ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 серпня 2021 року м. Київ № 640/12238/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Каракашьяна С.К., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ доКомунального підприємства Київблагоустрій ; Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провизнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ (позивач/ТОВ ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Комунального підприємства Київблагоустрій (відповідач-1), Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (відповідач-2), в якому просить суд:
- визнати бездіяльність Комунального підприємства Київблагоустрій та Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо не вчинення дій стосовно демонтажу протиправною та зобов`язати здійснити демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди, яка розташована на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, в березні 2019 року на вулиці Богатирська 2-Г в м.Києві, біля належної ТОВ "ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ" нежитлової будівлі без дозвільної документації, розміщено тимчасову споруду, якою перекрито доступ до нежитлової будівлі, яка належить ТОВ "ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ" чим фактично створено перешкоди власнику у користуванні майном. Департаментом міського благоустрою надано доручення Комунальному підприємству "Київблагоустрій" № 064-1529 від 26.03.2019 на демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул.Богатирської та вул.Зої Гайдай, 7-Б. проте вказане доручення не було виконане.
Відповідач-1 проти задоволення позовних вимог заперечував, вказавши. Що КП Київблагоустрій не приймає рішень про демонтаж тимчасових споруд, а лише виконує доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу КМР (КМДА), якому підпорядковане. Зазначено, що у зв`язку з великими обсягами робіт та завантаженістю техніки демонтажні роботи виконуються з виробничих можливостей підприємства.
Відповідач-2 проти задоволення позовних вимог заперечував, просив врахувати обсяги робіт, до яких залучено КП Благоустрій та навантаження, наявність вільної техніки для проведення демонтажу.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Судом встановлено, сторонами не заперечується, товариству з обмеженою відповідальністю ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ належить на праві приватної власності нежитлова будівля за адресою: м. Київ. вул. Богатирська, будинок 2-г, літ А ., що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
01 березня 2019 року інспектором КП Київблагоустрій проведено перевірку правомірності розміщення тимчасової споруди -павільйону на розі вул.Богатирська - З.Гайдай, за наслідком якої складений припис №1907413.
Департаментом міського благоустрою надано доручення Комунальному підприємству "Київблагоустрій" № 064-1529 від 26.03.2019 на демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул.Богатирської та вул.Зої Гайдай, 7-Б.
Зокрема, листом від 08.04.2019 №064-1872 на скаргу від 25.02.2019 ОСОБА_1 повідомлено, що враховуючи відсутність дозвільної документації на розміщення, Департамент доручив від 26.03.2019 № 064-1529 комунальному підприємству виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Київблагоустрій демонтувати самовільно розміщену тимчасову споруду розміщену на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-б.
Зазначено, демонтаж буде проведений враховуючи виробничі можливості підприємства.
Як зазначає позивач, що підтверджується матеріалами справи, ТОВ ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ письмово зверталось до Комунального підприємства Київблагоустрій з проханням виконати доручення Депаратменту міського благоустрою 064-1529 від 26.03.2019 та демонтувати самовільно розміщену тимчасову споруду, яка розташована на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-б, протягом 5-ти днів.
Проте, станом на час звернення з даним позовом до суду демонтаж не здійснено.
Позивач, вважаючи таку бездіяльність відповідачів протиправною, а свої права на безперешкодне користування належним майном порушеними, звернувся з даними позовом до суду.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Закон України від 06 вересня 2005 року № 2807-IV Про благоустрій населених пунктів (надалі - Закон України від 06.09.2005 № 2807-IV) є спеціальним законом, який визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Згідно зі статтею 10 Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
Статтею 12 Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV передбачено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
У відповідності до статті 34 Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.
Частиною 1 статті 40 Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Таким чином, Закон України від 06.09.2005 № 2807-IV наділяє повноваженням міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою міста Києва.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, визначені Правилами благоустрою міста Києва (надалі - Правила), які затверджені рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року № 1051/1051.
У відповідності до термінів, які вживаються у Правилах, під тимчасовою спорудою слід розуміти споруду функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі малу архітектурну форму, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.
У розумінні Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV дії з демонтажу є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - роботи щодо відновлення території благоустрою).
Департамент є органом, що вживає заходи із демонтажу (пункт 13.3.2 Правил).
У відповідності до пункту 13.3.1 Правил у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лоткиприлавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій) вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту. Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціальнокультурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису. Засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі мають бути демонтовані (переміщені) негайно після отримання припису. У разі внесення припису власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі уповноважена особа, яка внесла припис, негайно повідомляє про це Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент промисловості та розвитку підприємництва). Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення). У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Пунктом 13.3.2. Правил передбачено, що у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту. У разі якщо власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, не здійснює демонтаж (переміщення) цього засобу в строки, зазначені в приписі, Департамент промисловості та розвитку підприємництва, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) негайно вживають заходів щодо організації демонтажу (переміщення) самовільно розміщеного (встановленого) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту. У випадках, зазначених в абзацах першому і другому цього підпункту, всі витрати на проведення демонтажу (переміщення), перевезення, розвантаження, зберігання малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі підлягають відшкодуванню власником (користувачем або особою, яка здійснила розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі. У випадках, зазначених в абзацах першому і другому цього підпункту, відновлення порушеного благоустрою здійснює власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі у дводенний строк з моменту демонтажу (переміщення) такого об`єкта (засобу) або відшкодовує балансоутримувачу території витрати на його відновлення.
Відповідно до пункту 13.3.3 Правил рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).
Київська міська рада рішенням від 23 жовтня 2013 року № 246/9734 Про міський благоустрій затвердила, зокрема, Положення про головного інспектора та інспекторів з благоустрою міста Києва (надалі - Положення №246/9734), відповідно до пункту 1 якого Головний інспектор та інспектор з благоустрою міста Києва - посадові особи управління контролю за благоустроєм міста Києва Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), інспектори районних в місті Києві відділів контролю за благоустроєм, інспектори КП "Київблагоустрій" наділені повноваженнями із здійснення контролю за станом благоустрою населеного пункту, виконанням Правил благоустрою міста Києва, а також притягнення винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою. Діяльність інспекторів контролює та координує головний інспектор з благоустрою міста Києва - начальник управління контролю за благоустроєм Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - головний інспектор). Організаційно-методичне керівництво діяльністю інспекторів та громадських інспекторів з благоустрою міста Києва здійснює Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідно до пункту 2 Положення №246/9734 головний інспектор та інспектор з благоустрою міста Києва у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.
Згідно з пунктом 3 Положення №246/9734 головний інспектор та інспектори з благоустрою міста Києва: контролюють стан благоустрою міста Києва; здійснюють контроль за дотриманням Правил благоустрою міста Києва; здійснюють складання протоколів про порушення законодавства у сфері благоустрою; проводять рейди та перевірки; притягають винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою міста Києва; здійснюють профілактику правопорушень в сфері благоустрою міста Києва; виконують інші обов`язки відповідно до законодавства.
Права головного інспектора та інспектора з благоустрою міста Києва визначені у пункті 4 Положення №246/9734, відповідно до якого останні мають право, зокрема: проводити рейди та перевірки територій та об`єктів міста Києва щодо стану їх благоустрою і додержання підприємствами, установами, організаціями, громадянами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів; складати протоколи про порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів для притягнення винних до відповідальності; одержувати у встановленому законодавством порядку від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності інформацію, документи і матеріали для виконання покладених на них завдань; здійснювати в межах своєї компетенції контроль за дотриманням законодавства в сфері благоустрою та населених пунктів.
Відповідно до пункту 5 Положення №246/9734 вимоги головного інспектора та інспектора з благоустрою міста Києва у межах виконання їх повноважень є обов`язковими для виконання посадовими особами підприємств, установ та організацій, фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності. Вимоги головного інспектора є обов`язковими для виконання інспекторами з благоустрою міста Києва.
Таким чином, Київською міською державною адміністрацією були делеговані підприємству публічно-владні управлінські функції в частині забезпечення благоустрою міста Києва.
Як зазначає відповідач-1 у поданому відзиві, на виконання вказаних функцій, 01.03.2019 інспектором КП Київблагоустрій проведено перевірку правомірності розміщення тимчасової споруди - павільйону на розі вул. Богатирської - Зої гайда, за наслідком якої винесено припис №1907413.
У зв`язку ненаданням дозвільної документації на розміщення, Департаментом міського благоустрою винесено рішення, оформлене дорученням від 26.03.2019 №064-1529 про демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди, розміщену на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-б.
В той же час, відповідачами не надано суду належних та допустимих доказів того, що комунальним підприємством Київблагоустрій були вжиті заходи щодо демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди, розміщену на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-б на виконання доручення Департаменту від 26.03.2019 №064-1529.
Також, в матеріалах справи відсутні будь-які відомості щодо наявності дозвільної документації, підтверджень самостійного демонтування цих споруд власником чи повідомлень про неможливість виконання доручення Департаменту та проведення демонтажу споруди.
Також, відповідачем не надано інформації, що відповідне доручення Департаменту щодо демонтажу розміщеної споруди скасовано.
У зв`язку з наведеним, враховуючи, що доручення Департаменту не скасовано та не виконане, суд дійшов висновку про протиправну бездіяльність комунального підприємства Київблагоустрій , яка полягає у невжитті заходів, спрямованих на виконання доручення Департаменту від 26.03.2019 №064-1529 щодо демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди, розміщену на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-б.
В той же час, згідно з Положенням про Департамент міського благоустрою, затвердженим розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 січня 2011 року № 94 (у редакції розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації від 18 грудня 2017 року №1635), Департамент є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується Київському міському голові, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.
Пунктом 4 цього Положення визначено, що основними завданнями Департаменту є, зокрема, забезпечення реалізації державної політики у сфері благоустрою, цивільного захисту, охорони праці на території міста Києва; контроль за дотриманням вимог Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV та Правил благоустрою міста Києва та інших нормативно-правових актів, що регулюють у сфері благоустрою.
Відповідно до пункту 6 Положення, Департамент має право, зокрема, здійснювати в установленому порядку заходи щодо демонтажу та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених (встановлених) тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою, рекламних носіїв, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів у місті Києві тощо та давати доручення на їх демонтаж (пункт 6.7); давати в межах повноважень профільним структурним підрозділам районних в місті Києві державних адміністрацій з питань благоустрою, цивільного захисту, охорони праці та підпорядкованим комунальним підприємствам обов`язкові для виконання доручення та контролювати їх виконання (пункт 6.25).
З огляду на викладене вище, Департамент наділений контролюючими повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою у відповідності з пунктами 13.3.2, 13.3.3 Правил.
Дії органів у сфері благоустрою населеного пункту здійснюються ними як суб`єктами владних повноважень та у чітко визначеному порядку, зокрема інспектором підприємства виноситься припис з вимогою про усунення порушень, у випадку подальшого невиконання якого Департаментом приймається рішення про демонтаж.
Вказані дії є публічно-правовими, а тому звернення до суду з метою їх оскарження зумовлено правовідносинами публічно-правового характеру й повинно розглядатись в порядку адміністративного судочинства.
Отже, приймаючи рішення, оформлене дорученням від 26.03.2019 №064-1529 про демонтаж споруди, Департамент діяв на виконання покладених на нього владних управлінських функцій, визначених Законом України від 06.09.2005 № 2807-IV та Правилами.
При цьому, суд зауважує, що здійснюючи свої повноваження та приймаючи вказане вище рішення, Департамент повинен був пересвідчитись, чи відносяться споруди, зазначені у приписах інспектора, до тимчасових споруд.
Тому, оскільки Департаментом видано доручення про демонтаж споруд, зазначених у приписах, зокрема, про демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди, слід дійти висновку, що Департаментом при винесені рішення, оформленого дорученням, вказані споруди були віднесені саме до тимчасових.
У відповідності до підпунктів 19.1.1 та 19.1.2 Правил контроль за станом благоустрою міста, а також контроль за дотриманням та здійсненням заходів, спрямованих на виконання вимог Закону України "Про благоустрій населених пунктів", цих Правил здійснюється Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке виконує функції інспекції з питань благоустрою в м. Києві, та управліннями (відділами) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій), а також Головним управлінням МВС України в м. Києві, іншими структурними підрозділами виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в межах наданих повноважень, комунальними підприємствами, установами та організаціями, які несуть відповідальність за належне утримання об`єктів благоустрою. Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надає методичні рекомендації та координує діяльність всіх підприємств, установ та організацій у сфері благоустрою території міста (Головне управління охорони культурної спадщини. Головне управління ритуальних послуг, Головне управління житлового господарства, Головне управління комунального господарства, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Головне управління МВС України у м. Києві, ККО "Київзеленбуд", КП "Плесо", АК "ВАТ "Київводоканал", АЕК "Київенерго", ВАТ "Київгаз" тощо), управлінь (відділів) контролю за благоустроєм, районних у м. Києві державних адміністрацій, органів самоорганізації населення. Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) скликає в установленому порядку наради з питань благоустрою, погоджує плани заходів та вимагає звіти (інформацію з окремих питань благоустрою) про виконані роботи, направляє Київській міській раді, колегії виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а також заступникам голови Київської міської державної адміністрації інформацію про недоліки в сфері благоустрою та пропозиції щодо їх усунення.
Пунктом 19.2 Правил визначені повноваження наглядових та контролюючих органів щодо здійснення контролю за виконанням Правил, зокрема, у підпункті 19.2.1 зазначено, що уповноважені працівники Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) мають право залучати спеціалістів структурних підрозділів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), комунальних підприємств, установ та організацій, об`єднань громадян (за погодженням з їхніми керівниками) для розгляду питань у сфері благоустрою території міста, вносити приписи з вимогою усунення порушень Закону України "Про благоустрій населених пунктів" і цих Правил, складати протоколи про адміністративні правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Уповноважені працівники районних управлінь (відділів) контролю за благоустроєм виконавчих органів районних у м. Києві рад (районних у м. Києві державних адміністрацій) мають право вносити приписи з вимогою усунення порушень Закону України "Про благоустрій населених пунктів" і цих Правил, складати протоколи про адміністративні правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Наведене свідчить, що саме на Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) покладено обов`язок щодо здійснення контролю за вжитими заходами, зазначеними у дорученні від 26.03.2019 №064-1529, зокрема, про демонтаж самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та Зої Гайдай, 7-Б, проте, матеріалами справи не підтверджено, а відповідачем-2 не доведено здійснення будь-яких заходів щодо такого контролю, що, в свою чергу, свідчить про бездіяльність Департаменту в цій частині.
Більш того, суд наголошує, що розділом ХХ Правил передбачена відповідальність громадян та юридичних осіб за порушення у сфері благоустрою, а також визначені Обов`язки та повноваження посадової особи контролюючого органу, зокрема, підпунктом 20.2.1 пункту 20.2 Правил передбачено, що тимчасова споруда (мала архітектурна форма), власник (користувач) якої не встановлений, вважається знахідкою. Посадова особа контролюючого органу, яка знайшла таку тимчасову споруду (малу архітектурну форму), повідомляє про знахідку міліцію протягом трьох днів з моменту виявлення такої споруди.
Проте, в матеріалах справи відсутні будь-які докази повідомлення відповідних правоохоронних органів про знахідку (тимчасові споруди).
У відповідності до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням встановлених судом обставин, а також аналізуючи надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та для належного захисту прав позивача вбачає за необхідне вийти за межі позовних вимог та задовольнити позов шляхом визнання протиправною бездіяльності Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яка полягає у невжитті заходів, спрямованих на виконання доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2019 №064-1529 в частині, що стосується демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б та зобов`язати Комунальне підприємство Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вжити відповідні заходи, спрямовані на виконання доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2019 №064-1529 в частині, що стосується демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б, а також зобов`язати Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснити контроль та нагляд за виконанням Комунальним підприємством Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2019 №064-1529 в частині, що стосується демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б.
Інші доводи та аргументи учасників не спростовують висновків суду.
Згідно з ч. 1 ст. 9, ст. 72, ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є частково обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі вище викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6-10, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ задовольнити частково та вийти за межі позовних вимог.
2. Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яка полягає у невжитті заходів, спрямованих на виконання доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2019 №064-1529 в частині, що стосується демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б.
3. Зобов`язати Комунальне підприємство Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вжити відповідні заходи, спрямовані на виконання доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2019 №064-1529 в частині, що стосується демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б.
4. Зобов`язати Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснити контроль та нагляд за виконанням Комунальним підприємством Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.03.2019 №064-1529 в частині, що стосується демонтажу самовільно розміщеної тимчасової споруди на розі вул. Богатирської та вул. Зої Гайдай, 7-Б.
5. В решті позовних вимог - відмовити.
6. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ за рахунок бюджетних асигнувань комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (03057, місто Київ, вулиця Дегтярівська, будинок 31, корпус 2, код ЄДРПОУ 26199708) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят гривень 50 коп.).
7. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю ОБОЛОНЬ РІЕЛТІ за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (04074, місто Київ, вулиця Вишгородська, будинок 21, код ЄДРПОУ 34926981) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят гривень 50 коп.).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя С.К. Каракашьян
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2021 |
Оприлюднено | 06.08.2021 |
Номер документу | 98796306 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Каракашьян С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні