Постанова
від 03.08.2021 по справі 280/5524/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2021 року

м. Київ

справа № 280/5524/18

адміністративне провадження №К/9901/30913/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №280/5524/18

за позовом Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату

до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради

про визнання неправомірною відмови та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2019 (головуючий суддя: Максименко Л.Я.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019 (колегія у складі: головуючого судді Божко Л.А., суддів: Баранник Н.П., Дурасової Ю.В.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату (далі також Енергодарський ОМВК) до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради, в якому позивач просив:

- визнати неправомірною відмову Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради у виключені Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;

- зобов`язати Відділ державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради виключити з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Енергодарський об`єднаний міський військовий комісаріат.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що Енергодарський ОМВК як юридична особа зареєстрований 05.03.2004 та включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.01.2006 (запис №11001200000000330). Відповідно до вимог розпорядження начальника штабу - першого заступника командувача Сухопутних військ Збройних Сил України від 28.04.2018 №116\2\2\6010 та розпорядження військового комісара ІНФОРМАЦІЯ_1 №106\744\Ф від 26.06.2018, Енергодарський ОМВК зобов`язано провести дії по виключенню відомостей про цей військкомат з Єдиного державного реєстру щодо реєстрації його, як юридичної особи шляхом виключення або скасування запису в Єдиному державному реєстрі. Зазначав, що підставою для виключення позивача з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є те, що Міністерством оборони України присвоєно Енергодарському ОМВК правовий статус - без права юридичної особи, що підтверджується довідкою № 358/12 від 31.08.2012. Крім того, згідно Положення про військові комісаріати лише обласні військові комісаріати є юридичними особами. Також, посилається на те, що Енергодарський ОМВК входить до складу Збройних Сил України, а тому відомості, що характеризують організацію, чисельність та дислокацію військового комісаріату становлять державну таємницю. На запити Енергодарського ОМВК Відділом державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради були надані роз`яснення, де повідомлено, що виключення (скасування) будь-яких реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі на підставі листів або заяв юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців діючим законодавством не передбачено та у виключенні військкомату із реєстру було відмовлено.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 06.03.2019, яке Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 03.07.2019 залишив без змін, у задоволенні позову відмовив.

4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що з вимогами, які містить даний позов, про виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Енергодарського ОМВК як юридичної особи, позивач до відповідача не звертався. Оскільки відповідачем не було відмовлено Енергодарському ОМВК про виключення позивача з ЄДР, відсутні підстави вважати, що відповідачем було порушено права позивача. Між тим, порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій урегульовано статтею 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV (далі Закон №755-IV). Однак, позивачем при зверненні з листами від 12.09.2017 та від 27.06.2018 до відповідача про скасування запису в ЄДРПОУ не було надано жодних документів з переліку, передбаченого частиною 4 статті 17 Закону №755-IV, які у відповідності до ч.1 ст.25 цього Закону є підставою для внесення змін про юридичну особу Енергодарського ОМВК у вигляді скасування запису.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 08.11.2019 на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга Енергодарського ОМВК на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник посилається на те, що згідно з пунктом 7 Положення про військові комісаріати, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389, обласні військові комісаріати є юридичними особами, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства. Інші військові комісаріати є відокремленими підрозділами відповідних обласних військових комісаріатів. Військові комісаріати мають печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням. А отже, станом на час звернення до відповідача Енергодарський ОМВК є відокремленим підрозділом та підпорядковується ІНФОРМАЦІЯ_2 , який є юридичною особою. Тобто перебування Енергодарського ОМВК у статусі юридичної особи суперечить вимогам чинного законодавства.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. 08.11.2019 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.11.2019, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного Суду від 12.11.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Енергодарського ОМВК на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019.

10. Ухвалою Верховного Суду від 03.08.2021 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 04.08.2021.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Як встановлено судами попередніх інстанції, Енергодарський ОМВК як юридична особа був зареєстрований 05.03.2004 та включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 20.01.2006.

12. Відповідно довідки, виданої начальником організаційно-штатного управління заступником начальника головного управління оборонного та мобілізаційного управління Генерального штабу Збройних Сил України С.М. Собковичем №358/12 від 31.08.2012, зареєстровано Енергодарський ОМВК без права юридичної особи Міністерства оборони України, як відокремлений підрозділ, з діяльністю в сфері оборони (а.с.16).

13. Телеграмою Запорізького обласного військового комісаріату від 05.09.2017 №2191/1051Ю повідомлено, що 21.08.2017 надійшов лист першого заступника голови Запорізької обласної державної адміністрації від 16.08.2017 №08-21/2387 «Про упорядкування обліку Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату» щодо недопущення реєстрації військових структур (військових комісаріатів) в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

14. 12.09.2017 Енергодарський ОМВК звернувся до міського голови Енергодарської міської ради та до начальника відділу державної реєстрації виконавчого комітету Енергодарської міської ради щодо можливості виключення відомостей з Єдиного державного реєстру.

15. 15.09.2017 листом №01-01-41/3661 повідомлено, що порушене питання щодо зняття з обліку юридичної особи шляхом виключення відомостей про таку особу з реєстру знаходиться поза межами повноважень державного реєстратора.

16. 08.11.2017 Енергодарський ОМВК звернувся до Міністерства юстиції України, яким була надана відповідь від 05.12.2017 №47545/34136-0-33-17/19 про те, що Законами України не встановлений порядок виключення відомостей з ЄДР.

17. 27.06.2018 позивач повторно направив звернення міському голові Енергодарської міської ради та начальнику відділу державної реєстрації виконавчого комітету Енергодарської міської ради.

18. 05.07.2018 листом №01-01-41/2749 повідомлено позивача про неможливість проведення дій стосовно виключення юридичної особи з ЄДР.

19. Вважаючи відмову Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради у виключені Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців неправомірною позивач звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

21. Відповідно до статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

22. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.

23. Відповідно до ч. 1, 3 ст. 43 КАС України здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).

Здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить органам державної влади, іншим державним органам, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам, підприємствам, установам, організаціям (юридичним особам).

24. Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 48 КАС України суд першої інстанції, встановивши, що з позовом звернулася не та особа, якій належить право вимоги, може за згодою позивача та особи, якій належить право вимоги, допустити заміну первинного позивача належним позивачем, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Якщо позивач не згоден на його заміну іншою особою, то ця особа може вступити у справу як третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, про що суд повідомляє третю особу. Якщо позивач згоден на його заміну іншою особою, але така особа не згодна на участь у справі, суд залишає позовну заяву без розгляду, про що постановляється відповідна ухвала.

25. Частиною сьомою вказаної статті передбачено, що заміна позивача допускається до початку судового розгляду справи по суті.

26. Отже, заміна позивача допускається лише судом першої інстанції до початку судового розгляду справи по суті.

27. Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, зокрема довідкою, виданою начальником організаційно-штатного управління заступником начальника головного управління оборонного та мобілізаційного управління Генерального штабу Збройних Сил України С.М. Собковичем №358/12 від 31.08.2012, що Енергодарський ОМВК є відокремленим підрозділом Міністерства оборони України з правовим статусом без права юридичної особи (а.с.16).

28. Згідно з пунктом 7 Положення про військові комісаріати, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 389, обласні військові комісаріати є юридичними особами, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства.

Інші військові комісаріати є відокремленими підрозділами відповідних обласних військових комісаріатів.

Військові комісаріати мають печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

29. На підставі наказу Міністра оборони України від 27.09.2005 № 587 «Про вдосконалення діяльності військових комісаріатів», Директиви Міністерства оборони України №Д-322/1/03 від 06.04.2006 «Про проведення організаційних заходів з військовими комісаріатами Збройних Сил України у 2006 році», Директиви Командувача військами Південного оперативного командування від 18.04.2006 №6/1/050 з 01.11.2006 у військових комісаріатах було проведено реорганізацію та ліквідовано фінансово-господарські частини, у зв`язку з чим припинена фінансово-господарська діяльність Енергодарського ОМВК та ліквідовано фінансовий орган, фінансовий і матеріальний облік прийнято на баланс ІНФОРМАЦІЯ_1 .

30. Таким чином, колегія суддів Верховного Суду звертає увагу, що станом на дату звернення до суду з цим позовом Енергодарський ОМВК є відокремленим підрозділом та підпорядковується ІНФОРМАЦІЯ_2 , який є юридичною особою.

31. У зв`язку з вказаним, колегія суддів приходить до висновку, що Енергодарський ОМВК не має адміністративної процесуальної дієздатності, відтак позовна заява підлягає залишенню без розгляду.

32. Такого ж висновку в аналогічних правовідносинах дійшов Верховний Суд у постанові від 22.08.2019 у справі №0940/1836/18.

33. Поряд з цим, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на те, що залишення позовної заяви без розгляду не позбавляє можливості юридичну особу - ІНФОРМАЦІЯ_3 - звернутися до суду з відповідним позовом.

34. Відсутність адміністративної процесуальної дієздатності у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 240 КАС України має наслідком залишення позову без розгляду.

35. Таким чином, суди попередніх інстанцій помилково розглядали спір по суті та відмовили в задоволенні позову, а не залишили його без розгляду.

35. За правилами пункту 5 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і закрити провадження у справі чи залишити позов без розгляду у відповідній частині.

37. Механізм застосування такого повноваження конкретизовано у статті 354 КАС України, частина перша якої визначає, що суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку повністю або частково і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

38. Ураховуючи наведене, зважаючи на надані статтею 341 КАС України повноваження, суд касаційної інстанції вважає за необхідне скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, а позовну заяву залишити без розгляду.

Керуючись статтями 240, 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату задовольнити частково.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.03.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019 - скасувати.

Позовну заяву Енергодарського об`єднаного міського військового комісаріату до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Енергодарської міської ради про визнання неправомірною відмови та зобов`язання вчинити дії - залишити без розгляду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л.В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення03.08.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу98799519
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —280/5524/18

Постанова від 03.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 02.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 05.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 05.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Рішення від 05.03.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

Ухвала від 27.01.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Максименко Лілія Яковлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні