Одеської міської ради (пл. Думська, 1, м. Одеса, 65026, ідентифікаційний код 04056919), Управління з питань охорони об`єктів культурної спадщини Одеської міської ради (вул. Катерининська, 14, м. Одеса, 65026, ідентифікаційний код 26343789) про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови від 19.03.2021 року - відмовити повністю.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя М.М. Кравченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2021
Оприлюднено06.08.2021
Номер документу98793166
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8283/21

Постанова від 20.10.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 03.09.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 03.08.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні